Isnin, 22 Julai 2013

COCA COLA

Resepi Rahsia Coca-Cola Dibongkar
Posted on Sunday, July 21 @ 07:12:42 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Sumber MalaysiaSensasi.Net

Salah satu rahsia yang paling dikawal rapi dalam sejarah perdagangan dunia mungkin kini bukan lagi menjadi rahsia: sebuah program radio bertajuk “This American Life” dikatakan telah menemui resipi yang tepat untuk minuman yang paling popular di dunia dalam artikel akhbar pada 1979.

Menurut pengacara rancangan itu, Ira Glass, komponen perisa rahsia minuman itu, yang telah dicipta oleh ahli farmasi John Pemberton pada tahun 1886, adalah sesuatu yang dinamakan “Merchandise 7X.”



Kakitangan baru-baru ini terjumpa sebuah artikel edisi 8 Feb 1979  daripada Journal-Perlembagaan Atlanta, yang menerbitkan artikel di muka surat 28 tentang buku tulis kulit terikat yang pernah dipunyai oleh sahabat Pemberton, satu lagi ahli farmasi di kawasan Atlanta yang dinamakan RR Evans.

Notebook yang terkandung beberapa resipi farmakologi – tetapi kemasukan utama, bagi pelajar-pelajar sejarah komersial, adalah apa yang dipercayai menjadi resipi yang tepat untuk minuman ringan: semua bahan-bahan yang disenaraikan dengan jumlah yang tepat diperlukan untuk menyiapkan satu ramuan lengkap.

Journal-Perlembagaan itu juga memaparkan gambar halaman dalam notebook Evans ‘memperincikan resipi Coke – pada dasarnya mendedahkan resipi kepada dunia. Tetapi sejak tahun 1979 di mana berlaku ledakan media digital, gambar resipi itu tidak pergi jauh di luar kawasan Atlanta.



Resipi Coke adalah salah satu rahsia yang dikawal dengan rapi dalam sejarah  perdagangan Amerika. Selepas perniagaan Asa Griggs Candler dibeli Pemberton – yang juga mengeluarkan ubat batuk dan pembersih darah, antara lain – pada tahun 1887 dengan harga $ 2,300, resipi yang tepat untuk 7X diletakkan dalam peti besi di sebuah bank Atlanta.

Ia telah dilaporkan bahawa hanya dua kakitangan syarikat yang terlibat dengan bahan-bahan dan bagaimana mereka dicampur pada bila-bila masa – dan kedua-dua kakitangan tidak dibenarkan untuk melakukan perjalanan bersama kerana takut kemalangan akan meragut nyawa kedua-dua mereka.

Menurut syarikat sejarah Mark Pendergrast, Candler begitu paranoid tentang resipi yang bocor di luar kawalan proprietari bahawa dia akan pergi melalui pos syarikat itu sendiri untuk menghalang mana-mana pekerja daripada melihat invois yang mungkin memaparkan bahan-bahan yang digunakan.

“Ia adalah seperti upacara rahsia yang diluluskan,” ujar Pendergrast, “dan formula yang disimpan dalam peti besi di bank di Sun Trust, yang pernah menjadi  Georgia Trust Company.”



Selepas Pendergrast melihat semula resipi daripada gambar akhbar pada tahun 1979 itu, dia membuat kesimpulan bahawa ia juga boleh menjadi sesuatu yang betul:

“Saya berfikir bahawa ia sudah tentu adalah versi formula ini,” kata beliau sambil menambah, “Ia adalah hampir sama dengan formula yang saya jumpai dalam salah satu daripada buku tulis John Pemberton apabila dia telah melakukan penyelidikan untuk buku ini.

Bagi pihak Coke, mereka menafikan bahawa keselamatan formula rahsia itu telah dibongkar.  ”Banyak pihak ketiga, termasuk ‘This American Life,’ telah cuba untuk memecahkan formula rahsia kami,” kata jurucakap syarikat Kerry Tressler. ”Cubalah sehabis mungkin, mereka pasti tidak berjaya.”

Pengarah arkib Coke Philip Mooney memberitahu “This American Life” kemungkinan resipi ini telah menjadi  formula ”pendahulu” yang berharga, tetapi mungkin bukan merupakan versi yang “pergi ke pasaran.”

Jadi apa rahsia untuk membuat Coke? Nah, di sini adalah apa yang telah ditulis di dalam buku ini:

The recipe:

Fluid extract of Coca: 3 drams USP
Citric acid: 3 oz
Caffeine: 1 oz
Sugar: 30 (unclear quantity)
Water: 2.5 gal
Lime juice: 2 pints, 1 quart
Vanilla: 1 oz
Caramel: 1.5 oz or more for color

The secret 7X flavor (use 2 oz of flavor to 5 gals syrup):

Alcohol: 8 oz
Orange oil: 20 drops
Lemon oil: 30 drops
Nutmeg oil: 10 drops
Coriander: 5 drops
Neroli: 10 drops
Cinnamon: 10 drops

Pemberton dilaporkan telah menemui formula untuk Coke dalam usaha untuk mengatasi ketagihan kepada morfin yang meruncing selepas Perang Saudara, jadi ia mungkin tidak menghairankan jika alkohol ditambah, minuman yang asalnya terkandung daun Coca dicampur dengan kokain.



Sumber: MalaysiaSensasi.Net


  Di Eropah pemain bola pertahan Islam, di Malaysia entahlah
Posted on Sunday, July 21 @ 15:12:38 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: rozmal

"Di Eropah pemain bolasepak yang beragama Islam pertahan kesucian Islam, sanggup tak pakai jersi yang ditaja oleh syarikat kewangan riba dan syarikat judi, hinggakan kelab bolasepak sendiri mengalah, membatalkan penajaan.

Bayern Munich pula nak buat stadium memudahkan peminat dan pemain untuk solat. Tapi kita di Malaysia, FAM buat perlawanan persahabatan menentang Chelsea pada bulan Ramadhan. Di Pahang tazkirah antara tarawih dilarang. Tak ada pula suara agamawan yang mempertikaikan tazkirah bolasepak di stadium.

Sedangkan di Malaysia majoriti pemain dan yang memimpinnya beragama Islam. Cakap lebih tak boleh, nanti kena Akta Hasutan, masuk penjara tak boleh ikat jamin.

Bukan masa bereksperimen
21 Julai 2013

KUANTAN - Tiada lagi istilah eksperimen buat skuad Harimau Malaya apabila menentang kelab Liga Perdana Inggeris, Chelsea sebaliknya skuad kebangsaan perlu membuktikan keupayaan dan memberi tentangan sengit dalam aksi persahabatan hari ini. Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah turut berharap ketua jurulatih negara, Datuk K. Rajagopal mengisi kesebelasan utama yang terbaik dalam aksi di Stadium Shah Alam, malam ini.

Enggan sarung jersi demi mempertahankan syariat Islam

18 Julai 2013

GARA-gara atas keengganan menyarung jersi, tunggak utama kelab bola sepak Newscatle United telah dilarang untuk menjalani latihan bersama-sama rakan sepasukan yang lain. Larangan itu tercetus akibat kedegilan penyerang pasukan bola sepak berkenaan, Papiss Cisse untuk memakai jersi pasukan bola sepak berkenaan kerana dikatakan ditaja oleh salah sebuah syarikat pinjaman mengenakan kadar bunga yang tinggi. Amalan mengenakan bunga berlebihan atau dikenali sebagai riba adalah dilarang di sisi agama Islam.

Situasi itu mengingatkan pemain bola sepak kelab Bolton, Frederic Kanoute yang enggan menyarung jersi pasukan itu kerana ditaja selain memaparkan logo laman web perjudian, 888.com.

Oleh kerana judi dilarang oleh Islam, Frederic Kanoute tidak akan sesekali memakai jersi dan jika memakainya, beliau dianggap seolah menyokong amalan tersebut. Namun, kelab Bolton terpaksa mengalah dengan menggugurkan tajaan itu dan menerima sumbangan daripada pihak lain setelah mendapat tentangan dan kritikan daripada peminat dan ahli politik.

Bayern Munich bina masjid
22 Mei 2013

MENYEDARI solat merupakan salah satu tuntutan dalam agama Islam, kelab bola sepak terkemuka Jerman, Bayern Munich memutuskan untuk membina sebuah masjid untuk memudahkan para pemainnya yang beragama Islam menunaikan solat. Kelab pasukan bola sepak Jerman itu bersetuju dengan permohonan membina sebuah masjid berhampiran stadium Allianz Arena bagi kemudahan ibadah kepada para pemain dan peminat.

Permintaan itu pernah dikemukakan oleh pemain tengah Bayern Munich beragama Islam, Bilal Franck Ribery yang mencadangkan supaya diwujudkan satu ruangan khas walaupun bersaiz kecil untuk kemudahan pemain beragama Islam menunaikan solat."



 JKR perlu sedia direktori samseng kepada kontraktor
Posted on Sunday, July 21 @ 13:56:38 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: rozmal

"Saya cuba dapatkan maklumat dari beberapa kontraktor di N.Sembilan mengenai masalah wang perlindungan yang perlu dibayar kepada samseng apabila melakukan projek kerajaan. Mereka kata memang sering diganggu di tapak projek oleh kumpulan samseng yang minta wang perlindungan. Kalau bayar mereka tak akan kacau.

Saya nak cadangkanlah kepada kerajaan sedia ada agar mengambil langkah transformasi berikut selagi polis tidak boleh menjamin keselamatan para kontraktor di tapak projek :

1. Sediakan direktori samseng di setiap kawasan parlimen dan DUN, agar mudah para kontraktor berurusan terus dengan ketua samseng di kawasan tersebut dari berurusan dengan anak buah samseng. Biarlah samseng yang melindungi para kontraktor dari kumpulan samseng lain.

2. Tender kerajaan perlulah dimasukkan dalam BQnya secara khusus wang perlindungan untuk samseng.

3. Para kontraktor perlulah mudah mendapatkan lesen senjata api untuk perlindungan diri mereka. Kalau boleh masukkan dalam BQ tender kos senjata api dan lesen senjata api.

4. Minta Majlis Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan keluarkan fatwa boleh tak beri wang perlindungan dalam keadaan darurat.

Tak tahulah apa nak jadi Malaysia kita. Hanya kepada Allah kita berserah dan bertawakal.

Dua diserang lapan samseng
17 Julai 2013

SEREMBAN - Dua pekerja sebuah syarikat mengorek pasir cedera parah selepas diserang sekumpulan samseng bersenjatakan parang di sebuah tapak projek mendalamkan sungai dekat Sungai Gadut di sini petang semalam.

Dalam kejadian kira-kira pukul 3 petang itu, mangsa, Mohd. Yussri Rahim, 28, retak tulang lengan kiri selain bengkak di muka manakala rakannya, Ahmad Hiswan Ahmad Hassan Safri, 26, parah di tapak tangan.

Menurut Mohd. Yussri, ketika kejadian, dia bersama rakannya itu baharu hendak memulakan operasi hari pertama di tapak berkenaan.

"Tiba-tiba semasa saya sedang sibuk bekerja bersama Ahmad Hiswan di hadapan tapak projek, kami didatangi lapan lelaki bermotosikal lalu mengugut kami supaya membayar wang perlindungan jika tidak mahu dicederakan.

utusan.com.my

"


 Penyamun Yang "Islamik"?
Posted on Sunday, July 21 @ 13:51:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: Iqbal

"Tajuk ini adalah berkaitan denganenculikan dan serangan terhadap Ng Mun Tatt. Dia telah diculik dan diseksa. Badannya diconteng oleh penculik @penyamun dengan kata-kata 'saya hina Islam'. Dalam kes Alvin dan Vivian jelas mereka telah menghina Islam kerana perbuatan mereka dipaparkan dalam FB. Itu sahih.

Dalam kes Ng mana bukti dia hina Islam ? Apa yang dia buat ? Apa yang dia dah kata tentang Islam ? Kalau benar dia telah menghina Islam tentu sekali isu itu meltup seperti kes Alvin dan Vivian.

Yang jelasnya gerombolan penculik itu tujuan sebenarnya ialah mahu merompak. Oleh kerana isu Alvin dan Vivian sedang hangat (hina Islam) dan mereka adalah orang cina maka penculik ini mengambil kesempatan atas sentimen Islam oleh masyarakat.

Lalu dicontenglah pada badan mangsa ...saya hina Islam sebagai pengaskuan si mangsa. Walaupun hakikat tujuan mereka sebenarnya nak menyamun. Hasil ada NGO yang mengaku sebagai NGO Islam mempertahankan tindakan budak-budak penyamun ini.

Kini muncul... Penyamun Yang Islamik.

Apakah akan jadi seandainya penyamun merompak rumah orang cina lalu dipintu atau didinding rumah itu diconteng dengaN KATA...'Ingat Jangan Hina Islam'. Apakah kita akan percaya bahwa si mangsa telah menghina Islam ? Lebih teruk lagi kalau si penyamun itu BUKAN ORANG ISLAM.

Apa akan jadi dengan imej Islam?"



 Penjenayah senang dapat pistol tapi rakyat susah dapat lesen senjata api
Posted on Sunday, July 21 @ 05:08:29 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Artikel Oleh: rozmal

"Baru-baru ini Rembau dikejutkan dengan kes penculikan seorang usahawan bumiputra. Apa yang sebenarnya berlaku , polis mahupun media belum dedahkan lagi. Saya cuba bertanya-tanya kepada pekerja usahawan tersebut.

Menurutnya, usahawan tersebut telah diacu pistol apabila hendak masuk kereta tidak jauh dari rumahnya. Dia dipercayai telah dimasukkan dadah secara paksa, telah didera menggunakan puntung rokok.

Kerugian dipercayai puluhan ribu ringgit. Ada beberapa lagi cerita yang belum dapat disahkan lagi, tapi kita harap polis segera menyelesaikan kes ini. Kerana ianya mendedahkan kepada semua peniaga, keluarga mereka, anak-anak mereka kepada sindiket peras ugut, penculikan yang amat terancang.

Macamana lagi rakyat nak dapatkan perlindungan. Penjenayah begitu mudah dapat senjata api, kerana mereka tak perlukan lesen. Sedangkan rakyat begitu susah hendak dapat lesen senjata api.

Contohnya macam saya sendiri. Arwah ayah saya mengamanahkan kepada saya senapang patah lamanya yang diwarisi dari datuk saya. Namun permohonan saya untuk mendapatkan lesen senjata api GAGAL. Dan sekarang senapang patah tersebut ada dalam simpanan polis di Balai Polis Chembong.

Bukan saya seorang sahaja, mungkin banyak lagi senapang patah yang tersimpan di sana , kerana ramai yang telah meninggal dunia, tapi waris tidak dapat lesen senjata api.

Biarlah senapang itu dalam tu, akhirat nanti siapa yang bertanggungjawab, jawablah sendiri.

Kepada Allah kita bertawakal dan berserah.

Kalau Malaysia negara aman, saya cabar semua menteri jangan guna pengawal peribadi apabila keluar rumah, dan jangan guna pengawal keselamatan di rumah."


Masuk Neraka Kerana Seekor Lalat

by Erika on October 31, 2012
Islam adalah agama yang sangat mudah tapi jangalah dipermudahkan lagi. Untuk meraih syurga, kita sebagai hamba haruslah berusaha untuk meraihnya. Jangan takut dengan ciptaan Yang Esa kerana kita hanya perlu takut hanya kepada-Nya.
Cara mendapatkan taqwa adalah satu pakej yang terdiri dari tiga perkara. Tiga perkara inilah yang paling penting dan paling asas dari keseluruhan usaha mendapatkan taqwa itu. Kalau tiga perkara ini tidak diperolehi dan tidak dihayati, maka usaha yang lain itu tidak ada erti apa-apa. Kalau dibuat pun sia-sia belaka. Tiga perkara dalam pakej itu yang dinamakan rukun taqwa adalah Iman, Islam, Ihsan.
Kita biasa dengar tentang Iman sampai sudah lali. Kita biasa dengar tentang Islam sampai sudah lali. Kita pun sebut Ihsan sampai sudah lali. Tetapi kita tidak pernah tahu ketiga-tiga itu adalah rukun taqwa. Ketiga-tiga perkara di atas yang dijadikan satu pakej dinamakan rukun taqwa. Kalau rukun tidak ada kita tidak dapat tegakkan taqwa. Ibarat rumah, kalau tiang tidak ada, kita tidak boleh tegakkan rumah. Selama ini kita tidak pernah belajar atau diajar tentang rukun taqwa ini. Ia adalah asas, tapak atau benih taqwa.
Dari Tariq ibn Shihab,
“ Sesungguhnya Rasulullah saw bersabda “ Seorang lelaki telah masuk syurga kerana seekor lalat dan seorang lelaki lain masuk neraka kerana seekor lalat.
Sahabat bertanya “ Bagaimana boleh berlaku ya Rasulallah : Baginda saw bersabda : Dua orang lelaki telah melalui perkampungan satu kaum yang memiliki berhala.
Setiap orang yang melalui berhala tidak akan dibenarkan lalu kecuali jika melakukan korban untuk berhala berkenaan. Dua orang tadi ditahan lalu dikatakan kepada mereka berkorbanlah.
Berkata seorang dari mereka kami tidak memiliki sesuatu untuk dikorbankan. Lalu berkata penjaga berhala ” berkorbanlah walaupun seekor lalat“.
Lalu lelaki ini mengorbankan seekor lalat, lalu dia pun dibenarkan lalu. Kepada seorang lelaki yang lain , ia berkata “ aku tidak akan mengorbankan sesuatu selain kepada Allah, lalu mereka memancung kepalanya maka masuklah dia kedalam syurga.”
(HR Imam Ahmad)
Situasi ini mungkin sudah tidak berlaku di zaman sekarang. Tidak ada lagi orang yang memaksa untuk berkorban untuk patung ataupun berhala. Tetapi di zaman yang serba maju ini, keadaan ini sebenarnya masih berlaku tetapi dalam keadaan yang berbeza dan tidak lagi dipaksa tetapi rela. Menarik bukan.
Ingin dikaitkan hadis ini dengan situasi masyarakat sekarang yang masih taksub dengan bomoh. Bomoh yang membakar kemenyan dan meminta pengeras sebagai korban untuk mencapai hajat apa yang diingini. Bukankah situasi ini sama dengan kisah di dalam hadis tersebut.
Pengeras
Pengamal perubatan tradisional yang juga dikenali sebagai bomoh ataupun dukun akan mengenakan bayaran tertentu sebagai upah kepada perkhidmatan yang mereka berikan. Untuk nampak lebih hebat, kononnya jumlah bayaran tu telah pun ditetapkan oleh khadam ataupun jin belaan bomoh tersebut. Bayaran Pengeras tidak sama antara bomoh dan jenis penyakit. Dari puluhan ringgit hinggalah boleh mencecah sehingga puluhan ribu ringgit.
Pengeras yang agak tinggi biasanya akan cuba dibayar oleh pesakit walaupun tinggal sehelai sepinggan disebabkan desakan penyakit yang di alami. Cuba kita fikirkan, adakah jin memerlukan duit? Jin tidak perlu menghulurkan duit pun untuk membeli sekampit beras dikedai runcit.
Selain meminta pengeras dalam bentuk duit, ada juga yang meminta yang bukan-bukan seperti darah ayam, telur ayam kampung, pulut kuning. Barang-barang yang diminta oleh jin ataupun syaitan ini berlainan mengikut keadaan geografi (negara). Kenapa? Sebenarnya syaitan tidak memerlukan barangan tersebut. Tetapi mereka gembira kita dapat mengikut kemahuan mereka. Tujuan mereka cuma satu, untuk sesatkan manusia dan mendiami neraka bersama mereka.
Kembalilah kepada ajaran Islam yang sebenarnya. Berserah kepada Allah swt. Jangan biarkan diri diperdaya oleh Syaitan. Sesungguhnya Syaitan adalah musuh yang nyata.
P/s: macam-macam perkara syirik yang makin berleluasa sekarang kan? jangan lupa, kita ada Allah..
via – Open Minda

Gaji Minimum Tukang Cuci Di Singapura Dinaikkan Kepada RM2 500

by Nizarazu on October 27, 2012
Struktur gaji baru diusulkan untuk tukang cuci, dengan SG$1,000 (RM 2,497) ditetapkan sebagai permulaan gaji pokok bulanan.
Tindakan yang tidak pernah dibuat sebelum ini oleh pegawai kesatuan sekerja, syarikat pembersihan dan kerajaan itu akan menaikkan bayaran gaji tukang cuci sebanyak 23 peratus. Pada masa ini, bayaran gaji kasar bulanan pencuci pejabat ialah RM2,035 sebulan, menurut Kementerian Tenaga Buruh. Panduan asas bayaran turut menetapkan gaji yang tinggi untuk tukang cuci yang melakukan kerja lebih sukar, menjamin bayaran minimum mereka patut dibayar.
Panduan asas pembayaran gaji yang diusulkan ini diumumkan Timbalan Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Sekerja Nasional (NTUC), Heng Chee How yang bertindak selaku pengerusinya dalam satu acara semalam.
Dia berkata, sementara tanda aras bayaran gaji ini hanya satu bentuk pembayaran indikatif, dia berharap syarikat akan melaksanakannya.
NTUC telah berjuang untuk menaikkan bayaran gaji dalam sektor pembersihan berikutan ia tidak meningkat sejajar dengan pertumbuhan ekonomi Singapura. Tukang cuci adalah pekerja kedua paling rendah bayaran gaji di Singapura, memperoleh lebih banyak daripada pekerja cuci kereta yang mendapat RM1,872 sebulan. Mengikut panduan asas diusulkan, tukang cuci dikategorikan kepada tiga kumpulan: Mereka yang membersihkan pejabat, estet perumahan dan pusat penjaja atau medan selera. – Straits Times
P/s: pheww, banyak tu gaji tukang cuci di Singapura, kalau di Malaysia lah macam ni mesti ramai nak jadi tukang cuci.. hehe :p

Tiada ulasan: