Khamis, 9 Ogos 2012

BERLAWAN2...HALAL ITU JELAS....HARAM ITU JUGA JELAS....YANG BATIL JUGA JELAS...YANG HAQ JUGA JELAS...TAK SOLAT ITU BATIL... WALAUPUN CAKAP BERAPI2 PASAL ISLAM...CAKAP ISLAM BERABUK TAPI TOLAK HUDUD...JELAS BATIL...MINUM ARAK BATIL...MENOLAK ISLAM BATIL...BUAT KERJA2 SYAITAN BATIL...RASUAH ITU BATIL..BUKA AURAT ITU BATIL...TAAT PADA ALLAH ITU HAQ...BERJUDI ITU BATIL...ADA PEREMPUAN SIMPANAN BATIL..KEBAS HAQ RAKYAT BATIL...BERZINA BATIL...LIWAT JUGA BATIL..BUAT FITNAH PUN BATIL...MENGADU DOMBA BATIL LAGI TERUK TAK CIUM SYURGA...ADA FAHAMKAN

Anwar: Umno mula 'kempen pelampau agama'

  • Salhan K Ahmad
  • 2:23PM Ogos 9 2012
Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Umno kini memulakan kempen pelampau agama melalui laporan Utusan Malaysia yang mendakwa berdosa sekiranya menyokong parti DAP.

NONELaporan berkenaan yang memetik pandangan seorang guru pondok antara lainnya menyatakan bahawa DAP  "secara terang-terangan menentang penubuhan negara Islam serta pelaksanaan hukum hudud."

Namun, Anwar memberitahu satu sidang media hari ini, akhbar tersebut tidak melaporkan bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan mantan perdana menteri juga tidak menyokong hukum hudud.
"Najib kata selagi jadi PM beliau tak akan laksanakan hukum hudud," katanya sambil menambah, Datuk Seri Mahathir Mohamad juga pernah menulis surat kepada menteri besar Kelantan bagi menyatakan penolakan kepada pelaksanaan hukum hudud.

"Kalau ini pandangan mereka, kenapa DAP saja disebut tak boleh disokong sedangkan kenyataan Umno dan MCA masuk kategori sama," katanya lagi.

Kit Siang: Ini hasutan berapi-api
Dalam sidang media sama, ketua parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, Utusan melalui laporan muka depannya hari ini juga meneruskan hasutan tersebut dengan seruan untuk menolak parti tersebut.

NONE "Ini hasutan yang berapi-api," katanya yang menjelaskan, DAP sejak dahulu lagi menghormati peruntukan perlembagaan yang menetapkan Islam agama rasmi.

"Pendirian kita tidak berubah. Kita negara sekular dengan Islam sebagai agama rasmi," kata Lim (kiri).

Jelasnya, kenyataan itu sama dengan pendirian oleh tiga perdana menteri pertama Malaysia.

Namun, kata Lim, DAP diserang begitu rupa oleh Utusan sehingga disifatkan sebagai "kafir harbi".

"Perdana menteri yang kempen 1Malaysia tak patut benarkan Utusan teruskan kempen ini," katanya lagi.

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, di Pulau Pinang, setiausaha politik kepada setiausaha agung DAP Zairil Khir Johari turut membuat laporan polis berhubung laporan Utusan itu.



1. Utusan: Guru pondok kata haram sokong DAP
2. Isu haram undi DAP: 'Utusan tak serik'

 
Utusan: Guru pondok kata haram sokong DAP
11:35AM Ogos 8 2012
Seorang guru pondok kontroversi yang sering bergeser pandangan dengan para pemimpin PAS hari ini tampil dengan satu lagi dakwaan bahawa hukum menyokong parti DAP adalah haram.

Pengasas pondok Geting, Tumpat, Abdullah Sa'amah dalam akhbar Utusan Malaysia hari ini mendakwa DAP "secara terang-terangan menentang penubuhan negara Islam serta pelaksanaan hukum hudud."

Bagaimanapun, MCA yang lantang menentang hukum hudud disifatkan Abdullah sebagai "bukan kafir harbi kerana tidak membawa kemudaratan kepada kedudukan Islam dan umatnya".
MCA malah pernah mengugut untuk meninggalkan BN sekiranya Umno cuba melaksanakan hukum hudud - rancangan yang disifatkan parti itu sebagai cadangan yang "hilang akal".
Pengerusi biro profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong menyatakan ancaman itu pada awal bulan lalu susulan cadangan daripada seorang ADUN Umno Johor supaya Umno melaksanakan hudud di negeri itu dan juga di seluruh negara.
Seterusnya, Abdullah mendakwa umat Islam berdosa jika menyokong parti yang membawa kepada kemenangan DAP dalam pilihan raya.

"Perjuangan DAP tidak terima perlembagaan negara, mereka mahu sama rata Islam dan bukan Islam, kuil dan masjid juga mahu sama rata.

"Wajib orang Islam dalam PAS, Umno dan PKR menolak DAP yang mencari jalan hendak menguasai negara melalui undi pada pilihan raya," katanya seperti dipetik akhbar itu.

Beliau memberi alasan, parti yang bekerjasama dengan DAP itu bergabung di bawah satu pakatan.
Laporan berkenaan turut menampilkan keratan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 7 Mei 1990 berhubung syarat yang dikemukakan pemimpin DAP, Karpal Singh supaya PAS mengugurkan niat untuk membentuk negara Islam sekiranya ingin bekerjasama dengan DAP.
Isu haram undi DAP: 'Utusan tak serik'

  • Zairil Khir Johari
  • 1:25PM Ogos 9 2012
ULASAN Walaupun sudah dua kali didapati bersalah oleh mahkamah kerana menyiarkan laporan-laporan yang berunsur fitnah terhadap ketua menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, akhbar Utusan Malaysia tampaknya masih tidak serik.

Dengan tajuk sensasi, "Haram sokong DAP" pada muka hadapan serta laporan susulan di muka surat dalaman, Utusan Malaysia telah menyiarkan beberapa tuduhan liar seperti yang dipetik di bawah:

Adalah haram dan berdosa untuk umat Islam menyokong DAP yang secara terang-terangan menentang penubuhan negara Islam serta pelaksanaan hukum hudud.

Beliau berkata, agenda perjuangan DAP berbeza dengan MCA dan MIC dalam Barisan Nasional (BN) yang digolongkan sebagai bukan kafir harbi iaitu tidak membawa kemudaratan kepada kedudukan Islam dan umat Islam.

"Perjuangan DAP tidak terima Perlembagaan negara, mereka mahu sama rata Islam dan bukan Islam, kuil dan masjid juga mahu sama rata..."

(Dipetik daripada "Haram, berdosa undi DAP", mukas urat 5, Utusan Malaysia 8 Ogos 2012.)

Adalah jelas di sini bahawa laporan tersebut bermotif politik dan bertujuan untuk menabur fitnah dan implikasi bahawa:

  1. DAP merupakan parti yang haram.
  2. DAP tidak menerima Perlembagaan Persekutuan.
  3. DAP merupakan parti kafir harbi.

Tuduhan bawa implikasi DAP kafir harbi
Umum mengetahui bahawa DAP merupakan sebuah parti pelbagai bangsa yang sah atau "halal" dari segi undang-undang.

Perjuangan DAP pula berteraskan prinsip-prinsip keadilan, ketelusan, kebenaran, kesaksamaan dan demokrasi, sepertimana yang diperjuangkan parti-parti rakan dalam Pakatan Rakyat yakni PAS dan PKR.

Selama 46 tahun sejarahnya, tidak sesekali pun DAP diharamkan atau dibatalkan pendaftarannya. Tambahan juga, sekian lama ini DAP telah berjuang di bawah kerangka kenegaraan Malaysia sebagai sebuah demokrasi berparlimen yang mengamalkan sistem Raja Berperlembagaan.

Prinsip perjuangan DAP bukan sahaja terpahat dalam perlembagaan parti, tetapi juga diulangi dalam Deklarasi Shah Alam, iaitu suatu ketetapan yang telah dipersetujui dalam persidangan kebangsaan parti awal tahun ini.

Antara lainnya, wakil-wakil kebangsaan DAP telah menegaskan "komitmen untuk mempertahankan sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan dengan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara.

DAP komited untuk menjunjung Perlembagaan Persekutuan Malaysia sebagai undang-undang yang paling agung negara dan meluhurkannya dalam semangat merdeka 1957 dan Perjanjian Malaysia 1963."

Oleh itu, dakwaan bahawa DAP merupakan sebuah parti haram yang menolak Perlembagaan Persekutuan itu jelas merupakan fitnah dan tohmah semata-mata.

Laporan Utusan Malaysia tersebut juga membawa implikasi bahawa DAP adalah parti kafir harbi, hatta menjadi musuh yang ingin memerangi Islam.

Tidak musuhi mana-mana agama
Ini merupakan satu tuduhan yang sangat berbahaya dan jelas dilakukan dengan niat untuk mengapi-apikan sentimen perkauman dan agama.

Apakah asas untuk tuduhan sedemikian memandangkan DAP tidak pernah memusuhi mana-mana agama?

Malah, DAP jelas mendukung agama Islam sebagai agama Persekutuan dan pada masa yang sama ingin memelihara kebebasan rakyat untuk mengamalkan agama-agama lain, seperti yang termaktub dalam Artikel 3 dan 11 Perlembagaan.

Justeru, tuduhan sedemikian tidak mempunyai asas langsung serta berunsur hasutan.

Untuk mengelak daripada sebarang kekeliruan dan ancaman yang mungkin timbul akibat tuduhan-tuduhan palsu yang tidak bertanggungjawab oleh Utusan Malaysia, saya telah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Daerah, Jalan Patani, Pulau Pinang pagi tadi.

Walaupun kecewa dengan tindakan lidah rasmi Umno, khususnya dalam bulan Ramahan yang mulia ini, saya pasti bahawa rakyat Malaysia tidak senang termakan dengan umpan hasutan yang cuba dimainkan oleh Utusan Malaysia.

Lagipun, suratkhabar milik Umno ini sudah pun beberapa kali dibuktikan memfitnah oleh mahkamah.


ZAIRIL KHIR JOHARI setiausaha politik kepada setiausaha agung DAP. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.
 AURAT WANITA DARI AL QURAN DAN HADIS

" Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan
perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka,

atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (Surah An-Nur, 31)

1. Bulu Kening

-Menurut Bukhari, "Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening." Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki)

-"Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." (An-Nur: 31)
Keterangan: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki.

3. Wangian

-"Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina." (Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban).

4. Dada

-"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. " (An-Nur : 31)

5. Gigi

-'Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya.' (Riwayat At-Thabrani)
-"Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang mengubah ciptaan Allah"(Riwayat Bukhari dan Muslim).

6. Muka dan Tangan

-Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: 'Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." (Riwayat Muslim dan Bukhari).

7. Tangan

-"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya"(Riwayat At Tabrani dan Baihaqi).

8. Mata

-"Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pandangannya." (An Nur : 31).
-Sabda Nabi SAW, "Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama, pandangan seterusnya tidak dibenarkan." (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi).

9. Mulut (suara)

-"Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik."( Al Ahzab: 32).
-Sabda Rasulullah saw, "Sesungguhnya akan ada umatku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi." (Riwayat Ibn Majah).

10. Kemaluan

-"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka. "(An Nur : 31).
-"Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." (Riwayat Al Bazzar).
-"Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah." (Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah).

11. Pakaian

-"Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah).
-"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." (Riwayat Bukhari dan Muslim). Keterangan: Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.
-"Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Al Ahzab : 59).

12. Rambut

-"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim).

S'gor sedia ambil alih industri air selaras dengan WSIA
7:01PM Ogos 9 2012
Selangor menyambut baik keputusan Kerajaan Persekutuan yang telah bersetuju supaya kerajaan negeri melaksanakan penstrukturan semula perkhidmatan air selaras dengan Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (WSIA)

"Sememangnya kerajaan negeri telah lama bersedia untuk melaksanakan penstrukturan semula industri air di negeri ini selaras dengan WSIA," kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam satu kenyataan hari ini.

Sehubungan itu, katanya, kerajaan negeri akan memanggil semula empat pemegang konsesi bagi menyelesaikan pengambilalihan syarikat konsesi berrdasarkan harga pasaran yang munasabah.

Bagi mempercepatkan proses tersebut, tambahnya, kerajaan negeri menubuhkan jawatankuasa khas yang diketuai setiausaha kerajaan negeri untuk memuktamadkan pengambilalihan tersebut selewat-lewatnya September 2012.

"Sekiranya pemegang  konsesi tidak menerima nilai yang ditawarkan, mereka boleh merujuk kepada badan timbangtara bebas yang akan memutuskan nilai yang sepatutnya. Kerajaan negeri akan mematuhi keputusan yang dibuat oleh badan timbang tara tersebut.

"Kerajaan negeri juga akan mengemukakan cadangan kepada Suruhanjaya Pengurusan Air Negara, Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) dan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air bagi memastikan proses pemajakkan aset air negeri dan pengambilalihan liabiliti industri air  diselesaikan serentak," katanya.

Pada masa sama, kata menteri besar, pemantauan ke atas Syarikat Bekalan Selangor Air Sdn Bhd (SYABAS) akan diteruskan oleh Jawatankuasa Pemantauan bekalan air seperti biasa.

"Kerajaan Negeri komited dengan pendirian bahawa penstrukturan semula industri air secara menyeluruh boleh meningkatkan kecekapan perkhidmatan air pada tarif yang munasabah," katanya.

2. JK kabinet: S'gor boleh struktur semula bekalan air
Rozali: SYABAS sedia duduk semeja dengan k'jaan S'gor

Tiada ulasan: