Ahad, 23 Mac 2014

DITEKAN....DIMALUKAN DLL......BELIAU KIAN POPULAR

MELBOURNE: Seorang wanita Australia memainkan peranan penting dalam operasi mencari pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang sejak 8 Mac lepas.
  
Kapten Allison Norris adalah Pegawai Memerintah kapal kedua terbesar tentera laut Australia, HMAS Success, yang akan tiba di kawasan pencarian pagi ini, memberitahu News Corp menerusi telefon satelit, beliau dan 220 anak kapal sudah bersedia untuk berdepan apa juga cabaran.
  
Norris menjangkakan operasi mencari berdepan kesukaran berikutan keadaan cuaca dijangka merosot pada hujung minggu ini dengan keadaan laut bergelora dan ombak setinggi tiga dan empat atau 2.5 meter dan tiupan angin sederhana.
  
"Ini tidak menjejaskan keupayaan kami dalam misi mencari," katanya.
  
Sekiranya menemui sebarang serpihan daripada pesawat hilang itu, anak kapal akan cuba mengambilnya dengan menggunakan bot penyelamat dan mungkin kren, katanya kepada akhbar itu.
  
Norris berkata anak kapal sedar akan betapa pentingnya operasi itu dan mereka telah diberikan taklimat mengenai apa yang perlu dicari.
  
Misi mereka  mencari objek sepanjang 24 meter yang mungkin dapat merungkai misteri kehilangan pesawat itu, katanya.
  
Pelayaran kapal itu lancar tetapi dalam keadaan cuaca mendung dengan suhu 15 darjah.
  
Norris menyertai tentera laut sejak 1987 sebagai pegawai dan pakar perang.
  
Beliau merupakan pegawai memerintah kapal frigat HMAS Melbourne sebelum ditugaskan di daratan dan kemudiannya dilantik pegawai memerintah HMAS Success pada Disember 2012.
  
Beliau merupakan pegawai eksekutif di Melbourne semasa dikerahkan bertugas di Teluk di bawah operasi "Operation Catalyst" dan pernah berkhidmat di HMAS Sydney di Timur Tengah.
  
Pada 2010 beliau disenaraikan sebagai finalis bagi kategori komuniti dan kerajaan bagi bahagian ACT anugerah 'Telstra Business Woman'.
  
MH370, pesawat Boeing 777-200ER yang dalam penerbangan ke Beijing, membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, hilang pada 8 Mac lepas, kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam.
  
Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama. - Bernama
KUALA LUMPUR: Keputusan SPM 2013 memberikan suatu gambaran yang kabur, yang tidak menunjukkan keadaan sebenar situasi pendidikan kita, kata Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar.

Jelas, ujarnya pelajar Malaysia jelas tidak boleh bersaing jika membandingkan prestasi negara di peringkat antarabangsa.

“Adakah keputusan SPM ini dimanipulasikan oleh kerajaan untuk mengabui mata rakyat?” tanya beliau yang juga Naib Presiden PKR dalam satu kenyataan sebagaimana di bawah.

Buat kesekian kalinya kita mendapat khabar keputusan SPM yang baik, dan memberangsangkan.

Secara keseluruhan, keputusan SPM 2013 adalah lebih baik jika dibandingkan dari segi keputusan Gred Purata Negara (GPN), iaitu pada 4.93 mata berbanding dengan 5.08 mata pada tahun 2012 (purata yang lebih kecil menunjukkan keputusan yang lebih baik).

Lebih ramai  pelajar yang berjaya mendapatkan keputusan cemerlang A dalam semua subjek iaitu 13,970 pelajar berbanding 13,720 iaitu peningkatan sebanyak 0.05 peratus dari tahun sebelumnya.

Keputusan juga menunjukkan peningkatan markah dalam subjek-subjek seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Sains.

Walau terdapat penurunan kecil dalam subjek Matematik, namun dalam subjek elektif, peningkatan telah didapati dalam 55 subjek termasuk Matematik Tambahan, Fizik, Kimia, Biologi, Sains Tambahan dan Sains.

Pun begitu, bagaimanakah kita boleh yakin dengan keputusan ini adalah satu keputusan yang baik, sedangkan maklumat mengenai markah lulus dan gred dalam peperiksaan ini dikategorikan sebagai rahsia di bawah Akta Rahsia Rasmi?

Kita sepatutnya berhak menilai sejauh mana keputusan ini boleh memuaskan tahap pencapaian pendidikan negara.

Sebenarnya, peratusan kelulusan semakin menurun berbanding dengan dengan tahun lepas, dengan hanya 85.5 peratus daripada calon berjaya dalam peperiksaan tersebut, berbanding dengan 91.2 peratus pada tahun 2012.

Angka calon yang gagal amat besar sekali, iaitu kira-kira 68,208 orang calon daripada 470,395 calon. Kementerian perlu menyiasat kenapakah begitu ramai calon keciciran, dan seterusnya menjelaskan kenapakah keadaan ini berlaku.

Sebaiknya kita juga membandingkan prestasi negara di peringkat antarabangsa; Hal ini kerana; bila masa kita  membandingkan dengan negara-negara lain, contohnya dalam keputusan Trends in International Mathematics and Science Study (TIMMS) dan Programme for International Student Assessment (PISA), hakikatnya berlainan sama sekali.

Laporan TIMMS mendedahkan penurunan prestasi Matematik dan Sains mendadak sepanjang empat kali penilaian daripada tahun 1999. Laporan pada tahun 2011 telah mengatakan kedudukan Malaysia telah jatuh dari tahun 1999 dalam kedua-dua subjek Matematik dan Sains, iaitu bagi subjek Matematik 16 (1999), 10 (2003), 20 (2007), dan 26 (2011) sementara subjek Sains pula ialah 22 (1999), 20 (2003), 21 (2007), dan 32 (2011).

Markah purata juga menurun, iaitu 519 (1999), 508 (2003), 474(2007) dan 440 (2011) bagi subjek Matematik; sementara subjek Sains 492 (1999), 501 (2003), 471 (2007) dan 426 (2011).

Keputusan PISA pada tahun 2012 juga amat menakutkan sama sekali. Malaysia menduduki tempat ke 52, 53 dan 59 bagi subjek Matematik, Sains dan Pembacaan, jauh lebih teruk daripada Vietnam yang berada pada tahap 17, 18 dan 19 bagi subjek-subjek yang sama. Bagaimanakah sebuah negara yang tidak mempunyai sumber asli seperti Malaysia dapat menewaskan Malaysia dalam bidang pendidikan?

Yang jelas, keputusan SPM memberikan suatu gambaran yang kabur, yang tidak menunjukkan keadaan sebenar situasi pendidikan kita. Jelas pelajar Malaysia jelas tidak boleh bersaing di peringkat antarabangsa. Adakah keputusan SPM ini dimanipulasikan oleh kerajaan untuk mengabui mata rakyat?

Demi anak-anak Malaysia, saya telah mengutuskan sepucuk surat kepada Menteri Pendidikan pada minggu lepas, antara lain meminta Yang Berhormat Menteri mengadakan perbincangan dengan pihak-pihak yang berkepentingan, termasuk wakil dari profession perguruan, ahli politik bipartisan dan wakil-wakil daripada kerajaan tentang cara-cara untuk mengatasi masalah-masalah ini.

Krisis kontradiksi pendidikan sewajibnya mendesak kerajaan untuk mengambil sikap lebih terbuka dan inklusif dalam merangka polisi-polisi pendidikan, supaya penyelesaian yang terbaik dapat dicungkil dari minda-minda akademia tersohor di dalam dan luar negara. Perkara ini perlu diberi keutamaan agar Malaysia akan terus dapat bersaing dengan dengan negara-negara lain, terutama dalan era globalisasi ekonomi yang semakin rancak dari hari ke hari.

Sedarlah! Masa depan pendidikan anak anak berada di dalam tangan kita!
KUALA LUMPUR: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar mempersoalkan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang terus membisu ekoran insiden kematian remaja pada Future Music Festival Asia (FMFA) di Bukit Jalil baru-baru ini.

Katanya, sepatutnya menteri itu tampil memberi penjelasan kerana program tersebut mendapat kelulusan daripada kementerian tersebut.

"Saya hairan kenapa mereka terus membisu sedangkan insiden tersebut telah seminggu berlalu.

"Sepatutnya kementerian bertanggungjawab dalam isiden itu kerana mereka yang memberi kelulusan dan lagi satu kenapa perlu program sedemikian untuk mempromosikan negara," kata beliau kepada Harakahdaily.

Mahfuz yang menegaskan, sepatutnya kerajaan lebih prihatin dan tahu apa budaya yang harus diketengahkan untuk menarik pelancong dari luar.

"Kita ada banyak budaya tradisi yang boleh diketengahkan dan dapat menarik minat pelancong luar.

"Kenapa muzik liar yang hendak dipromosikan, ini amat bertentangan dengan budaya timur yang kita miliki serta peliharai selama ini," sambung beliau.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu turut mempertikai tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang tidak mengambil tindakan kepada pihak penganjur.

"Isu kematian akibat dadah, tidak ada tindakan tegas diambil terhadap pihak penganjur.

"Dadah baru tapi kenapa membisu, sepatutnya pihak polis telah membuat halangan bila mengetahui wujud penggunaan dadah pada acara itu," katanya.

Beliau berharap setiap pihak yang terlibat dalam acara FMFA perlu tampil segera memberi penjelasan dan bukannya membisu tanpa rasa bersalah.

Dilaporkan, kematian enam remaja ketika menonton konsert itu akibat daripada pengambilan dadah.
ISLAM menganjurkan umatnya supaya sentiasa memelihara kesihatan dan meningkatkan kekuatan tubuh badan serta ketajaman akal. Kerana itu Islam menggalakkan aktiviti-aktiviti riadah yang mampu meningkatkan kekuatan fizikal dan mental.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam merupakan qudwah (ikutan) yang terbaik dalam hal ini. Dalam kitab-kitab hadits dan sirah, banyak riwayat yang menyatakan bahawa Baginda menggemari dan menganjurkan sukan-sukan yang berbentuk olahraga, pertahanan diri dan ketenteraan seperti berlumba lari, berenang, memanah, menunggang kuda, beradu senjata, dan sebagainya.

Sungguhpun demikian, Islam tidak sekali-kali membiarkan umatnya terbiar begitu sahaja untuk melakukan sesuatu perkara tanpa memberikan sebarang bimbingan, garis pandu atau batasan. Maka kerana itulah, tiap sesuatu itu ada batasannya yang perlu dijaga dan diperhatikan, termasuk juga dalam perkara sukan dan bersukan.

Walaupun bersukan itu pada dasarnya adalah harus, sama ada ia dilakukan atas dasar memelihara kesihatan atau sekadar mengisi masa lapang, namun ia boleh menjadi tertegah bahkan haram dalam keadaan-keadaan tertentu terutama jika ia bertentangan dengan hukum, ajaran, tatacara, syariat dan adab-adab Islam. Antara batasan yang sering dipandang ringan ketika bersukan ialah perintah menutup aurat.

Tidak ada keringanan untuk mendedahkan aurat ketika bersukan

Aurat merupakan satu mahkota kehormatan tidak kira bagi perempuan mahupun lelaki. Dari itu ia wajib dijaga bukan sahaja ketika mengerjakan sembahyang, bahkan ia wajib dijaga pada sepanjang masa hatta dalam rumah sekalipun. Menjaga aurat itu sangat tinggi nilainya, sehinggakan apabila seseorang itu menutup aurat dengan sempurna, identitinya sebagai seorang Islam akan terserlah dan akan dipandang dengan penuh rasa mulia dan hormat. Sebagai contoh, jika kita terlihat seorang perempuan yang menutup auratnya dengan sempurna misalnya, maka perkara paling awal yang akan terdetik dalam hati kita ialah perempuan tersebut adalah seorang yang berugama Islam dan dia adalah seorang muslimah yang baik.

Apa dia aurat? Dari segi bahasa, aurat berasal daripada perkataan Arab yang bererti aib atau sesuatu yang memalukan.

Menurut istilah syara‘ pula, aurat ialah bahagian tubuh manusia yang wajib ditutup dan dilindungi daripada pandangan orang ramai. Aurat lelaki ialah di antara pusat dengan dua lutut. Sementara aurat perempuan pula ialah seluruh anggota tubuh badannya melainkan muka dan dua tapak tangan (luar dan dalam) sehingga dua pergelangan tangannya.

Dari definisi aurat itu sendiri dapat difahami bahawa mendedahkan aurat itu merupakan satu perbuatan yang mendatangkan aib dan memalukan. Jadi orang yang sihat perasaannya, sempurna akhlaknya dan waras akal fikirannya secara fitrah dan semulajadinya pasti akan menjaga auratnya dengan sempurna dan pasti akan segera menutupi auratnya yang terdedah itu dengan apa jua cara sekalipun.

Menurut syara‘, hukum menutup aurat itu adalah wajib, dan mendedahkannya pula adalah haram dengan nas al-Quran, hadits dan ijma‘ umat Islam dan merupakan satu dosa besar. Mendedahkan aurat menyebabkan orang itu sentiasa dalam laknat Allah Subhanahu wa Ta‘ala dan sentiasa dalam dosa selagi mana dia belum bertaubat, belum menyesali dan belum berniat untuk meninggalkan perbuatan tersebut.

Hendaklah diingat bahawa tidak ada kelonggaran untuk membuka aurat ketika bersukan. Alasan-alasan seperti panas, rimas, sukar membuat pergerakan dan sebagainya jika menutup aurat ketika bersukan tidak sekali-kali diterima oleh syara‘.

Dari itu, ketika bersukan hendaklah memakai pakaian yang bersesuaian, menutup aurat, tidak menjolok mata dan tidak menimbulkan fitnah.Perlu diingat dan ditekankan di sini bahawa pakaian yang jarang, nipis atau ketat sehingga menampakkan warna kulit atau susuk tubuh adalah ditegah dan tidak memadai walaupun pada zahirnya ia seolah-olah menutup bahagian aurat.

Tidak ada kelonggaran menurut syara‘ dalam hal menutup aurat ketika bersukan ini sungguhpun di antara sesama lelaki ataupunsesama perempuan. Abu Sa‘ed al-Khudri Radhiallahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda, maksudnya: “Janganlah seorang lelaki memandang akan aurat seorang lelaki (yang lain) dan janganlah seorang perempuan (memandang) akan aurat seorang perempuan (yang lain).” (Hadits riwayat Imam Muslim)

Daripada Mu‘awiyah bin Haidah Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, maksudnya: “Jagalah auratmu kecuali dari isterimu atau hamba-hamba perempuan yang engkau miliki.” (Hadits riwayat Imam Abu Daud, at-Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Selain memastikan aurat terjaga dengan sempurna, wajib juga menjaga syarat-syarat lain yang telah digariskan oleh syara’ dalam hal berpakaian seperti:

1. Tidak menyerupai pakaian lawan jenisnya.

2. Tidak menyerupai pakaian atau cara berpakaian orang kafir.Maksudnya di sini ialah apa-apa pakaian atau sesuatu yang dipakai oleh orang kafir sebagai cogan khas atau ciri pengenalan bagi mereka, contohnya di sini seperti ‘scapular’, iaitu sejenis potongan kain atau aksesori tertentu yang dipakai khusus oleh pengabdi ugama Kristian.

3. Tidak memakai pakaian yang mempunyai gambar, lambang atau unsur yang bertentangan dengan syariat Islam seperti lambang salib, minuman keras dan sebagainya.

4. Khusus bagi perempuan pula, jangan dia memakai pakaian yang mempunyai wangi-wangian dan jangan pakaian itu berhias-hias kerana yang demikian itu akan menarik perhatian lelaki dan sekaligus mengundang fitnah.

5. Manakala bagi lelaki pula, jangan pakaiannya itu diperbuat daripada benang sutera. Dari itu, dengan sendirinya, apa saja jenis sukan yang mensyaratkan untuk memakai pakaian yang tidak memenuhi kehendak syara‘ apatah lagi bertentangan dengannya seperti sukan yang mewajibkan pesertanya memakai pakaian yang mendedahkan aurat atau mewajibkan pesertanya memakai pakaian yang mengandungi lambang salib dan sebagainya adalah wajib ditinggalkan.

Maka sebagai merealisasikan rasa taqwa dan takutkan Allah Subhanahu wa Ta‘ala, marilah kita menutup aurat dengan sempurna dan menghindarkan apa sahaja bentuk dan jenis pakaian yang melanggar aturan hukum syara‘ pada sepanjang masa termasuk ketika melakukan aktiviti sukan. Jangan hendaknya aktiviti sukan yang pada asalnya diharuskan oleh syara‘ itu menjadi satu aktiviti yang mendatangkan dosa akibat kealpaan kita dalam menjaga adab berpakaian. Biar dalam kita berusaha mendapatkan sihat itu kita turut sama mendapatkan berkat dan redha Allah. Jangan pula kerana inginkan sihat, laknat pula yang kita dapat!

WALLAHU'ALAM

* Sumber dari pelitabrunei.gov.bn

KAJANG: Pakatan Rakyat bertindak melancarkan Reformasi 2.0 secara besar-besaran, di Stadium Kajang, malam tadi.

Pelancaran Reformasi 2.0 itu yang bermula di Kajang, seterusnya akan digerakkan di seluruh negara, sebelum kemuncaknya akan diadakan di Kuala Lumpur.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail, berkata selepas pelancaran semalam, Reformasi 2.0 akan digerakkan di Sarawak pada 25 Mac, diikuti Sabah pada 26 Mac.

"Manakala, pada 27 Mac di Johor, 28 Mac di Kelantan, dan 29 Mac di Kedah. Finalnya akan diadakan di Kuala Lumpur," kata beliau.

Selain pelancaran Reformasi 2.0, malam tadi juga sebuah buku tulisan Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli turut dilancarkan dan mendapat sambutan hangat daripada rakyat.

Buku bertajuk 'Reformasi 2.0 Fakta Kes Anwar Ibrahim: Di Mana Integriti Mahkamah?' itu ditulis berdasarkan kes-kes Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang digarap hasil bacaan Ahli Parlimen Pandan itu ke atas fail-fail kes dan afidavit-afidavit yang diambil daripada barisan peguam Anwar.

Tegas Saifuddin, kandungan buku setebal 80 muka surat itu mendedahkan beberapa keraguan munasabah sepanjang kes tersebut, selain beberapa percanggahan yang tidak dilaporkan oleh media arus perdana.

Buku tersebut dijual pada harga RM5 senaskhah.

Pada pelancaran Reformasi 2.0 dan buku tersebut, malam tadi, beberapa pemimpin utama Pakatan Rakyat turut memanaskan pentas dengan ucapan-ucapan yang ringkas dan padat.

Antara pimpinan utama yang berucap ialah Naib Presiden PAS, Datuk Paduka Husam Musa, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof, bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Pengerusi DAP, Lim Kit Siang, Presiden PKR dan juga calon Kajang, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.

Selain mereka, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, Ahli Parlimen Batu, Tian Chua, Ketua AMK, Shamsul Iskandar Md Akin, dan Ketua Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiat turut berucap.
KUALA LUMPUR: Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) hari ini mengerahkan enam pesawat untuk menyertai operasi mengesan pesawat MH370 di selatan Lautan Hindi.
  
AMSA dalam satu kenyataan di sini, berkata sebuah pesawat P3 Orion milik Tentera Udara Diraja Australia (RAAF) berlepas kira-kira 9 pagi (waktu Australia Timur) sementara dua pesawat komersial perjalanan jarak jauh berlepas pada 9.15 pagi.
  
"Pesawat kedua P3 Orion RAAF dijadual berlepas pada 11 pagi, manakala P3 Orion milik New Zealand pula pada pukul 1 tengah hari, dan pesawat ketiga P3 Orion RAAF dijangka terbang keluar pada 3 petang," kata kenyataan itu.
  
Menurut kenyataan itu disebabkan jarak perjalanan pergi balik ke lokasi pencarian yang jauh, pesawat P3 Orion yang terbabit hanya mempunyai masa pencarian selama dua jam.

Pesawat komersial perjalanan jarak jauh pula mempunyai masa pencarian kira-kira lima jam, kata kenyataan itu.
  
Selain itu, dua kapal dagang sudah berada di kawasan pencarian sementara kapal Tentera Laut Diraja Australia HMAS Success dijangka tiba lewat petang ini.
  
"Empat boya penanda yang digugurkan di kawasan pencarian awal minggu ini masih menghantar data mengenai pergerakan air ke AMSA," kata kenyataan itu.
  
Pesawat Boeing 777-200ER yang dalam penerbangan ke Beijing bersama sama 227 penumpang dan 12 anak kapal, hilang kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 12.41 tengah malam 8 Mac lepas.
  
Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama. - Bernama
KUCHING: New Zealand akan membantu Malaysia dalam apa juga cara yang mereka mampu bagi mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang sejak dua minggu lepas.
  
Sambil meluahkan rasa sedih dan simpati kerajaan serta rakyatnya, Menteri Hal Ehwal Maori New Zealand, Dr Pita Sharples berkata menjadi tanggungjawab negara itu untuk membantu Malaysia atas dasar hubungan baik kedua-dua negara.
  
"Apabila gempa bumi menggegarkan Christchurch, Malaysia antara yang terawal menawarkan bantuan, dan ini amat dihargai oleh kerajaan dan rakyat New Zealand," katanya semasa berucap dalam jamuan malam 'Sarawak-New Zealand Night', di sini malam tadi.
  
Gempa bumi Christchurch pda 22 Feb 2011 mengorbankan 185 orang manakala ribuan lagi cedera.
  
Dalam pada itu Sharples berkata kerjasama baik antara Malaysia dan New Zealand yang wujud dalam pelbagai bidang sejak sekian lama, perlu dipertingkat bagi menghadapi cabaran global terutama dalam ekonomi.
  
Sementara itu, Timbalan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Alfred Jabu yang merupakan tetamu kehormat majlis tersebut, berkata adalah amat penting untuk mengekalkan hubungan baik antara Sarawak dan New Zealand yang banyak memberi manfaat kepada kedua-dua pihak.
  
Pada masa sama katanya ada keperluan untuk kedua-dua pihak meneroka lebih jauh potensi bidang-bidang seperti pendidikan, peluang perniagaan, pelancongan serta program pertukaran kebudayaan.
  
"Skop kerjasama antara kedua-dua pihak perlu diperluas bagi meliputi lebih banyak sektor dan meneroka peluang yang ada," katanya.
  
Beliau turut mempelawa pelabur asing membantu kerajaan Sarawak meneroka pelbagai sumber asli yang ada di negeri itu, termasuk hidroelektrik.
  
"Menjelang 2030, Sarawak akan menjadi penggerak utama tenaga di rantau ini," kata Jabu.
  
Selain itu katanya Sarawak juga mempunyai potensi yang besar dalam industri pelancongan terutama sektor ekopelancongan yang kini semakin menjadi perhatian pelawat. - Bernama

KAJANG: Perhimpunan Reformasi 2.0 menyaksikan hampir 10,000 penyokong Pakatan Rakyat berkumpul di Stadium Kajang malam tadi.

Lebih 23 orang pimpinan Pakatan Rakyat daripada PAS, PKR dan DAP tampil di atas pentas memberi ucapan berapi-api membidas kezaliman kerajaan Umno BN terhadap rakyat.

Orang ramai mula membanjiri Stadium Kajang seawal jam 8.00 malam menyebabkan berlaku kesesakan lalulintas di semua arah.

Walaupun masa yang diperuntukan hanya tiga minit bagi setiap pimpinan berucap namun masing-masing memberi ucapan singkat tetapi padat.

Antara pimpinan yang tampil di pentas dua Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa yang digadingkan dengan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bersama Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guang Eng.

Manakala Penasihat DAP Lim Kit Siang bergandingan dengan Ahli Parlimen Puchong Gobin Singh Deo bagi menggantikan bapanya Karpal Singh yang keuzuran.

Ketua Pemuda PAS Malaysia Suhaizan Kaiat digandingkan dengan Ketua AMK Shamsul Iskandar Mat Akin manakala Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar digandingkan bersama Sasterawan Negara Datuk A Samad Said.

Penampilan Ahli Parlimen Kepong Tan Seng Giaw yang jarang dilihat lantang tetapi malam tadi beliau tidak kurang hebatnya menyampaikan ucapan penuh semangat.

Turut bersama memberi ucapan  Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali, Ketua Muslimat PAS Siti Zailah Mohd Yusof, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, Ketua PKR Sabah Datuk Lajim Ukin, bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan bekas Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Sharif Omar.

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim diumumkan oleh Pengarah Program Tian Chua Sebagai 'ikon untuk perubahan dan semangat berjuang'.

Beliau yang naik ke pentas dengan berbaju hitam terus mendapatkan tepukan gemuruh hadirin yang turut melaungkan 'reformasi' memberi gambaran beliau masih seorang pemimpin yang disegani.

Anwar menamatkan ucapannya 20 minit itu, dengan berkata beliau tetap mempertahankan 'Kajang Move' kerana ia akan membuka jalan untuk Pakatan mengambil alih Putrajaya tidak kira apa yang berlaku kepadanya.

Beliau kemudian melaungkan 'Reformasi', sebelum hadirin bersurai kira- kira jam 12.04 malam.

Calon N25 Kajang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail turut naik pentas dan menggesa penduduk Kajang mengundi beliau dan memberi keadilan kepada suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sebelum itu jam 11.20, spotlight stadium dimatikan masing-masing hadirin menyalakan lampu telefon dan pemetik api sambil menyanyikan lagu nasyid 'Teman Sejati' yang cukup memberi makna bahawa Pakatan Rakyat masih utuh bersatu.


Tiada ulasan: