Isnin, 10 Mac 2014

MH370 5

Kaklong Nagano commented on this.
Norman Liverpool added 4 new photos.
BUKANKAH 1 jam 50 MINIT UTK BOEING 737 TIBA KE PHNOM PENH ATAU HO CHI MINCH ???
Tak mahu tidur, aku cuba menyiasat sendiri...baca boleh tapi jgn percaya!!!
1.59 MINIT MASIH BELUM MELINTASI KEMBOJA...???

Selepas menonton badminton tadi, susah betul nak tidur. Lalu saya buat siasatan sendiri mengenai MH 370 ini yg saya rasa sedikit curiga atau pelik lokasi dan masa ia hilang. Memandangkan saya peminat AirCrash, antara peristiwa kapal terbang hilang begitu saja beserta terputus hubungan dgn menara, kemungkinan besar ia diletupkan oleh pengganas atau dirampas.

Saya tertanya-tanya dlm satu kenyataan MAS, mereka berkata penerbangan MH370, yg dikendalikan pesawat B777-200 berlepas dari Kuala Lumpur pada 12.41 pagi 8 Mac. Pesawat itu terputus hubungan dgn Pusat Kawalan Trafik Udara Subang pada 2.40 pagi ini.

Berdasarkan kpd lokasi terakhir di Laut China Selatan yg dikesan di dlm radar selepas 2 jam terbang ia masih berada 30%-40% dari negara Vietnam atau Kemboja. Setahu saya perjalanan Boeing 737 iaitu pesawat yg lebih kecil pun hanya mengambil perjalanan hanya 1 jam 50 minit ke bandar Ho Chi Minh atau Phnom Penh.

Sungguh hairan pesawat Boeing 777 yg jauh lebih besar yg dikatakan menggunakan ruang udara Kemboja utk ke Beijing masih berada di Laut China Selatan selepas hampir 2 jam perjalanan.

Setahu saya yg selalu menaiki kapal terbang Boeing 737...kelajuan kapal terbang Boeing 737 ialah sekitar 700 km -750 km sejam. Manakala Boing 777 kelajuan biasanya dipandu sekitar 900-950 km km sejam. Adalah suatu yg menghairankan jika selepas 2 jam perjalanan ia masih berlegar di Laut China Selatan berdasarkan perbezaan kelajuan tersebut.

Malah jika 2.05 minit perjalanan pesawat Boing 737 sudah mampu terbang ke Kota Kinabalu yg jarak lebih jauh dari lokasi terakhir di kesan di dlm rada tersebut. Saja kongsi apa yg bermain di kotak pemikiran saya. Boleh baca tapi jgn percaya. Ia sekadar teori...Anda boleh study berdasarkan peta di bawah. Jarak antara Phnom Penh dan Kota Kinabalu....
· 3 hours ago · Edited ·
SEL SEL OTAK MULA BERGABUNG!!

(1) Kenapa Malaysia hantar ahli keluarga mangsa ke Beijing sedangkan China tidak menghantar ahli keluarga mangsa ke Malaysia walhal kawasan pesawat hilang lebih dekat kepada Malaysia.

(2) Mengapa ahli keluarga dihubungi dan diarahkan menyediakan passport untuk ke lokasi kejadian yang akan diberitahu kemudian. Kalau korg kerja dengan syarikat penerbangan tu, lokasi korang tak tahu tapi logik tak korang call ahli keluarga mangsa dan cakap akan dibawa ke lokasi kejadian yang akan diberitahu kelak.

(3) Media Malaysia dan China kedua-duanya dihalang daripada menemuramah ahli keluarga mangsa.

(4) Media terlalu kerap mengungkap jangan percaya kepada spekulasi malah seorang menteri cakap dalam temubual telefon agar rakyat rely on RTM sahaja kerana RTM ada saluran rasmi untuk dapatkan maklumat terkini, tapi RTM pun tidak dibenarkan interview ahli keluarga mangsa.

(5) Hampir kesemua ahli keluarga mangsa tak nak di temuramah, ini pelik.

(6) Gambar yang ditayangkan media pun gambar yang sama (beberapa orang). Gambar lain macam takde pula.

(7) Dalam sidang media terakhir kalau korang tengok la, ada seorang reporter tanya kalau boleh mereka dapatkan rakaman cctv, tapi seorang panel cakap tak boleh atas sebab keselamatan (security policy).

(8) Beberapa jam selepas sidang media terakhir itu, The Guardian melaporkan 2 penumpang (warga Austria dan Itali) sebenarnya tidak menaiki pesawat dan mereka telah kehilangan passport di Thailand.

(9) Bukan ke sepatutnya kumpulan keselamatan di Malaysia investigate rakaman cctv di KLIA terlebih awal, dan verify setiap penumpang (list inspection) sewaktu menghubungi ahli keluarga (well boleh call embassies juga untuk verify). Kenapa The Guardian yang dapat tahu dulu ye? Ke memang kita tak buat security check yang teliti?

(10) Since rakyat dah tahu ada dua penumpang pakai passport curi, sekarang takde pula update berita terbaru tentang isu ni. Selalunya kalau emergency, sampai esok pun berita ada update tak berhenti. At least keluarkan rakaman cctv dua suspek yang menggunakan passport curi itu. Tak tahu la kalau KLIA takde cctv atau pasukan keselamatan kita tidak cekap untuk investigate bab cctv ni. Footage rakaman cctv kapal terbang berlepas pun tak boleh tunjuk? Hmmm entah.

(11) Sepanjang berita pasal MH370 ni, kita banyak tengok footage media dalam bilik berita, sidang media dan kat airport je. Korang tak perasan ke kalau kes bencana macam ni media akan ikut pasukan keselamatan ambil footage atas helikopter ke, kapal laut ke, interview ketua pasukan pencari dan penyelamat atas kapal ke, kat jeti ke.

(12) Dalam salah satu sidang media juga panel ade jawab bahawa Malaysia mencari di perairan Malaysia dan Vietnam mencari di perairan Vietnam, tapi kalau korang tengok laut di selatan Ca Mao itu juga bersempadan dengan Thailand. Jadi perairan Thailand Gulf siapa yang cari? Thailand tak umumkan pun nak join aktiviti mencari.

(13) Awalnya angkatan tentera Vietnam bagi laporan pada media kapal terhempas di laut selatan Ca Mao, tapi Malaysia nafikan dan panel sidang media sendiri cakap authoriti Vietnam (means Kerajaan Vietnam) tidak mengesahkan berita itu. Kerajaan Vietnam dengan Tentera Vietnam ni ade krisis ke? Pelik kan.

(14) Kemudian pasukan tentera Vietnam cakap jumpa dua tompok tumpahan minyak di laut selatan Ca Mao, tapi peliknya takde footage video rakaman tumpahan minyak itu juga. Yang ada hanya gambar itupun bukan gambar rasmi daripada media Vietnam. Dalam hal kecemasan begini selalunya media mesti sibuk ikut pasukan keselamatan rakam video kerana merekalah mata rakyat agar menjadi bukti betapa realnya bencana yang menimpa.

(15) Laporan berita akhir tengah malam tadi, pastu sampai sekarang 4.50 pagi tiada update, well selalunya kalau bencana macam ini bilik berita tidak akan berehat.

(16) Temuramah dengan seorang pakar penerbangan (bekas juruterbang MAS) yang juga merupakan kawan kepada juruterbang senior dalam pesawat yang terlibat nampak cool, begitu juga seorang panel dalam sidang media petang semalam (siap makan gula-gula).

(17) Kita duk dengar negara itu hantar kapal, negara ini hantar jet, tapi footage media (video) kapal-kapal tu takde pon. Dan lebih pelik Thailand dan Brunei tidak turut serta dalam usaha mencari pesawat. Singapore, Vietnam, US dan Filipina yang lebih jauh join.

(18) Sampel tumpahan minyak di Vietnam dikatakan sedang diuji, sampai sekarang takde news update. Hmm macam tak emergency.

(19) Cerita di laut Vietnam belum habis tapi Malaysia dah umumkan usaha mencari diperluas ke Selat Melaka. Wow. Thailand Gulf yang dekat dengan Selatan Ca Mao tu tak nak carik ke?

(20) Go watch more news on airplane crashes worldwide then try to compare. Our news mostly kat bilik berita, sidang media dan airport.

(21) Media keep repeating (emphasizing) from late afternoon to night two things which are mereka tidak dibernarkan masuk ke dalam bilik ahli keluarga menunggu dan jangan percayakan spekulasi. I also wonder kenapa susah sangat nak dapat rakaman interview ahli keluarga mangsa sedangkan ia dianggap risiko bencana.

(22) Ahli keluarga co-pilot pun tak nak ditemuramah. Kenapa semua orang tutup mulut eh? Selalu anak hilang dalam hutan beberapa jam mak ayah gerenti dah nangis-nangis keluar media kan?

(23) You try la analyse all the news. The subjects, the contents, the presentations, the faces on the news, etc.

(24) I just want to share with you that all these questions are bewildering and they make "sel-sel otak tidak dapat berhubung". Some can be relevant and some can be not, and it depends how different our "sel-sel otak berhubung".

(25) Don't get me wrong, I didn't say it is a conspiracy or what not, I just wonder about all these weird news because I watched them all and still waiting the updates because I do care like all of you do. Wallahua'lam.
Like · · · 3 minutes ago ·
Maritim serah sampel minyak untuk dianalisis

PASIR PUTEH - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) menghantar sampel daripada tompokan minyak yang ditemui di kawasan Laut China Selatan, 100 batu nautika dari pantai Tok Bali dekat sini ke Jabatan Kimia di Petaling Jaya untuk dianalisis.

Ketua Pengarah Maritim, Laksamana Maritim Datuk Mohd Amdan Kurish berkata sampel itu yang diambil oleh Kapal KD Amanah pukul 11 pagi tadi dihantar malam ini.

"Keputusan analisis sampel minyak itu dijangka dapat diketahui tengah hari esok," katanya dalam sidang media mengenai Misi Pencarian Kehilangan Pesawat MAS, di Maritim, Pejabat Daerah Maritim 10 Tok Bali di sini malam ini.

Pesawat MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing, yang membawa 227 penumpang serta 12 anak kapal, hilang daripada radar, kira-kira sejam selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 12.41 pagi Sabtu.

Mohd Amdan berkata sampel minyak itu terpaksa dihantar ke Jabatan Kimia di Petaling Jaya kerana di Kelantan dan Terengganu tidak mempunyai kemudahan untuk menganalisis minyak berkenaan.

Mohd Amdan berkata tompokan minyak sepanjang 2 kilometer itu kelihatan berlainan kerana warnanya kekuningan berbanding tompokan tumpahan minyak kapal dagang yang biasa ditemui di mana-mana perairan.

Dalam tinjauan udara yang dilakukannya petang ini di kawasan 70 hingga 100 batu nautika dari pantai di perairan Terengganu, Kelantan dan sempadan Thailand dan Vietnam, tidak menemui apa-apa petunjuk berkaitan pesawat MH370 yang dilaporkan hilang itu.

Beliau berkata pembabitan pasukan mencari dan menyelamat kini semakin bertambah dengan aset kapal ronda dan pesawat dari Tentera Udara Diraja Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan Maritim.

"Esok kita akan teruskan operasi di kawasan baharu membabitkan 70 batu nautika hingga ke pantai," katanya.

Mohd Amdan berkata Maritim telah mengambil langkah proaktif berdasarkan maklumat baharu yang berkemungkinan pesawat MH370 berpatah balik dan hilang di Selat Melaka, dengan menghantar empat kapal ronda untuk membuat pencarian di kawasan 60 batu nautika dari Langkawi, Kedah. - Bernama

TERKINI! Nelayan dakwa lihat pesawat terbang rendah

Kuala Lumpur: Dua nelayan di Kelantan mendakwa melihat sebuah pesawat terbang rendah, kira-kira lapan batu nautika dari Pantai Kuala Besar, Kota Bharu, awal pagi Sabtu lalu.

Azid Ibrahim, 55, berkata dalam kejadian jam 1.30 pagi itu, dia sedang memancing bersama seorang rakan apabila jelas dapat melihat pesawat terbabit terbang di bawah awan, tidak seperti biasa.

“Kami pelik kerana biasanya, pesawat tak terbang serendah itu. Kami takut ia terhempas, tapi pesawat terbabit terus terbang rendah menuju arah utara,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Azid berkata, dia menonton televisyen kelmarin dan terkejut apabila mengetahui kehilangan pesawat MH370 bersama 227 penumpang dan 12 kru sebelum rakan yang bersamanya ke laut, bercerita kisah mereka melihat sebuah pesawat terbang rendah kepada penduduk lain.

“Pagi tadi (semalam), beberapa anggota polis datang ke rumah mengambil keterangan bagi membantu siasatan kehilangan pesawat itu. Saya kemudian diminta ke balai polis untuk buat laporan selain menunjukkan lokasi terakhir melihat pesawat terbabit,” kata bapa lima anak itu yang membuat laporan di Balai Polis Pengkalan Chepa.

Ditanya sama sama ada melihat asap atau api dari pesawat itu, Azid berkata, mereka tidak melihat tanda menunjukkan pesawat berkenaan mengalami masalah.

* Sumber : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Nelayandakwalihatpesawatterbangrendah/Article

Seorang Terselamat Daripada Pesawat MH 370




Seorang Terselamat Daripada Pesawat MH 370 | Terkini, admin mendapat sekeping gambar yang dihantar oleh seorang fans admin mengenai seorang penumpang yang terselamat daripada pesawat MH 370.

Terkini, seorang penumpang pesawat MH 370 yang sepatutnya menaiki pesawatnya semalam telah mengupload sekeping gambar tiketnya kerana beliau dilaporkan telah terlepas penerbangan tersebut.
Penumpang tersebut yang bernama Nik Muhammad Hezrin telah mengupload gambar tiket penerbangan MH 370 miliknya beberapa jam lepas setelah beliau terlepas penerbangan tersebut semalam.
Gambar ini kecoh tersebar di media sosial dan internet. Alhamdulillah syukur dia selamat. Ayuh, sama-sama kita doakan agar nasib semua penumpang MH 370 baik-baik sahaja dan selamat dunia akhirat.
Terdahulu, pihak Malaysian Airlines (MAS) telah membuat kenyataan rasmi di media sosial mereka.
Rujuk gambar berikut....

Tribute : Siapa Sebenarnya Kapten Zaharia Shah, Juruterbang Pesawat #MH370? (9 Gambar)

Semua maklumat ini diambil dari beberapa laman sesawang dan ditulis semua untuk bacaan orang ramai. Entri ini sebagai tribute keberanian Kapten Zaharie. Tolong jangan gunakan apa-apa maklumat ini untuk kepentingan politik atau apa-apa aktiviti yang kurang elok. Sila hormati si dia dan ahli keluarganya. 

Kapten Zaharie Shah yang berusia 53 tahun ini berasal dari Pulau Pinang dan merupakan bekas pelajar di Penang Free School. Dia telah menyertai Malaysia Airlines pada tahun 1981 dan telah terbang di atas udara untuk 18,365 jam. Jadi, kami amat bersedih dengan apa yang berlaku pada penerbangan MH370. 
Minatnya untuk membawa kapal terbang telah membuatnya luangkan masa untuk bermain dengan helikopter dan kapal terbang kawalan jauhnya. 


*gambar di bawah diambil dari FB Kapten Zaharie.
Ini helikopter milik Kapten Zaharie :
Ini kapal terbang kawalan jauh , Cataline PBY milik kapten yang dihasilkan oleh Consolidated Aircraft. 
 
Selain itu, dia juga menghasilkan simulator untuk Boeing 777 agar dia dapat berlatih untuk membawa kapal terbang jenis itu. 
 
 
Dia juga gemar untuk masak semasa mempunyai masa terluang di rumah. Ini seperti mana yang ditunjukkan dalam gambar FBnya di bawah ini. 
 
Untuk maklumat, pesawat MAS MH370 merupakan pesawat penerbangan jenis Boeing 777-2H6ER dan dibeli pada tahun 2002 ini adalah antara kapal yang paling selamat pernah dibina di dunia. Apapun dengan kuasaNya, segalanya boleh terjadi. Semoga ianya dapat ditemui nanti. ‪#‎PRAY4MH370‬

Monday, March 10, 2014

MH370 ditemui. Ramai Mangsa Masih Hidup

Ini adalah berita terbaru yang diperoleh dari blog mountdweller. Bentuk penulisan seolah-olah laporan oleh pegawai bertanggungjawab atas keselamatan negara. Sama ada tentera atau polis. Laporan ini dipercayai ditujukan kepada pegawai atasan beliau. Kesahihan berita ini masih belum dapat dipastikan.
Berita VIETNAM: Kapal MH370 setelah lose communication selama 17 jam,dikesan di 065515,1033443 (ni longitude latitude kot) oleh pasukan penyelamat Filipina.

Keadaan kapal agak teruk semasa dikesan namun belum berkecai,kebanyakkan badan kapal telah tenggelam dalam air dan cuma bahagian belakang kapal sahaja yang timbul. Terkesan mangsa yang berkumpul di bahagian belakang kapal disamping lebih kurang puluhan orang mangsa terkesan di kawasan perairan berdekatan kapal yang masih hidup. Pegawai navy Vietnam menyatakan ini adalah satu keajaiban kerana jumlah mangsa yang terkorban adalah jauh lebih rendah dari jangkaan. Setakat ini Malaysia,China,indonesia,vietnam,singapore dan filipina sedang menuju ke tempat tersebut.
KEHILANGAN MH370 - SITREP NO.1. Maklumat terkini sah.

ATM.
a. KD PAHANG belayar Kuantan 081430H Mac 14. JMT kawasan SAR 090200H membawa bersama 3 x Diver, 30 x Body Bags, 1 x Medical (Sjn).
b. KD TERENGGANU belayar dari Selatan Horsburgh Light House 081430H Mac 14. JMT kawasan SAR 091230H Mac 14.
c. Pesawat King Air TUDM berlepas Subang 081220H Mac 14.

Maklumat Tambahan:

APMM.
a. 1 x pesawat CL 415 Bombardier 01 berlepas Subang 081133H Mac 14. 1 x pesawat Bombardier alert state di Subang. 1 x pesawat Bombardier 02 dan 2 x Agusta (102&103) dalam keadaan state alert.
b. KM LANGKAWI, KM AMANAH & KM SEGANTANG berada di kawasan SAR.

 



Bukti Jelas Termasuk Gambar Baru Memperlihatkan MH370 Mungkin Terhempas Di Wilayah Laut Selatan Vietnam

Setakat malam ini, semakin banyak bukti memperlihatkan bahawa pesawat MH370 milik Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) berkemungkinan besar telah terhempas kira-kira 50 batu ke arah barat daya Pulau Tho Chu, di selatan wilayah laut Vietnam.
Ini berikutan penemuan sebahagian serpihan yang dikatakan ekor kapal dan bahagian komposit pintu dipercayai milik pesawat berkenaan siang tadi (Ahad).
Pihak berkuasa Vietnam telah pun mengeluarkan gambar rasmi dari udara bagi membuktikan dakwaan penemuan itu (lihat gambar di atas).
Ia dikatakan ditemui tidak jauh dari laluan asal MH370 menuju ke Beijing.
Pihak itu bagaimanapun tidak membawa sebarang kapal laut ke kawasan itu untuk menyiasat berikutan hari semakin gelap ketika serpihan berkenaan ditemui.
Lebih memperkukuhkan lagi kemungkinan itu ialah akhbar rasmi Vietnam, Tienphong melaporkan sebentar tadi bahawa pasukan keselamatan Malaysia telah meminta kebenaran Jabatan Penerbangan Awam Vietnam (CAA) untuk memasuki perairan negara berkenaan bagi mengkaji penemuan beberapa objek.
Sebanyak lima kapal tentera milik Malaysia terbabit dalam permohonan itu, namun belum dapat disahkan sama ada sebarang kebenaran telah diberikan atau tidak.
Pasukan mencari dan menyelamat Malaysia mahu memasuki perairan berkenaan malam ini juga dan tindakan itu boleh ditafsir sebagai satu lagi kemungkinan MH370 telah terhempas di kawasan laut.
Pesawat MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, hilang daripada radar selepas berlepas dari KLIA pada 12.41 pagi Sabtu. Ia sepatutnya mendarat di Beijing 6.30 pagi waktu tempatan.
KUALA LUMPUR: Terdapat empat faktor kemungkinan yang boleh menyebabkan sesuatu bencana berlaku terhadap mana-mana pesawat termasuk MH370, kata penganalisis penerbangan, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar.

"Antara perkara yang perlu dipertimbangkan ialah struktur kapal terbang, kegagalan enjin, sistem elektronik termasuk sistem komunikasi, selain kesilapan manusia," jelasnya dalam temubul bersama Astro Awani malam tadi.

Menurut beliau keadaan struktur pesawat dan kegagalan fungsi enjin secara mengejut juga mungkin menjadi antara penyebab pesawat tersebut gagal menghantar sebarang isyarat kecemasan kepada menara kawalan.

Setiausaha Politik kepada Presiden PAS itu juga berkata, sekiranya struktur utama pesawat seperti sayap dan enjin masih lagi sempurna biarpun berlaku kerosakan, ia masih mampu untuk berhubung dengan pusat kawalan terdekat.

"Jika enjin dan struktur kapal terbang masih lagi baik, bermakna terdapat peluang untuk juruterbang berhubung dengan menara kawalan. Namun, fakta ini hanya kemungkinan kerana kita tidak mengetahui sejauh mana juruterbang berhubung atau tidak dengan pusat kawalan.

"Bagaimanapun, jika berlaku perkara-perkara yang mengejutkan pada enjin atau letupan boleh menyebabkan sistem kawalan berada di luar kawalan biasa sehingga menyebabkan terputusnya hubungan," katanya.
MELBOURNE: Australia pada pagi Isnin menghantar pesawat RAAF kedua dari Darwin untuk mencari pesawat Malaysia Arlines (MAS) Boeing 777-200ER yang hilang sejak awal Sabtu.
    
Australia menghantar RAAF AP-3C Orion pada malam Ahad dan pesawat kedua berlepas dari Darwin pada 8.30 pagi (AEDT) pada Isnin, menurut Australian Associated Press.
  
Marshal Udara Mark Binskin berkata pesawat mengawal maritim dan pemantauan jarak jauh dilengkapi dengan alat pengesan yang sesuai dengan operasi.
  
Terdapat 18 anak kapal Australia di setiap jet RAAF.
  
Enam rakyat Australia dan dua New Zealand, seorang yang tinggal di Perth berada di dalam pesawat MAS yang hilang di Laut China Selatan awal pagi Sabtu, sejam selepas penerbangan yang sepatutnya mengambil masa enam jam dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Pihak berkuasa menyiasat hubungan dengan keganasan, berikutan dua penumpang pesawat itu yang membawa 227 penumpang disyaki menggunakan pasport curi.
  
Menteri Luar Australia, Julie Bishop telah menghubungi rakan sejawatannya dari Malaysia untuk memberi sokongan.
  
Beliau berkata laporan kehilangan pasport menjadi tumpuan.
  
"Mungkin tidak terdapat kaitan langsung tetapi ia merupakan perkembangan  membimbangkan," Bishop memberitahu radio ABC pada Isnin.
  
"Para pegawai kami sentiasa menghubungi pihak berkuasa di Malaysia."

Malaysia telah menubuhkan pusat penyelarasan menyelamat dengan puluhan kapal dan pesawat sedang mencari pesawat yang hilang, katanya.
  
Vietnam, Filipina, Amerika Syarikat, Singapura dan China turut menghantar bantuan untuk menyertai usaha mencari.
  
Keluarga rakyat Australia yang berada di atas pesawat itu menerima bantuan kaunselor, kata Bishop. - Bernama


 Kehilangan MH370 dedah kelemahan sistem keselamatan udara global
Posted on Monday, March 10 @ 11:05:22 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Kehilangan pesawat MH370 di kawasan sibuk Asia Tenggara mendedahkan kelemahan dalam sistem keselamatan udara antarabangsa, daripada pengguna pasport yang dicuri sehinggalah kotak hitam yang ketinggalan zaman, lapor The Wall Street Journal hari ini.
Laporan itu berkata, ketika usaha mencari apa berlaku kepada kapal B777-200ER berterusan di perairan Vietnam, pihak keselamatan udara dan berkuasa berkaitan kebingungan dengan apa yang harus mereka siasat.


Kapal terbang penumpang yang membawa 239 penumpang itu melalui Teluk Thailand ketika tiba-tiba terputus hubungan dengan menara kawalan, tidak sampai satu jam selepas berlepas dari Kuala Lumpur pagi Sabtu lalu. Tiada sebarang isyarat kecemasan dihantar oleh kapal terbang yang menuju Beijing itu.
Dalam siasatan antarabangsa secara besar-besaran itu, tidak ada teori awal yang boleh menjelaskan apa yang berlaku kepada kapal yang terbang di ketinggian 35,000 kaki dalam cuaca baik itu.
"Buat masa sekarang, tidak ada apa yang boleh diterangkan," kata pengarah keselamatan dan insurans di Ascend Worldwide, Paul Hayes, sebuah firma penasihat British dan firma data penerbangan.
"Tidak ada teori utama," katanya, tetapi pakar penerbangan berkata, "tidak boleh hilang begitu saja" atau jatuh dari udara tanpa sebarang amaran, kecuali disabotaj atau kegagalan struktur yang mendadak.
Sehingga kini, penyiasat tidak dapat memberikan sebarang punca untuk kesemua itu, lapor media itu.
Kapal terbang pencari dan menyelamat Vietnam menjumpai kemungkin serpihan pesawat itu petang Ahad semalam kira-kira 100 batu ke barat dari laluan kapal terbang itu, dan pegawai berkata, pencarian akan bersambung hari ini.
Serpihan itu dipercayai bahagian dalam pintu atau ekor kapal terbang itu, kata kementerian penerangan dan komunikasi Vietnam.
Sepanjang hujung minggu, keluarga dan rakan-rakan mangsa berkumpul di hotel berhampiran dengan lapangan terbang di Kuala Lumpur dan Beijing untuk mendapatkan maklumat tentang pesawat itu.
Oleh kerana ia jatuh pada hari Ahad, semakin ramai keluarga yang berkumpul kecewa kerana kurangnya maklumat baru.
"Kami bersedia menerima yang terburuk," kata Che Yutian, keluarga kepada penumpang China yang berumur 24 tahun. "Kami hanya mahu tahu apa berlaku. Kami perlukan jawapan."
Tetapi kehilangan pesawat ini mendedahkan kelemahan kepada keselamatan udara antarabangsa.
Biasanya, transmisi elektronik boleh membantu penyiasat dan pengawal udara untuk mengesan ketinggian pesawat, hala tujunya dan kelajuan. Tetapi apa yang dinamakan transponders di atas Boeing 777 tidak melaporkan apa-apa, sehinggalah ia berhenti berfungsi.
Jet besar juga biasanya membawa pemancar kecemasan yang kukuh untuk mengenal pasti lokasi pesawat sekiranya berlaku kejadian yang tidak diingini, jadi pasukan penyelamat boleh pergi dengan cepat ke kawasan itu.
Alat-alat ini, yang direka untuk diaktifkan oleh kesan di atas tanah atau air, tidak menghantar apa-apa isyarat yang boleh dikesan oleh pencari, pengawal selia penerbangan Malaysia berkata pada hujung minggu.
"Tidak pernah saya melihat pesawat kehilangan kawalan dan kehilangan semua komunikasi pada masa yang sama," kata Mark Martin perunding penerbangan Martin Consulting.
Malah dalam kemalangan Air France di Lautan Atlantik pada  2009, penanda kecemasan menunjukkan arah ke kawasan kejadian, walaupun arus yang kuat menyebarkan serpihan ke kawasan lebih luas.
Bacaan radar tentera Malaysia menunjukkan pesawat mungkin berpatah balik, kata ketua tentera udara negara pada Ahad, dan penyiasat memeriksa sama ada pesawat itu cuba berbuat demikian selepas menghadapi masalah.
Dengan latar belakang yang tidak menentu ini, pegawai “counterterrorism” Amerika juga bingung dan teragak-agak untuk mengatakan adanya penglibatan aktiviti keganasan. Tetapi mereka juga tidak menolak kemungkinan itu.
Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, pegawai-pegawai AS mengesan kemungkinan berlakunya plot pengganas, seperti melibatkan bom ubat gigi.
"Itulah sebabnya kita begitu mengambil berat," kata seorang pegawai kanan Amerika Syarikat.
"Kami mengesan beberapa syarikat penerbangan."
Namun pegawai itu pantas mengatakan tidak  ada bukti keganasan terlibat dalam kes Malaysia pada malam Ahad lalu.
Pengerusi Dewan Jawatankuasa Perisikan, Rep Mike Rogers (Republican, Mich) berkata kepada ABC dalam rancangan “This Week with George Stephanopoulos” bahawa tentera AS tidak mengesan apa-apa jenis letupan di udara.


TMI
– 10 Mac 2014.

 Saya Masih Di Pantai, Kata Pemilik Pasport Itali Yang Dicuri
Posted on Monday, March 10 @ 11:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



KUALA LUMPUR: Luigi Maraldi, warga Itali yang kehilangan pasport ketika bercuti di Phuket tahun lalu terkejut apabila namanya tersenarai antara penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370.

Bercakap kepada The Star, Maraldi, 37, yang kini sedang bercuti di Phuket berkata, beliau sudah melaporkan kepada polis, jabatan imigresen Thailand dan pihak Kedutaan Itali berhubung kemungkinan identitinya digunakan oleh individu yang menaiki pesawat yang hilang daripada radar tersebut.

"Saya OK. Saya nak ke pantai. Saya tak tahu bila semua ini berlaku.

"Semua orang mula cuba menghubungi saya termasuk wartawan daripada Itali. Tapi saya fikir saya tidak mahu diganggu," katanya.

Maraldi dilaporkan kehilangan pasportnya pada 1 Ogos 2013 selepas mencagarkan kepada agensi kereta sewa dan hanya diberitahu telah hilang sewaktu mahu mengembalikan kereta berkenaan.

Dia bagaimanapun berjaya mendapatkan dokumen perjalanan sementara untuk pulang ke Itali.

Laporan mengenai kehilangan pasport itu terdapat dalam pengkalan data polis antarabangsa (interpol).

Selain Maraldi, turut dilaporkan satu lagi pasport milik warganegara Austria turut digunakan oleh individu untuk menaiki pesawat MH370.

Namun, pemilik sebenar pasport itu, Christan Kozel dilaporkan masih hidup dan berada dalam keadaan baik oleh pihak berkuasa.

Kozel memberitahu media negaranya bahawa pasport miliknya dicuri ketika melawat Thailand pada 2012.-mstar


 Sidang Akhbar TERKINI Pesawat Mas MH370 Yang Hilang
Posted on Monday, March 10 @ 10:53:59 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



"
Pelik Bin Ajaib sebagai Menteri Pertahanan dan Pemangku Menteri Pengangkutan langsung beliau tidak Menyentuh pasal Kapal Selam Scorpene bagi MISI Mencari dan Menyelamat Anak-Anak Kapal dan Penumpang-Penumpang Pesawat Mas MH370 yang hilang. Apa masalah nya dengan Kapal Selam Scorpene tersebut, sedangkan Negara Singapura sanggup Menghantar Kapal Selam dia orang tapi Negara Malaysia yang juga mempunyai Kapal Selam BUAT BODOH aje beb.


Ini bukan nya gua MEMPOLITIKAN ISU tetapi ini lah masanya ASET yang dibeli dengan RM BILLION WANG RAKYAT digunakan, kalau ianya dibeli dengan WANG MAK BAPAK Pemimpin Umno gua pun tak nak tanya beb. Apa MASALAH nya dengan Kapal Selam Scorpene tersebut, apa Kapal Selam tersebut TAK BOLEH MENYELAM ke, atau kalau BOLEH MENYELAM pun nanti DITAKUTI ianya akan TAK TIMBUL ke beb.
Kalau ikut kata PENCHACAI ANGKAT NAJIS buat apa nak hantar Kapal Selam Scorpene sebab ianya bukan untuk pergi BERPERANG, nampak sangat apa yang dikatakan oleh Tun Mahathir Bekas Ulul Amri Umno adalah betul berkenaan "Sudah Berpuluh Tahun Yang Cerdik Pandai Tak Masuk Umno". Sorok-sorok kan lah sikit kalau ya pun nak menjadi Penchacai Angkat Najis beb, apa lu orang ingat Kapal Selam Negara Singapura tu KHAS untuk Menyelamat ke.
Yang Sedih nya ada Penchacai Angkat Najis yang berkata Kapal Biasa, Kapal Terbang dan Halikopter lagi senang nampak kalau Pesawat Mas TENGGELAM didalam Laut, apa punya jawapan BODOH lah tu beb. Perkataan saja sudah menunjukkan Fungsi yang KAPAL SELAM bermakna BOLEH MENYELAM dan dapat MELIHAT apa-apa yang ada DIDASAR LAUT. Manakala KAPAL BIASA ianya berada DIATAS AIR dan SUKAR untuk MEMASTIKAN apa yang berada didasar Laut.

Kalau dengar kata Pemangku Menteri Pengangkutan pulak habiskan Persatuan Nelayan pun hendak DIGUNA PAKAI, memang Bagus IDEA tersebut tetapi ALANGKAH lebih Bagus jikalau beliau yang juga sebagai Menteri Pertahanan MENGARAHKAN Kapal Selam Scorpene terlibat sama dalam Misi Mencari dan Menyelamat Pesawat Mas MH370 yang hilang tersebut. Tak kan Kapal Selam Scorpene hanya hendak dijadikan PAMERAN atau pun membawa Blogger PAPA GOMO Lucah saja. sumber klik sini

hemmmmm..... gua ingat itu kapal selam sama ada tak boleh menyelam, menyelam tak akan timbul atau pun injen kapal sudah rosak dan tunggu spare part tak sampai-sampai... lagi lama umno memerintah entah apa lagi lah balak yang kan diterima oleh rakyat... A B U.
"


................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh:
inderasipejuang
Posted on Monday, March 10 @ 10:53:59 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu


 Zaharin cadang MAS baca doa perjalanan Posted on Monday, March 10 @ 10:49:31 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo


PETALING JAYA: Seorang aktivis Umno, Zaharin Mohd Yassin (gambar) mencadangkan supaya MAS mengubah polisi dan dasarnya supaya MAS tidak lagi menjual minuman keras.

Katanya, pesawat Penerbangan Saudi, memulakan penerbangan dengan membaca doa perjalanan.

“ Kita di Malaysia bergantung kepada pilot-pilot Islam, jika dia bacakan.,kita pun ikut membacanya.Jika tak ada. tak adalah,” katanya dalam Facebooknya.

Beliau yang juga bekas calon ahli majlis tertinggi Umno berkata sekarang pastikan ada bacaan doa itu dalam setiap penerbangan MAS secara video atau rakaman.

“Cuba tengok Penerbangan Saudi.. mana ada pernah pesawatnya ‘crash’,” katanya mengulas isu kehilangan MAS 370 pagi semalam yang hilang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur Ke Beijing.

Sementara itu Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata Islam menggalakkan kita sentiasa berdoa sebagaimana Rasulullah ajar setiap kali kita ingin turun tangga untuk keluar dari rumah.

Katanya, apatah lagi kita nak naik kapal terbang, kita kena baca doa supaya selamat penerbangan kita.

“Sekiranya doa itu dimakbulkan Allah, mereka yang membacanya bebas dari sebarang musibah,” kata beliau kepada Harakahdaily. Net

Beliau memohon semua keluarga mangsa bersabar menerima berita kehilangan pesawat MH370 milik negara.

Ketika dihubungi beliau turut bersimpati dengan nasib mangsa serta keluarga yang terlibat.

Menurut Tuan Guru lagi, di atas dunia ini tidak ada tempat yang selamat sama ada di jalanraya, di darat, laut atau udara.

“Malah pejalan kaki juga kena rempuh walaupun dia tidak berada dalam kenderaan atau sebagainya.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz turut menasihati keluarga mangsa agar terus berdoa dan menerima sebarang ketentuan Allah SWT.-fmt


 Luigi Maraldi, pemilik pasport sebenar tampil buat kenyataan
Posted on Monday, March 10 @ 10:29:31 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo


 

Tiada ulasan: