Sabtu, 11 Ogos 2012

PERKARA YANG TAK PERNAH BERLAKU...DEKAT PRU BERDUYUN2 ORANG MASUK PARTI LAIN...MAKA SEDAR KITA DAH TUA...DAH BANYAK MENGHIMPUN DOSA DAN KESALAHAN...BUSUK SERTA ROSAK YANG TAK BOLEH DITUTUP DAN DIBAIKI LAGI...INILAH HUKUM ALLAH KERANA MENOLAK ISLAM...DITAMBAH BUAT MUNGKAR

Tokoh Umno sertai PAS esok

Harakahdaily, 10 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Seorang tokoh penting Umno dijangka akan mengumumkan penyertaannya ke dalam PAS malam esok.

Ia akan diadakan selepas Solat Tarawikh di Dewan KUIZM, Taman Melewar, Gombak.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dijangka akan menerima borang permohonan menjadi ahli PAS dari tokoh Umno itu.

Pengisytiharan itu akan dibuat pada majlis sambutan Badar Al-Kubra anjuran Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat yang akan diadakan di Dewan KUIZM, Taman Melewar Gombak.

"Pada program tersebut juga ada tokoh Umno akan membuat pengisytiharan menyertai PAS di hadapan Presiden Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan orang ramai," kata setiausaha lajnah itu Misbahul Munir Masduki.

Fatwa kafir harbi umpama ajak perang

Harakahdaily, 10 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin (gambar) berkata tindakan membuat 'fatwa' bahawa DAP adalah 'kafir harbi', boleh membawa kesan mendalam seolah-olah meminta orang Islam berperang.

"Kemungkinan dia tidak tahu kesan kenyataan, kesan perkataan dikeluarkan, tidak tahu bahawa ia boleh membawa kepada permusuhan, tidak baik bagi negara majmuk dan pelbagai agama seperti Malaysia," katanya dipetik Sinar Harian Online.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Pengasas Pondok Geting, Tumpat Abdullah Sa'amah, dipetik Utusan Malaysia kelmarin bahawa umat Islam haram menyokong DAP kerana ia menolak Islam dan tergolong dalam kafir harbi.

Katanya, mana-mana pihak perlu membuat penelitian dalam konteks politik sebenar negara ini sebelum mengeluarkan 'fatwa' sedemikian.

"Kalau kita kata haram (mengundi DAP) kerana dia tidak menyokong negara Islam, ada juga parti dalam BN seperti MCA dan MIC tidak menyokong... jadi kita mengambil pendirian sebahagian sahaja (dalam mengatakan haram dan dosa)," kata beliau lagi.

Sementara itu, Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pula berkata, mana-mana hukum yang dikeluarkan perlu bersandarkan syarak dengan dalil-dalil dan nas yang betul, bukan boleh dikeluarkan sewenangnya dengan bersandarkan perasaan.

Sehubungan itu, beliau menggesa Majlis Fatwa Kebangsaan segera mengeluarkan fatwa berhubung kenyataan tersebut, lebih-lebih lagi kenyataan yang melabelkan DAP sebagai 'kafir harbi'.

Ini kerana, katanya kenyataan itu merupakan satu perkara yang begitu besar kerana dihalalkan darah mereka, harta mereka yang disifatkannya boleh menimbulkan suasana tidak aman di dalam negara berbilang kaum dan agama ini.

Pandangan Islam terhadap 'kafir harbi'telah dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Qur'an surah Al Mumtahanan ayat 9, yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu menjadikan sebagai kawanmu orang-orang yang memerangimu karena agama dan mengusir kamu dari negerimu, dan membantu (orang lain) untuk mengusirmu. Dan barangsiapa menjadikan mereka sebagai kawan, maka mereka itulah orang-orang yang zalim".

Dari ayat ini, para mufassirin dan fuqaha menegaskan, kafir harbi adalah orang kafir yang diam dan hidup dalam wilayah pentadbiran ummat Islam atau diluarnya, mereka berkhianat kepada Negara Islam, memusuhi, tidak mahu berdamai, menjalankan usaha merosakkan ummat Muslimin dan agama Islam.

Mereka ini mesti diwaspadai dan diperangi sekiranya mereka menyerang ummat Islam atau membantu pihak lain menyerang ummat Islam. Dan Allah SWT juga memerintahkan kita ummat Muslimin supaya tidak menjadikan mereka sahabat, kawan rakan, pembela dan wali (pemimpin).

Demonstrasi 'berdarah' bantah pembunuhan umat Islam Myanmar

Al Jazeera terjemahan Mohamad Yahya, 10 Ogs 2012


(Sebahagian dari peserta protes yang berlakon mati berlumuran darah menggunakan darah palsu di hadapan kedutaan Myanmar.)

JAKARTA: Satu kumpulan Indonesia yang menggelar diri mereka Keprihatinan Rakyat terhadap Rohingya (People's Care for Rohingya) telah melakukan protes di hadapan kedutaan Myanmar di Jakarta, memprotes keganasan dan diskriminasi yang dialami  minoriti Muslim Rohingya di Myanmar.

Peserta demonstrasi membawa poster ‘Hentikan Keganasan’ dan berteriak ‘Allahu Akbar’ sepanjang demonstrasi itu berlangsung Khamis semalam.

Para peserta protes mendesak kerajaan Myanmar untuk menghentikan pertumpahan darah dan keganasan sektarian terhadap warga Rohingya di Myanmar itu.

Pertempuran antara Muslim Rohingya dan penganut Buddha Rakhine di wilayah Barat Myanmar telah berlarutan sejak Jun 2011 dan mengakibatkan kematian 78 orang dan berpuluh –puluh ribu Muslim kehilangan tempat tinggal.

“Kerajaan Myanmar telah melakukan perbuatan yang tidak berperikemanusiaan,” ujar seorang peserta protes Arya Sandi Yudh.

“Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah melaporkan bahawa bangsa Rohingya adalah antara bangsa yang paling banyak ditindas di dunia,” tambah beliau.

Ramai dari penganut Buddha di Myanmar menganggap warga Rohingya sebagai pendatang haram dari negara jiran, Bangladesh.

Laporan mendedahkan isu penganiayaan
Rohingya tidak pernah dianggap oleh kerajaan Myanmar sebagai warganegara mereka.

Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu melaporkan terdapat 800,000 orang Rohingya tinggal di Myanmar.

Laporan terkini sebuah kumpulan hak manusia menjelaskan bahawa, pihak keselamatan Myanmar membunuh, merogol, dan menangkap ramai Muslim Rohingya setelah kekacauan sektarian yang menggila di bahagian Timur Laut Jun lalu .

Pemerhati Hak Asasi Manusia (Human Rights Watch) yang berpusat di New York melaporkan mereka yang ingin membantu dihalang dari masuk dan dalam sesetengah kes ditahan dalam tindakan keras pihak kerajaan terhadap Muslim Rohingya di Asia Tenggara.

Laporan itu keluar seminggu selepas peristiwa pembakaran rumah dan serangan parang oleh penganut agama Buddha terhadap Muslim Rohingya di negeri Rakhine.

Berdasarkan 57 temubual dengan warga Rakhine dan Rohingya, laporan itu memberi keterangan baru tentang konflik yang mendedahkan kemarahan perkauman yang mendalam.

Ia juga menilai kembali prestasi kerajaan baru yang memerintah sejak 2011 yang berjanji untuk melindungi hak manusia selepas pemerintahan kejam pihak tentera yang bertahun lamanya.

“Tentera keselamatan Burma gagal dalam melindungi penduduk Arakan(Rakhine) dan Rohingya dari membunuh satu sama lain dan kemudian melancarkan kempen keganasan dan  perhimpunan besar-besaran menentang Rohingnya,” ujar Brad Adams, Pengarah Asia di Pemerhati Hak Manusia.

“Pihak kerajaan mendakwa mereka komited untuk menghentikan persengketaan dan penganiayaan etnik, tetapi insiden terkini di negeri Arakan menunjukkan  penganiayaan dan diskriminasi yang ditaja kerajaan sebenarnya masih berterusan.”

YBUDR: Zambry sengaja buat tak faham

Faeez Azahar, 10 Ogs 2012
IPOH: PAS Perak menyifatkan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Kadir sengaja buat-buat tidak faham saranan agar kewangan Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBUDR) diperlihatkan kepada seluruh rakyat.

Koordinator Strategik dan Isu PAS Perak, Salman Saleh berkata, ianya penting demi ketelusan pengurusan sekaligus dapat membendung salahguna peruntukan yang disalurkan oleh Kerajaan Negeri Perak kepada YBUDR selama ini.

Menurutnya, jika kepimpinan Dr Zambry bersih dan telus, mengapa takut untuk memastikan ketelusan kewangan YBUDR dipaparkan setidak-tidaknya di dalam laman web rasmi sepertimana dilakukan oleh Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Negeri Perak (MAIAMPk) kini.

Menurutnya, sebelum daripada Datuk Zainal Abidin Omar memegang jawatan Ketua Eksekutif YBUDR, telah ada desakan agar Khairul Azwan Harun yang juga Ketua Pergerakan Pemuda Umno Negeri Perak yang menyandangnya ketika itu agar digantikan.

Dan dalam masa yang sama katanya, Khairul Azwan masih sebagai Timbalan Ketua Eksekutif YBUDR dan juga sebagai nakhoda kepada anak syarikat YBDUR iaitu YBU Holding Sdn. Bhd. dan ini amat mencurigakan.

“Atas beberapa faktor inilah kami lihat ketelusan kewangan YBUDR perlu dilihat telus malah mesti dilihat lebih telus kerana jutaan ringgit disalurkan oleh kerajaan negeri kepada YBUDR sebagai salah satu institusi milik kerajaan negeri yang paling banyak diberikan peruntukan saban tahun.

“Kami sifatkan Datuk Seri Zambry tiada ketelusan dan integriti jika masih lagi menyembunyikan kebenaran kerana tiada apa yang perlu ditakuti jika tidak melakukan apa-apa kesalahan,” katanya kepada Harakahdaily.

Mengulas lanjut, Salman berkata, Dr Zambry juga pernah dicabar agar mengikut jejak langkah Kerajaan Negeri Selangor supaya semua EXCO Kerajaan Negeri mengisytiharkan harta dan dipamerkan di dalam laman web rasmi kerajaan negeri namun hanya memberikan pelbagai alasan sahaja tetapi tidak mahu melaksanakannya.

“Bagi kami, jika sesuatu perkara itu baik dan menunjukkan ketelusan wajarlah Dr Zambry sebagai ketua sebuah kerajaan melakukannya demi kepentingan rakyat,” ujarnya.

Dalam akhbar Sinar Harian hari ini, Dr Zambry menyifatkan PAS Perak bersifat iri hati dengan kejayaan yayasan tersebut.

Menurutnya Adun Pangkor itu, YBU telah selesaikan banyak masalah kemiskinan rakyat di Perak melalui mikro kredit, bantuan rumah dan sebagainya.

16 dan 17 Ogos cuti berganti persekolahan

Harakahdaily, 10 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: 16 dan 17 Ogos ini ditetapkan sebagai cuti berganti persekolahan sempena sambutan Hari Raya Aidil Fitri yang dijangka jatuh pada hari Ahad, 19 Ogos.
Menurut surat siaran Kementerian Pelajaran Malaysia Bilangan 26 Tahun 2012, perkara itu dipersetujui pada Mesyuarat Jemaah Menteri, 8 Ogos lalu.

“Dengan ini semua pihak mempunyai tempoh masa yang mencukupi bagi merancang perjalanan pulang dan seterusnya dapat mengurangkan kesesakan jalan raya,” kata siaran itu.

Justeru, pihak kementerian memberi kebenaran kepada sekolah-sekolah untuk memohon cuti berganti pada hari Khamis, 16 Ogos melalui pendaftar masing-masing untuk kelulusan.


Tambah siaran itu lagi, bagi tujuan penyelarasan, pihak kementerian mencadangkan supaya cuti berganti persekolahan pada 16 Ogos diganti pada Sabtu, 8 September manakala 17 Ogos pula diganti pada Sabtu, 22 September.

Selangor lancar kempen keselamatan jalan raya

Harakahdaily, 10 Ogs 2012

SHAH ALAM: Sempena sambutan Hari Raya Aidil Fitri, kerajaan negeri Selangor akan melancarkan kempen keselamatan jalan raya.

Majlis pelancaran kempen ini akan disempurnakan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim di Plaza Tol Bukit Jelutong, Lebuhraya Guthrie mulai jam 8.30 pagi Isnin ini.

Ia bertujuan untuk memberikan peringatan kepada semua pengguna kenderaan agar menjaga keselamatan masing-masing menjelang hari perayaan ini.

Umat Islam mula bergerak dari Kuala Lumpur dan lain-lain bandar untuk pulang ke kampung masing-masing minggu depan bagi menyambut Hari Raya yang dijangka berlangsung Sabtu atau Ahad depan.

Menjelang mereka pulang, kerajaan Selangor cuba untuk mengajak semua pengguna jalan raya mematuhi peraturan dan memandulah dengan selamat.
Setiap tahun berpuluh-puluh bahkan kadang-kadang meningkat kepada ratusan rakyat Malaysia mati akibat kemalangan semasa musim perayaan.

Ini kerana masing-masing berebut untuk pulang ke kampung masing-masing di samping jumlah kenderaan yang meningkat di atas jalan raya semasa musim perayaan.

Selain mengedarkan risalah keselamatan jalan raya, kerajaan Selangor juga menyediakan buah kurma dan air mineral untuk bekalan mereka jika terpaksa berbuka di dalam kereta.

Selain Menteri Besar, turut akan mengedarkan kit keselamatan ini adalah para Exco dan Adun Selangor sepanjang minggu depan.

Ribuan sertai qiam bersama Sultan Kelantan

Harakahdaily, 10 Ogs 2012
KOTA BHARU: Ribuan rakyat negeri Kelantan tidak melepaskan peluang untuk menghidupkan Ramadhan bersama Sultan Kelantan dalam program Qiam With Me di Istana Negeri di sini malam tadi.

Program julung-julung kali diadakan itu menerima sambutan luar biasa rakyat yang mahu bersama sultan kesayangan mereka Sultan Muhammad V.

Suasana malam tadi menyaksikan Dewan Jubli Perak, di Istana Negeri, Kubang Kerian itu penuh malah kesemua khemah diluar dewan juga sesak.

Program Qiam With Me bermula dengan Solat Isyak kemudian diteruskan dengan solat Terawih bersama Sultan Muhammad V.

Turut hadir pada program itu, saf kepimpinan negeri termasuk Menteri Besar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Selepas solat Isyak, program diteruskan dengan kuliah agama yang disampaikan penceramah popular dari Terengganu Ustaz Azhar Idrus sebelum masing-masing diberikan masa untuk berehat.

Program seterusnya dimulakan pada jam 4 pagi untuk qiamullail sehingga sahur dan kemudiannya solat Subuh secara berjemaah.

Berikut adalah antara-gambar sekitar program itu malam tadi.





Anak muda sedia galas amanah, isi kemenangan

Syahir Sulaiman, 10 Ogs 2012
Setiap profesional muda yang punyai idealism, kepakaran dan hasrat untuk membangun Negara Berkebajikan sewajarnya tidak melepaskan peluang mengikuti program ‘Xpresi Profesional Muda Ke Putrajaya’ yang akan berlangsung pada Sabtu ini, 11 Ogos bermula jam 1 petang, bertempat di Kediaman Rasmi Menteri Besar Selangor, Seksyen 7, Shah Alam.

Bertemakan agenda “Maknakan Kemenangan”, program ini dilihat amat bertepatan dengan iklim politik negara semasa yang menatijahkan kesedaran dan kebangkitan rakyat, khususnya kelompok anak muda, yang mengharapkan bentuk bernegara dan bermasyarakat yang lebih baik di Malaysia.

Pemuda PAS melihat PRU-13 bakal menyaksikan pertembungan pilihanraya paling sengit dalam sejarah Malaysia, tatkala BN mahu merampas kembali majoriti 2/3 di parlimen, di samping lanskap politik semasa yang tidak menentu, khususnya peranan pihak media yang rancak memainkan sentimen perkauman di kalangan masyarakat, di samping pertambahan komposisi pengundi muda yang dianggarkan mencecah 52% jika parlimen dibubarkan pada suku pertama 2013.

Pemuda PAS yakin bahawa PRU-13 ini bakal menjadi medan pertembungan polisi oleh setiap parti politik yang bertanding untuk mengemukakan gagasan dasar dan program yang mampu menarik sokongan pengundi, khususnya dalam memperbaiki masalah sosio-ekonomi rakyat  bawahan di samping kebimbangan terhadap dayatahan ekonomi negara yang menanggung beban hutang yang kian meningkat, hasil daripada pemborosan dan salah urus tadbir kewangan oleh pemimpin negara.

Agenda pembaharuan ini, yang boleh dibahagikan kepada aspek  penambahbaikan (corrective) dan penyusunan-semula (restructuring) sudah pasti menuntut kepada komitmen dan kepakaran dari semua peringkat penggubal dasar dan pelaksana polisi, khususnya di kalangan profesional muda.

Pemuda PAS berbangga untuk menyediakan generasi muda yang kompeten dan amanah di kalangan ilmuwan, cendekiawan, profesional, pendidik dan aktivis sukarelawan, yang tekun dan dedikasi membina kepakaran dalam pelbagai bidang dan disiplin ilmu. Walaupun pendirian politik tidak dapat dizahirkan atas faktor amalan demokrasi yang tidak sihat di Malaysia, namun ia tidak pernah melunturkan semangat dan tekad untuk memberi sumbangan dalam agenda membina masyarakat dan negara yang lebih sejahtera.

Justeru, Pemuda PAS mengalu-alukan kehadiran seluruh profesional muda dari sektor kerajaan dan swasta, teman-teman graduan dalam dan luar negara, muslimin dan muslimat, untuk menghadiri program “Xpresi Profesional Muda Ke Putrajaya” sebagai medan pemantapan peranan profesional muda dalam agenda Membangun Negara Berkebajikan.

Jadikan Xpresi ini sebagai manifestasi kebersamaan profesional muda dalam agenda mengisi kemenangan PAS dan Pakatan Rakyat di Putrajaya kelak, insyaAllah.


*Penulis adalah Pengarah Institut Polisi Studi, Dewan Pemuda PAS Malaysia

Selangor sedia struktur semula air ikut WSIA

Harakahdaily, 10 Ogs 2012
SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata Kerajaan Negeri telah lama bersedia untuk melaksanakan penstrukturan semula industri air di negeri ini selaras dengan selaras dengan Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (WSIA).

Sehubungan itu katanya, Kerajaan Negeri akan memanggil semula empat pemegang konsesi bagi menyelesaikan pengambilalihan syarikat konsesi berrdasarkan harga pasaran yang munasabah.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyaan semalam sebagai mengulas keputusan Kerajaan Persekutuan yang telah bersetuju supaya Kerajaan Negeri melaksanakan penstrukturan semula perkhidmatan air selaras WSIA.

Bagi mempercepatkan proses penstrukturan ini, Abdul Khalid berkata Kerajaan Negeri telah menubuhkan jawatankuasa khas yang diketuai Setiausaha Kerajaan Negeri untuk memuktamadkan pengambilalihan tersebut selewat-lewatnya September 2012.

"Sekiranya pemegang  konsesi tidak menerima nilai yang ditawarkan, mereka boleh merujuk kepada badan timbangtara bebas yang akan memutuskan nilai yang sepatutnya.

"Kerajaan Negeri akan mematuhi keputusan yang dibuat oleh badan timbang tara tersebut," katanya.

Khalid memberitahu Kerajaan Negeri juga akan mengemukakan  cadangan kepada Suruhanjaya Pengurusan Air Negara, Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) dan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air bagi memastikan proses pemajakkan aset air negeri dan pengambilalihan liabiliti industri air  diselesaikan serentak.

Menurut beliau lagi, pemantauan ke atas Syarikat Bekalan Selangor Air Sdn Bhd (Syabas) akan diteruskan oleh Jawatankuasa Pemantauan bekalan air seperti biasa.

"Kerajaan Negeri komited dengan pendirian bahawa penstrukturan semula industri air secara menyeluruh boleh meningkatkan kecekapan perkhidmatan air pada tarif yang munasabah," katanya.

Sekat pembunuhan di Myanmar untuk kestabilan

Harakahdaily, 10 Ogs 2012
PULAU PINANG: Dialog Antara Agama untuk Keamanan Asia Tenggara menyeru supaya kerajaan Myanmar memberhentikan segera pembunuhan umat Islam di negeri itu.

(Dr Mujahid dalam sidang media pagi ini)

Dalam sidang media mereka hari ini, Pengerusinya, Datuk Dr Mujahid Yusof  menyeru supaya diberhentikan pembunuhan di Myanmar kerana ia akan merebak menjadi konflik yang akan melibatkan seluruh asia tenggara.

Asean juga didesak supaya campurtangan atas nama kemanusiaan supaya pembunuhan ini diberhentikan segera.

Turut hadir ialah Setiausaha Agung South East Asia Inter religious Dialogue for Peace Prof Shahrin Harahap.

Beliau menyeru supaya kerajaan Mynmar mengamalkan keterbukaan bagi membuka ruang hubungan damai antara agama dapat digerakkan bagi mengelak konflik berterusan.

Dalam sidang akhbar itu organisasi serantau itu turut menyeru supaya laluan aman diberikan kepada NGO untuk memberi bantuan kepada pelarian yang tersepit antara konflik berdarah ini.

Hubungan PAS-DAP stabilkan Malaysia - Fauzi

Harakahdaily, 10 Ogs 2012

KUALA LUMPUR: Bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Fauzi Shaari berkata, persefahaman PAS dan DAP dalam Pakatan Rakyat mencetuskan suasana politik lebih sihat, berbanding sebelum mereka bersama dalam gabungan itu.

(Datuk Fauzi - gambar Malaysiakini)
Fauzi berkata, berdasarkan pemerhatian beliau, keadaan semasa berbeza dengan sebelum ini apabila kedua-dua parti itu dianggap "macam anjing dan kucing" ekoran perbezaan ideologi.

"Kalau dulu kita lihat PAS dan DAP memang macam anjing dengan kucing. Langsung tidak boleh (bersama). Tapi (selepas) ada faktor jalinan ini, kita lihat satu keharmonian dalam masyarakat Malaysia ini.

"Kalau dulu kita lihat, ada banyak syak wasangka. Tapi sekarang (apabila) saya meninjau dari segi kedudukan hubungan antara kaum, walaupun masih ada kebimbangan, ada rasa perkauman, tapi saya nampak darjah perbezaan yang ketara.

"Dulu kita nampak ada unsur-unsur perkauman tetapi sekarang (ini) tenteram, aman, tak banyak syak wasangka. Ini saya nampak memberi suasana baru di Malaysia," katanya dalam wawancara yang disiarkan Malaysiakini hari ini.

Ketika diwawancara Malaysiakini, Fauzi - yang menyertai PAS Mei lalu – berkata, jalinan keharmonian antara PAS dan DAP melalui usaha Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi faktor yang mengikat mereka.

"Jalinan ini kita nampak cukup berkesan, dan rakyat boleh terima secara baik, apatah lagi bukti-bukti sekarang ini, orang kata, keharmonian begini menambahkan lagi suasana aman, dan ini menyebabkan rakyat mudah membuat pilihan," katanya.

Jihad seorang Muslim di era globalisasi

Tariq Ramadan terjemahan Mohamad Yahya, 10 Ogs 2012

Menjadi seorang Muslim seakan-akan sudah sinonim dengan menjadi seseorang yang diajukan pelbagai soalan pedas, sentiasa dalam situasi tegang, ketidakpercayaan, dan juga konflik.

Perkara ini telah menjadi satu fenomena global yang meninggalkan kesan yang mendalam kepada hubungan antara komuniti, termasuklah retorik politik dan polisi di peringkat negara, rantau dan juga antarabangsa.

Hari-hari kita tidak akan berlalu tanpa ‘isu berkaitan muslim’ menjadi perhatian, sama ada melalui kontroversi di peringkat lokal, konflik serantau, atau debat nasional, juga melalui keganasan, ekstremisme atau literalisme, atau mungkin juga melalui kebangkitan parti-parti politik Islam di Tunisia, Maghribi dan Mesir (yang bertahun lamanya selepas kemenangan pilihanraya di Palestin).

Islam, tanpa mengira fahaman ekstremisme, literalisme atau pun politik, telah menjadi satu isu; maklumat yang tersebar luas di era globalisasi mencipta satu kelompok pemikiran sedunia yang penuh dengan kecurigaan, ketidakpercayaan dan mungkin juga stigma, sambil mencetuskan reaksi defensif dari Muslim yang berlegar dari perasaan menjadi mangsa hinggalah kepada keagresifan yang tidak terkawal.

Pendek kata, sekarang adalah masa yang amat sukar untuk menjadi seorang Muslim, yang terpaksa berhadapan dengan pelbagai cabaran, sama ada di peringkat lokal mahupun global.

Kekeliruan telah tersebar dengan meluas. Semuanya dilihat seperti berkait rapat, segala kucar-kacir telah dicampuradukkan di dalam arus liputan media yang amat mustahil untuk dianalisa dan ditafsirkan.

FIFA (Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa) akhirnya menerima pemakaian tudung, tetapi Perancis masih tetap menolak idea tersebut. Demonstrasi jalanan terhadap undang-undang Syari’ah berlaku di London, protes terhadap aplikasi undang-undang Syari’ah pula berlaku di US. Empat ahli majlis perbandaran Perancis dipecat, dan kemudian dilantik kembali, hanya kerana mereka berpuasa di bulan Ramadhan.



Di Belanda, Muslim berhadapan dengan fitnah yang nyata. Semuanya diperbesarkan melalui liputan media masa nyata dan juga internet, sama halnya dengan kebangkitan politik Islam dan kebangkitan Arab, perang saudara yang mengganas di Syria, persoalan Israel dan Palestin, ketegangan antara Syi’ah dan Ahlus Sunnah, insiden meruntuhkan makam di utara Mali oleh golongan Salafi literalis, dan juga kebangkitan suara-suara yang mendesak aplikasi undang-undang Syari’ah yang lebih ketat di Pakistan, Malaysia dan sesetengah negara monarki.

Media juga tidak terlepas pandang isu penindasan terhadap Muslim di China, dan sekarang, di Myanmar, dan juga ketegangan antara agama di merata tempat di negara-negara Afrika dan Asia. 

Situasi yang melanda masyarakat sedunia ini membuatkan isu berkaitan Islam ini timbul di serata tempat: ia muncul dalam persoalan utama kewujudan agama-agama, juga dalam hubungan ketamadunan, dalam isu sekularisasi, dalam pemilihan ideologi dan model bagi struktur negara, dalam hubungan antara budaya dan globalisasi, dalam isu masyarkat bertamadun dan masa hadapannya, dan dalam isu status wanita dan rakyat.

Kita tidak dapat mengelak dari berhadapan dengan isu berkaitan Islam: setiap manusia yang bertanggungjawab kini berhadapan dengan persoalan-persoalan berkaitan Islam dan mereka tentunya akan menilai fakta-fakta yang ada, membuat kesimpulan dan seterusnya mengambil pendirian berkenaan persoalan-persoalan tersebut.

Pelobi-pelobi yang berkuasa dan pihak yang berkepentingan memperloleh kelebihan yang banyak dengan mengekalkan tekanan ideologi dan media yang sedia ada, dengan niat yang jelas untuk menukarkan Islam kepada ancaman dan Muslim kepada entiti yang tidak jelas dan berbahaya.

Cubalah imbas kembali kata-kata David Yerushalmi (pengasas kempen anti-Syari’ah di US) “Walaupun cubaan untuk meluluskan penggubalan undang-undang anti-Syari’ah gagal, perkara yang lebih penting adalah untuk menimbulkan desas-desus berkenaan perkara ini, seterusnya menuai hasil kontroversi dan meyakinkan rakyat kebanyakan bahawa Islam adalah ancaman kepada mereka.”

Kegagalan teruk kempen anti-Islam mungkin dilihat sebagai kejayaan besar disebabkan hebohan yang ia cipta. Logik yang sama digunapakai oleh populis di banyak negara; media yang beroperasi dengan sistem yang sama digunakan dalam membuat liputan di negara yang majoritinya Muslim.

Kebanyakan media Barat mengunci mulut mereka serapat-rapatnya berkenaan pemerintahan diktator Zine Al Abidine bin Ali ataupun Hosni Mubarak, dan ini dengan cepatnya memberi sokongan kepada penggunaan sistem demokrasi yang mula mengambil tempat melalui sensitiviti terhadap isu wanita, homoseksual dan minoriti agama dalam rejim penggantinya.

Isu tentang diktator inilah sebenarnya antara yang isu yang tidak pernah dibincangkan, dan ia hanya dibisikkan sesama sekutu sendiri di Teluk. Dan sebenarnya, liputan media yang mempunyai ideologi tersendiri dan pengubahan maklumat adalah antara isu yang makin disedari rakyat.

Apa yang saya cuba sampaikan bukanlah satu ‘konspirasi global’ terhadap Islam dan terhadap Muslim, seperti sesetengah dari kita bayangkan. Sudah pasti, golongan yang berkepentingan menyebarkan ideologi tersendiri sudah tentunya wujud; tetapi ia adalah sama pasti bahawa mesin media dan reaksi politik yang diprovokasinya telah membentuk satu kitaran yang ganas.

Kontroversi memarakkan sifat ingin tahu masyarakat awam, yang kemudiannya membekalkan strategi kepada pihak populis, yang akhirnya akan memacu strategi pilihanraya jangka pendek: media kemudiannya akan meneruskan rentak tarian mereka di hadapan kumpulan yang akan terus setia menontonnya.

Dalam era berteknologi tinggi ini, dengan sistem pemprosesan maklumat yang pantas dan persaingan global, Islam sebenarnya sangat bertuah. Tidak syak lagi: Islam membuat keuntungan, keuntungan yang sangat banyak. Terperangkap antara idea manipulasi dan logik para kapitalis, Islam – dan besertanya nasib Muslim – akan mendapati diri mereka sebenarnya dalam dinamik yang negatif, bukannya tertindas.

Bagaimana kita mahu membebaskan diri kita dari dinamik yang negatif ini? Bagaimana, yang lebih penting, untuk kita keluar dari pemikiran seorang mangsa, yang melanda kita setiap kali media dan tsunami politik menukar Islam kepada sebuah ancaman global, yang akan memusnahkan semua perkara yang berada dalam laluannya?

Paradoksnya, di waktu Islam dalam dinamik yang sangat negatif, keadaan sukar ini sebenarnya mengandungi banyak elemen yang diperlukan untuk mengatasi dan melangkah lebih jauh dari masalah tersebut.

Bila orang ramai bertanya tentang Islam dan Muslim – selalunya dalam keadaan tidak tahu, Muslim sebenarnya dihadiahkan peluang yang terbaik untuk menjelaskan, mendidik, dan berdialog dengan mereka.

Jika ketaranya mereka terhadap pandangan sedunia dilihat sebagai satu masalah kerana kod pakaian, nama dan warna kulit, maka penyelesaian untuk masalah ini tidak kurang ketaranya.

Era moden telah memanggil Muslim untuk berjuang dalam skop jihad yang global, yakni dalam ilmu pengetahuan, dalam pendidikan, dalam dialog, dalam komunikasi dan dalam ketahanan diri.

Ia adalah jihad yang tenang, yang mendamaikan, yang tidak ganas; bagi mereka yang telah mengucap dua kalimah syahadah. Titik permulaan kita adalah kefahaman tentang diri sendiri, dan kritikan terhadap diri sendiri yang dapat menjauhkan kita dari penipuan fahaman yang ekstrem dan pencambukan terhadap diri sendiri.

Hati nurani seorang Muslim mestliah bangkit, ia mestilah dapat membezakan apa yang Islam dan apa yang tidak (dengan mengambil kira isu kepelbagaian dan pluralism), dan untuk mengecam hipokrasi dalam kedua-dua aspek kendiri ataupun ideologi populis.

Hati nurani yang terbuka akan mampu menerima persoalan-persoalan yang munasabah dari majoriti yang mencari kefahaman, dan hati nurani yang berani akan mampu menghadapi isu perkauman minoriti yang menipu, mendustakan dan memanipulasikan.

Komitmen kita mestilah bersifat individu, tempatan, nasional dan sedunia. Dinamik hari ini yang membuatkan Islam menjadi satu masalah juga telah menukarkan Islam kepada pelbagai persoalan: dan kini ia adalah tanggungjawab keseluruhan umat Islam leaki dan perempuan untuk mara ke hadapan dengan jawapan-jawapan yang menyakinkan.

* Ihsan: Gulf News. Tariq Ramadan adalah ahli akademik Switzerland dan profesor dalam bidang Pengajian Islam Kontemporari di Universiti Oxford. Dia juga mengetuai Pusat Penyelidikan Penggubalan Undang-Undang Islam dan Etika yang berpusat di Qatar.

Jerit anjur demo bantah Syabas urus air

Harakahdaily, 10 Ogs 2012
KAJANG: Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit) akan mengadakan perhimpunan aman bagi membantah cara Syabas menguruskan air di Selangor.

Menurut jurucakap NGO ini, himpunan itu akan diadakan 12 Ogos 2012 jam 10 pagi
di pejabat Syabas Kajang, Jalan Semenyih (berdekatan Hospital Kajang).

"Air adalah keperluan asas manusia dan ianya tidak harus diperniagakan untuk keuntungan," kata Penyelaras Jerit, Paremeswari.

Oleh itu, katanya, rakyat dari Kajang dan Semenyih akan mengadakan satu perhimpunan aman sebagai tanda bantahan kepada cara Syabas menguruskan air di negeri Selangor.

"Kami juga menyokong Kerajaan Negeri Selangor mengambilalih pengurusan supaya air diberikan pada kadar yang terendah kepada rakyat," katanya.

Tiada ulasan: