Selasa, 14 Ogos 2012

TEKANAN DARAH RENDAH...KHAS UNTUK AIN...MOGA2 DAN INSYAALLAH AIN AKAN SEMBUH

Tekanan Darah Rendah

Tetiba nak buat entri bab kesihatan sikit.
Kalau tak terjadi pada saya, takdenya saya berusaha nak ambil tahu. 2x saya check pasal tekanan darah dan keputusannya adalah tekanan darah saya rendah! Risau jugak..masa kali pertama tu okey lagi kot2la orang tu salah baca ker..tapi kalau kali kedua pun still sama, maksudnya betulla saya sedang mengalami tekanan darah rendah.
Cari punya cari info pasal ni, jom tengok dan baca serta amalkan jika anda juga mempunyai tekanan darah rendah seperti saya.


Tekanan darah merujuk kepada tekanan yang dikenakan oleh darah pada pembuluh arteri darah ketika darah di pam oleh jantung keseluruh anggota tubuh badan manusia. Tekanan darah di buat dengan mengambil dua ukuran dan biasanya diukur seperti berikut – 120 /80 mmHg. Nombor atas (120) menunjukkan tekanan ke atas pembuluh arteri akibat denyutan jantung. Ia dipanggil tekanan sistolik. Nombor bawah (80) menunjukkan tekanan semasa jantung berehat di antara pengepaman.
Ia dipanggil tekanan diastolik. Masa yang paling baik untuk mengukur tekanan darah adalah semasa anda rehat dan dalam keadaan duduk atau baring.
Sekiranya tekanan darah didapati sentiasa lebih tinggi dari kadar biasa secara berlarutan seseorang itu dikatakan mengalami masalah darah tinggi. Pesakit darah tinggi mesti sekurang-kurangnya mempunyai tiga bacaan tekanan darah yang melebihi 140/90 mmHg semasa berehat.
Cara-cara untuk meningkatkan tekanan darah...
  1. Banyakkan minum air putih
  2. Sesekali minum air kpi untuk meningkatkan degupan jantung sehingga tekanan darah meningkat.
  3. Ambil makanan yang mengandungi kadar kandungan garam yang betul
  4. Makan sayur bayam!
Punca tekanan darah rendah..
  1. berdiri terlalu lama
  2. tidak sarapan pagi
  3. kurang tidur
Okeyla...saya cuba mengamalkan apa yang saya dah baca ni. Nak tengok lagi sehari dua macammana.

Cara Menaikkan Tekanan Darah Rendah

by admin

Tekanan darah merujuk kepada tekanan yang dikenakan oleh darah pada pembuluh arteri darah ketika darah di pam oleh jantung keseluruh anggota tubuh badan manusia. Tekanan darah di buat dengan mengambil dua ukuran dan biasanya diukur seperti berikut – 120 /80 mmHg. Nombor atas (120) menunjukkan tekanan ke atas pembuluh arteri akibat denyutan jantung. Ia dipanggil tekanan sistolik. Nombor bawah (80) menunjukkan tekanan semasa jantung berehat di antara pengepaman.
Ia dipanggil tekanan diastolik. Masa yang paling baik untuk mengukur tekanan darah adalah semasa anda rehat dan dalam keadaan duduk atau baring.
Sekiranya tekanan darah didapati sentiasa lebih tinggi dari kadar biasa secara berlarutan seseorang itu dikatakan mengalami masalah darah tinggi. Pesakit darah tinggi mesti sekurang-kurangnya mempunyai tiga bacaan tekanan darah yang melebihi 140/90 mmHg semasa berehat.
Berikut merupakan cara-cara untuk meningkatkan tekanan darah..
1. AIR PUTIH
Minum air putih dalam jumlah yang cukup banyak antara 8 hingga 10 gelas sehari.


2. KOPI
Sesekali minum kopi agar dapat meningkatkan degupan jantung sehingga tekanan darah akan meningkat.

3. GARAM
Mengambil makanan yang cukup mengandungi kadar garam yang betul.

4. BAYAM
Untuk sayur, perbanyak mengambil bayam kerana bayam bagus untuk mengatasi tekanan darah rendah. Selain itu, coklat, lada, hati ayam kampung/sapi/kambing, mentega, dan keju katanya juga bagus untuk orang yang menderita tekanan darah rendah.
5. SATE KAMBING
Mengenai gambaran masyarakat yang sebahagian besar beranggapan bahawa dengan mengambil daging kambing bagi penderita hipotensi dapat meningkatkan tekanan darah sebenarnya belum jelas, Namun dibenarkan kalau hal itu akan meningkatkan kandungan haemoglobin (Hb) dalam darah. Sekali lagi harus dipahami bahwa tekanan darah rendah ertinya bekalan darah tidak maksima keseluruh bagian tubuh. Haemoglobin (Hb) rendah adalah bererti bahwa kandungan Hb sebagai zat pengikat oxygen dalam darah memiliki kadar rendah yang akibatnya penderita boleh pucat (anemia), pening , merasa cepat lelah dan sebagainya.
Alam Informasi

 

CARA MENGOBATI TEKANAN DARAH RENDAH (HIPOTENSI)

Penyakit darah rendah atau Hipotensi adalah suatu kondisi dimana tekanan darah seseorang turun dibawah angka normal, yaitu mencapai nilai rendah 90/60 mmHg.


Adapun nilai normal tekanan darah seseorang secara umum adalah 120/80 mmHG. Namun beberapa orang mungkin memiliki nilai tekanan darah (tensi) berkisar 110/90 mmHg atau bahkan 100/80 mmHg tapi mereka tidak/belum atau jarang menampakkan beberapa keluhan berarti, sehingga hal itu dirasakan biasa saja dalam aktivitas kesehariannya.


Gejala umum pada seseorang yang mengalami tekanan darah rendah akan mengeluhkan keadaan sering pusing, sering menguap, penglihatan terkadang dirasakan kurang jelas (kunang-kunang) terutama sehabis duduk lama lalu berjalan, keringat dingin, merasa cepat lelah tak bertenaga, bahkan mengalami pingsan yang berulang.


Untuk mengobati dan mencegah darah rendah, silakan anda simak ramuan tradisional berikut:



- Kunir / kunyit

- Kuning Telur Ayam Kampung

- Madu

- Anggur (jika ada)


Parut kunir dan tambah sedikit air, kemudian peras. Kocok telur ayam dan campurkan dengan perasan kunir tadi. Terakhir, Tambahkan sedikit madu dan anggur (jika ada).




Kunci dari semua pengobatan tradisional adalah disiplin dan teratur. Jadi untuk menyembuhkan darah rendah ini diperlukan kedisiplinan dan kemauan yang keras. Wallahua'lam...



http://gerry-tk.blogspot.com/2010/03/obat-tradisional-penyembuh-darah-rendah.html
Thanks for reading: CARA MENGOBATI TEKANAN DARAH RENDAH (HIPOTENSI)


Cara Menyembuhkan darah rendah

Cara Menyembuhkan darah rendah

Anda mempunya keluhan hipotens / darah rendah ? dan apakah anda sedang mencari obat yang dapat menyembuhkan darah rendah anda dengan cepat aman tanpa efek samping ? ini saat nya anda konsumsi XAMthone plus sebagai obat sebagai cara menyembuhkan darah rendah / hipotensi dengan cepat.
Apakah tekanan darah rendah?
Cara Menyembuhkan darah rendahTekanan darah rendah berarti bahwa tekanan darah Anda lebih rendah dari normal. Nama lain untuk tekanan darah rendah adalah hipotensi (mengatakan “hy-Poh-TEN-shun”.
Pada kebanyakan orang dewasa yang sehat, tekanan darah rendah tidak menimbulkan masalah atau gejala. Bahkan, mungkin normal untuk Anda. Misalnya, orang yang berolahraga secara teratur sering memiliki tekanan darah lebih rendah daripada orang yang tidak cocok.
Tetapi jika tekanan darah Anda turun tiba-tiba atau menyebabkan gejala seperti pusing atau pingsan, terlalu rendah. Hal ini dapat menyebabkan syok. Syok dapat berbahaya jika tidak diobati segera.
Tekanan darah adalah ukuran seberapa keras mendorong darah terhadap dinding arteri saat darah bergerak melalui tubuh Anda. Tekanan darah terdiri dari dua angka: sistolik dan diastolik.
Sistolik (nomor) tinggi menunjukkan seberapa keras mendorong darah ketika jantung memompa.
Jumlah (bawah) diastolik menunjukkan seberapa keras mendorong darah antara detak jantung, ketika jantung rileks dan mengisi dengan darah.
Seseorang dengan tekanan sistolik 120 dan tekanan diastolik 80 memiliki tekanan darah 120/80, atau “120 di atas 80.” Tekanan darah normal adalah lebih rendah dari 120/80.
Tekanan darah rendah tidak memiliki nomor tertentu di mana itu terlalu rendah. Kebanyakan dokter menganggap tekanan darah terlalu rendah bila menyebabkan gejala atau turun tiba-tiba. Secara umum, gejala tekanan darah rendah terjadi ketika tekanan darah kurang dari 90/60.
Apa yang menyebabkan tekanan darah rendah?
Beberapa penyebab tekanan darah rendah meliputi :
  • Biasanya dirasakan setelah Anda duduk atau berbaring. Hal ini dapat menyebabkan penurunan yang cepat tekanan darah yang disebut hipotensi ortostatik.
  • Tidak minum cukup cairan (dehidrasi).
  • Obat-obatan, seperti obat tekanan darah tinggi atau obat-obatan jantung lainnya.
  • Masalah kesehatan seperti penyakit tiroid, infeksi berat, pendarahan di usus, atau masalah jantung.
  • Trauma, seperti pendarahan besar atau luka bakar parah.
Apa gejalanya?
Banyak orang dengan tekanan darah rendah tidak memiliki gejala apapun.
Gejala yang harus diperhatikan meliputi :
  • Merasa pusing,atau pingsan.
  • Memiliki detak jantung cepat atau tidak teratur.
  • Merasa sakit perut atau muntah.
  • Merasa lebih haus daripada biasanya.
  • Memiliki pandangan kabur.
  • Merasa lemah.
  • Menjadi bingung.
  • Menjadi lelah.
  • Setelah dingin, kulit lembab dan dingin.
  • Pernapasan sangat cepat.
  • Kotoran terlihat hitam.
  • Terjadinya  demam.
Jika Anda memiliki gejala tekanan darah rendah, terutama pusing atau pingsan, hubungi dokter.
Perhatikan gejala tekanan darah rendah. Beritahu dokter Anda ketika gejala terjadi sehingga ia dapat memperlakukan mereka.
Bagaimana didiagnosis tekanan darah rendah?
Seringkali orang belajar bahwa mereka memiliki tekanan darah rendah ketika dokter memeriksanya. Atau Anda mungkin menemukan bahwa Anda memiliki tekanan darah rendah ketika Anda check di rumah.
Penanganan dan Cara Menyembuhkan darah rendah / Penyakit Hipotensi
Ada beberapa hal yang bisa dilakukan untuk memperbaiki kondisi tekanan darah rendah (penyakit hipotensi), diantaranya :
  • Minum air putih dalam jumlah yang cukup banyak antara 8 hingga 10 gelas per hari, sesekali minum kopi agar memacu peningkatan degup jantung sehingga tekanan darah akan meningkat dan penyakit hipotensi tidak terjadi.
  • Mengkonsumsi makanan yang cukup mengandung kadar garam
  • Berolah raga teratur seperti berjalan pagi selama 30 menit, minimal 3x seminggu dapat membantu mengurangi timbulnya gejala penyakit hipotensi.
  • Pada wanita dianjurkan untuk mengenakan stocking yang elastic.
  • Pemberian obat-obatan (meningkatkan darah) hanya dilakukan apabila gejala penyakit hipotensi yang dirasakan benar-benar mengganggu aktivitas keseharian.
Solusi Terbaik dan Aman Cara Menyembuhkan darah rendah Dengan Xamthone Plus
Apa itu Xamthone Plus? Amazing Juice For Amazing Health!!!!
Xamthone Plus merupakan sebuah  merek produk minuman kesehatan yang berasal dari buah manggis kulaitas nomor 1 . Xamthone Plus di formulasikan dari nutrisi murni buah manggis , buah eksotik yang sangat bermanfaat bagi kesehatan manusia. Khasiatnya tidak  di ragukan lagi.
Mengapa Xamthone Plus jus manggis memiliki kemampuan menyembuhkan penyakit hipotensi / darah rendah ?
Pertanyaan ini terjawab dengan penelitian terkini yang membuktikan bahwa manggis mengandung antioksidan yang sangat kuat yaitu xanthone, melebihi beberapa kali lipat dari kekuatan vitamin c dan E .
Selain itu juga xanthone memiliki banyak manfaat kesehatan terutama kesehatan kardiovaskuler seperti mengatasi penyakit jantung, aterosklerosis, penyakit hipotensi dan trombosit. Xanthone juga memperlebar pembuluh darah dan memeperlancar peredaran darah. manggis juga kaya akan mineral kalium yang membantu metabolisme energi. Khasiat xanthone bukan sekedar antioksidan, tetapi juga antikanker seperti hasil riset Moongkarndi. Peneliti Fakultas Farmasi Universitas Mahidol itu menguji xanthone dalam riset praklinis dengan SKBR3 alias kultur sel kanker serviks/ rahim manusia. Hasilnya? Ekstrak kulit manggis bersifat antiproliferasi yang kuat untuk menghambat pertumbuhan sel kanker. Selain itu ekstrak itu juga bersifat apoptosis atau mendukung penghancuran sel kanker.
Berikut testimoni darah rendah | hipotensi sembuh dengan XAMthone plus :
Nama     : Tauhid Hasim
Asal        : Purwakarta, Jabar
Umur     : 51 Tahun
Profesi    : Wirausaha
Penyakit : Darah Rendah, Migrain, Susah Tidur
Saya minum xamthone plus 3 botol selama 2 minggu dan hasilnya menakjubkan. Semua keluhan penyakit saya sembuh. Selama masa penyembuhan saya minum 30ml setiap pagi dan malam sesudah makan. 30ml= 6 sendok makan.

TEKANAN DARAH
Tekanan darah adalah tekanan yang dikenakan oleh darah ke atas dinding-dinding saluran darah arteri utama.

bullet
Tekanan adalah paling tinggi semasa jantung mengepam darah (contraction). Proses ini dikenali sebagai systolic.
bullet
Tekanan darah paling rendah berlaku semasa darah memasuki semula jantung (relaxation). Proses ini dikenali sebagai diastolic.

Tekanan darah diukur dalam unit mm Hg (Hg mewakili merkuri) dan bacaannya adalah bergantung kepada umur. Bacaan ini dipengaruhi oleh faktor-faktor lain seperti keadaan emosi (rasa tension, takut, gementar dsb). Tekanan darah yang tinggi dikenali sebagai hypertension, manakala yang rendah dikenali sebagai hypotension.

Carta di bawah menunjukkan bacaan bagi orang yang normal mengikut saranan WHO.

Contohnya seorang lelaki berusia 23 tahun sepatutnya:

bullet
mempunyai tekanan darah systolic antara 114 hingga 142 mm Hg, dan
bullet
mempunyai tekanan darah diastolic antara 62 hingga 88 mm Hg.

Bacaan tekanan darah dibaca dalam bentuk systolic/diatolic. Oleh itu sekiranya bacaan systolic ialah 120 dan diastolic 80, ianya ditulis sebagai 120/80.





Umur



20-24

25-29

30-34

35-39

40-44

45-49

50-54

55-59

60-64

65-69

70-

Lelaki

S

114-142

114-142

113-145

112-148

113-151

114-158

118-170

123-177

128-184

128-188

133-197

D

62-88

63-87

63-91

64-94

67-95

69-97

71-103

72-104

75-107

72-106

72-106

Perempuan

S

108-134

107-137

109-139

110-144

112-152

114-166

119-175

122-178

128-188

136-196

140-202

D

60-84

61-85

63-87

65-91

67-93

68-100

71-101

72-104

74-106

76-106

75-107



Carta di bawah ini menunjukkan tekanan darah mengikut kategori (dari Joint National Committee on Detection, Evaluation and Treatment of high blood pressure):



Kategori

Systolic (mm Hg)

Diastolic (mm Hg)

Normal

kurang daripada 130

kurang daripada 85

Tinggi - Normal

130 - 139

85 - 89

Hypertension Stage 1 (Mild)

140 - 159

90 - 99

Hypertension Stage 2 (Moderate)

160 - 179

100 - 109

Hypertension Stage 3 (Severe)

180 - 209

110 - 119

Hypertension Stage 4 (Very severe)

lebih daripada 210

lebih daripada 120

Untuk sebarang intrepretasi berkaitan bacaan tekanan darah, sila rujuk dengan doktor anda.



Tip untuk mengurangkan risiko tekanan darah

  1. Senaman seperti angkat berat dsb. Senaman dua atau tiga kali seminggu boleh membantu membakar lemak dan memperbaiki metabolisma glukosa di dalam badan.
  2. Dapatkan binatang peliharaan seperti kucing. Ia boleh membantu mengurangkan tekanan perasaan.
  3. Jadi seorang yang lebih optimistik (berfikiran positif).
  4. Pergaulan sosial yang baik boleh mengurangkan stress dan depression. Sertai kelab sukarela dsb.
  5. Meditasi selama beberapa minit sehari - sembahyang, yoga dsb.
  6. Amalkan pengambilan makanan tambahan CoEnzyme Q10. Sila lihat di sini.
  7. Tukar kerjaya kepada yang kurang memberi tekanan kepada anda.
  8. Bercuti sekali sekala.
  9. Amalkan pengambilan makanan berasaskan soya.

anemia atau tekanan darah rendah

anemia

anemia atau tekanan darah rendah

anemia atau tekanan darah rendah adalah suatu keadaan di mana sel darah merah yang matang yang membawa oksigen ke seluruh tisu badan berkurangan.fungsi ini dijalankan oleh protein yang dinamakan haemoglobin.
anemia biasanya bermaksud haemoglobin yang tidak mencukupi.paras haemoglobin yang normal adalah di antara 11.5 hingga 16.5g/dl untuk perempuan dan 12.5 hingga 18.5g/dl untuk lelaki.

sebab-sebab anemia

1) kehilangan darah (sama ada akut atau kronik).
kehilangan darah yang akut boleh dilihat semasa kemalangan jalan raya atau selepas pembedahan.kehilangan darah yang melebihi 500ml biasanya memerlukan gentian darah.
kehilangan darah kronik biasanya berlaku semasa kedatangan haid yang berlebihan,infestasi cacing dan lain-lain keadaan.
2) pembentukan sel darh merah yang tidak mencukupi dari tulang sum-sum.
ini mungkin disebabkan oleh:
- kekurangan faktor penting seerti zat besi,vitamin b12,folat dan eritropoietin.
-  pembesaran yang mendadak bagi remaja menyebabkan penambahan keperluan zat besi di mana ianya  melebihi paras penyerapan zat besi.
- kitaran haid bagi wanita dengan kehilangan anggaran 30mg zat besi setiap bulan menyebabkan kekuranagn zat besi.
- faktor toksik: penyakit inflamasi,kegagalan hati dan ginjal,ubat-ubatan.
- kekuranagn hormon:paras hormon tiroid rendah.
- serangan tulang sum-sum:kanser darah,penyakit tulang sum-sum.
- gangguan pembentukan sel darah merah:keadaan seperti talasemia.
3) pemusnahan sel darah merah yang berlebihan.mungkin berlaku di dalam beberapa jangkitan atau pengambilan sesuatu ubat.
jenis anemia yang biasa berlaku ialah:
- anemia disebabkan kekurangan zat besi.
- talasemia.

anemia tanda-tanda dan gejala anemia atau tekanan darah rendah

ramai orang yang menghidapi anemia dan tidak mengetahui sebab-sebabnya.gejala-gejalanya termasuklah:
- keletihan setiap masa.
- pening.
- sesak nafas apabila melakukan aktiviti fizikal.
- kulit pucat.
- kadar denyutan jantung yang cepat.
- kurang daya ingatan.
- kurang berat badan.
komplikasi
jika anemia amat teruk,ia akan menyebabkan:
- kegagalan jantung di mana fungsi jantung menjadi lemah dan tidak mencukupi.
- masalah semasa mengandung seperti melahirkan anak pramatang dan pertumbuhan janin yang terencat semasa berada di dalam kandungan.
kaedah rawatan anemia
antara tanda seseorang itu sihat ialah apabila sistem peredaran darahnya dalam keadaam normal.
anemia – biasanya bagi orang dewasa bacaan normal perjalanan darah ataupun paras hemoglobinnya ialah 120/80 mmhg.manakala anemia atau low blood pressure bermaksud tekanan darah rendah (peredaran darah berjalan agak perlahan),contoh bacaan anemia ataupun paras hemoglobinnya ialah 100/70 mmhg.
darah adalah sistem pengangkutan yang sungguh cekap di dalam tubuh manusia.setiap hari dianggarkan lebih 150 ribu kilometer darah mengalir ke seluruh tubuh manusia dari hujung kepala sehingga ke hujung kaki.
antara fungsinya ialah membawa segala tenaga dan oksigen untuk disampaikan kepada setiap sel dan organ . oleh itu , jika darah seorang pesakit itu mengalir dengan perlahan , maka tenaga dan oksigen juga kan lebat untuk sampai ke destinasinya .
akhirnya , tubuh akan menjadi pucat , lemah dan tidak bermaya .
biasanya doktor akan menyarankan kepada pesakit supaya meminum air 8 hingga 10 gelas sehari . ini bertujuan supaya air yang kita minum dapat melancarkan darah dan dapat mengimbangi kadar asid dalam badan .
oleh itu pesakit yang akan diperiksa oleh doktor akan diperiksa paras  homoglobin terlebih dahulu  .
anemia atau low blood preesure mempunyai pelbagai jenis . antaranya , kekurangan pengeluaran darah merah kerana disebabkan oleh kurangnya zat ferum , vitamin b12 dan folat (folic asic) dalam badan .
manakala , tanda orang yang menghidapi anemia pula ialah cepat berasa letih , pucat dan kurang bermaya sehingga menjejaskan fungsi jantung .
dimana kadang kala jantung  berdenyut denga hperlahan dan kadang kala dengan cepat sehingga menghidapi penyakit anemia mudah berdebar debar .
natijahnya jika anda memiliki tekanan darah rendah ,anda dinasihati untuk memeriksa kesihatan anda berkala samada di klinik atau d hospital .
dalam rawatan alternatif atau rawatan sunnah anda dinasihati untuk menganbil madu sidir dan habbatussuada setiap hari 2 kali pengambilan untuk merawat penyakit anemia tersebut .

Tekanan Darah Rendah

Baru-baru ini saya mengalami pening kepala yang sangat panjang. Pening kepala berterusan lebih daripada satu hari. Apabila check di kliknik, saya mengalami tekanan darah rendah. Nasib baik tidak pitam.
Tekanan darah merujuk kepada tekanan yang dikenakan oleh darah pada pembuluh arteri darah ketika darah di pam oleh jantung keseluruh anggota tubuh badan manusia. Tekanan darah mengambil dua ukuran dan biasanya diukur seperti berikut – 120 /80 mmHg.
Nombor atas (120) menunjukkan tekanan ke atas pembuluh arteri akibat denyutan jantung. Ia dipanggil tekanan sistolik. Nombor bawah (80) menunjukkan tekanan semasa jantung berehat di antara pengepaman. Ia dipanggil tekanan diastolik. Masa yang paling baik untuk mengukur tekanan darah adalah semasa seseorang rehat dan dalam keadaan duduk atau baring.
Tekanan darah rendah atau Hipotensi adalah suatu keadaan dimana tekanan darah lebih rendah dari 90/60 mmHg atau tekanan darah cukup rendah sehingga menyebabkan gejala-gejala seperti pening dan pitam.
Punca tekanan darah rendah adalah seperti berdiri terlalu lama, belum sarapan pagi ataupun kurang tidur. Perkara ini mengebabkan darah kurang sampai ke kepala dan boleh menyebabkan jatuh pingsan.
Ada juga orang yang berterusan mengalami tekanan darah rendah. Jika mengalami hipotensi, perlu melakukan perkara-perkara berikut:
  • Bangun dari duduk atau baring secara perlahan.
  • Jangan berdiri terlalu lama.
  • Jangan terlalu lama berada dibawah sinaran matahari.
  • Makan makanan karbohidrat rendah.
  • Banyak minum air putih.
  • Jika perlu, tambahkan sedikit pengambilan garam.
  • Melakukan aktiviti senaman secara teratur.
Makanan yang rendah karbohidrat adalah seperti:
  • Ikan
  • Kerang
  • Kacang buncis
  • Bayam
sumber lain... http://www.biovco.com/hipotensi-01r.php

Tekanan Darah Rendah (Hipotensi)

Dah banyak penyakit aku rupanya. Makin meningkat usia, makin menjadi-jadi. Baru nak masuk 30 tahun. Sempat ke nak merasa duit pencen nanti.
Wooo wooo wooo merintih. Tak habis-habis merintih.
Hari ini aku tak kerja. Mood ke laut. Monday blues. Maklumlah letih travel sampai ke Kota Bharu kononnya. Sampai rumah 5am tadi. Jadi nak save cuti aku cari MC. Lagipun memang tak sedap badan. Semalam pun muntah-muntah. Berak tak lawas. Macam-macam hal.
Sepagian tidur. Tengahari baru bangun. Petang, masuk jumpa doktor. Doktor tak hensem kali ni. Pffft! Sebabkan tadi menangis beria dalam kereta (emosi kucar kacir lagi), hidung aku tertutup injap. Selsema. So bagitahu doktor, aku selesema selain susah nak berak dan kejadian muntah pagi tadi. Doktor tarik lengan aku dan ambil tekanan darah. 
Doktor kerut muka dan cakap "Adik, you selalu bangun tidur atau buat apa-apa ada pening kepala?". "Itu biasa lah doktor, selalu juga. Kenapa?", aku bersuara. "Your pressure is below 100", dia respon. Aku jeling pada pengukur tekanan tu. Alamak tak reti tengok. Tanya balik. Doktor sebut 90 tadi. 
Mulalah nak emosional. Cakap dalam hati, aku dah nak mati ke? Dah la sebelum ke klinik memang emosi tengah berombak. Menangis macam orang mati laki. Balik rumah terus terpa laptop untuk gugel menatang yang doktor tu bagi tahu tadi. 

Apa itu Tekanan Darah Rendah ? 

Tekanan darah rendah (hipotensi) adalah keadaan tekanan darah yang lebih rendah dari tekanan yang diperlukan oleh tubuh, sehingga setiap organ dari badan tidak mendapat aliran darah yang cukup dan menyebabkan timbulnya gejala hipotensi. Tekanan darah seseorang adalah berbeza. Ini kerana ia membabitkan kawalan utama otak, jantung, buah pinggang dan ransangan di dalam salur darah.

Faktor yang mempengaruhi Tekanan darah
Dalam menentukan seseorang itu menghidap tekanan darah, terdapat beberapa faktor yang boleh membantu iaitu:-
  • usia 
  • aktiviti seharian 
  • perasaan 
  • ubatan 
  • pendarahan 
  • infeksi

Kebiasaannya orang yang selalu dikaitkan dengan penyakit tekanan darah rendah adalah dari golongan atlet dan pengamal diet. Mereka jarang terdedah kepada beberapa jenis penyakit seperti:-
  • stroke 
  • penyakit jantung 
  • penyakit pada mata 
  • pengerasan dan penyempitan pada pembuluh darah

Gejala Tekanan Darah Rendah
Bagi penghidap tekanan darah rendah, mereka tidak akan menunjukkan tanda mereka mempunyai penyakit tekanan darah rendah. Mereka akan menunjukkan gejala atau tanda-tanda awal seperti:-
  • cepat lelah 
  • pening kepala ketika posisi badan berubah 
  • sukar untuk berkonsentrasi 
  • mata berkunang-kunang 
  • mual 
  • kulit berasa dingin, pucat dan lembap 
  • pernafasan cepat dan pendek 
  • defresi 
  • cepat haus 

Sekiranya seseorang itu hendak hamil, mereka digalakkan untuk membuat pemeriksaan terlebih dahulu sebelum hamil. Ini kerana ia adalah untuk mengelakkan berlaku komplikasi pada bayi itu nanti.
Penyebab Tekanan Darah Rendah
Tekanan darah ditentukan oleh dua pekara, iaitu jumlah darah yang dipompakan oleh jantung dan tahanan (resistensi) pembuluh darah yang kecil-kecil pada tubuh. Terdapat beberapa penyebab yang boleh tekanan darah rendah terjadi iaitu:-
  • Kekurangan volum darah - cecair mengalir dalam saluran darah seperti pendarahan yang tidak boleh terkawal 
  • Dehidrasi - dehidrasi yang mengurangkan kandungan cecair dalam badan seperti kes muntah yang teruk dan cirit-birit. 
  • Masalah jantung - deyutan jantung yang agak cepat mahupun sebaliknya yang terlalu lambat. 
  • Keadaan otot yang lemah

sumber.

Aku selalu ignore semua simptom-simptom tu. Aku selalu pening kepala. Selalu dahaga dan minum air kosong sampai bos perasan. Selalu lelah. Mata selalu berpinar. Masalah kabur bila melihat tulisan tapi bila periksa mata tak ada apa-apa pun. Kadang-kadang orang tegur muka aku pucat. Selalu depressed (itu memang jadual rutin hidup aku). Semua tu simptom rupanya. 
Itu sebab bila aku call mak dan cerita pasal apa yang doktor bagitahu tadi, jawapan mak pendek. Depression. 
Dulu bila pening kepala aku selalu ingat aku ni bakal menerima wasiat darah tinggi. Keturunan memang dah ada. Selalu minum air sebab ingatkan aku ni nak ke arah simptom diabetes, lagipun aku memang dah capai tahap obesiti. Mata berpinar sebab selalu tengok screen laptop lama-lama walaupun dah berkacamata. Kanta khas untuk silau kononnya. Siap bodohkan kedai cermin mata sebab ingatkan dorang yang salah buat cermin mata.
Aku cerita pada doktor aku susah nak berak. Air bergelen pun doktor cakap belum tentu boleh buat aku berak. Kena makan sayur. Aku selalu makan sayur, buah tapi still susah nak berak. Cuma malas bersukan. Antara solution untuk tekanan darah rendah ni ialah kena selalu beriadah. Supaya ada circulation darah untuk dipam ke jantung, otak dsb.
Ish... tak boleh jadi ni. Kena cari insurans cepat-cepat. Better safe than sorry! Tapi kena tunggu lagi 5tahun, bagi gaji stable dulu.
p/s: hipotensi = hyppo + tension dalam bahasa melayunya badak yang tertekan. Haha!
Sumber - dalam versi bahasa Indonesia. Dalam artikel tersebut, tekanan darah rendah umumnya melibatkan perempuan dan kurangnya olahraga.

sumber - dalam versi bahasa Indonesia. Dalam artikel ini disebut tekanan darah rendah tak boleh dipandang ringan kerana ia juga merbahaya kepada pesakit.

Mari makan ubat. Tak bestnya. :(


Alhamdulillah...dh jrng pengsan skrang ni..cuma tk leh susah hati n bnyak pk...KATA AIN

PERKARA MEMIKIR AKAN MENGANGGU KESIHATAN KITA...MASALAH DAN FIKIRAN
RUNSING NI...DATANG DAN PERGI...KITA KENA FIKIR YANG POSITIF...KENA FIKIR SAKIT NI PENGHAPUS DOSA ATAU UNTUK MENAIKKAN DARJAT KITA DISISI ALLAH SWT.

FIKIRAN KENA POSITIF SERTA TUMPUKAN SEMATA2 PADA ALLAH SWT...IA YANG MEMBERI PENYAKIT SERTA MENYEMBUHNYA....SALAH SATU UBAT PENYAKIT IALAH KETENANGAN JIWA ATAU HATI KITA TENANG...CARANYA MUDAH...PERGANTUNGAN KITA HANYA PADA ALLAH....HATI KITA BIAR SENTIASA BERKATA2....ATAU MINDA KITA HANYA BERFIKIR.....'CUKUP PADA KU...AKU ADA ALLAH DAN RASUL'..MUDAH2 KITA DIKURNIAKAN KETENANGAN OLEH ALLAH.....ATAU MENGADU BEGINI....MENGADU PADA ALLAH DALAM SUJUD......'AKU KESEORANGAN YA ALLAH...BERI AKU KETENANGAN DAN KEBAHAGIAAN YA ALLAH...CUKUP BAGIKU YA ALLAH...ADA ENGKAU YA ALLAH SERTA RASUL'

BOLEH AMALKAN DOA PEMISAH...DOA DALAM SUJUD ...BERDOA DALAM HATI....BEGINI..

'YA ALLAH PISAHKAN AKU DENGAN PENYAKIT TEKANAN DARAH RENDAH...SEBAGAIMANA ENGKAU PISAHKAN BUMI DENGAN LANGIT...SEBAGAIMANA ENGKAU PISAHKAN SYURGA DENGAN NERAKA...SEBAGAIMANA ENGKAU PISAHKAN IMAN DENGAN KUFUR...YA ALLAH MAKBULKANLAH...AMIN YA RABBILALAMIN'

ADA BAIK KITA MENGAMALKAN SOLAT DUHA  DAN TAHJUD...DIDALAM SOLAT2 NI KITA BERDOA....JIKA SEMBUH...MAKA KEKALKAN JUGA SOLAT INI...   

Tiada ulasan: