Jumaat, 21 Mac 2014

MH370 46


SEPANG: Orang ramai masih menaruh harapan tinggi terhadap keselamatan penumpang dan anak kapal pesawat Malaysia Airlines MH370 walaupun laporan terbaru mengatakan dua objek mungkin berkaitan pesawat itu ditemui di selatan Lautan Hindi hari ini.
Zuraini Mohamed, 43, berkata nalurinya kuat mengatakan 227 penumpang pesawat dan 12 anak kapal itu masih hidup dan akan ditemui tidak lama lagi.

"Saya amat berharap pesawat itu ditemui dengan kesemua dalam pesawat selamat. InsyaAllah berkat doa semua orang, ia akan ditemui tidak lama lagi.

"Selagi belum sah itu adalah pesawat MH370, kita masih ada harapan dan teruskan berdoa," katanya ditemui Bernama di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.

Hari ini, Perdana Menteri Australia, Tony Abbott mengumumkan satelit negara itu mengesan imej dua objek yang mungkin berkaitan dengan pesawat Malaysia Airlines yang hilang sejak 8 Mac lepas.

Bagaimanapun, Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin TunHussein berkata objek itu masih perlu disahkan. 

Seorang ahli perniagaan warga Sepanyol, Jose Luis, 38, berharap penemuan objek itu mempunyai kaitan dengan pesawat yang hilang memandangkan operasi mencari sudah memasuki hari ke-13. - Bernama
KUALA LUMPUR: Tiga pesawat lagi telah dikerahkan ke kawasan di selatan Lautan Hindi di mana objek-objek yang dipercayai berkaitan dengan usaha mencari pesawat Malaysia Airlines MH370 dikesan, menurut Lembaga Keselamatan Maritim Australia (AMSA).

Aset-aset itu termasuk sebuah pesawat Orion Tentera Udara Diraja New Zealand dan pesawat P8 Poseidon Tentera Laut Amerika Syarikat.
  
"Pesawat Poseidon itu dijangka tiba 3 petang. Pesawat kedua Orion RAAF dijangka berlepas dari pangkalan Pearce RAAF pada 6 petang. Pesawat Orion New Zealand dijangka berlepas 8 malam," kata pengurus besar Bahagian Respons Kecemasan AMSA John Young dalam satu kenyataan hari ini.
  
Beliau berkata sebuah pesawat C-130 Hercules RAAF ditugaskan oleh Pusat Penyelarasan Menyelamat Australia (RCC Australia) AMSA untuk menjatuhkan boya penanda datum yang akan digunakan bagi memberikan maklumat mengenai pergerakan air bagi membantu dalam pemodelan aliran.
  
Boya itu juga akan menyediakan satu titik rujukan berterusan jika tugas menempatkan semula objek berlanjutan.
  
Awal hari ini, RCC Australia menerima imejan objek dari satelit berkemungkinan berkaitan dengan usaha mencari pesawat Malaysia Airlines yang hilang.
  
Young berkata imejan itu dirakamkan oleh satelit dan penilaian ke atasnya yang disediakan oleh Australian Geospatial-Intelligence Organisation sebagai kemungkinan petunjuk objek di sebelah selatan kawasan carian yang menjadi fokus pencarian.
  
"Imej itu adalah di sekitar kawasan carian yang ditakrifkan dan diperiksa dua hari lepas, Empat pesawat itu telah diorientasikan semula ke kawasan 2,500 kilometer di barat daya Perth hasil maklumat ini.
  
Sebuah kapal dagang yang memberi respons kepada siaran perkapalan yang dikeluarkan RCC Australia pada Isnin dijangka tiba di kawasan itu kira-kira 6 petang.
  
Beliau berkata kapal Tentera Laut Diraja Australia, HMAS Success, juga dalam perjalanan ke kawasan itu tetapi jaraknya memakan masa beberapa hari dari kawasan itu. Kapal itu dilengkapi dengan kemudahan untuk mendapatkan semula mana-mana objek di lokasi dan jika terbukti daripada MH370, katanya.
  
Usaha mencari pesawat yang hilang semasa dalam penerbangan ke Beijing dan 239 penumpang dan anak kapal itu kini memasuki hari ke-13.
  
Pesawat itu hilang daripada skrin radar sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 8 Mac.
  
Kawasan pencarian diperluaskan meliputi kawasan yang luas di arah barat Malaysia termasuk Lautan Hindi apabila diketahui bahawa pesawat itu telah melencong dari laluan asal selepas seseorang dengan sengaja mematikan sistem komunikasi dalam pesawat itu dan menurut satelit Inmarsat, pesawat itu dikesan terbang beberapa jam selepas itu.
  
Usaha itu kini ditumpukan kepada dua koridor iaitu koridor utara yang menjangkau lebih kurang dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan hingga ke bahagian utara Thailand; dan koridor selatan meliputi kawasan dari Indonesia ke bahagian selatan Lautan Hindi. - Bernama

KUALA LUMPUR: Misteri kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH370, yang masuk hari ke-13 hari ini, mungkin terungkai tidak lama lagi.
  
Petunjuk terbaharu ialah dua objek yang dikesan menerusi imej satelit Australia di bahagian selatan Lautan Hindi, dilaporkan mungkin serpihan pesawat yang hilang pada 8 Mac bersama-sama 239 orang di dalamnya.
  
Berikut kronologi insiden kehilangan MH370:
  
* 8 Mac - Pesawat MH370, jenis Boeing 777-200, membawa 239 penumpang dan anak kapal berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 12.41 pagi dan dijadual mendarat di Beijing, China pada 6.30 pagi hari yang sama.

* 8 Mac - Pesawat MH370 dilaporkan hilang daripada radar awam Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) pada 1.30 pagi 120 batu nautika di timur perairan Kota Baharu, Kelantan.

* 8 Mac - Operasi mencari dan menyelamat (SAR) digerak pada 5.30 pagi melibatkan 15 pesawat TUDM, termasuk empat Hercules C130, sebuah CN 235, empat EC 725, dua helikopter Augusta serta enam kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan tiga kapal Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).
     
* 8 Mac - Kenyataan media Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS Ahmad Jauhari Yahya pada 7.30 pagi mengesahkan kehilangan pesawat itu dan kesemua keluarga penumpang dimaklumkan; pecahan kerakyatan penumpang MH370 iaitu 38 rakyat Malaysia, 153 rakyat China, Indonesia (12), Australia (7), Perancis (3), Amerika Syarikat (3), New Zealand (2), Ukraine (2), Kanada (2), Rusia (1), Itali (1), Taiwan (1), Belanda (1) dan Austria (1).
  
* 9 Mac - Panglima Angkatan Tentera Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata kawasan pencarian diperluas di Laut China Selatan dan Selat Melaka.
  
* 9 Mac - Ketua Pengarah DCA Datuk Azharuddin Abdul Rahman mengesahkan hanya dua penumpang yang menggunakan pasport palsu Itali dan Austria, menaiki pesawat MH370.
  
* 10 Mac - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berikrar kerajaan akan melakukan yang terbaik dalam operasi mencari dan menyelamat MH370.

* 10 Mac - APMM menerima keputusan ujian sampel tompokan minyak yang ditemui di perairan Vietnam, yang negatif minyak pesawat dan disahkan sebagai minyak bagi kapal kargo.
  
* 11 Mac - Misteri dua penumpang terjawab apabila Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan ibu pejabat Interpol mendedahkan identiti mereka iaitu warga Iran yang dikenali sebagai Pouria Nour Mohammad Mehrdad, 19, dan Delavar Seyed Mohammad Erza, 29. Kedua-dua mereka disahkan tidak mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas dan dipercayai cuba berhijrah ke Eropah.
  
* 12 Mac - Hishammuddin memperjelas beberapa isu termasuk ada sedikit kemungkinan MH370 melewati Selat Melaka, kerjasama dengan pakar penerbangan luar negara dan semua orang yang mendaftar dalam penerbangan MH370 menaiki pesawat.
Empat penumpang tidak muncul semasa mendaftar. Mereka diganti dengan penumpang daripada senarai menunggu. Penumpang berkenaan menaiki pesawat. Tiada bagasi yang tidak dimuatkan.
Dua lelaki rakyat Iran, yang memasuki dan meninggalkan Malaysia menaiki pesawat MH370, menggunakan pasport yang sama.

* 13 Mac - Hishammuddin menafikan dakwaan bahawa pesawat itu mungkin terbang kira-kira empat sejam selepas ia hilang dari skrin radar.
  
* 13 Mac - China menyatakan bahawa tiada bukti objek terapung yang dikesan satelit di Laut China Selatan pada Ahad mempunyai hubung kait dengan pesawat MAS yang hilang. Pihak berkuasa China juga berkata berlaku kesilapan ketika mengeluarkan imej itu.
  
* 14 Mac - Pencarian diperluas sehingga ke Lautan Hindi. Armada Ketujuh Tentera Laut Amerika Syarikat USS Kidd tiba di Selat Melaka untuk membantu pencarian.
  
* 14 Mac - Pihak berkuasa mengkaji empat hingga lima kemungkinan bagaimana transponder pesawat ditutup.
  
* 15 Mac - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak dapat mengesahkan laporan kemungkinan pesawat dirampas. Najib berkata komunikasi terakhir pesawat dengan satelit dikesan di satu daripada dua koridor; koridor utara merentangi kawasan dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan ke bahagian utara Thailand atau koridor selatan yang merentangi kawasan dari Indonesia ke bahagian selatan Lautan Hindi.
Najib berkata operasi mencari dan menyelamat di Laut China Selatan ditamatkan.

* 16 Mac - Hishammuddin berkata tiada sebarang tuntutan dibuat berhubung kehilangan pesawat.
  
* 16 Mac - Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata insiden kehilangan MH370 disiasat mengikut Seksyen 130(C) Kanun Keseksaan bagi kesalahan merampas, keganasan dan sabotaj, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 dan Akta Kesalahan Penerbangan 2003.
  
* 16 Mac - Polis mengambil simulator penerbangan dari rumah juruterbang MH370 Kapten Zaharie Ahmad Shah.
  
* 17 Mac - Hishammuddin berkata operasi pencarian multinasional membabitkan 26 negara di koridor utara dan selatan bermula.
  
* 18 Mac - Hishammuddin berkata tiga juta orang mungkin terbabit dalam usaha mencari pesawat itu dengan dibantu pengusaha satelit DigitalGlobe.

* 19 Mac - Hishammuddin menafikan laporan bahawa pesawat itu dilihat terbang rendah di ruang udara Maldives.
  
* 20 Mac - Perdana Menteri Australia Tony Abbot menghubungi Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak pada 10 pagi untuk memaklumkan bahawa objek yang dikesan satelit negara itu mungkin ada kaitan dengan pesawat yang hilang Satelit Australian Maritime Safety Authority (AMSA) mengesan imej dua objek di bahagian selatan Lautan Hindi terletak kira-kira 2,500 kilometer barat daya  Perth.
Hishammuddin berkata operasi pencarian pesawat itu diteruskan dan objek yang dikesan di Australia akan ditentukan sama ada sebahagian daripada MH370. - Bernama

MELBOURNE: Usaha mencari objek yang mungkin ada kaitan dengan pesawat Malaysia Airlines (MAS) yang hilang pada 8 Mac lepas di kawasan pencarian seluas 23,000 kilometer persegi di Lautan Hindi, mungkin mengambil masa berhari-hari kerana keadaan cuaca buruk.
  
Laporan agensi berita Australian Association Press (AAP) itu yang memetik kerajaan Australia, turut menyatakan usaha mencari diteruskan selepas pesawat Australia dan Amerika Syarikat (AS) pada Khamis gagal mengesan kedua-dua objek yang dirakam oleh satelit kira-kira 2,500 km dari barat daya Perth, awal minggu ini.
  
Empat pesawat tentera iaitu dua daripada Tentera Udara Diraja Australia serta masing-masing satu dari New Zealand dan AS dikerah ke lokasi pada Jumaat.
  
Kapal dagang Norway, St Petersburg masih berada di kawasan itu dan sebuah lagi kapal dagang dijangka tiba pada Jumaat malam. Kapal Tentera Laut Diraja Australia HMAS Success juga dalam perjalanan dan dijangka tiba pada Sabtu.
  
"Setakat ini tiada objek dikesan," lapor AAP yang memetik Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) dalam laporan terkini pertamanya pada Jumaat.

Pemangku Perdana Menteri Warren Truss berkata keadaan cuaca adalah buruk.
  
Beliau berkata usaha pencarian "sukar dan mencabar" terutama kerana objek terbabit mungkin telah hanyut agak jauh dari tempat asal ia dicerap oleh satelit pada 16 Mac.
  
Kerajaan juga mengingatkan walaupun imej satelit itu kredibel, objek mungkin tidak ada kaitan dengan pesawat tersebut.
  
Perdana Menteri Tony Abbott memberitahu pemberita di Papua New Guinea pada Khamis malam, penemuan itu merupakan petunjuk paling positif setakat ini dalam usaha mengesan penerbangan MH370 yang hilang bersama-sama 239 penumpang dan anak kapal hampir dua minggu lepas.
  
"Kita tidak tidak tahu apakah yang sebenarnya dicerap oleh satelit itu sehingga kita dapat lihat dari dekat, akan tetapi ini petunjuk paling memberangsangkan dalam satu kejadian misteri yang begitu membingungkan.
  
"Kita menawarkan semua sumber yang boleh untuk membantu. Kita akan melakukan apa yang terdaya untuk menyelesaikan kejadian ini," katanya. - Bernama
KUALA LUMPUR: Datuk Kamarudin Jaffar (PAS-Tumpat) membidas sikap anggota parlimen BN yang didakwa gagal memahami konsep pengasingan kuasa (separation of powers), sehingga enggan membahaskan isu kehilangan pesawat MH370 di parlimen.

Berucap ketika membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat semalam, beliau berkata keengganan itu bukan sahaja menyedihkan tetapi telah memalukan Malaysia di mata dunia.

Kamarudin yang juga AJK PAS Pusat berkata konsep separation of powers dalam negara kita tidak mutlak seperti yang ada dalam Sistem Presiden AS, Indonesia dan Filipina.

"Dalam sistem kita yang agung adalah Parlimen. Sebab itu (parlimen) kita boleh bahas titah Yang di-Pertuan Agong. (Semasa) pembukaan (sidang) dewan hakim-hakim pun datang duduk dengan kita.

"Ini bermakna kita ada hak bahas hal Agong hal hakim mengikut peraturan mesyuarat. Tapi salah faham di kalangan ahli parlimen BN dan Kelab Penyokong Kerajaan Parlimen Malaysia (BNBBC) yang kata ini separation of power tak boleh sentuh hal hakim, tak boleh bincang MH370.

"Ini satu pemikiran mundur dan merugikan ahli parlimen dan tidak membuka peluang untuk mengambil bahagian dan menyelesaikan bersama isu MH370," kata beliau.

Malaysia kata Kamarudin lagi, patut malu dengan Parlimen Australia, di mana Perdana Menteri Tony Abbott sendiri membuat makluman dari masa ke masa di Dewan Parlimen di Canberra berhubung isu MH370 ini.

Sedangkan katanya, yang telibat dalam insiden ini bukan pesawat dari syarikat penerbangan negara itu, tetapi mereka jauh lebih terkehadapan.

"Kita amat tidak bersetuju dengan dasar kerajaan yang enggan untuk membahaskan isu ini dalam dewan yang mulia ini.

"Apa yang berlaku di parlimen Australia ketika ini amat memalukan kita bahawa insiden ini bukan melibatkan airline Australia tetapi mereka bawa isu ini ke parlimen mereka," jelasnya.

PANAS ! KAPTEN ZAHARIE MAMPU MENDARATKAN BOEING B777 DI LANDASAN PENDEK - MENGAPA IANYA DIPANGGIL MEMANDU DALAM URGENT?

Written By canang on Ahad, 16 Mac 2014 | 3/16/2014 11:34:00 PTG

PANAS ! KAPTEN ZAHARIE MAMPU MENDARATKAN BOEING B777 DI LANDASAN PENDEK - MENGAPA IANYA DIPANGGIL MEMANDU DALAM URGENT?

Benar, Kapten Zaharie Ahmad Shah adalah ahli seumur hidup KEADILAN, dan pernah bersama pemimpin Pakatan Rakyat dalam majlis tertentu.

Tetapi adakah logik untuk mengatakan bahawa Zaharie fanatik terhadap Anwar Ibrahim dan kononnya plot kehilangan pesawat MAS MH370 ada kaitan dengan keputusan mahkamah yang memenjarakan Anwar selama lima tahun?

Mengapa tidak kaitkan Zaharie sebagai peminat nombor satu Mila AF 5 yang hampir setiap program anjuran penyanyi itu dia tidak ketinggalan menyertainya?

Mengapa masyarakat tidak mengatakan bahawa Mila lah yang menjadi penyebab mengapa Zaharie sanggup menerbangkan pesawat itu?

Padahal ramai yang masih tidak tahu, Kapten Zaharie sedang bercuti beberapa hari tetapi dimaklumkan seberapa segera bahawa dia dikehendaki menerbangkan pesawat itu atas arahan pihak atasan?

Pihak atasan itu siapa? Apakah Anwar Ibrahim sekarang sudah jadi perdana menteri dan bukan Najib Razak?

Untuk menjelaskan keadaan, hanya Zaharie seorang yang mampu mendaratkan pesawat Boeing B777-200ER menggunakan landasan paling pendek berbanding kapten lain yang masih dalam perkhidmatan.

Ini diakui oleh kenalan rapatnya dalam MAS yang terkejut mengapa Zaharie dipanggil untuk bertugas menerbangkan pesawat itu ke Beijing dalam keadaan terlalu segera (urgent) dan hanya mengetahui Zaharie yang menerbangkan pesawat itu apabila MAS sendiri mengesahkannya dalam sidang media pertama jam 1000 hrs Sabtu 8 Mac.

Persoalannya, apakah dengan kepakaran Zaharie menyebabkan pihak tertentu memilihnya sebagai 'kambing hitam' untuk dijadikan alasan bahawa Zaharie yang melencongkan pesawat, menutup transponder dan terbang ke arah koridor utara atau selatan seperti kata Najib Razak semalam?

Berdasarkan pertimbangan semasa, Zaharie tidak boleh menolak arahan majikannya dan dia sendiri langsung tidak mengetahui bahawa plot menghilangkan pesawat itu adalah agenda pihak tertentu.

Sebenarnya di dalam pesawat itu terdapat ramai penumpang 'berharga' tidak kira sama ada China, Amerika Syarikat mahupun Russia yang difahamkan kapten diarahkan supaya melakukan 'itu dan ini' bagi menghalang 'agenda tersembunyi' ejen CIA yang dikatakan turut berada dalam pesawat berkenaan.

Tuduhan untuk mengaitkan Zaharie dengan Anwar Ibrahim sememangnya satu tindakan niat jahat untuk mengkambing hitamkan keadaan dan dalam masa sama melepaskan beban penjelasan kepada Pakatan Rakyat sedangkan mereka sendiri juga tidak tahu menahu akan agenda sulit ini.

Dan keengganan Najib sendiri menjawab pertanyaan pemberita hingga ada yang ditangkap kini sudah menjadi bahan bualan seluruh dunia seperti mana kebodohan bomoh yang ada kaitan dengan Umno melakukan ritual yang bertentangan dengan ajaran Islam.

Berhenti menuduh Zaharie kerana kita masih tidak mengetahui nasibnya, dan penumpang lain sama ada hidup atau sebaliknya walaupun desas-desus mengatakan pesawat berkenaan selamat mendarat di satu lokasi rahsia beberapa jam selepas melakukan lencongan menghala Laut Andaman.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=700858489964589&set=a.107186372665140.4178.100001213343747&type=1&theater&notif_t=mentions_comment

Thursday, 20 March 2014


LAGI RAKAMAN SATELIT DIKAITKAN DENGAN PESAWAT MH370 DI TEMUI.

Imej yang diperoleh menerusi rakaman satelit mendakwa bayangan dalam air adalah pesawat MH370.
[mstar]- MISTERI kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang memasuki hari ke-13 pada Khamis,  menyaksikan pelbagai pihak tampil dengan teori dan gambar kononnya yang diperoleh menerusi rakaman satelit menunjukkan lokasi terakhir pesawat itu dilaporkan hilang. 

Terbaharu, satu lagi imej dimuat naik dengan mendakwa bayangan dalam air yang dirakam oleh satelit merupakan pesawat MH370 yang dilaporkan hilang pada 8 Mac lalu.
Berbeza dengan gambar lain, kali ini penerangan mengenai gambar tersebut lebih terperinci termasuk kedudukan pesawat itu ditemui.
Pesawat tersebut kini didakwa berada di dalam lautan di Selat Melaka iaitu lokasi terakhir penerbangan yang membawa 239 penumpang dan anak kapal itu dikesan radar tentera.
Bagaimanapun tiada pihak yang tampil membuat pengesahan mengenai ketulenan gambar tersebut.

Tuesday, 18 March 2014


SIDANG MEDIA PESAWAT MH370 YANG HILANG .. SOALAN DARI WARTAWAN PERANCHIS MENYEBABKAN HISHAMUDDIN TERPEGUN!!!!!



"Can you confirm that you are PM Najib’s cousin? Are you protected?" ... begitulah bunyi soalan yang diajukan oleh seorang wartawan wanita dari Peranchis kepada Hishamuddin Hussein menyebabkan beliau kelihatan terpegun dalam sidang media kehilangan Pesawat MH370 yang sudah masuk hari yang ke 11.

Sebelum menjawab Hishamuddin telah bertanyakan kepada wartawan tersebut beliau dari akhbar negara mana.

"Yes I can confirm that Najib is my cousin, and I do not know what am I supposed to be protected from," jawab Hishamuddin yang kelihatan agak tidak selesa dan terganggu menyebabkan para wartawan dalam dan luar negara di Sama Sama Hotel Sepang pecah perut gelak ketawa.
KUALA LUMPUR: Bapa kepada seorang penumpang penerbangan MH370 milik Malaysia Airlines (MAS) masih menanti kepulangan anaknya, Norliakmar Hamid, 33, yang menaiki pesawat itu bersama-sama suaminya ketika ia hilang sejak 8 Mac lepas.
  
Hamid Ramlan, 56, seorang anggota polis yang bertugas di Bukit Aman berkata walaupun penantian merupakan satu penyeksaan, beliau sekeluarga masih yakin Allah SWT dapat menemukan mereka dengan anak perempuan serta menantunya, Mohd Razahan Zamani, 24.
  
"Pasangan itu pergi ke Beijing, China untuk berbulan madu. Hampir dua minggu kami tidak menerima sebarang maklumat positif mengenai mereka. Kami tawakal dengan segala ketentuan Ilahi," katanya ketika dihubungi Bernama.
  
Bagaimanapun, beliau berkata jika keadaan sebaliknya berlaku, mereka keluarga tetap akan menerima dengan redha walaupun perit.
  
Sementara itu, S.Thenmoli, 26, adik perempuan kepada seorang penumpang MH370 turut yakin abangnya, S.Puspanathan, 34, tetap akan pulang ke pangkuan keluarga meskipun sudah 13 hari pesawat berkenaan gagal dikesan.
  
Thenmoli, seorang eksekutif operasi di sebuah syarikat swasta di sini, berkata anggota keluarganya masih menanti kepulangan Puspanathan yang menaiki pesawat itu ke Beijing atas urusan kerja.
  
"Pagi ini (semalam) saya tengok berita mengenai imej satelit menunjukkan dua objek yang boleh dikaitkan kepada pesawat MH370 yang hilang namun saya masih percaya abang saya selamat," katanya kepada Bernama.
  
Thenmoli berkata mereka sekeluarga tetap berdoa agar abangnya dapat ditemui secepat mungkin.
  
Puspanathan mempunyai seorang isteri, K.Sridevi, 30, dan dua anak lelaki P. Varmer, 3, dan P. Thashuvarmen, setahun.
  
Thenmoli berkata Sridevi, yang merupakan seorang suri rumah, kini menetap di Batu Caves, Selangor bersama ibunya selepas tiada sebarang maklumat postif mengenai insiden kehilangan pesawat itu.
  
Sejumlah 227 penumpang dan 12 anak kapal menaiki pesawat itu, yang hilang ketika dalam perjalanan ke Beijing setelah sejam berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 12.41 tengah malam Jumaat.
  
Semalam, Perdana Menteri Australia Tony Abbott memaklumkan Parlimen di Canberra bahawa imej satelit negara itu menunjukkan dua objek yang boleh dikaitkan dengan pesawat berkenaan. - Bernama


Pesawat MH370 'Disorok' Di Pangkalan Tentera Amerika Syarikat Di Lautan Hindi ?, Lapor Portal Cabal Times


Diego_Garcia_BSFPesawat MH370 ‘disorok’ Amerika di Diego Garcia?

Pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang masuk hari kesepuluh hari ini didakwa ‘disembunyikan’ di Diego Garcia, pangkalan tentera Amerika Syarikat (AS) di Lautan Hindi.

Menurut portal Cabal Times, sekiranya spekulasi pesawat itu terbang ke pangkalan tentera AS di Diego Gracia adalah benar, radar Indonesia sudah pasti mengesan kedudukan pesawat tersebut.

Menurut portal itu, sekiranya pesawat mengalami masalah teknikal, juruterbang seboleh-bolehnya akan cuba mendarat dengan selamat di laut dan tidak akan berpatah balik ke Malaysia.

Cabal Times dalam laporannya mendakwa AS melakukan ‘rampasan pesawat’ itu adalah kerana MH370 membawa sejumlah besar rakyat China dan AS mahu mengeruhkan hubungan Kuala Lumpur dan Beijing.

Diego Garcia adalah pangkalan tentera Amerika Syarikat yang mempunyai landasan kapal terbang yang membolehkan pesawat besar mendarat dan mempunyai kemudahan untuk ‘menyorokkan’ daripada pandangan satelit.

Semalam, Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishamuddin Hussein menyangkal dakwaan sesetengah pihak bahawa pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 mendarat di pangkalan tentera Amerika Syarikat Diego Garcia di Lautan Hindi.

Beliau berkata setakat ini tidak ada mana-mana pihak menuntut wang tebusan.

“Tidak ada. Ini amat menyukarkan kami untuk mengesahkan sama ada ia dirampas atau tindakan pengganas. Kami melihat segala kemungkinan. Kami tidak mengambil mudah sebarang kemungkinan,” katanya.

Sementara itu, Perdana Menteri Australia Tony Abbott memaklumkan beliau tidak ada maklumat tentang kemungkinan pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370 terbang dekat dengan negara benua itu.

Beliau yang ditanya apakah pihak berkuasa ada mengesan pesawat itu dekat dengan Australia memandangkan pesisir pantai baratnya bersempadan dengan Lautan Hindi, Abbott berkata: “Saya tidak ada maklumat seperti itu.”

Color MH370 location map.jpg.CROP.promovar-mediumlarge“Tetapi semua agensi yang boleh membantu sedang menyemak data mereka untuk melihat apakah ada apa-apa maklumat yang boleh membantu (kita) memahami misteri ini,” katanya seperti dipetik oleh AFP.

Sebelum ini, pegawai penerbangan di Pakistan dan India juga menafikan pesawat MH370 ada memasuki ruang udara dua negara itu dan jika ada sekalipun, ia sudah pasti dapat dikesan oleh radar tentera.

Pakistan mengesahkan radar negara itu tidak mengesan pesawat penerbangan MH370 yang hilang 8 Mac lalu dan bersedia untuk berkongsi segala maklumat yang diperoleh.

Jurucakap Kementerian Luar, Tasnim Aslam berkata, pihak berkuasa Malaysia meminta bantuan seperti data satelit dan radar yang mungkin membantu mencari pesawat berkenaan.

Beliau berkata demikian selepas kerajaan Malaysia mengumumkan 25 negara kini terlibat dalam Operasi Mencari dan Menyelamat, termasuk Pakistan.

Selain negara itu, kerajaan Malaysia turut membuat permohonan sama ke atas Kazakhstan, Turkmenistan, Uzbekistan, Bangladesh, India, China, Myanmar, Laos, Kemboja, Thailand dan Australia.

selangorku
 
Berita Penuh : http://www.cabaltimes.com/2014/03/12/ma370-redirected-to-diego-garcia/

Tiada ulasan: