Ahad, 14 Julai 2013

INSYAALLAH AKAN TUMBANG...TERUSLAH BERDOA

Alvin dan Vivian cabut lari, tutup akaun FB
Posted on Saturday, July 13 @ 23:52:51 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh: laniismaa

"Alvin_Vivian1
Alvin_Vivian2

Kontoversi bodoh yang dilakukan oleh Alvin dan Vivian yang mengajak umat Islam berbuka dengan sup babi mendapat bantahan pelbagai pihak. Pihak MCA juga tidak bersetuju dan meminta mereka berdua dikenakan tindakan.

SKMM dilaporkan akan meneliti gambar makanan yang menyentuh sensitiviti umat Islam dengan kapsyen Selamat Berbuka Puasa oleh mereka serta akan mengambil tindakan sekiranya perlu. Takkan sekiranya perlu!!
Seorang pegawai SKMM berkata akan menyiasat perkara itu di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
Ahmad Shabery Cheek, Menteri Komunikasi dan Multimedia berkata sedang mempertimbangkan untuk mengambil tindakan sewajarnya.
Pasangan tersebut mendapat kecaman hebat kerana gambar tersebut yang turut sama disertakan logo halal. Mereka dikatakan telah memadamkan kiriman tersebut dan menggantikannya dengan gambar mereka yang sedang menikmati ketupat, rendang dan karipap.
“Nah, sila nikmati makanan halal yang sebenar sekarang,” menurut kapsyen gambar tersebut.
Namun begitu kini akaun FB mereka telah tidak wujud. Nampaknya mereka dah cabut lari…
Baca juga :  

Gambar askar gantung diri di Kem Kementah

 Dato Seri Najib Dan Dr Mahathir Sudah Bertaubat?
Posted on Saturday, July 13 @ 22:05:58 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Ahmad Nazri

Nama seperti Dato Seri Mohd Najib Tun Abd Razak dan Tun Dr Mahathir Mohamed adalah nama tokoh yang tidak asing bagi rakyat Malaysia dan mereka juga dikenali oleh pemimpin negara-negara Islam di peringkat antarabangsa. Sebagai rakyat Malaysia saya kira ramai mengenali mereka walaupun ada juga rakyat negara ini yang tidak mengenali, itu bukan urusan penulis.

Rakyat Malaysia yang beragama Islam terbahagi kepada 3 golongan besar iaitu yang pertama pengikut aliran pemikiran kepada dua tokoh itu, kedua golongan yang tidak ambil peduli apa yang dua tokoh itu lakukan dan golongan ketiga ialah mereka yang menentang dasar dan aliran pemikiran dua tokoh tersebut kerana banyak bertentangan dengan prinsip Islam yang syumul.

Di sini penulis ingin menyorot sedikit ucapan kedua-dua pemimpin itu sekitar tahun 1992 iaitu hampir 21tahun yang lalu dan marilah kita melihat apakah aliran pemikiran mereka masih mengalir dalam pemikiran masyarakat Islam hari ini. Mereka bijak menggulung kata-kata dan menitis air mata sehinggalah mereka mampu bertahan sampai hari ini, belum boleh dijatuhkan. Hebat!!

Jom kita perhatikan bait-bait ucapan terbuka mereka:

1. "Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.”
- Datuk Seri Najib Tun Razak, 20 April 1992, ketika bercakap kepada wartawan.

2.  “Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki? Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain, kalau sifatnya sudah tidak cukup? Hukum hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama.”
- Dr. Mahathir Mohamad, 2 Mei 1992, dalam ucapannya di Papar, Sabah.

Saya berfikir dan bertanya, bilakah Dato Seri Mohd Najib Tun Abd Razak dan Tun Dr Mahathir Mohamed menarik balik ucapan sebegitu secara terbuka? Bagaimana JAKIM menjustifikasikan jenis ucapan itu? Apakah JAKIM memberikan TAULIAH kepada mereka tanpa ada tarikh luput yang kebiasaannya mesti diperbaharui setiap 5 tahun? Lain pula kepada penceramah-penceramah yang bersedia beri ceramah tanpa tauliah dari Jabatan Agama? Sah kena tangkap denda RM3000 dan penjara 2 tahun. Penulis tidak pasti….

Dato Seri Mohd Najib Tun Abd Razak dan Tun Dr Mahathir Mohamed Mereka boleh berucap begitu secara terbuka dan rakyat pula masih merakamkan dan menyimpan ucapan mereka maka APAKAH MEREKA SUDAH BERTAUBAT?

Catatan;
Ahmad Nazri Khamis
Batu Pahat, Johor 13 Julai 2013

 Mesir ; Kudeta Bakal Tumbang Tidak Lama Lagi
Posted on Saturday, July 13 @ 20:27:38 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Sofi Wahab



Melihat kepada penentangan rakyat yang semakin membuak-buak dan memuncak tidak mustahil pentadbiran Kudeta zalim di Mesir akan tumbang dengan sendirinya tidak lama lagi bayangkan puluhan juta rakyat berhimpun menyatakan bantahan semalam selepas solat Jumaat.
Mereka berikrar untuk kekal di sana sehingga kerajaan zalim runtuh. Mereka sanggup berhari raya di kawasan perhimpunan mereka khususnya di Dataran Raba'ah

Semalam Pentas Raba'ah mengumumkan bahawa jumlah kehadiran penyokong Morsi sehingga kini iaitu 3 juta di Dataran Rabaah Adawiyyah,  Dataran Nahdhah di hadapan Universiti Kaherah (2 juta), Giza (350 ribu), Ramsis (500 ribu), Istana Ittihadiyyah (150 ribu), Qina (100 ribu), Aswan (30 ribu), puluhan ribu di Fayoum, ratusan ribu di Asyut serta jutaan lagi di Iskandariyyah dan Almenia.
Media juga melaporkan bantahan terhadap kudeta ini telah merebak ke seluruh dunia di mana mereka-mereka yang cintakan kedamaian dan demokrasi mula menyatakan sokongan terbuka kepada Morsi dan menentang tindakan rampasan kuasa yang meragut mandat rakyat kepada Morsi. Di Palestin rakyatnya berhimpun membantah rampasan kuasa ini. Begitu juga di beberapa negara umat Islam lain.
Tidak syak kudeta bakal jatuh tersungkur dengan sendirinya. Sementara itu  laporan menunjukkan bahawa sebagian besar rakyat Mesir menentang rampasan kuasa oleh tentera terhadap Presiden Morsi
Sebuah laporan dari the Egyptian Centre for Media Studies and Public Opinion telah mengadakan kajian dan mendapati bahawa kebanyakan rakyat Mesir menolak tindakan rampasan kuasa oleh tentera terhadap Presiden Mohamed Morsi. 
Dari dapatan kajian yang diperolehi menunjukkan hanya 26 peratus menyokong kudeta tersebut, manakala sejumlah 63 peratus menentangnya, dan 11 peratus responden tidak memberikan pendapat.
Kajian ini menjadikan rakyat seluruh Mesir sebagai responden dan dikatakan tahap kredibiliti kajian ini adalah lebih daripada 95 peratus.
Kajian itu juga merumuskan bahawa jumlah orang yang menentang rampasan kuasa tentera itu hampir sama dengan dengan jumlah yang menyokong Konstitusi dalam referendum yang diadakan tahun lalu. 
Ini menunjukkan, yang menyokong Morsi di negara itu belum terpengaruh secara negatif oleh propaganda media yang dikawal tentera. Media pro-kudeta menyatakan bahawa majoriti rakyat Mesir menyokong rampasan kuasa.
Melalui hasil kajian itu, mereka mendapati demografi penyokong rampasan kuasa adalah dari kawasan luar bandar.
Di kawasan Mesir Hulu peratusan menyokong rampasan kuasa ini mencecah 83 peratus, berbeza dukawasan bandar seperti Kaherah iaitu 52.8 peratus.
Kajian itu juga mendapati, 91 peratus bersetuju dan mengatakan bahawa rampasan kuasa ini adalah usaha untuk menghapuskan "kerajaan Islam".
Selain itu 86 peratus responden yang terdiri dari pelbagai agama dan latar belakang politik juga percaya bahwa Morsi masih presiden sah negara tersebut.
"69 peratus menyokong Morsi kerana tidak mahu regim Mubarak kembali berkuasa, manakala 57 peratus menyokong Morsi karena menentang kekuasaan tentera.


..........
http://mutaligat.blogspot.com/2013/07/mesir-kudeta-bakal-tumbang-tidak-lama.html


 Mesir: Lautan Himpunan Tolak Rampaskuasa, Tuntut 4 Perkara
Posted on Saturday, July 13 @ 20:23:53 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh IbnuHasyim



MESIR12 Julai 2013 tarikh Mesir: Perhimpunan menolak rampasan kuasa serta mendesak Presiden sah Dr Muhammad Morsi dibebaskan yang bermula selepas solat Jumaat semalam menyaksikan sekali lagi lautan manusia memenuhi wilayah Kaherah.

Dianggarkan puluhan juta keluar menyertai himpunan tersebut semalam yang bertumpu di beberapa kawasan termasuk di Dataran Raba'ah yang menjadi pusat himpunan. Selain Raba'ah, tempat-tempat lain termasuk Dataran Nahdhah di hadapan Universiti Kaherah, Giza, Ramsis, Istana Ittihadiyyah, Iskandariyyah dan Almenia, Qina, Aswan, Asyut dan di Fayoum.

Menjelang solat Jumaat, Khutbah membakar semangat di Dataran Raba'ah disampaikan Timbalan Menteri Wakaf Dr.Jamal Abdul Sattar. Dianggarkan lebih 3 juta penyokong memenuhi Dataran Raba'ah semalam. Kemudian selepas itu, pentas Raba'ah menyaksikan ucapan-ucapan bersemangat menuntut pembebasan Morsi.
Antara yang ucapkan berkali-kali termasuk matlamat himpunan tersebut iaitu;

1) Kembalikan Presiden Mesir Dr.Mursi ke Istana Ittihadiyah tanpa apa-apa syarat bagi beliau menjalankan tugas-tugas sebagai ketua negara.

2) Segera mengadakan Pilihanraya Dewan Rakyat dan kembalikan Dewan Senat yang dibubarkan.

3) Perlu menjayakan "Jawatankuasa Kebangsaan" yang diperintahkan oleh Presiden Mursi sebelum ini yang disertai oleh semua pihak dan lapisan masyarakat.

4) Sesiapa yang tidak berpuas hati untuk menghukum Presiden Mursi atau menyingkirkannya mestilah dilakukan mengikut perlembagaan." 

Di bawah ini adalah gambar sekitar di dataran Rabiatul Awadiah di Kaherah Mesir, 12 Julai 2013, tarikh Mesir.
Maghrib, di Rabiatul Awadiah, semalam. Jutaan penyokong Morsi melakukan solat berjemaah.
 
.Nasr City, petang semalam. Penyokong Morsi.
Malam, di Rabiatul Awadiah, penyokong Morsi dan Islam. Muslimat yang gigih!!
Solat Maghrib di Rabiatul Awadiah, semalam, Jumaat. 
Morsi digulingkan, hanya kerana INI!! Junjungan Al-Quran. 
Seorang budak Mesir mengibar bendera di Dataran Rabiatul Awadiah, Mesir, malam 12 Julai 2013
Golongan tua turut membantah rampasan junta tentera fasiq Mesir!
Sepanduk menyokong Morsi dan membantah rampasan tentera di dataran sama. Inilah yang sebenarnya menyebabkan Morsi digulingkan junta tentera fasiq Mesir. Kerana Baitulmaqdis juga, ratusan ribu jemaah Palestin di Masjid Al-Aqsa berdemonstrasi menyokong Morsi selepas solat Jumaat, 12 Julai 2013.
 

..........
http://www.ibnuhasyim.com/2013/07/h.html
 

Protes guling Mursi dirancang
Posted on Saturday, July 13 @ 10:33:20 MYT

Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh SH



SHAH ALAM - Penggulingan Presiden Mesir, Dr Mohamed Mursi yang diperlihatkan rakyat menolak pimpinannya adalah lakonan ditaja negara sekular yang menolak parti gerakan Islam, kata Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Beliau berkata, rakyat dipergunakan untuk berhimpun menyatakan bantahan kepada Mursi, malah ada yang turut dibayar.

“Protes dirancang dengan rapi dan tersembunyi oleh tangan ghaib kuasa besar dan negara Arab sekitarnya. Protes ini hanyalah mengenai masalah yang belum dapat diselesaikan dalam masa setahun pemerintahan Presiden Mursi.

“Satu lakonan menipu rakyat dan seluruh dunia. Kali ini, rakyat miskin dan bodoh dikerah dengan duit upah dan kenderaan percuma, yang disumbangkan oleh negara minyak Arab,” katanya.

Katanya, adalah tidak adil untuk menghukum Mursi yang baru memerintah selama setahun dan meletakkan bebanan ke atas bahunya sedangkan masalah yang berlaku di Mesir diwarisinya daripada rejim terdahulu.

Menurutnya, bertambah malang apabila wujud dalam kalangan ulama dan pemimpin dunia menyokong penggulingan Mursi.

“Ada kalangan ulama dan pemimpin agama yang menjadi pelakon tambahan, ada pula negara Arab yang mengucap tahniah mengiktiraf drama bohong ini sebagai benar dan adil, sehingga lupa serban di kepala dan lupa berada paling hampir dengan Kaabah,” katanya. 

 Konspirasi Besar2an Untuk Menjatuhkan Mursi
Posted on Saturday, July 13 @ 00:52:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: benzaini

"

Kejatuhan Presiden Mesir, Dr Muhammad Mursi, masih menjadi tanda tanya di kalangan para peneliti politik Timur Tengah. Siapakah sebenarnya di belakang gerakan menjatuhkan beliau? Golongan pembanghkang? Tentera? Atau siapa?

Di antara sebab rasa tidak puas hati rakyat Mesir terhadap pemerintahan Presiden Dr. Muhammad Mursi ialah keadaan ekonomi yg memburuk dan keamanan yg meruncing. Bekalan petrol yg tidak mencukupi, menyebabkan kereta2 terpaksa beratur panjang di stesyen2 minyak. kekurangan gas masak juga menyulitkan suri rumah dan restauran2. Elekterik pula seringkali terputus.

Di samping itu kadar jenayah bertambah. Rompakan, kecurian, serangan dan seumpamanya semuanya membuat rakyat merasa resah dan tidak selamat. Polis tidak menjalankan tugas mereka dan seolah2 tidak wujud. Trafik tidak terkawal dan jalan raya menjadi sesak serta tak keruan.

Anda dapat melihat pada masa kempen tunjuk perasaan yg membawa kpd kejatuhan Mursi bagaimana banyak pejabat2 Partinya dan juga markas Ikhwan Muslimun telah dibakar begitu sahaja tanpa ada pihak polis cuba menghalangnya. Begitu juga serangan2 ke atas penyokong2 Mursi dobiarkan begitu sahaja tanpa polis masuk campur.

Akan tetapi apabila Mursi jatuh segala2nya kembali pulih seperti biasa dalam sekelip mata. Bekalan petrol, gas dan elektrik semuanya menucukupi dan tidak terputus2 lagi. Malah polis mula muncul, bukan untuk mengawal jenayah, tetapi untuk mengambil tindakan ke atas penokong2 Mursi.

Konspirasi ini melibatkan nayak pihak. Selain puak pembangkang yg sebenarnya tidak berdaya utk menghadapi Mursi dan Ikhwan, konspirator besar terdiri drps saki baki regim Mubarak, termasuk pihak tentera sendiri, yg menguasai ekonomi dan masmedia di Mesir.

Tentera umpamanya menguasai kira2 40% drpd ekonomi Mesir, terutamanya dlm bidang pengeluaran barangan. Kroni2 Mubarak juga tidak kurang penguasaanya ke atas ekonomi Mesir. Gudang2 simpanan barangan dimiliki mereka. Syarikat2 pengangkutan yg berperanan mengidar barangan dalam tangan mereka.

Banyak stesyen2 TV suasta dikuasai mereka dan salah sebuah syarikat akhbar suasta terbesar di Mesir juga dipunyai oleh mereka. Mereka memberi kemudahan infra struktur kepada puak pembangkang. Pejabat dan kenderaan disediakan. Konspirator besar lain ialah beberapa buah negara Teluk. Mereka dikatakan membiyayai puak pembangkang dan tidak pernah menghilurkan sebarang bantuan kewangan kpd kerajaan Mursi.

Tetapi apabila jatuh sahaja Mursi, mereka berlumba2 menyalurkan bantuan kpd Mesir tanpa rasa malu atau segan. Arab Saudi memeberi sebanyak 5 bilion USD, Imarat 3 bilion dan akhir sekali Kuwait 4 bilion. Begitu besar sekali kebencian mereka kpd sebuah pemerintahan yg ingin melaksanakan ajaran Islam.

Memandang ke belakang, org mungkin menyalahkan Mursi, partinya dan Ikhwan Muslimun kerana kegagalan mereka membersihkan Mesir drpd saki baki atau "fulul" regim Mubarak, sehingga memungkinkan mereka mengatur kobspirasi utk menjatuhkannya.

Mereka terdiri dari pihak tentera, polis dan Kementerian Dalam Negeri, para hakim dan pendakwa raya serta tokoh2 besar dlm ekonomi dan media massa. Mursi dikatakan banyak membuat kompromi dg tentera dan membiarkan mereka meneruskan penguasaan dlm bidang ekonomi dan menentukan bajet mereka sendiri serta urusan kenaikan pangkat.

Begitu juga dg pihak kepolisian dan Keselamatan Dalam Negeri. Hubungannya dg pihak kehakiman penuh dg ketegangan. Percubaannya utk "mempersarakan" para hakim lebih awal tidak kesampaian.

Akan tetapi, apakah Mursi berdaya utk membersihkan Mesir drpd kuncu2 Mubarak dlm waktu yg singkat yg penuh dg penentangan sejak dri hari pertama menjadi presiden malam sbelum drpd itu. Ingat tidak bagaimana Ahmad Shafiq, calon Presiden yg menentang Mursi, yg berupa salah seorang "fulul" Mubarak, dpt memberi saingan yg begitu hebat kpd Mursi? Rasanya kalau Mursi cuba berbuat demikian, awal2 lagi tentera akan turun tangan dan menggulingnya.

Apa pun bacalah laporan berikut utk mendapat sedikit gambaran tentang apa yg berlaku di Mesir.

Sudden Improvements in Egypt Suggest a Campaign to Undermine Morsiwww.nytimes.com

As life improves for many in Egypt, it is becoming clear that those opposed to President Mohamed Morsi undermined his administration."



D'Din Din and 3 other friends shared Peminat remaja ustaz azhar idrus (memang tajam)'s photo.
APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH?

Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari.. Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita? ayah selalu tanya," telefon lah anak kita tu tanya dia macam mana kerja.."

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian..

Saat kita sakit atau demam, ayah sering membentak "kan ayah dah kata jangan main hujan?? kan ayah dah bagitau jangan minum air sejukk?? ". Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya...Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..
ayah marah kita.. tahukah kita yang ayah taknak apa2 terjadi dekat kita bila keluar lewat malam?

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah atau kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan macam-macam , untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga.. walaupun kadang2 ayah macam buat tak tau tapi tahukah kamu sebaik kamu pergi, ayah ceritakan dekat ibu kekaguman dia terhadap kita?

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya.. Saat ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangan kita..ayah pun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putera puteri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita..

Itulah pengorbanan seorang ayah.. apakah kita masih belum sedar? masih memandang kemarahan ayah itu alasan untuk kita bencikan dia? percayalah.. dia orang yang paling rindukan kamu walaupun kerinduan ibu lebih menyerlah, tak dinafikan kerinduan ayah terhadap kita mungkin melebihi kerinduan ibu dekat kita.. kita cium pipi ibu, ayah hanya tersenyum melihat.. tahukah kita yang kita telah berlaku tidak adil terhadap ayah?? apakah ayah tak layak mendapat ciuman sama yang kita berikan dekat ibu? kamu lupa masa kamu kecil, ayah mendukung kamu dan menciumm kamu??

Jom Dakwah Bersama Ulama's photo

Zaiton Nasir shared Abdul Hadi Jusoh's photo.
Sekumpulan polis Mesir memegang potret pimpinan tertinggi Mesir di Dataran Tahrir hari ini. Mereka menyatakan bahawa Mubarak & Mursi berakhir di penjara kerana dibenci rakyat. Adapun yang selamat dari penjara dan mulia pada mata mereka adalah Abd Fatah As-sisi, Jamal Abd Nasir dan Anwar Sadat.

Mereka sebenarnya buta sejarah, Jamal Abd Nasir pernah melalui cubaan dibunuh diIskandariah pada 23 Oktober 1954. Tuduhah tersebut akhirnya dilemparkan kepada Ikhwan Muslimin, ribuan ahli Ikhwan ditangkap dan dikurung dalam penjara, Syed Qutb ke tali gantung, Ikhwan Muslimin diharamkan serta merta. Jamal Abd Nasir "bernasib baik" kerana mati disebabkan sakit jantung. Namun sejarah tetap bercerita, desah sesus menyatakan bahawa beliau mati disebabkan oleh secawan kopi yang dimasukkan racun oleh Anwar Sadat lalu diberi minum kepadanya di sebuah hotel di Kaherah. Muliakah kehidupannya??

Anwar Sadat pula berbeza nasibnya. Pada september 1978, Anwar memeterai Perjanjian Camp David yang membawa kepada pengiktirafan Negara haram Israel, tindakan tersebut ditentang Ikhwan Muslimin dan ulama-ulama Mesir. Akhirnya penangkapan besar-besaran terhadap 2000 ahli Ikhwan Muslimin termasuk Mursyidul Am Ikhwan Muslimin, Omar Tilmissani dilakukan.

Namun kezaliman takkan bernoktah dengan nasib yang baik. Dalam sebuah majlis perbarisan ketenteraan sempena memperingati Yom Kippur pada 6 Oktober 1981, Anwar dikawal 4 lapisan keselamatan. Perbarisan juga disertai oleh pasukan Jihad Islam Mesir yang menentang perjanjiannya dengan Israel. Anwar berdiri di barisan pertama dan di sebelahnya Hosni Mubarak. Waktu itu Jet pejuang Mirage terbang rendah melakukan lintas hormat di ruang udara dan mengeluarkan asar berwarna-warni. Anwar Sadat berdiri menerima tabik hormat.

Tiba-tiba trak tentera muncul dan berhenti di hadapan Anwar, Leftenan Khaled Ahmed keluar menghampirinya lalu melepaskan grenat. Sambil menjerit "Matilah kamu Firaun!" Leftenan Khalid Ahmed melepaskan tembakan bertalu-talu selama dua minit. Anwar dikejarkan ke hospital dan menemui ajal disana. Noktah kezaliman Sadat begitulah kesudahannya. Baikkah ia??

Hari ini sesuatu yang ajaib bagaimana polis & tentera Mesir boleh menyamakan Mursi dengan Mubarak. Sedangkan Presiden Mursi tidak pernah menganiaya rakyatnya. Bahkan beliaulah yang seringkali dijadikan mangsa.

Dari mana mereka belajar bahawa Jamal Abd Nasir dan Anwar Sadat baik orangnya?, dan tentu mereka tidak menyangka bahawa As-sisi juga sedang menanti detik hitam yang sama. Kalau tidak didunia, akhirat tetap merana.

Moga Allah menyelamatkan Mesir dari tangan-tangan jahat.

Osman Aziz shared Mohd Ezli Mashut's photo.
Melihat kepada penentangan rakyat yang semakin membuak-buak dan memuncak tidak mustahil pentadbiran Kudeta zalim di Mesir akan tumbang dengan sendirinya tidak lama lagi bayangkan puluhan juta rakyat berhimpun menyatakan bantahan semalam selepas solat Jumaat.

Mereka berikrar untuk kekal di sana sehingga kerajaan zalim runtuh. Mereka sanggup berhari raya di kawasan perhimpunan mereka khususnya di Dataran Raba'ah

Semalam Pentas Raba'ah mengumumkan bahawa jumlah kehadiran penyokong Morsi sehingga kini iaitu 3 juta di Dataran Rabaah Adawiyyah, Dataran Nahdhah di hadapan Universiti Kaherah (2 juta), Giza (350 ribu), Ramsis (500 ribu), Istana Ittihadiyyah (150 ribu), Qina (100 ribu), Aswan (30 ribu), puluhan ribu di Fayoum, ratusan ribu di Asyut serta jutaan lagi di Iskandariyyah dan Almenia.

Media juga melaporkan bantahan terhadap kudeta ini telah merebak ke seluruh dunia di mana mereka-mereka yang cintakan kedamaian dan demokrasi mula menyatakan sokongan terbuka kepada Morsi dan menentang tindakan rampasan kuasa yang meragut mandat rakyat kepada Morsi. Di Palestin rakyatnya berhimpun membantah rampasan kuasa ini. Begitu juga di beberapa negara umat Islam lain.

Tiada ulasan: