Isnin, 22 Julai 2013

YANG HARAM TETAP HARAM JANGAN KITA MENIDAKKAN@MENAFIKAN

Krisis berterusan di Mesir

Dr Mujahid Yusof Rawa, 19 Jul 2013
Tiada siapa yang boleh memberi jaminan bahawa krisis di Mesir akan berakhir dalam jangka masa yang pendek. Seperti yang dijangkakan sejak dari awal lagi Mesir tidak akan mencapai kata sepakat mudah kerana beberapa faktor yang menjadi penghalang kepada proses demokrasi serta faktor dinamika politik dalaman, walaupun langkah awal ke arah proses pendemokrasian itu sudahpun bermula.

Artikel saya sebelum ini tentang Mesir, khususnya di bawah tajuk ‘Tahrir Square Sekali Lagi‘ telah mengandaikan beberapa perkara antara lainnya ialah antik (saki baki) Mubarak masih berkuasa termasuklah tentera, keraguan politikal Islam menguasai keadaan dan isu referendum tentang perlembagaan. Krisis akan terus menghantui Mesir jika isu sebenar belum dapat digarap dengan dengan tuntas. Isu yang terpenting selepas revolusi rakyat ialah pemulihan ekonomi dan rekonsialisasi nasional bagi membuka jalan kepada suasana stabil di Mesir.

Kuasa Tentera

Faktor utama ialah penguasaan tentera yang hingga kini masih lagi berkuasa. Revolusi 25 Januari 2011 terbentuk dengan hasrat menggulingkan Mubarak melalui sokongan tentera yang berpihak kepada rakyat. Walaupun pada zahirnya rakyat dilihat berjaya melaksanakan tugas ini namun hakikatnya kuasa tentera yang menentukan siapa yang naik dan siapa yang turun.

Malah ada teori yang mengandaikan tentera melihat Mubarak perlu ditukar dan mereka melihat orang baru diperlukan. Apabila tentera melihat Morsi tidak banyak membantu penguasaan mereka kerana Morsi mahu mengurangkan penguasaan tentera yang mempunyai kepentingan yang banyak maka tiba giliran untuk menggulingkan Morsi pula. Ini dibuktikan dengan berita di Le Monde dan International Herald Tribune masing-masing pada tarikh 5 dan 6 Julai 2013  yang memberitahu tentang keputusan untuk menurunkan Presiden Morsi melalui perbualan antara Jeneral al Sisi dan Morsi.

Morsi enggan tunduk dan tentera terpaksa menimbulkan berbagai masalah yang menekan rakyat seperti kekurangan gasoline dan masalah bekalan makanan sehingga rakyat bangkit. Tentera hanya perlu campur tangan setelah isyarat dari rakyat disampaikan dan ia seoalah-olah dilihat sebagai kehendak rakyat dan Morsi pun digulingkan. Hakikatnya ialah tentera masih memerintah Mesir melalui topeng awam.

Keperluan Strategik Tentera

Terlalu ramai pihak yang berkepentingan terjejas dengan kejatuhan Mubarak. Pertama ialah tentera dan kerana itu kejatuhan Mubarak hanyalah merupakan ‘changing of guard’ kepada generasi baru jeneral-jeneral yang lahir di atas dulang emas. Kepentingan 40% penguasaan ekonomi Mesir dan bantuan tahunan US 1.5 Bilion yang disalurkan terus kepada tentera sukar untuk dilepaskan oleh kuasa tentera.

Amerika pula memerlukan tentera untuk melaksanakan dasar mesra dengan Israel. Kemenangan Morsi tidak banyak membantu memelihara kepentingan ini. Memastikan tentera terus berkuasa di Mesir adalah keperluan strategik utama kuasa besar di rantau ini. Amerika dilihat berhati-hati untuk tidak menyebut bahawa apa yang berlaku di Mesir ialah sebuah kudeta kerana ini bertentangan dengan dasar demokratik Amerika dalam menentukan pemimpin negara, mereka menggunakan istilah ‘regim change’ bagi menggambarkan apa yang berlaku walaupun sebenarnya penggulingan Morsi yang tidak demokratik itu memenuhi kehendak strategik Amerika.

Politikal Islam Teruji

Penglibatan politikal Islam dalam proses demokrasi bukanlah baru di dunia Arab dan Islam. Sebelum ini, Algeria menyaksikan kemenangan FIS (Front Islamic Salvation) kemudian dirompak kemenangan rakyat itu melalui penglibatan tentera lalu mengheret Algeria kepada peperangan saudara yang panjang. Kemenangan Parti Refah di Turki yang digulingkan setahun kemudian juga mengisyaratkan bahawa penglibatan politikal Islam sentiasa dicurigai.

Dalam semua keadaan penglibatan dan kemenangan Politikal Islam yang kemudiannya digulingkan muncul dalam suasana kerangka negara yang terlalu kuat sekularnya. Kemunculan Morsi dilihat sebagai siri penglibatan politikal Islam yang sentiasa diragui apatah lagi Ikhwanul Muslimin (IM) yang diwakili oleh Parti Keadilan dan Kebebasan (FJP) pimpinan Morsi dilihat sebagai ibu kepada segala gerakan Islam sedunia.

Morsi atau IM Yang Berkuasa?
Tanggapan bahawa IM berada dibelakang untuk mempengaruhi keputusan Presiden adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Struktur IM yang mempunyai kuasa syura yang kuat sering dilihat sebagai bayangan yang menentukan keputusan Morsi. Seperkara lagi ialah kemenangan Morsi dilihat tidak mewakili hasrat semua segmen dalam masyarakat Mesir yang rencam itu.

Malah ada dakwaan yang mengatakan pembentukan perlembagaan baru Mesir yang menimbulkan kocakan awal tempoh hari tidak melibatkan pelbagai pihak dan ia dilakukan secara tergesa-gesa dengan mengunakan kuasa dekri Presiden yang turut dianggap sebagai penyalahan guna kuasa Presiden. Dakwaan tiada kesepakatan nasional untuk menentukan perlembagaan negara juga telah menimbulkan bangkangan terhadap kepimpinan Morsi.

Kesemua tindakan Morsi yang yang dipertikaikan tidak boleh dipandang ringan dengan hanya teori konspirasi. Apa yang lebih pantas untuk diambil kira ialah sejauh manakah pemikiran politik IM dalam membawa dasar keterangkuman (inclusiveness) dan menyediakan wahana mewujudkan rekonsialisasi nasional bagi membentuk masadepan Mesir yang lebih mewakilis semua pihak. Tapak pemulihan ekonomi juga gagal digarap oleh Morsi yang dilihat lebih sibuk menjenamakan semula IM yang selama ini bergerak secara bawah tanah.

Ikhwan Akan Bangkit

Ikhwan sepanjang sejarahnya telah membuktikan bahawa ia sebuah organisasi yang mampu hidup dalam semua situasi dan keadaan. Ini memandangkan bahawa ia mempunyai rangkaian yang kukuh dari semua segmen masyarakat termasuklah di kalangan tentera sendiri. Rahsia keupayaan Ikhwan ini ialah kerana mereka mengambil ideologi mereka dari akar umbi Islam itu sendiri. Sukar untuk mereka didiamkan apatah lagi menghapuskan mereka. Mereka akan terus menggunakan legitimasi Morsi yang dilantik secara sah sebagai slogan penentangan Ikhwan.

Hujah ini akan mendapat simpati dari berbagai pihak dan tanggapan revolusi dikhianati akan mengukuhkan lagi simpati orang ramai terhadap ikhwan malah ia akan mengumpulkan kekuatan baru para simpatian.

Anti-Amerika dan Keganasan

Selain itu sentimen anti-Amerika akan terus meningkat dan tanggapan Amerika menjadi dalang tidak dapat dielakkan lagi. Ini amat bahaya kerana di kalangan kelompok Islami ada yang agak radikal dan mungkin kepentingan Amerika akan terus terjejas dan tentera akan ditanggap bersengkongkol dengan kuasa besar untuk menghancurkan kehendak rakyat.

Alasan ini akan memberi laluan percuma kepada kebangkitan radikal dan militan Islam. Keupayaan kumpulan radikal Al Gamaah Al Islamiyah yang terkenal dengan keganasan di Mesir berkemungkinan akan bangkit semula malah pengalaman Algeria awal 80an mungkin akan berulang di Mesir. Lebih buruk ialah implikasi kudeta di Mesir akan menyuburkan lagi keganasan merentasi sempadan walaupun dunia memerangi habis-habisan unsur-unsur keganasan.

Umno mencari ketua wanita

Subky Latif, 19 Jul 2013
Dengan masalah yang menimpa Ketua Wanita Umno, Dato’ Seri Shahrizat Abdul Jalil dan kekosongan Naib Ketua Wanitanya ekoran Dato’ Kamilia Ibrahim keluar parti dan bertanding calon bebas, maka sayap wanita Umno itu menghadapi dilema bagi mendapatkan pimpinan yang bersih dan berwibawa dalam pemilihan pimpinannya hujung tahun ini.

Shahrizat dengan semua masalah yang dihadapinya masih bertegas untuk  terus memimpin sayap itu, Wanita Umno sewajarnya dalam suatu yang baru memerlukan orang yang brwibawa dan ada integriti untuk memimpinnya.

Mungkin dia ada kepintaran berpolitik. Kepintaran saja tidak cukup. Mungkin dia tiada ganti pada masalah. Tetapi komitmen Umno ialah Najib mahukan transformasi. Bukan kerajaannya saja perlukan transformasi, partinya juga mesti mendahului transformasi.

Apa transformasinya kalau dia juga menjadi ketua wanita sedang ia penuh dengan masalah. Orang tiada masalah tapi kurang pintar adalah lebih baik untuk menjadi pemimpin.

Apakah Umno yang Najib terajui itu dapat menyempurnakan transformasi? Ia adalah hal Najib dan Umnonya. Tetapi wanita mesti  lebih ke depan transformasinya darpada yang lain. Menjadi penyokong Najib dan Rosmah lebih 100 peratus tidak cukup.

Dengan itu Wanita Umno memerlukan orang baru bagi menjadi ketua. Shahrizat perlu menunjukkan kasihnya kepada Wanita Umno dengan memberi peluang kepadanya dipimpin oleh orang bersih, tidak bermasalah, berwibawa  dan dihormati oleh semua termasuk orang di luar Umno.

Siapa orangnya? Pimpinan Wanita Umno tidak mencarinya kerana ia sudah dikepung oleh Shahrizat yang masih tidak memahami keadaannya sendiri yang sudah menjadi liabiliti kepada parti.

Setakat ini orang dari luar pimpinan yang menawar diri ialah Azalina Otman, bekas ketua yang menaja Putera Umno dan telah tidak terpilih lagi jadi menteri.

Azalina semasa memimpin Puteri  tidak mendekati Wanita sebaliknya Puteri menjadi saingan kepada Wanita. Sepatutnya Puteri menjadi pasak bagi mengukuhkan mana-mana yang longgar. Tetapi Azalina jadi macam Muslimat PAS pada Wanita Umno.

Selepas dia melepaskan pimpinan Puteri, dia tidak mendekati Wanita. Mungkin  dia lebih sesuai dengan Pemuda.

Apa pun jika Najib dan Rosmah mahu, kelemahan lampau itu boleh diatasi.

Agak penting juga Wanita Umno memahami bahawa ia adalah sebahagian dari wanita timur. Wanita timur mesti lemah lembut dan keibuan. Bukan macam wanita barat yang sama saja antara jantan  dan perempuan. Tidak macam semasa pimpinan Tun Fatimah  Majid dan Tan Sri Aishah Ghani. Tegas tetapi ada keibuannya.

Shahrizat dan Azalina sama-sama tidak berapa nampak keibuannya. Wanita Malaysia berkehendakkan pemimpin wanita yang berbeza dengan orang atas angin. Tidak nampak seperti orang jantan.

Tidak seperti Datin Seri Wan Azizah Ismail dan anaknya Nurul Izah. Nampak watak ibunya. Macam Teresa Kok walaupun belum jadi ibu, tetapi kewanitaannya terserlah.

Maka Wanita Umno sebagai sebahagaian dari wanita Islam perlu mencari pemimpin baru dan cari yang berwibawa. Tun Abdullah dan Najib bawa Dr Mashitah Ibrahim dalam kerajaan tetapi mereka tidak masukkan dia dalam Wanita Umno. Mungkin ketua Puteri  yang bakal cukup umur, jika diberi kepercayaan dapat memenuhi keperluan Wanita Umno masa akan datang.

Berilah ahli sukan memimpin  sukan dan berilah gerakan wanita kepada yang keibuan.
Menteri perolok PAS isu 'sogokan' RM377 juta

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi hari ini memperolok-olok pembangkang berhubung peruntukan beberapa projek pembangunan di DUN Kuala Besut yang diberikan selepas kempen pilihan raya kecil kawasan itu bermula.

"Ya memang, semua projek di seluruh negara adalah kerana PAS minta, DAP minta, dan PKR minta. Itulah, maka kerajaan BN cukup baik hati. Atas dasar permintaan pembangkanglah, itulah semua projek di Malaysia dilakukan.

"Sebab kerajaan BN ini tidak ada perancangan agaknya pada pandangan mereka. Hanya mereka sahaja yang pintar kononnya.

"Sedangkan BN mempunyai keprihatinan yang tinggi terhadap keperluan rakyat. Tidak kira, keperluan itu datang daripada akar umbi, atau pegawai kerajaan asalkan untuk rakyat, maka inilah yang dipenuhi oleh kerajaan BN," kata Zahid.

Beliau menjawab soalan pemberita berhubung PAS yang mendakwa pemberian peruntukan RM377 juta oleh kerajaan dilakukan ekoran tindakan mereka yang membangkitkan beberapa perkara isu sempena kempen pilihan raya kecil kawasan itu.

Dalam sidang medianya pagi ini, Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat Dr Hatta Ramli berkata peruntukkan itu yang didakwanya berbentuk "janji dan sogokan" itu mengesahkan lagi dakwaan mereka berhubung isu yang dibangkitkan oleh mereka sebelum ini sepanjang kempen pilihan raya.

Katanya, jika pilihan raya kecil itu tidak ada, tiada apa-apa yang akan berlaku dan Kuala Besut akan berterusan dikesampingan.

Dengan nada menyindir, Zahid yang juga naib presiden Umno meminta pengundi tertipu dengan "kempen mudah dan tak perlu modal" PAS sehingga mendakwa segala projek yang diberikan disebabkan usaha mereka.
Peserta Muslim digugur dari pertandingan ratu cantik
3:58PM Jul 21 2013
Penganjur Miss Malaysia World 2013 Datuk Anna Lim menggugurkan empat gadis Muslim daripada senarai finalis pertandingan ratu cantik itu selepas ditegur Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh.

Penganjur memutuskan menghilangkan kelayakan empat gadis itu, iaitu Kathrina Rizuan, Miera Sheikh, Wafa Johanna De Korte dan Sara Amelia Bernard bagi mematuhi arahan mufti berkenaan.

"Pertandingan ratu cantik itu akan berlangsung seperti biasa dan beliau (Anna) sangat bersemangat untuk menghidangkan persembahan terbaik kepada gadis bukan Islam," kata penganjur dalam kenyataan di laman rasminya.

Wan Zahidi semalam mengulangi gesaan agar wanita Islam tidak menyertai pertandingan ratu cantik kerana perbuatan itu haram dan berdosa , seperti diwartakan pada 8 Februari 1996 bawah Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam Wilayah Persekutuan 1993.

Beliau juga meminta pihak penguatkuasa melaksanakan undang-undang sepertimana yang diwartakan itu.

Pemilihan finalis pertandingan apda 2 Ogos depan itu sebelum ini dilapor dibuat dalam sesi temuduga tertutup pada 12 Julai lepas dan majlis memperkenalkan mereka diadakan baru-baru ini.
Khairul Hilmi Che Ali shared Lillie Leehanie's photo.
MUFTI LARANG SERTAI RATU CANTIK
(WANITA ISLAM DIMINTA FAHANI HUKUM AGAMA DAN UNDANG-UNDANG)
------------------------------
---------
TERINGAT TEMAN PADA MANTAN MUFTI SELANGOR ZAMAN MAHATHIR, ALMARHUM USTZ ISHAK BAHAROM YANG MENEGUR TENTANG 3 ORANG RATU CANTIK MSIA BERAGAMA ISLAM YG BERBIKINI SATU KETIKA DULU .... KEESOKKANNYA ALMARHUM DIPECAT TERUS DARI JAWATANNYA OLEH MAHATHIR SENDIRI (kalau tak silap campurtangan dari anak madey sendiri Marina Mahathir yg nenpertikaikan teguran Almarhum tersebut) .....

DAN SEKARANG MARINA WHAT SAY U? TAK NAK REPORT PADA DADDY LAGI KE NI? BAGI PECAT MUFTI WP PULAK?

RAHSIA AKHIRNYA TERBONGKAR MENGAPA PENDUDUK LEMBAH KELANG RAMAI YANG TIDAK MENDAPAT KIRIMAN SURAT DARI PEJABAT POS!!!




Lambakan beribu-ribu surat yang tidak dihantar ditemui dibuang di sebuah gaung di Ukay Heights.

Tersembunyi berhampiran kawasan perumahan mewah di Ukay Heights, Ampang adalah gaung yang subur dengan rahsia kotor.

Gaung ini telah dikenal pasti menjadi tempat lambakan ribuan surat oleh posmen yang tidak bertanggungjawab memandangkan kedudukkannya yang agak terpencil .

Dulu pernah juga negara kita digemparkan dengan kejadian serupa dan pihak Pos Malaysia telah membuat ikrar memastikan kepada rakyat kejadian serupa tidak akan berulang lagi.

Janji tinggal janji.. Ikrar sekadar penyedap mulut dan halwa telinga.

Ini kisah yang dapat dikesan..apa cerita ditempat-tempat lain?

Sekadar nak tanya... Siapa yang ambil alih Pos Malaysia sekarang?.

Harga setem telah dinaikkan tapi mutu penghantaran masih ditakuk lama.

[HARUS BACA SAMPAI HABIS]

Liberal Gurlz :
“Salam ustaz…..sorry for disturbing you…I just want to ask something from you…!!”

...Continue Reading
[HARUS BACA SAMPAI HABIS]

Liberal Gurlz :
“Salam ustaz…..sorry for disturbing you…I just want to ask something from you…!!”


Ustaz :
“Ok silakan……what you want to know…”


Liberal Gurlz :
“Ustaz it is true……perempuan tak menutup aurat ni jahat….?


Ustaz :
“Hmmm kalau mengikut hukum tak menutup aurat tu….memang jahat la kerana tak patuh perintah Allah.!!


Liberal Gurlz :
“No no no ustaz you ‘re really wrong……pakaian tak melambangkan perangai dan tingkahlaku….kalau ustaz nak tahu….ramai perempuan yang pakai tudung labuh nampak aje sopan…tetapi sebenarnya mereka nilah yang berperangai jahat…mereka hanya berselindung di sebalik tudung mereka…. Tu hipokrit namanya ustaz…..”


Ustaz :
“Sekurang –kurang nya mereka menutup aurat….dosa tidak menutup aurat adalah termasuk di dalam dosa besar kerana perbuatan mendedahkan aurat itu akan membuka pintu kepada zina”


Liberal gurlz :
“Ha ha ha ha ……I don’t think like that ustaz………..sebenarnya..masalah zina…rogol..sumbang mahram…..dan sebagainya yang melibatkan kerosakan akhlak kaum wanita adalah berpunca dari lelaki yang jahat dan bernafsu buas…..bukan sebab kami berpakaian tidak bertudung dan berpurdah.!!!”
“Ustaz pun tahu kan….orang lelaki ni…alim macam mana pun tapi bila tengok orang pompuan…..tercabut serban mereka……ha ha ha ha…”


Ustaz :
“Hai….macam perli saya aje ni….?”


Liberal Gurlz :
“Ha ha ha ha….ustaz tak termasuk la…..saya percaya ustaz….. kalau tak saya takkan tanya soalan ni…….ha ha ha ha……!!”


Ustaz :
“Islam mengatakan….Fitnah yang membuka pintu zina itu adalah banyaknya berpunca dari wanita yang tidak menutup aurat dan menjaga kehormatan mereka”


Liberal Gurlz :
“Habis tu ustaz…salah orang perempuan lah ye kalau…..orang perempuan diperdaya..dirogol…diragut kesuciannya oleh seorang lelaki playboy….?”


Ustaz :
"Bukan itu maksud saya…….apa yang saya nak katakana ialah…orang perempuan sekiranya tidak mendedahkan diri dengan penyebab yang menyebabkan lelaki cenderung untuk melakukan perbuatan yang jahat…maka selamatlah dirinya..dari sebarang ancaman dan gangguan seksual.”….

“Perbuatan membuka aurat itu bukankah menarik ghairah lelaki untuk melakukan sesuatu yang tak senonoh kepada seorang perempuan?”Hilangnya sifat malu seorang perempuan menyebabkan dirinya bercampur gaul dengan lelaki yang bukan mahram….menyebab terjadinya perbuatan berjumpa…berdating…berdua-duaan …..sehingga pihak yang ketiganya adalah syaitan…lalu syaitan pun membisikkan bisikan syahwat menyebabkan berlakunya perbuatan zina antara dua pasangan sejoli…!!”


Liberal Gurlz :
“Alah ustaz …itu sebab orang lelaki lah yang mulakan dulu……orang perempuan ni insan yang lemah terpaksa mengikut kehendak lelaki”


Ustaz :
“Hmmmm…itulah yang tak betul tu…..seorang wanita yang baik….mestilah tegas menjaga maruah dan kehormatan dirinya…..Allah menjadikan wanita ini dari tulang rusuk Nabi Allah Adam a.s untuk hidup mulia sebagai seorang isteri yang mempunyai tugas yang mulia iaitu sebagai peneman suami dan sebagai insan yang berkongsi suka duka bersama suami..setia berkhidmat untuk suami dengan perasaan kasih sayang yang dibina atas dasar cinta…melalui perkahwinan yang sah”

“Bukanlah kasih sayang namanya jika seorang wanita membiarkan dirinya menjadi tempat memuaskan nafsu..lelaki yang jahat….bukan cinta namanya…apabila seorang wanita membiarkan maruahnya dimusnahkan……bukanlah bahagia namanya apabila seorang wanita bersama dengn lelaki tanpa ikatan yang sah.”


Liberal Gurlz :
“Ok…ok….ustaz menang……Cuma saya nak ulangi balik ustaz pendapat saya tadi……perempuan yang bertudung pun bukannya baik sangat….ada diantara mereka ni ustaz yang lebih teruk akhlaknya daripada kami yang tidak bertudung ni….?”


Ustaz :
“Ha ha ha….janganlah disalahkan tudung jika akhlak seseorang itu buruk…..!!!....menutup aurat itu perintah Allah…sama ada manusia itu baik atau jahat…kan itu perintah Allah…kita tak boleh pertikaikan……!!”
“Jika akhlak seseorang itu jahat…..maka dia akan dikira dosanya mengikut akhlaknya yang jahat….tetapi jika dia tidak memakai tudung menutup aurat…..maka dosanya akan bertambah lagi…janganlah kita melakukan satu dosa…kemudian kita tambah lagi dosa…akibatnya derita kita di akhirat..lama kita diazab di dalam neraka…..!!”


Liberal Gurlz :
“Baiklah ustaz…mungkin tak faham maksud saya…….beginilah saya buat contoh supaya ustaz mudah faham……ada seorang wanita yang tidak menutup aurat…tetapi dia baik..rajin..pemurah ..penyayang…hormat ibubapa…..suka menolong orang…dan ada pula seorang perempuan yang bertudung…tapi jahat…suka mencaci mengata orang…..sombong…pentingkan diri sendiri…kedekut…suka cari gaduh….yang mana lebih baik ustaz……?”


Ustaz :
“Saya faham maksud awak…..oklah….tentang perempuan tidak bertudung walaupun dia..baik…buat amalan baik….pemurah…menolong orang…sememangnya dia akan mendapat pahala dengan amalan baik yang dilakukan….tetapi ingat…Nabi saw pernah menerangkan di dalam satu riwayat….bahawa diakhirat nanti apabila kita dihadapkan di hadapan Allah swt…kita akan ditanya..tentang dosa dan pahala….jika ada dosa yang kita lakukan…maka pahala kita akan dipotong….jika kita banyak melakukan amalan baik sekalipun…tetapi jika tidak menutup aurat….pahala kita akan dipotong mengikut lama mana kita mendedahkan aurat ketika di dunia ini semasa kita hidup….sehingga tiada lagi pahala yang nak dipotong..kita tanggung pula dosa orang yang rosak matanya..akhlaknya…disebabkan oleh kita yang membuka aurat….sehingga kita menjadi manusia yang paling muflis di akhirat lalu dicampakkan kita ke dalam neraka.”

“Adapun perempuan yang bertudung…dia terlepas dari dosa mendedahkan aurat…. Dan jika dia melakukan dosa yang lain…yakni seperti mencaci..mengata…sombong..dan sebagainya…maka itu dosa lain yang dia kena memohon dari Allah keampunan …agar tidak di azab diakhirat….sekiranya tidak dia akan diazab mengikut dosa yang dilakukan…..cumanya tempoh diazab itu tidaklah selama tempoh azab dosa orang yang mendedahkan aurat..kerana tempoh tinggal di neraka disebabkan oleh dosa buka aurat ni… lama sangat.”


Liberal Gurlz :
“Oh ye ke ustaz…..maaflah ustaz… saya tak pandai agama……saya cuma dengar orang bercerita…dan ada kawan-kawan saya yang menggelarkan diri mereka “ the liberal gurlz”……yang menyatakan…kalau tak boleh buang sifat-sifat……jahat dalam diri…tak guna pakai tudung labuh……munafik namanya tu……tunggulah sehingga kita benar-benar dah bersedia dan menjadi benar-benar baik….barulah kita pakai tudung tutup aurat…..”


Ustaz :
“Ha ha ha ha ha bila la agaknya tu ….baru awak jadi benar-benar baik…..bila dah masuk kubur….?”
“Satu perkara yang mesti kita ingat…dan perbetulkan persepsi kita…..berubah jadi baik dan bertaubat adalah perkara yang tak boleh ditangguh-tangguh…….berubah dan bertaubat mesti dilakukan serta merta …kerana jika kita tangguh dan tunggu dulu…..maka dikhuatiri kita tidak sempat..bertaubat dan berubah…kerana ajal maut itu tidak kita tahu bila tibanya….apakah kita boleh menjamin umur kita panjang?apakah kita boleh hidup sehingga ke detik masa kita bertaubat dan berubah……”please don’t make your life as a gambling game”jangan perjudikan hidup awak dengan hanya bersandarkan harapan yang tak pasti…..” Jika kita menyatakan kita kena tunggu sehingga dah benar-benar baik dan bersedia baru kita pakai tudung menutup aurat……maka adakah umur kita sepanjang itu untuk sampai ke detik itu????? Jika kita dimatikan Allah bagaimana?”

“Samalah macam awak tidak mahu kahwin hanya kerana awak nak tunggu calon suami yang benar-benar perfect..hensem….macho…hmmm sampai ke tua la tak kahwin jawabnya”


Liberal Gurlz :
“Hu huh u ustaz…gerun saya dengar penerangan ustaz ni…..barulah saya faham……..saya ingat apa yang dikatakn oleh kawan-kawan saya tu betul…rupa-rupanya sesat larat kita dibuatnya……!! Terima kasih ustaz…barulah saya faham….dan insyaallah saya akan berubah ….cumanya mungkin ambil masa juga ustaz….maklumlah bukan senang kita nak mulakan perubahan dan benda baru ni…..kawan-kawan saya “The liberal gurlz” pasti terkejut dan mentertawakan saya bila saya berubah memakai tudung…..aduihhhh susahnya ustaz…kalau diorang kutuk saya…mau menangis saya nanti…..”


Ustaz :
“Biarlah kita menangis di dunia ini kerana mentaati perintah Allah dari kita menangis di akhirat kerana di azab akibat mengingkari perintah Allah”


Liberal Gurlz :
“Isk…Isk…..Isk…ye lah ustaz…terima kasih….terima kasih…….saya rasa insaf sangat…..terima kasih ustaz…..semoga Allah mengampunkan dosa saya…..”


Ustaz :
“Insyaallah semoga Allah berikan awak kekuatan dan berubah dari yang baik kepada yang lebih baik……..saya akan doakan…..!!”

#copypaste

Tiada ulasan: