Khamis, 27 Mac 2014

MH370 OH MH370 16

MH370: TUDM jamin maklumat yang dirahsiakan tidak beri kesan pada SAR
pada 27-03-2014 08:03 
Post Pic
BEIJING: Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) memberi jaminan kepada keluarga penumpang Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang bahawa maklumat dari satelit British yang dirahsiakan tidak memberi kesan kepada operasi mencari dan menyelamat.
Panglima Operasi Udara TUDM, Lt Jen Datuk Seri Ackbal Abdul Samad berkata, demikian semasa berdialog dengan anggota-anggota keluarga penumpang rakyat China yang mahukan jaminan beliau bahawa data satelit yang dirahsiakan itu tidak memberi kesan kepada operasi yang sedang berjalan itu.
Beliau percaya maklumat yang dirahsiakan buat sementara itu oleh Cawangan Siasatan Kemalangan Udara British (AAIB) dan satelit Inmarsat akan didedahkan sebaik sahaja siasatan selesai atau semasa dalam analisis.
Waris terdekat 154 penumpang warga China dalam penerbangan MH370 itu kebanyakannya enggan menerima sebarang jawapan mengenai kehilangan pesawat itu melainkan pesawat itu ditemui semasa taklimat oleh pasukan peringkat tertinggi Malaysia mengenai perkembangan tragedi itu di Hotel Lido di sini, Rabu.
Sementara itu, Duta Besar Malaysia ke China Datuk Iskandar Sarudin berkata, tragedi itu tidak akan menjejaskan hubungan dua hala di antara Malaysia dengan China.
"Kami telah bekerjasama rapat dengan kerajaan China dari mula sehingga sekarang sejak kejadian pada Mac lepas," katanya.

Pendedahan Mh370 Yang Mengejutkan




Kenyataan PM terhadap kedudukan MH 370 pasti ditunggu-tunggu oleh semua terutama kepada keluarga mangsa yang terlibat. Semoga kenyataan PM ini tidak akan melemahkan semangat kepada semua keluarga mangsa. 

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan berita itu dalam satu sidang khas yang disiarkan secara langsung dari Pusat Dagangan Dunita Putra (PWTC) malam tadi.(24/ Mac/ 2014)



Kata Perdana Menteri, kedudukan terakhir penerbangan MH370 itu didasarkan kepada maklumat daripada data satelit yang diberikan oleh syarikat Britain, Inmarsat dan Bahagian Penyiasatan Nahas Udara United Kingdom (AAIB) yang mengesahkan pesawat Boeing 777-200 itu terbang ke jalur selatan isyarat terakhir yang dikesan daripada pesawat itu.




Malam ini saya telah diberi taklimat oleh wakil-wakil dari Kemalangan UK Air Siasatan Cawangan (AAIB).Mereka memberitahu saya bahawa Inmarsat,syarikat UK yang menyediakan data satelit yang menunjukkan koridor utara dan selatan, telah melaksanakan pengiraan yang lebih lanjut mengenai data. Menggunakan sejenis analisis tidak pernah sebelum ini digunakan dalam satu penyiasatan seperti ini, mereka telah dapat menumpahkan lebih banyak cahaya pada laluan penerbangan MH370 itu.

"Ini kawasan yang terpencil, jauh daripada mana-mana tapak pendaratan yang munasabah.

"Oleh itu, dengan rasa penuh dukacita dan kesal, saya memaklumkan bahawa, berdasarkan kepada data baru ini, penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi," kata Najib.
Sementara itu, MAS dalam satu kenyataan memaklumkan akan terus memberikan bantuan dan sokongan kepada ahli keluarga penumpang dan anak kapal yang terlibat seperti yang ia lakukan sejak pesawat ini hilang.
MAS juga memaklumkan operasi mencari dan siasatan menyeluruh akan diteruskan untuk mencari jawapan kepada misteri kehilangan pesawat miliknya itu.
"Sekali lagi, dengan rendah hati, ingatan, doa dan takziah kami untuk semua yang terjejas dengan tragedi ini," kata kenyataan itu.
Dalam pada itu, Najib memberitahu satu sidang media akan diadakan pada Selasa dengan maklumat yang lebih lanjut.
"Pada masa ini, kami ingin memaklumkan kepada anda perkembangan terbaru ini pada kesempatan yang terdekat. Kami berkongsi maklumat ini dengan komitmen kepada keterbukaan dan rasa hormat kepada keluarga, dua prinsip yang menggarisbawahi penyiasatan ini," katanya.
Menurut Najib lagi, Malaysia Airlines telah memaklumkan perkembangan baru ini kepada ahli keluarga penumpang dan anak kapal.
"Bagi mereka, beberapa minggu kebelakangan ini cukup menyedihkan; saya tahu berita tentunya lebih sedih lagi," katanya.
Najib juga menyeru kepada media untuk menghormati ruang peribadi ahli keluarga yang terlibat dan memberikan kepada mereka ruang yang sangat diperlukan pada masa yang sukar ini.
Pesawat penerbangan MH370 membawa 239 orang, termasuk 38 penumpang dan 12 anak kapal warga Malaysia. Operasi mengesan pesawat ini digerakkan sejak ia hilang pada awal pagi 8 Mac lalu dan disertai oleh lebih 20 buah negara.
Apa pun yang berlaku semoga semua keluarga mangsa terus tabah menghadapi dugaan yang diterima. Kita terus berdoa agar pencarian  pesawat MH 370 di Lautan Hindi dapat ditemui. Saya pasti semua juga mengharapkan agar pesawat ini tidak berada di Lautan Hindi , ini kerana lautan Hindi adalah lautan yang sangat dalam dan sangat sukar untuk membuat pencarian.

Bagaimana Satelit Berfungsi Mengesan Pesawat Di Lautan 

Hindi


Pendedahan bahawa pesawat Malaysian Airlines (MAS) MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi di barat Perth, Australia adalah berdasarkan analisis baru oleh penyiasat-penyiasat di United Kingdom dan firma satelit Britain, INMARSAT.

Satelit INMARSAT
Menurut laporan BBC, INMARSAT mengemukakan data baru itu kepada bahagian Penyiasatan Nahas Udara United Kingdom (AAIB) supaya ia boleh diperiksa sebelum disebarkan kepada orang awam.

INMARSAT berkata pengiraan terbarunya melibatkan sejumlah besar data analisis yang memberi tumpuan kepada beberapa faktor termasuk pergerakkan pesawat lain.

Firma itu menambah bahawa ini adalah teknik terbaru dan oleh kerana itu, analisis tersebut memakan masa.

Naib Presiden Kanan INMARSAT, Chris McLaughlin berkata firma itu mengkaji “ping” elektronik yang pesawat itu hantar kepada salah satu satelitnya.

"Kami telah berurusan dengan sesuatu yang baru.

Kami telah cuba untuk membantu siasatan berdasarkan hanya satu isyarat yang diterima sekali setiap jam dari sebuah pesawat yang tidak ada sebarang data GPS, masa dan jarak maklumat.



"Mereka berjaya mencari jalan untuk mengatakan hanya satu “ping” sahaja boleh digunakan untuk mengatakan pesawat itu membuat perjalanan. Kemudian, melalui proses penyingkiran dengan membandingkannya dengan pesawat-pesawat yang lain, diketahui ia terbang ke arah Selatan.

Sementara itu, dalam satu temubual di Sky News, MacLaughlin berkata pesawat yang terbang ke arah selatan itu kehabisan minyak.

Semalam, Perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata pesawat MH370 yang gagal dikesan sejak 8 Mac lalu, disahkan hilang di kawasan selatan Lautan Hindi di barat Perth, Australia.

Najib berkata, kedudukan terakhir penerbangan MH370 itu didasarkan kepada maklumat daripada data satelit INMARSAT dan AAIB yang mengesahkan pesawat Boeing 777-200ER  itu terbang ke koridor selatan isyarat terakhir yang dikesan daripada pesawat itu.

"Ini kawasan yang terpencil, jauh daripada mana-mana tapak pendaratan yang munasabah.

"Oleh itu, dengan rasa penuh dukacita dan kesal, saya memaklumkan bahawa, berdasarkan kepada data baru ini, penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi," kata Najib.

Pesawat itu membawa 239 orang, termasuk 38 penumpang dan 12 anak kapal warga Malaysia.

Operasi mengesan pesawat ini digerakkan sejak ia hilang pada awal pagi 8 Mac lalu dan disertai oleh lebih 20 buah negara.

Siasatan awal mendapati pesawat yang hilang itu telah dilencongkan dengan sengaja oleh seseorang yang memandunya. Bagaimanapun, pelbagai spekulasi dan teori konspirasi timbul kerana sistem komunikasi dengan pesawat itu terputus dan tiada bukti-bukti kukuh atau petunjuk mengenai kehilangan pesawat itu.

Antara teori yang dikemukakan dalam masa pencarian sepanjang 17 hari lalu oleh pakar dan penganalisis penerbangan termasuk rampasan, sabotaj oleh juruterbang serta kemungkinan pesawat itu mengalami masalah sehingga menyebabkan semua anak kapalnya tidak sedarkan diri dan pesawat itu terbang sendiri sehingga kehabisan minyak.

Pesawat penerbangan MH370 membuat hubungan terakhir dengan pusat kawalan trafik udara semasa berada di Laut China Selatan di sebuah kawasan yang terletak antara sempadan Malaysia dan Vietnam.

Ia kemudian dikesan berpatah balik dari laluan asalnya dan terbang selama beberapa jam.

Usaha mengesan pesawat itu kemudiannya digerakkan di dua jalur di sebelah utara yang menganjur dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan sehingga ke utara Thailand serta dari Indonesia sampai ke selatan Lautan Hindi. - AN/TGH

Wa Allahu'alam..
 
Jenaka kisah pilot fanatik Anwar
Posted on Thursday, March 27 @ 09:49:06 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Kisah Keptan Zahari, pilot MH370 yang dikatakan kecewa atas hukuman ke atas Anwar Ibrahim sebagai punca pesawat penumpang itu ghaib adalah satu jenaka yang tersebar luar dalam media antarabangsa.
 
Moral jenaka itu adalah demi memberi kesan nagatif kepada Anwar dan pilot itu sendiri.

Gara-gara fanatiknya kepada Anwar lalu dia tidak dapat menerima keputusan mahkamah memenjarakan Anwar hingga dia melakukan apa saja hingga menyebabkan pesawat yang dipandunya hilang sekonyong-konyong.
  
Dia mungkin trauma, mungkin hilang fikiran atau gila, dan mungkin juga diserang sakit jantung, boleh mengancam keselamatan pesawat dan jiwa penumpang dan sekalian anak kapal.
  
Antara pengikut Anwar yang cuba digambarkan ialah ada orang yang macam ini yang boleh buat apa saja dan orang Anwar ini boleh menggemparkan  dunia.
  
Antara penyokong Anwar itu memang ada yang fanatik seperti juga penyokong Mahathir dan penyokong Najib. Penyokongnya yang lain itu tidak pula sampai tidak dapat mengawal perasaan. Tidak penyokong di kalangan pemandu teksi lampu trafik dan melanggar pokok atau tiada pemandu lori memandu laju hingga melanggar kenderaan lain dan masuk gaung.
  
Kapten kapal terbang penumpang biasanya telah diuji mental dan fisikalnya. Tidak mudah panik dan dicabar. Cukup ketahanan dan kesabarannya. Tinggi disiplin dan tanggungjawabnya. Payah untuk memikirkan mungkin seorang seperti boleh jadi begitu sekalipun dia fanatik Anwar.
  
Tetapi tidak pula mustahil ada pemain boleh yang dipercayai sihat, tumbang dan mati ketika bermain. Ada orang segar sekonyong-konyong sakit jantung ketika menonton Muhammad Ali kalah tinju di TV. Tidak mustahil pilot itu boleh trauma atau gila kerana keputusan hakim itu.
  
Hang Jebat dulu mengamuk dan derhaka kerana tidak dapat terima hukuman yang dikenakan kepada  Hang Tuah. Walaupun orang kutuk Hang Jebat tapi ada yang marah pada Raja kerana tak usul periksa menjatuhkan hukum dan ramai yang salahkan Temenggung kerana memfitnah Hang Tuah.
   
Jika betul keptan itu fanatik dan boleh gila dengan hukuman yang dipertikai itu, apakah kita boleh salahkan orang yang tiba-tiba gila bertindak menghilangkan pesawat dan semua muatannya?
  
Apakah kita mesti marah kepada orang fanatik saja atau kita boleh pulangkah kepada hakim yang buat keputusan menyebabkan keptan itu gila atau diserang sakit jantung?
   
Bolehkah hakim dan mahkamah berpuas hati membuat hukuman yang tidak popular yang boleh mengakibatkan pesawat penumpang hilang dan dunia jadi haru biru?
  
Orang kata, orang politik memang gila dan gila kuasa, sanggup bunuh dan buat apa saja asal dapat kuasa dan kekalkan kuasa termasuk memahkamahkan Anwar. Pendakwa memang kerjanya mahu menang bicara kerana malu besar kalau kalah.
  
Maka sekarang semua orang jahat dan ada kelemahannya termasuk yang mendakwa dan yang didakwa. Maka keadilan itu dipercayakan kepada mahkamah dan hakim. Justeru mereka dihormati dengan Yang Arif.
  
Hukum atas Anwar sudah dibuat. Adakah hakim betul? Atau tidak betul? Ia dipertikai. Yang pertikai itu pun bukan tidak boleh dipertikai pula. Tetapi keputusan hakim itu dikatakan telah menyebabkan kapten gila.
   
Maka boleh hakim terlepas tanggungjawab atas kapal terbang hilang itu, kerana puncanya ada pilot tidak dapat terima keputusan itu dan berlakulah apa yang berlaku. Bolehkah hakim seronok dengan keputusannya dan boleh tidur mengenangkan sekalian keluarga penumpang tidak tidur-tidur kerana bimbangkan nasib penumpang dan anak kapal.

SUBKY LATIF
HARAKAH



Kisah Penumpang MH370


Seluruh dunia di gemparkan dengan kehilangan pesawat MAS MH 370 pada 8 Mac 2014.
Kenyataan PM Malaysia akhirnya telah menjelaskan bahawa MH 370 telah  berakhir di selatan Lautan Hindi berdasarkan maklumat pencarian yang telah diterima..
Ikuti kisah setiap penumpang MH 370 yang berakhir dengan tragedi.
Semoga MH 370 akan ditemui..
Mari Kita doakan agar MH 370 akan ditemui dan berharap penumpang semuanya dalam keadaan selamat.
Sinaran Berita


 Daily Mail Dakwa Rumah Tangga Kapten Zaharie Berantakan
Posted on Thursday, March 27 @ 09:42:11 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Di sebalik semua pihak masih lagi bersedih dengan tragedi yang berlaku terhadap pesawat Malaysia Airlines MH370, media barat pula dilihat semakin gemar menjatuhkan hukuman terhadap juruterbang pesawat terbabit iaitu Kapten Zaharie Ahmad Shah.
Terbaharu, akhbar tabloid UK, Daily Mail terus memainkan spekulasi berkaitan kehidupan peribadi Zaharie, bapa kepada tiga orang anak, yang mungkin menjadi penyebab utama kepada insiden malang tersebut.


Menerusi akhbar tersebut yang memetik sumber daripada seorang rakan Zaharie yang enggan dikenali menyatakan ada kemungkinan masalah rumah tangga yang dialami Zaharie menjadi penyumbang kepadanya untuk bertindak di luar batasan semasa sedang bertugas mengendalikan pesawat tersebut.
Menurur rakannya itu lagi yang juga merupakan seorang juruterbang, Zaharie juga didakwa mempunyai skandal dengan wanita lain sehingga mendorong isterinya berpindah keluar daripada kediaman mereka.
Lantas, Zaharie, 53, didakwa berasa sangat kecewa dengan keputusan isterinya itu sehingga membuatkan fikirannya seakan tidak ‘stabil’ untuk menjalankan rutin kerjanya.
Penyiasatan kini tertumpu kepada Zaharie berikutan dia mempunyai simulator penerbangan di rumah selain kehidupan peribadinya yang dilihat lebih rumit daripada pembantu juruterbang, Fariq Abdul Hamid.
Namun seperti yang diperkatakan oleh Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein sebelum ini, semua penumpang dan anak kapal MH370 adalah tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya.
Jadi, diharapkan anda tidak terpengaruh dengan segala spekulasi yang dibawakan oleh media antarabangsa yang saban hari cuba memprovokasi keadaan yang sudah sedia rumit ini.

Sumber Mynewshub 


Tiada ulasan: