MH370- Mesti Baca - Mimpi Ustaz Darul Manzil, Punca Pesawat Terhempas Di Lautan
MH370- Mimpi Ustaz Darul Manzil, Punca Pesawat Terhempas Di Lautan | Catatan seorang Ustaz yang bermimpi tentang apa yang berlaku kepada pesawat MAS MH370. Dalam kejadian tersebut, Ustaz Manzil bermimpi pesawat gagal dikawal oleh juruterbang kerana berlakunya sesuatu yang aneh, sama ada benar atau tidak...wallahualam, inilah mimpi beliau.
Assalamualaikum.. Semalam, saya tidak bercadang kemana-mana ekoran seharian menahan sakit akibat gout. Sekitar jam 11 malam, sahabat lama saya (Fadli) datang ke rumah bersama adiknya. Tujuan mereka datang adalah kerana pinta saya ikhtiarkan mengubati Pak Cik mereka yang mengalami masalah sihir.
Kalau orang lain memang saya akan menolak. Tapi bila mengenangkan si Fadli ni kawan lama saya sejak dari darjah 1 dan kami pernah susah-senang bersama ketika bujang dulu, maka saya terima perlawaannya. Diringkaskan cerita, saya pulang ke rumah jam 3:10 pagi.
Lapar pulak perut saya bila sampai di rumah. Maka saya ajak isteri menemani saya makan di luar, di restauran yang hanya 2 kilometer dari kediaman kami. Sekitar jam 4 pagi, kami sudah ada di rumah. Mungkin kerana terlampau penat, saya terus lena sebaik saja kepala menghempas bantal.
Sebelum tidur, memang saya selalu bacakan Al-Kautsar 11 kali dan kemudian nyatakan seperti ini, “Ya Allah, kalau ada sesuatu untukku / pesakitku / penyakitku / apa saja, kau tunjukkanlah.” Entah kenapa malam tu saya terniat MH370……
Saya melihat 2 pesawat terbang di udara. Sebuah adalah MH370 dan saiz kapal yang satu lagi lebih kecil berbanding MH370 tetapi bukan jenis kapal terbang tempur. Kapal terbang yang satu lagi itu juga bukan jenis pesawat komersial. Pada pendapat saya yang tidak arif tentang model kapal terbang, saya andaikan itu adalah pesawat persendirian.
Kedua-dua kapal itu terbang rendah di persisiran pantai yang kedudukan geografinya berbatu-batu besar. Saya kira pantai sebegitu bukan destinasi pelancongan kerana persisirannya membahaya untuk didiami..
Saya kemudian diperlihatkan suasana yang berlaku dalam kapal terbang MH370.
Dari ruang penumpang, saya lihat masing-masing cemas di tempat duduk masing-masing. Melilau saya berjalan di dalamnya mencari krew penerbangan.
Rupanya pramugari dan pramugara duduk di ruang belakang dan ruang depan berdekatan almari simpanan makanan. Ada dua bayi yang saya lihat menangis sambil ditenangkan ibu masing-masing. Mereka seolah-olah diberi amaran untuk tidak beralih dari tempat duduk. Wajah mereka ketakutan sama sekali.
Saya berjalan menuju ke ruang kemudi. Memang pelik bila saya lihat Kapten kapal dan pembantunya berhempas pulas menekan suis-suis yang ada dan cuba memusing stereng kawalan. Sepertinya, kapal terbang itu dikawal secara auto. Cemas wajah kedua-dua juruterbang tersebut.
Tiba-tiba, saya rasakan kapal terbang itu melencong ke kiri dan naik tinggi secara mendadak. Berhempas pulas Kapten cuba mengawal stereng pandu namun tiada apa-apa kesan. Tidak semena-mena kapal itu turun menjunam, kemudian terbang stabil membelah lautan. Saya terdengar suara di corong radio.
“You don’t ever try to change the route. There are no chance to turn back to your country. We control everything, we knew what you done inside”
Pemandangan saya ditarik keluar dari luar kapal terbang MH370. Saya seperti terbang di awan-awangan melihat kedua-dua pesawat di permukaan lautan yang saya tidak tahu namanya. Tiba-tiba, saya lihat pesawat yang satu lagi melepaskan sesuatu ke depan yang kemudian turun menjunam ke air sehala laluan MH370.
Kemudian, ruang air yang ditimpa ‘benda’ itu membuahkan letupan yang amat besar. Kapal terbang MH370 kemudian melalui ruang tersebut dan disedut ke dalam air dari ekor pesawat. Kelihatan ruang air di bawahnya berputar. Kapal terbang MH370 menjunam ke dalam air dari bahagian ekornya. Beberapa kali ia berpusing sebelum hilang dari pandangan.
Pesawat yang satu lagi melencongkan arahnya ke kiri dan terbang membelah awan. Saya masih di situ, memerhati kejadian yang tak pernah saya lihat dalam hidup. Sebaik saja air pusaran hilang, saya lihat dua serpihan besi terapung-apung di permukaan air. Serpihan itu terumbang ambing mengikut gelombang ombak yang ganas.
Saya tidak tahu apa yang berlaku pada nasib penumpang di dalam MH370.. Menitis air mata bila melihat kejadian itu. Tiba-tiba saya tersedar dari tidur…
Termenung saya memikirkan mimpi yang dialami. Saya berharap itu semua hanyalah mainan tidur dan sangat-sangat berharap kesemua penumpang di dalam MH370 masih hidup.. Sama-samalah kita berdoa akan keselamatan mereka.. Amin. – USTAZ DARUL MANZIL
Pencarian MH370 di perairan Australia Barat bersambung
- Mar 26, 2014
- HARAKAHDAILY
Pihak berkuasa Australia yakin keadaan cuaca hari ini dapat membantu operasi yang juga bertujuan mengutip objek-objek berkenaan.
"Keadaan cuaca di kawasan pencarian di selatan Lautan Hindi dijangka bertambah baik dengan keadaan angin dan laut yang bergelora semakin reda manakala hujan pula diramal berlaku secara terpencil," kata pegawai meteorologi kanan Biro Meteorologi Australia, Adam Conroy yang dipetik oleh ANC News.
Sebanyak 12 pesawat dan beberapa kapal dijangka terlibat dalam operasi hari ini. Misi kini membabitkan enam negara iaitu Australia, New Zealand, Amerika Syarikat, Jepun, China dan Korea Selatan. India dilapor turut menawarkan bantuan.
Empat kapal China dijangka tiba di kawasan pencarian hari ini. - Bernama
Dugaan amat besar, tempuhi dengan kesabaran yang kental
- Mar 26, 2014
- ASPAN ALIAS
Semua rakyat negara dan juga masyarakat antarabangsa amat merasakan kesedihan dan kepiluan dengan pengumuman Perdana Menteri itu setelah menunggu selama 17 hari untuk mendapatkan berita tentang nasib pesawat tersebut. Sebagai unit kecil dalam masyarakat negara ini, saya tidak dapat tidur lena dengan kemalangan ‘aviation’ yang paling ‘unprecedented’ ini dan situasi ini belum pernah kita rasai dalam sejarah kemalangan ‘aviation’ sebelum ini. Tentunya lebih ramai lagi di luar sana yang merasakan situasi yang sama.
Saya seperti yang lain, tidak dapat membayangkan kesedihan yang dialami oleh waris dan keluarga penumpang-penumpang dan kakitangan pesawat malang itu kerana kehilangan mereka yang tersayang.
Apa yang dapat kita lakukan hanyalah berdoa agar keluarga dan waris mereka yang malang itu sentiasa kuat dan teguh menghadapi dugaan Tuhan ini dan ingat kepada agama yang percaya kesabaran menghadapi situasi dan dugaan ini adalah peningkatan keimanan kita terhadap-Nya yang Maha Berkuasa dan Pencipta itu.
Orang ramai tanpa mengira miskin atau kaya dan dari apa-apa bangsa dan kepercayaan bersama merasakan kepedihan yang dialami oleh mereka yang kehilangan mereka yang disayangi.
Yang pergi tetap pergi dan kita sendiri sedang menunggu giliran untuk pergi ke tempat yang sama. Hanya Tuhan saja yang tahu waktu yang dikehendaki-Nya untuk kita kembali ke alam baqa itu. Tetapi sementara kita menunggu giliran kita untuk pergi, ‘life has to go on’ dan tanggungjawab kita terhadap kehidupan perlu dan wajib kita laksanakan sebaik yang dikehendaki-Nya.
Setiap yang hidup pasti menghadapi dugaan-Nya. Jika keluarga yang kehilangan yang tersayang dalam kemalangan pesawat ini, kita pula belum tentu apa pula dugaan yang kita pula hadapi sebelum kita kembali kepada-Nya. Malahan ramai yang ada sekarang telah pun menghadapi dugaan masing-masing dan kehidupan mereka tetap mereka teruskan sebagai seorang yang penuh dengan keimanan dan mengakui kebesaran Allah s.w.t. itu tidak ada satu pun boleh dijadikan perbandingan.
Teruskan berdoa untuk mereka yang menghadapi keperitan ini, agar mereka menghadapi situasi ini dengan tabah dalam kekentalan iman seperti yang dituntut-Nya.
Al-Fatihah. - http://aspanaliasnet.blogspot.com/
MH370: Kesimpulan berdasarkan petunjuk sahih, tiada serpihan ditemui
Posted on Wednesday, March 26 @ 08:11:51 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
KUALA LUMPUR: Di sebalik berita yang mendukacitakan mengenai pesawat MH370 semalam, Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) hari ini memaklumkan bahawa tiada serpihan milik pesawat berkenaan ditemui setakat ini.
Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya berkata ianya adalah berdasarkan peningkatan petunjuk sahih yang diperolehi.
Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/mh370-kesimpulan-berdasarkan-petunjuk-sahih-tiada-serpihan-ditemui-32528?cp
"Adalah mustahil untuk meramalkan berapa lama masa siasatan yang akan diambil. Tetapi selepas 17 hari, pengumuman yang dikongsi semalam adalah realiti yang kita perlu terima” katanya di dalam sidang akhbar di KLIA hari ini.
Apabila ditanya bagaimana pihak berkuasa mengesahkan bahawa pesawat terhempas walaupun tiada serpihan ditemui, Ahmad Jauhari menjawab, mereka membuat kesimpulan tersebut dari petunjuk yang boleh dipercayai.
"Malam tadi Perdana Menteri berkata beliau telah dimaklumkan tentang petunjuk yang boleh dipercayai di mana pesawat itu berakhir. Ia terletak jauh di kawasan terpencil.
"Selepas 17 hari, itu yang boleh kita simpulkan setakat ini" katanya lagi.
Ahmad Jauhari berkata bagaimanapun MAS akan terus menyokong kerja-kerja pihak berkuasa mencari dan menyelamat di selatan Lautan Hindi.
"Seperti orang lain, kita sedang menunggu berita dari pihak berkuasa" katanya.
Beliau menambah bahawa MAS akan menerbangkan keluarga penumpang MH370 ke Australia jika terdapat bukti muktamad daripada pihak berkuasa.
Sebelum ini, kerajaan Australia mengumumkan bahawa pengecualian bayaran visa akan diberikan kepada keluarga pesawat MH370.
Ahmad Jauhari turut memaklumkan MAS sudah menyalurkan bantuan kewangan awal sebanyak AS5,000 dolar kepada keluarga terdekat penumpang.
"Kami tidak tahu mengapa dan kita tidak tahu bagaimana tragedi dahsyat ini berlaku"
Beliau juga mengakui bahawa tragedi itu telah sedikit sebanyak menjejaskan perniagaan syarikat penerbangan itu.
"Ya, perkara ini sememangnya menjejaskan MAS. Namun, kita lakukan yang terbaik untuk memastikan mereka yang membeli tiket diterbangkan dengan selamat dan selesa " katanya.
Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bahawa MH370 telah berakhir di selatan Lautan Hindi.
Beliau berkata Cawangan Penyiasatan Kemalangan Udara (AAIB) yang telah memberikan taklimat kepada beliau sebelum ini dan telah menemui jawapan berdasarkan data satelit iaitu pesawat berakhir di tengah-tengah Lautan Hindi, kawasan barat Perth.
Sumber at: http://www.astroawani.com/news/show/mh370-kesimpulan-berdasarkan-petunjuk-sahih-tiada-serpihan-ditemui-32528?cp
Ucapan Takziah YB Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
Posted on Wednesday, March 26 @ 07:55:32 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
YB Tuan Guru merakamkan ucapan takziah kepada semua rakyat Malaysia dan seluruh rakyat sedunia yang terlibat dalam nahas pesawat Mas MH370, Tuan Guru berkata ini menandakan bahawa teknologi tidak boleh buat apa pun, bila berdepan dengan Allah s.w.t.
Kita berdoa mudah-mudahan yang meninggal dalam nahas itu diampunkan Allah dosanya bagi yang beragama Islam dan keluarga diminta bertenang kerna tiap-tiap orang Islam yang ditimpa masalah supaya menyebut Innalillahi Wa'inna Ilaihi Raaji'un, kita semua hak Allah ta'alla.
terima kasih
Inmarsat guna teknik kurun ke-19 tentukan destinasi
Posted on Wednesday, March 26 @ 07:52:22 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
LONDON: Satelit Britain, Inmarsat menggunakan teknik fenomena gelombang yang ditemui pada kurun ke-19 untuk menganalisis tujuh isyarat 'ping' yang dicerap satelit itu daripada pesawat MH370 untuk memastikan titik destinasi terakhirnya.
Petunjuk terbaru itulah yang membawa kepada pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak malam tadi bahawa pesawat Boeing 777 yang hilang sejak lebih dua minggu itu terhempas di selatan Lautan Hindi dengan mengorbankan semua 239 orang di dalamnnya. Isyarat 'ping itu secara automatic dipindahkan pada setiap jam daripada pesawat selepas semua system perhubungan pesawat dimatikan dan dikesan ia meneruskan penerbangan untuk beberapa jam selepas dilaporkan hilang ketika perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing.
Daripada waktu isyarat mengambil masa untuk sampai ke satelit dan sudut ketinggian, Inmarsat mampu untuk memberikan dua arca, satu di utara dan satu lagi di selatan kemungkinan pesawat melaluinya.
"Saintis Inmarsat kemudian menyiasat isyarat 'ping' itu menggunakan teknik berdasarkan kesan Doppler yang menghuraikan bagaimana perubahan pada arus gelombang secara relatif kepada pemerhatian menerusi imej satelit," kata jurucakap Inmarsat hari ini. - AFP
Posted on Wednesday, March 26 @ 07:52:22 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
LONDON: Satelit Britain, Inmarsat menggunakan teknik fenomena gelombang yang ditemui pada kurun ke-19 untuk menganalisis tujuh isyarat 'ping' yang dicerap satelit itu daripada pesawat MH370 untuk memastikan titik destinasi terakhirnya.
Petunjuk terbaru itulah yang membawa kepada pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak malam tadi bahawa pesawat Boeing 777 yang hilang sejak lebih dua minggu itu terhempas di selatan Lautan Hindi dengan mengorbankan semua 239 orang di dalamnnya. Isyarat 'ping itu secara automatic dipindahkan pada setiap jam daripada pesawat selepas semua system perhubungan pesawat dimatikan dan dikesan ia meneruskan penerbangan untuk beberapa jam selepas dilaporkan hilang ketika perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing.
Daripada waktu isyarat mengambil masa untuk sampai ke satelit dan sudut ketinggian, Inmarsat mampu untuk memberikan dua arca, satu di utara dan satu lagi di selatan kemungkinan pesawat melaluinya.
"Saintis Inmarsat kemudian menyiasat isyarat 'ping' itu menggunakan teknik berdasarkan kesan Doppler yang menghuraikan bagaimana perubahan pada arus gelombang secara relatif kepada pemerhatian menerusi imej satelit," kata jurucakap Inmarsat hari ini. - AFP
MH370: Dunia kini sedang kejar masa untuk cari kotak hitam
Posted on Wednesday, March 26 @ 07:34:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
DUNIA kini sedang mengejar masa untuk mencari kotak hitam yang menjadi satu-satunya sumber yang dapat merungkai misteri bagaimana dan apakah punca yang menyebabkan pesawat Boeing 777 Penerbangan Malaysia MH370 melencong daripada laluan asalnya ke Beijing 8 Mac lalu dan berakhir terhempas di selatan Lautan Hindi.
Kotak itu yang mengikut prosedurnya hanya mampu bertahan menghantar isyarat dalam tempoh 30 hari selepas pesawat terhempas kini telah memasuki hari ke-17 di dasar lautan yang dalam jika mengambil kira logik dan kini menjadi satu fakta yang ia sudah pun terhempas di hari pertama hilang dari pandangan radar.
Apa yang terkandung di dalam kotak hitam itu adalah penting kerana di situlah terletaknya satu-satunya harapan yang boleh memberi pencerahan kepada kita tentang apa yang sebenarnya berlaku di dalam pesawat berkenaan pada saat ia membuat keputusan untuk berpatah balik sebelum memasuki ruang udara Vietnam.
Ia mengandungi rakaman segala perbualan di dalam kokpit pesawat berkenaan sepanjang perjalanannya yang malang itu. Apa yang terkandung di dalamnya tidak boleh dipadam secara manual oleh juruterbang atau pembantu juruterbang atau sesiapa sahaja yang menguasai ruang kokpit pesawat berkenaan.
Tanpa kotak hitam itu, para penyiasat tidak akan mengetahui dengan pasti apakah yang sebenarnya terjadi di dalam pesawat berkenaan kerana tidak ada yang terselamat di dalam tragedi ini untuk tampil sebagai saksi.
Oleh yang demikian, misi utama pencarian kini bukan sahaja serpihan atau bangkai pesawat ataupun mangsa yang terkorban tetapi sama pentingnya ialah untuk menemui kotak hitam pesawat dengan seberapa segera yang boleh.
Menurut para pakar, kotak itu seharusnya berkemampuan untuk terus menghantar isyarat dalam tempoh 30 hari selepas pesawat terhempas tetapi pada masa yang sama, jika bernasib baik, kotak itu mungkin mampu meneruskan fungsinya selama lebih kurang 15 hari lagi.Untuk rekod, walaupun ia dinamakan kotak hitam tetapi sebenarnya kotak itu adalah berwarna oren cerah agar mudah dikesan dan dilihat sewaktu operasi mencari dan menyelamat dijalankan.
Hakikatnya, lokasi sebenar atau tepat di manakah pesawat itu menjunam masih belum diketahui walaupun Cawangan Siasatan Kemalangan Udara UK (AAIB) dan Inmarsat, syarikat UK yang menyediakan data satelit meliputi koridor utara dan selatan membuat kesimpulan yang penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi yang terpencil.
Kini pasukan penyiasat dan pencari bukan lagi bergantung kepada satelit berteknologi tinggi untuk merakamkan gambar serpihan tetapi mereka sebaliknya memerlukan panduan dan bimbingan pakar-pakar lautan, arus dan juga kajicuaca untuk memberikan jangkaan yang tepat di titik manakah kebarangkalian yang paling hampir pesawat ini terhempas dalam lautan yang luas itu.
Mereka juga barangkali memerlukan bantuan dan nasihat pakar-pakar teknologi laut dalam untuk menyediakan apa jua teknologi yang mampu bertahan tekanan laut dalam kerana rata-rata kedalaman Lautan Hindi khususnya di selatan boleh mencecah antara tiga hingga enam ribu meter.
John Goglia, bekas anggota Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Amerika Syarikat (NTSB) berkata, pasukan mencari dan menyelamat akan mendapati yang mereka akan banyak bergantung kepada nasib.
“Mereka perlu mengejar masa sementara isyarat kotak hitam itu masih berfungsi tetapi sekali lagi mereka perlu tahu di mana hendak mencarinya,” ujar Goglia.Tentera Laut Amerika telah pun meminjamkan peralatan canggihnya yang dapat menangkap isyarat tersebut walau dalam situasi yang paling lemah sekali pun.
Alat itu boleh menangkap isyarat yang dipancarkan dari kotak hitam sejauh satu batu tetapi jika ia tidak tertimbus oleh lumpur atau pasir di dasar laut, isyaratnya boleh dikesan sejauh dua batu.
Di samping itu, Tentera Laut Diraja Australia juga dilengkapi dengan peralatan menangkap isyarat sonar yang boleh mengesan kotak hitam tersebut. Tetapi kapal itu hanya dijangka tiba di zon pencarian dalam tempoh tiga atau empat hari lagi.Tetapi bagaimana jika isyarat dari kotak hitam itu tidak dapat dikesan atau jangka hayat pancaran isyaratnya mati.
Jika ini berlaku pasukan mencari dan menyelamat tidak mempunyai pilihan melainkan harus mengimbas lantai lautan yang luas untuk dengan harapan isyarat yang dipancarkan ke dasar lautan itu akan memantulkan semula gema atau gaung yang kemudiannya boleh dianalisis untuk mengesahkan sama ada isyarat yang dipantulkan semula itu memiliki tanda-tanda yang tidak normal atau luar biasa yang boleh ditafsirkan sebagai bangkai pesawat.
Satu lagi cara ialah dengan menggunakan kapal selam tanpa manusia yang dikawal menggunakan alat kawalan jauh dari atas kapal sepertimana yang kita pernah saksikan dalam filem Titanic.
Kapal selam ini mampu menyelam selama 20 jam pada satu-satu masa, membuat imbasan di dasar lautan membuat pemetaan dan mencari serpihan pesawat menggunakan kamera kawalan jauh.
Cara inilah yang digunakan untuk mencari bangkai pesawat Air France 447, yang terhempas di dasar Lautan Atlantik di antara Brazil dan Afrika Barat pada 2009.
Selepas sebulan memeta dan mengimbas dasar lautan Atlantik yang bergunung-ganang itu akhirnya mereka mengesan satu objek yang besar yang dipercayai bangkai pesawat tersebut.
Pasukan mencari dan menyelamat menghantar kapal selam yang lebih canggih dengan kamera berresolusi tinggi untuk merakamkan gambar objek yang ditemui itu dan apa yang akhirnya mereka saksikan ialah badan pesawat termasuk roda dan sayapnya yang masih kekal.
Dalam kes kemalangan pesawat Air France itu, ia memakan kos mencari dan menyelamat sehingga AS$40 juta, empat kawasan pencarian yang luas dan hampir dua tahun sebelum badan pesawat dan kotak hitam itu akhirnya ditemui.
Dalam kes MH370, kita hanya boleh mengharapkan yang nasib akan menyebelahi kita. Tapi jika pasukan mencari dan menyelamat Air France tidak putus asa mencari dan terus mencari sehingga jumpa, kita juga boleh mengharapkan keajaiban yang sama akan berulang.
Kesimpulannya, kotak hitam itu mesti ditemui walau bertahun sekalipun masa yang diperlukan untuk mencarinya.
Ia sangat penting untuk kita dan juga seluruh dunia. Hanya kandungan di dalamnya boleh memecahkan misteri mengapa ia berakhir di dasar Lautan Hindi yang dalam itu, lapor mStar.
Ketika berdozen ahli keluarga penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) menyatakan protes di luar Kedutaan Malaysia di Beijing, China, Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein hari ini berkata peristiwa kehilangan MH370 mampu menjadi contoh kepada seluruh dunia dalam memupuk penyatuan.
Beliau berkata demikian berdasarkan penglibatan bantuan negara luar terhadap Malaysia dalam misi mencari dan menyelamat pesawat tersebut bermula daripada hari pertama sehinggalah keputusan konklusif yang menyatakan pesawat tersebut berakhir di Lautan Hindi.
Hishammuddin yang juga menteri pertahanan berkata, segala cabaran dan dugaan yang diterima berhubung insiden pesawat MH370 mempunyai hikmah.
"Apa juga ujian pasti ada hikmahnya dan kita mesti melalui bersama. Saya berpendapat sekiranya usul ini boleh dipersetujui tanpa pengecualian maka ini akan menjadi sejarah yang tidak pernah berlaku sebelum ini.
"Kita melihat dunia hari ini berpecah dengan kebencian, perbalahan malah pembunuhan. Bagaimanapun dalam kes MH370, Malaysia boleh menjadi contoh untuk mengkoordinasi apa yang kita lakukan," katanya di Dewan Rakyat hari ini.
Beliau yang hadir di Parlimen bagi pengulungan usul insiden MH370 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pagi tadi. Hishammuddin berkata dengan pengumuman semalam, pencarian MH370 kini beralih ke fasa baru dengan berdepan lokasi yang sangat mencabar.
Bagaimanapun katanya ia dapat dilakukan dengan bantuan peralatan dan aset berteknologi tinggi bagi meneruskan pencarian termasuk mengesan kotak hitam pesawat MH370.
"Walaupun lokasi mencabar jauh di daratan, namun saya seorang yang optimis dan menganggap selagi ada harapann," katanya ~ The Malaysian Insider
Dari sidang media yang pertama hingga ke sidang media yang entah keberapa kali tah.. maklumat yang disampaikan bercanggah-canggah antara satu agensi dengan satu agensi yang lain, Hishamuddin masih nak kata negara kita dijadikan contoh?
Contoh apa bendanya??
Posted on Wednesday, March 26 @ 07:34:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
DUNIA kini sedang mengejar masa untuk mencari kotak hitam yang menjadi satu-satunya sumber yang dapat merungkai misteri bagaimana dan apakah punca yang menyebabkan pesawat Boeing 777 Penerbangan Malaysia MH370 melencong daripada laluan asalnya ke Beijing 8 Mac lalu dan berakhir terhempas di selatan Lautan Hindi.
Kotak itu yang mengikut prosedurnya hanya mampu bertahan menghantar isyarat dalam tempoh 30 hari selepas pesawat terhempas kini telah memasuki hari ke-17 di dasar lautan yang dalam jika mengambil kira logik dan kini menjadi satu fakta yang ia sudah pun terhempas di hari pertama hilang dari pandangan radar.
Apa yang terkandung di dalam kotak hitam itu adalah penting kerana di situlah terletaknya satu-satunya harapan yang boleh memberi pencerahan kepada kita tentang apa yang sebenarnya berlaku di dalam pesawat berkenaan pada saat ia membuat keputusan untuk berpatah balik sebelum memasuki ruang udara Vietnam.
Ia mengandungi rakaman segala perbualan di dalam kokpit pesawat berkenaan sepanjang perjalanannya yang malang itu. Apa yang terkandung di dalamnya tidak boleh dipadam secara manual oleh juruterbang atau pembantu juruterbang atau sesiapa sahaja yang menguasai ruang kokpit pesawat berkenaan.
Tanpa kotak hitam itu, para penyiasat tidak akan mengetahui dengan pasti apakah yang sebenarnya terjadi di dalam pesawat berkenaan kerana tidak ada yang terselamat di dalam tragedi ini untuk tampil sebagai saksi.
Oleh yang demikian, misi utama pencarian kini bukan sahaja serpihan atau bangkai pesawat ataupun mangsa yang terkorban tetapi sama pentingnya ialah untuk menemui kotak hitam pesawat dengan seberapa segera yang boleh.
Menurut para pakar, kotak itu seharusnya berkemampuan untuk terus menghantar isyarat dalam tempoh 30 hari selepas pesawat terhempas tetapi pada masa yang sama, jika bernasib baik, kotak itu mungkin mampu meneruskan fungsinya selama lebih kurang 15 hari lagi.Untuk rekod, walaupun ia dinamakan kotak hitam tetapi sebenarnya kotak itu adalah berwarna oren cerah agar mudah dikesan dan dilihat sewaktu operasi mencari dan menyelamat dijalankan.
Hakikatnya, lokasi sebenar atau tepat di manakah pesawat itu menjunam masih belum diketahui walaupun Cawangan Siasatan Kemalangan Udara UK (AAIB) dan Inmarsat, syarikat UK yang menyediakan data satelit meliputi koridor utara dan selatan membuat kesimpulan yang penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi yang terpencil.
Kini pasukan penyiasat dan pencari bukan lagi bergantung kepada satelit berteknologi tinggi untuk merakamkan gambar serpihan tetapi mereka sebaliknya memerlukan panduan dan bimbingan pakar-pakar lautan, arus dan juga kajicuaca untuk memberikan jangkaan yang tepat di titik manakah kebarangkalian yang paling hampir pesawat ini terhempas dalam lautan yang luas itu.
Mereka juga barangkali memerlukan bantuan dan nasihat pakar-pakar teknologi laut dalam untuk menyediakan apa jua teknologi yang mampu bertahan tekanan laut dalam kerana rata-rata kedalaman Lautan Hindi khususnya di selatan boleh mencecah antara tiga hingga enam ribu meter.
John Goglia, bekas anggota Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Amerika Syarikat (NTSB) berkata, pasukan mencari dan menyelamat akan mendapati yang mereka akan banyak bergantung kepada nasib.
“Mereka perlu mengejar masa sementara isyarat kotak hitam itu masih berfungsi tetapi sekali lagi mereka perlu tahu di mana hendak mencarinya,” ujar Goglia.Tentera Laut Amerika telah pun meminjamkan peralatan canggihnya yang dapat menangkap isyarat tersebut walau dalam situasi yang paling lemah sekali pun.
Alat itu boleh menangkap isyarat yang dipancarkan dari kotak hitam sejauh satu batu tetapi jika ia tidak tertimbus oleh lumpur atau pasir di dasar laut, isyaratnya boleh dikesan sejauh dua batu.
Di samping itu, Tentera Laut Diraja Australia juga dilengkapi dengan peralatan menangkap isyarat sonar yang boleh mengesan kotak hitam tersebut. Tetapi kapal itu hanya dijangka tiba di zon pencarian dalam tempoh tiga atau empat hari lagi.Tetapi bagaimana jika isyarat dari kotak hitam itu tidak dapat dikesan atau jangka hayat pancaran isyaratnya mati.
Jika ini berlaku pasukan mencari dan menyelamat tidak mempunyai pilihan melainkan harus mengimbas lantai lautan yang luas untuk dengan harapan isyarat yang dipancarkan ke dasar lautan itu akan memantulkan semula gema atau gaung yang kemudiannya boleh dianalisis untuk mengesahkan sama ada isyarat yang dipantulkan semula itu memiliki tanda-tanda yang tidak normal atau luar biasa yang boleh ditafsirkan sebagai bangkai pesawat.
Satu lagi cara ialah dengan menggunakan kapal selam tanpa manusia yang dikawal menggunakan alat kawalan jauh dari atas kapal sepertimana yang kita pernah saksikan dalam filem Titanic.
Kapal selam ini mampu menyelam selama 20 jam pada satu-satu masa, membuat imbasan di dasar lautan membuat pemetaan dan mencari serpihan pesawat menggunakan kamera kawalan jauh.
Cara inilah yang digunakan untuk mencari bangkai pesawat Air France 447, yang terhempas di dasar Lautan Atlantik di antara Brazil dan Afrika Barat pada 2009.
Selepas sebulan memeta dan mengimbas dasar lautan Atlantik yang bergunung-ganang itu akhirnya mereka mengesan satu objek yang besar yang dipercayai bangkai pesawat tersebut.
Pasukan mencari dan menyelamat menghantar kapal selam yang lebih canggih dengan kamera berresolusi tinggi untuk merakamkan gambar objek yang ditemui itu dan apa yang akhirnya mereka saksikan ialah badan pesawat termasuk roda dan sayapnya yang masih kekal.
Dalam kes kemalangan pesawat Air France itu, ia memakan kos mencari dan menyelamat sehingga AS$40 juta, empat kawasan pencarian yang luas dan hampir dua tahun sebelum badan pesawat dan kotak hitam itu akhirnya ditemui.
Dalam kes MH370, kita hanya boleh mengharapkan yang nasib akan menyebelahi kita. Tapi jika pasukan mencari dan menyelamat Air France tidak putus asa mencari dan terus mencari sehingga jumpa, kita juga boleh mengharapkan keajaiban yang sama akan berulang.
Kesimpulannya, kotak hitam itu mesti ditemui walau bertahun sekalipun masa yang diperlukan untuk mencarinya.
Ia sangat penting untuk kita dan juga seluruh dunia. Hanya kandungan di dalamnya boleh memecahkan misteri mengapa ia berakhir di dasar Lautan Hindi yang dalam itu, lapor mStar.
Wednesday, March 26, 2014
MH370: Hishammuddin buat lawak ke ni?
Ketika berdozen ahli keluarga penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) menyatakan protes di luar Kedutaan Malaysia di Beijing, China, Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein hari ini berkata peristiwa kehilangan MH370 mampu menjadi contoh kepada seluruh dunia dalam memupuk penyatuan.
Beliau berkata demikian berdasarkan penglibatan bantuan negara luar terhadap Malaysia dalam misi mencari dan menyelamat pesawat tersebut bermula daripada hari pertama sehinggalah keputusan konklusif yang menyatakan pesawat tersebut berakhir di Lautan Hindi.
Hishammuddin yang juga menteri pertahanan berkata, segala cabaran dan dugaan yang diterima berhubung insiden pesawat MH370 mempunyai hikmah.
"Apa juga ujian pasti ada hikmahnya dan kita mesti melalui bersama. Saya berpendapat sekiranya usul ini boleh dipersetujui tanpa pengecualian maka ini akan menjadi sejarah yang tidak pernah berlaku sebelum ini.
"Kita melihat dunia hari ini berpecah dengan kebencian, perbalahan malah pembunuhan. Bagaimanapun dalam kes MH370, Malaysia boleh menjadi contoh untuk mengkoordinasi apa yang kita lakukan," katanya di Dewan Rakyat hari ini.
Beliau yang hadir di Parlimen bagi pengulungan usul insiden MH370 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pagi tadi. Hishammuddin berkata dengan pengumuman semalam, pencarian MH370 kini beralih ke fasa baru dengan berdepan lokasi yang sangat mencabar.
Bagaimanapun katanya ia dapat dilakukan dengan bantuan peralatan dan aset berteknologi tinggi bagi meneruskan pencarian termasuk mengesan kotak hitam pesawat MH370.
"Walaupun lokasi mencabar jauh di daratan, namun saya seorang yang optimis dan menganggap selagi ada harapann," katanya ~ The Malaysian Insider
Dari sidang media yang pertama hingga ke sidang media yang entah keberapa kali tah.. maklumat yang disampaikan bercanggah-canggah antara satu agensi dengan satu agensi yang lain, Hishamuddin masih nak kata negara kita dijadikan contoh?
Contoh apa bendanya??
Tiada ulasan:
Catat Ulasan