Posted on Monday, March 24 @ 22:27:06 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
KUALA LUMPUR: Pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu disahkan berakhir di kawasan selatan Lautan Hindi di barat Perth, Australia.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan berita itu dalam satu sidang khas yang disiarkan secara langsung dari Pusat Dagangan Dunita Putra (PWTC) malam tadi.
Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/pesawat-mh370-disahkan-terhempas-di-kawasan-selatan-lautan-hindi-32473?cp
Kata Perdana Menteri, kedudukan terakhir penerbangan MH370 itu didasarkan kepada maklumat daripada data satelit yang diberikan oleh syarikat Britain, Inmarsat dan Bahagian Penyiasatan Nahas Udara United Kingdom (AAIB) yang mengesahkan pesawat Boeing 777-200 itu terbang ke jalur selatan isyarat terakhir yang dikesan daripada pesawat itu.
"Ini kawasan yang terpencil, jauh daripada mana-mana tapak pendaratan yang munasabah.
"Oleh itu, dengan rasa penuh dukacita dan kesal, saya memaklumkan bahawa, berdasarkan kepada data baru ini, penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi," kata Najib.
Jelas Najib, satu sidang media akan diadakan pada Selasa dengan maklumat yang lebih lanjut.
"Pada masa ini, kami ingin memaklumkan kepada anda perkembangan terbaru ini pada kesempatan yang terdekat. Kami berkongsi maklumat ini dengan komitmen kepada keterbukaan dan rasa hormat kepada keluarga, dua prinsip yang menggarisbawahi penyiasatan ini," katanya.
Menurut Najib lagi, Malaysia Airlines telah memaklumkan perkembangan baru ini kepada ahli keluarga penumpang dan anak kapal.
"Bagi mereka, beberapa minggu kebelakangan ini cukup menyedihkan; saya tahu berita tentunya lebih sedih lagi," katanya.
Najib juga menyeru kepada media untuk menghormati ruang peribadi ahli keluarga yang terlibat dan memberikan kepada mereka ruang yang sangat diperlukan pada masa yang sukar ini.- ASTRO AWANI
Mengimbas Kembali tragedi Airbus 330-203 Air France 447 Jun 2009
Posted on Monday, March 24 @ 23:30:46 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Airbus 330-203 Air France 447 terjatuh di Atlantik dalam perjalanan Paris dari Rio de Janeiro, Brasil, pada Jun 2009, menyebabkan semua 228 penumpang dan kru terkorban.
Laporan bergambar di bawah boleh diteliti.
The Brazil Air Force recently published further pictures of Air France flight 447 (AF447) wreckage (Airbus A330-200 F-GZCP / MSN: 660).
Today
the vertical stabilizer of Air France flight 447 (AF447), Airbus
A330-200 (F-GZCP / MSN: 660) has been found 400 miles northeast of the
Fernando de Noronha islands off Brazil’s northern coast.
Source: Brazil Air Force
Source: Brazil Air Force
Pasukan Cari MH370 Lapor Lebih Banyak Visual Objek Dilihat
Posted on Monday, March 24 @ 22:39:41 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
KUALA LUMPUR: Pasukan mencari antarabangsa melaporkan lebih banyak visual objek dilihat di kawasan pencarian di koridor selatan, yang mungkin berkaitan dengan pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang.
“Dua objek itu berwarna oren, kira-kira satu meter panjang, dan satu lagi berwarna putih dilihat oleh pesawat yang melakukan pencarian,” kata pemangku Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.
“Objek itu tidak dikenal pasti dan masih belum lagi konklusif untuk dikaitkan dengan MH370.”
Beliau juga berkata, tentera laut Australia HMAS Success mengesan dua radar yang menyasarkan di kawasan pencarian, tetapi tidak dapat mengesan objek berkenaan.
Hishammuddin turut berkata, pesawat mencari dari China dilaporkan melihat objek dalam kawasan pencarian Australia.
Bagaimanapun, beliau berkata “objek-objek ini bukan di kawasan objek yang dikesan oleh pihak berkuasa Australia pada minggu lepas”.
Hishammuddin berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menerima panggilan telefon daripada Perdana Menteri Australia, Tony Abbott , mengatakan bahawa pesawat carian mengesan dua objek di dalam kawasan pencarian Australia, iaitu satu empat segi panjang dan satu bulatan.
“HMAS Success berada di kawasan itu, dan objek itu mungkin boleh diambil dalam beberapa jam yang akan datang, atau paling lewat menjelang pagi esok,” katanya.
Sumber Mstar Online
MH370 - Analisa Terperinci Kapten Nik Huzlan Mengenai Satelit China & Bukti Daily Telegraph!!!
Posted on Monday, March 24 @ 22:37:14 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Dan tentunya berita langsung dari negara China melalui Duta China ke Malaysia tentang penemuan oleh satelit China tentang objek yang dikatakan kemungkinan kuat yang ada kaitan dengan objek daripada cebisan pesawat MH370 kira-kira 120 km ke barat daya 2 objek yang ditemui oleh satelit Amerika yang diberikan kepada AMSA di Australia, sekali lagi Datuk Kapten Nik Huzlan terus berkongsi & “mendedahkan cukup maklumat penting” yang boleh dikongsikan bersama kita semua berdasarkan analisanya secara eksklusif.
Yang menariknya…Yang menariknya penemuan satelit China itu tidak lari jauh daripada jarak maksima dengan bekalan bahanapi yang ada pada MH370 dan juga ping yang diberikan sistem di atas kapal terbang dengan satelit INMARSAT Hemisfera Utara dan Hemisfera Selatan juga terletak berdekatan dengan penemuan terbaru sateliti China kali ini
Jadi apa pandangan dan penilaain Datuk Kapten Nik Huzlan mengenai penemuan terbaru ini?
Ini Antara Pandangan & Analisa Kapten Huzlan :
Penemuan satelit China menguatkan lagi teorinya yang mengatakan pesawat MH370 telah terhempas di laut Hindi iaitu laluan paling sunyi di dunia.
Secara spesifiknya besar kemungkinan terhempas di kawasan yang Kapten Nik Huzlan tandakan seperti di bawah ini :
Pada pukul 8:11 pagi waktu Malaysia (8 Mac 2014), pesawat MH370 menyentuh air di dalam lingkungan kawasan fajar. Ini kerana pesawat Mh370 pada ketika itu mencari fajar supaya tujuannya pesawat Mh370 dapat mendarat dengan lebih selamat dan kurang berisiko dengan kelajuan yang minimal.
Dan dalam pada masa yang sama juruterbang mencari kedudukan yang lebih mudah dilihat oleh peasukan pencari kelak dengan pandangan mata kasar berdekatan dengan kawasan yang ditemui objek oleh satelit China baru-baru ini selain juruterbang kapten Zaharie Ahmad Shah mencari kedudukan yang tidak melawan ombak, berhadapan dengan rintangan angin dengan harapan dapat memperlahankan pergerakan pesawat supaya dapat mendarat dengan hentakan yang minimal.
Pesawat tidak akan meletup disebabkan minyak sudah habis mengambil kita sempanan minyak yang boleh bertahan selama 7 jam sahaja + bekalan simpanan baki minyak yang masih boleh digunakan lagi.
Penemuan objek yang tidak berkecai iaitu tiada serpihan, membuktikan pesawat Mh370 tidak terhempas dengan teruk.
Kapten Nik Huzlan turut menyentuh dan mengulas transkrip (KLIK SINI UNTUK MELIHATNYA) yang dikeluarkan oleh Daily Telegraph yang mengatakan inilah dia transkripnya perbualan antara kokpit dengan pusat kawalan :
“Saya hairan dan ini cerita dongeng” – kata Kapten Nik Huzlan
Ini kerana sepatutnya transkrip seperti ini DCA yang pegang. Jadi macammana boleh sampai ke tangan Daily Telegraph ini?
Apa yang Kepten Nik Huzlan perhatikan, transkrip yang cuba dibongkarkan oleh Daily Telegraph ini seperti terjemahan Inggeris daripada bahasa Mandarin yang diterjemahkan daripada Bahasa Inggeris. jelas? Mengapa mesti terjemah?
Banyak terma-trma yang digunakan dalam transkrip tersebut banyak kesilapannya di mana tidak tepat yang tidak sama sekali disebut sebegitu dalam radio pesawat dengan menara kawalan.
Sepatutnya terma-terma yang digunakan lebih ringkas, padat tetapi teratur
Tiada terma atau perkataan seperti “Please, please” dalam radio pesawat
Ini kerana banyak kapal terbang yang mahu menggunakan radio, jadi secara mudah kata jikalau menggunakan perkataan yang meleret-leret akan mengakibatkan “sesak radio” tersebut sehingga menggangu orang lain untuk bercakap.
Bahasa yang digunakan dalam transkrip tersebut seperti “Runway from 32R A10, copy that“. Ini bukan bahasa pilot kata kapten Nik Huzlan. Lenggok bahasa yang digunakan ibarat, bahasa yang orang yang nak jadi pilot tetapi tidak tercapai untuk menjadi pilot. Inilah rupa bahasanya….
Bahasa transkrip yang didedahkan Daily Telegraf lebih kepada bahasa imiginasi
Pencarian Pesawat MH370 Lebih Mencabar Kerana….
Kapten Nik Huzlan mengingat dan memberikan pesanan kepada semua, cabaran pasukan SAR lebih mencabar kali ini di sekitar Lautan Hindi terutamanya lingkungan kawasan yang dipercayai terhempasnya MH370. Antaranya ialah :
Awas ombak di sana cukup ganas dan tinggi yang pasti menyukarkan lagi operasi SAR sekitar 40 kaki.
Kedua, Angin cukup kuat.
Faktor
keletihan disebabkan pasukan operasi SAR terpaksa berdiri meninjau
melalui tingkap dengan keadaan pesawat yang bergoyang-goyang. Dan
disebabkan jarak yang agak ja…uuhhhhh menyukarkan lagi keadaan.
Contohnya dikirakan semula pesawat dengan kemampuan bahanapi yang ada, pesawat mengambil masa sekitar 4 jam pergi dan 4 lagi balik jadi akhirnya hanya 2 jam sahaja yang dapat digunakan untuk meninjau kawasan yang menjadi sasaran.
Disebabkan matahari di sana sentiasa condong, menyebabkan ombak di sana ada bayang-bayangnya yang memberikan lebih kesukaran kepada pasukan SAR untuk mencari dengan mata kasar.
Tetapi apabila jumpa sahaja mana-mana debris, untuk jumpa semula lebih mudah di mana pasukan SAR akan jatuhkan bowl untuk tandakan bagi memudahkan debris tersebut dikesan semula pada masa akan datang.
Cuma Kapten Nik Huzlan merasakan semuanya ini akan memberikan “pening baru” kepada pasukan SAR melihatkan situasi sekarang ini sudah melebihi 2 minggu lamanya.
Harapan orang ramai cukup tinggi. Jadi petunjuk kali ini lebih cerah dan meyakinkan tetapi akan timbul satu demi satu cabaran yang lebih besar pada masa akan datang termasuk di manakah kedudukan sebenar pesawat MH370 melihatkan perjalanan arus 2 minggu lebih sebelum ini? Dan juga cabaran mencari keseluruhan pesawat MH370 di dasar laut. - Sumber
MH370: Kawasan Objek Yang Dikesan Adalah kawasan Laut Paling Ganas Di Dunia.
Posted on Monday, March 24 @ 17:38:31 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Seorang pengkaji ilmu lautan menjangka usaha mencari dan menyelamat di kawasan yang dikesan pihak berkuasa Australia mungkin menemui kesukaran.
Profesor Chari Pattiaratchi dari University of Southern Australia berkata, kawasan berkenaan dikenali dengan keadaan laut bergelora dan kedalamannya mencecah lima kilometer.
Posted on Monday, March 24 @ 17:38:31 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Seorang pengkaji ilmu lautan menjangka usaha mencari dan menyelamat di kawasan yang dikesan pihak berkuasa Australia mungkin menemui kesukaran.
Profesor Chari Pattiaratchi dari University of Southern Australia berkata, kawasan berkenaan dikenali dengan keadaan laut bergelora dan kedalamannya mencecah lima kilometer.
Tali Pinggang Pesawat Di Temui Di Lautan Hindi
Posted on Monday, March 24 @ 18:07:53 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Misi mencari pesawat MH370 di Lautan Hindi kian ‘mendebarkan’ apabila Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) mengesahkan serpihan kecil atau objek yang ditemui setakat ini bukan sahaja palet kayu tetapi juga tali pinggang berlainan warna.
Posted on Monday, March 24 @ 18:07:53 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Misi mencari pesawat MH370 di Lautan Hindi kian ‘mendebarkan’ apabila Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) mengesahkan serpihan kecil atau objek yang ditemui setakat ini bukan sahaja palet kayu tetapi juga tali pinggang berlainan warna.
Objek berkenaan ditemui sebuah pesawat awam yang terbabit dalam misi Mencari dan Menyelamat (SAR) di kawasan terpencil di Lautan Hindi, semalam.
Penyelaras Operasi pesawat AMSA, Mike Barton dilaporkan berkata,
“Sebahagian daripada objek itu ialah palet kayu dan sejumlah barangan
lain serta tali pinggang berlainan warna di keliling dan tali pengikat
berlainan ukuran.”
Misi SAR dijalankan di Lautan Hindi selepas Australia mengumumkan
penemuan dua objek termasuk sebesar 24 meter pada 16 Mac lalu oleh
salah satu satelitnya.
Empat pesawat kemudiannya dikejarkan ke
Lautan Hindi untuk mengenalpasti objek berkenaan namun pesawat P-3
Orion Tentera Udara Diraja Australia (RAAF) dikatakan gagal mengesan serpihan berkenaan sebelum ini kerana hujan dan awan tebal menghadkan jarak penglihatan.
Perangkap Pusaran Gyre
Posted on Monday, March 24 @ 17:42:25 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
“Pasukan SAR di Selatan Lautan Hindi sekarang bekerja di kawasan laut yang ada pusaran amat besar. Pusaran ini mampu memerangkap apa saja objek yang jatuh di dalamnya.”mengikut kata Pensyarah Jabatan Geografi Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (UM) Prof Datuk Dr Azizan Abu Samah mengenai keadaan di selatan Lautan Hindi, kira-kira 2,500 kilometer ke arah barat daya Perth, Australia yang menjadi tumpuan dunia sekarang.
Pusaran besar ini dinamakan gyre di Lautan Hindi itu amat luas dimana saiznya merangkumi Sumatera, Indonesia hingga ke perairan Madagascar.
“Gyre adalah pusaran besar di permukaan laut. Semua serpihan yang terperangkap dalam gyre ini akan berpusing dan diapung oleh arus.
Foto dr MyMetro
Posted on Monday, March 24 @ 17:42:25 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
“Pasukan SAR di Selatan Lautan Hindi sekarang bekerja di kawasan laut yang ada pusaran amat besar. Pusaran ini mampu memerangkap apa saja objek yang jatuh di dalamnya.”mengikut kata Pensyarah Jabatan Geografi Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (UM) Prof Datuk Dr Azizan Abu Samah mengenai keadaan di selatan Lautan Hindi, kira-kira 2,500 kilometer ke arah barat daya Perth, Australia yang menjadi tumpuan dunia sekarang.
Pusaran besar ini dinamakan gyre di Lautan Hindi itu amat luas dimana saiznya merangkumi Sumatera, Indonesia hingga ke perairan Madagascar.
“Gyre adalah pusaran besar di permukaan laut. Semua serpihan yang terperangkap dalam gyre ini akan berpusing dan diapung oleh arus.
Foto dr MyMetro
Kapal pemecah ais China ubah haluan menuju ke "objek mencurigakan"
Posted on Monday, March 24 @ 17:37:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
KUALA LUMPUR: Kapal pemecah ais China, Xuelong, sedang berlayar ke lokasi di mana anak kapal pesawat IL-76 China pagi tadi telah mengesan beberapa “objek yang mencurigakan” di selatan Lautan Hindi.
Sewaktu operasi mencari dan menyelamat pesawat Malaysia Airlines MH370 di luar pantai Australia pada hari Isnin, pesawat IL-76 telah melaporkan kewujudan objek “putih dan berbentuk petak”.
Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/kapal-pemecah-ais-china-ubah-haluan-menuju-ke-objek-mencurigakan-32438?cp
Menurut agensi berita China Xinhua, korespondennya berkata objek itu dikesan pada koordinat 95.1113 darjah timur longitude dan 42.5453 selatan latitude.
Perkara itu kemudiannya dilaporkan kepada pusat kawalan di Australia dan juga kapal Xuelong.
Koresponden Xinhua yang mengikuti operasi tersebut berkata misi pencarian itu mengesan dua objek besar terapung dengan beberapa objek kecil bertaburan dalam radius beberapa kilometer.
Oleh kerana dua pesawat mencari dari China telah pun kembali, mereka telah memohon pihak Australia untuk menghantar pesawat lain bagi meneruskan pemeriksaan di kawasan tersebut.
Pada masa yang sama, kerajaan China, melalui Kementerian Luarnya, menyatakan ia tidak dapat mengesahkan samada objek yang dijempai itu berkaitan dengan MH370.
ASTRO AWANI
.............
ABOARD IL-76 AIRCRAFT: Anak kapal pesawat IL-76 China mengesan beberapa “objek yang mencurigakan” di selatan Lautan Hindi pada Isnin sewaktu operasi mencari dan menyelamat pesawat Malaysia Airlines MH370 di luar pantai Australia.
Menurut agensi berita China Xinhua, korespondennya berkata, objek “putih dan berbentuk petak” itu dikesan pada koordinat 95.1113 darjah timur longitude dan 42.5453 selatan latitude.
Lokasi itu kemudiannya dilaporkan kepada pusat kawalan di Australia termasuk kapal pemecah ais China, Xuelong yang sedang berlayar ke sana.
Koresponden Xinhua yang mengikuti operasi tersebut berkata misi pencarian itu mengesan dua objek besar terapung dengan beberapa objek kecil bertaburan dalam radius beberapa kilometer.
Oleh kerana dua pesawat mencari dari China telah pun kembali, mereka telah memohon pihak Australia untuk menghantar pesawat lain bagi meneruskan pemeriksaan di kawasan tersebut.
Posted on Monday, March 24 @ 17:37:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
KUALA LUMPUR: Kapal pemecah ais China, Xuelong, sedang berlayar ke lokasi di mana anak kapal pesawat IL-76 China pagi tadi telah mengesan beberapa “objek yang mencurigakan” di selatan Lautan Hindi.
Sewaktu operasi mencari dan menyelamat pesawat Malaysia Airlines MH370 di luar pantai Australia pada hari Isnin, pesawat IL-76 telah melaporkan kewujudan objek “putih dan berbentuk petak”.
Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/kapal-pemecah-ais-china-ubah-haluan-menuju-ke-objek-mencurigakan-32438?cp
Menurut agensi berita China Xinhua, korespondennya berkata objek itu dikesan pada koordinat 95.1113 darjah timur longitude dan 42.5453 selatan latitude.
Perkara itu kemudiannya dilaporkan kepada pusat kawalan di Australia dan juga kapal Xuelong.
Koresponden Xinhua yang mengikuti operasi tersebut berkata misi pencarian itu mengesan dua objek besar terapung dengan beberapa objek kecil bertaburan dalam radius beberapa kilometer.
Oleh kerana dua pesawat mencari dari China telah pun kembali, mereka telah memohon pihak Australia untuk menghantar pesawat lain bagi meneruskan pemeriksaan di kawasan tersebut.
Pada masa yang sama, kerajaan China, melalui Kementerian Luarnya, menyatakan ia tidak dapat mengesahkan samada objek yang dijempai itu berkaitan dengan MH370.
ASTRO AWANI
.............
ABOARD IL-76 AIRCRAFT: Anak kapal pesawat IL-76 China mengesan beberapa “objek yang mencurigakan” di selatan Lautan Hindi pada Isnin sewaktu operasi mencari dan menyelamat pesawat Malaysia Airlines MH370 di luar pantai Australia.
Menurut agensi berita China Xinhua, korespondennya berkata, objek “putih dan berbentuk petak” itu dikesan pada koordinat 95.1113 darjah timur longitude dan 42.5453 selatan latitude.
Lokasi itu kemudiannya dilaporkan kepada pusat kawalan di Australia termasuk kapal pemecah ais China, Xuelong yang sedang berlayar ke sana.
Koresponden Xinhua yang mengikuti operasi tersebut berkata misi pencarian itu mengesan dua objek besar terapung dengan beberapa objek kecil bertaburan dalam radius beberapa kilometer.
Oleh kerana dua pesawat mencari dari China telah pun kembali, mereka telah memohon pihak Australia untuk menghantar pesawat lain bagi meneruskan pemeriksaan di kawasan tersebut.
8 Pengajaran Yang Diperolehi Dari Tragedi MH370
Kali ini BH rasa tertarik untuk berkongsi artikel berkaitan dengan tragedi kehilangan MH370. Ia mengenai pengajaran yang diperoleh dari apa yang berlaku. Artikel ini sebenarnya ditulis oleh Ridhuan Tee Abdullah dan disiarkan dalam Sinar Harian. Menurutnya, ada 7 pengajaran yang diperoleh dari tragedi itu.Anda boleh baca selanjutnya dibawah:
Perjalanan menaiki pesawat MAS dari Kuantan ke KLIA pada 17 Mac 2014, jam 7.45 malam, begitu menarik. Anak kapal (pilot) membaca doa menaiki kenderaan. Diikuti apabila mendarat disebut Alhamdulillah. Sejuk hati. Selepas transit sebentar untuk ke Kota Bharu, saya ingat0an anak kapal akan melakukan perkara sama, rupanya tidak. Paling kurang menyebut Bismillah, dan Alhamdulillah.Sepatutnya semua ini dijadikan prosedur dan panduan, tonjolkan kepada pelancong, inilah Malaysia, yang meletakkan Islam sebagai agama persekutuan. Hari ini, boleh dikatakan semua penumpang ‘sengsara’ menaiki pesawat. Segala-gala akan diperiksa, luar dan dalam. Barang yang dibawa kena scan dua kali sebelum ‘check in’ dan selepas. Apa nak buat keselamatan lebih penting dari segalanya.Apa pun hati berasa lega berada dalam pesawat MAS dapat mendengar kalimah-kalimah yang dikaitkan dengan ALLAH, walaupun tidak semua melakukannya. Pesawat tambang murah lain, sekelumit kalimah ALLAH langsung tidak kedengaran. Saya bukanlah orang teknikal untuk memberikan komen terhadap kehilangan MH370. Meskipun begitu, beberapa perkara perlu diambil perhatian.Pertama, lakukan pemeriksaan ketat seperti yang dilakukan kini (lebih ketat). Tidak mengapa, saya rela menanggalkan dan membuka apa yang diminta seperti jam tangan, tali pinggang dan apa jua peralatan telekomunikasi. Rabalah sepuas-puasnya demi maruah dan keselamatan tanah air tercinta. Jika kita berada di luar negara, mereka akan melakukan perkara sama, malah lebih teruk daripada itu sehingga menggunakan anjing.Kedua, semua anak kapal (Islam), terutama pilot, mesti ditanamkan dengan jiwanya dengan roh Islam. Mengutamakan jati diri agama, bangsa dan negara. Mereka tidak boleh hanyut dengan segala keseronokan dalam kapal.Ketiga, elakkan menjamu makanan dan perkara haram dalam pesawat. Mereka meminta arak itu, adalah kalangan mereka yang biasa minum arak. Cuba alihkan mereka dengan makan tempatan yang lebih berkhasiat seperti cendol dan sebagainya.Keempat, biasakan anak-anak kapal mengingati ALLAH (Tuhan kepada bukan Islam). Sebutlah kalimah bismillah, Alhamdulillah, salam dan lain-lain. Perkara ini nampak kecil, tapi impaknya besar.Kelima, tutuplah aurat pramugari jika mereka berkehendakkan. Lagipun untuk mengelakkan rambut jatuh ke dalam makanan. Tidak salah jika pramugari menutup aurat (Islam) dan pakaian bersopan untuk bukan Islam. Amat menjengkelkan apabila pakaian pramugari singkat dan jarang.Keenam, kita hendaklah jangan terlalu kebaratan ketika berada dalam pesawat. Amalkan budaya-budaya negara. Utamakan bahasa Melayu. Ucapkan salam dan selamat mengikut cara kita. Belajarlah dengan anak-anak kapal pesawat Thai, Brunei dan sebagainya. Mereka sentiasa mengutamakan jati diri negara.Ketujuh, jika ditakdirkan berlaku lagi insiden seperti MH370 pada masa depan, jangan memanggil bomoh untuk mencari. Jika Islam itu boleh diubati dengan menggunakan bomoh, sudah tentu umat Islam tidak perlu bersusah payah atau ada yang merempat hari ini. Gunakanlah bomoh untuk mengatasi segala-galanya.Nabi Muhammad adalah raja segala bomoh dan mempunyai mukjizat. Kenapa dan mengapa Rasulullah tidak menggunakan mukjizat yang ada untuk membomohkan semua bukan Islam supaya tunduk dan menurut kata-kata Baginda? Atau dengan bahasa mudah membomohkan mereka supaya segera memeluk agama Islam dan tidak perlu bersusah diuji dan dicuba?Jika bomoh kita terlalu mujarab, kita bomohkan air yang disalurkan kepada Singapura. Apabila diminum, mereka pun akan tunduk kepada kita dan menyerah diri untuk bersunat, serta membeli air kita dengan kadar harga semasa, bukan membeli dengan harga 0.03 sen per 1,000 gelen?Kelapan (BH tambah jadi bilangan kelapan), kepada pembuat keputusan dan pembesar negara, gunakan kuasa mencari keredaan ALLAH selagi ada kuasa. Hak ini dijamin perlembagaan. Kita bimbang, apabila tidak ada kuasa nanti, baharu nak menyesal. Jangan leka ketika berkuasa, hanya bertaubat setelah pencen. Buruk rasanya.
Itulah
antara sedikit coretan beliau. Ada benarnya juga apa yang dikata.
Semoga segala yang berlaku memberi pengajaran berguna buat semua. sumber
MH370: Suasana sedih, histeria selubungi keluarga penumpang di Beijing
BEIJING: Ahli keluarga penumpang pesawat MH370 dari China bertukar menjadi histeria sebaik Perdana Menteri Malaysia mengunumkan penerbangan pesawat berakhir di selatan Lautan Hindi, malam tadi.
Sesetengahnya mengeluarkan perasaan marah dan ada juga rebah di lantai.
Seorang wanita menjerit dengan berkata: "Ia tidak benar" sebelum rebah.
Sekurang-kurangnya empat orang terpaksa diusung kerana amat sedih dan mampu menerima kenyataan berkenaan. - Reuters