Jumaat, 24 Ogos 2012

ADA YANG MASUK....DAN ADA YANG TAK SEDAR KELUAR...BELAJAR AGAMA MALAS...

Keperitan hidup buka pintu hati pilih Islam

Posted on the August 23rd, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
Mariam melihat Ismail melakukan kerja di bengkel.
Setiap insan tidak pernah mengharapkan kehidupan yang perit namun, jika ia berlaku seseorang itu harus melaluinya dengan penuh kesabaran.
Bagi saudara baru, Ismail Tan Abdullah, 51, kenangan pahit yang ditempuhinya sejak kecil menjadi pendorong dan membuka hatinya untuk memeluk agama Islam.


Menurutnya, kehidupan dirinya tidak pernah sempurna seperti insan lain apabila dia mengalami masalah keluarga sejak kecil.
“Kehidupan saya penuh dengan kesedihan sejak kecil apabila keluarga saya tidak pernah memberi perhatian terhadap saya sejak bapa berkahwin dua menyebabkan saya dipinggirkan daripada mendapat kasih sayang seorang bapa.
“Ayah sering memukul dan memarahi saya setiap hari sehingga menyebabkan saya merasa semakin tertekan. Saya mengambil keputusan melarikan diri ke Kelantan dan Terengganu ketika berumur 13 tahun,” kata anak kedua daripada lima beradik ini.
Ismail berkata, dia melarikan diri dari rumahnya di Kuala Ketil Batu Dua selepas selesai mengutip duit sempena perayaan Tahun Baru Cina kerana tidak tahan lagi untuk terus berdepan dengan sikap bapanya.
“Saya mengutip duit raya sekitar rumah jiran dan memperoleh RM100. Wang itu saya belanjakan ketika saya melarikan diri. Niat melarikan diri itu dimaklumkan kepada jiran dan saya melarikan diri dengan menahan sebuah lori tanah yang sedang dalam perjalanan menuju ke negeri itu,” katanya.
Menurutnya, setelah tiba di negeri itu, dia tiada tempat untuk dituju sehinggakan beberapa hari dia berkeliaran di negeri itu. Wang yang ada juga habis digunakan dan dia terpaksa hidup dalam kelaparan sehingga terjumpa seorang lelaki yang dipanggil Tok Aji.
Tok Aji datang menemuinya atas dasar simpati melihat keadaannya yang begitu daif di sebuah pondok rehat.
Ismail berkata, dia segera menceritakan keadaannya yang sebenar kepada lelaki itu lalu dia dibawa menetap bersama Tok Aji dan segala keperluannya ditanggung lelaki itu.
“Saya menumpang dengan keluarga itu lebih 16 tahun, pada mulanya Tok Aji meminta untuk memanggil saya dengan nama Ismail kerana dikatakan nama Cina saya sukar untuk dipanggil.
“Saya mempelajari banyak perkara berkaitan Islam sepanjang menetap di situ memandangkan penduduk di situ beragama Islam,” katanya.
Enggan berkahwin
Ismail berkata, dia bekerja sebagai mekanik dengan keluarga itu sehinggalah pada satu hari Tok Aji meminta dia memeluk agama Islam dan berkahwin dengan salah seorang lapan anak perempuannya.
“Saya tidak dapat menunaikan permintaan Tok Aji itu kerana beranggapan semua anaknya itu sebagai adik-beradik saya sahaja menyebabkan saya bertindak melarikan diri dari rumah itu.
“Ketika umur saya hampir 30 tahun, saya berkahwin dengan wanita Cina dan dikurniakan tiga cahaya mata. Namun, rumah tangga saya tidak bahagia bersama isteri saya ketika itu dan berpisah,” katanya.
Menurutnya, selepas setahun berpisah dengan isterinya, dia membawa dua anak menetap bersamanya manakala anak sulung tinggal bersama ibunya sehingga kini.
“Saya berhijrah ke daerah Pendang kerana ingin menunaikan permintaan Tok Aji yang meminta saya memeluk Islam.
“Saya menemui seorang ustaz di Pendang dan meluahkan keinginan saya untuk memeluk Islam dan segala proses memeluk Islam itu diuruskan beberapa ustaz yang mengambil saya sebagai anak angkat,” katanya.
Anak juga masuk Islam
Ismail mengakui sendiri bahawa hidupnya bertambah baik sehingga kini setelah memeluk Islam.
Dia juga berkahwin bersama Mariam Ibrahim, 48, dan kini membina kehidupan bahagia di rumah mereka di Kampung Pondok Hampar sambil membuka bengkel membaiki kenderaan berhampiran rumah mereka.
“Dua anak saya juga turut memeluk Islam iaitu anak kedua, Mohd Ridzuan, 24, dan anak bongsu saya yang merupakan kurang upaya (OKU), Kassim Selamat, 21, manakala anak sulung saya tidak memeluk Islam kerana menetap bersama ibu saya.
“Pada mulanya keluarga saya menentang saya memeluk Islam, namun lama-kelamaan semua kemarahan itu semakin reda. Kehidupan saya bertambah baik selepas memeluk Islam walaupun ayah saya sudah meninggal dunia,” katanya.
Islam agama yang Indah
Pelbagai perkara dipelajari Ismail daripada Perkim, ustaz, rakan dan isterinya, malah hatinya juga semakin tenang berada dalam Islam yang sangat indah.
Ismail berkata, dia gembira apabila banyak pihak sering membantunya mempelajari agama Islam.
“Saya akui kehidupan saya bertambah baik dan lebih sempurna ketika berada dalam Islam dan merasakan diri saya semakin tenang pada masa sekarang walaupun saya dan keluarga saya berlainan agama.
“Walaupun kami (keluarga) berlainan agama namun saya, sering menjenguk ibu saya terutamanya ketika perayaan tahun baru,” katanya.
Sinar

Bekas mufti: Terkeluar Islam jika persenda hudud

Posted on the August 23rd, 2012 under Agama,Tempatan by admin

  • Share
Bekas Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin memberi amaran kepada golongan yang mempersenda usaha untuk melaksanakan hukum hudud kerana perbuatan demikian boleh menyebabkan seseorang itu terkeluar dari Islam.
Dr Mohd Asri berkata, sendaan itu boleh dilihat ketika Kelantan mula memperkenalkan hukum hudud – melalui Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993.
“Mempersendakan teks al-Quran ataupun as-Sunnah seperti sendaan sesetengah pihak apabila Kelantan ingin melaksanakan hudud dengan menyatakan ‘sesiapa yang ingin makan sup tangan sila ke Kelantan’ adalah melampaui batasan agama.


“Bahkan, jika pengucap sedar dan bermaksud menghina nas al-Quran dan as-Sunnah, maka dia terkeluar dari Islam,” katanya dalam satu tulisan di blognya, drmaza.com.
Beliau bagaimanapun menegaskan bahawa golongan yang menolak hukum hudud yang tertulis di dalam al-Quran sahaja yang akan terkeluar daripada Islam.
Golongan yang menolak penafsiran oleh para sarjana atau mana-mana individu mengenai undang-undang Islam itu, tidak akan jatuh hukum sehingga murtad, katanya.
”Sebagai seorang muslim, kita tak boleh persoalkan hukum tuhan. Cuma di sini ada perbezaan dalam menafsirkan undang-undang hudud.
”Ada tiga. Pertama, bagi orang yang menentang hukum yang ada di dalam al-Quran, dia terkeluar agama. Bagi orang yang menentang penafsiran tidak semestinya mereka menentang hudud tetapi mereka hanya menentang penafsiran (hukuman) hudud.
“Dan ketiga, apabila seseorang mengatakan, hukuman itu tidak dapat dilaksanakan pada zaman ini kerana tidak cukup syarat atau suasana tidak sesuai, tidak boleh dikatakan mereka sebagai menentang hudud,” katanya lagi ketika dihubungi Malaysiakini.
Mengulas lanjut perkara itu, Mohd Asri berkata, hukum hudud yang termaktub di dalam al-Quran boleh memberi lebih daripada satu penafsiran.
Katanya, mereka yang memberi penafsiran mengenai hukuman itu pula tidak semestinya menentang Islam. Sebaliknya, hanya melontarkan pandangan mengenai hukuman tersebut.
“Umpamanya (bila ada yang bertanya) apa syarat tangan untuk dipotong, apa kesan jika tangan dipotong. Serta beberapa pandangan sarjana mengenai hukuman ini. Jika beberapa pandangan terhadap penafsiran itu yang berlaku sekarang, itu bukan menentang hudud.
“Kalau tolak penafsiran, sebagai contoh, PAS- mengenai enakmen liwat atau kes zina dan empat orang saksi. Itu bukan menentang al-quran tetapi (menentang) penafsiran,” jelasnya.
Sehubungan itu, Mohd Asri berpendapat, situasi yang berlaku sekarang bukan mengenai seseorang yang menentang hukum Allah itu tetapi hanya memberikan pendapat mengenai kesesuaian melaksanakan hukuman berkenaan.
“Saya rasa kini mereka bukan menentang hukum tuhan tetapi memberi pendapat dengan mengatakan suasana sama ada sesuai atau tidak untuk melaksanakan hudud. Bukan hudud itu tidak sesuai tetapi suasana.
“Kita kena tahu sama ada orang itu pertikaikan hudud itu sendiri atau mengatakan hukuman itu sesuai atau tidak sesuai. kalau pertikai hudud itu sendiri, dia telah keluar agama tetapi kalau menentang penafsiran hudud itu, tidak sampai hingga terkeluar daripada agama,” katanya lagi.
Kelantan promosi hudud
Dalam tulisan di blognya itu, beliau turut mempertahankan usaha melaksanakan hudud seperti dijalankan kerajaan negeri Kelantan yang disifatkannya sebagai tindakan yang jujur untuk melaksanakan perintah Allah.
Namun, langkah itu terhalang kerana tidak mendapat kerjasama oleh kerajaan persekutuan, kata Dr Mohd Asri lagi.
“Kelantan telah memainkan peranan mempromosi hukuman itu. Walaupun masih terbatas disebabkan banyak kekangan, namun apa yang penting hukuman itu dibahaskan, dibincangkan dan dipromosikan.
“Ijtihad baru juga perlu dilihat bagi mencapai maksud keadilan jika ia dilaksanakan,” katanya.
Tambahnya, beliau mendapati demikian apabila melihat kenyataan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang memberitahunya: “Jika Allah tanya saya di akhirat, saya akan beritahu Kerajaan Pusat menghalang saya melaksanakannya”.
“Di Kelantan suasana kondusif untuk hudud terikat bukan sahaja dengan persekitaran dalam negeri tetapi juga dengan pentadbiran pusat.
“Selagi Kelantan tidak mendapat kerjasama Pusat sepenuhnya, tidak mungkin suasana kondusif itu dapat diwujudkan. Selepas itu banyak lagi perkaitan lain yang mesti dilangsaikan sebelum dilaksanakan.
“Maka, bukan menjadi kesalahan Kelantan jika beberapa hukuman hudud tidak dilaksanakan disebabkan keterbatasannya,” kata Dr Mohd Asri lagi.
Awal tahun lalu, Nik Abdul Aziz menjelaskan bahawa Kelantan memutuskan untuk tidak melaksanakan enakmen tersebut kerana bimbang kerajaan persekutuan akan campur tangan dengan mengisytiharkan darurat dan merampas pentadbiran kerajaan negeri.
Katanya, perdana menteri pada masa itu Tun Dr Mahathir Mohamad hadir ke Kelantan dan memberi amaran untuk mengambil tindakan sekiranya undang-undang itu dilaksanakan.
Selain Kelantan, Terengganu turut meluluskan undang-undang serupa melalui Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Kisas yang diwartakan pada 2002) ketika negeri itu berada di bawah pentadbiran PAS.
BN yang mengambil alih pentadbiran Terengganu selepas itu juga tidak melaksanakan peruntukan tersebut kerana belum cukup persediaan, seperti dinyatakan seorang wakil kerajaan dalam persidangan DUN akhir tahun lalu.
Malaysiakini


10 Perkara yang Membatalkan Syahadat

Assalamualikum Warohmatullah Wabarokatuh.
Wahai saudaraku, pernahkah kita mendengar atau belajar tentang hal-hal yang membatalkan sholat, membatalkan puasa, membatalkan zakat, atau mungkin haji. Ada juga perkara-perkara yang membatalkan wudlu. Namun seringkah kita belajar tentang perkara-perkara yang membatalkan syahadat ??
Syahadat adalah pondasi dalam Islam yang juga merupakan rukun islam yang pertama. Batalnya syahadat berakibat fatal bagi batalnya keislaman seseorang. Untuk itu setiap mukmin diperintahkan untuk membaca syahadat minimal 9 kali atau dalam setiap 5 kali sholat setiap hari agar pondasi keislaman seorang muslim tetap terjaga. Batalnya syahadat berakibat fatal terhadap batalnya keislaman seseorang.
Nah, apasaja perkara-perkara yang membatalkan syahadat. Para fuqoha’ dalam kitab-kitab fikih telah menulis bab khusus yang diberi nama “Riddah” (kemurtadan). Dan yang terpenting adalah 10 hal, yaitu :

1. Syirik Kepada Allah,

Firman Allah :


Termasuk didalamnya menyembelih karena selain Allah, misalnya untuk kuburanyang dikeramatkan atau untuk jin dan lain-lain.

2. Orang yang menjadikan antara dia dan Allah perantara-perantar.

Ia berdoa kepada mereka, meminta syafaat kepada merekadan bertawakkal kepada mereka. Orang seperti ini kafir secara ijma’. Kejadian ini pernah terjadi pada zaman Rosulullah SAW yaitu yang telah dilakukan oleh kaum kair Quraisy. Salah jika menganggap kaum Quraisy sepenuhnya berTuhan kepada Latta, ‘Uzza, Manat, serta Huban. Mereka hanyalah Ghoroniq buatan kaum mereka sendiri dengan dalih para ghoroniq inilah yang akan menyampaikan do’a-do’a serta permohonan mereka kepada Allah. Tuhan mereka hanyalah pemberi syafaat kepada mereka. Tampaknya hal ini juga banyak terjadi di kalangan masyarakat di negeri kita saat ini yaitu generasi-generasi jahiliyah modern.

3. Orang yang tidak mau mengkafirkan orang musyrik dan orang yang masih ragu terhadap kekufuran mereka atau membenarkan madzhab mereka, dia itu kafir.

4. Orang yang meyakini bahwa selain petunjuk Nabi Muhammad SAW lebih sempurna dari petunjuk beliau.

Seperti orang-orang yang mengutamakan hokum thaghut di atas hukum Rosulullah SAW, mengutamakan hukum atau perundang-undangan manusia di atas hukum Islam, maka dia kafir.

5. Siapa yang membenci sesuatu dari ajaran yang dibawa oleh Rosulullah SAW sekalipun ia juga mengamalkannya, maka ia kafir

6. Siapa yang menghina sesuatu dari agama Rosul SAW atau pahala maupun siksanya, maka ia kafir.

Hal ini ditunjukkan oleh firman Allah :




7. Sihir

diantaranya sharf dan ‘athf (barangkali adalah amalan yang membuat suami benci kepada istrinya atau membuat wanita cinta kepadanya/pelet). Barangsiapa melakukan atau meridhoinya, maka ia kafir. Firman Allah :


8. Mendukung kaum musyrikin dan menolong mereka dalam memusuhi umat Islam.

Firman Allah :


9. Siapa yang meyakini bahwa sebagian manusia ada yang boleh keluar dari syari’at Nabi Muhammad SAW seperti halnya Nabi Khidir boleh keluar dari syariat Nabi Musa maka ia kafir. Sebagaimana diyakini oleh ghulat sufiyah (sufi yang berlebihan / melampaui batas) bahwa mereka dapat mencapai suatu derajatatau tingkatan yang tidak membutuhkan untuk mengikuti ajaran Rosulullah SAW.

10. Berpaling dari agama Allah, tidak mempelajarinya dan tidak pula mengamalkannya.

Firman Allah :


Syaikh Muhammad at Tamimi berkata, “tidak ada beda dalam hal yang membatalkan syahadat ini antara orang yang bercanda, yang serius (bersungguh-sungguh) maupun yang takut, kecuali orang yang dipaksa. Dan semuanya adalah bahaya yang paling besar serta yang paling sering terjadi. Maka setiap muslim wajib berhati-hati dan mengkhawatirkan dirinya serta mohon perlindungan kepada Allah SAW dari hal yang bisa mendatangkan murka Allah dan siksaNya yang pedih.”
Jadi pertahankanlah keislaman kalian wahai saudaraku sekalipun nyawa terpisah dari jasad.
Selamat berjuang wahai saudaraku, semoga Allah SWT melindungi . . .
Referensi : Kitab Tauhid (Dr. Shalih bin Fauzan bin Abdullah al Fauzan)

Apa yang Membatalkan Syahadat (Penyebab Kemurtadan)?

Membaca Al-Qur'an
Membaca Al-Qur'an
Apa yang membatalkan wudhu? Anda tentu sudah tahu. Apa yang membatalkan sholat? Setiap Muslim yang mukallaf wajib untuk tahu. Sebab bila kita tidak tahu, bisa-bisa sholat kita tidak sah dan tidak diterima, yang berarti kita harus mengulangnya. Demikian pula bagi yang hendak menunaikan puasa dan haji. Padahal mengulang haji, tentu bukan perkara yang mudah. Jangankan untuk mengulang, untuk haji yang pertama saja tidak semua orang bisa.
Lalu bagaimana dengan hal-hal yang membatalkan rukun Islam pertama, membaca dua kalimat syahadat, justru tidak banyak yang mengetahui. Ini lebih gawat lagi, kalau syahadat batal sementara kita tidak menyadarinya, jangan-jangan seluruh amalan sholih akan sia-sia dan akan mati dalam keadaan su’ul khotimah, na’udzubillahi indzalik!

SIFAT IMAN

Orang yang beriman berbeda 180o dari orang kafir. Keimanan tersebut diyakini dalam hati, namun akan terbukti dalam perkataan dan perbuatan seseorang. Dalam masalah cinta, orang yang jatuh cinta akan mengikuti perilaku yang dicintainya, demikian halnya orang yang beriman akan menampakkan ciri-ciri perilaku tertentu. Maksudnya, semakin beriman maka perbuatannya akan semakin sesuai dengan yang dicontohkan nabi Muhammad saw. Sebaliknya, orang beriman tidak mungkin akan menyerupai orang kafir. Contohnya, jikalau dia Muslimah pasti berjilbab, dan tidak akan memakai baju ketat atau mini untuk keluar rumah.
Allah berfirman, Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
(QS Al Ahzab 59)
Iman kita kadang naik dan kadang turun, tapi tidak tanpa sebab. Yang menyebabkan iman naik adalah karena amal sholih, yang menyebabkan turun adalah amal maksiat. Semakin banyak amal maksiat akan menggerus iman seseorang hingga bila sampai pada titik nol (iman yang terendah), maka bisa-bisa hilang imannya alias murtad.
Rosulullah saw bersabda, “Tidaklah seseorang berzina ketika berzina ia seorang mukmin. Tidaklah seseorang mencuri ketika mencuri ia seorang mukmin . Tidaklah seseorang minum khamr ketika meminumnya ia seorang mukmin.”
(HR Bukhori dan Muslim)
Maksudnya, begitu seseorang berbuat maksiat, maka turunlah keimanannya menurut kadar kemaksiatannya. Ada maksiat yang menyebabkan dosa besar tapi tidak membatalkan syahadat, ada pula maksiat yang selain berdosa besar dan juga menyebabkan batalnya syahadat. Terhadap dosa-dosa yang tidak membatalkan syahadat, Allah akan mengampuni semuanya, meskipun dosa besar maupun banyak, bila kita bertaubat.
Allah ta’ala berfirman, “Wahai anak Adam, seandainya kamu datang menghadap-Ku dengan membawa dosa hampir sepenuh bumi lalu kamu menemui-Ku dalam keadaan tidak mempersekutukan-Ku dengan sesuatu apapun niscaya Aku akan menemuimu dengan membawa ampunan sebesar itu pula.” 
(HR. Tirmidzi, beliau mengatakan hadits ini hasan sahih)

Pembatal Syahadat

Apabila seorang Muslim melakukan kemaksiatan yang menyebabkan syahadatnya batal, maka Allah tidak akan mengampuninya.
Allah ta’ala berfirman, “Barangsiapa diantara kalian yang murtad dari agamanya kemudian mati dalam keadaan kafir maka mereka itulah orang-orang yang terhapus amalannya di dunia dan akhirat. Dan mereka itulah penghuni neraka. Mereka kekal berada di dalamnya.” 
(QS. al-Baqarah : 217)
Nah, apa saja yang dapat membatalkan syahadat?
  1. Murtad melalui keyakinannya. Misalnya: meyakini yang sebaliknya dari Al-Qur’an dan Hadits yang sudah disepakati oleh jumhur ulama (Zina, khamr, riba dianggap halal sedangkan sholat atau jihad dianggap tidak wajib).
  2. Murtad melalui ucapannya. Misalnya: mengaku sebagai Nabi, jelmaan malaikat (Aliran Lia Eden), mengakui adanya Nabi baru setelah Nabi Muhammad saw (Aliran Ahmadiyah), atau sekedar membenarkan aliran-aliran sesat itu.
  3. Murtad melalui perbuatannya. Misalnya: sujud kepada patung, pohon, atau kuburan. Menyembelih hewan untuk persembahan kepada selain Allah (Sesajian). Melakukan praktik sihir, dan sebagainya.

KEMBALI PADA ALLAH

Lalu bagaimana jalannya untuk bertaubat? Karena sesungguhnya selama nafas belum sampai ke tenggorokan, masih terbuka lebar pintu ampunan Allah swt.
Sesungguhnya Allah menerima taubat hambaNya selama nyawa belum sampai ke tenggorokan.
(HR. Ahmad)
Jalan keselamatan satu-satunya bagi yang telanjur melakukan dosa-dosa sebagaimana di atas adalah dengan
  1. Menyesali perbuatannya
  2. Berjanji tidak akan mengulanginya lagi
  3. Memohon ampunan kepada Allah swt
  4. Meninggalkan maksiat yang dilakukan
  5. Menggantinya dengan amalan-amalan sholih
Contoh terbaik orang-orang yang bertaubat adalah para sahabat. Diantara mereka bahkan ada yang terang-terangan memusuhi Nabi, ada pula yang mengaku menjadi Nabi padahal sebelumnya mereka telah melihat Nabi Muhammad saw. Namun ketika disadari bahwa tidak ada tempat melarikan diri kecuali kembali kepada Allah, akhirnya banyak di antara orang-orang kafir harbi Quraisy dan para murtadin yang bertaubat dan menjadi Muslim yang baik.
Sebaliknya, ada pula yang menjadi murtad meskipun sebelumnya adalah penulis wahyu dan penghafal Al-Qur’an. Ini barangkali yang terjadi bila meremehkan maksiat dan menunda-nunda mencari hidayah. Ilmunya bukan jaminan khusnul khotimah. Apalagi bila tidak berilmu, tentu harus lebih berhati-hati akan kehilangan iman di akhir hayatnya. Jangan-jangan syahadat sudah batal, tetapi tetap melenggang hingga menemui ajal. Itulah yang disebut dengan Muslim kadaluarsa.
Maha suci Allah dari kesalahan, saya mohon ampun dari salah dan dosa. Wallahu a’lam bish showab.

Alunan zikir dorong peluk Islam

Posted on the August 23rd, 2012 under Agama,Tempatan by admin

  • Share
Ahmad akan membaca al-Quran apabila berasa tertekan.
POKOK SENA – Kemerduan laungan azan dan zikir menimbulkan rasa tenang kepada seorang banduan sehingga membuatkan dia mengambil keputusan memeluk Islam.
Banduan yang mahu dikenali dengan Ahmad, 25, merupakan seorang penganut agama Kristian sebelum memeluk Islam pada 10 Oktober tahun lalu.


Ahmad berkata, tindakannya memeluk Islam ketika berada dalam tahanan reman di Penjara Alor Setar langsung tidak dipengaruhi atau dipaksa sesiapa.
Menurutnya, keinginan memeluk Islam pernah dirasai sebelum menjadi penghuni tirai besi itu, namun pelbagai halangan dan cabaran yang terpaksa dihadapi sehingga hasratnya itu terpaksa dilupakan.
“Sebelum ini hati saya sering memberontak dan ada sahaja yang tidak kena, namun apabila terdengar alunan zikir yang dipasang, saya akan berasa lebih tenang untuk menjalani kehidupan sebagai banduan.
“Saya juga memberitahu kepada keluarga yang saya memeluk Islam dan mereka menerimanya dengan hati terbuka namun, ayah saya masih belum dapat menerima keputusan ini,” katanya kepada Sinar Harian.
Ahmad yang berasal dari Alor Setar terpaksa menjadi penghuni tirai besi di Penjara Pokok Sena selama dua tahun sepuluh bulan atas kesalahan mengedar dadah.
Menurutnya, sepanjang berada dalam penjara banyak ilmu mengenai agama Islam dipelajari nya termasuklah solat, mengaji al-Quran, berpuasa dan lain-lain.
“Zikir, al-Quran dan munajat kini menjadi ‘teman’ kepada diri setiap kali dia berasa sunyi atau tertekan. Sepanjang Ramadan yang lalu, dia juga berpuasa seperti umat Islam yang lain dan bersyukur kerana mampu menghabiskan puasa selama sebulan dengan penuh sabar,” katanya.
Ahmad berkata, sebagai persediaan, dia juga berlatih untuk berpuasa sunat selama tiga minggu sebelum tiba Ramadan supaya lebih mudah baginya berdepan dengan puasa yang sebenar.
“Selain berpuasa, saya juga membayar zakat fitrah dengan menggunakan gaji saya sebagai banduan yang memakai baju kolar hijau sebanyak 60 sen sehari,” katanya.
Ahmad berkata, perasaan sebak timbul apabila dia membayar zakat kerana dengan cara itu dia melakukan kebaikan dengan membantu golongan susah selain mendapat ganjaran pahala.
Menurutnya, setelah dibebaskan nanti, dia menyimpan hasrat untuk berdaftar dengan Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) untuk mendalami ilmu Islam agar dirinya tidak mudah terpengaruh dengan cabaran dunia luar.
Sinar

Padah tegur warga asing mabuk

Posted on the August 23rd, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
Ramlee menunjukkan lokasi di mana dia dan rakannya diserang kira-kira 20 warga Myanmar lewat malam kelmarin.Gambar kecil: batu yang digunakan untuk membelasah mangsa
PUCHONG – Hanya kerana menegur tiga warga Myanmar yang jalan terhuyung-hayang disebabkan mabuk, seorang pekerja kilang parah dibelasah 20 rakan warga asing itu tanpa belas kasihan sehingga tengkuk dan tangannya patah di Taman Perindustrian Puchong Utama, lewat malam kelmarin.
Difahamkan, kejadian berlaku kira-kira jam 8 malam apabila mangsa, Mohd Nur Mallak, 31, duduk di tepi tangga rumah kedai di Jalan 2/1 itu bersama tiga lagi rakannya.


Rakan mangsa yang turut diserang sehingga terpaksa menerima beberapa jahitan di kepala, Ramlee Abdullah, 31, berkata, ketika kejadian dia dan rakannya duduk di situ sebelum tiga lelaki warga Myanmar muncul dalam keadaan terhuyung-hayang.
Menurutnya, rakannya menegur warga asing terbabit kerana dia terlanggar tubuh badannya dan berkelakuan biadap selepas itu.
Katanya, berlaku pertengkaran dan sedikit pergaduhan menyebabkan seorang rakannya cedera di bibir sebelum kejadian terlerai beberapa minit selepas itu.
Ramlee berkata, dia menyangka kejadian berakhir di situ dan tidak terfikir warga Myanmar itu akan memanggil rakannya untuk membalas dendam.
Kata Ramlee, dua jam selepas itu, dia yang ke tempat parkir motosikal didatangi seorang warga Myanmar yang mengepung dan menahannya.
Lelaki yang bertubuh kurus dan tinggi itu katanya, menepuk tangan sebanyak tiga kali sebelum muncul kira-kira 10 lagi rakannya yang lain.
Katanya, kumpulan lelaki terbabit terus menarik bajunya dan memukulnya menggunakan kayu cota, menyebabkan dia terpaksa melarikan diri ke sebuah restoran berhampiran.
Ramlee berkata, dia berlari sekuat hati meminta tolong dan terus bersembunyi di dalam sebuah restoran kerana dikepung hampir 20 lelaki warga Myanmar selepas itu.
Melihat kejadian kecoh dan kerusi meja dipecahkan, Ramlee berkata pekerja restoran terus menutup pintu kedai yang ketika itu terdapat beberapa pelanggan sedang menikmati hidangan.
“Dalam keadaan cemas itu, saya tidak perasan seorang rakan bernama Mohd Nur tertinggal di luar restoran, dia dipukul dengan batu bata, kayu, besi dan ditetak dengan parang,” katanya rakannya itu kemudian merangkak ke tingkat atas rumah kedai itu untuk menyelamatkan diri.
Kata Ramlee, kumpulan Myanmar itu melarikan diri sebaik melihat kereta peronda polis tiba kira-kira sejam kemudian.
Katanya, dia yang mendapatkan rakannya terkejut melihat mangsa cedera parah dan terus menghubungi ambulan untuk rawatan selanjutnya.
“Tengkuk dan tangannya patah manakala kepalanya retak akibat serangan kumpulan Myanmar itu, saya pula menerima beberapa jahitan di bahagian belakang kepala akibat dipukul dengan kayu.
“Saya akan membuat laporan di Balai Polis Bukit Puchong hari ini (semalam), disebabkan tidak dapat berbuat demikian ketika hari kejadian kerana menahan sakit,” katanya.
Sementara itu seorang saksi kejadian, Salman Mapplati, 22, berkata, dia yang duduk di kawasan tempat letak kereta di bawah rumah kedai terbabit turut menjadi mangsa serangan kumpulan terbabit.
Sinar

‘Buta’ sekejap akibat kanta lekap RM25

Posted on the August 23rd, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

KLANG: Gara-gara memakai kanta lekap berwarna jenis murah dan tidak berkualiti, seorang gadis berusia 18 tahun dari Kapar, di sini, kini berdepan masalah penglihatan sehari selepas memakainya.
Nabila Rosli yang membeli kanta lekap itu dengan RM25 sepasang di Seremban, Khamis lalu, berkata sejurus bangun daripada tidur esoknya, dia tidak boleh melihat apabila kedua-dua mata sakit dan membengkak teruk.
Kejadian itu turut menyebabkan penglihatan mata pelajar kolej di Seremban itu menjadi kabur selama dua hari.


Malah, sambutan Aidilfitri yang sepatutnya ceria bertukar muram berikutan dia tidak boleh berjalan jauh disebabkan mata bengkak dan penglihatan kabur.
Harian Metro

Sembelih tidak ikut syariat

Posted on the August 23rd, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
Maimunah memaklumkan ayam yang dijual di Pasar Besar Ipoh, disembelih dan dibersihkan sendiri oleh peniaga.
IPOH – Setelah tiga hari umat Islam meraikan Aidilfitri, wujud khabar angin yang mendakwa peniaga di sekitar bandar raya menjual ayam dan itik yang disembelih dengan cara yang tidak betul atau lebih tepat tidak mengikut syariat yang telah ditetapkan.
Sinar Harian sempat membuat tinjauan ke tiga pasar di sekitar Ipoh melibatkan Pasar Awam Kampung Tawas, Pasar Awam Chemor dan Pasar Besar Ipoh bagi mendapatkan maklum balas daripada peniaga serta orang ramai berhubung perkara tersebut.


Peniaga ayam di Pasar Awam Kampung Tawas, Nazri Mansoor berkata, pada pengetahuannya, perkara sebegitu tidak berlaku di pasar berkenaan dan Majlis Bandar Raya Ipoh (MBI) pasti tidak akan mengeluarkan lesen perniagaan sekiranya mengetahui perkara seumpama itu berlaku.
“Masalah sebegitu biasanya berlaku di pusat penyembelihan ayam. Malangnya ia tidak sampai ke pengetahuan orang ramai kerana tiada hebahan dan dari segi pemantauan, pihak berkuasa hanya melaksanakannya setahun sekali. Sepatutnya pemantauan dibuat lebih kerap,” katanya.
Peniaga ayam di Pasar Awam Chemor, Damanhuri Tansali, 52 juga bersetuju dengan pendapat Nazri serta menafikan penyembelihan tidak mengikut syariat berlaku di di Pasar Awam Chemor kerana semua proses penyembelihan juga pembersihan ayam, dilakukan sendiri oleh peniaga.
“Pendapat saya, mungkin ada pihak yang sengaja mengada-adakan cerita dan saya harap pihak berkuasa memantau perkara ini bagi memastikan bekalan ayam, daging dan sebagainya, halal dimakan oleh orang Islam,” katanya.
Peniaga ayam di Pasar Besar Ipoh, Maimunah Mohd Noor, 60, memaklumkan semua ayam di pasar berkenaan disembelih serta dibersihkan sendiri oleh peniaga dan isu tersebut mungkin sengaja ditimbulkan untuk mengganggu gugat perniagaan mereka.
“Tempat lain saya tidak tahu, tetapi di sini, semua ayam kami sembelih dan bersihkan sendiri setelah ayam hidup diterima daripada pemborong. Premis perniagaan pemborong ayam hidup pula terletak bersebelahan gerai kami,” tegasnya.
Seorang lagi peniaga di Pasar Besar Ipoh, Huzaifah Shahuri, 21 menyokong kenyataan Maimunah dan menjelaskan, adalah menjadi tanggungjawab peniaga menyediakan bekalan ayam terbaik kepada orang ramai.
“Perkara ini bergantung kepada individu, sama ada mereka ambil berat atau tidak. Kami sebagai peniaga akan membekalkan ayam yang siap disembelih dengan betul dan dibersihkan kepada orang ramai.
“Saya sarankan perkara ini diberi perhatian serius oleh pihak berkuasa dan adakan pemantauan serta pemeriksaan lebih kerap di pasar-pasar atau pusat penyembelihan,” katanya.
Tiada kesahihan
Pengunjung Pasar Kampung Tawas, Rosilawati Zainuddin, berpendapat, perkara berkenaan mungkin berlaku, tetapi bukan di Pasar Kampung Tawas dan berdasarkan maklumat, semua peniaga di pasar berkenaan menjual ayam bersih serta telah disembelih.
“Saya ada mendengar mengenai perkara ini tetapi saya tidak tahu sama ada ia berlaku di pasar Kampung Tawas atau tidak. Setahu saya, peniaga di sini menyembelih ayam sendiri dan kebanyakan ayam yang dibeli di pasar ini serta di pasar raya telah siap disembelih,” katanya.
Seorang lagi pengunjung Pasar Awam Kampung Tawas, Fauzi Abdul Rahman, 50 memaklumkan, ini merupakan kali pertama dia mendengar perkara berkenaan dan berpendapat ia boleh berlaku jika pembekal menghantar ayam yang disembelih tidak mengikut syariat kepada peniaga.
Pengunjung Pasar Awam Chemor, Shahrizad Effendi Sahimi, 29 menegaskan soal penyembelihan ini tidak menjadi masalah bagi para peniaga Islam kerana masing-masing tahu peranan serta tanggungjawab yang perlu dilaksanakan.
Katanya, terdapat golongan peniaga bukan Islam di pasar berkenaan yang peka dengan sensitiviti agama dan turut mengambil berat isu penyembelihan.
“Saya tidak pasti sama ada perkara ini berlaku di pasar ini. Saya harap pihak berkuasa dapat membuat pemeriksaan lebih kerap di semua pasar dan kilang pemprosesan ayam di seluruh negeri bagi memastikan kejadian seumpama itu tidak berlaku,” katanya.
Tidak pernah terima aduan
Jabatan Agama Islam Perak (Jaipk) memaklumkan tidak menerima sebarang aduan daripada orang ramai berhubung keraguan penyembelihan ayam atau itik di pasar-pasar sekitar Ipoh.
Pengarah Jaipk, Datuk Mohd Yusop Husin berkata, Jaipk sangat mengalu-alukan penyaluran maklumat oleh orang awam sekiranya mereka berdepan dengan situasi seumpama itu.
“Jaipk menjalankan pemantauan berjadual di setiap pusat penyembelihan di pasar awam dan kita juga melaksanakan kursus penyembelihan serta mengeluarkan sijil penyembelihan ang sah kepada peniaga.
“Saya mengingatkan peniaga agar mematuhi syarat penyembelihan yang ditetapkan. Pengguna mempunyai kuasa memilih dan jika mereka ada sebarang keraguan terhadap ayam atau itik yang dijual, mereka boleh laporkan segera kepada jabatan berkaitan untuk membolehkan tindakan selanjutnya diambil,” tegas beliau.
Sinar

Ayu: Saya tidak atur ‘hubungan Aidil-Jue’

Posted on the August 23rd, 2012 under Artis by admin

  • Share

NAMA pelakon cantik yang baru sahaja berhijab sejak 1 Ramadan lalu, Ayu Raudhah kembali menjadi fokus ekoran dakwaan menjadi orang tengah antara abang iparnya, Aidil Zafuan dengan pelakon Jue Aziz.
Menurut ruangan gosip sebuah akhbar mingguan Ahad lalu, Aidil, yang merupakan suami Rita Rudaini, menjalin hubungan cinta dengan Jue.
Laporan itu mendakwa perkenalan kedua-dua mereka diatur oleh Ayu.


Menjawab dakwaan itu, Ayu berkata, “saya tidak tahu macam mana nama saya boleh dikaitkan dengan hal itu.”
“Ini kerana saya tidak pernah mencampuri segala hal dan urusan hidup Aidil,” kata Ayu.
Dengan nada kecewa Ayu menambah, “sekarang ini, apa saja berkaitan Aidil, mesti nama saya terpalit sama sedangkan saya tidak tahu menahu mengenai perkenalan mereka.”
Ayu mengaku ada membaca gosip itu berkata, lebih elok soalan berkaitan dituju kepada Aidil dan Jue sendiri.
“Tanya kepada tuan badan sendiri kerana saya memang tidak ketahui pucuk pangkalnya dan tak pasal-pasal nama saya yang kena,” katanya.
Ayu sebelum turut dihimpit kontroversi apabila dikatakan dirinya dan suaminya, Zaquan Adha mencampuri urusan rumah tangga Aidil dan Rita dengan ‘membantu’ Aidil keluar dari rumahnya.
Aidil dilaporkan meninggalkan kediaman mereka di Damansara pada Januari lalu.
Pada 16 Mei lalu, Aidil telah menarik balik permohonan untuk bercerai dengan isterinya atas alasan mahu berdamai selain memikirkan kebaikan kedua-dua anak mereka.
Aidil juga mahu Rita dan anak-anak berpindah dari kediaman mereka ketika ini di Damansara ke rumah yang baru tajaan ATM, yang didiami Aidil di USJ 1, Subang Jaya, dekat sini.
Rita dan Aidil bernikah di Songkhla, Thailand pada 28 Februari 2008 dan perkahwinan itu tidak mendapat restu keluarga.
Sepanjang perkahwinan itu, mereka dikurniakan dua orang anak lelaki iaitu Airit Rayyan Rizqin, 4, dan Airit Qaqa Arjuna yang kini berusia kira-kira setahun.
Bercakap mengenai sambutan Aidilfitri kali ini, Ayu dan Zaquan beraya di Seremban pada 1 Syawal dan di Alor Setar pada keesokan hari.
Sinar

Tiada ulasan: