Kaklong Nagano commented on this.
Norman Liverpool added 4 new photos.
BUKANKAH 1 jam 50 MINIT UTK BOEING 737 TIBA KE PHNOM PENH ATAU HO CHI MINCH ???
Tak mahu tidur, aku cuba menyiasat sendiri...baca boleh tapi jgn percaya!!!
1.59 MINIT MASIH BELUM MELINTASI KEMBOJA...???
Selepas menonton badminton tadi, susah betul nak tidur. Lalu saya buat siasatan sendiri mengenai MH 370 ini yg saya rasa sedikit curiga atau pelik lokasi dan masa ia hilang. Memandangkan saya peminat AirCrash, antara peristiwa kapal terbang hilang begitu saja beserta terputus hubungan dgn menara, kemungkinan besar ia diletupkan oleh pengganas atau dirampas.
Saya tertanya-tanya dlm satu kenyataan MAS, mereka berkata penerbangan MH370, yg dikendalikan pesawat B777-200 berlepas dari Kuala Lumpur pada 12.41 pagi 8 Mac. Pesawat itu terputus hubungan dgn Pusat Kawalan Trafik Udara Subang pada 2.40 pagi ini.
Berdasarkan kpd lokasi terakhir di Laut China Selatan yg dikesan di dlm radar selepas 2 jam terbang ia masih berada 30%-40% dari negara Vietnam atau Kemboja. Setahu saya perjalanan Boeing 737 iaitu pesawat yg lebih kecil pun hanya mengambil perjalanan hanya 1 jam 50 minit ke bandar Ho Chi Minh atau Phnom Penh.
Sungguh hairan pesawat Boeing 777 yg jauh lebih besar yg dikatakan menggunakan ruang udara Kemboja utk ke Beijing masih berada di Laut China Selatan selepas hampir 2 jam perjalanan.
Setahu saya yg selalu menaiki kapal terbang Boeing 737...kelajuan kapal terbang Boeing 737 ialah sekitar 700 km -750 km sejam. Manakala Boing 777 kelajuan biasanya dipandu sekitar 900-950 km km sejam. Adalah suatu yg menghairankan jika selepas 2 jam perjalanan ia masih berlegar di Laut China Selatan berdasarkan perbezaan kelajuan tersebut.
Malah jika 2.05 minit perjalanan pesawat Boing 737 sudah mampu terbang ke Kota Kinabalu yg jarak lebih jauh dari lokasi terakhir di kesan di dlm rada tersebut. Saja kongsi apa yg bermain di kotak pemikiran saya. Boleh baca tapi jgn percaya. Ia sekadar teori...Anda boleh study berdasarkan peta di bawah. Jarak antara Phnom Penh dan Kota Kinabalu....
Tak mahu tidur, aku cuba menyiasat sendiri...baca boleh tapi jgn percaya!!!
1.59 MINIT MASIH BELUM MELINTASI KEMBOJA...???
Selepas menonton badminton tadi, susah betul nak tidur. Lalu saya buat siasatan sendiri mengenai MH 370 ini yg saya rasa sedikit curiga atau pelik lokasi dan masa ia hilang. Memandangkan saya peminat AirCrash, antara peristiwa kapal terbang hilang begitu saja beserta terputus hubungan dgn menara, kemungkinan besar ia diletupkan oleh pengganas atau dirampas.
Saya tertanya-tanya dlm satu kenyataan MAS, mereka berkata penerbangan MH370, yg dikendalikan pesawat B777-200 berlepas dari Kuala Lumpur pada 12.41 pagi 8 Mac. Pesawat itu terputus hubungan dgn Pusat Kawalan Trafik Udara Subang pada 2.40 pagi ini.
Berdasarkan kpd lokasi terakhir di Laut China Selatan yg dikesan di dlm radar selepas 2 jam terbang ia masih berada 30%-40% dari negara Vietnam atau Kemboja. Setahu saya perjalanan Boeing 737 iaitu pesawat yg lebih kecil pun hanya mengambil perjalanan hanya 1 jam 50 minit ke bandar Ho Chi Minh atau Phnom Penh.
Sungguh hairan pesawat Boeing 777 yg jauh lebih besar yg dikatakan menggunakan ruang udara Kemboja utk ke Beijing masih berada di Laut China Selatan selepas hampir 2 jam perjalanan.
Setahu saya yg selalu menaiki kapal terbang Boeing 737...kelajuan kapal terbang Boeing 737 ialah sekitar 700 km -750 km sejam. Manakala Boing 777 kelajuan biasanya dipandu sekitar 900-950 km km sejam. Adalah suatu yg menghairankan jika selepas 2 jam perjalanan ia masih berlegar di Laut China Selatan berdasarkan perbezaan kelajuan tersebut.
Malah jika 2.05 minit perjalanan pesawat Boing 737 sudah mampu terbang ke Kota Kinabalu yg jarak lebih jauh dari lokasi terakhir di kesan di dlm rada tersebut. Saja kongsi apa yg bermain di kotak pemikiran saya. Boleh baca tapi jgn percaya. Ia sekadar teori...Anda boleh study berdasarkan peta di bawah. Jarak antara Phnom Penh dan Kota Kinabalu....
Share · 3 hours ago · Edited ·
Salam Ukhwah shared Ahmad Dhuha Sobri's photo.
SEL SEL OTAK MULA BERGABUNG!!
(1) Kenapa Malaysia hantar ahli keluarga mangsa ke Beijing sedangkan China tidak menghantar ahli keluarga mangsa ke Malaysia walhal kawasan pesawat hilang lebih dekat kepada Malaysia.
(2) Mengapa ahli keluarga dihubungi dan diarahkan menyediakan passport untuk ke lokasi kejadian yang akan diberitahu kemudian. Kalau korg kerja dengan syarikat penerbangan tu, lokasi korang tak tahu tapi logik tak korang call ahli keluarga mangsa dan cakap akan dibawa ke lokasi kejadian yang akan diberitahu kelak.
(3) Media Malaysia dan China kedua-duanya dihalang daripada menemuramah ahli keluarga mangsa.
(4) Media terlalu kerap mengungkap jangan percaya kepada spekulasi malah seorang menteri cakap dalam temubual telefon agar rakyat rely on RTM sahaja kerana RTM ada saluran rasmi untuk dapatkan maklumat terkini, tapi RTM pun tidak dibenarkan interview ahli keluarga mangsa.
(5) Hampir kesemua ahli keluarga mangsa tak nak di temuramah, ini pelik.
(6) Gambar yang ditayangkan media pun gambar yang sama (beberapa orang). Gambar lain macam takde pula.
(7) Dalam sidang media terakhir kalau korang tengok la, ada seorang reporter tanya kalau boleh mereka dapatkan rakaman cctv, tapi seorang panel cakap tak boleh atas sebab keselamatan (security policy).
(8) Beberapa jam selepas sidang media terakhir itu, The Guardian melaporkan 2 penumpang (warga Austria dan Itali) sebenarnya tidak menaiki pesawat dan mereka telah kehilangan passport di Thailand.
(9) Bukan ke sepatutnya kumpulan keselamatan di Malaysia investigate rakaman cctv di KLIA terlebih awal, dan verify setiap penumpang (list inspection) sewaktu menghubungi ahli keluarga (well boleh call embassies juga untuk verify). Kenapa The Guardian yang dapat tahu dulu ye? Ke memang kita tak buat security check yang teliti?
(10) Since rakyat dah tahu ada dua penumpang pakai passport curi, sekarang takde pula update berita terbaru tentang isu ni. Selalunya kalau emergency, sampai esok pun berita ada update tak berhenti. At least keluarkan rakaman cctv dua suspek yang menggunakan passport curi itu. Tak tahu la kalau KLIA takde cctv atau pasukan keselamatan kita tidak cekap untuk investigate bab cctv ni. Footage rakaman cctv kapal terbang berlepas pun tak boleh tunjuk? Hmmm entah.
(11) Sepanjang berita pasal MH370 ni, kita banyak tengok footage media dalam bilik berita, sidang media dan kat airport je. Korang tak perasan ke kalau kes bencana macam ni media akan ikut pasukan keselamatan ambil footage atas helikopter ke, kapal laut ke, interview ketua pasukan pencari dan penyelamat atas kapal ke, kat jeti ke.
(12) Dalam salah satu sidang media juga panel ade jawab bahawa Malaysia mencari di perairan Malaysia dan Vietnam mencari di perairan Vietnam, tapi kalau korang tengok laut di selatan Ca Mao itu juga bersempadan dengan Thailand. Jadi perairan Thailand Gulf siapa yang cari? Thailand tak umumkan pun nak join aktiviti mencari.
(13) Awalnya angkatan tentera Vietnam bagi laporan pada media kapal terhempas di laut selatan Ca Mao, tapi Malaysia nafikan dan panel sidang media sendiri cakap authoriti Vietnam (means Kerajaan Vietnam) tidak mengesahkan berita itu. Kerajaan Vietnam dengan Tentera Vietnam ni ade krisis ke? Pelik kan.
(14) Kemudian pasukan tentera Vietnam cakap jumpa dua tompok tumpahan minyak di laut selatan Ca Mao, tapi peliknya takde footage video rakaman tumpahan minyak itu juga. Yang ada hanya gambar itupun bukan gambar rasmi daripada media Vietnam. Dalam hal kecemasan begini selalunya media mesti sibuk ikut pasukan keselamatan rakam video kerana merekalah mata rakyat agar menjadi bukti betapa realnya bencana yang menimpa.
(15) Laporan berita akhir tengah malam tadi, pastu sampai sekarang 4.50 pagi tiada update, well selalunya kalau bencana macam ini bilik berita tidak akan berehat.
(16) Temuramah dengan seorang pakar penerbangan (bekas juruterbang MAS) yang juga merupakan kawan kepada juruterbang senior dalam pesawat yang terlibat nampak cool, begitu juga seorang panel dalam sidang media petang semalam (siap makan gula-gula).
(17) Kita duk dengar negara itu hantar kapal, negara ini hantar jet, tapi footage media (video) kapal-kapal tu takde pon. Dan lebih pelik Thailand dan Brunei tidak turut serta dalam usaha mencari pesawat. Singapore, Vietnam, US dan Filipina yang lebih jauh join.
(18) Sampel tumpahan minyak di Vietnam dikatakan sedang diuji, sampai sekarang takde news update. Hmm macam tak emergency.
(19) Cerita di laut Vietnam belum habis tapi Malaysia dah umumkan usaha mencari diperluas ke Selat Melaka. Wow. Thailand Gulf yang dekat dengan Selatan Ca Mao tu tak nak carik ke?
(20) Go watch more news on airplane crashes worldwide then try to compare. Our news mostly kat bilik berita, sidang media dan airport.
(21) Media keep repeating (emphasizing) from late afternoon to night two things which are mereka tidak dibernarkan masuk ke dalam bilik ahli keluarga menunggu dan jangan percayakan spekulasi. I also wonder kenapa susah sangat nak dapat rakaman interview ahli keluarga mangsa sedangkan ia dianggap risiko bencana.
(22) Ahli keluarga co-pilot pun tak nak ditemuramah. Kenapa semua orang tutup mulut eh? Selalu anak hilang dalam hutan beberapa jam mak ayah gerenti dah nangis-nangis keluar media kan?
(23) You try la analyse all the news. The subjects, the contents, the presentations, the faces on the news, etc.
(24) I just want to share with you that all these questions are bewildering and they make "sel-sel otak tidak dapat berhubung". Some can be relevant and some can be not, and it depends how different our "sel-sel otak berhubung".
(25) Don't get me wrong, I didn't say it is a conspiracy or what not, I just wonder about all these weird news because I watched them all and still waiting the updates because I do care like all of you do. Wallahua'lam.
(1) Kenapa Malaysia hantar ahli keluarga mangsa ke Beijing sedangkan China tidak menghantar ahli keluarga mangsa ke Malaysia walhal kawasan pesawat hilang lebih dekat kepada Malaysia.
(2) Mengapa ahli keluarga dihubungi dan diarahkan menyediakan passport untuk ke lokasi kejadian yang akan diberitahu kemudian. Kalau korg kerja dengan syarikat penerbangan tu, lokasi korang tak tahu tapi logik tak korang call ahli keluarga mangsa dan cakap akan dibawa ke lokasi kejadian yang akan diberitahu kelak.
(3) Media Malaysia dan China kedua-duanya dihalang daripada menemuramah ahli keluarga mangsa.
(4) Media terlalu kerap mengungkap jangan percaya kepada spekulasi malah seorang menteri cakap dalam temubual telefon agar rakyat rely on RTM sahaja kerana RTM ada saluran rasmi untuk dapatkan maklumat terkini, tapi RTM pun tidak dibenarkan interview ahli keluarga mangsa.
(5) Hampir kesemua ahli keluarga mangsa tak nak di temuramah, ini pelik.
(6) Gambar yang ditayangkan media pun gambar yang sama (beberapa orang). Gambar lain macam takde pula.
(7) Dalam sidang media terakhir kalau korang tengok la, ada seorang reporter tanya kalau boleh mereka dapatkan rakaman cctv, tapi seorang panel cakap tak boleh atas sebab keselamatan (security policy).
(8) Beberapa jam selepas sidang media terakhir itu, The Guardian melaporkan 2 penumpang (warga Austria dan Itali) sebenarnya tidak menaiki pesawat dan mereka telah kehilangan passport di Thailand.
(9) Bukan ke sepatutnya kumpulan keselamatan di Malaysia investigate rakaman cctv di KLIA terlebih awal, dan verify setiap penumpang (list inspection) sewaktu menghubungi ahli keluarga (well boleh call embassies juga untuk verify). Kenapa The Guardian yang dapat tahu dulu ye? Ke memang kita tak buat security check yang teliti?
(10) Since rakyat dah tahu ada dua penumpang pakai passport curi, sekarang takde pula update berita terbaru tentang isu ni. Selalunya kalau emergency, sampai esok pun berita ada update tak berhenti. At least keluarkan rakaman cctv dua suspek yang menggunakan passport curi itu. Tak tahu la kalau KLIA takde cctv atau pasukan keselamatan kita tidak cekap untuk investigate bab cctv ni. Footage rakaman cctv kapal terbang berlepas pun tak boleh tunjuk? Hmmm entah.
(11) Sepanjang berita pasal MH370 ni, kita banyak tengok footage media dalam bilik berita, sidang media dan kat airport je. Korang tak perasan ke kalau kes bencana macam ni media akan ikut pasukan keselamatan ambil footage atas helikopter ke, kapal laut ke, interview ketua pasukan pencari dan penyelamat atas kapal ke, kat jeti ke.
(12) Dalam salah satu sidang media juga panel ade jawab bahawa Malaysia mencari di perairan Malaysia dan Vietnam mencari di perairan Vietnam, tapi kalau korang tengok laut di selatan Ca Mao itu juga bersempadan dengan Thailand. Jadi perairan Thailand Gulf siapa yang cari? Thailand tak umumkan pun nak join aktiviti mencari.
(13) Awalnya angkatan tentera Vietnam bagi laporan pada media kapal terhempas di laut selatan Ca Mao, tapi Malaysia nafikan dan panel sidang media sendiri cakap authoriti Vietnam (means Kerajaan Vietnam) tidak mengesahkan berita itu. Kerajaan Vietnam dengan Tentera Vietnam ni ade krisis ke? Pelik kan.
(14) Kemudian pasukan tentera Vietnam cakap jumpa dua tompok tumpahan minyak di laut selatan Ca Mao, tapi peliknya takde footage video rakaman tumpahan minyak itu juga. Yang ada hanya gambar itupun bukan gambar rasmi daripada media Vietnam. Dalam hal kecemasan begini selalunya media mesti sibuk ikut pasukan keselamatan rakam video kerana merekalah mata rakyat agar menjadi bukti betapa realnya bencana yang menimpa.
(15) Laporan berita akhir tengah malam tadi, pastu sampai sekarang 4.50 pagi tiada update, well selalunya kalau bencana macam ini bilik berita tidak akan berehat.
(16) Temuramah dengan seorang pakar penerbangan (bekas juruterbang MAS) yang juga merupakan kawan kepada juruterbang senior dalam pesawat yang terlibat nampak cool, begitu juga seorang panel dalam sidang media petang semalam (siap makan gula-gula).
(17) Kita duk dengar negara itu hantar kapal, negara ini hantar jet, tapi footage media (video) kapal-kapal tu takde pon. Dan lebih pelik Thailand dan Brunei tidak turut serta dalam usaha mencari pesawat. Singapore, Vietnam, US dan Filipina yang lebih jauh join.
(18) Sampel tumpahan minyak di Vietnam dikatakan sedang diuji, sampai sekarang takde news update. Hmm macam tak emergency.
(19) Cerita di laut Vietnam belum habis tapi Malaysia dah umumkan usaha mencari diperluas ke Selat Melaka. Wow. Thailand Gulf yang dekat dengan Selatan Ca Mao tu tak nak carik ke?
(20) Go watch more news on airplane crashes worldwide then try to compare. Our news mostly kat bilik berita, sidang media dan airport.
(21) Media keep repeating (emphasizing) from late afternoon to night two things which are mereka tidak dibernarkan masuk ke dalam bilik ahli keluarga menunggu dan jangan percayakan spekulasi. I also wonder kenapa susah sangat nak dapat rakaman interview ahli keluarga mangsa sedangkan ia dianggap risiko bencana.
(22) Ahli keluarga co-pilot pun tak nak ditemuramah. Kenapa semua orang tutup mulut eh? Selalu anak hilang dalam hutan beberapa jam mak ayah gerenti dah nangis-nangis keluar media kan?
(23) You try la analyse all the news. The subjects, the contents, the presentations, the faces on the news, etc.
(24) I just want to share with you that all these questions are bewildering and they make "sel-sel otak tidak dapat berhubung". Some can be relevant and some can be not, and it depends how different our "sel-sel otak berhubung".
(25) Don't get me wrong, I didn't say it is a conspiracy or what not, I just wonder about all these weird news because I watched them all and still waiting the updates because I do care like all of you do. Wallahua'lam.
Like · · Share · 3 minutes ago ·
PASIR PUTEH - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) menghantar sampel daripada tompokan minyak yang ditemui di kawasan Laut China Selatan, 100 batu nautika dari pantai Tok Bali dekat sini ke Jabatan Kimia di Petaling Jaya untuk dianalisis.
Ketua Pengarah Maritim, Laksamana Maritim Datuk Mohd Amdan Kurish berkata sampel itu yang diambil oleh Kapal KD Amanah pukul 11 pagi tadi dihantar malam ini.
"Keputusan analisis sampel minyak itu dijangka dapat diketahui tengah hari esok," katanya dalam sidang media mengenai Misi Pencarian Kehilangan Pesawat MAS, di Maritim, Pejabat Daerah Maritim 10 Tok Bali di sini malam ini.
Pesawat MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing, yang membawa 227 penumpang serta 12 anak kapal, hilang daripada radar, kira-kira sejam selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 12.41 pagi Sabtu.
Mohd Amdan berkata sampel minyak itu terpaksa dihantar ke Jabatan Kimia di Petaling Jaya kerana di Kelantan dan Terengganu tidak mempunyai kemudahan untuk menganalisis minyak berkenaan.
Mohd Amdan berkata tompokan minyak sepanjang 2 kilometer itu kelihatan berlainan kerana warnanya kekuningan berbanding tompokan tumpahan minyak kapal dagang yang biasa ditemui di mana-mana perairan.
Dalam tinjauan udara yang dilakukannya petang ini di kawasan 70 hingga 100 batu nautika dari pantai di perairan Terengganu, Kelantan dan sempadan Thailand dan Vietnam, tidak menemui apa-apa petunjuk berkaitan pesawat MH370 yang dilaporkan hilang itu.
Beliau berkata pembabitan pasukan mencari dan menyelamat kini semakin bertambah dengan aset kapal ronda dan pesawat dari Tentera Udara Diraja Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan Maritim.
"Esok kita akan teruskan operasi di kawasan baharu membabitkan 70 batu nautika hingga ke pantai," katanya.
Mohd Amdan berkata Maritim telah mengambil langkah proaktif berdasarkan maklumat baharu yang berkemungkinan pesawat MH370 berpatah balik dan hilang di Selat Melaka, dengan menghantar empat kapal ronda untuk membuat pencarian di kawasan 60 batu nautika dari Langkawi, Kedah. - Bernama
Azid Ibrahim, 55, berkata dalam kejadian jam 1.30 pagi itu, dia sedang memancing bersama seorang rakan apabila jelas dapat melihat pesawat terbabit terbang di bawah awan, tidak seperti biasa.
“Kami pelik kerana biasanya, pesawat tak terbang serendah itu. Kami takut ia terhempas, tapi pesawat terbabit terus terbang rendah menuju arah utara,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Azid berkata, dia menonton televisyen kelmarin dan terkejut apabila mengetahui kehilangan pesawat MH370 bersama 227 penumpang dan 12 kru sebelum rakan yang bersamanya ke laut, bercerita kisah mereka melihat sebuah pesawat terbang rendah kepada penduduk lain.
“Pagi tadi (semalam), beberapa anggota polis datang ke rumah mengambil keterangan bagi membantu siasatan kehilangan pesawat itu. Saya kemudian diminta ke balai polis untuk buat laporan selain menunjukkan lokasi terakhir melihat pesawat terbabit,” kata bapa lima anak itu yang membuat laporan di Balai Polis Pengkalan Chepa.
Ditanya sama sama ada melihat asap atau api dari pesawat itu, Azid berkata, mereka tidak melihat tanda menunjukkan pesawat berkenaan mengalami masalah.
* Sumber : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Nelayandakwalihatpesawatterbangrendah/Article
Maritim serah sampel minyak untuk dianalisis
PASIR PUTEH - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) menghantar sampel daripada tompokan minyak yang ditemui di kawasan Laut China Selatan, 100 batu nautika dari pantai Tok Bali dekat sini ke Jabatan Kimia di Petaling Jaya untuk dianalisis.
Ketua Pengarah Maritim, Laksamana Maritim Datuk Mohd Amdan Kurish berkata sampel itu yang diambil oleh Kapal KD Amanah pukul 11 pagi tadi dihantar malam ini.
"Keputusan analisis sampel minyak itu dijangka dapat diketahui tengah hari esok," katanya dalam sidang media mengenai Misi Pencarian Kehilangan Pesawat MAS, di Maritim, Pejabat Daerah Maritim 10 Tok Bali di sini malam ini.
Pesawat MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing, yang membawa 227 penumpang serta 12 anak kapal, hilang daripada radar, kira-kira sejam selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 12.41 pagi Sabtu.
Mohd Amdan berkata sampel minyak itu terpaksa dihantar ke Jabatan Kimia di Petaling Jaya kerana di Kelantan dan Terengganu tidak mempunyai kemudahan untuk menganalisis minyak berkenaan.
Mohd Amdan berkata tompokan minyak sepanjang 2 kilometer itu kelihatan berlainan kerana warnanya kekuningan berbanding tompokan tumpahan minyak kapal dagang yang biasa ditemui di mana-mana perairan.
Dalam tinjauan udara yang dilakukannya petang ini di kawasan 70 hingga 100 batu nautika dari pantai di perairan Terengganu, Kelantan dan sempadan Thailand dan Vietnam, tidak menemui apa-apa petunjuk berkaitan pesawat MH370 yang dilaporkan hilang itu.
Beliau berkata pembabitan pasukan mencari dan menyelamat kini semakin bertambah dengan aset kapal ronda dan pesawat dari Tentera Udara Diraja Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan Maritim.
"Esok kita akan teruskan operasi di kawasan baharu membabitkan 70 batu nautika hingga ke pantai," katanya.
Mohd Amdan berkata Maritim telah mengambil langkah proaktif berdasarkan maklumat baharu yang berkemungkinan pesawat MH370 berpatah balik dan hilang di Selat Melaka, dengan menghantar empat kapal ronda untuk membuat pencarian di kawasan 60 batu nautika dari Langkawi, Kedah. - Bernama
TERKINI! Nelayan dakwa lihat pesawat terbang rendah
7:09 PM
Kuala Lumpur: Dua nelayan di Kelantan mendakwa melihat sebuah pesawat
terbang rendah, kira-kira lapan batu nautika dari Pantai Kuala Besar,
Kota Bharu, awal pagi Sabtu lalu.Azid Ibrahim, 55, berkata dalam kejadian jam 1.30 pagi itu, dia sedang memancing bersama seorang rakan apabila jelas dapat melihat pesawat terbabit terbang di bawah awan, tidak seperti biasa.
“Kami pelik kerana biasanya, pesawat tak terbang serendah itu. Kami takut ia terhempas, tapi pesawat terbabit terus terbang rendah menuju arah utara,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Azid berkata, dia menonton televisyen kelmarin dan terkejut apabila mengetahui kehilangan pesawat MH370 bersama 227 penumpang dan 12 kru sebelum rakan yang bersamanya ke laut, bercerita kisah mereka melihat sebuah pesawat terbang rendah kepada penduduk lain.
“Pagi tadi (semalam), beberapa anggota polis datang ke rumah mengambil keterangan bagi membantu siasatan kehilangan pesawat itu. Saya kemudian diminta ke balai polis untuk buat laporan selain menunjukkan lokasi terakhir melihat pesawat terbabit,” kata bapa lima anak itu yang membuat laporan di Balai Polis Pengkalan Chepa.
Ditanya sama sama ada melihat asap atau api dari pesawat itu, Azid berkata, mereka tidak melihat tanda menunjukkan pesawat berkenaan mengalami masalah.
* Sumber : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Nelayandakwalihatpesawatterbangrendah/Article
Seorang Terselamat Daripada Pesawat MH 370
Seorang Terselamat Daripada Pesawat MH 370 |
Terkini, admin mendapat sekeping gambar yang dihantar oleh seorang fans
admin mengenai seorang penumpang yang terselamat daripada pesawat MH
370.
Terkini, seorang penumpang pesawat MH 370 yang sepatutnya menaiki
pesawatnya semalam telah mengupload sekeping gambar tiketnya kerana
beliau dilaporkan telah terlepas penerbangan tersebut.
Penumpang tersebut yang bernama Nik Muhammad Hezrin telah mengupload gambar tiket penerbangan MH 370 miliknya beberapa jam lepas setelah beliau terlepas penerbangan tersebut semalam.
Gambar ini kecoh tersebar di media sosial dan internet. Alhamdulillah
syukur dia selamat. Ayuh, sama-sama kita doakan agar nasib semua
penumpang MH 370 baik-baik sahaja dan selamat dunia akhirat.
Terdahulu, pihak Malaysian Airlines (MAS) telah membuat kenyataan rasmi di media sosial mereka.
Rujuk gambar berikut....
Tribute : Siapa Sebenarnya Kapten Zaharia Shah, Juruterbang Pesawat #MH370? (9 Gambar)
7:56 AM
Semua maklumat ini diambil dari beberapa
laman sesawang dan ditulis semua untuk bacaan orang ramai. Entri ini
sebagai tribute keberanian Kapten Zaharie. Tolong jangan gunakan apa-apa
maklumat ini untuk kepentingan politik atau apa-apa aktiviti yang
kurang elok. Sila hormati si dia dan ahli keluarganya.
Kapten Zaharie Shah yang berusia 53 tahun ini berasal dari Pulau Pinang
dan merupakan bekas pelajar di Penang Free School. Dia telah menyertai
Malaysia Airlines pada tahun 1981 dan telah terbang di atas udara untuk
18,365 jam. Jadi, kami amat bersedih dengan apa yang berlaku pada
penerbangan MH370.
Minatnya untuk membawa kapal terbang telah membuatnya luangkan masa
untuk bermain dengan helikopter dan kapal terbang kawalan jauhnya.
*gambar di bawah diambil dari FB Kapten Zaharie.
Ini helikopter milik Kapten Zaharie :
Ini kapal terbang kawalan jauh , Cataline PBY milik kapten yang dihasilkan oleh Consolidated Aircraft.
Selain itu, dia juga menghasilkan simulator untuk Boeing 777 agar dia dapat berlatih untuk membawa kapal terbang jenis itu.
Dia juga gemar untuk masak semasa mempunyai masa terluang di rumah. Ini
seperti mana yang ditunjukkan dalam gambar FBnya di bawah ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan