Khamis, 30 Ogos 2012

HIMPUNAN MERDEKA KENA PANDANG JUGA SUDUT AGAMA...LEBIH2 BERCAMPUR GAUL BEBAS...ALAT MUZIK YANG MELALAIKAN...AURAT2 WANITA TAK DIJAGA...MENINGGALKAN SOLAT DAN LAIN-LAIN

Tanah lot jadi pilihan ketika pasaran hartanah meningkat

Zulkifli Sulong, 29 Ogs 2012
SELAYANG: Jika anda menaiki kenderaan ke Kundang, Kuang atau sekitar Sungai Buluh bahkan di mana-mana saja sekarang, anda akan jumpa banyak iklan 'Tanah Lot Untuk Dijual'.


(Iklan tanah lot untuk dijual sebegini terdapat di mana-mana sekarang)

Iklan sebegini sejak kebelakangan ini bertambah-tambah bilangannya. Ia sebagai penanda aras ramai yang mencari tanah lot untuk di buat rumah kediaman sejak kebelakangan ini.

Di pasaran hartanah pula, harga rumah sama ada di atas tanah (landed) atau kondo dan apartmen melonjak naik.

Kalau 10 tahun dahulu, apartment 3 bilik boleh dibeli dengan harga RM100,000 kini sudah mencecah RM200,000. Pendek kata, sudah meningkat sekali ganda.

Mungkin atas dasar itulah, ramai yang memilih untuk membeli tanah lot untuk dibuat rumah sendiri.

Ekoran itu, ramai yang menceburi bidang ini...menjadi pembeli dan penjual tanah atau broker tanah.

Namun salah seorang dari mereka, Dr Abu Bakar Mohamed (gambar), tidak mahu menggelarkan dirinya broker tanah tetapi 'land breaker'.

Atas dasar itulah, beliau menamakan syarikatnya Land Breaker Sdn Bhd.

Dr Abu Bakar mempunyai PhD bidang cendawan atau kulat. Beliau memiliki master dan PhD dalam bidang ini dari sebuah universiti di Jepun.

Apabila pulang ke tanah air pada tahun 1994, Dr Abu menjadi pensyarah di Universiti Malaya.

Namun akibat masalah dengan pemilik rumah sewanya, Dr Abu mula mencari tanah sendiri untuk dibuat rumah. Dari situlah beliau mula bermain dengan tanah ini.

Projek pertama yang beliau buat adalah pada tahun 1997 apabila beliau dan rakan-rakannya membantu seorang tua di Kampung Kubu Gajah, Sungai Buluh untuk menyelesaikan tanahnya yang terbiar.

Beliau membeli tanah seluas setengah ekar itu dengan harga RM105,000 dan dipecahkan tanah itu kepada 8 lot seluas 60 x 40 kaki setiap satu.

Hasilnya, Dr Abu dan rakan-rakannya mendapat keuntungan sekitar RM30,000 dari usaha itu.

"Sejak itu, saya mula memberikan tumpuan kepada kerja-kerja ini. Mula-mula pada waktu malam sahaja kerana kerja siang, lepas itu saya berhenti dan memberikan tumpuan kepada kerja ini," cerita Dr Abu Bakar ketika ditemui di pejabatnya dekat Kuang.

Selain beliau sendiri, Dr Abu dibantu oleh isteri dan beberapa pekerja untuk menguruskan pejabatnya. Faktor akaun sangat dititip beratkan oleh beliau selepas pernah di tipu oleh rakan kongsinya sebelum ini.

Di dinding pejabatnya penuh dengan pelan pecah lot tanah yang beliau pernah buat di seluruh negara.

Dalam melaksanakan kerjanya, beliau bekerjasama rapat dengan juruukur tanah berlesen, peguam, pejabat tanah dan sebagainya.

Mula-mula Dr Abu membuat kerja ini untuk mencari duit lebih dengan membeli, memecah lot dan menjual tanah ini kepada orang ramai.

(Dr Abu menunjukkan projek pecah lot tanah yang pernah beliau buat di seluruh negara)

Namun, oleh kerana latar belakang kegiatan sosialnya yang rapat dengan parti Islam dan kerja-kerja dakwah, Dr Abu melihat faktor sosial memainkan peranan penting dalam kerja sehariannya.

"Saya melihat tanah ini tidak boleh dibiar terbiar begitu sahaja tanpa diusaha iaitu mesti dihidupkan.

"Sebab itu, kebanyakan projek saya adalah membantu menghidupkan tanah yang terbiar misalnya tanah yang tersangkut dengan bank akibat dicagar, tanah pusaka yang dilanda konflik kerana pembahagian yang tidak selesai dan sebagainya," cerita Dr Abu yang merupakan seorang AJK PAS kawasan Selayang.

Beliau juga memberikan tumpuan kepada tanah rezab Melayu kerana stigma yang melekat selama ini adalah tanah jenis ini harganya murah.

"Padahal bukan begitu. Ia murah sebab tidak diuruskan. Apabila kita uruskan, pecahkan jadi lot-lot, ia akan naik harga dan dimajukan," kata beliau.

Fokus beliau sekarang adalah menguruskan tanah bermasalah untuk dimajukan, memecah lot dan menjual balik tanah-tanah itu.

"Sistem yang saya pakai mudah. Pertama jangan ada riba. Sebab itu, tanah lot yang saya jual boleh dibayar secara ansuran tanpa perlu pinjaman bank," beritahu beliau lagi.

(Tanah lot di peringkat akhir sebelum dijual oleh Dr Abu di Puchong)

Peringkat permulaan dahulu, Dr Abu Bakar memberikan tumpuan kepada tanah-tanah sekitar kawasannya, iaitu Sungai Buluh, Kuang, Kundang dan sekitarnya.

Tetapi, kini beliau mula melangkau keluar dari kawasannya.
Projek terkini yang beliau sedang usahakan adalah memecahkan lot tanah seluas 8.8 ekar di Sungai Pusu, Gombak.

"Kami sudah rangka tanah ini untuk dipecahkan kepada 123 lot. Tiap-tiap satunya dari sais 60 x 40 kaki yang kami anggarkan dijual dengan harga RM60,000 satu lot," kata Dr Abu.

Selain di Sungai Pusu, Dr Abu juga sedang mengusaha satu projek di Kampung Sri Aman, Puchong.

Di sana beliau mengusahakan 35 lot tanah untuk dijual dengan harga RM35,000 satu lot bersais 24 x 49 kaki.

Selain kedua-dua projek itu, beliau juga mempunyai tanah di Kuala Kangsar, Bandar Muar,  Lancang dan sebagainya.

Pendek kata, ketika pasaran hartanah meningkat, pasaran untuk tanah lot yang diusahakan Dr Abu dan ramai lagi pengusaha juga turut meningkat.


Iklan..



Selangor anjur Malam Kemerdekaan ke-55 esok

Harakahdaily, 29 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Kerajaan Negeri Selangor akan menganjurkan Sambutan Malam Kemerdekaan ke-55 dan Hari Malaysia peringkat negeri pada malam esok, 30 Ogos di Dataran Kemerdekaan Shah Alam bermula pada jam 8.30 malam.

“Saya bagi pihak barisan pimpinan Kerajaan Negeri Selangor mengucapkan  selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan yang ke-55, dan selamat merayakan Hari Malaysia yang ke-49 kepada seluruh bangsa Malaysia di Semenanjung, Sabah dan Sarawak,” kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Katanya, pelbagai acara disediakan kepada orang ramai  antaranya perbarisan dan perarakan 56 kontinjen yang terdiri daripada pasukan tentera, jabatan kerajaan serta badan bukan kerajaan.

“Kita juga menyediakan persembahan kebudayaan dan keseniaan serta persembahan istimewa iaitu kawad senyap oleh pasukan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM),” ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurut beliau, Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga akan menyampaikan ucapan sempena sambutan kali ini.

Tambahnya, tema bagi sambutan tahun ini sama dengan negeri-negeri Pakatan Rakyat iaitu Sebangsa, Senegara, Sejiwa.

Justeru, ujarnya orang ramai khususnya rakyat Selangor dijemput datang bagi memeriahkan sambutan itu.

Rakyat, pelancong bimbang laporan jenayah di Perak

Harakahdaily, 29 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: PAS Negeri Perak amat bimbang dengan laporan media yang memuatkan berita daripada Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) berkaitan dengan kes-kes kemalangan, kematian dan juga kecurian kecil ataupun besar yang sering berlaku di negeri itu.
“Perkembangan ini amat mencemaskan bukan hanya rakyat, tetapi juga pelancong luar yang datang melawat negeri Perak sempena Tahun Melawat Perak (TMP) 2012 pada kali ini,” kata Ketua Penerangannya, Ahmad Nuri al-Amin.

Sebagai contoh, ujarnya satu akhbar hari ini telah memuatkan satu muka surat berita laporan polis tentang kes-kes yang berlaku di Perak sudah tentu akan memberikan persepsi tidak sihat dalam isu berkaitan keselamatan.

Katanya, rakyat negeri itu khasnya dan pelancong luar yang berkunjung ke Perak sudah tentu mengikuti perkembangan itu dan tidak merasa selesa dan selamat untuk berada di negeri itu.

Menurutnya, insiden yang berlaku di musim perayaan ini akan memberi gambaran yang tidak elok terhadap suasana sambutan hari-hari kebesaran yang dibimbangi akan menjejaskan sambutan Hari Kemerdekaan Negara pada 31 Ogos ini jika tidak ditangani dengan sebaiknya, sama ada dari pihak media atau polis.

“Justeru, kami mengharapkan agar pengamal media dapat membantu pihak polis dalam usaha untuk mencegah kejadian jenayah yang sering berlaku agar proses pencegahan awal dapat mendidik rakyat khasnya,“ ujarnya.

Beliau berkata, usaha bagi memberikan teguran awal melalui media dapat memberikan didikan kepada semua lapisan masyarakat bagi menangani isu ini secara berkesan.

“Kami akan sentiasa menyokong usaha bagi memberikan informasi pendidikan kepada masyarakat agar isu keselamatan dapat dibendung lebih awal lagi,” katanya.

Pihak polis juga, tambah beliau disarankan agar memberikan tumpuan yang serius terhadap isu jenayah yang semakin meruncing di Perak demi untuk menyumbang ke arah negeri yang lebih selamat kepada semua.

'Dari saksi di luar stadium, baik di rumah saja'

Harakahdaily, 29 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang mempertahankan kenyataan beliau melalui Twitter sebelum ini bahawa, "Sambutan Kemerdekaan tahun ini untuk tetamu jemputan sahaja."
(Rais sedang bersilat lidah dengan rakyat Malaysia)

Katanya,"Daripada menyaksikannya di luar stadium, lebih baik mereka menontonnya di rumah sahaja!"

Beliau berkata demikian dalam kenyataannya selepas kenyataan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim yang menafikan penyataan beliau melalui Twitter itu.

“Dakwaan yang dibuat sesetengah pihak bahawa perhimpunan ulang tahun kemerdekaan ke-55 hanya untuk tetamu undangan tidak benar.

“Amat dikesali bahawa ada beberapa 'pemimpin pembangkang tertentu' yang mahu menggagalkan usaha rakyat untuk menyambut kemerdekaan ke-55,” kata Rais dalam kenyataannya hari ini.


"Selepas mengkaji laporan Malaysiakini malam semalam serta komen Rais hari ini, saya akan tetap mempertahankan lima ‘tweet’ malam semalam bahawa sambutan Hari Kemerdekaan di Stadium Bukit Jalil berskandal, dahsyat.

"Ia merupakan batu penghalang kepada pembangunan negara 55 tahun sebelum ini apabila rakyat Malaysia sendiri dikecualikan daripada menghadiri sambutan kemerdekaan yang hanya eksklusif kepada “jemputan BN sahaja” didalam stadium yang berkapasiti 100,000," kata Kit Siang menjawab kenyataan Rais itu.

Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Kamaruddin Siaraf berkata, orang awam boleh menyaksikan 'sambutan' Hari Kemerdekaan Ke-55 daripada tayangan empat skrin diluar Stadium Bukit Jalil.

Ini telah disahkan oleh susunan Pelan Kedudukan Khalayak oleh Kamaruddin semalam dimana hanya orang ternama (VIP), anggota parti komponen BN, penjawat awam, kanak-kanak sekolah serta kumpulan-kumpulan lain yang telah khas dipilih – termasuklah dua parti politik kecil Barisan Kemajuan India Se-Malaysia (IPF) dan Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) – telah diperuntukkan sebanyak 100,000 tempat duduk di dalam stadium tersebut.

Laporan Malaysiakini malam semalam yang memetik kenyataan Kamaruddin apabila ditanya mengapa parti pembangkang tidak dimasukkan dalam pelan kedudukan khalayak, berkata “anggota parti pembangkang boleh menyertai orang umum diluar stadium tersebut”.

Katanya lagi: “mereka boleh masuk diatas 'tiket rakyat'. Tiada masalah.”

Berdasarkan kenyataan ini, kata Kit Siang, "disebabkan rakyat Malaysia yang bertanggungjawab terpaksa membayar untuk sambutan Hari Kemerdekaan di Stadium Bukit Jalil, maka patutkah mereka diberi layanan sebagai 'orang luar', dan ‘diletakkan’ diluar stadium untuk menyaksikan sambutan daripada empat skrin yang terletak diluar?"

Penoreh gesa media dedah harga getah semasa

Mohd Sabri Said, 29 Ogs 2012
BALING: Seorang penoreh getah dari Kampung Caruk Bemban, Kupang, Zakaria Abdul Wahab, 58, mencabar media massa di negara ini membuat tinjauan segera mengenai harga getah semasa yang makin jatuh merudum.


Harga semasa getah sekarang ialah RM2.30 sehingga RM2.70 sekilogram mengikut kawasan dan kemungkinan akan jatuh beberapa minggu lagi.


Situasi itu katanya, membuatkan penoreh terpaksa mengikat perut sekali lagi ekoran harga barangan kian melambung berbanding pada 2009 dan 2010 di mana harga getah melonjak tinggi sehingga melegakan para penoreh.


"Saya cabar media massa di negara ini buat tinjauan segera tentang harga getah yang dah merudum teruk. Dulu tinggi sehingga mencecah RM4.50 sehingga RM5.00 sekilo tetapi kini jatuh tertiarap RM2.30 sehingga RM2.70 sekilo," ujarnya ketika ditemui.


Menurutnya, media pro Umno dan Barisan Nasionall (BN) bertindak tidak adil kerana enggan melaporkan sebarang berita mengenai harga pasaran getah sekarang berbanding dahulu di mana mereka sanggup turun ke ladang getah semata-mata bertemu penoreh dengan tujuan mengambil gambar kononnya para penoreh mulai menikmati kehidupan yang lebih sempurna  hasil pentadbiran BN.


Katanya, ada juga yang mengambil gambar penoreh datang menoreh dengan kereta kerana menikmati harga yang melambung dan mewawancara golongan bergelar 'makcik dan pakcik' demi memuaskan kehendak politik Umno dan BN.


Tidak dinafikan tambah beiau, dulu terdapat kakitangan kerajaan atau mereka yang berpendapatan tinggi turun ke ladang getah menoreh semata-mata mahukan pendapatan lebih.


"Contohnya guru yang mengajar di sebelah petang akan menoreh  di sebelah pagi manakala bagi mereka yang mengajar pagi mengambil kesempatan berbuat demikian di sebelah petang.

“Kadang-kadang jika dilihat ianya macam nak tergelak," jelas beliau yang lebih mesra di panggil Pak Ya Baling.

Hospital Shah Alam tergendala lagi?

Khalid Samad, 29 Ogs 2012
Saya baru terima laporan kemajuan projek Hospital Shah Alam. Nampak gayanya sudah jauh ketinggalan berbanding dengan yang telah dijadualkan. Sudahlah 2 tahun terbiar terbengkalai begitu sahaja, sudahlah terpaksa ditambah kos dengan harga beratus juta ringgit. Sekarang tergendala lagi?

Sepatutnya Hospital ini siap pada tahun 2011 pada asalnya. Tarikh baru dikatakan hujung 2013. Dengan kelewatan di tapak, mungkin terlajak lagi! Sila lihat pada laporan Skala JKR yang disertakan dibawah. Ia menunjukkan jumlah hari ketinggalan sebanyak 61 hari. Dari segi % kerja pula, hanya 9.7% dicapai dalam masa 9 bulan! Pukul rata 1% sebulan!




Adalah amat memalukan sekiranya projek seperti ini, ditengah-tengah bandaraya Shah Alam, bukan ditengah hutan, tidak dapat dilaksanakan oleh pihak Kementerian dengan baik. Rasa-rasanya Menteri Kerja Raya kena buat sesuatu kot? Apa? Letak jawatan? Hmmm... kena tunggu kucing bertanduklah jawabnya. Adakah mereka memahami bahawa jawatan datang dengan tanggung jawab dan juga pertanggung-jawaban?

Kalau tanya golongan yang agak kuno, mungkin akan dikatakan tapak itu berhantu. Kena sembelih kambing dan sebagainya. Tapi kita tahu itu semua karut dan bertujuan memindahkan kesalahan dan menutup kegagalan diri. Adakah pihak kementerian juga akan menggunakan alasan yang sama?

WaLlahu 'Alam

Anak muda Kelantan gerak Merdeka Royalti

Muhamad Faizal Che Yusoff, 29 Ogs 2012
MENJELANG tarikh sambutan kemerdekaan, saya terpanggil untuk meninjau satu himpunan yang akan diadakan di Dataran Stadium, Kota Bharu pada 30 Ogos 2012 (esok).

Himpunan yang dinamakan “Merdeka Royalti” yang diadakan sempena sambutan hari kemerdekaan negara ke-55 dapat dilihat sebagai fokus ia diadakan.

Himpunan yang digerakkan oleh sekumpulan anak muda yang dikenali sebagai aktivis-aktivis R yang disebut juga Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas di Kelantan, bukanlah suatu gerakan yang didokong secara langsung ahli-ahli politik.

Ia adalah satu gerakan rakyat, bahkan ahli-ahli politiklah yang menumpang kekuatan gerakan ini.

Himpunan mereka tidak lain tidak bukan, kerajaan Malaysia sempena sambutan kemerdekaan ke-55 perlu menyempurnakan pembayaran royalti petroleum melalui Petronas kepada Kelantan.

Apa yang lebih penting gerakan R telah berjaya merakyatkan tuntutan terhadap kerajaan pusat dan Petronas.

Kumpulan anak muda terbabit juga mampu merakyatkan gerakan menuntut pelaksanaan syariat di bumi Malaysia ini. Dengan gerakan dan aktiviti yang konsisten, rakyat mudah faham apa yang dibawa dan mesej ingin disampaikan.

Apatah lagi baru-baru ini Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang memperakui PAS hanya akan melaksanakan hudud melalui saluran demokrasi.

Secara mudah demokrasi ialah apa yang diinginkan rakyat. Perjuangan PAS dalam mendaulatkan hukum Islam bukan lagi rahsia. Bahkan perbezaan pendapat antara PAS dan DAP dalam isu berkenaan telah diperakui pimpinan Pakatan Rakyat.

Bahkan telah wujud kesepakatan untuk bersetuju pada apa jua yang tidak dipersetujui. Bukankah itu suatu perakuan yang hanya menunggu suara rakyat untuk bersuara?

Maka senario inilah memerlukan satu gerakan yang bersepadu dan konsisten memberi kefahaman dan mesej jelas kepada rakyat untuk menerima hukum Islam sebagai undang-undang tertinggi negara.

Dengan pembabitan secara langsung dengan aktivis-aktivis R, saya penuh yakin keupayaan mereka mampu untuk menyemarakkan obor-obor perjuangan Islam di Malaysia.

Semoga gerakan massa ini tidak dipandang hanya sebelah mata oleh pendokong-pendokong kebenaran. Aktivis-aktivis parti di pelbagai sayap bolehlah mencontohi apa yang dilakukan kumpulan anak muda di Kelantan.

Mereka bergerak hanya dengan perbelanjaan sendiri. Semoga sambutan kemerdekaan ke-55 tahun ini membuka lembaran baru kepada gerakan yang lebih agresif demi mendaulatkan Islam di bumi tercinta ini.

Al-Quran dan hadis hanya menunggu kita untuk membongkar segala isinya bagi diterjemahkan secara nyata. Ayuh tekadkan semangat, tingkatkan jihad!

Tiada ulasan: