Posted on Friday, March 21 @ 15:45:12 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Ketika Rasulullah SAW dilantik menjadi Rasul akhir zaman, kerasulannya bersifat sejagat dan 'alami. Baginda bukan sahaja berdepan dengan musyrikin Arab yang buta huruf, paling keras dan bebal, bahkan menghadapi seluruh manusia di muka bumi sepanjang zaman.
Ada pun di luar bumi Arab pula, adanya kuasa-kuasa besar dunia yang bertembung, khususnya Rom dan Parsi, di samping China, India, Mesir, Habsyah dan lain-lain. Dalam masa yang sama, adanya pula golongan ahli kitab dan bukan ahli kitab berbagai-bagai agama.
Al-Quran,
bukan sahaja menjadi petunjuk yang benar mengenali Allah dan segala
akidahnya, beribadat dan cara hidup diri dan bermasyarakat, hubungan
manusia dengan Allah.
Al-Quran juga
memberi petunjuk menangani berbagai-bagai agama dan kuasa pemerintahan,
dengan memaparkan sejarah terdahulu dan semasa. Pendekatan dakwah
secara muwajahah silmiyyah diutamakan, perdamaian didahulukan dalam
hubungan antara bangsa, negara, kaum dan agama, berdiplomasi dalam
menangani pertembungan antara kuasa besar dan kebijaksanaan dalam
pertembungan agama, dengan syarat istiqamah dan konsep murunah tanpa
hilang petunjuk yang sebenar, serta tegas menghadapi segala tentangan
sehingga tidak menyerah kalah, sama ada menang atau mati kerana Allah.
MENGHADAPI PERGOLAKAN ANTARA BANGSA
Di antara petunjuknya ialah firman Allah, maksudnya:
"Alif,
Laam, Miim. Rom telah dikalahkan. Di negeri yang dekat sekali; dan
mereka sesudah kekalahannya itu akan mengalahkan lawannya. Dalam masa
tidak sampai sepuluh tahun. Kepada pentadbiran Allah jualah terpulang
segala urusan, sebelum berlakunya dan sesudah berlakunya; dan pada
ketika berlakunya (Kemenangan Rom) itu, orang-orang yang beriman akan
bergembira. Dengan kemenangan yang diberi Allah. Dia memberi kemenangan
kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Dia lah jua Yang Maha Kuasa,
lagi Maha Mengasihani. (Surah ar-Rum : ayat 1-5)
Ayat-ayat
ini membetulkan sikap dalam pertembungan antara dua kuasa besar di
zaman itu, dengan sikap yang berbeza di antara ahli kitab dan yang
lain, tanpa menghadapi musuh yang ramai dalam satu masa.
MENGHADAPI PELBAGAI PIHAK
Adapun
berdakwah secara umum, manusia berbagai-bagai agama dan budaya,
sehingga kerajaan yang memerintah negara, Al Quraan memberi petunjuk.
Firman Allah, maksudnya :
"Serulah
(berdakwah) ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan kebijaksanaan dan
nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka dengan
cara yang terbaik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih
mengetahui akan orang yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang
lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk."
"Dan
jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah kamu
membalas dengan yang setimpal seperti yang telah ditimpakan kepada
kamu, dan jika kamu bersabar, (maka) Sesungguhnya yang demikian itu
adalah lebih baik bagi orang-orang yang sabar."
"Dan
bersabarlah (Wahai Muhammad terhadap perbuatan dan telatah golongan
yang ingkar itu); dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan
(memohon pertolongan) Allah; dan janganlah Engkau berdukacita terhadap
kedegilan mereka, dan janganlah Engkau bersempit dada disebabkan tipu
daya yang mereka lakukan."
"Sesungguhnya Allah beserta orang-orang Yang bertaqwa, dan orang-orang yang berusaha amalan yang baik."
(Surah al- Surah An-Nahl : Ayat 125 – 128)
Khusus bagi menghadapi ahli kitab Allah berfirman, maksudnya :
"Dan
janganlah kamu berbahas dengan ahli Kitab melainkan dengan cara yang
lebih baik, kecuali orang-orang yang berlaku zalim di antara mereka;
dan Katakanlah (kepada mereka): "Kami beriman kepada (Al-Quran) yang
diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan
kepada kamu; dan Tuhan kami, juga Tuhan kamu, adalah satu; dan
kepadaNyalah, kami patuh dengan berserah diri (Islam)." (Surah al-Ankabut : ayat 46)
CABARAN DALAMAN UMMAH
Seterusnya
umat Islam menghadapi cabaran penyelewengan dalaman, sehingga
memecahkan mereka kepada mazhab bukannya sekadar furu' ilmu fiqh yang
di izinkan, bahkan yang menyentuh akidah yang dinamakan firqah dan
tasawwuf yang dinamakan tariqat. Walaupun mengaku berada dalam
kepompong Islam, tetapi memecahkan kedudukannya daripada kepompong
Islam, secara sedar atau tidak.
Dalam hal ini kita perlu membuat pertimbangan berpandukan firman Allah, Maksudnya:
"Kemudian
Kami jadikan al-Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih
dari kalangan hamba-hamba Kami; maka di antara mereka ada yang berlaku
zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengendahkan ajaran
al-Quran), dan di antaranya ada yang bersikap sederhana, dan di
antaranya pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan
dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar
(dari Allah semata-mata)." (Surah Surah Fatir : Ayat 32)
Selepas
wafatnya Rasulullah SAW berlakunya masalah dalaman penganut Islam,
peristiwa riddah, keluar daripada Islam semuanya atau menafikan hukum
zakat dalam keadaan masih bersembahyang. Kekhilafan juga berlaku dalam
kalangan para sahabat RA berhubung dengan perlantikan Khalifah. Walau
pun akhirnya bersepakat mendokong Khulafa ar-Rasydin RA. Namun kesannya
berbangkit kemudian, mencipta mazhab Syiah dan Khawarij dan menjadi
melampau kerana adanya anasir luar yang masuk ke dalam umat Islam dan
kejahilan umat pada zaman mutakhir.
Selepas
penterjemahan berbagai-bagai ilmu ke dalam bahasa Arab pada zaman
Abbasiyyah, sehingga termasuk pengaruh ilmu falsafah, menyebabkan
lahirnya perbincangan ilmu akidah yang memecahkan aliran pemikiran
dalam aspek akidah dalam kalangan Ahli Sunnah sendiri, kepada aliran
Salafiyyah, Asyairah dan Maturidiyyah sehingga dinamakan Ilmu Al Kalam
kerana banyak falsafahnya apabila berdepan dengan aliran Muktazilah,
Qadariyyah, Jabariyyah dan lain-lain. Muncul pula aliran Batiniyyah
yang menafikan amalan syariat yang diwajibkan. Semua aliran aliran
tersebut juga mempengaruhi semua kalangan mazhab yang terdahulu yang
bermula dengan politik, feqah dan tasawuf.
Umat
Islam pula menghadapi al Ghazwu al-Fikri daripada timur dan barat,
khususnya selepas masuknya zaman penjajahan baru dan selepas penjajah
asing, bukan sahaja terpengaruh dengan tamadun kebendaan yang melampau,
tetapi menganut aliran al-Ilmaniyyah (Sekularisma) yang mencipta
semangat menentang penjajah, pada mulanya berasaskan nasionalisma dan
selepasnya menganut berbagai-bagai ideologi dan teori politik dan
ekonomi yang asing daripada Islam. Bukan sahaja liberal kapitalisma dan
sosialisma yang tidak menolak agama bahkan melarat kepada komunisma
yang menentang semua agama.
Ada juga
yang menghina dan mempersendakan hukum-hukum Islam, dalam keadaan
tetap mengaku menjadi penganut Islam. Lebih merbahaya lagi adanya ulama
yang bersamanya dan melabelkan Islam kepada semua ideologi itu kerana
mengampu kepada kerajaan di negeri masing-masing atau tidak memahami
perkembangan semasa.
AKIDAH MEMPENGARUHI MAZHAB
Perpecahan
umat berdasarkan kepada politik pada awalnya, bukan sahaja
mempengaruhi madrasah fiqhiyyah, namun melibatkan juga madrasah akidah
dan tasawuf sehingga berpecah kepada mazhab yang banyak.
Abu
al-Hasan al-'Asyari dalam kitabnya Maqalat al-Islamiyyin dan
al-Syahrastani dalam al Milal wa Nihal menghuraikan agak terperinci.
Madarasah Ahli Sunnah dalam perkara akidah berpecah kepada tiga mazhab -
Salaf, As-Syairah dan Maturidiyyah.
Mazhab
Syiah berpecah kepada 52 mazhab yang besar dan kecil. Khawarij pula
berpecah kepada 16 mazhab. Mu'atazilah kepada 12 mazhab, Jabriyyah
kepada tiga mazhab.
Ada kalangan
mazhab yang sama akidahnya dengan ahli sunnah dan berkhilaf dalam hukum
feqh dan ada pula beberapa hukum feqh yang sama tetapi menganut mazhab
muktazilah dan lain-lain.
MAZHAB AHLI Al SUNNAH WA JAMA'AH
Mazhab
Ahli Sunnah Wa Jama'ah wajib dipertahankan kebenarannya, walau pun
Muktamar OIC terakhir di Makkah merasmikan keputusan Majmak al-Fiqh
dibawahnya yang berpusat di Jeddah dan sebelumnya Majma'a Al Buhuth Al
Islamiyyah di-Mesir mengisytiharkan lapan mazhab yang lahir dalam
kalangan umat Islam yang diiktiraf bernama Islam.
Lima
daripada Sunni: Hanafi, Maliki, Syafe'ei, Hambali dan Zohiri, (tanpa
menyebut mazhab yang terdahulu di kalangan sahabat dan tabi'ein). Dua
daripada Syi'ah: Imamiyyah (Ja'afariyyah) dan Zaidiyyah dan satu mazhab
Khawarij , iaitu Ibadiyyah.
Mazhab
Ahli Sunnah mengalami proses ilmu dan perjuangan yang lebih mendalam
daripada mazhab yang lain, kerana berada di pusat ilmu, seperti Makkah,
Madinah, Yaman, Syam, Iraq dan Mesir.
Adapun
Mazhab yang lain menjadi terpencil daripada pusat ilmu dan jauh
daripada para ulama muktabar yang berjuang secara berdepan menghadapi
cabaran.
Menjadikan pendapat yang
kuat dari segi hujah yang sahih dan kuat bersumberkan hukum Islam lebih
banyak, dan hujah mazhab yang lain banyak yang lemah, namun kita tidak
boleh menafikan adanya banyak persamaan dalam beberapa hukum dan
adanya pertemuan ilmu berbagai mazhab, kerana berguru dan meriwayat di
antara satu sama lain. Seperti di antara Abu Hanifah dan Imam Al Baqir
dan anaknya Imam Ja'afar Al Sadeq daripada mazhab Syi'ah. Imam Al
Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Soleh bin Hay yang bermazhab
Syiah , dan contoh yang lain.
Perlu
diketahui juga bahawa zaman mutakhir berlakunya kelahiran kaul daif dan
ada yang menyeleweng daripada imam mazhab yang terdahulu apabila
berlalunya masa yang lama dan berlakunya pertembungan secara jahil dan
taksub. Sehingga ada yang terlalu melampau sehingga membatalkan
Islamnya.
Perlu difahami perbezaan
antara meningkari Nas al-Quran, Hadis-Hadis Soheh Mutawatir, Ijma'a dan
menafikan Hadis Ahad dan adanya kaul daif daripada mazhab sahabat dan
tabi'en.
Dalam masa yang sama
berlaku pula ta'asub mazhab Sunni sendiri sehingga menolak dan
menyesatkan sesama sendiri dan menafikan mazhab para sahabat dan
tabi'ein yang sepatutnya dikaji juga.
KAJIAN PARA ULAMA
Ada
kalangan ulama yang mengarang kitab berkenaan dengan sejarah dan
aliran pemikiran mazhab-mazhab firqah tersebut. Seperti Abul Hasan
Al-Asyari mengarang kitab Maqalat Al Islamiyyin. AlSyahrastani kitabnya
al-Milal wa-Nihal , Ibnu Hazmin kitabnya al-Fisal fi al-Milal
wa-Nihal. Ibnu Khaldun pula menyentuhnya dalam al-Muqaddimah. Maka kita
akan dapati perbezaan pendapat dan sikap kalangan ulama itu kerana
berbeza zaman dan tempat.
Untuk
mendapat kajian terperinci adalah lebih baik dirujuk kepada penulisan
perbandingan mazhab yang agak mendalam, terperinci dan tidak
terpengaruh dengan tekanan politik kerajaan masing. Di antaranya ialah
karangan Al-Syeikh Muhammad Abu Zahrah, Dr Abdul Karim Zaidan yang
berada di tengah-tengah masyarakat berbagai mazhab. Sebelumnya
al-San'aani daripada Syiah Zaidiyyah mengarang kitab Subul Al-Salam
mensyarahkan kitab matan Hadis Bulugh Al-Maram karangan Ibnu Hajar
daripada Sunni, Al-Syaukani yang berubah daripada keluarga Syiah kepada
Sunni.
Kita juga wajib berwaspada
dengan permainan politik dalaman umat dan musuh luar, yang sengaja
mencetuskan masalah dalam tanah air dan masyarakat umat Islam .
SIKAP MUSUH TERHADAP ISLAM
Semua
penulisan dan media barat meletakkan semua yang berwajah Islam dalam
senarai paling bahaya, tanpa mengira mazhab, bangsa, dan ideologi
politik yang dianut dan diperjuangkan, walau pun yang terpelanting
daripada Islam seperti Komunis atau Islam Liberal.
Ketika
memuncak perang di Semenajnung Korea tahun 50-an, dan ancaman pakatan
Warsaw terhadap Negara Eropah, seorang diplomat barat membuat kenyataan
bahawa Islam lebih bahaya daripada ancaman komunis. Di Malaysia juga
ada kalangan yang menumpang sama.
Saya
juga tidak lupa kenyataan Ehud Barak, Mantan PM dan Menteri Pertahanan
Israel ketika terburainya Komunis dan pecah berkecainya Negara Sovet
pada akhir tahun 80-an:
"Supaya berwaspasa terhadap kumpulan Islam yang muncul di negara Asia Tengah bekas jajahan Islam".
Kita
perlu membaca sikap kuasa besar barat dan timur terhadap Islam secara
menyeluruh. Kita juga wajar memahami mengapa British berfahaman Liberal
kapitalis dan sekutunya mengizinkan kemerdekaan Yaman Selatan dahulu
kepada pembentukan kerajaan Komunis Maxis di antara tempat paling
stratejik dan Rusia dan China mengizinkan penubuhan kerajaan pro barat
di kawasan umat Islam di Asia Tengah. Dalam masa yang sama adanya pula
negara Arab yang bersekongkol dalam percaturan politik kuasa besar.
Umat
Islam juga dikawal habis-habisan dalam perlumbaan teknologi. Maka
kalau yang maju sehingga sedikit kemajuan dalam teknologi nuklear,
laksana tanda kiamat yang wajib dimusnahkan, walau pun dia seorang
Islam yang zalim seperti Saddam Husain atau tolol seperti Muaamar
Gaddafi. Sekalipun bertujuan untuk tenaga letrik dan sebagainya, tetap
diharamkan. Saintis Iran, dikutip untuk dibunuh dan ada yang diculik
ketika menunaikan haji di Makkah, tiba-tiba dapat melarikan diri ke
Kedutaan Pakistan di Amerika.
Ada pun
negara lain boleh membina semaju-majunya, sehingga melakukan ujian
yang mengacau cuaca dunia dan keselamatan penduduk setempat, dan
mengganggu keamanan dunia dengan senjata pemusnah membunuh lebih kejam
daripada binatang buas.
Negara barat
dan timur boleh menubuhkan apa sahaja pakatan termasuk ketenteraan,
saperti NATO dan Warsaw, atau pakatan ekonomi seperti EU, AFTA, NAFTA,
G7, TPPA dan sebagainya. Adapun negara umat Islam diharamkan seperti
itu.
Maka OIC hanya layak bersifat
NGO yang hidup segan mati tak mahu. Apabila Almarhum Erbakan PM Turki
menubuh G8, maka dilumpuhkan, lebih lagi apabila mencadangkan Dinar
pengganti Dollar dalam urusan kewangan antarabangsa. Tiba-tiba Erbakan
(Pemimpin Parti Islam seperti PAS di Malaysia) digulingkan, termasuk
Tun Mahadir pemimpin kuat Umno yang menyokong cadangan ini.
Beginilah
senario membelasah Islam tanpa mengira mazhab, tanpa mengira namanya
Sunni, Salaf atau Khalaf, Asyairah, Maturidiyyah, Wahabi dan lain-lain.
Termasuk tanpa mengira Sunni, Syiah dan Khawarij dan lain-lain,
termasuklah tanpa mengira Islam atau sekular.
Pada
zaman penjajahan dahulu pihak musuh juga berjaya mencipta mazhab yang
disokong oleh mereka seperti Qadiani (Ahmadiyyah) di India dan Bahai di
Iran yang ditolak oleh umat Islam, sehingga terpaksa memindah
pengkalan di Israel dan England.
GERAKAN ISLAM DAN HUBUNGANNYA DENGAN MAZHAB
Semua
gerakan Islam Islah dan tajdid menangani berbagai mazhab dengan ilmu
para ulamanya melalui taqrib kalangan mazahib yang dikira daripada Ahli
al-Islam atau pun Ahli Al-Qiblah.
Pelopor
gerakan tajdid zaman penjajahan, Jamaluddin al-Afghani yang pernah
dibuang ke Iran dan kemudiannya ke Mesir, lalu bergabung dengan
muridnya Muhammad Abduh memainkan peranan pada awal abad yang lalu
bersama dengan Ayatullah Al-Kasyani. Usaha ini disambung oleh Hasan
al-Banna, Abul 'Aala Maududi, Nawwab Sofawai dan lain-lain. PAS juga
bersama menyambung dalam usaha ini. Namun mendapat tentangan dan
gangguan dalam negara dan antarabangsa. Hasan al-Banna ditembak mati di
Mesir dan Nawwab Sofawi dihukum bunuh di Iran. Dua tokoh al-Azhar,
selepas Syaikh Muhammad Abduh iaitu Shaikh Mustafa al-Maghari dan
Mahmud Syaltut melibatkan diri dalam usaha taqrib. Selepasnya
perlantikan Shaikh Azhar dikuasai oleh kerajaan Mesir.
Almarhum
Dr Said Ramadan al-Misri (S/U Ikhwan Muslimin) menegaskan bahawa
beliau tidak melupai demonstrasi ratusan ribu di kedutaan Mesir di
Tehran apabila Sayyid Qutb dan rakan-rakannya dijatuhkan hukuman mati
ditali gantung.
Gerakan Ikhwan
al-Muslimin secara khusus mememainkan pengaruh yang besar, apabila
beberapa kitab dan risalahnya diterjemahkan ke bahasa Parsi, di antara
penterjemahnya ialah Ayatullah Ali Khamenei yang dilantik menjadi Imam
selepas al-Khomeini. Terakhirnya, beliau mengeluarkan fatwa membatalkan
beberapa ribu hadis dalam kitab mereka (al-Kulaini), yang didapati
mencela para sahabat dan Umahat al-Mukminin RA.
Satu
pendedahan diawal revolusinya berlaku perang teluk yang belum selesai
sehingga kini. Berlaku pengeboman bangunan yang mengorbankan lebih 80
orang pemimpin, mereka sebahagian besarnya terlibat dengan gerakan
Islam, diantaranya ialah Ayatullah Bahasyti.
Walau
pun mereka boleh bertahan, namun mereka berdepan dengan para ulama
fanatik mazhab yang masih ramai dalam masyarakat yang bertindak secara
negatif menyebarkan mazhab dan pandangannya di kalangan sunni, di
samping negara Arab Sunni berjiran tidak menunjukkan semangat kejiranan
dan persaudaraan seagama, sebaliknya bersedia menjadi pengkalan
tentera kuasa besar barat yang menjadikan Iran satu ancaman besar
kepada mereka. Sedangkan negara ini sangat rapat dengan Iran pada zaman
Shah yang menjadi pengkalan terkuat kepada Barat.
Sikap
kerajaan negara Arab terhadap kemenangan Islam di Sudan, terhadap
Ghazzah, terkini di Mesir, Tunisia, dan lain-lain, sangat menunjukkan
belangnya yang sebenar. Menunjukkan usaha menghalang munculnya Negara
Sunni yang mampu memimpin dunia Islam - sesuatu yang tidak boleh
dilakukan oleh Iran walaupun sudah menunjukkan arah menjadi kuasa besar
dunia.
Sikapnya memutuskan hubungan
dengan Israel dan membatalkan pengiktirafan yang dilakukan oleh
kerajaan Shah dahulu dan keberanian membantu Hamas, dan Tanzim Jihad
bukan sahaja Hizbullah, sepatutnya dilakukan oleh Negara Arab Sunni
sangat memalukan.
Negara-negara besar
yang terlibat dalam penubuhan Israel telah berjaya mencetuskan
peperangan secara wakalah di Syria yang dianggap oleh Lawrence sejak
seratus tahun yang lalu sebagai kawasan penyelamat kepada penaklukan
tanah suci mereka di Palestin. Terkini dapat menghapuskan pengkalan
Hamas dan Tanzim Jihad (dua kumpulan Islam Sunni), pengkalan hadapan
secara lansung dengan Israel yang tidak dibenarkan di semua Negara
Arab, kecuali Yaman, Sudan, Algeria, Qatar dan Lubnan, serta menyekat
saluran senjata menentang Israel disebelah utara, yakni bukan hanya
melibatkan Hizbullah daripada Syiah.
PETA BARU DUNIA ISLAM
Pada
awal abad yang lalu, semangat kebangsaan memecahkan umat Islam berjaya
menjatuhkan Khilafah Uthmaniyyah, iaitu peranan mazhab pada masa itu
tidak besar. Pendedahan terkini melalui media baru menunjukkan, faktor
mazhab dan kepelbagaian kaum dan agama yang ada dalam negeri Islam
dijadikan faktor membentuk peta baru Asia Barat dan akhirnya melibatkan
dunia Islam. Tujuannya ialah menyelamatkan Israel yang menjadi
pengkalan hadapan dalam pertembungan dengan dunia Islam, juga
penguasaan terhadap sumber pembekal tenaga dan perjalanan antarabangsa.
Pemetaan
dicadangkan supaya Selatan Mesir (So'eid) dipecahkan kepada kaum yang
rapat dengan Afrika yang digabungkan dengan Sudan Utara yang dipisahkan
daripada Sudan Selatan dan Darfur. Negara untuk kaum Kristian Koptik
juga dicadangkan. Utara Afrika dipecahkan di antara kaum Arab dan
Barbar (amazigh). Syria , Iraq dan Lubnan dipecahkan kepada Sunni,
Syiah, Alawi, Kurdis dan Turkuman yang memecahkan Turki pula. Begitu
juga Saudi, Iran, Negara Teluk dan Yaman.
Usaha
melumpuhkan ketenteraan juga dilaksanakan, setelah berjaya melumpuhkan
Pakistan dan Afghanistan, Mesir dan Syria kerana masalah dalaman,
dilagakan pula Saudi dan Iran secara pertembungan mazhab. Peperangan
boleh dilakukan secara langsung atau wakalah (proksi) bagi kesempatan
pasaran senjata dalam kalangan kuasa besar dan meleburkan wilayah Islam
dengan peperangan sesama sendiri .
PENUTUP
Perpecahan
mazhab yang telah wujud sejak seribu tahun dahulu tidak menghalang
kemaraan dakwah dan futuhat Islam ke seluruh pelusuk dunia, kerana umat
yang tulin dapat membezakan antara yang sesat dan tidak. Masa dan
tenaga tidak dihabiskan oleh pertelingkahan mazhab dan firqah yang
wujud, tetapi kebangkitan Islam yang sedang berlaku kini digugat dengan
perkara mazhab sekiranya tidak ditangani dengan bijak oleh para ulama
dan pemimpin yang insaf.
Sumber ilmu
Islam secara riwayat dan dirayat sepatutnya dapat diperkasakan dengan
mudah sekiranya dimanfaatkan teknologi maklumat terkini.
PAS
sendiri sehingga kini berjaya menapis segala anasir fahaman dan mazhab
yang cuba dimasukkan kedalam PAS atau menggangu perjalanannya, sama
ada kumpulan ini keluar dengan sendiri atau dipecat.
Akhirnya bacalah firman Allah, maksudnya:
103. Katakanlah (Wahai Muhammad): Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang paling rugi amal-amal perbuatannya?
104. (Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan.
105. merekalah orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat Tuhan mereka dan akan pertemuan dengannya; oleh itu gugurlah amal-amal mereka; maka akibatya Kami tidak akan memberi sebarang pertimbangan untuk menilai amal mereka, pada hari kiamat kelak.
106. (Mereka yang bersifat) demikian, balasannya neraka Jahannam, disebabkan mereka kufur ingkar, dan mereka pula menjadikan ayat-ayatKu dan Rasul-rasulKu sebagai ejek-ejekan.
(Surah Surah al-Kahf : ayat 103-106)
ABDUL HADI BIN AWANG
PRESIDEN PAS
ABDUL HADI BIN AWANG
PRESIDEN PAS
Turki sekat akses kepada Twitter
Posted on Friday, March 21 @ 16:02:49 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
ANKARA: ANKARA: Twitter disekat di Turki lewat Khamis hanya beberapa jam selepas Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan memberi amaran untuk "menghapuskan" rangkaian sosial itu serta beberapa rangkaian lain yang mendedahkan dakwaan penyelewengan terhadap beberapa pemimpin kanannya.
Agensi berita Anatolia melaporkan pihak berkuasa "secara teknikal menyekat akses kepada Twitter" kerana perkhidmatan itu tidak menghiraukan beberapa arahan mahkamah untuk membuang sebahagian pautan yang disifatkan melanggar undang-undang.
Posted on Friday, March 21 @ 16:02:49 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
ANKARA: ANKARA: Twitter disekat di Turki lewat Khamis hanya beberapa jam selepas Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan memberi amaran untuk "menghapuskan" rangkaian sosial itu serta beberapa rangkaian lain yang mendedahkan dakwaan penyelewengan terhadap beberapa pemimpin kanannya.
Agensi berita Anatolia melaporkan pihak berkuasa "secara teknikal menyekat akses kepada Twitter" kerana perkhidmatan itu tidak menghiraukan beberapa arahan mahkamah untuk membuang sebahagian pautan yang disifatkan melanggar undang-undang.
Twitter dalam reaksinya melalui akaun rasmi @policy berkata rakyat Turki boleh melepasi sekatan itu dengan menggunakan perkhidmatan teks telefon mudah alih.
Dalam reaksi awal, pesuruhjaya Kesatuan Eropah bagi agenda digital, Neelie Kroes, melalui Twitter berkata sekatan Turki itu "tidak berasas, tiada makna dan tindakan pengecut".
Beliau menambah "rakyat Turki dan masyarakat antarabangsa boleh melihat tindakan ini sebagai penapisan. Inilah dia."
Sekatan akses kepada Twitter dibuat selepas Erdogan memberitahu satu rapat umum menjelang pilihan raya kerajaan tempatan pada 30 Mac ini bahawa beliau akan menyekat akses kepada Twitter di Turki.
"Kita akan hapuskan Twitter. Saya tidak peduli apa yang masyarakat antarabangsa akan kata," katanya.
Pejabat Erdogan dalam satu kenyataan meyifatkan Twitter telah tidak menghiraukan perintah mahkamah Turki yang meminta "beberapa pautan" dikeluarkan dan perdana menteri itu terpaksa memberi perhatian kepada perkara itu.
Laman web pihak berkuasa komunikasi Turki (TIB) menarik perhatian kepada empat perintah mahkamah yang berasingan yang merujuk kepada twitter.com.
Satu daripadanya menyebut: "Langkah perlindungan telah diambil bagi laman web ini (twitter.com) berdasarkan kepada keputusan… pejabat ketua pendakwa raya Istanbul dan telah dilaksanakan oleh TIB."
Anatolia dalam satu laporannya menyebut sekatan ini adalah satu-satunya jalan penyelesaian "untuk menangani layanan tidak adil terhadap rakyat (Turki).
Erdogan berdepan tekanan selepas rakaman audio yang mengaitkan beliau dengan skandal rasuah tersebar melalui rangkaian media sosial. Rakaman itu termasuk satu perbincangan antara Erdogan dengan anaknya tentang menyembunyikan dana serta dengan beberapa orang yang lain yang membayangkan beliau campur tangan dalam urusan perniagaan, kes mahkamah dan liputan media.
Antara maklumat yang mencemarkan namanya itu datang daripada sebuah akaun Twitter di bawah nama Haramzadeler yang kelihatan mempunyai akses kepada sejumlah besar dokumen sulit dan maklumat polis berhubung siasatan itu.
Erdogan menafikan kebanyakan rakaman itu dengan menyifatkannya sebagai fitnah jahat penentangnya dan mengancam mengharamkan YouTube dan Facebook selepas pilihan raya penting pada 30 Mac ini.
"Ini tidak ada kena mengena dengan kebebasan. Kebebasan tidak bermakna hak untuk menceroboh privasi seseorang atau menyebarkan rahsia negara kepada dunia," kata Erdogan pada Khamis.
Perdana menteri itu secara terbuka mempunyai syak wasangka terhadap Internet. Pada tahun lalu, beliau menggelar Twitter sebagai "berbahaya" kerana membantu menganjurkan protes anti kerajaan yang besar.
Turki yang mempunyai lebih 10 juta pengguna Twitter telah menyekat banyak laman web sejak beberapa tahun yang lalu. YouTube diharamkan selama dua tahun sehingga 2010 kerana kandungan yang disifatkan menghina pengasas negara itu, Mustafa Kemal Ataturk. — Agensi
Tip Bijak Wang Beli Kereta
Posted on Friday, March 21 @ 16:10:47 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Tahukah anda, bahawa kereta adalah liabiliti? Mungkin ada yang menganggap ia adalah aset. Hakikatnya ia adalah liabiliti kerana dengan membeli kereta kita tidak menghasil wang, malah terpaksa mengeluarkan wang.
Dengan memiliki kereta, kita terpaksa mengeluarkan wang untuk pembayaran ansuran, takaful kenderaan, cukai jalan, servis enjin, servis tayar, cuci kereta, minyak enjin, minyak gear, ganti wiper, dan lain-lain lagi
Posted on Friday, March 21 @ 16:10:47 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Tahukah anda, bahawa kereta adalah liabiliti? Mungkin ada yang menganggap ia adalah aset. Hakikatnya ia adalah liabiliti kerana dengan membeli kereta kita tidak menghasil wang, malah terpaksa mengeluarkan wang.
Dengan memiliki kereta, kita terpaksa mengeluarkan wang untuk pembayaran ansuran, takaful kenderaan, cukai jalan, servis enjin, servis tayar, cuci kereta, minyak enjin, minyak gear, ganti wiper, dan lain-lain lagi
Jika
ada yang mengatakan kereta adalah aset, sebenarnya ia adalah aset bank
sebab bank menerima wang ansurans yang dibayar oleh pembeli kereta.
Pada
tahun 2011, CEUPACS pernah mendedahkan statistik bahawa kira-kira 50%
penjawat awam yang diisytiharkan bankrap adalah disebabkan daripada
hutang kereta. Jumlah hutang mereka adalah sekitar RM50,000 hingga
RM500,000.
Malah, tidak sedikit
daripada mereka yang diisytiharkan bankrap terdiri daripada kalangan di
bawah umur 30 tahun. Siapakah mereka ini?
Kebanyakkan
meraka adalah graduan-graduan muda yang memiliki ijazah daripada
universiti-universiti. Sayangnya ilmu tentang pengurusan kewangan, tidak
diajar di sekolah-sekolah, kolej-kolej dan univerisiti-universiti.
Jika
pinjaman kereta itu selama 5 tahun, maka selama 5 tahunlah seseorang
graduan itu terpaksa bergelut untuk membayar kereta yang semakin lama
semakin susut nilainya. Cuba bayangkan jika 7 tahun, atau 9 tahun?
Maknanya,
jika kereta dibeli ketika baru berkahwin, maknanya sehingga anak sudah
masuk 3 orang pun hutang kereta masih belum habis bayar, dengan
anggaran seorang anak setiap 3 tahun.
Sebuah
kereta yang berharga RM50,000 yang dibeli ansuran selama 9 tahun,
perlu dibayar sekitar RM650 sebulan. Maknanya, jumlah pinjaman yang
perlu dilunaskan adalah berjumlah kira-kira RM70,000.
Formula Bank
Formula
bank dallm meneliti kelulusan pinjaman adalah dengan mengira ansuran
kereta tidak melebihi 1 per 3 gaji bersih. Jika Gaji RM1,800 bagi
seorang graduan yang belum mempunyai sebarang komitmen kewangan, ia
boleh membayar ansurans kira-kira RM600 sebulan, bersamaan untuk
ansuran kereta berharga RM45,000 selama 9 tahun.
Jangan
gunakan formula bank, yakni ansuran kereta bersamaan 1/3 gaji bulanan
kerana formula inilah yang boleh menyebabkan kita bankrap.
Ia
berlaku kepada graduan muda kerana ketika memohon pinjaman kereta,
mereka masih belum ada banyak komitmen kewangan dan permohonan mereka
mudah diluluskan.
Dari masa ke
semasa, tahun ke tahun, komitmen mereka mula bertambah dan kemudian
bayaran ansuran kereta menjadi komitmen terakhir mereka untuk
dilunaskan, ditambah pula dengan komitmen-komitmen lain untuk
penyelenggaraan kereta.
Inilah yang menjadi punca akhir sekali sebahagian mereka diisytiharkan muflis akibat tidak mampu membayar ansuran kereta.
Formula Pembelian Kereta Secara Bijak
Berikut beberapa formula yang boleh dikongsikan sebagai panduan untuk membeli kereta pertama.
Formula 1: Beli Kereta Secara Tunai
Kereta apa boleh dapat tunai? Caranya ialah menabung sehingga beberapa tahun dan beli kereta selepas ia benar-benar diperlukan.
Tangguhkan
kepuasan. Jika kita mampu membayar ansurans kereta sehingga RM500 –
RM600 sebulan, maknanya kita mampu menyimpan jumlah sama tanpa membeli
kereta.
Jika menyimpan RM500 sebulan, maka setahun sudah menyimpan RM6,000 dan 3 tahun sudah mencecah RM18,000!
Jika
dicampur dengan keuntungan jika dilaburkan di pelaburan jangka pendek
sekitar 5% -7% boleh mencecah RM20,000. RM20,000 boleh diguna untuk
membeli sebuah kereta sedan terpakai. Lebih lama disimpan lagi besar
amaunnya. Apa faedahnya membeli kereta secara tunai? Kita sudah tidak
perlu memikirkan bayaran ansuran bulanan kereta.
Formula 2: Deposit Tinggi
Jangan mudah terpengaruh dengan tawaran “beli kereta tanpa deposit”. Sebenarnya ia bermakna ‘hutang lebih banyak’.
Tip
ini boleh digunakan jika membeli kereta yang agak tinggi harganya,
iaitu gunakan tip nombor 1 untuk menyimpan dan gunakannya sebagai
deposit.
Cuba bandingkan kereta yang
berharga RM50,000 yang dibeli tanpa deposit, dengan kereta yang
berharga sama dengan deposit RM20,000. Bayaran bulanannya sangat
berbeza, kerana ia mengurangkan keuntungan bank.
Kenapa perlu bayar lebih kepada bank? Ia memang sudah banyak untung!
Formula 3: Harga Kereta Bersamaan Setahun Gaji
Mungkin ada yang berkata bahawa cara-cara di atas telalu ekstrem untuk dipraktikkan dalam suasana sekarang.
Baiklah,
saya berikan satu lagi cara yang dapat digunakan jika tidak mahu guna
kaedah pertama dan kedua. Hendak sangat beli kereta baru, tanpa
deposit.
Boleh, tapi gunakan formula ini;
Harga Kereta = Setahun Gaji
Gaji bulanan:RM2,000
Harga maksimum kereta yang boleg dibeli: RM2,000 x 12 = RM24,000
Kenapa?
Agar kita mempunyai cukup wang untuk membayar petrol, tol, parking,
saman, cukai jalan, insurans takaful kereta, minyak enjin, minyak gear,
tayar dan lain-lain lagi.
Jika masih mengikut formula bank dengan 1 per 3 gaji, anda mempunyai peluang 50% kemungkinan untuk muflis.
Sumber Link
Sumber Link
Pelancaran Reformasi 2.0 secara langsung di TV Selangor malam ini
Posted on Friday, March 21 @ 15:34:34 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo
SHAH ALAM, 21 MAC: Pelancaran Jelajah #RakyatBangkit Reformasi 2.0 ekoran daripada kebangkitan rakyat yang kecewa dan marah dengan keputusan Mahkamah Rayuan menjatuhkan hukuman penjara lima tahun ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim, akan berlangsung malam ini.
Pelancaran itu akan berlangsung di Stadium Kajang yang bakal dikelolakan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) sebagai tuan rumah dengan tema #RakyatBangkit Reformasi 2.0 “Kembalikan Keadilan – Hentikan Kezaliman”.
Penjelasan berkenaan kecurangan sistem kehakiman dalam pengendalian rayuan kes fitnah Anwar dan kes hasutan Ahli Parlimen Gelugor, Karpal Singh akan dibarisi dua tokoh politik berkenaan.
tvsMereka akan turut disertai Mat Sabu, Tian Chua, Anthony Loke, Dr Hatta Ramli, Chegu Bard dan Rafizi Ramli.
TVSelangor akan membawakan siaran langsung pelancaran itu, bermula jam 9 malam ini.
Orang ramai boleh mengikutinya di http://tv.selangorku.com-sk
Posted on Friday, March 21 @ 15:34:34 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo
SHAH ALAM, 21 MAC: Pelancaran Jelajah #RakyatBangkit Reformasi 2.0 ekoran daripada kebangkitan rakyat yang kecewa dan marah dengan keputusan Mahkamah Rayuan menjatuhkan hukuman penjara lima tahun ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim, akan berlangsung malam ini.
Pelancaran itu akan berlangsung di Stadium Kajang yang bakal dikelolakan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) sebagai tuan rumah dengan tema #RakyatBangkit Reformasi 2.0 “Kembalikan Keadilan – Hentikan Kezaliman”.
Penjelasan berkenaan kecurangan sistem kehakiman dalam pengendalian rayuan kes fitnah Anwar dan kes hasutan Ahli Parlimen Gelugor, Karpal Singh akan dibarisi dua tokoh politik berkenaan.
tvsMereka akan turut disertai Mat Sabu, Tian Chua, Anthony Loke, Dr Hatta Ramli, Chegu Bard dan Rafizi Ramli.
TVSelangor akan membawakan siaran langsung pelancaran itu, bermula jam 9 malam ini.
Orang ramai boleh mengikutinya di http://tv.selangorku.com-sk
Kerana MH370, ahli Umno minta Najib letak jawatan
Najib hanya membaca teks ucapan dan terus meninggalkan dewan tanpa sesi soal jawab. Ramai wartawan tempatan dan antarabangsa kecewa dengan tindakan tersebut.
Najib bukannya membuat sidang akhbar sebaliknya memberi taklimat kehilangan pesawat MH370, katanya.
“Yang menjadi persoalannya sekarang kenapa Najib tidak mahu menjawab soalan-soalan yang amat penting di sidang media tersebut sedangkan seluruh dunia mahukan penjelasan dari pemimpin tertinggi negara,” kata beliau kepada Freae Malaysia Today.
Adakah Najib seorang yang penakut dan tidak berani untuk berhadapan wartawan di dalam negara dan luar negara yang akan menyoal beliau, tanya Syed Rosli lagi.
“Melihatkan pengumuman Perdana Menteri Australia Tony Abbot yang telah membuat pengumuman di Parlimen adalah sewajarnya Kerajaan Malaysia diketuai oleh Perdana Menteri Najib Razak melakukan perkara yang sama di parlimen Malaysia,” cadang beliau.
Katanya lagi, di sini kita boleh lihat betapa tingginya kreditabiliti dan akauntibiliti seorang pemimpin di Australia berbanding pemimpin cap ayam di Malaysia, lapor FMT.
Telahan Syed Rosli ada benarnya. Sesiapa yang melihat sidang media PM Australia secara langsung semalam akan mengakui kebenaran tersebut. PM Australia silih berganti beralih tempat dengan Panglima Angkatan Tentera Australia menjawab soalan wartawan.
Tony Abbot tak nak ‘lari’ sebelum semua soalan kepadanya belum dijawab!!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan