Jumaat, 24 Ogos 2012

HUDUD JANGAN PANAS DIBINCANGKAN...KERANA PRU13...LEPAS TU SENYAP BEGITU SAJA...YANG JELAS PARTI ISLAM YANG MEMPERJUANG SEKIAN LAMA...BAGI PELUANG PARTI ITU MENANG DAN MELAKSANAKANNYA@MEMBUKTIKAN KESUNGGUHANNYA

Hudud: Umno perlu segera nyatakan sikap

Harakahdaily, 24 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Pemuda PAS Kelantan mempersoalkan kenapa Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh hanya menukilkan pendirian DAP yang menentang hudud dan di dalam masa yang sama tidak menyatakan pendirian Umno.


“Saya tertarik untuk mengulas kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh berhubung isu hudud seperti yang tersiar di dalam Sinar Harian hari ini 24 Ogos,” kata ketuanya, Abdul Latiff Abd Rahman (gambar).

Di dalam kenyataan tersebut, Fatmi antara lain menyatakan bahawa PAS yang sepatutnya mengeluarkan kenyataan mengenai pendirian mereka berhubung hukum hudud, bukan DAP.

“Saya sedikit hairan dengan kenyataan Fatmi yang seolah-olah baru tidak mengetahui pendirian PAS sejak sekian lama yang telah memperjuangkan Islam secara syumul termasuk hukum hudud yang menjadi sebahagian daripada kewajipan yang telah termaktub di dalam Islam.

“Saya sebaliknya menyokong kenyataan YAB Tuan Guru Datuk Menteri Besar Kelantan yang mendesak pimpinan Umno menyatakan sikap ekoran kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek bahawa ADUN Umno Johor yang mencadangkan hudud sebagai 'hilang akal',” ujar Abdul Latiff dalam satu kenyataan.

Pada beliau, cabaran Tuan Guru itulah yang perlu dipenuhi oleh Umno khususnya di Kelantan.


Katanya, sekalipun kenyataan yang dikeluarkan oleh Chua Soi Lek itu telah berlalu hampir dua bulan, namun sehingga hari ini, Umno melalui barisan kepimpinannya masih gagal menjelaskan sikap terhadap penghinaan tersebut bahkan mendiamkan diri sambil menuding jari ke arah PAS yang didakwa menjadi kuda tunggangan kepada DAP.


Menurutnya, jika kenyataan Chua ini masih belum cukup untuk membuktikan Umno sebagai parti yang dayus, bagaimana pula dengan kenyataan Pengerusi MCA Selangor, Datuk Donald Lim yang bertegas akan menghalang negara Islam daripada ditegakkan walau dengan apa cara sekalipun.

Kenyataan itu dikeluarkan beliau dalam ucapan pembukaannya di konvensyen MCA Selangor pada 18 Ogos yang lepas.


“Kenapa Fatmi di dalam kenyataannya hanya menukilkan pendirian DAP yang menentang hudud dan di dalam masa yang sama tidak menyatakan pendirian Umno?” ujarnya yang juga Adun Mengkebang.

Justeru, beliau ingin mempersoalkan di mana para ulama Umno yang sibuk menghentam PAS kerana didakwa bersekongkol dengan kafir harbi.

Jika demikian, tanya beliau apa pula hukum untuk Umno yang turut sama menentang hudud dan negara Islam.

Polemik hudud perkembangan sihat

Bashir Ishak, 24 Ogs 2012
ARAU: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyifatkan perbahasan tentang hudud yang sedang dipolemikkan banyak pihak ketika ini sebagai perkembangan yang sihat. Katanya, selain membuka ruang percambahan pandangan, perbahasan berterusan juga telah membuka minat kepada bukan Islam untuk mengambil tahu apa itu hudud.
"Sekarang ini, perbincangan tentang hukum hudud dah menjadi perbincangan semua kaum dan semua agama, Ini adalah suatu perkembangan yang sihat.
"Cuma orang Islam ini sensitif kalau orang bukan Islam tolak syariat Islam tapi bila orang Islam tolak syariat dia tak kata apa pun, mufti pun tak kata apa," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramahnya pada majlis anjuran PAS Kawasan Arau di Markas PAS Cawangan Simpang Empat di sini baru-baru ini.

Janji: Sesuai Mahathir tuju kepada PM sekarang

Harakahdaily, 24 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: “Saya menilai kenyataan Tun Dr Mahathir sebagai tidak tepat pada sasarannya, malah amat meleset sama sekali,” kata Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz.
Beliau mengulas kenyataan Tun Dr Mahathir kelmarin yang menyifatkan Pakatan Rakyat sebagai Barrack Obama, Presiden Amerika Syarikat yang hanya tahu menabur janji tetapi gagal menunaikannya.

Yang jelas, katanya Barrack Obama telah menjadi Presiden Amerika Syarikat dan beliau sedang memegang tampuk kuasa sekarang.

Tambahnya, adapun persamaan dengan Pakatan Rakyat, ianya jauh berbeza ibarat langit dengan bumi.

Beliau berkata, Pakatan Rakyat memang banyak menabur janji, dan ia belum tertunai kerana belum memerintah negara ini.

Jelasnya lagi, PR hanya memerintah di beberapa buah negeri, itupun telah banyak perkara yang berjaya dilaksanakan.

“Tanyalah rakyat di negeri Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan dan kemudahan yang mereka nikmati hasil dari pemerintahan tidak sampai 5 tahun di negeri tersebut kecuali di Kelantan.

“Mungkin Tun mahu samakan Barrack Obama dengan parti beliau Umno BN, lebih tepat lagi dengan Perdana Menteri sekarang,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Ini, katanya kerana yang memerintah negara ini sekian lama adalah BN dan berapa banyak pula janji PM telah tertunai.

Tun, ujarnya boleh buat check list jumlah janji tertunai dan janji yang tidak tertunai.

“Kerana itulah BN tergamak menggunakan tema Hari Merdeka ‘Janji Ditepati’. Ia seperti menunjuk-nunjuk bahawa BN jenis parti yang menunaikan janji,” katanya.

Walhal, ujar beliau kesemua itu tidak perlu diceritakan kerana rakyat sendiri tahu menilainya.

“Tema ini pula seakan-akan mengingatkan rakyat agar jangan lupa bahawa pemimpin negara ini berjasa kepada rakyat, dan rakyat perlu membalas jasa tersebut dengan sokongan padu kepada mereka,” katanya.

Tambahnya lagi, tiada nada dalam tema tersebut ucapan terima kasih pemimpin kepada rakyat yang bersama-sama membangunkan negara dan mengangkat pemimpin negara pada hari ini.

Selain itu, ujar beliau hanya pemimpin yang sombong sahaja akan mengungkit segala jasa mereka kepada rakyatnya sedangkan itu tanggungjawab pemimpin untuk membela dan menunaikan janji kepada rakyatnya.

“Yang pastinya, kenyataan Tun Dr Mahathir amat pedas, sinikal dan sesuai ditujukan kepada PM dan BN. Tun Dr Mahathir telah menjelaskan sekali lagi, siapakah yang retorik dan siapakah pula yang realistik,” katanya lagi.

Janji yang tak ditepati tetapi telah ‘dicapati’

Harakahdaily, 24 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Dari Februari 2012 sehingga kini, tiada khabar berita berkenaan pengagihan 25,000 penggunaan sistem pembelajaran yang diuar-uarkan oleh pihak Ketua Menteri Melaka.


Justeru, pihak guru tertanya-tanya bagaimanakah implementasi sistem Tutor Online itu diagihkan.

Seorang guru dari Merlimau yang mahu dikenali sebagai Cikgu Seha dalam satu surat kepada Harakahdaily menyatakan guru-guru bertanya setiap sekolah yang dapat hubungi, namun jawapan yang sama diterima iaitu semuanya sama, “tiada khabar berita”.

Berikut luahan beliau.

Saya sebagai seorang guru yang mengajar di sebuah sekolah kebangsaan di Merlimau, Melaka sangat terharu dengan usaha pihak Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkenaan pembelajaran di atas talian yang dilancarkan oleh beliau bersama-sama Melaka International College of Science and Technology seperti yang dilaporkan di dalam akhbar Melaka Hari Ini pada 17 Februari 2012.

Seperti yang kita maklum, pihak Jabatan Pelajaran Negeri amat menitik berat peratusan kelulusan cemerlang setiap sekolah di negeri Melaka ini.

Dengan adanya peruntukan sebanyak 25,000 penggunaan pembelajaran dalam talian Tutor Online untuk diagih-agihkan kepada setiap pelajar terpilih di negeri Melaka, bolehlah membantu para pelajar yang akan menduduki peperiksaan UPSR, PMR dan SPM meningkatkan prestasi mereka dan mencapai peratusan kelulusan cemerlang yang lebih tinggi.

Namun, dari bulan Februari 2012 sehingga kini, tiada khabar berita berkenaan pengagihan 25,000 penggunaan sistem pembelajaran yang diuar-uarkan oleh pihak Ketua Menteri Melaka.

Kami pihak guru tertanya-tanya bagaimanakah implementasi sistem Tutor Online ini diagihkan.  Kami bertanya setiap sekolah yang kami dapat hubungi, namun jawapan yang sama kami terima iaitu semuanya sama, “tiada khabar berita”.

Ketua Menteri sendiri berkata, “Semoga objektif untuk membantu meningkatkan prestasi pelajaran di Melaka terutama yang berhadapan dengan peperiksaan penting seperti Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akan terlaksana.”

Namun, pengagihan 25,000 sistem Tutor Online ini tidak dilaksanakan secara sama rata.  Janganlah kami guru-guru, ibubapa dan murid-murid di negeri Melaka disogok gimik politik kerajaan negeri yang kami dokong ini, tetapi hanya segelintir dan golongan-golongan tertentu sahaja yang mendapat manafaat ini.

Kami berharap, janganlah hanya memilih sekolah dengan pilih kasih, sebagai contoh Sekolah Kebangsaan Tun Syed Ahmad Shahabudin.  Hak anak-anak sekolah lain di negeri Melaka haruslah disaksamakan.

Pihak guru di negeri Melaka amat kesal dengan cara pangagihan ini dan kami seperti termakan racun “Janji Ditepati”.

Bukit Koman: Ancaman baru selepas Lynas

Zulkefly Mohamad Omar, 24 Ogs 2012
Kita semua tahu bagaimana Pahang, sebuah negeri yang terbesar di Semenanjung telah dikurniakan khazanah Alam Semulajadi yang luas sehingga sebahagian darinya dijadikan sumber rezeki kepada penduduknya malah hasil tanaman, ternakan malah sumber air dari negeri itu disalurkan pula ke negeri-negeri yang lain.

Kawasan tanahnya pula terlalu luas sehingga ada sahabat-sahabat saya dari PAS Negeri adakalanya mengeluh letih sehingga ada yang demam beberapa hari kerana terpaksa bergerak jauh menunaikan tanggungjawab masing-masing ke seluruh pelosok negeri.

Di atas bantuan merekalah, pendedahan demi pendedahan jenayah Alam Sekitar di negeri itu dipaparkan buat pengetahuan umum. Saya dimaklumkan ada di antara petugas-petugas kita yang terdedah kepada ancaman keselamatan oleh pihak yang tertentu ketika proses mengumpulkan bukti jenayah itu. Inilah komitmen PAS untuk melindungi keselamatan, kesihatan dan pemuliharaan alam sekitar di negara ini sehingga sanggup meletakkan misi itu melebihi kepentingan diri dan keluarga.

Ancaman sisa radioaktif LYNAS di Gebeng Kuantan, pencemaran Sungai di Cameron Highlands, Bentong dan di Kuala Lipis, pembangunan dan penerokaan tanah tidak terkawal dilereng bukit di sekitar Cameron Highlands, pusat insinerator di Blue Valley, projek Hidroelektrik di Ulu Jelai, pembalakan haram,  serta pencemaran Tasik Chini yang dijangka akan pupus menjelang tahun 2030 adalah sebahagian dari bukti jelas kerakusan pemerintah khususnya di negeri itu yang meratah sumber alam ini seolah-olah alam yang kita pinjam ini tidak perlu dipulangkan kembali seperti sediakala kepada anak-anak dan keturunan kita. Bukankah kita hanya meminjam? Tetapi kenapakah kerajaan negeri di bawah UMNO dan Barisan Nasional menjadikan semua itu MILIK dan HAK KEKAL mereka?

Ketika semua lokasi yang saya sebutkan tadi sedang diratah oleh pihak tertentu, penduduk sebuah perkampungan di Bukit Koman Raub pula sedang berjuang selama lebih 3 tahun demi nyawa keluarga mereka dari ancaman bahan kimia Cyanide yang amat bertoksik itu malah dikatakan antara bahan kimia yang paling merbahaya di dunia ini dan pernah diberi gelaran ‘agen pembunuh’ ketika Perang Dunia Pertama dan Kedua. Tahukah anda bahawa rakyat terpaksa membayar dengan harga yang tinggi dan tanpa pengetahuan mereka akan bahaya sebenar yang wujud disekeliling kita?

Kenapakah industri berat atau berisiko tinggi seperti ini sentiasa menjadi pilihan UMNO dan Barisan Nasional? Adakah kerana lebih tinggi risikonya, maka lebih besar pulangannya kepada negara atau adakah kerana besar pulangannya kepada kroni-kroni mereka?

Saya pernah menegur wakil MITI kerana tidak berhati-hati ketika menerima kemasukan industri berisiko tinggi seperti LYNAS kerana terlalu teruja untuk mencapai sasaran ‘FDI’ atau ‘Foreign Direct Investment’ negara. Tidak salah untuk menerima pelaburan luar asing tetapi biarlah keutamaan kepada keselamatan dan kesihatan penduduk diambil kira terlebih dahulu sebelum pelaburan luar asing itu diluluskan.Yang lebih mendukacitakan ialah tindakan memberi pengecualian cukai selama 12 tahun oleh Kerajaan Malaysia walaupun LYNAS menyatakan bahawa mereka memperolehi pendapatan 8 billion setahun.

Bukankah banyak industri luar lain yang boleh dibawa masuk oleh MITI? Industri di mana Malaysia mahir dan berpengalaman di dalam menguruskannya. Tidak yakinkah kita untuk mencapai sasaran FDI itu tanpa industri berisiko tinggi seperti itu?

Memandang industri nadir bumi adalah industri yang baru di negara ini ditambah pula dengan krisis keyakinan rakyat terhadap kegagalan kerajaan persekutuan dan negeri dari kalangan UMNO dan Barisan Nasional di dalam menyelia dan menyediakan kekuatan yang mencukupi untuk agensi-agensi penguatkuasaan  di dalam menjalankan tugas mereka dengan baik, ditambah pula dengan kelemahan undang-undang serta proses yang sedia ada yang terdedah kepada manipulasi pihak tertentu untuk ‘menghalalkan’ industri yang tidak halal itu, maka PAS telah mengambil pendekatan mencegah adalah lebih baik dari mengubati untuk tidak menyokong industri berisiko tinggi seperti itu.

Dan kerana kelemahan yang sedia ada kerana kegagalan Umno dan Barisan Nasional di dalam mentadbir negara ini, PAS juga menolak industri perlombongan emas yang menggunakan ‘agen pembunuh’ Cyanide ini.

Terlalu banyak fakta dan bukti jelas akan bahayanya Cyanide ini kepada nyawa manusia dan alam sekitar di seluruh dunia sehingga terdapat beberapa negara yang sudah mengharamkan kemasukan bahan berisiko tinggi itu ke negara mereka, tetapi kenapakah Malaysia tidak mengharamkannya? Kenapa pula apabila ia tidak diharamkan, tidak pula diwujudkan panduan yang jelas seperti yang dilakukan Kesatuan EU untuk mengawal selia sektor perlombongan emas yang menggunakan bahan kimia yang amat bertoksik itu? Bukankah ini bukti jelas bahawa pembuat dasar yang terdiri dari kalangan ahli politik UMNO dan Barisan Nasional tidak sensitif maklumat?

Ketika PAS mempertikaikan kelulusan membina kilang LAMP milik LYNAS yang dikeluarkan SEBELUM kelulusan Kajian Impak Alam Sekitar(PEIA) oleh Jabatan Alam Sekitar termasuk pengabaian tuntutan konsultansi pihak awam melalui Lokal Agenda yang digunapakai oleh Majlis Perbandaran yang akhirnya diakui oleh Jawatankuasa PSC LYNAS, PAS juga mempertikaikan bagaimanakah sebuah syarikat perlombongan emas yang menggunakan bahan kimia yang amat bertoksik ini ditambah pula dengan bukti kemalangan demi kemalangan yang melibatkan banyak kemusnahan alam sekitar dan kemalangan jiwa di seluruh dunia, kelulusan tetap diberikan kepada sebuah syarikat yang dikatakan mempunyai hubungan dengan veteran politik dari MCA itu walaupun lokasi syarikat perlombongan itu hanyalah kurang dari 500 meter dari kawasan penempatan penduduk Kampung Bukit Koman termasuklah sebuah Kem Tentera. Kenapakah INDUSTRI BERAT seperti ini tidak diletakkan di dalam Kawasan Perindustrian agar proses kawalan yang lebih ketat dapat dikuatkuasakan?

PAS juga mempertikaikan atas dasar apakah syarikat perlombongan itu dikurniakan pajakan tanah seluas 300 ekar selama 19 tahun? Termasuk tiadanya ‘Emergency Response Plan (ERP)’ atau Pelan Tindakan Kecemasan yang seharusnya diwajibkan ke atas industri berat seperti itu. Kenyataan yang dipetik dari wakil Jawatankuasa Bertindak Penduduk Bukit Koman jelas membuktikan tiada satu pun latihan bersama yang dibuat oleh pihak syarikat dengan penduduk setempat malah dengan pihak berkuasa khususnya polis dan bomba jika berlaku apa jua kemalangan dari operasi syarikat perlombongan emas itu.

Potensi kemalangan dan kesan akibat kemalangan khususnya dari ‘CIL Plant’ atau Loji CIL termasuklah ‘Detoxification Plant’ atau Loji Detoksifikasi khususnya pelepasan gas dan letupan termasuklah kebakaran adalah tinggi serta mampu melebihi tahap pendedahan yang dibenarkan malah kenyataan yang dipetik dari Pusat Kawalan Penyakit dan Pencegahan Amerika Syarikat(CDC), ketika berlakunya kemalangan yang melibatkan bahan Cyanide itu, penduduk haruslah dipindahkan sejauh 800 meter dari lokasi kebakaran atau bencana itu.

Bagaimanakah proses pemindahan penduduk itu mampu dilaksanakan dengan baik jika tidak ada kekerapan latihan bersama yang pernah dilakukan oleh pengurus syarikat perlombongan itu dengan penduduk setempat dan pihak berkuasa?

Bagaimanakah keselamatan penduduk setempat termasuklah anggota tentera dari Kem yang terdekat terjamin jika lokasi penempatan mereka hanya kurang dari 500 meter apabila CDC mencadangkan pemindahan penduduk haruslah melebihi 800 meter?

Pemantauan dari wakil Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat jelas menunjukkan jika tiadanya latihan bersama yang berterusan seperti yang dituntut oleh Pelan Tindakan Kecemasan(ERP) itu termasuk faktor kepadatan perumahan di sekitar lokasi penempatan 3000 penduduk disitu, proses pemindahan penduduk akan menjadi sukar dan perlahan sedangkan aspek MASA dan ALATAN PERLINDUNGAN atau ‘PERSONAL PROTECTIVE EQUIPMENT(PPE)’ yang harus dipakai penduduk amatlah dititikberatkan ketika proses pemindahan itu.

Inilah kelemahan ketara UMNO dan Barisan Nasional khususnya Ahli Parlimen Raub mereka yang juga Menteri Pelancongan dari MCA itu yang jelas tidak mengambil kira aspek-aspek mandatori yang perlu ditekankan oleh syarikat perlombongan emas itu untuk memastikan keselamatan dan kesihatan penduduk di kawasan parlimen beliau sentiasa terjamin.

Selepas lebih 3 tahun wakil Jawatankuasa Penduduk Bukit Koman merintih perhatian dan tindakan dari beliau, MCA masih gagal bertindak untuk menyelesaikan isu ini. Mungkinkah kerana MCA sibuk mempertikaikan isu Hudud sehingga lupa kebajikan rakyat di kawasan mereka? atau mereka hanya meletakkan kepentingan syarikat perlombongan emas itu yang dikaitkan juga dengan veteran MCA itu berbanding kepentingan rakyat?

Agak memalukan apabila Menteri Kesihatan yang juga Ahli Parlimen dari Bentong itu serta berjiran dengan Menteri Pelancongan itu juga gagal menyelami masalah penduduk di Bukit Koman. Sepertimana beliau berdolak-dalik dalam isu LYNAS di Gebeng Kuantan, beliau juga kini dilihat berdolak-dalik dalam isu Bukit Koman di Raub. Jelas inilah kepakaran ahli politik dari UMNO dan Barisan Nasional yang dilihat mahir berdolak-dalik demi menyelamatkan karier politik mereka daripada nyawa pengundi-pengundi mereka yang tidak berdosa.

Mereka pernah mengeluarkan kenyataan mengelirukan bahawa sisa buangan radioaktif LYNAS akan disimpan di negara ini, kadang-kala hanya sementara dan ada pula kalanya akan dihantar kembali ke negara asalnya, sehingga rakyat keliru yang mana satukah keputusan mereka kesan dari kerap berdolak-daliknya mereka itu. Mungkinkah ini tabiat semulajadi semua wakil rakyat dari MCA itu?

Saya juga dimaklumkan bahawa sebuah syarikat petro-kimia dari Taiwán yang ditolak oleh Kerajaan Taiwán sendiri kerana isu potensi pencemaran alam sekitar di negara itu mungkin akan diberi kelulusan untuk pelaburan berbillion ringgit dalam projek Rapid di Pengerang Johor. Jika ini berlaku, maka jelaslah bahawa pembuat dasar dari UMNO dan Barisan Nasional sama ada diperingkat persekutuan dan negeri yang diperintah mereka hanyalah mengutamakan keuntungan ekonomi semata-mata khususnya kroni-kroni mereka sehingga membelakangkan keselamatan dan kesihatan rakyat di negara ini serta pemuliharaan alam sekitar.

Adakah negara ini tempat pembuangan sisa-sisa yang ditolak oleh negara asal mereka? (Taiwán dan Australia) Jika YA, maka tiadalah beza kita dengan negara dunia ketiga dan tersasar jauhlah kita dari matlamat asal negara untuk menjadi sebuah negara maju.

Saya amat yakin, jika UMNO dan Barisan Nasional terus diberi mandat untuk memerintah negara ini selepas PRU-13, segala-galanya akan hancur berkecai sehingga tiada apa lagi yang boleh kita wariskan kepada anak dan cucu kita. Semoga Allah S.W.T menyelamatkan kita dari kerosakan yang dibawa pimpinan UMNO dan Barisan Nasional. Sekali lagi saya ingin menyeru, seluruh rakyat Malaysia yang prihatin terhadap kezaliman ini untuk sama-sama turun ke Raub Pahang pada 2hb September ini (Ahad) sebagai satu tindakan solidariti bantahan penggunaan ‘agen pembunuh’ Cyanide serta suara rintihan rakyat terhadap kemusnahan alam sekitar khususnya di negeri Pahang.

“HIJAUKAN BUMI MALAYSIA”

Zulkefly Mohamad Omar ialah AJK PAS PUSAT & Merangkap Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat.

Sheikh terkenal Australia terbunuh di Syria

Terjemahan Mohamad Yahya , 24 Ogs 2012
Seorang sheikh yang terkenal di Sydney telah terbunuh dalam satu serangan roket di Syria, pengesahan telah dibuat oleh keluarganya di Australia.

Sheikh Mustapha Al Majzoub meninggal dunia Ahad lalu semasa menjalankan kerja-kerja kemanusiaan dan kebajikan di Syria, ujar keluarga itu dalam satu kenyataan, yang turut mengucapkan terima kasih kepada masyarakat atas sokongan dan mesej takziah.
''Walaupun sekarang adalah masa yang amat mendukacitakan kami kerana kehilangan ahli keluarga yang amat kami sayangi, namun kami amat berbangga kerana Sheikh Al Majzoub meninggal dunia sewaktu melakukan apa yang dia telah lakukan sepanjang hidupnya - berkhidmat kepada masyarakat demi Allah, tanpa memikirkan dirinya sendiri," katanya.
Beliau telah dikebumikan di Syria Isnin lalu dengan majlis pengebumian diketuai oleh abangnya, Sheikh Fedaa Majzoub, satu-satunya warganegara Australia yang menjadi ahli kumpulang pembangkang, Majlis Kebangsaan Syria, lapor laman web Muslim Village.
Disebabkan kesukaran mengakses maklumat dari Syria, Jabatan Hal Ehwal Luar Negeri dan Perdagangan masih belum mengesahkan kematian Sheikh Al Majzoub, atau sama ada dia adalah warga Australia pertama yang mati dalam konflik yang berterusan di Syria.
Penghargaan untuk syeikh terkenal ini, yang berketurunan Syria, telah membanjiri laman sosial media sebelum satu perhimpunan yang akan dihadiri oleh keluarganya di Lakemba Selasa lalu.
Pusat anti-keganasan New South Wales berkemungkinan besar akan memerhatikan situasi ini, memandangkan potensinya untuk terus memarakkan ketegangan antara masyarakat Sunni dan Syi’ah di Sydney sejak konflik Syria berlaku.
Bekas guru di Unity Grammar School di barat Sydney itu pergi ke Syria atas alasan kemanusiaan Jun lalu. Punca kematiannya masih tidak diketahui apabila berita kematiannya tersebar di Australia di tengah-tengah sambutan Aidilfitri.
Beberapa laporan awal menyatakan bahawa Sheikh Al Majzoub mengetuai platun pemberontak di bandar utara Salma apabila dia telah diserang, satu kemungkinan yang ditolak oleh keluarga dan pemimpin komunitinya.
Presiden Persatuan Muslim Lubnan, Samier Dandan, berkata beliau percaya Sheikh al Majzoub menguruskan perbincangan antara pemimpin kumpulan pemberontak yang perlu bekerjasama selepas konflik, dan bukannya terlibat secara langsung dalam sebarang pertempuran.
"Sheikh al Majzoub adalah seorang individu yang berkaliber, maka mereka memerlukannya untuk cuba membina hubungan antara kumpulan pemberontak yang berbeza," katanya.
''Orang seperti beliau, secara jujurnya, jika saya adalah komander tentera, saya tidak akan meletakkan mereka untuk berperang kerana mereka tidak mempunyai apa-apa pengalaman berperang. "
Jurucakap Persatuan Persahabatan Islam Australia (Islamic Friendship Association of Australia), Keysar Trad, yang percaya Sheikh Al Majzoub berada dalam wilayah Latakia pada masa kematiannya, juga menolak kemungkinan beliau terlibat dalam pertempuran, dan menganggap kemungkinan itu sebagai "tidak masuk akal".
"Beberapa roket telah dilancarkan kira-kira 50 kilometer dari bandar beliau menginap oleh tentera rejim Syria, dan malangnya beliau terbunuh dalam serangan rawak yang menghujani bandar tersebut," katanya.
"Seorang lelaki berjubah yang misi hidupnya ialah untuk membawa keamanan dan memenuhi keperluan rohani orang-orang di sekelilingnya telah dibunuh secara kejam oleh rejim Assad yang hampir runtuh."
Mr Dandan berkata Sheikh Al Majzoub dikenali sebagai seorang yang sederhana dalam komunitinya, dan juga dihormati untuk kerja-kerja beliau dengan belia Islam Australia.
"Beliau adalah seorang lelaki yang sayangkan keluarga, seorang bapa yang penyayang. Dia sangat mengambil berat tentang apa yang sedang berlaku di Syria," katanya.
Pada bulan Januari, Sheikh Al Majzoub berucap di satu perhimpunan protes di Bankstown yang  menyokong pemberontakan Syria terhadap rejim Bashar al-Assad. Beliau menyatakan tentang keperluan menyokong mereka yang tertindas di seluruh di dunia, khususnya di Syria.
Dalam status Facebook terakhir beliau pada 3 Ogos, dia menulis bahawa dia belajar untuk tidak menghukum seseorang melalui kekuatan mereka, "tetapi menghukum seseorang berdasarkan kesabaran mereka di waktu musibah dan di medan perang".
"Saya bertemu dengan saudara-saudara orang Islam di sini yang pada mulanya anda berfikir mereka terlalu pengasih atau lemah (kerana cara mereka melayan orang Islam yang lain), namun di medan perang mereka adalah singa yang mengganas," katanya.
Sheikh Al Majzoub mengajar di Unity Grammar School di Australia, sebuah sekolah Islam, sehingga awal tahun ini.
Guru besar sekolah itu, Walid Ali, berkata Syeikh al Majzoub adalah seorang yang komited dalam pengajaran dan terhadap pelajar-pelajar beliau. Pelajar-pelajar bersama-sama kakitangan sekolah itu terkejut dengan berita kematiannya.
"Beliau adalah seorang yang benar-benar periang, sangat komited dalam pengajaran, sangat komited terhadap pelajar-pelajar di bawah jagaan beliau, dan beliau benar-benar seorang contoh teladan yang positif untuk orang lain," katanya. "Kehilangannya akan amat dirasai oleh semua orang yang mengenali beliau."
Link asal
http://www.smh.com.au/nsw/sydney-sheikh-killed-in-syria-reports-20120821-24k0r.html

Mampukah Universiti Malaya lonjak kedudukan?

Lim Kit Siang, 23 Ogs 2012
Dalam sambutan seratus tahun Universiti Malaya dalam bulan Jun 2005, Timbalan Perdana Menteri pada masa itu Datuk Seri Najib Razak telah mencabar Universiti Malaya untuk melonjakkan kedudukannya  di antara 100  universiti terbaik dunia dalam dalam ranking THES-QS (Times Higher Education Supplement-Quacquarelli Symonds) dari tangga 89 pada tahun 2004 ke 50 menjelang 2020.


Malangnya, daripada menyahut cabaran Najib dengan menambah baik ranking THES, universiti terulung ini menjunam pada tahun 2005 dan 2006 dengan kedudukan di tangga 169 dan 192 masing-masing, dan pada tahun 2007 dan 2008 terkeluar daripada senarai 200 universiti terbaik dunia sekaligus. Dalam 2009, Universiti Malaya telah muncul semula dalam senarai 200 universiti terbaik dunia pada tangga 180 tetapi pada 2010, ia menjunam semula daripada senarai 200 universiti terbaik dunia apabila menduduki tangga 207.

Bagi ranking QS 200 universiti terbaik dunia tahun 2011, Universiti Malaya muncul kembali dalam senarai 200 universiti terbaik dunia pada kedudukan ke-167.

Dalam ranking Universiti Dunia THES-QS tahun 2009, Universiti Malaya melonjakkan kedudukannya sebanyak 50 tempat dari kedudukan 230pada tahun 2008 kepada 180 dalam 2009; sementara dalam ranking Universiti Dunia QS 2011, Universiti Malaya meningkat kedudukannya dari tangga 207 pada 2010kepada 167 dalam 2011.

Ranking Universiti Dunia QS 2012 akan diumumkan dalam 20 hari lagi. Mampukah Universiti Malaya melonjak dari kedudukannya seperti dalam tahun 2009 dan 2011 untuk kembali mengukir nama sebagai yang tergolong dalam senarai 100 universiti terbaik sebelum 2015?

Di samping cabaran Najib untuk Universiti Malaya mengukir nama diantara 50 univerisiti terbaik dunia menjelang 2020, kerajaan telah mengumumkan juga seruan Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara supaya sekurang-kurangnya tiga universiti dari Malaysia mendapat ranking di antara 100 universiti terbaik dunia.

Baru-baru ini, lima universiti tempatan dimasukkan dalam ranking Universiti Terbaik Dunia dalam U.S News dalam 100 Universiti Asia Terbaik tetapi ini bukanlah sesuatu yang patut dibanggakan.

Universiti Terbaik Dunia dalam U.S News sebenarnya berdasarkan ranking QS 300 Universiti Asia Terbaik 2012 pada 30 Mei tahun ini, yang menggambarkan bahawa walaupun Universiti Malaya telah meningkatkan kedudukannya secara keseluruhan berbanding dengan ranking 2011, kebanyakan universiti dari Malaysia menunjukkan penurunan ranking berbanding 2011.

Sebaliknya, Universiti Singapura (yang setanding taraf antarabangsa dengan Universiti Malaya 45 tahun yang lalu) menduduki tangga kedua dalam Universiti Asia Terbaik sementara Universiti Teknologi Nanyang (NTU) menduduki tangga ke-17 – jauh di hadapan daripada kedudukan Universiti Malaya.

Negara Asia yang lain mula muncul dan tampil kehadapan dalam rancangan pengajian tinggi dan penting agar negara Malaysia tidak ketinggalan.

Berikut adalah analisis ranking QS Universiti Asia:

Ranking Universiti QS: Universiti Asia konsisten dengan Universiti Sains Dan Teknologi Hong Kong yang berumur 21 tahun yang mendahului senarai universiti terbaik dua tahun berturut-turut dihadapan Universiti Kebangsaan Singapura (NUS) dan Universiti Hong Kong.
The story at the top of the QS University Rankings: Asia was one of consistency, with the 21 year old Hong Kong University of Science and Technology (HKUST) topping the table for the second year running, ahead of the National University of Singapore (NUS) and Hong Kong University.

Universiti dalam kedudukan 10 tangga teratas amnya adalah universiti yang ‘muda’ – dalam lingkungan purata 77.5 tahun berbanding dengan 338.6 bagi ranking dunia yang memberi indikasi rantau Asia yang dinamik.
The top-10 generally is young, averaging at 77.5 years old, compared to 338.6 for the world rankings – indicative of an extremely dynamic region.
Pelaburan negara Cina terhadap universiti terus menyumbang kepada dividen, dengan sembilan daripada 10 universiti berganjak keatas, termasuklah Universiti Peking, yang telah melangkah Universiti Tokyo untuk kali pertama – dengan mencerminkan negara Cina memotong negara Jepun dalam aspek GDP.
Chinese investment in universities has continued to pay dividends, with nine of the top-10 Chinese institutions moving up, including Peking University, which overtakes the University of Tokyo for the first time – mirroring China overtaking Japan in terms of GDP.

10 Universiti teratas negara Jepun pada masa yang sama walaupun tidak tersenarai, merupakan penjana minda pusat pengajian tinggi yang digeruni dalam rantau mahupun dunia.
Japan’s top-10; on the other hand, all lost ground, though it remain one of region’s – and the world’s – higher education powerhouses.

Dengan NUS mengambil tempat tangga kedua dan Universiti Teknologi Nanyang dalam tangga ke-17, negara Singapura melangkah kehadapan dengan polisi antarabangsa yang memberi faedah kepada kedua-dua universiti tersebut. Dengan tujuh institusi pengajian tinggi dalam ranking dimana 4 dalam 15 universiti teratas, bandaraya Hong Kong dalam Asia juga mengukuhkan kedudukannya.
With NUS moving up into second, and Nanyang Technological University remaining at 17, Singapore performs well, with strong internationalization policies benefitting both universities. And with seven institutions in the rankings (four in top-15), Asia’s other city-state, Hong Kong, also reasserts its status.
Prestasi Korea Selatan juga boleh dikagumi. Pelaburan yang memberangsangkan terhadap jurusan pendidikan dan kajian telah berjaya dengan 15 universiti Korea yang menambah baik kedudukan mereka yang didahului Universiti Kebangsaan Seoul, dari tangga 6 ke 4. Sebanyak 55 universiti Korea mempunyai kedudukan 300 teratas – yang hanay dipegang oleh Jepun dan Cina.
South Korea’s performance is noteworthy. Above average investment in education and research has paid off, with the 15 leading Korean universities improving their positions, led by Seoul National University, which climbs from sixth to fourth place. A total of 55 Korean universities feature the top-300 – a figure only Japan and China better.

Selain negara-negara ini, India sekali lagi menunjukkan prestasi yang kurang memuaskan, hanya dengan 11 universiti dalam ranking, yang kebanyakannya pelbagai Institut Teknologi India. Internalisasi merupakan penyumbang utama kepada keadaan ini. Filipina juga tidak memuaskan dengan semua universitinya tiada dalam senarai dengan potongan bajet.
Outside of these nations, we see India once again underperforming, with only 11 universities in the ranking, the vast majority of which are various Indian Institutes of Technology. Internationalization has been identified as a key issue. The Philippines also performed poorly, with all its universities losing ground as budget cuts kick in.

Taiwan pula telah menambah bilangan universiti dalam senarai 200 universiti terbaik sebanyak 19. Dan lebih mengagumkan, Universiti Kebangsaan Taiwan telah menempah tempat dalam 20 universiti terbaik.
Taiwan, on the other hand, increases its share of top-200 universities by three, taking the total up to 19. And in more good news for the nation, National Taiwan University also broke into the top 20.

Kedudukan Malaysia bercampur-campur dengan kenaikan Universiti Malaya kepada tangga 35 yang diimbangi dengan penurunan dari tangga 9 diantara 15 ranking universiti. Negara Thai juga tidak tersenarai dengan kurang dua universiti (12)
Malaysia’s results were mixed, with top ranked Universiti Malaya’s move up to 35 offset by the drop in position of nine out of its 15 ranked universities. Thailand also lost ground, with two fewer universities (12).
Di mana kedudukan universiti-universiti di Malaysia terutama sekali Universiti Malaya dalam ranking Universiti Dunia QS 2012 yang akan diumumkan dalam 20 hari ini?

Tunjong: MB mahu sebahagian sawah dikekal

Rizal Tahir, 23 Ogs 2012
KOTA BHARU: Lebih RM600 juta diperuntukkan untuk pembinaan Tunjong Pavilion yang bakal dimajukan di atas tanah seluas 11 ekar.

Projek pembangunan yang memakan masa selama lima tahun itu dimajukan Maarij Development Sdn Bhd.

(Gambar: Tuan Guru bersama wakil pelabur.)

Turut mengambil bahagian memajukan Tunjong Pavilion itu, tujuh syarikat swasta termasuk agensi pelancongan kerajaan negeri.

Antara syarikat terbabit  antara tujuh syarikat atau pihak yang mengendalikan majlis perjanjian itu, MRCA, International Disigner, Swiss Garden International Sdn Bhd, Mydin Mohamed Holding Sdn Bhd.

Turut memberi kerjasama bagi memajukan projek di Tunjong Pavilion, Persatuan Anak Kelantan di Perantauan (Perakan), Digi Telecommunication Sdn Bhd dan Pusat Pelancongan Kelantan.

Majlis perjanjian persefahaman disaksikan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Turut hadir pada majlis itu anggota-anggota exco kerajaan negeri, Ketua Eksekutif PKINK, Sabri Abdullah, serta pegawai dan kakitangan kerajaan negeri yang lain.

Tuan Guru ketika berucap pada majlis itu berharap pemaju mengekalkan sebahagian sawah padi yang ada di sekitar Tunjong itu sebaik mungkin.

Menurutnya, ia khazanah peninggalan masyarakat Kelantan yang amat bernilai.

“Andai tiada lagi kawasan penanaman padi, tidak akan ada lagi sejarah penanaman padi yang menjadi kegemilangan masyarakat Kelantan sejak sekian lama,” ujarnya.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Maarij Sdn Bhd, ketika berucap pada majlis itu memberitahu, dengan penubuhan tourism hub dan situ, ianya akan menjadi pusat pelancongan yang terkenal di rantau ini.

“Ianya juga akan menjadi pusat kediaman serba moden, pusat membeli-belah dan hub pelancongan yang terkenal di Pantai Timur.

“Dengan pembentukan pakatan bijak dengan kumpulan Swiss Garden, Sky Bridge dengan Mydin Hypermarket memberi kemudahan kepada pelawat dan orang ramai,” ujarnya.

Tiada ulasan: