Ahad, 14 Julai 2013

BUKAN PEDANG YANG PENTING TAPI KETAKWAANNYA...SERTA IBADAHNYA YANG KUAT KEPADA ALLAH...MENYEBABKAN IA DAPAT PERTOLONGAN DARI ALLAH SWT

R T’ganu optimis berlaku kejutan PRK Kuala Besut

Hazayani Zakaria, 14 Jul 2013


KUALA LUMPUR: Sekretariat Mengembalikan Royalti Minyak Terengganu (R Terengganu) yakin PAS akan melakukan kejutan dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kuala Besut pada 24 Julai ini.

Menurut Pengarah Sekretariat Royalti PRK Kuala Besut Naraza Muda, kesedaran tuntutan 'Kembalikan Hak Kami' sudah menyerap masuk ke jiwa pengundi khususnya mereka yang terhimpit dengan pelbagai masalah sosial dan ekonomi.

"R yakin ada kejutan di PRK Kuala Besut berdasarkan gerak kerja dan komitmen berterusan serta pengunaan kaedah kempen yang menjurus kepada minat pengundi yang ingin melihat slogan 16:16 menjadi realiti," katanya kepada Harakahdaly hari ini.

Beliau juga optimis pengundi muda akan melakukan perubahan dengan mengundi PAS selepas sedar hak-hak mereka sebagai rakyat.

"Kami optimis pengundi muda akan mengorak langkah dengan membuat perubahan kerana sudah lemas dengan kehidupan yang menghimpit mereka," katanya.

Justeru tegasnya, R Terengganu akan bersama-sama PAS berkempen bagi memastikan pengundi mendapat maklumat yang tepat khususnya berhubung tuntutan R Terengganu ke atas royalti Petroleum.

R kumpul aktivis

Sementara itu, Setiausaha R Terengganu Syed Husain Solahuddin Syed Hasan berkata, sepanjang tempoh kempen, jadual R Terengganu padat dengan pelbagai bentuk kempen.

Jelas beliau, setakat hari ini, gelombang pertama serama 30 hari sudah berkempen dengan mengadakan flashmob dan mengedarkan risalah mengenai tuntutan R kepada pengunjung bazar Ramadan, selain mengikut calon PAS Endot@Azlan Yusof berkempen. (Gambar atas)

"Setakat hari ini, seramai 30 anggota R berkampung di Kuala Besut dan selepas ini akan ada dua gelombang lagi akan hadir.

"Pelbagai cara kempen yang R gunakan termasuk ikut calon dan berdasarkan kesesuaian. Kami mengadakan mengadakan flashmobe di bazar Ramadan Kuala Besut.

"Mula-mula ada orang rama yang terpinga-pinga tapi setelah diberi sedikit pendedahan, mereka berlalu dengan senyman dan menyatakan sokongan," katanya.

Selain itu katanya, R Terengganu berjaya mengumpul ativis dalam kalangan anak muda selama beberapa hari berkampung di sana.

"Kami juga menghimpun anak muda tempatan yang sebelum ini tidak mengetahui isu royalti tapi dalam masa yang singkat mereka bersedia untuk menjadi aktivis setelah mendapat maklumat daripada kami," ujarnya.

Rampasan kuasa di Mesir, Amerika Dalang?

Nik Abdul Aziz Nik Mat, 14 Jul 2013
Tindakan Amerika dan sekutunya (menyokong rampasan kuasa) adalah menghina umat Islam Mesir yang telah membuat keputusan memilih seorang presiden dari kumpulan Islamis secara sah. Sikap Amerika itu adalah kelangsungan daripada penghinaan yang pernah dilakukan oleh regim sekular Mesir sebelum ini yang dipimpinan oleh Gamal Abdel Nasir, Anwar Sadat dan Hosni Mubarak.

Sesungguhnya penghinaan Amerika itu samalah dengan puak-puak Ahli Kitab yang sentiasa bersikap suka menghina orang Arab dan sanggup berdusta terhadap Allah. Menurut Al-Quran, Ahli Kitab itu berkata: “Tidak ada jalannya kami menanggung dosa mengenai orang-orang yang Ummi (ditujukan kepada orang-orang Arab), dan mereka pula selalu berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta).” (Maksud Al-Quran Surah Ali-Imran ayat 75).

Berdasarkan firman Allah SWT ini, seharusnya umat Islam menganggap penghinaan Amerika itu sebenarnya turut menghina secara langsung persoalan hak dan akidah umat Islam Mesir, malah di seluruh dunia. Ini kerana umat Islam diajar untuk memilih kebenaran dalam melantik pemimpin yang benar-benar ingin melaksanakan Islam dalam urusan kerajaan. Maka sikap Amerika dan sekutunya itu sudah mencabar iman umat Islam kerana mendorong umat Islam mengikut telunjuk mereka.

Justeru atas prinsip keimanan (menjaga akidah) didoakan agar umat Islam di Mesir dibekalkan oleh Allah kekuatan dan kemenangan demi menjulang panji-panji perjuangan Islam terus subur di bumi anbiya’ itu. Kepada Amerika ingatlah, sehebat mana sekalipun kamu dalam mencaturi politik umat Islam Mesir, akan sampai ketikanya kamu pasti berdepan dengan kemusnahan. Lihatlah sebelum ini Rusia, salah satu kuasa besar dunia turut menjadi pencatur utama politik dunia, akhirnya Rusia tidak boleh gah lagi. Ia berpecah-belah setelah kebangkitan kuasa rakyat. Begitu juga bumi Mesir sebelum ini, paling bersejarah dengan kekuasaan kerajaan Firaun, berjaya mencipta tamadun piramid dan kemakmuran Lembah Nil, tetapi sampai ketikanya Firaun turut kecundangan berdepan dengan kebenaran yang dipimpin oleh Nabi Musa.

Justeru Amerika yang mengadu domba umat Islam Mesir hari ini pasti berdepan dengan kekecewaan. Berdasarkan perkembangan terbaru, menyaksikan kebangkitan dan kesediaan umat Islam Mesir mempertahankan kebenaran dan hak melawan campur tangan tentera Mesir dan Amerika. Kekentalan semangat jihad penyokong Morsi dan rakan Ikhwanul Muslimin yang tidak berganjak mendesak pemulihan kuasa rakyat dan pembelaan terhadap Morsi adalah lambang kuasa kebenaran (baca demokrasi) berdepan dengan percaturan Amerika dan tentera Mesir. Ia suatu kesedaran dan kebangkitan sekali lagi rakyat menolak pencabulan hak dan kebenaran demi mengembalikan maruah Islam yang tercalar. Semoga Allah menolong orang-orang yang beriman dan berjuang di atas jalan-Nya.

Nik Abdul Aziz Nik Mat,
AL-MURSYIDUL AM PAS.

5 Ramadhan 1434/14 Julai 2013.

Persempadanan semula: Apa lagi helah SPR?

Selangorku, 14 Jul 2013
Persempadanan semula kawasan pilihanraya di Malaysia dilakukan pada 1958, 1966, 1974, 1983, 1992 dan 2003.

Mengikut Perlembagaan Persekutuan di bawah perkara 113, Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) diberi amanah untuk melakukan kajian semula persempadanan kawasan pilihanraya setiap 10 tahun.

Persempadanan semula tersebut dilakukan berlandaskan kepada keadaan geografi dan topografi sesuatu kawasan, tahap pembangunan, demografi, kemudahan asas dan komunikasi.

Ia juga atas kemampuan Kerajaan (Negeri dan Persekutuan) untuk menampung kos yang terlibat dengan penambahan kerusi Parlimen dan DUN.

Tujuan persempadanan semula dilakukan bagi memastikan tidak berlaku ketidak seimbangan sesuatu kawasan berpenduduk yang menyulitkan pentadbiran disebabkan berlakunya pertambahan penduduk.

Keadaan ini lebih ketara berlaku di kawasan bandar akibat peningkatan proses pembangunan yang menjurus kepada migrasi penduduk secara aktif.

Maka asas utama persempadanan semula ini samaada Parlimen atau Dun perlu berpaksi kepada rasionaliti jumlah pemilih, keluasan sempadan kawasan dan aksessibiliti yang dapat memudahkan wakil rakyat untuk berhubung dan berkhidmat kepada pengundi.

Berdasarkan tahun akhir persempadanan semula pada 2003 maka SPR tidak ada pilihan selain melakukannya pada tahun ini. Walaupun ura-uranya mahu dilakukan pada 2011 lalu. SPR memberikan alasannya untuk dilakukan selepas PRU 13 kerana tidak mahu mengganggu perjalanan PRU tersebut.

Apapun alasannya SPR yang berada dibawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) mempunyai kuasa untuk menentukan tarikh dan masa untuk mengkaji semula dan menyiapkan persempadanan kawasan pilihanraya yang baru.

‘Gerrymandering’ Selamatkan Najib

Pada PRU 10 pada 1999, Ahli Parlimen Pekan yang kini menjadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 241 undi.

Akibat persempadanan semula pada 2003, SPR telah memasukkan beberapa kem tentera yang sebelum ini berada dikawasan parlimen Kuantan ke dalam kawasan pilihanraya parlimen Pekan.

Sejak itu Najib yang ketika itu menjadi Menteri Pertahanan berada dalam kemenangan selesa dalam setiap kali PRU walaupun Parlimen Kuantan akhirnya tergadai kepada Pakatan Rakyat sejak PRU 2008 hingga kini.

Cara inilah juga merupakan salah satu kaedah yang digunakan oleh SPR bagi memastikan kemenangan besar Umno-BN dalam PRU selepas melakukan persempadanan semula kawasan pilihanraya.

Walaupun kaedah ini terpaksa menggadai kawasan lain kepada pihak lawan. Dalam pengajian Sains Sosial dan Sains politik, kaedah yang digunakan oleh SPR untuk meneruskan kemenangan Najib itu disebut sebagai kaedah “Gerrymandering’

Gerrymandering ialah satu tindakan memanipulasi pihak yang mempunyai kuasa politik dalam sesuatu negara/negeri dalam penyusunan dan pengaturan semula kawasan-kawasan pentadbirannya bagi mempengaruhi keputusan pilihan raya yang akan datang.

Tindakan ini adalah bertujuan mengurangkan undi parti pembangkang dan membolehkan parti pemerintah memperoleh lebih banyak undi dari keputusan sebelumnya.

Kaedah Gerrymandering ini diasaskan oleh Gabenor Massachusetts di Amerika Syarikat dari parti Republikan, Elbridge Gerry ketika beliau menguasai wilayah tersebut pada 1812.

Gerry telah meluluskan satu dasar undang-undang berkaitan dengan persempadanan kawasan pilihan raya di wilayahnya yang memberi kelebihan kepada partinya.

Tindakan beliau ini juga dikenali sebagai Salamender kerana perubahan yang beliau lakukan di wilayah itu telah menyebabkan peta kawasan tergambar seolah-olah bentuk seekor binatang “Salamender” yang berlekok-lekok.

Tiga Taktik Leburkan Pakatan

Terdapat tiga kaedah untuk memanipulasi persempadanan semula kawasan pilihanraya bagi memberi kelebihan kepada parti pemerintah.

Pertamanya konsep ‘Excess Vote’, dimana Pakatan akan dihadkan menguasai sesuatu kawasan tertentu dengan kelebihan majoriti yang tinggi. Manakala dikawasan sekitarnya undi pembangkang akan ‘di tenggelamkan’ dalam undi majoriti parti pemerintah.

Contohnya, Kelantan ialah kawasan yang kuat menyokong pihak PAS oleh itu Kerajaan Pusat akan cuba menumpukan perhatian kepada negeri Pahang dan Terengganu dalam pilihan raya bagi memastikan kedua-dua negeri ini tidak akan ditawan oleh PAS.

Ini bermakna parti kerajaan mengehadkan kuasa pihak pembangkang keatas negeri Kelantan sahaja.

Keduanya kaedah ‘Wasted Vote’ iaitu usaha mengurangkan undi pembangkang secara memasukkan kawasan yang dijangka dimenangi BN kedalam kawasan yang dikuasai PR.

Contohnya kawasan A sebuah kawasan ramai penduduk yang menyokong PR manakala kawasan B pula lebih kepada BN.

Bagi memastikan BN dapat memenangi kawasan A, penstrukturan dibuat dengan memasukan satu atau lebih bahagian dari kawasan B ke dalam kawasan A dan mengeluarkan satu bahagian atau lebih kawasan A kepada kawasan C.

Tindakan ini akan membolehkan BN memenangi pilihan raya akan datang dengan nisbah 1:2.

Ketiga ialah melalui kaedah wang “stacked”. Melalui kaedah ini kawasan yang jauh dari bandar akan dijadikan kubu untuk parti pemerintah mengekalkan kuasanya.

Konsep ini boleh dikatakan seperti konsep ‘hutang budi’ dimana pemerintah akan menggunakan kaedah wang dan sogokan bagi membangunkan dan memperbaiki kemudahan infrastruktur di kawasan luar bandar.

Adat dan budaya masyarakat luar bandar di manipulasi untuk meletakkan orang kampung dalam situasi hutang budi dan perlu mengenang budi kepada pemerintah.

Pemerintah juga akan bertindak mengugut golongan luar bandar ini dengan tanggapan bahawa menyokong parti pembangkang mereka akan menghadapi masalah kerana rata-rata penduduk luar bandar terdiri dari penduduk miskin.

Persempadanan SPR Akhirnya Menikam BN

Sebelum berlaku tsunami politik pada 2008, BN menggunakan pengaruh etnik sebagai aset kemenangan dalam setiap PRU maupun pilihanraya kecil.

Pengundi Cina dan India sering dijadikan sandaran oleh BN untuk memastikan kemenangan selesa.

Namun gelombang kebangkitan rakyat selepas 2008 dimana hampir 90 peratus ethik Cina dan lebih 54 peratus pengundi India menyokong PR meletakkan BN dan SPR dalam keadaan serba salah untuk meletakkan batu sempadan baru.

Manakala kemenangan undi popular 51 peratus terhadap PR dan hanya 47 peratus kepada BN dalam PRU13 lalu menjadi penanda aras bahawa kesan persempadanan semula yang di buat SPR selama ini sedang memakan diri sendiri.

Berdasarkan kaedah Gerrymandering, tindakan pemerintah memanipulasi kawasan pilihanraya baru secara tidak sihat ini akan menyebabkan masalah dalaman jangka panjang yang akhirnya memberi kesan kepada pihak pemerintah.

Ini disebabkan keputusan yang diperoleh bukan berfakta dari keputusan sebenar tetapi kesan manipulasi persempadanan yang tidak adil.

Dilema SPR


Inilah juga realiti yang sedang dihadapi SPR dan Najib dalam memastikan kemenangan besar dalam PRU14 selepas persempadanan semula sebagaimana berlaku sebelum ini.

SPR boleh mencongak persempadanan semula kawasan pilihanraya bersandarkan kepada pemerhatian kemenangan dalam saluran-saluran tertentu yang dimenangi BN semasa PRU 13 lalu.

Kaedah ‘wasted vote’ yang digunakan sebelum ini telah menyumbang kemenangan kepada BN walaupun gagal memperoleh dua pertiga di parlimen.

Salah satu perbezaaan besar persempadanan semula kali ini adalah faktor etnik yang tidak lagi boleh di jadikan sandaran oleh SPR untuk menjamin kemenangan BN.

Isu besar dari persempadanan semula buat kali ke tujuh pada 2013 ini adalah berlakunya ketidak seimbangan jumlah pengundi dalam kawasan yang disempadankan.

Sedangkan tujuan persempadanan semula sepatutnya bagi mengelak dari berlakunya ketidakseimbangan saiz kawasan dan jumlah pengundi.

Contohnya, P125 Putrajaya mempunyai jumlah pengundi 15,791 manakala P109 Kapar mempunyai 144,369 pengundi berdaftar. Kapar mempunyai jumlah pengundi sepuluh kali ganda dari Putrajaya sedangkan dua kawasan tersebut masing-masing diwakili seorang wakil rakyat.

Perkara kedua yang menjadi dilema SPR juga berhubung berapakah jumlah penambahan kerusi Dun dan Parlimen di seluruh negara. Apakah 222 kerusi parlimen dan 505 kerusi Dun yang dipertandingkan pada PRU13 lalu akan dikekalkan?

Apakah juga kalau ada penambahan kerusi-kerusi tersebut akan memihak kepada Umno-BN atau akan memberi lebih kemenangan kepada PR.

Sama ada secara sembunyi atau secara terang lagi bersuluh SPR merupakan junta yang mana BN bertaut untuk memastikan penerusan kuasa.

Persempadanan semula kawasan Pilihanraya tidak ubah seperti rencah, percaturan dan mekanisma SPR untuk memastikan kemenangan BN.

Inilah kesannya apabila agensi tersebut hilang kredibiliti dan keyakinan orang ramai terhadap badan yang sengaja dibentuk untuk kepentingan Umno-BN.

Beranikah kerajaan pimpinan Najib untuk meletakkan SPR dibawah kuasa parlimen sebagaimana di perjuangkan rakyat sekian lama.

Jawapannya, kita hanya mampu tunggu dan lihat buat ketika ini.

Pedang Salahuddin al-Ayubbi paling tajam di dunia?

http://aiyangdisayang.blogspot.com, 14 Jul 2013

Tahukah anda..PEDANG SALAHUDDIN AL-AYYUBI - Pedang Paling Tajam Di Dunia?




[BARAT SEDANG BERUSAHA MENGHURAI TEKNIK INI]

Salahuddin Al-Ayyubi -
Pedang yang diakui paling tajam di dunia oleh pakar metalurgi. Ketajamannya mampu menembus baju zirah crusader, memotong dua pedang lawan, membelah perisai dan batu tanpa mengalami kerosakan pada matanya. Kehebatan pedang buatan Damsyik dan terkenal dengan panggilan Pedang Persia ini telah mengatasi kehebatan pedang Katana dari Jepun dan pedang Excalibur milik Raja Arthur.Pedang ini diperbuat besi baja "damarcus" dengan teknik rahsia yang disaluti CNT (Carbon Nano Tubes) yang menjadikan ianya AMAT TAJAM dan LENTUR. Seni pembuatan pedang yang terahsia ini amat dikagumi oleh puak Barat dan kajian metalurgi moden setakat hari ini juga, masih tidak berkeupayaan untuk menghasilkan pedang berteknologi tinggi (teknologi NANO) dari peradaban Islam pada kurun ke-12 ini.

Apa itu CNT?

CNT merupakan suatu rantaian atom karbon yang terikat di antara satu sama lain secara heksagonal berbentuk silinder yang mempunyai diameter sekecil 1-2 nanometer. Silinder CNT ini boleh mencapai panjang sehingga berpuluh-puluh mikron dan tertutup di bahagian hujung seolah-olah sebatang paip yang ditutup dikedua-dua hujungnya.

Pencirian yang dilakukan terhadap bahan ini juga menjelaskan bahawa CNT mempunyai kekuatan paling tinggi berbanding bahan lain. Ia juga mempunyai sifat kekonduksian elektrik melebihi kuprum dan logam. Keunikan tiub karbon nano yang lain ialah mempunyai ketahanan terhadap suhu tinggi serta mempunyai jisim yang lebih ringan dari aluminium.

Teknologi NANO.
Kehebatan Pedang Salahuddin Al-Ayyubi telah dibongkar oleh Prof Dr. Peter Paufler dari Jerman. Prof tersebut menjumpai CNT di dalam pedang tersebut bersama senjata2 yang digunakan oleh tentera-tentera Islam pada ketika itu sewaktu perang Salib. CNT ini yang menjadikan pedang tentera Islam ini sangat tajam tetapi mudah lentur. Teknologi NANO ini menggunakan besi baja "damarcus" yang juga dipanggil wootz. Bijih besi ini mengandungi sejumlah peratusan unsur Karbon. Selain besi dan karbon, unsur-unsur seperti Kromium, Mangan, Kobalt juga ditambah bagi menambahkan lagi kekuatan, ketajaman dan kelenturannya.

Salahuddin Al-Ayyubi memimpin Tentera Islam dalam perang salib kurun ke-12.

Teknik pembuatan pedang ini begitu rahsia sehinggakan hanya beberapa keluarga tukang besi di Damsyik saja yang menguasainya. Akhirnya pada kurun ke-18, teknologi pembuatan pedang ini telah pupus. Apa yang tinggal hanyalah pedang-pedang, tombak dan Pisau yang kini tersebar di pelbagai Museum di seluruh dunia. Sekadar mengingatkan kita bahawa Teknologi Hebat Peradaban Islam ini telah hilang di telan zaman.

Wallahua'lam.

Pemuda PAS Sabah desak Malaysia batalkan TPPA

Harakahdaily, 14 Jul 2013


KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah menggesa kerajaan Malaysia tidak meneruskan menandatangani rundingan Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA).

“Dari penelitian kami, ternyata TPPA akan memberi kesan negatif kepada ekonomi negara seperti mana yang pernah diingatkan oleh pelbagai NGO apabila Malaysia hampir menandatangani perjanjian Free Trade Agreement (FTA) dengan USA,” ujar ketuanya, Lahirul Latigu dalam satu kenyataan.

Katanya, kesan TPPA sudah diteliti oleh pelbagai pakar ekonomi dari kalangan penyelidik serta NGO yang jelas mendapati ia akan berakhir dengan kerugian yang akan ditanggung oleh usahawan tempatan serta membebankan kualiti hidup rakyat keseluruhannya.

Kenyataan penuh sebagaimana di bawah.

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah memandang serius terhadap isu Trans-Pasific Partnership Agreement (TPPA) yang sehingga ke hari ini masih menjadi ‘perjanjian misteri’ ekoran banyak maklumat dan penerangan mengenai TPPA masih belum diperolehi oleh masyarakat awam.

Malah, penyertaan Malaysia melalui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dalam rundingan TPPA yang memasuki pusingan ke-18  bersama 11 negara lain iaitu Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, Amerika Syarikat dan Vietnam itu juga tidak pernah dibincangkan sama sekali di dalam Parlimen Malaysia sedangkan perkara ini melibatkan kepentingan awam dan negara.

Kedaulatan ekonomi dan industri negara
Oleh kerana perjanjian ini mempunyai kaitan dengan persoalan kedaulatan ekonomi dan kesan kepada pelbagai industri negara, maka ia wajar diusulkan sebagai isu yang sangat serius, kerana ia akan mendedahkan pelbagai industri negara terutamanya industri kecil dan sederhana yang bermodal kecil yang banyak di Negeri Sabah ini kepada persaingan yang tidak adil dengan syarikat-syarikat gergasi asing.

Apa yang lebih membimbangkan ialah, pelbagai dasar-dasar negara terpaksa dipinda dan dirombak serta dimansuhkan kerana akan dianggap sebagai penghalang kepada pelaksanaan pasaran bebas tersebut. Natijahnya, kedaulatan dan kebebasan kita untuk membuat peraturan, undang-undang dan dasar yang melindungi kepentingan rakyat dan negara akan tergadai.

Justeru, Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah menuntut agar satu kajian terhadap kesan penyertaan Malaysia dalam TPPA terutamanya kesan yang signifikan terhadap pertumbuhan ekonomi negara dan peratusan pelaburan langsung asing (FDI). Kajian tersebut juga perlulah menyentuh secara langsung terhadap kesan yang akan dihadapi oleh rakyat Sabah dan Sarawak terutamanya melibatkan Isu tanah adat atau Native Customary Rights (NCR) dan kedaulatan Negeri Sabah untuk melaksanakan isi kandungan Perjanjian Malaysia 1963.

Kami juga mengingatkan bahawa selama ini rakyat Sabah dan Sarawak telah sekian lama ditindas melalui polisi dan dasar yang tidak adil seperti Polisi Kabotaj, justeru persoalan adakah sekiranya perjanjian ini ditandatangani nanti nasib rakyat  Sabah dan Sarawak akan terbela atau bertambah melarat perlu dijawab dengan cermat oleh pihak MITI dan Kerajaan Malaysia.

Kenapa Sabah menjadi lokasi perbincangan?

Satu yang menjadi tanda tanya, ialah kenapa Negeri Sabah dipilih menjadi lokasi perbincangan kali ke-18 bagi TPPA? Sebagai anak negeri ini, kita mahukan kepastian  apakah kerajaan Negeri Sabah di bawah kepimpinan Datuk Seri Musa Aman telah jelas dan sedia maklum tentang isi kandungan serta matlamat perundingan tersebut sehingga bersedia untuk menjadi tuan rumah.

Juga, sekiranya Kerajaan Negeri Sabah sudah memiliki maklumat tentang TPPA ini, adakah ia telah dibincangkan dalam Dewan Undangan Negeri Sabah (DUN) dan sejauh mana wakil-wakil DUN itu jelas dan faham berkenaan perjanjian ini kerana perlu diingat kesannya akan dideritai oleh rakyat negeri ini bergenerasi lamanya.

Adalah satu tindakan yang pelik dan kurang wajar apabila perundingan sebesar ini terutamanya melibatkan kepentingan dan kedaulatan negara dilakukan di luar Ibu Negara. Seolah-olah wujud satu tindakan untuk menghalang atau menutup perundingan sepenting ini daripada pengetahuan dan penglibatan rakyat umum di negara ini.

Mungkinkah  juga wujud cubaan Kuala Lumpur untuk mengelak daripada bertanggungjawab dan meletakkan kesalahan sepenuhnya kepada Negeri Sabah sekiranya isi perjanjian tersebut terbukti merugikan negara dan mengkhianati kepentingan awam sekiranya ditandatangani pada Oktober nanti?

Malaysia perlu batalkan perjanjian TPPA

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah menggesa kerajaan Malaysia tidak meneruskan menandatangani rundingan Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA). Dari penelitian kami, ternyata TPPA akan memberi kesan negatif kepada ekonomi negara seperti mana yang pernah diingatkan oleh pelbagai NGO apabila Malaysia hampir menandatangani perjanjian Free Trade Agreement (FTA) dengan USA.

Kesan TPPA sudah diteliti oleh pelbagai pakar ekonomi dari kalangan penyelidik serta NGO yang jelas mendapati ia akan berakhir dengan kerugian yang akan ditanggung oleh usahawan tempatan serta membebankan kualiti hidup rakyat keseluruhannya.

‘Wang besar’ untuk pertahan Kuala Besut

Khairul Azlam Mohamad, 14 Jul 2013
BESUT: PKR yakin Umno dan Barisan Nasional (BN) akan menggunakan sejumlah wang yang agak besar untuk memancing undi bagi mengekalkan kemenangannya di Kuala Besut.

Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali berkata Umno BN akan menjadikan aktiviti sepanjang bulan Ramadhan dan Idulfitri ini bagi menyongok para pengundi.

“Saya juga dimaklumkan oleh kerana sambutan hari raya sudah dekat mereka (BN) gunakan kesempatan ini untuk duit raya, majlis berbuka puasa besar-besaran dan pelbagai bentuk untuk menyogok pengundi,” ujarnya kepada media, kelmarin.

Apa yang penting, katanya kesedaran rakyat mahukan sebuah kerajaan yang bersih serta pemimpin yang amanah.

Menurutnya, politik wang atau rasuah politik mesti dihentikan segera kerana bakal memudaratkan sesebuah negara serta meruntuhkan tamadun.

“Kita tidak risau BN menggunakan politik wang dalam semua tindakannya tetapi yang penting ialah kesedaran rakyat bahawa kita mahu sebuah kerajaan yang bersih dan pemimpin yang amanah.

“Mereka (BN) menggunakan wang yang besar dalam pilihan raya. Jika budaya ini disuburkan adalah amat malang bagi sebuah negara yang mengamalkan demokrasi,” katanya.

Namun, Azmin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa yakin dengan sifat peribadi calon Pakatan Rakyat dari PAS mampu memberi lonjakan serta harapan untuk menang PRK ini.

Menurutnya, calon PAS tersebut bukan sahaja popular dikenali dengan perwatakan pemurah serta disukai ramai.
Dppk Bagan Serai shared Update Mengenai Mesir Dan Morsi Disini's photo.
KISAH BUDAK PENJUAL KUIH (Terharu punye kalau bace!)

Selepas seminggu beraya di kampung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar di sebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.

"Abang nak beli kuih?" katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.

“Tak apalah dik... Abang dah pesan makanan," jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.



"Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa menghampiri meja saya.

"Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai di situ, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, "Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau makcik?"

Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan di hati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.

Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya.

"Abang dah kenyang, tapi mungkin abang perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang." katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.

Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul perasaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

"Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang beli kuih tu," Saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.

Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.

"Kenapa bang nak beli kuih ke?" tanyanya.

"Kenapa adik berikan duit abang tadi pada pengemis tu? Duit tu abang bagi adik!" Kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.

"Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!" katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

"Abang nak beli semua ke?" Dia betanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.

"RM25 saja bang."

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.

Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? " ar-rahman

Jangan lupa tekan share

Update Mengenai Mesir Dan Morsi Disini
-> http://bit.ly/morsidanmesir

Tiada ulasan: