Sabtu, 22 Mac 2014

MH370 49

Mencabarnya, dasar Lautan Hindi sedalam 10 kali KLCC
Posted on Saturday, March 22 @ 09:22:16 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur




MH370: Mencabarnya, dasar Lautan Hindi sedalam 10 kali KLCC

KUALA LUMPUR: Cabaran mencari pesawat MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu kini bertambah rumit dengan jangka hayat bateri kotak hitam itu kini hanya mempunyai masa lebih kurang dua minggu sahaja lagi untuk dikesan.


Menurut Timbalan Dekan Pembangunan Pelajar dan Jaringan Industri dan Masyarakat Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Madya Dr Rizal Arshad, kedalaman lautan Hindi yang mencecah 4000 meter membuatkan misi mencari menjadi semakin sukar.

Beliau membuat perbandingan dimana kedalaman Lautan Hindi adalah sembilan hingga sepuluh kali ganda daripada ketinggian Menara Berkembar Petronas iaitu 420 meter.

“Di sesetengah kawasan kedalamannya mencecah hingga 7000 meter. Kotak hitam itu kini mempunyai masa lebih kurang dua minggu untuk mengeluarkan isyarat sonar.

“Selain itu cabaran seterusnya ialah mengenal pasti lokasi. Kita tidak tahu dimana lokasinya dan dengan dengan Lautan Hindi yang bersifat dinamik dimana ia berubah menyukarkan lagi proses mencari,” kata Dr Rizal.

Beliau menambah, Lautan Hindi merupakan antara lautan yang kuat arusnya selain dasarnya yang kerap berubah.

Oleh itu menurut beliau jika kotak hitam tersebut bergerak atau dilitupi pasir di dasar laut, ia akan merencatkan isyarat yang boleh diberikan.






Selain itu, kekangan teknologi juga antara faktor yang memberi cabaran kepada pasukan mencari dan menyelamat meneruskan usaha mereka.

Lautan Hindi atau juga dikenali sebagai ‘Lonely Ocean’ amat jarang dikunjungi pedagang untuk belayar di kawasan tersebut.

Menurut Dr Rizal, rata-rata teknologi yang ada kini hanya boleh mengesan objek sedalam 500 meter sahaja dimana beliau mencerminkan Lautan Hindi sebagai lautan yang ‘ganas’.

“Isunya ialah menggunakan kapal untuk kita menggunakan teknologi sonar, iaitu tenaga bunyi untuk melakukan pemetaan di dasar laut. Kapal-kapal ini kebanyakkannya hanya boleh melakukan pemetaan pada kedalam 1000 meter sahaja,” katanya.


Sementara itu, beliau turut membuat perbandingan antara misi pencarian pesawat Air France 447 yang terhempas di lautan Atlantik pada 2009 dengan kehilangan MH370 dimana menurutnya ia amat berbeza.

“Kotak hitam tidak direka untuk menahan tekanan yang besar dalam lautan dengan kedalaman melebihi 4000 meter. Dalam kes Air France 447, mereka tahu lokasi pesawat itu terhempas, tetapi kita tidak tahu dimana MH370 berada.

“Disebabkan mereka tahu lokasi Air France 447, jadi ini telah memudahkan mereka untuk menggunakan segala jenis teknologi yang ada untuk mengesan kotak hitam pesawat tersebut,” kata beliau semasa menjadi tetamu dalam program bual bicara Agenda AWANI pada Jumaat.

ASTRO AWANI


 Wartawan Ketepi Kehidupan Peribadi Demi Membawa Berita Terkini Mengenai MH370
Posted on Saturday, March 22 @ 09:13:57 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





PESAWAT MH370 yang hilang kini memasuki hari ke-12. Seluruh penduduk dunia dan ahli keluarga kepada 239 penumpang dan anak kapal dalam penerbangan itu berdoa bagi mendapatkan maklumat baharu yang dapat memberi penjelasan berhubung misteri kehilangannya.

Kerajaan dan agensi perisikan berusaha untuk merungkai misteri kehilangan pesawat itu dan pasukan tentera meneruskan usaha mencari dan menyelamat mereka.
Satu lagi kumpulan yang menjadi sangat sibuk sejak kehilangan pesawat adalah wartawan, sesetengah daripada mereka bekerja sepanjang masa untuk membawa berita terkini kepada orang ramai.
Ramai daripada mereka yang berkhemah di hotel, yang bertukar menjadi pusat media, di Cyberview Lodge dan Hotel Everly Putrajaya, di mana menempatkan kebanyakan keluarga penumpang.

Media membuat liputan mengenai ahli keluarga penumpang di Hotel Everly Putrajaya. Foto MOHD SAHAR MISNI

Piring satelit untuk penyiar dipasang di luar Hotel Sama-Sama bagi membolehkan media tempatan dan antarabangsa untuk membuat lintas langsung. Foto RAJA FAISAL HISHAN

Satu lagi hotel iaitu Hotel Sama-Sama yang terletak berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), menjadi tempat sidang media setiap hari oleh wakil kerajaan.
Lebih 300 kakitangan pemberita dari 99 agensi berita asing dan 43 agensi tempatan yang membuat liputan berita dari hotel ini.
Walaupun auditorium di aras bawah (LG) menjadi bilik sidang media, ruang legar turut berfungsi sebagai pusat media sementara dan dewan digunakan oleh syarikat penerbangan itu bagi menghidangkan makanan kepada wartawan dan mengadakan mesyuaratnya.
Kenderaan media diletakkan di tepi jalan, piring satelit beroperasi di ruang terbuka di seberang hotel dan wartawan penyiaran boleh dilihat membuat ulasan mengenai perkembangan berita secara langsung.

Seorang petugas media sedang membaca suratkhabar sementara menunggu perkembangan baharu di Hotel Everly Putrajaya. Foto MOHD SAHAR MISNI

Kenderaan media yang diletakkan di tepi jalan yang bersedia untuk menyiarkan berita dan perkembangan baharu. Foto RAJA FAISAL HISHAN
Wartawan penyiaran termasuk muka-muka yang dikenali seperti Jim Clancy dari CCN dan James Chau dari CCTV.
Beberapa pemberita mengambil peluang untuk tidur di sudut yang lebih senyap kerana kelihatan berada di sini sepanjang hari.
Wartawan Australia, Justin Hale merupakan salah seorang yang paling awal di kalangan pengamal media asing tiba di Malaysia.
"Saya tidak tidur selama tiga hari pertama, terlalu banyak perkara yang berlaku," kata wartawan Channel 7 itu yang mempunyai pengalaman kira-kira 12 tahun.

James Chau dari CCTV merupakan antara wartawan yang dikenali membuat liputan mengenai kehilangan pesawat MH370.

Seorang wartawan penyiaran sedang membuat lintas langsung dengan membaca teleprompter di Hotel Sama-Sama. Foto RAJA FAISAL HISHAN
Beliau tinggal di hotel berkenaan dan rutin hariannya termasuk bangun awal untuk menonton berita di televisyen, menikmati sarapan dengan segera sebelum berjalan ke lapangan terbang untuk mendapatkan semua akhbar yang berbeza.
Selepas membacanya, beliau akan bercakap dengan rakan-rakan wartawan di bilik menunggu media.
"Kadang-kadang wartawan begitu teruja untuk mendapatkan bahan berita sedangkan mereka lupa ia sebenarnya mengenai orang lain.
"Saya tidak boleh bayangkan sekiranya perkara ini berlaku kepada bapa saya, abang saya atau sesiapa sahaja yang rapat dengan saya.

Petugas media sedang membuat persiapan untuk peralatan rakaman bagi sesi siaran langsung. Foto RAJA FAISAL HISHAN
"Saya akui apabila saya melihat Wall of Hope di KLIA dengan mesej untuk penumpang penerbangan itu, saya berasa amat sedih," kata Hale, yang melaporkan mengenai pengeboman Bali di Indonesia pada 2002.
"Apabila anda menulis berita, anda lupa tentang menjadi selesa. Anda tidak mampu untuk kehilangan apa-apa maklumat penting," katanya.
Walaupun terdapat kritikan dari pelbagai pihak dalam cara pihak berkuasa tempatan mengendalikan keadaan itu, Hale mempunyai pandangan yang berbeza.
"Saya rasa kerajaan telah melakukannya dengan baik. Orang ramai sering mempunyai persepsi bahawa Kerajaan merupakan seorang yang dapat melihat segala-galanya. Bukan cara itu," katanya.
Hale berkata, beliau memahami kerajaan terpaksa berhati-hati, kerana pengumuman yang salah boleh membawa masalah besar.

Wartawan penyiaran CNN, Jim Clancy sedang membuat lintas langsung di Hotel Sama-Sama. Foto AZMAN GHANI
Wartawan The Star Nadirah H. Rodzi yang berada di situ bagi membuat liputan berita sejak hari pertama, yang baharu sahaja menjadi ibu dan masih menyusukan anaknya yang baru lahir.
Beliau berada di sini pada pukul 7 pagi dan pulang selepas pukul 11 malam setiap hari.
Seorang wartawan dengan perkhidmatan berita tempatan, yang hanya mahu dikenali sebagai Farah berkata, Cyberview Lodge menyediakan Wifi percuma, bilik persidangan dan air minuman untuk wartawan.
Wartawan penyiaran dari RTM, Shadila Abdul Malek berkata, pasukannya bekerja mengukit syif untuk membuat liputan berita mengenai MH370.
"Saya tinggal di Subang, jadi saya perlu keluar rumah pukul 4 pagi dan sampai ke sini pada pukul 6 pagi untuk memulakan persiapan untuk ' makanan cross' hidup kita setiap pagi , 7 pagi ," kata Shadila , yang kadang-kadang hanya mendapat rumah pada kira-kira 11 malam.
Beliau membuat liputan berita MH370 sejak Selasa lalu, dan berkata ia memerlukan komitmen 100% terhadap kerja.

Pembantu jurutera RTM, Mohammad Adzim Ab Hamid sedang melayari Internet ketika berehat di sebuah khemah di luar Hotel Sama-Sama. Foto AZMAN GHANI
Wartawan Cina Yan Hao , yang bekerja untuk yakhbar harian yang berpangkalan di Shanghai, Oriental Morning Post, tinggal di Cyberview Lodge sejak beberapa hari lalu dan bergerak ke Hotel Sama-Sama untuk menghadiri sidang media setiap hari.
"Ia menjadi minggu yang sibuk," katanya sambil menambah bahawa beberapa media Cina yang lain akan menghabiskan masa berjalan di sekitar lapangan terbang sementara menunggu.
Mengenai kesukaran yang dihadapinya dalam melaporkan berita, Yan berkata, terdapat halangan dari segi bahasa.
"Adalah sukar untuk akhbar asing semasa sidang media kerana kadang-kadang soalan itu ditanyakan dalam Bahasa Melayu," katanya , sambil menambah bahawa ia akan menjadi lebih baik sekiranya penterjemah Cina disediakan.
Kira-kira 140 bilik disediakan untuk keluarga penumpang dan pasukan yang memberi perhatian terhadap mereka.
Pada beberapa hari pertama ketibaan keluarga penumpang pesawat MH370, kenderaan penyiaran dengan piring satelit merupakan pemandangan biasa. Walau bagaimanapun, liputan lintas langsung semakin berkurangan apabila tidak banyak perkembangan baharu.
Semakin lama, semakin ramai ahli keluargadilihat bersedia untuk bercakap dengan media, berkongsi cerita dan harapan mereka untuk orang yang tersayang yang menaiki pesawat itu.
Polis bantuan dan anggota pertahanan awam mula beramah mesra dengan wartawan.
Makan tengah hari dan minuman turut disediakan untuk media sejak beberapa hari lalu oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Oleh: LOSHANA K SHAGAR
editor@mstar.com.my

dan

Oleh: JASTIN AHMAD TARMIZI
editor@mstar.com.my

 MH370: Itu Tuhan Allah punya kerjalah!!
Posted on Saturday, March 22 @ 09:06:29 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





Akhbar China Press melaporkan bahawa Lim Guan Eng berkata Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai bernasib baik beliau tidak memegang portfolio Kementerian Pengangkutan sebelum pesawat itu hilang. Lim dalam akhbar berkenaan menyebut Liow tidak akan mampu mengendalikan media antarabangsa dengan penguasaan bahasa Inggerisnya yang lemah.

Kenyataan Lim Guan Eng ini menimbul kemarahan AJK Pusat MCA. Datuk Chai Kim Sen, AJK Pusat MCA menyifatkan Lim Guan Eng sebagai "SAKIT OTAK".

Saya tak boleh bayangkan kalau Samy Vellu masih Menteri Pengangkutan, bila diasak bertubi-tubi oleh media, lalu Samy Vellu menjawab dengan selamba "APA SUSAH, ITU TUHAN ALLAH PUNYA KERJA!"

Sebenarnya itulah mentaliti Menteri Barisan Nasional yang ada.

Tulisan ini mengulas artikel Malaysiakini di bawah:-

Lim: Syukurlah Liow bukan menteri pengangkutan
Sewaktu pelbagai negara terlibat dalam usaha mencari dan menyelamat pesawat MH370, Lim Guan Eng dan MCA mengambil kesempatan bertikam lidah daripada insiden itu dengan ketua menteri Pulau Pinang melancarkan 'serangan' awal.

Lim dalam akhbar China Press dilaporkan berkata Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai bernasib baik beliau tidak memegang portfolio Kementerian Pengangkutan sebelum pesawat itu hilang.

Dakwa Lim, Liow tidak akan mampu mengendalikan media antarabangsa dengan penguasaan bahasa Inggerisnya yang lemah.

"Syukurlah Liow bukan menteri pengangkutan," Lim dilaporkan China Press sebagai berkata demikian pada satu majlis.

Dalam respons yang juga kurang memberangsangkan, anggota jawatankuasa pusat MCA, Datuk Chai Kim Sen menyifatkan setiausaha agung DAP itu sebagai "rosak otak".

Chai mendakwa Lim pernah mengaku tidak berani berbual dalam bahasa Inggeris dengan generasi tua yang menguasai bahasa tersebut dengan "sangat baik" namun, tetap tergamak mengkritik tahap penguasaan bahasa Inggeris Liow.

Chai mengaku ketuanya itu mungkin tidak sefasih Lim dalam menggunakan beberapa istilah seperti "You print, I sue" (Awak terbitkan, saya saman), satu rujukan sinis kepada saman-saman fitnah Lim terhadap beberapa akhbar.


TEMPAYAN RETAK
http://tempayanretak.blogspot.com
 
 
KUCHING: New Zealand akan membantu Malaysia dalam apa juga cara yang mereka mampu bagi mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang sejak dua minggu lepas.
  
Sambil meluahkan rasa sedih dan simpati kerajaan serta rakyatnya, Menteri Hal Ehwal Maori New Zealand, Dr Pita Sharples berkata menjadi tanggungjawab negara itu untuk membantu Malaysia atas dasar hubungan baik kedua-dua negara.
  
"Apabila gempa bumi menggegarkan Christchurch, Malaysia antara yang terawal menawarkan bantuan, dan ini amat dihargai oleh kerajaan dan rakyat New Zealand," katanya semasa berucap dalam jamuan malam 'Sarawak-New Zealand Night', di sini malam tadi.
  
Gempa bumi Christchurch pda 22 Feb 2011 mengorbankan 185 orang manakala ribuan lagi cedera.
  
Dalam pada itu Sharples berkata kerjasama baik antara Malaysia dan New Zealand yang wujud dalam pelbagai bidang sejak sekian lama, perlu dipertingkat bagi menghadapi cabaran global terutama dalam ekonomi.
  
Sementara itu, Timbalan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Alfred Jabu yang merupakan tetamu kehormat majlis tersebut, berkata adalah amat penting untuk mengekalkan hubungan baik antara Sarawak dan New Zealand yang banyak memberi manfaat kepada kedua-dua pihak.
  
Pada masa sama katanya ada keperluan untuk kedua-dua pihak meneroka lebih jauh potensi bidang-bidang seperti pendidikan, peluang perniagaan, pelancongan serta program pertukaran kebudayaan.
  
"Skop kerjasama antara kedua-dua pihak perlu diperluas bagi meliputi lebih banyak sektor dan meneroka peluang yang ada," katanya.
  
Beliau turut mempelawa pelabur asing membantu kerajaan Sarawak meneroka pelbagai sumber asli yang ada di negeri itu, termasuk hidroelektrik.
  
"Menjelang 2030, Sarawak akan menjadi penggerak utama tenaga di rantau ini," kata Jabu.
  
Selain itu katanya Sarawak juga mempunyai potensi yang besar dalam industri pelancongan terutama sektor ekopelancongan yang kini semakin menjadi perhatian pelawat. - Bernama

Tiada ulasan: