Jumaat, 14 Mac 2014

MH370 24

Pesawat #MH370 mungkin berada di lautan hindi

March 14, 2014 by

Pesawat #MH370 mungkin berada di lautan hindi

MH370: Pentagon ada
KUALA LUMPUR: Pegawai Amerika Syarikat mendedahkan ada “petunjuk” pesawat Malaysia Airlines yang hilang sejak 8 Mac lalu mungkin terhempas di Lautan Hindi dan sedang menggerakkan kapal USS Kidd ke kawasan untuk mencarinya, lapor stesen televisyen ABC News.Pegawai kanan Pentagon itu memberitahu ABC News, pihaknya memerlukan masa 24 jam untuk menggerakkan kapalnya ke kawasan itu.”Kami ada petunjuk pesawat itu terhempas di Lautan Hindi,” kata pegawai kanan berkenaan.Jelas pegawai itu, mereka ada petunjuk pesawat itu terbang empat atau lima jam selepas hilang daripada radar dan mereka percaya ia terhempas ke dalam laut. Amerika Syarikat mempunyai pangkalan tentera di Diego Garcia yang terletak di Lautan Hindi.

Amerika Syarikat mempunyai sebuah pangkalan tentera Diego Garcia yang terletak di Lautan Hindi seperti yang ditunjukkan dalam peta di atas.
Pendedahan pegawai kanan Pentagon itu menyusul kenyataan pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dalam sidang media pada Khamis menafikan laporan awal akhbar The Wall Street Journal yang mengatakan ada bukti pesawat itu telahterbang selama beberapa jam selepas ia kali terakhir dikesan.
Usaha mengesan pesawat Boeing 777-200 itu pada mulanya digerakkan di kawasan Laut China Selatan sebelum diperluaskan di kawasan Selat Melaka sampai ke perairan dekat Kepulauan Andaman.
Ia diperluaskan selepas ada bukti pesawat berkenaan berpatah balik dari laluan asalnya dan dikesan pada kali terakhir di kawasan utara Semenanjung Malaysia dekat Selat Melaka.
“Kita sedang bekerjasama dengan dekat dengan pihak FAA dan NTSB tentang isu kemungkinan patah balik itu,” kata Hishammuddin, merujuk kepada Pentadbiran Penerbangan Persekutuan dan Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Amerika.
Dalam sidang media pada Khamis juga, Hishammuddin menafikan laporan awal rakaman satelit dari China yang menunjukkan objek di Laut China Selatanyang berkemungkinan ada kaitan dengan pesawat MH370.
Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia yang membuat tinjauan ke kawasan berkenaan kemudian mendapati laporan itu tidak benar. Kedutaan China juga kemudiannya memaklumkanimej satelit itu dikeluarkan tanpa kebenaran serta tidak menunjukkan serpihandaripada MH370.
Bekas juruterbang berpengalamanDatuk Nik Ahmad Huzlan Nik Hussainsebelum ini berkata Lautan Hindi adalah kawasan laut yang paling bergelora kerana kawasan perairannya yang luas dan tidak dihimpit oleh daratan, berbanding kawasan laut lain.
“Ini adalah kawasan yang paling sunyi di dunia. Sangat sedikit kapal dan pesawat yang lalu di situ. Ombaknya kuat dan angin kencang. Sekiranya pesawat hilang di situ, peluang untuk menemuinya sangat tipis,” katanya.
Sumber: Astro Awani
Saman jakim lh kalu brani.bengong
MH370: Raja Bomoh ugut saman sesiapa tuduh ritualnya langgar syariat Gerakan Islam

Takutnya aku..hakkk puihhhh..

Upacara ritual ala menaiki permaidani terbang dengan buah kelapa yang dilakukan bomoh Ibrahim Mat Zin di KLIA dikecam ramai pihak. Gambar fail.

Salah seorang bomoh yang melakukan upacara ritual untuk bantu usaha mengesan pesawat MH370 yang hilang dalam perjalanan ke Beijing sejak Sabtu akan memfailkan saman terhadap mana-mana pihak yang mendakwa perbuatannya itu bercanggah dengan syariat Islam.

Ibrahim Mat Zin mendakwa upacara yang dilakukannya pada Isnin di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang, menggunakan ayat suci Al-Quran dan berlandaskan syariat Islam.

“Penggunaan barang itu hanya sebagai simbolik atau petua yang diturunkan oleh orang tua dan bukannya untuk dipuja.

“Saya harap orang ramai tidak mudah menuduh saya terpesong daripada ajaran Islam dan tindakan mahkamah akan diambil kepada mereka yang degil,” katanya kepada akhbar milik Umno, Utusan Malaysia, hari ini.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim menafikan dakwaan Pakatan Rakyat bahawa kerajaan memberi kebenaran kepada bomoh itu untuk membantu mengesan lokasi pesawat Malaysia Airlines MH370 pada Isnin.

Beliau berkata, amat mustahil untuk kerajaan membenarkan upacara yang bertentangan dengan agama Islam dan khurafat itu untuk dilakukan.

Katanya, dakwaan yang mengaitkan bomoh yang terkenal di kalangan VIP itu dengan Umno sepatutnya tidak timbul.

Shahidan berkata, tidak semestinya bomoh yang dilaporkan memakai lencana 1Malaysia itu merupakan pengikut Umno dan dibayar oleh parti itu.

"Tidak, saya tidak percaya ia arahan daripada kerajaan. Tidak ada, kerana ia amat bertentangan dengan ajaran agama Islam,” katanya.

Ibrahim atau juga dikenali sebagai Raja Bomoh melakukan upacara untuk mencari di mana pesawat MH370 di KLIA pada Isnin.

Pada hari pertama, Ibrahim dan pembantunya datang dengan sangkar dan teropong buluh untuk mencari pesawat itu manakala hari kedua beliau datang dengan buah kelapa dan “tikar terbang”.

Ia dilakukan di tengah-tengah kesibukan KLIA dan menerima kecaman pelbagai pihak. -
MH 370, UYGHUR MUSLIM dan GHAZWAH AL-FIKRI

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Kalau anda rajin menjelajah ke portal berita dunia barat, ada kecenderungan untuk mereka kaitkan insiden MH 370 dengan etnik Uyghur (Muslim yang tinggal di Xinjiang, barat China). Seminggu sebelum kehilangan MH 370, Muslim Uyghur ini dikaitkan dengan serangan di stesen keretapi Kunming. Bagi yang tahu dengan game play media, automatik akan tahu ini hanyalah rentetan terbaru sebuah ghazwah al-fikri (intellectual war).

2) Tahun 2001 dahulu berlaku tragedi 9/11. Waktu tu ramai percaya itu kerja pengganas Muslim. Tapi kini, akses internet telah mencerahkan mata fikiran. Sungguh tak lojik bagaimana sebuah pesawat komersial berjaya melepasi 'the heaviest guarded airspace in the planet' yang dikawal 24/7 oleh NORAD (North American Aerospace Defence Command). Hari ini semua orang tahu 9/11 ialah inside job untuk melegitimasikan Imperialism US.

3) Dalam kes MH 370, kita mesti bersedia dari segi mental, menghadapi ghazwah al-fikri dari barat dan sekutunya. Kalau benar berlaku pesawat itu dirampas, ianya dilakukan oleh kumpulan terlatih yang memiliki teknologi tinggi, bukan nya etnik Uyghur yang ketinggalan serba serbi.

4) Etnik Uyghur sedang berjuang untuk mendapatkan kemerdekaan dari China, dan amat memerlukan international support terutama nya dari negara Islam seperti Malaysia. Mana mungkin mereka melakukan sesuatu yang boleh merosakkan perjuangan dengan menaikkan kemarahan masyarakat antarabangsa.

Sekian

MH370 – Mungkin kawasan kemalangan tak dijumpai – pakar

 
Ada kebarangkalian kawasan nahas pesawat tidak dijumpai, kata pakar penerbangan.
Jika usaha mencari pesawat hilang MH370 gagal setelah memasuki minggu kedua, ada kebarangkalian kawasan nahas tidak akan dijumpai, kata bekas penulis keselamatan penerbangan.
Merujuk kepada nahas 1972 melibatkan pesawat Pan Alaska Airways, Sylvia Adcock menerusi laman sesawang CNN berkata, pesawat Cessna berlepas dari sempadan Anchorage ke Juneau dalam cuaca buruk namun pesawat itu tidak mendarat.
Pencarian pesawat itu diperluaskan mencakupi kawasan seluas 325,000 kaki persegi dengan 3,600 jam penerbangan untuk kerja pencarian. Namun usaha tersebut menemui jalan buntu setelah 39 hari operasi mencari dan menyelamat dijalankan.
Berhubung pesawat Malaysia Airlines 777-200ER yang hilang pada Sabtu dengan membawa 239 penumpang dan anak kapal, Adcock berkata, satelit China dapat mengesan imej yang dikatakan kawasan nahas.
Namun pesawat Malaysia dan Vietnam yang melakukan kerja pencarian di Laut China Selatan semalam mendapati tiada tanda pesawat Boeing 777 berada di kawasan itu. – The Malaysian Insider

Friday, 14 March 2014

MH370 YANG HILANG ... CNN GREDKAN PIHAK BERKUASA MALAYSIA SEBAGAI YANG PALING TERUK DAN BURUK PERNAH DITEMURAMAH DALAM SEJARAH


Malaysian officials the worts I've seen .. itulah gambaran yang diberikan oleh CNN media antarabangsa mengenai cara Kerajaan Malaysia mengurus krisis pesawat MH370.

Jika apa yang di khabarkan ini benar maka imej negara kini ditahap yang paling hina dan memalukan .. benar apa yang diucapkan oleh DSAI dalamn parlimen dan luar parlimen betapa teruk dan lembab cacamerba kelam kabut flip flopnya cara Kerajaan UMNO/BN apabila berdepan dengan media bebas antarabangsa.. selalu ini rasa selesa hanya berdepan dengan Utusan, Berita Harian, BERNAMA, TV3 dan RTM.

Bayar upah puluhan juta ringgit kepada APCO untuk naikkan imej pemimpin tertentu kini hancur lebur berderai dan berkecai .. Tiada apa yang boleh memulihkannya balik.

Jelas sekali dan tidak boleh disangkal dan dinafi bahawa para pemimpin kerajaan pusat yang sedia ada langsung tidak ada kemampuan dan kepimpinan untuk mengurus tadbir negara ketika berlaku krisis dan bencana serta tragedi berat.
Tragedi MH370: Kuatkan Doa, Zikir, Munajat & Qunut Nazilah, Hindari Syirik & Khurafaf

1. Tragedi MH370 telah masuk hari ke-6 pada hari ini. Meskipun pelbagai usaha menerusi pelbagai peralatan canggih dan teknologi moden digunakan namun status keselamatan penumpangnya masih lagi misteri dan belum nampak sebarang petanda yang kukuh bagi merungkai dan menyelesaikan misteri kehilangan pesawat dan penumpangnya.

2. Seluruh rakyat dan pelbagai pihak begitu prihatin menghulurkan bantuan mengikut kadar kemampuan masing-masing. Di pihak kerajaan, sebagai sebuah negara yang meletakkan Islam menjadi agama Persekutuan, segala usaha yang bercanggah dengan syarak mesti dijauhi. Penggunaan bomoh yang menggunakan bantuan jin dan makhluk halus serta merujuk kepada tukang tilik dan tukang tenung mesti dielakkan sebagai satu teladan yang baik kepada rakyat. Rakyat perlu diperingatkan dengan hadis Sahih riwayat al-Zahabi

من أتى عرَّافًا أو كاهنًا فَصدَّقَهُ بما يقولُ فقد كفرَ بما أنزلَ على محمَّدٍ

"Sesiapa yang mendatangi tukang tilik masa lepas ('arraf) dan tukang tenung masa depan (kaahin) lalu mempercayai apa yang dikatakannya maka dia telah kufur dengan apa yang diturunkan kepada Nabi Muhammad saw."

3. Dalam menghadapi situasi yang bersifat bencana negara ini seluruh rakyat perlu dididik dengan penyelesaian cara islam sebagaimana berikut:

A. Meyakini bahawa segala apa yang berlaku adalah musibah yang mengajak setiap muslim kembali kepada Allah dengan menyebut "innaalillaahi wainnaa ilaihi raaji'un" dan meyakini maksudnya iaitu "kita adalah milik Allah dan kita pasti kembali kepada-Nya".
Allah berfirman:
وَبَشِّر الصَّابِرينَ الَّذينَ إذَا أصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إنَّا لِلَّهِ وَإِنّا إلَيْهِ رَاجِعُونَ .
"Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar yang apabila ditimpa dengan musibah mereka menyatakan "kita milik Allah dan kita pasti kembali kepada-Nya"." surah al-Baqarah: 155

Seterusnya berdoa sepertimana ditunjukkan oleh baginda Muhammad saw dalam hadis Sahih Muslim iaitu:

َ اللَّهمَّ أجِرني في مُصيبَتي واخلُفني خيرًا مِنها

"Ya Allah, berilah pahala padaku menerusi musibah ini dan gantikanlah untukku dengan yang lebih baik"

B. Berusaha dengan sedaya upaya menangani misteri kehilangan berdasarkan kemampuan ilmu dan peralatan yang ada lalu berserah diri (tawakkal) kepada Allah agar diberi taufik kejayaan merungkaikan permasalahan.

C. Meyakini bahawa doa adalah senjata sebenar orang-orang beriman sebagaimana sabda Nabi saw dalam Hadis Sahih riwayat Sayuti
الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِنِ
"Doa adalah senjata mukmin"

Allah berfirman

{أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ} [النمل : 62
Maksudnya: "Siapakah yang menyahut orang yang kesempitan apabila dia berdoa dan menyingkap trajedi buruk dan dia menjadikan kamu pengganti-pengganti di bumi. Adakah ada Ilaah (tuhan yang disembah) beserta Allah? Sedikit sangat kamu mengambil peringatan" (surah al-Naml: 62)

D. Membanyakkan zikir dan doa di kala berhadapan musibah agar segala musibah dan tragedi dibuka dan dilepaskan oleh Allah dan semua misteri terungkap dengan segera.

Antaranya

1. Zikir Nabi Yunus

لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ}

"Tiada Ilaah (tuhan yang disembah) melainkan Kamu. Maha suci Engkau. Sesungguhnya saya tergolong kalangan orang-orang yang zalim"
surah al-Anbiya: 87

Zikir ini diamalkan oleh Nabi Yunus di saat beliau diuji dengan musibah besar melibatkan nyawa iaitu ditelan oleh ikan besar di dalam lautan. Dalam kegelapan perut ikan besar tersebut beliau terus berzikir dengan zikir di atas lalu akhirnya beliau selamat dengan izin Allah.

عن سعد - رضي الله عنه - قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ألا أخبركم بشئ إذا نزل برجل منكم كرب ، أو بلاء ، من أمر الدنيا دعا به ففرج عنه ؟ دعاء ذي النون : لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين )
Nabi saw bersabda dalam Hadis Sahih : "mahukah kamu saya khabarkan suatu doa apabila turun trajedi pada seseorang atau bala daripada urusan dunia dia berdoa dengannya lalu Allah singkapkan? Iaitu doa Nabi Yunus
لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَك إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

2. Zikir ketika Kesukaran yang disebut oleh Nabi saw sebagaimana Hadis Sahih Bukhari dan Tirmizi

لا إلهَ إلا اللهُ العظيمُ الحليمُ، لا إلهَ إلا اللهُ ربُّ العرشِ العظيمِ، لا إلهَ إلا اللهُ ربُّ السماواتِ، وربُّ العرشِ الكريمِ
"Tiada Illah (tuhan yang disembah) melainkan Allah yang Maha Hebat lagi Maha Bersopan. Tiada Ilaah (tuhan yang disembah) melainkan Allah Rabb yang mencipta, memiliki dan menguruskan Arasy yang hebat. Tiada Ilaah (tuhan yang disembah) melainkan Allah Rabb yang memiliki dan menguruskan langit-langit dan Rabb yang mencipta, memiliki dan menguruskan Arasy yang mulia."

لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ الحليمُ الحَكيمُ ، لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ ربُّ العرشِ العظيمُ ، لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ ربُّ السَّمواتِ والأرضِ وربُّ العرشِ الكريم

3. Doa ketika kesukaran sebagaimana Hadis Hasan riwayat Abu Dawud

اللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو ، فَلَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ ، وَأَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْت
َ
Maksudnya: "Ya Allah. Hanya rahmatMu saya harapkan. Maka janganlah Kamu serahkan diri saya kepada diri saya sendiri meskipun sekelip mata dan perelokkanlah untuk diri saya urusan saya keseluruhannya. Tiada Ilaah (tuhan yang disembah) melainkan Engkau.

4. Zikir yang dianjurkan membacanya di awal pagi dan petang yang mengandungi maksud memohon bantuan kepada Allah sepertimana hadis yang dinilai Sahih oleh al-Albaani.

يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ أَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ , وَلا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ " .

"Wahai Yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri dengan sendiri. Dengan rahmatMu saya memohon bantuan. Perelokkanlah untuk saya urusan saya kesemuanya. Janganlah Engkau serahkan saya kepada diri saya semata-mata meskipun sekelip mata"

E. Membanyakkan doa dalam solat khususnya di waktu sujud sebagaimana Hadis Sahih Muslim sabda baginda saw

أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ وَهُوَ سَاجِدٌ ، فَأَكْثِرُوا الدُّعَاءَ
Maksudnya: "Sesungguhnya hamba berada paling hampir dengan Tuhannya di saat sujud maka banyakkanlah berdoa"

F. Melakukan Qunut Nazilah dalam 5 waktu solat pada rakaat akhir selepas rukuk dan i'tidal. Ia sunat dilakukan apabila berlaku sebarang bencana kepada umat Islam. Nabi saw melakukan Qunut selama sebulan dalam solat 5 waktu apabila para pendakwah yang dihantar oleh Nabi saw dikhianati dan dibunuh oleh beberapa suku Arab.

G. Bole juga berdoa dengan doa yang disandarkan kepada sahabat Nabi saw iaitu Ibnu Umar r.a. selepas berwudu' dan solat 2 rakaat memohon dipulangkan barang yang hilang sebagaimana Athar yang dinilai Hasan riwayat Baihaqi

اللَّهمَّ رادَّ الضَّالَّةِ هاديَ الضَّلالَةِ تَهدي منَ الضَّلالةِ ردَّ عليَّ ضالَّتي بعزَّتِكَِ وسلطانِكَِ فإنَّها من فضلِكَِ وعطائِكِ

Maksudnya: Ya Allah Yang Maha memulangkan apa yang hilang, Yang memberi petunjuk kehilangan, Engkau memberi petunjuk daripada kehilangan. Pulangkanlah kepada saya apa yang telah hilang dengan keagunganMu dan kekuasaanMu. Kerana ia sebahagian kurniaan dan pemberianMu.

4. Mudah-mudahan berkat usaha semua pihak sama ada pihak berkuasa, rakyat dan keluarga mangsa trajedi kehilangan MH370 segala misteri akan terungkai segera insyallah.

YB Ust Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat
Khamis 13.3.2014; 6.10 pm

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Selangor memberitahu tidak ada sebarang tindakan atau keterangan diambil oleh pihak polis berhubung solat hajat dan bacaan surah Yasin khas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) malam tadi sebaliknya hanya mendapatkan penjelasan biasa.

Ketua Pemuda PAS Selangor, Syarhan Humaizi Abdul Halim berkata, pihak polis bantuan hanya memanggil beliau untuk mengetahui nama dan siapa yang menganjurkan program tersebut.

"Tidak ada apa-apa berlaku, pihak polis hanya bertemu dengan saya untuk mengetahui nama dan siapa yang menganjur program tersebut," jelas beliau kepada Harakahdaily.

Solat hajat dan bacaan Yasin khas itu dianjurkan oleh Dewan Ulamak PAS Pusat dan Dewan Pemuda PAS Selangor dengan kerjasama Pusat Perubatan Islam Darulaman Malaysia adalah khas untuk penumpang dan kru pesawat MAS MH370 yang hilang pada 8 Mac (Sabtu) ketika perjalanan dari KLIA ke Beijing.

"Alhamdulliah semalam lebih 300 orang yang sertai termasuk mereka yang berada di KLIA dan prihatin terhadap insiden tersebut,” ujarnya.




Solat hajat yang dilakukan oleh Pemuda PAS di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur berlangsung malam tadi. Namun, yang menariknya ia menjadi polemik di dalam ruangan maya khususnya dalam Facebook.

Polemik itu timbul apabila dimuat naik gambar Ustaz Syarhan Humaizi sedang memberi keterangan kepada pihak polis (Polis MAHB) berhubung program yang dijalankan. Perkara itu telah selesai apabila Ustaz Syarhan sendiri memberi penerangan melalui Facebook tentang kedudukan sebenar – tidak perlu dibesar-besarkan dan dipolitikkan.

Namun, saya berasakan bahawa polemik itu timbul kerana beberapa hari sebelumnya tindakan beberapa individu melakukan aktiviti perbomohan di kawasan yang sama tidak pula diambil keterangan. Tidak pula ditunjukkan pihak berkuasa lapangan terbang mengambil tindakan serupa. Apatah lagi, sudah jelas perbuatan bomoh tersebut ditegur sebagai khurafat dan salah di sisi agama oleh para mufti dan JAKIM.

Dalam dunia maya pada hari ini, saya mencadangkan pihak polis mengambil langkah yang lebih proaktif untuk menjaga intergriti mereka. Saya percaya, program tersebut turut mendapat sokongan daripada pihak polis MAHB sendiri, cuma dalam suasana yang tegang, sedih dan tertekan seperti sekarang, sebarang kesilapan kecil boleh menimbulkan salah tanggapan masyarakat umum.

Kesimpulannya, mari kita sama-sama berlapang dada dan terus berdoa agar misteri kehilangan pesawat MH370 ini dapat dirungkaikan dalam masa terdekat.
oh malaysia ku. negara di pimpin oleh beroook atau lembu?

kuhkuhkuh!

Bahasa

MH370: Raja Bomoh ugut saman sesiapa tuduh ritualnya langgar syariat Islam

OLEH HASBULAH AWANG CHIK
March 14, 2014
Upacara ritual ala menaiki permaidani terbang dengan buah kelapa yang dilakukan bomoh Ibrahim Mat Zin di KLIA dikecam ramai pihak. Gambar fail.Upacara ritual ala menaiki permaidani terbang dengan buah kelapa yang dilakukan bomoh Ibrahim Mat Zin di KLIA dikecam ramai pihak. Gambar fail.Salah seorang bomoh yang melakukan upacara ritual untuk bantu usaha mengesan pesawat MH370 yang hilang dalam perjalanan ke Beijing sejak Sabtu akan memfailkan saman terhadap mana-mana pihak yang mendakwa perbuatannya itu bercanggah dengan syariat Islam.
Ibrahim Mat Zin mendakwa upacara yang dilakukannya pada Isnin di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang, menggunakan ayat suci Al-Quran dan berlandaskan syariat Islam.
“Penggunaan barang itu hanya sebagai simbolik atau petua yang diturunkan oleh orang tua dan bukannya untuk dipuja.
“Saya harap orang ramai tidak mudah menuduh saya terpesong daripada ajaran Islam dan tindakan mahkamah akan diambil kepada mereka yang degil,” katanya kepada akhbar milik Umno, Utusan Malaysia, hari ini.
Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim menafikan dakwaan Pakatan Rakyat bahawa kerajaan memberi kebenaran kepada bomoh itu untuk membantu mengesan lokasi pesawat Malaysia Airlines MH370 pada Isnin.
Beliau berkata, amat mustahil untuk kerajaan membenarkan upacara yang bertentangan dengan agama Islam dan khurafat itu untuk dilakukan.
Katanya, dakwaan yang mengaitkan bomoh yang terkenal di kalangan VIP itu dengan Umno sepatutnya tidak timbul.
Shahidan berkata, tidak semestinya bomoh yang dilaporkan memakai lencana 1Malaysia itu merupakan pengikut Umno dan dibayar oleh parti itu.
"Tidak, saya tidak percaya ia arahan daripada kerajaan. Tidak ada, kerana ia amat bertentangan dengan ajaran agama Islam,” katanya.
Ibrahim atau juga dikenali sebagai Raja Bomoh melakukan upacara untuk mencari di mana pesawat MH370 di KLIA pada Isnin.
Pada hari pertama, Ibrahim dan pembantunya datang dengan sangkar dan teropong buluh untuk mencari pesawat itu manakala hari kedua beliau datang dengan buah kelapa dan “tikar terbang”.
Ia dilakukan di tengah-tengah kesibukan KLIA dan menerima kecaman pelbagai pihak. - 14 Mac, 2014.
Memalukan...

selama ni pemimpin negara MALAYSIA ni memang tak tau ke, tindak tanduk diorang ni, diperatikan dunia?

ingat depa, UTUSAN dan TV3 je depan tu, mudah di perkotak katik kan

Ini satu lagi contoh: MH370: Hishammuddin kata tidak siasat rumah kru pesawat, Zahid kata siasat

-- yang mana satu betul pun kita tak tahu - bukan aku cakap, bukan CNN cakap, AWANI yang cakap - Awani ni PEMBANGKANG punya ke ?

http://www.astroawani.com/news/show/mh370-polis-tidak-geledah-rumah-anak-kapal-pesawat-hishammuddin-31783
Luas Padang Mahsyar Berbanding BUMI Umpama Padang Bola Berbanding Sebiji Telur !

Tiada ulasan: