Jumaat, 21 Mac 2014

MH370 48

SEPANG: Pasukan penyiasatan sedang meneliti rekod panggilan telefon juruterbang pesawat MH370 Kapt Zaharie Ahmad Shah dari kokpit, yang dilaporkan dibuat beberapa minit sebelum pesawat itu berlepas.
  
Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines (MAS) Ahmad Jauhari Yahya berkata rekod panggilan telefon itu telah diserah kepada pasukan penyiasat bersama-sama dengan maklumat mengenai senarai kargo.

Menjelaskan lanjut mengenai manifes kargo, beliau berkata pesawat itu membawa bateri kecil tetapi ia telah mendapat kelulusan serta mematuhi standard keselamatan yang ditetapkan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO).

"Ia bukan barang berbahaya dan telah dibungkus seperti yang disyorkan oleh ICAO. Kami memeriksanya beberapa kali untuk memastikan ia dibungkus dengan betul dan dilakukan mengikut garis panduan ICAO," katanya pada taklimat media harian mengenai operasi mencari dan menyelamat (SAR) di sini, hari ini.

Turut hadir Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam Datuk Azharuddin Abdul Rahman dan wakil khas Perdana Menteri ke China Tan Sri Ong Ka Ting.

Ahmad Jauhari berkata bukanlah luar biasa bagi syarikat penerbangan membawa barangan seperti itu sebagai kargo, dan menegaskan: "Barang ini diterbangkan oleh kebanyakan syarikat pesawat kargo. Syarikat penerbangan selalu melakukan perkara ini, bukan sahaja MAS."
  
Ditanya sama ada pesawat Boeing 777-200 (MH370) itu dilengkapi sistem dikenali sebagai 'Uninterruptible Autopilot System' yang boleh mencegah perbuatan merampas pesawat secara manual dari dalam pesawat, beliau berkata: "Pesawat itu mempunyai kelengkapan standard. Tidak terdapat sebarang peralatan tambahan padanya."
  
Sementara itu, Hishammuddin berkata siasatan agensi perisikan antarabangsa mengenai penumpang dan anak kapal termasuk juruterbang Kapten Zaharie Ahmad Shah dan pembantu juruterbang Fariq Abdul Hamid, mendapati tidak wujud sebarang perkara luar biasa.
  
Mengenai simulator yang terdapat di rumah Zaharie, beliau berkata: "Kami telah serahkan maklumat mengenainya kepada pihak antarabangsa untuk mendapatkan pengesahan dengan kadar cepat. Ketua Polis Negara (Tan Sri Khalid Abu Bakar) mungkin boleh memberi komen mengenai perkembangan terbaharunya."
  
Hishammuddin berkata mereka juga tidak mempunyai maklumat mengenai seorang suri rumah yang mendakwa ternampak sebuah pesawat yang sebahagiannya tenggelam di dalam air di luar Kepulauan Andaman ketika dalam penerbangan pulang ke Kuala Lumpur selepas menunaikan umrah di Makkah pada hari pesawat berkenaan dilaporkan hilang.
  
Pesawat Boeing 777-200ER itu yang menuju ke Beijing, hilang kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam 8 Mac.
  
Pesawat itu yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal dijadual tiba di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama.
  
Gerakan mencarinya dilancarkan di Laut China Selatan sebelum kawasan carian diperluaskan hingga meliputi satu kawasan yang luas di barat Malaysia, termasuk Lautan Hindi.
  
Pesawat itu dikatakan menukar haluan selepas seseorang dengan sengaja mematikan sistem komunikasi dalam pesawat dan pesawat bekenaan terbang selama tujuh jam selepas itu.
  
Gerakan mencari kemudian ditumpukan di dua koridor iaitu koridor utara yang bermula dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan hingga ke utara Thailand serta koridor selatan yang bermula dari Indonesia hingga ke selatan Lautan Hindi. - Bernama
Bekas presiden Indonesia, BJ Habibie percaya MH370 meletup pada ketinggian 33,000 kaki
Posted on Friday, March 21 @ 15:53:39 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





Pesawat Malaysia Airlines MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal sewaktu dalam perjalanan ke Beijing dari Kuala Lumpur pada 8 Mac lalu dipercayai meletup di udara, kata Prof Dr BJ Habibie.

Mantan presiden Indonesia itu berkata pesawat itu diyakini meletup pada ketinggian 33,000 kaki dari aras laut atau sejauh 10 kilometer selepas operasi mencari dan menyelamat hari ini masuk hari ke-14.
Beliau yang pernah terlibat dalam pembinaan pesawat Airbus dan bekas naib presiden syarikat aeroangkasa Jerman berkata, “Saya yakin pesawat yang dicari itu tidak akan ditemui kerana pesawat itu meledak di atas ketinggian 10 kilometer.
“Saya tidak bisa katakan apakah (letupan) disebabkan dari sayap atau enjin pesawat kerana kasihan pada pihak yang membuat komponen tersebut,” katanya seperti dilapor akhbar milik Umno, Utusan Malaysia.
Setakat hari ini, terdapat 18 kapal, 29 pesawat dan enam helikopter dikerahkan dalam pencarian ke dua koridor yang meliputi selatan Lautan Hindi ke Asia Tengah.
Semalam, Perdana Menteri Australia, Tony Abbott memberitahu parlimen imej dua objek mewakili  “maklumat baru dan boleh dipercayai” ditemui tetapi menegaskan sebarang kaitan dengan pesawat  MH370 masih perlu disahkan.
Malaysia mendakwa maklumat yang diberi adalah boleh “dipercayai” tetapi menegaskan masih terlalu awal untuk disahkan.
Habibie berkata penyebab utama ledakan hanya dapat diketahui daripada kotak hitam pesawat itu sama ada berpunca daripada kebocoran tangki minyak yang terletak di sayap pesawat atau sebaliknya.
Katanya, juruterbang pesawat berkenaan tidak berkesempatan memaklumkan situasi kecemasan yang berlaku kerana dalam waktu singkat perlu mencari landasan yang paling dekat untuk mendarat.
“Baru saja (juruterbang) melihat amaran pada skrin lalu (pesawat) meledak. Mungkin kerana itu juruterbang tidak sempat menghubungi dan melaporkan situasi kecemasan.
“Apabila pesawat itu meledak di ketinggian 10 kilometer maka serpihan akan berterbangan tidak satu arah,” katanya yang memiliki kepakaran dalam kejuruteraan pesawat.

Sumber Malaysian Insider

MH370: Pesawat terbang sendiri dan terhempas apabila kehabisan minyak - The Sydney Morning Herald
Posted on Friday, March 21 @ 15:48:55 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur






Operasi menyelamat pesawat MH370 yang hilang diketuai Australia berakhir malam tadi tanpa sebarang serpihan ditemui, tetapi misi pencarian di kawasan perairan 2,500 km daripada Perth mencadangkan kemungkinan besar berlakunya kecemasan dalam Boeing 777-200ER tersebut, lapor The Sydney Morning Herald (SMH) hari ini.


Pesawat dan kapal melakukan pencarian semalam walaupun cuaca buruk untuk mencari objek termasuk sepanjang 24meter terapung di kawasan perairan Australia.
The Sydney Morning Herald mengatakan lokasi serpihan di Lautan Hindi “akan melenyapkan beberapa teori liar tentang apa yang berlaku dalam pesawat dan kecemasan dalam pesawat menjadi kemungkinan terbesar sekarang.”
Pesawat MH370 berlepas dari Kuala Lumpur pada 8 Mac dengan 239 penumpang termasuk anak kapal untuk ke Beijing.
Putrajaya mengatakan semalam imej satelit merupakan “petunjuk boleh dipercayai” bagi misi pencarian yang disertai 26 negara itu.
Menurut The Sydney Morning Herald, kecemasan mungkin berlaku dalam pesawat tersebut yang cuba berpatah balik, tetapi komplikasi mungkin menyebabkan kru dan penumpangnya tidak sedarkan diri sehingga pesawat terbang dengan sendirinya dan terhempas apabila minyak habis.
Dengan imej satelit objek besar yang dikatakan Australia dikesan empat hari lalu, The Sydney Morning Herald mencadangkan pesawat MH370 tidak mungkin dirampas.

TMI 


Serpihan "Sepatut Berada Dalam Kawasan Imej" Di Rakam
Posted on Friday, March 21 @ 15:50:16 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





PETALING JAYA: Imej serpihan mungkin dari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang yang dirakam pada Ahad mungkin dihanyutkan tidak jauh dari tempat asal imej tersebut diambil, kata bekas Ketua Jabatan Operasi Mencari dan Menyelamat Maritim Malaysia, Datuk Kapten Jaffar Lamri.

Beliau menjelaskan objek yang terapung cenderung untuk tidak bergerak banyak di atas permukaan laut.
"Jika ia terapung, ia berada tidak jauh dari lokasi serpihan itu dikesan.

"Ia mungkin berada dalam kawasan imej itu dirakamkan," katanya.
Perdana Menteri Australia, Tony Abbott (gambar) berkata, dua objek mungkin ada kaitan dengan kehilangan pesawat MH370 dikesan oleh satelit di selatan Lautan Hindi.
Menurut Abbott, maklumat 'baharu dan kukuh' itu diperoleh hampir dua minggu selepas pesawat yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing yang membawa 239 penumpang dan anak kapal dilaporkan hilang dari radar.
"Misi mencari serpihan pesawat itu merupakan cerita berbeza dan ia boleh mengambil masa yang lama," kata Kapten Jaffar.
"Sekurang-kurangnya mencari serpihan pesawat itu adalah satu permulaan," katanya. #sumber
 Chris Goodfellow : Kapten Zaharie adalah wira yang bertarung selamatkan MH370
Posted on Friday, March 21 @ 15:47:13 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa seseorang telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 dan melakukan pusingan U. Ekoran itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj ke atas pesawat tersebut sehingga mendorong kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie.


Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri. Menurutnya, isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan sedangkan jawapannya mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.

Dalam catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, sebaik mendengar berita pesawat itu berpatah balik ke arah Selat Melaka dari Laut China Selatan, dia terus memeriksa peta dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan terbang terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti kebakaran dalam kokpit.

"Kunci utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. Juruterbang (Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang sangat berpengalaman dengan lebih 18,000 jam penerbangan. Mungkin juruterbang lebih muda yang ditemu ramah (agensi berita) CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri.

"Kami juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat jika kecemasan."


Menurut Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh pesawat MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya memberitahu juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan terbang terdekat.

"(Zaharie) sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki. Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat." 
Goodfellow percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada ketika mereka mungkin menghadapi masalah serius yang mendorong kepada tindakan pusingan U untuk menuju ke lapangan terbang terdekat di Pulau Langkawi.

Katanya, terputusnya komunikasi (ACARS) termasuk kesan radar adalah munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit.

"Melihat masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan.

"Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang."


Katanya, ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 yang tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang.

Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan semasa kebakaran. Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja.

"Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit."

Jika itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung situasi mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Pulau Langkawi.

"Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat itu berpusing dan mengambil laluan lurus."

Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi.

Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata: "Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."

Apa yang ditulis Goodfellow dan ramai lagi pakar di seluruh dunia tetap kekal menjadi spekulasi selagi pesawat MH370 tidak ditemui.

- Cheakak
http://plbgaimacam.blogspot.com
Anwar: PM Australia bentang isu MH370 di Parlimen, Malaysia?
Posted on Friday, March 21 @ 15:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



KUALA LUMPUR 21 MAC: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyelar pihak yang menuduh beliau cuba mempolitikkan isu kehilangan pesawat MH370.

Beliau malah membidas kepimpinan kerajaan BN dalam menangani isu kehilangan pesawat berkenaan.

Berucap pada kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang, Anwar berkata, media asing kini beratur untuk menemuramahnya kerana kecewa cara pengurusan Perdana Menteri (PM), Datuk Seri Najib Razak dan kabinet yang didakwa gagal memberi jawapan dan maklumat kepada media mengenai perkara ini.

“Mereka (BN) marah bila saya ditemuramah. (Mereka kata) Anwar ini siapa?. Tetapi semua orang mahu maklumat.

“Di Australia, PM Tony Abbot dapat maklumat terus bentang di Parlimen. Berbeza dengan PM Malaysia,” kata Anwar di Taman Mewah, Kajang semalam.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu merujuk keengganan Parlimen membahas isu pesawat dan sesi taklimat yang hanya melibatkan Ahli Parlimen BN kelmarin.

Dalam temuramah bersama CNN semalam, Anwar berkata, radar Malaysia sepatutnya berkemampuan mengesan pesawat MH370 yang hilang.

Bekas Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan itu berkata, pada masanya Malaysia telah membeli sistem radar Marconi yang merupakan antara paling berkesan di dunia untuk kawasan Utara Malaysia.

“Saya Menteri Kewangan (ketika itu) saya bayar (untuk kerajaan)…Saya tahu radar di Utara dan Pantai Timur boleh tengok kapal terbang yang lalu siang, malam, pagi, petang,” kata Anwar kepada kira-kira 200 hadirin malam tadi, lapor Malaysiakini.

Pesawat Malaysia Airlines (MAS) Boeing 777-200ER hilang secara misteri pada awal pagi 8 Mac, dan operasi mencari dan menyelamat dianggap terbesar dalam sejarah penerbangan.-kd 


Sabtu lalu kita dikejutkan dengan kehilangan pesawat pesawat Boeing 777-200 milik Penerbangan Malaysia (MAS) yang sedang dalam perjalanan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ke Beijing. Sehingga ke hari ini tiada sebarang petunjuk ditemui walalupun zon pencarian telah diperluaskan dan dibantu oleh beberapa negara jiran.

Saya simpati kepada keluarga yang terbabit dan hanya mampu berdoa agar usaha mencari dan menyelamat beroleh hasilnya.

Namun, di sebalik semua usaha ini, saya mencadangkan sama ada kerajaan Malaysia atau MAS menyediakan pelan jangka panjang jika usaha mencari pesawat ini menemui jalan buntu. Hal ini kerana, jika status pesawat ini “hilang” dan kesemua penumpangnya juga berstatus “hilang” adakah keluarga mereka berhak memperoleh insurans yang dibeli sebelum ini?

Bagaimana pula dengan harta milik penumpang pesawat tersebut? Adakah boleh difaraid atau sebagainya. Bagaimana dengan pinjaman bank, kad kredit, ansuran kereta dan sebagainya?

Jika statusnya “sudah meninggal dunia”, tentunya perkara ini tidak menjadi begitu rumit untuk diselesaikan. Mungkin ada yang beranggapan terlalu awal untuk memperkatakan perkara ini namun apa salahnya jika diutarakan demi kebaikan keluarga yang terbabit.

Sekurang-kurangnya jaminan ini mampu meredakan sedikit tekanan yang dihadapi keluarga tersebut.

Secara peribadi saya tentunya mahu kesemua penumpang ini selamat ditemui, namun dalam kebanyakan kes nahas udara kita wajar juga bersiap-sedia dari segi mental dan fizikal menerima berita paling buruk.

Yang mampu saya simpulkan ialah – bersabar dan berdoalah. Saya percaya, rakyat Malaysia yang lain turut ternanti-nanti berita positif tentangnya.


TRAGEDI PENERBANGAN MH370 .... GAMBAR YANG CUKUP MENYAYAT HATI ... SEORANG PENUMPANG SEMPAT RAKAMKAN GAMBAR BERSAMA IBUNYA SEBELUM BERTOLAK DAN MUAT NAIKKAN DI LAMAN SOSIAL FACEBOOK.




Till we meet again .. soon. insyaAllah .. mak with her one and only son -  with Sofuan Ibrahim at KLIA 2 International Depature Hall"

Gambar detik akhir penumpang pesawat MAS MH370 dari KLIA ke Beijing.

Atas adalah gambar yang cukup menyentuh hati yang disiarkan menerusi laman sosial dimana sebelum seorang penumpang bertolak mengikuti penerbangan MH370 pada 12.40 pagi 8 Mac 2014.

Yang paling menyedih dan menyayat hati Omak Kau ialah ibunya memakai baju, tudung dan beg tangan yang sama ketika menghantar anak lelaki tunggalnya ke Lapangan Terbang   KLIA 2 semasa bertolak ke Beijing dan ke KLIA juga untuk mendapat maklum berita terkini.

Hati siapa yang tak hancur luluh berderai bila melihatkan akan rakaman gambar ini.

TERKINI! AS Keluarkan Kenyataan Bahawa MH370 

Terhempas Di Lautan Hindi



Sehari sebelum genap seminggu kehilangan pesawat MH370, terdapat kenyataan terbaru yang dikeluarkan pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) yang mendakwa bahawa mereka mempunyai petunjuk bahawa MH370 kemungkinan terhempas di Lautan Hindi. AS juga telah menghantar kapal USS Kidd ke Lautan Hindi dan ia akan mengambil masa selama 24 jam untuk tiba.


"Kami mempunyai petunjuk kapal berkenaan terhempas di Lautan Hindi," kata Pegawai Kanan Pentagon.

Pegawai tersebut juga mengatakan bahawa wujud petanda pesawat tersebut masih terbang selama empat hingga ke lima jam selepas hilang dari radar dan menjunam ke dalam laut.

Selepas beberapa jam pihak Malaysia mengumumkan perluasan kawasan pencarian sehingga ke kawasan Laut Andaman yang turut disertai Kerajaan India, AS terus mengambil tindakan di atas.


MH370: Gambar pesawat tersadai di lautan tersebar

kapal1
GAMBAR sebuah pesawat yang kelihatan tersadai di lautan telah dikaitkan dengan misteri kehilangan pesawat milik Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS), MH370.
Akhbar di Taiwan dan portal berita antarabangsa melaporkan gambar tersebut dimuat naik oleh seorang mahasiswa sebuah universiti di Taiwan.
Imej yang jelas menunjukkan sebuah pesawat itu didakwa dirakam menerusi aplikasi Tomnod iaitu sebuah aplikasi peta carian yang digunakan ratusan ribu pengguna internet di seluruh dunia.

Bagaimanapun sehingga kini tiada pihak yang dapat mengesahkan mengenai ketulenan gambar tersebut memandangkan keseluruhan pesawat kelihatan berwarna putih.
Lokasi pesawat tersebut dikesan dikaitkan dengan kawasan ianya dilaporkan hilang dari radar iaitu di perairan Kelantan hingga Vietnam, lapor mStar.
Media antarabangsa mengukuhkan dakwaan mengenai imej pesawat itu mungkin benar-benar berada di lokasi tersebut dengan mengaitkan laporan polis yang dibuat oleh sembilan nelayan di Kelantan yang mendakwa terdengar bunyi enjin kapal terbang selain ternampak cahaya lampu pada pagi 8 Mac.

Tiada ulasan: