Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan memanggil pasangan yang mempersendakan Ramadan dengan memuat naik gambar makanan yang menyentuh sensitiviti umat Islam di negara ini di laman facebook mereka.

Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari berkata Tan Jye Yee (Alvin), 25, dan Vivian Lee, 24, akan dipanggil memberi keterangan berhubung kes itu yang mendapat bantahan banyak pihak.

"SKMM akan memanggil mereka bagi membantu siasatan kes itu dalam masa terdekat, buat masa ini kita serah pada SKMM untuk jalankan siasatan," katanya ketika dihubungi Bernama di Kuala Lumpur, hari ini.

Pasangan itu yang juga bekas penuntut National University of Singapore mempersendakan Ramadan dengan memuat naik gambar sedang menikmati hidangan dengan kapsyen 'Selamat Berbuka Puasa dengan bak kut teh...wangi enak dan menyelerakan' berserta logo halal.

Hari ini, satu lagi akaun facebook telah memuat naik status yang mempersenda Ramadan dengan menampilkan iklan berbuka puasa dengan babi panggang yang turut diletakkan logo halal.

Mengulas mengenainya, Jailani berkata perkara itu telah dibawa kepada SKMM yang mengesahkan akaun itu diwujudkan oleh pengguna dari luar negara.

"SKMM akan membuat laporan kepada pengurusan facebook dan meminta mereka menyekat atau memadam akaun berkenaan," katanya.

Dalam pada itu, Jailani menasihatkan pengguna facebook terutama umat Islam supaya membuat laporan terus kepada pentadbiran laman sosial itu atau SKMM jika mendapati ada perbuatan menghina kesucian Islam dalam laman sosial itu.

Pengguna facebook juga dinasihat supaya tidak berkongsi atau menyebarkan status berkenaan bagi mengelak berlakunya suasana tidak selesa dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum di negara ini.

- Bernama
Polis tak gentar dengan IPCMC, kata Mat Zain
12:13PM Jul 14 2013
Bekas ketua jabatan siasatan jenayah Kuala Lumpur Mat Zain Ibrahim berkata sebahagian besar dariapda pasukan polis tidak gentar dengan penubuhan  Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC).
Katanya, sebahagian besar anggota berkenaan juga tidak mengetahui mengenai kewujudan Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) atau fungsi suruhanjaya tersebut.

"Saya boleh katakan bahawa anggota polis lebih takut dengan cawangan disiplin polis lebih daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Jadi, sama ada IPCMC ditubuhkan atau tidak, tiada bezanya bagi sebahagian besarnya,” katanya.

Beliau mendakwa, individu yang sebenarnya bimbang dengan penubuhan IPCMC adalah bekas ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan dan peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail atas peranan mereka dalam kes mata lebam Datuk Seri Anwar Ibrahim – yang disiasat oleh Mat Zain.

"Kedua-duanya, Musa dan Abdul Gani, sedar bahawa sekiranya badan seperti IPCMC wujud – yang tidak boleh dikawal atau dipengaruhi mereka – dan jika badan itu menyiasat dakwaan ke atas mereka, kedua-duanya tahu bahawa mereka akan musnah. Beberapa orang lagi juga akan menerima nasib sama.

“Saya percaya inilah sebab utama bantahan Musa ke atas penubuhan IPCMC ketika perkhidmatannya. Alasan bahawa IPCMC tiak menyediakan peluang rayuan kepada polis bukan sahaja alasan yang bodoh, tapi juga egoistik, dan mementingkan diri tanpa mengira kepentingan orang lain,” katanya.

Mat Zain berkata, Musa tentunya telah berfikir panjang sebelum melakukan apa yang didakwa berlaku pada 1998.

Musa dalam satu wawancara dengan Malaysiakini pada Mei lalu mengakui mengambil sampel darah Anwar tanpa kebenaran selepas bekas timbalan perdana menteri itu diserang oleh bekas IGP Tan Sri Rahim Noor, ketika Anwar ditahan di Bukit Aman.

Beliau bagaimanapun mempertahankan tindakannnya, manakala Abdul Gani, yang didakwa terlibat dalam pemalsuan bahan bukti dalam kes kontroversi berkenaan.
BERSIH 4.0 jika persempadanan semula tanpa bersih daftar pemilih

Gabungan reformasi pilihan raya, BERSIH, mengancam untuk mengadakan perhimpunan besar-besaran jika Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meneruskan persempadanan semula tanpa pembersihan daftar pemilih terlebih dahulu.

"... apa yang saya boleh beritahu ialah kami akan melakukan yang terbaik supaya (persempadanan semula) tidak berlaku sebelum daftar pemilih dibersihkan.

"Ia adalah serius, iaitu mesej yang ingin saya sampaikan," kata Pengerusi Bersama BERSIH, Datuk  S Ambiga kepada wartawan selepas forum pembaharuan pilihan raya di ibupejabat Majlis Peguam di Kuala Lumpur hari ini.

Ambiga masih berharap SPR tidak akan meneruskan persempadanan semula sehinggalah integriti daftar pemilih terjamin.

"Ianya mudah, apa yang mereka perlu lakukan adalah mengatakan bahawa kita akan berhenti dan bersihkan daftar pemilih terlebih dahulu," katanya.

Pengerusi SPR, Datuk Seri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata proses persempadanan semula akan bermula pada akhir tahun ini.
'Bantuan semasa p'raya adalah kebetulan'

Bantuan yang disalurkan kerajaan kepada golongan nelayan atau petani dibuat secara berterusan dan bukannya bersifat bermusim seperti semasa pilihan raya umum atau pilihan raya kecil, kata Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Tajuddin Abdul Rahman.
Beliau berkata kerajaan sentiasa prihatin dan berusaha untuk meningkatkan pendapatan rakyat terutamanya golongan nelayan atau petani.

"Jika bantuan diberikan semasa bahang pilihan raya diadakan, ia adalah secara kebetulan. Seperti saya datang ke Kuala Besut, sudah pasti mengikut adat orang Melayu saya akan bawakan sedikit cenderamata kepada tuan rumah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Jabatan Perkhidmatan Veterinar Bersama Penduduk DUN Kuala Besut di Kampung Baharu Kuala Besut, hari ini.

Turut hadir pada program itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Perusahaan Perladangan dan Komoditi Terengganu Nawi Mohamad, Pengarah Perkhidmatan Veterinar Terengganu Dr Marzuki Zakaria dan Pengawai Daerah Besut A Rahim Jusoh.   

Pada program itu, Tajuddin menyampaikan bantuan bernilai RM147,750 dalam bentuk anak ayam kampung, kambing, makanan ayam dan motosikal roda tiga daripada Jabatan Perkhidmatan Veterinar Terengganu kepada 314 petani sekitar Kuala Besut.

Pada 24 Julai ini, pilihan raya kecil DUN Kuala Besut akan diadakan menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon BN Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman dengan calon PAS Endot@Azlan Yusof.

Sementara itu, seorang daripada penerima bantuan, Mat Yusof Awang Ahmad, 73, dari Kampung Gong Manok di sini berkata, beliau bersyukur menerima bantuan itu dan akan menjaga 15 ekor anak ayam kampung yang diterimanya dengan sebaik mungkin.

"Ini kali pertama saya menerima bantuan seperti ini daripada kerajaan dan ayam ini akan dijaga sehingga cukup umur sebelum dijual pada harga RM8 sekilogram," katanya yang menjalankan penternakan ayam kampung secara kecil-kecilan.

Penduduk Kampung Baharu di sini, Mohammad Ishak, 65, pula berkata bantuan itu akan dijadikan permulaan untuk beliau berjinak-jinak dalam penternakan ayam kampung untuk menampung perbelanjaan selain bergantung kepada pencen setiap bulan.

- Bernama

Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi

by Abu Nafis
QardawiBiodata Imam Al-Qaradhawi:
-Imam al-Qaradhawi dilahirkan di salah satu kampung yang terletak di Tanta,Mesir pada tahun 1926 Masihi.Beliau hidup dalam keadaan yatim dimana ayahnya telah meninggal dunia  ketika beliau berumur dua tahun,kemuian beliau dipelihara oleh bapa saudaranya selepas kematian ayahnya.
-Pada usia yang muda beliau telah dihantar ke salah satu tempat pengajian Quran di kampungnya.Sebelum mencapai usia 10 tahun,beliau telah berjaya menghafaz al Quran dengan sempurna bersama dengan tajwidnya.
-Orang kampung selalu melantik beliau menjadi imam ketika bersembahyang di kampungnya walaupun usianya yang masih muda terutamanya ketika solat subuh.Beliau dari kecil tidak pernah bermain atau berseronok dengan kanal-kanak lain kerana sibuk dengan pembacaan buku.Keadaannya seperti imam Nawawi yang tidak pernah bergaul dengan kanak-kanak kerana sibuk dengan ilmu.
-Pada awal usia remaja, beliau telah menyambung pengajian di ma’had yang terletak di Tanta.Di Situ beliau menamatkan pengajiannya di peringkat ibtida’i(menengah rendah) dan sanawi(menengah atas).Selepas tamat pengajian diperingkat menengah,beliau menyambung pengajian diperingkat sarjana muda di Universiti al Azhar dalam bidang usuludin.Pada tahun 1953,beliau berjaya menamatkan pengajiannya dengan mendapat tempat pertama.
-Pada tahun 1960,beliau telah berjaya memperolehi ijazah sarjana bahagian al Quran dan Sunnah,Pada tahun 1973 ,beliau telah berjaya memperolehi phd dalam bidang hadis dengan tajuk tesisnya”zakat,kesannya dalam menyelesaikan masalah masyarakat” atau kemudiannya dikenali sebagai feqh zakat.
Ulama-Ulama Yang Memberi Kesan Pemikiran Kepada Imam:
Ulama Silam:-
1.Hujjatul Islam Imam al Ghazali
2.Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah
Ulama al-Azhar antaranya:
1.Syeikh Muhammad Khidir Husain
2.Syeikh Mahmud Syaltut
3.Syeikh Muhammad Abdullah ad Darraz
4.Syeikh Abdul Halim Mahmud
Ulama Haraki:
1.as-Syahid Imam Hasan al Banna
Ulama-Ulama Yang Memuji Imam :
1.Imam Hasan al  Banna
“Sesungguhnya Qaradhawi seorang penyair yang hebat”
2.Syeikh Muhammad Ghazali:
“Qaradhawi adalah salah seorang imam umat islam pada abad ini yang menggabungkan fikh nazhar dan fiqh athar ”
3.Syeikh Abu Hasan an Nadawi:
“Qaradhawi adalah seorang ‘alim muhaqqiq dan beliau adalah salah seorang Ulama dan Murabbi yang besar”
4.Syeikh Mustafa Zarqa :
Qaradhawi adalah hujah pada zaman ini dan beliau merupakan suatu anugerah Allah kepada umat islam”
5.Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah:
“Syeikh Qaradhawi adalah faqih dan mursyid kami yang ‘alim”
Antara ulama yang mengiktiraf keilmuan Imam Qaradhawi sampai ketahap Mujtahid:
1.Syeikh Dr Ali Jumaah(mantan mufti Mesir)
2.Syeikh Muhammad az-Zuhaili

 

Dr Zaharuddin @ UZAR menerangkan siapakah imam al Qaradhawi
Ulama terkemuka dunia syeikh Wahabah az-Zuhaili memuji dan menggelar Pengerusi kesatuan Ulama Sedunia Syeikh Dr Yusuf al Qaradhawi sebagai Imam

 

Buku-Buku Karangan Imam al-Qaradhawi:
Imam al Qaradhawi telah mengarang lebih dari seratus buah buku yang mana telah mendapat sambutan daripada Ulama dan golongan pembaca.
Antara karangan-karangan beliau:
1.Feqh Zakat
2.al Halal wal Haram Fil Islam
3.Feqh Daulah
4.Feqh Aulawiyat
5.Ijtihad Di Dalam Syariah
6.Bagaimana Kita Berinteraksi Dengan Al-Q uran
7.Iman Dalam Kehidupan
8.Rasul Dan Ilmu
9. Fatawa Mu’asarah,2 jilid
10.Madkhal li Dirasat al-Shari’at al-Islamiah
11.Al-Fatwa bayn al-Indibat wa al-Tasayyub
12.Fiqh al-Siyam
13.Fiqh al-Taharah
14.Fiqh al-Ghina’ wa al-Musiqa
15.Fi Fiqh al-Aqaliyyat al-Muslimah
al imam Prof Dr Yusuf al-Qaradhawi ketika dipilih sebagai Tokoh Maal Hijrah Peringkat Antarabangsa 1431/2009.
Anugerah kali kelapan itu disampaikan oleh Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya.
Sebagai penerima,al imam Qaradhawi memperoleh wang tunai sebanyak RM100,000, sebuah plak,pingat dan sijil penghargaan.
Dr al Qaradhawi

Keluarga Umar Ibn Al-Khatab r.a


buku-umar-bin-khattab
Para ulama Hadis dan sirah antaranya Imam Ibnu al-Jauzi telah menulis sejarah hidup Saidina Umar ibn al khatab..Mereka telah merekodkan senarai isteri-isteri Saidina Umar r.a dan anak-anaknya serta hamba sahayanya..Sebahagiaan anak-anak Umar r.a lahir dari isteri-isterinya dan sebahagian lain lahir dari hamba sahayanya..
Isteri-Isteri Saidina Umar Ibn Al- Khatab:
1. Zainab binti Maz’un..Dengan Zainab ini Saidina Umar r.a telah mendapat tiga orang anak iaitu Hafsah,Abdullah dan Abdul Rahman.
2. Atikah binti Zaid bin Amar bin Nufail.Dengannya beliau mendapat seorang anak lelaki bernama ‘lyadh.
3. Isteri yang ketiga ialah Jamilah binti Tsabit bin Aflah. Dengannya beliau mendapat seorang anak lelaki bernama ‘Aasim.
4. Ummul Hakam binti al-Harits bin Hisyam.Dengannya beliau mendapat anak perempuan bernama Fatimah.
5. Ummul Kultsum binti Jarwal bin Malik.Dengannya beliau mendapat dua orang anak bernama Ubaidullah dan Zaid al-Akbar.
6. Ummul Kultsum binti Ali bin Abi Talib.Dengannya beliau mendapat dua orang anak bernama Zaid al-Ashghar dan Ruqayyah.
7. Daripada hamba sahayanya yang bernama Fukayyah dan Luhayyah Saidina Umar r.a juga telah mendapat anak.Dengan Fukayyah dia mendapat anak perempuan bernama Zainab dan dengan Luhayyah beliau mendapat anak bernama Abdul Rahman al-Ausath dan Abdul Rahman al-Ashghar..
Anak-Anak Saidina Umar Ibn Al-Khatab:
Lelaki:
1. Abdullah
2. Abdul Rahman al-Akbar
3. Abdul Rahman al-Ausath
4. Abdul Rahman al-Ashghar
5. Zaid al-Akbar
6. Zaid al-Ashghar
7. Ubaidullah
8. ‘Aasim
9. ‘lyadh
Perempuan:
1. Hafsah
2. Ruqayyah
3. Fatimah
4. Zainab

Tips Mendapatkan Anak Yang Soleh Dan Solehah

by Abu Nafis
Suami misali
Bismillah…
“Wahai Tuhan kami,anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan zuriat keturunan kami sebagai penyenang hati (kami),dan jadikanlah kami imam  bagi orang-orang yang bertaqwa.”
(Surah Al Furqan, 74)
Dalam sebuah hadis riwayat al-Bukhari daripada Abu Hurairah Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah..orang tuanyalah yang menjadikannya seorang Yahudi atau Nasrani atau Majusi”
Semoga anda mendapat manfaat dari pengkongsian ini..
10 Tips Mendapatkan Anak Yang Soleh Dan Solehah :
1. Untuk mendapat anak yang soleh\solehah tidak dapat tidak mereka(ibu bapa)perlu solehkan diri mereka dahulu sebelum berkahwin lagi.. Oleh itu sesiapa yang telah memasang niat untuk mendirikan rumah tangga maka peliharalah kewajipan-kewajipan yang telah difardhukan ke atas seorang muslim,banyakkan amalan sunat dan banyakkan berdoa agar Allah mengurniakan zuriat soleh\solehah(minta dikurniakan anak2 soleh\solehah bermula ketika zaman bujang lagi).
574760_10151331207632258_1909922116_n
2. Pilih pasangan yang faham agama dan berakhlak mulia
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
 “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat,kerana hartanya,kerana keturunannya,kerana kecantikkannya dan kerana agamanya.Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama,nescaya kamu berbahagia.”
(Hadith ini telah direkodkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim di dalam kitab sahih mereka serta imam hadith yang lain)
Secara terang Rasulullah s.a.w telah mengarahkan agar seorang lelaki memilih wanita yang beragama sebagai isteri serta menjanjikan kebahagiaan ke atas pilihan yang berasaskan agama.Ulama berpendapat hadith ini juga terpakai buat wanita  dalam memilih pasangan hidup.
Untuk mendapatkan pasangan yang beragama\soleh maka anda perlu solehkan diri anda terlebih dahulu..Bila anda soleh insha Allah anda akan mendapat jodoh yang solehah..Demikian sebaliknya,bila anda seorang yang solehah,maka Allah akan jodohkan anda dengan seorang lelaki yang soleh.. dan jangan lupa selalu minta pada Allah agar menjodohkan anda dengan pasangan yang beragama\soleh\berakhlak.
3. Sebelum berkahwin,jaga batasan syarak antara anda dengan bakal suami\isteri anda.Elakkan dari berjumpa..kerana bila berjumpa anda akan betentang mata,bila bertentang mata anda akan mula berpegang tangan dan seterusnya anda terdedah untuk melakukan muqaddimah zina dan selepas itu mungkin akan “terlajak”..
Kesannya,keberkatan perkahwinan anda semakin berkurang atau langsung tidak mendapat berkat..dan “perbuatan” anda dengan pasangan anda sebelum berkahwin itu juga akan mempengaruhi zuriat anda nanti.Oleh itu jangan hairan jika anak-anak anda juga “bermasalah”comey
4. Ketika nak melakukan persetubuhan baca doa yang Nabi ajarkan supaya Syaitan tidak masuk campur ketika hubungan jenis sedang berlangsung dan jika Allah rezekikan anak hasil dari persetubuhan tersebut,Syaitan tidak akan dapat mengganggu anak anda..Bila syaitan tak boleh ganggu,takde la anak berperangai macam syaitan..Sebenarnya ramai anak-anak yang “bermasalah” disebabkan ibu bapa tidak membaca doa ketika bersetubuh..
Doa tersebut ialah:

اللـــــــــــهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان ما رزقتنا

Ertinya :
         “Ya Allah, jauhilah kami dari syaitan dan jauhilah Syaitan dari  apa yang Engkau rezekikan  kepada kami”
5. Ketika isteri mengandung lakukan seperti berikut :
-Suami hendaklah membaca al-Quran dengan meletakkan mashaf di perut isteri..Lakukan setiap hari sehinggalah isteri bersalin..Kemudian suami berdoa dan isteri aminkan..Surah apa nk baca?berapa ayat?Terpulang nak baca surah apa dan berapa ayat sekali baca..setengah orang baca surah Maryam,yusuf dan lokman..Pada saya tidak kisahlah surah apa dan berapa ayat..yang penting lakukannya secara istiqamah sebagai rutin harian..Kalau suami mampu sehari setengah muka surat pun dah ok..Lebih bagus khatamkan..Dapat khatamkan sebelum isteri bersalin itu lebih baik..
- Isteri perlu selalu baca al Quran..Jika menghafaz itu lebih baik..Sehari hafaz dua ayat pun ok dah janji istiqamah..mulakanlah dengan juz amma..
- Isteri perlu melazimi mendengar tilawah al Quran dan ceramah-ceramah agama..elakan dari menonton derama-derama\filem yang lagho dan berkata sesuatu yang boleh membawa dosa..
- Suami isteri mesti selalu bercakap perkara-perkara yang baik dengan anak dalam kandungan..contoh bagi salam kepadanya..Bila nak solat,isteri\suami pegang perut isteri katakan kepada anak jom solat dengan mama dan papa..”jadi hamba Allah yang bertakwa ye” “jangan tinggal solat tau” “jangan sesekali mensyirikkan Allah” “jadi anak yang baik tau” bila nampak ada orang merokok,pesan kepada anak  dalam kandungan bila dah dewasa nanti jangan sesekali merokok..
soleh
6. Bila anak telah dilahirkan :
- Suami hendaklan azankan ditelinga anaknya..
Diriwayatkan bekas hamba Rasulullah shallahu ‘alaihi wa sallam (s.a.w.),ia berkata: “Saya melihat Rasulullah s.a.w. azan,seperti azan solat di telinga al-Hasan bin Ali,ketika Fatimah radhiyallahu ‘anha melahirkannya”.
Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Daud,at-Tirmizi,al-Baihaqi dalam al-Kubro dan ath-Thabrani dalam al-Kabir dan Abdur-Razzaq dll dikalangan hufaZ..
- Beri anak nama-nama yang baik..
Dari Abu Wahb al-Jusyami r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda:“Namailah (anak-anakmu) dengan nama-nama para nabi.Sedangkan nama yang paling disukai oleh Allah adalah Abdullah dan Abdurrahman,dan nama yang paling benar adalah Harits dan Hammam,sedangkan nama yang paling buruk adalah Harb dan Murrah.” (Hadis Riwayat Abu Daud dan an-Nasa’i.Sanad Hadis ini majhul,namun dapat dikuatkan dengan beberapa hadis-hadis yang lain.Lihat: Jami’ al-Ushul 1/357, Tahqiq Syu’aib al-Arnauth)
Dari Abu Basrah,Nabi s.a.w. bersabda: “Sebaik-baik nama kamu adalah Abdullah dan Abdurrahman serta Harits.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani.Lihat: Sahih Jami’no.3269)
Ibu bapa jangan hanya fikir nak beri nama-nama yang sedap tapi maknanya tidak tahu atau tidak memberi makna yang baik..dan jika nak panggil anak dengan nama-nama timbangan(nama manja)pastikan nama itu juga tidak membawa maksud yang tidak elok..contoh:
1) Mamat:biasanya Mamat cuma nama panggilan atau nama manja,nama penuhnya adalah Muhammad..Tahukah anda bahawa Mamat bermaksud mati..Kasihan kat budak tu..elok-elok namanya Muhammad nama Rasulullah dan ia bermaksud yang terpuji dipendekkan Mamat(mati)
2) Atan:biasanya Atan cuma nama panggilan atau nama manja..Tahukah anda Atan bermaksud keldai betina.
3) Tiz Zakiyah..Tiz=buah zakar(klu arab mesir tiz bermaksud ponggong)..zakiyah=bijak..Maka Tiz Zakiyah bermaksud buah zakar yang bijak.
Syeikh Dr.Bakr bin Abdullah Abu Zaid menyatakan:“Kunyah (nama panggilan) kepada bayi juga akan mendatangkan kesan yang amat besar ke atas dirinya. (Rujuk: Tasmiyat al-Maulud, m/s. 706,oleh Sheikh Dr.Bakr)
Ibu bapa juga hendaklah menjauhi dari memberikan nama kepada anak dengan nama-nama yang khusus bagi Allah seperti al-Ahad (yang Esa),al-Kholiq (yang Maha Pencipta),dan seumpamanya..
- Hendaklah ditahnikkan bayi itu.
Dari Abu Musa r.a katanya: “Telah dilahirkan untukku seorang bayi lelaki lalu aku membawanya kepada Nabi s.a.w. dan baginda menamakannya Ibrahim lalu ditahnikkannya dengan sebiji buah kurma.Beliau mendoakan keberkatan dan kemudiannya memulangkannya kembali kepadaku.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)
- Melakukan akikah
Kata Imam Ahmad bin Hanbal :“Sesungguhnya akikah itu menghidupkan sunnah dan aku berharap agar Allah memberi ganjaran yang setimpal.”
Pernah orang mengadu kepada al Fadhil Dr Haron Din masalah anaknya yang asyik menangis ..Ustaz Haron Din bertanya kepada orang tu sudahkah dibuat akikah untuk anaknya..Orang tu menjawab belum dan ustaz haron Din minta dia buat akikah untuk anaknaya..
subhanallah,menakjubkan bila sudah melakukan akikah anaknya pun ok..dah tak nangis-nangis lagi..
- Mencukur rambut bayi.
Selain akikah,disunatkan juga mencukur keseluruhan rambut si anak.
Rambut yang tumbuh dikepala bayi dari dalam kandungan ibu boleh menyebabkan bayi itu nanti menjadi bebal..sebab itulah rambut itu mesti dicukur..itu antara hikmah disunnahkan mencukur rambut bayi yang baru lahir..wallahu’alam saya belum menemui lagi fakta ini di dalam nas-nas sohih,cuma saya pernah dengar dari seorang ustaz..
“Setiap anak (yang lahir) dipelihara dengan akikahnya yang disembelih untuknya pada hari ke tujuh,lalu diberi nama dan dicukur rambutnya.” (Hadis Riwayat Tirmizi.Disahihkan oleh al-Albani.)
Selain melaksanakan ‘aqiqah, disunnahkan untuk mencukur keseluruhan rambut si anak sebagaimana hadis di atas.
Rambut yang telah dicukur,disunnahkan juga untuk menimbangnya dan kemudian mengeluarkan sedekah berdasarkan kiraan berat rambut yang ditimbang dengan beberapa keping perak.Iaitu menukarkan berat rambut dengan berat perak.
Imam Malik meriwayatkan,bahawa Fatimah binti Rasulullah (s.a.w.) menimbang rambut Hasan,Husein,Zainab,dan Ummi Kaltsum dan mengeluarkan sedekah mengikut kiraan berat rambut yang ditimbang dengan (nilai) perak.” (al-Muwattha’,Kitab Aqiqah (26),no.2)
 anak solehah7. Bila menyusukan anak mulakan dengan bismillah dan pastikan anda menghadap ke arah kiblat dan anda dalam keadaan suci dari hadas(berwuduk)melainkan ketika uzur..
8. Jika anak anda ada buat salah jangan sesekali anda menghemburkan kata-kata yang tidak baik kepada mereka walaupun apa yang telah mereka lakukan itu satu kesilapan yang besar.Contoh “Bodoh sangat kenapa” “Jahat la Along ni,nape buat adik”..Bimbang kata-kata itu benar-benar jadi kenyataan..maka anak itu betul-betul jadi bodoh..betul-betul jahat..
9. Doakan kebaikkan buat anak-anak anda setiap hari..Kalu setiap kali lepas solat itu lebih baik..Doa dari ibu dan bapa pasti Allah makbulkan cuma cepat atau lambat sahaja.percayalah Allah tidak akan mensia-siakan doa anda..DIA pasti mustajabkan doa anda..percayalah..Doa ibu bapa itu sangat sangat power..Oleh itu jika anak-anak anda bermasaalah, terlibat dengan gejala-gejala yang tidak sihat seperti merempit,terlibat dengan kumpulan-kumpulan atau geng-geng yang tidak bermoral,kaki gaduh,melawan cakap anda,tidak mahu solat dll maka teruskanlah berdoa..dan doa dan doa agar mereka diberi hidayah oleh Allah..Agar mereka menjadi anak yang soleh..Jangan pernah berputus asa dalam mengharapkan apa yang anda harapkan dari Allah,disamping beri nasihat kepada mereka dan jaga lidah anda dari mengeluarkan kata-kata yang tidak baik terhadap mereka.Secara peribadi,ramai yang telah saya lihat anak-anak yang dahulunya seperti yang disebutkan tadi mereka berubah berkat kesabaran dan doa ibu bapa yang tidak putus-putus..
10. Beri makan dan minum kepada anak-anak dari sumber rezeki yang halal dan baik..
Antara faktor anak-anak bermasaalah dan melawan cakap ibu bapa adalah kerana darah daging mereka telah sebati dengan makan dan minum dari hasil yang haram atau syubhah yang disuapkan ibu bapa mereka..