Rabu, 1 Ogos 2012

SEPATUT ORANG BERUBAH KEPADA BAIK DISOKONG...NI TAK...SYAITAN SAJA YANG TAK SUKA ORANG JADI BAIK DAN TAAT PADA ALLAH....SYAITAN SAJA YANG SUKA PERKARA2 MUNGKAR SERTA PERKARA2 MENENTANG ALLAH DAN RASUL

‘Sebangsa, Senegara, Sejiwa’ tema Merdeka Pakatan

Harakahdaily, 01 Ogs 2012
PETALING JAYA: Pakatan Rakyat hari ini memutuskan untuk memilih tema ‘Sebangsa, Senegara, Sejiwa’ sebagai tema Hari Kemerdekaan ke-55 menggantikan tema ‘Janji Ditepati’ oleh kerajaan.

Pengumuman itu dibuat oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Tema Hari Kemerdekaan Pakatan Rakyat, Datuk A Samad Said pada sidang media di Ibu Pejabat PKR, Tropicana di sini hari ini.

“Kita harus bermula dengan bangsa untuk membina negara. Jadi negara, bangsa dan jiwa itu diambil seringkasnya, dengan tidak ada apa-apa niat kecuali itulah niatnya – untuk menyatakan secara kudus dan tulus.

“Kami rumus dan ranumkan sehingga kami memilih “Sebangsa, Senegara, Sejiwa,” kata Pak Samad yang juga Sasterawan Negara.

Turut serta pada sidang media itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Presiden Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan), Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir, Ahli Jawatamnkuasa Bersih, Dr Toh Kin Woon dan Ahli Parlimen Cheras, Tan Kok Wai.

Jawatankuasa itu turut dianggotai bekas Pengarah Eksekutif  Women’s Aid Organisation (WAO), Ivy Josiah dan bekas Pengerusi Proham, Tan Sri Simon Sipaun

Menurut Pak Samad, tema itu menurutnya diambil daripada cadangan yang diilhamkan Alhaimi Adam yang diterima daripada jawatankuasa itu melalui emel bersama 250 cadangan lain.

Ditanya sama ada tema baru itu akan dicadangkan kepada kerajaan, Pak Samad berkata ia terpulang kepada kerajaan sama ada mahu mengambil tema baru itu atau sebaliknya.

“Dia (kerajaan) kena ingat, (tema ini) datang dari rakyat sendiri. Kalau dia tak nak dengar kita (Pakatan Rakyat) tak apa…tapi dengar kata rakyat,” ujarnya.

Mustafa Ali pada sidang media sama pula berkata, pemilihan tema oleh Pakatan Rakyat lebih inklusif, ada semangat kebersamaan, merangkumi sentimen dan jiwa seluruh rakyat Malaysia.

Ianya juga jauh berbeza dengan tema Janji Ditepati yang lebih mirip kempen politik Umno BN.

“Kita turut cadangkan logo dan lagu mesti serasi dan selari dengan tema yang dicadangkan. Kami akan hantar secara rasmi kepada kerajaan Malaysia,” katanya.

Kenapa ungkit kisah sebelum hijrah, soal Aishah

Salmah Mat Husain, 01 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Artis bersuara emas, Wan Aishah Wan Arifin (gambar), melahirkan rasa kesal terhadap pihak tertentu khususnya di kalangan media ingin mendedahkan kisah hidup artis yang lampau.

Menurut Aishah, tindakan itu kerana tidak berpuas hati pihak berkenaan terhadap mana-mana artis yang telah berhijrah.

“Namanya pun dah berhijrah, buat apa nak ungkit-ungkit kisah lama, dah namapun berhijrah.

“Macam kes Abby Abadi ada pihak media yang kata awak mesti ingat ada kisah awak sebelum ni yang boleh dedahkan, betul ke cara macam tu?. Namapun dah berhijrahkan?,”ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung perkembangan artis yang telah berhijrah sentiasa dijadikan isu negatif walaupun bulan Ramadan ini.

Beliau juga melahirkan rasa kesal apabila sesama Islam mengutuk penghijrahan artis terutama di laman social facebook dan twitter, sedangkan memperkatakan keindahan Islam menjadi tanggungjawab semua pihak.

Sambungnya, tidak semestinya golongan ustaz, ustazah sahaja wajib menerangkan kebaikan Islam, sebaliknya semua manusia yang beragama Islam mempunyai tanggungjawab itu.

“Ini tidak, ustazah jadianlah, dah nak senja baru nak insaf dan macam-macam lagi,”ujarnya sambil ketawa kecil.

Katanya, sepatutnya mereka berikan sokongan pada artis yang telah berhijrah.

Menurutnya, beliau sendiripun membuat keputusan itu kerana yakin dengan perjuangan parti PAS yang membela nasib masyarakat di negara ini tanpa mengira bangsa dan agama.

"Jadi siapa lagi kita nak tumpang, kalau bukan sebuah perjuangan yang membawa kebaikan dan kebenaran untuk kelangsungan kehidupan yang kekal di akhirat?”ujarnya.



Jenama tudung sendiri



Menyentuh tentang Abby Abadi (gambar) yang telah ditamatkan kontraknya sebagai duta tudung Alhumaira Cotemporary, beliau menyambutnya dengan tenang dan memahami.

Jelas Aishah, ia menjadi hak syarikat itu sendiri untuk membuat keputusan untuk kepentingan syarikatnya sendiri.

“Bagaimanapun Abby jangan risau kerana rezeki Allah ada di mana-mana, Allah tidak akan menzalimi hambaNya.

“Cadangan supaya Abby mengadakan jenama tudungnya sendiripun satu cadangan yang baik juga…, bagus”ujarnya ketika dihubungi sebentar tadi.

Aishah masih meneruskan rutinnya memenuhi jemputan ceramah sepanjang bulan Ramadan ini.

Semalam beliau baru pulang dari memenuhi jemputan di Negeri Sembilan.


Hadis Keempat

" Dari Abu Abdul Rahman, Abdullah bin Mas'ud r.a, katanya Rasulullah SAW telah menceritakan kepada kami, sedangkan baginda seorang yang benar dan dibenarkan kata-katanya, sabdanya : ' Sesungguhnya sesaorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa setitik air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama itu pula, kemudian seketul daging seperti yand demikian itu juga, iaitu 40 hari. Kemudian diutuskan kepadanya malaikat, lalu ditiupkan roh kepadanya dan diperintahkan menulis empat pekara : rezekinya, ajalnya, amalannya, celaka dan bahagianya. Maka demi Allah yang tiada Tuhan selain daripadaNya, sesungguhnya sesaorang kamu itu tetap akan beramal dengan amalan ahli syurga sehinggalah di antaranya dengan syurga itu jaraknya cuma sehasta sahaja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya ( suratan takdir ) sehingga dia beramal dengan amalan ahli neraka, maka masuklah ia ke dalam neraka. Dan sesungguhnya sesaorang kamu tetap akan beramal dengan amalan ahli neraka sehinggalah di antara dirinya dengan neraka cuma sehasta saja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya sehingga dia beramal dengan amalan ahli syurga, maka akhirnya masuklah dia ke dalam syurga itu. "

Umno peralat anak sebar buku politik di sekolah

Aslani M, 01 Ogs 2012

KOTA BHARU: Umno dianggap sudah kehabisan ikhtiar apabila dikatakan menggunakan anak bagi menyebarkan buku-buku berkaitan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Umno di sekolah.

Buku kartun bertajuk “Dari PM Untuk Rakyat” terbitan Gerakan Anak Muda Malaysia dan “Transformasi Najib” tulisan Akmar Hisham Mokhles diedar di sekolah di parlimen Kota Bharu menjelang Ramadan lalu.

Seorang bapa yang enggan dikenali mendakwa anaknya diberi tiga buku berkaitan Perdana Menteri dan Umno oleh seorang rakannya.

“Anak saya beritahu rakannya itu membawa banyak buku mengenai Najib yang diberi kepada rakan-rakan di dalam kelas.

“Pada awalnya anak saya tidak mahu ambil kerana takut dimarahi saya dan ibunya. Namun dia ambil juga dan terus memberi kepada saya setelah sampai di rumah,” katanya di sini.

Menurutnya buku Dari PM Untuk Rakyat 20 halaman menceritakan dalam bentuk lakaran kartun mengenai program-program yang dilaksanakan kerajaan BN di bawah Najib.

Antaranya BRIM, bantuan persekolahan, rumah pertama, Saham Amanah 1Malaysia, Kedai Rakyat 1Malaysia, Menu Rakyat dan pelbagai lagi.

Manakala buku Transformasi Najib mengisahkan kehidupan Perdana Menteri sejak dari kecil sehingga kedudukan sekarang.

Persoalannya kata beliau mengapa budak sekolah rendah diperalatkan bagi mengedarkan buku-buku kartun mengenai Najib.

“Kalau hendak dikatakan buku itu diedar tanpa pengetahuan bapanya, mengapa pula kuantitinya banyak, seolah-olah seperti disengajakan.

“Mungkin pihak sekolah dan guru tidak sedar perkara itu. Namun sekolah terbabit sedia dimaklumi sering dikunjungi Ketua Umno Bahagian Kota Bharu, Datuk Fatmi Che Salleh.

“Kalau buku mengenai pemimpin kerajaan negeri diedar di sekolah mungkin telah lama geger. Namun pengedaran buku berkaitan Umno hanya dipandang sebelah mata sahaja oleh pihak sekolah,” ujarnya.

Nie Ching selamat lahirkan bayi perempuan

Harakahdaily, 01 Ogs 2012


(Gambar terakhir Nie Ching sebelum melahirkan anaknya ketika meraikan harijadi Tony Pua malam tadi selepas forum Talam di Balakong)

SERDANG: Anggota Parlimen Serdang, Teo Nie Ching selamat melahirkan bayi perempuan petang tadi, seminggu lebih awal dari jangkaan.

Beliau melahirkan bayi itu di Hospital Serdang petang ini.

Nie Ching memaklumkan berita gembira untuk beliau itu melalui twitternya jam 5.15 petang tadi.

Beliau selamat melahirkan anaknya kira-kira jam 4.45 petang. Suami anggota Parlimen Serdang itu adalah seorang kakitangan kerajaan di Kementerian Kesihatan.

Sebelum ini, Nie Ching berkata, beliau sedia menghadapi pilihan raya umum akan datang walaupun dalam keadaan mengandung.

Ucapan tahniah datang bertalu-talu kepada beliau dari rakannya dalam DAP dan juga Pakatan Rakyat.

Yang paling awal membuat ucapan tahniah adalah Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang yang dibuat melalui Twitternya.

Hannah Yeoh, Adun Subang Jaya melalui Twitternya pula berkata, "Tahniah kepada mommy & daddy atas kedatangan anak kelahiran pertama yang comel! Selamat kawal makanan."

Polis pukul ketika duduk di kafetaria hotel

Hazayani Zakaria, 01 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Seorang peserta Perhimpunan Bersih 3.0 memberitahu Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) bahawa beliau ditahan polis ketika sedang duduk di kafetaria sebuah hotel berhampiran Masjid Jamek pada 28 April lalu.

Hee Jenn Wei, 25, berkata, polis masuk ke kafetaria dan mengarahkan beliau dan rakannya yang ketika itu memakai baju Bersih supaya mengikut mereka.

"Polis itu berkelakuan kasar dan memaksa saya berlari ke Dataran Merdeka. Sepanjang perjalanan saya ditendang," kata beliau pada pada sidang pendengaran awam mengenai dakwaan pelanggaran semasa dan selepas perhimpunan Bersih 3.0 di Ibu Pejabat Suhakam hari ini.

Jenn Wei berkata, ketika polis memukulnya di kafeteria, pekerja hotel memaklumkan polis bahawa beliau pelanggan hotel tersebut tetapi polis mengarahkannya supaya diam.

Tambahnya, selepas kira-kira 40 minit berada di Dataran Merdeka, polis memberitahu mereka akan dibawa ke suatu tempat tetapi tidak memaklumkan lokasinya.

"Bila sampai ke tempat itu, kawan saya beritahu tempat itu ialah Pulapol," katanya.

Beliau juga berkata, polis tidak membenarkan beliau menghubungi sesiapa termasuk peguam.

"Saya tidak dibenarkan menggunakan telefon. Polis kata, 'kalau saya nampak kamu guna telefon, saya akan campak telefon kamu' dan saya ikut arahan," katanya.

Beliau juga berkata, hingga hari ini tidak ada maklum balas mengenai laporan polis yang dibuatnya sehari selepas perhimpunan tersebut.

Beliau berkata demikian ketika memberi keterangan di hadapan panel siasatan yang dipengerusikan Naib Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), Datuk Lake Tee dan dibantu Pesuruhjaya Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid dan Detta Samen.

Kemas didakwa tipu tawar kerja, bapa mahu saman

Khairil Abdul Rahim, 01 Ogs 2012
BERA: Seorang bapa bertekad mengheret Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) ke mahkamah yang didakwa menjanjikan kerja kepada anaknya yang kini terpaksa menanggung malu.
Kakitangan Majlis Daerah Bera Johari Ismail, 50, dari Kampung Batu Papan dekat sini, berkata anaknya Akqramah Johari, 22, telah menjalani temuduga sebagai Pembantu Pembangunan Masyarakat Gred S 17 pada 16 Ogos 2011 di Kuantan.

“Pada 29 Jun lalu saya telah dihubungi oleh seorang pegawai bahagian perjawatan Kemas negeri mengatakan anak saya telah berjaya dalam temu duga dan akan di tempatkan di Parlimen Cameron Highland.

“Dengan jelas dia mengatakan surat tawaran akan menyusul pada awal bulan Julai. Bukan kepalang lagi gembiranya anak saya memberitahu rakan-rakannya dan terus meletakkan jawatan sebagai pembantu kedai.

“Setelah sebulan berlalu surat tak sampai juga, pada 31 Julai anak saya menelefon pula pegawai berkenaan. Yang memeranjatkan, dia kata anak saya tak berjaya (dalam temuduga) tetapi tidak memberi sebarang alasan,” katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Johari yang juga pesara polis berkata, berikutan dengan itu anak keempatnya dari enam beradik itu terpaksa menanggung malu dan sedih setelah kawan-kawan sekerja dan sekampung telah meraikan kejayaan kononnya memperolehi pekerjaan baru dengan kerajaan.

Tambahnya, beliau percaya pegawai yang menghubunginya dulu bukan main-main dan menurut sumber yang beliau sendiri selidiki ada kemungkinan jawatan yang sepatutnya diisi anaknya disabotaj oleh pihak tertentu.

Sehubungan dengan itu, beliau telahpun membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM), Biro Pengaduan Awam (BPA) dan Bahagian Perhubungan Awam ibu pejabat Kemas Kuala Lumpur bagi memohon satu siasatan demi keadilan.

“Saya redha jika jawatan berkaitan Bina Insan itu bukan milik anak saya tetapi demi keadilan dan maruah anak saya, saya terpaksa bertindak supaya perkara ini tidak sewenang-wenangnya menimpa orang lain kelak,” tegasnya yang datang bersama isteri dan Akqramah.

Akqramah yang ditanya perasaannya, mengatakan malu untuk berdepan dengan orang ramai dan merasa sedih kerana masa depannya untuk terus hidup dipermainkan sebegitu rupa tanpa rasa tanggungjawab oleh kakitangan kerajaan sendiri.

Kemas ialah sebuah jabatan di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Sementara itu Timbalan Yang Dipertua PAS Kawasan Bera Musaniff Abdul Rahman yang turut hadir berkata, kes tersebut sebagai satu penganiayaan.

“Dia (Akqramah) orang kampung, apabila kakitangan kerajaan telefon sudah tentulah dia akan percaya seratus peratus dan menaruh harapan tinggi. Bila itu pekerjaan tetap sudah tentu dia rasa bangga dan mahu berkongsi kegembiraan denga kawan-kawan.

“Tapi apabila terbukti itu satu penipuan tentu dia menanggung rasa aib yang besar dan rasa dipermain-mainkan,” katanya.

Musaniff berkata, PAS Bera akan cuba membantu kes Akramah ini termasuk cuba mencarikan peguam jika didapati ada unsur penipuan dan tidak telus dalam hal berkenaan.

Sambutan 25 tahun, Harakah anjur Karnival Futsal

Harakahdaily, 01 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Akhbar rasmi PAS, Harakah akan menganjurkan Karnival Kejohanan Futsal sempena 'Sambutan Ulang Tahun ke-25 Tahun Harakah' tahun ini.

Menurut Pengarah Karnival Futsal Harakah, Mohd Rashidi Hassan, kejohanan futsal itu akan diadakan pada 22 September ini bertempat di Ampang Sports Planet.

"Kita mensasarkan penyertaan sebayak 64 pasukan. Kejohanan ini terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia yang berminat menyertainya," katanya.

Pihak Harakah menyediakan hadiah berupa wang tunai RM3,000 kepada johan beserta piala pusingan, piala iringan dan medal, sementara naib johan akan menerima RM2,000 beserta medal selain tempat ketiga akan menerima RM1,500 beserta medal.

Selain itu penganjur juga menyediakan hadiah piala iringan kepada pemain terbaik dan penjaring gol terbanyak kejohanan.

Mohd Rashidi berkata, Harakah berbesar hati menjemput seluruh pasukan futsal yang ada di negara ini untuk menyertai kejohanan yang julung kali diadakan sempena sambutan ulang tahun Harakah ke-25.

Program ini juga bakal diserikan dengan kehadiran beberapa tokoh pemimpin muda dan artis.

Untuk pasukan-pasukan yang berminat menyertai kejohanan ini boleh menghubungi Timbalan Pengarah, Wan Nordin (017-2591429) dan Setiausaha, Mohd Faisal Tawang (016-6894322) atau Bendahari, Fauzi (012-6869236).Yuran penyertaan RM150 satu pasukan.

Merokok Dari Pandangan Islam


Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.



Keterangan/Hujah: 

1.  Keputusan yang telah diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia tersebut adalah bersandarkan kepada hujah-hujah berikut:
i. Rokok mengandungi pelbagai jenis racun. Fakta daripada kajian-kajian perubatan telah membuktikan bahawa setiap batang rokok mengandungi 6-8 mg. nikotian dan pelbagai bahan kimia lain. Setiap sedutan asap rokok sebenarnya kita telah menghidu sebanyak 4,000 jenis bahan kimia yang boleh memudharatkan badan.
ii. Ketagihan tembakau bukan hanya menimbulkan masalah kepada perokok, malah ia berada di tempat keempat dalam senarai faktor risiko bagi penyakit serius yang menular di seluruh dunia. Tabiat merokok dikaitkan dengan risiko barah, penyakit jantung dan masalah pernafasan. Terdapat beberapa jenis penyakit yang berpunca dari merokok, antaranya ialah kanser kerongkong, kanser mulut, katarak (sejenis kerosakan mata yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun), ulser perut, penyakit jantung, strok, penyakit paru-paru, emfisema paru-paru dan banyak lagi.
iii. Pada masa kini jumlah perokok sama ada dinegara maju atau negara membangun masih begitu besar, walaupun berbagai usaha telah dibuat oleh Kerajaan serta badan-badan sukarela bagi menyedarkan orang ramai tentang bahayanya merokok kepada orang ramai. Di Malaysia, merokok menyumbang kepada lebih 10,000 kematian setahun; 30% daripadanya disebabkan 10 jenis kanser, iaitu paru-paru, mulut, esophagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut. Sebanyak 50% kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok. Kerajaan telah membelanjakan banyak wang untuk merawat berbagai jenis penyakit yang dikaitkan dengan tabiat merokok dan negara juga mengalami kerugian kira-kira RM 20 billion setahun bagi menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti.
iv. Imam al-Syafi’e telah mengeluarkan fatwa dalam kitabnya yang masyhur al-Umm iaitu:” Jika mereka mengambil (sesuatu makanan, minuman atau sesuatu yang dihisap, dihidu dan disedut) yang boleh memabukkan, maka perbuatan itu adalah jelas haram. (Termasuklah) yang mengandungi racun yang menyebabkan kematian. Aku tetap menganggap (menfatwakan) ia adalah haram. Allah swt mengharamkan (apapun jenis) pembunuhan kerana pembunuh bermakna membunuh diri sendiri”.
v. Para ulama’ sepakat menyatakan bahawa merokok hukumnya haram kerana ianya jelas memudharatkan kesihatan, membazir dan mensia-siakan harta serta dikategorikan sebagai satu perkara keji, berdasarkan nas-nas berikut:
a. Firman Allah swt dalam Surah al-Baqarah, ayat 195 yang bermaksud: “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan”.
b. Firman Allah swt dalam Surah al-A’raf ayat 157 yang bermaksud; “ Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk”.
c. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “ Tidak boleh memberi mudharat dan membalas dengan kemudharatan”. (Hadith riwayat Ahmad, Malik, Ibn Majah dan al-Daraqutni)
d. Kaedah Usul Fiqh: درء المفاسد مقدم على جلب المصالح yang bermaksud “ menolak kerosakan adalah didahulukan daripada mencari kemaslahatan”
e. Imam Ibn. Hazm dalam kitabnya al-Muhalla, jilid 7, halaman 503 (masalah no. 1027) menegaskan bahawa : “Pemborosan adalah haram”. Yang dimaksudkan dengan pemborosan di sini ialah:
i. Membelanjakan wang untuk perkara yang diharamkan oleh Allah swt, samada banyak atau sedikit, walaupun sebesar sayap nyamuk sekalipun.

ii. Pembaziran yang tidak ada keperluannya.

iii. Membuang wang, betapa kecilpun jumlahnya kerana dengan membuang tanpa tujuan itu menjadikannya sia-sia.
vi. Beberapa negara Islam dan beberapa ulama’ muktabar telah mengeluarkan fatwa tentang amalan merokok.
Antaranya seperti berikut:
a. Kerajaan Arab Saudi mengeluarkan fatwa bahawa merokok, menanam tembakau dan memperniagakannya adalah hukumnya haram kerana daripadanya terdapat kemudharatan.
b. Ulama’-ulama’ semasa Mesir seperti Dr. Abdul Jalil Shalaby mengatakan merokok adalah haram kerana ia boleh mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan masyarakat.
c. Al Imam Abdul Halim Mahmud dalam kitabnya “Fatawa al-Imam Abdul Halim Mahmud” telah memberi fatwa merokok hukumnya makruh jika ia tidak mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan. Sebaliknya adalah haram jika ia mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan.
2. Hukum pengharaman arak dan khinzir tidak boleh disamakan dengan hukum haram merokok kerana hukum pengharaman terhadap arak dan khinzir telah dinyatakan secara jelas dan qat’ie oleh Allah swt dalam kitab suci al-Quran. Manakala hukum pengharaman terhadap perbuatan merokok telah diistinbatkan oleh para jumhur ulama’ terdahulu dan masa kini bersandarkan hujah-hujah kepada nas-nas syarak yang jelas dinyatakan seperti al-Quran, al-Hadith, Ijma’ Ulama’, Qaedah-qaedah Fiqhiyah dan sebagainya. Ayat-ayat al-Quran dan hadith seperti yang dinyatakan di atas jelas telah memperincikan isu ini.
3. Al-Syeikh Hasanain Muhammad Makhluf, bekas Mufti Mesir dalam Kitabnya Fatawa Syariyyah Wa Buhuth Islamiyah menyatakan:

“ Sesungguhnya tumbuhan (tembakau) ini dahulunya belum dikenali. Apabila ia diperkenal dan digunakan oleh manusia untuk merokok, maka ulama’-ulama’ fiqh daripada pelbagai mazhab Islam telah membincangkannya untuk menetapkan hukumnya berdasarkan prinsip (qaedah fiqhiyyah) yang telah ditetapkan.”

“Sesungguhnya berdasarkan hukum asal sesuatu itu harus. Tidak akan terkeluar daripada prinsip asal melainkan adanya perkara-perkara yang mengubah hukumnya menjadi haram atau sebagainya.”
Dalam isu merokok ini, sebab yang menjadikannya haram ialah kesan mudharat dan bahayanya sehingga meruntuhkan lima asas utama (al-Kulliyatul Khams) yang wajib dipelihara oleh setiap manusia iaitu agama, jiwa, maruah keturunan, akal dan juga harta.

keadaan kereta seorang perokok tegar (gambar)

http://naimnikmat.blogspot.com, 01 Ogs 2012
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/582229_468209836524292_1894785580_n.jpg

Pengotor wei...............


Kenyataan Dr Asri tentang isu penangkapan Rafizi

http://kerabubersuara.blogspot.com, 01 Ogs 2012

Tiada ulasan: