Rabu, 8 Ogos 2012

PANDANGAN KASAR SERTA ZAHIR...CERITA2 WARUNG2 KOPI...DLL AGAK PAYAH UNTUK MEMPERTAHANKAN KUASA...INI ADALAH HUKUMAN ALLAH TELAH TIBA MASA...INSYAALLAH...ALLAH PENENTU SEGALA2NYA

PRU 13: BN dan Pakatan di padang sama rata

Zulkifli Sulong, 08 Ogs 2012

KUALA LUMPUR: Parti yang menguasai minda anak muda akan menentukan parti mana yang akan menang dalam pilihan raya umum akan datang.

Ini kerana, sehingga kini para pengkaji politik Malaysia mendapati, pengundi di bawah umur 40 tahun menghampiri 48 peratus jumlah pengundi dalam pilihan raya ke 13 nanti.

Jumlah ini akan meningkat kepada 52 peratus jika pilihan raya ke 13 diadakan pada tahun akan datang.

Yang paling menariknya, 30 peratus pengundi Malaysia masih belum membuat keputusan parti manakah yang akan mereka sokong dalam pilihan raya nanti.

"Dan hampir kesemua mereka adalah di bawah umur 40 tahun," kata seorang penyelidik.

Beliau juga memberitahu, hampir 70 peratus dari pengundi muda ini dipengaruhi oleh media baru.

Ini bermakna, media baru bakal menjadi faktor penting dalam pilihan raya umum akan datang.

Sesiapa yang berjaya menggunakan media baru akan menguasai minda 30 peratus pengundi atas pagar ini dan seterusnya memiliki undi mereka.

Menurut ranking Alexa.com, Facebook adalah media baru yang paling popular di Malaysia di ikuti Google, Youtube, Blogspot, Wikipedia, Blogger dan seterusnya Twitter.

Laman Malaysia yang paling popular adalah laman Maybank2u diikuti Mudah.my, Lowyat.net dan Cari.com.



(Laporan dalam Busuk.org yang banyak menarik anak muda)

Laman berita yang paling popular di Malaysia pula adalah Malaysiakini dikuti The Star (2), Harian Metro (3), Utusan (4), Berita Harian (5) dan Harakahdaily (6).

Ini bermakna, media alternatif iaitu Malaysiakini menjadi sumber berita politik yang paling utama bagi rakyat negara ini.

Namun, 30 peratus anak muda yang di atas pagar tadi tidak pergi ke laman berita ini walaupun mereka dipengaruhi media baru.

Ini kerana, mereka tidak minat dengan politik dan tidak akan pergi ke laman-laman yang melaporkan berita politik ini.

Menurut satu diskusi yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat baru-baru ini, anak muda di Malaysia boleh dibahagi kepada 4 kumpulan penting.

Mereka adalah kumpulan intelektual, pro sukan, pro hiburan dan wanita remaja.

Hanya kumpulan intelektual sahaja yang pergi ke laman-laman politik seperti Malaysiakini dan Harakahdaily.


(Antara laporan yang popular dalam BeutifulNara.com yang  menjadikan laman ini dimasuki anak muda)

Namun tiga kumpulan lagi itu tidak pergi ke laman-laman yang serius ini.

Laman yang popular di kalangan remaja khasnya tiga kumpulan ini sudah tentulah Facebook.

Hampir kesemua pengguna laman web di Malaysia mempunyai akaun Facebook, menjadikan laman ini paling popular di Malaysia khasnya di kalangan anak muda.

Di samping Facebook, mereka pergi ke laman Busuk.org yang berada diranking ke 49 laman web di Malaysia dan BeatifulNara.com (68).

Kedua-dua laman ini tidak membincangkan isu politik tetapi hanya sesekali sahaja menyiarkan tulisan berunsur politik.

Busuk.org misalnya penuh dengan berita pengajaran dan pengalaman berdasarkan cerita peribadi penulisnya di samping agama dan hiburan yang pro Islam.

BeatifulNara pula penuh dengan cerita sensasi, pengajaran dan yang paling popular adalah cerita artis dan dunia hiburan.

Ia sesuai dengan mottonya Selebriti, Hiburan dan Gosip.

Pendek kata, kedua-dua pihak samada BN atau Pakatan Rakyat dalam pilihan raya ini bakal mengharungi pengalaman baru dalam kempen mereka.

Mereka terpaksa bercakap dan berinteraksi dengan kumpulan pengundi yang tidak minat untuk bercakap dan berinteraksi dengan mereka.

Kalau selama ini BN menguasai politik Malaysia melalui 3M iaitu Money, Mechinery dan Media, kini tidak lagi.

Ini kerana, dengan pergabungan antara tiga parti pembangkang utama iaitu PAS, PKR dan DAP, BN kini mempunyai lawan yang amat ampuh.

Kalau selama ini, BN sentiasa menang melalui penguasaanya ke atas media, dalam pilihan raya umum akan datang ini tidak akan berlaku lagi.

30 peratus pengundi atas pagar ini bukan lagi dipengaruhi media yang dikuasai BN (TV, radio atau surat khabar) tetapi media baru yang tidak ada pihak yang boleh mengawal.

Ini menjadikan benarlah apa yang dikatakan oleh Datuk Seri Najib Razak bahawa pilihan raya ke 13 akan datang ini adalah ibu kepada segala pilihan raya bagi BN dan Umno.

Ini kerana, tidak ada lebihnya BN dalam pilihan raya ini kerana padang kini sudah hampir sama rata.

Mungkin kerana itulah, isu-isu perkauman, 13 Mei dan seumpamanya menjadi senjata baru BN untuk menakut-nakutkan rakyat Malaysia.

Namun melalui media baru, sampai ke manakah strategi itu.

Bukan baiah sangat tetapi arah polis sokong BN

Harakahdaily, 08 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak meminta polis berbaiah dan hampir dengan waktu pilihan raya, maka seruan itu menjadi jelas maksudnya yang sebenar.


Presiden Teras, Mohd Azmi Abdul Hamid (gambar) menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Najib Razak kelmarin memohon agar PDRM berbaiah dengan kerajaan.

Kata Najib jika PDRM menjaga Kerajaan , Kerajaan akan menjaga PDRM.

“Apakah bezanya permintaan ini dengan Aku Janji yang selama ini menjadi dokumen yang mesti ditandatangani oleh semua penjawat awam belum jelas, tetapi kelihatan seiras?” tanya Azmi dalam satu kenyataan.

Katanya, Najib kelihatan mahu membuat sentuhan kepada semua pihak seperti pemandu teksi, petani, peneroka Felda, belia, pendidik, mahasiswa dan kini polis.

“Pada hakikatnya semua perhimpunan yang diadakan sepanjang roadshow beliau atas konsultasi dengan dan ahli-ahli pemikir strategi yang melengkari beliau akan diikuti dengan pengumuman berupa pemberian wang dan pelbagai janji yang lain.

“Jadi soal baiah bukan sangat isu memastikan PDRM berjanji untuk setia kepada kerajaan tetapi adalah untuk memesan agar semua pegawai tinggi menentukan undi dalam PRU13 dari kalangan anggota PDRM hendaklah diarah menyokong BN,” ujarnya.

Padahal, kata beliau baiah semua anggota kerajaan pada hakikatnya adalah untuk memastikan khidmat terbaik diberi kepada rakyat.

Katanya lagi, kerajaan hanyalah pemegang amanah kuasa yang diberi oleh rakyat.

Menurutnya, kerajaan tidak perlu merayu undi kepada PDRM kerana tumpuannya adalah untuk berkhidmat kepada rakyat.

Beliau berkata, jauh lebih mendalam insignia pada logo PDRM terdapat kalimah Allah dan Muhammad.

“Maka pertanggungjawapan yang tertinggi ialah kepada Allah dan amanah Rasul, bukan kepada kerajaan semata-mata. Baiah yang hakiki ialah untuk menunaikan perintah Allah dan Rasul,” jelasnya.

Royalti, air Kelantan: Tabiat Umno suka berbohong

Abdul Aziz Mustafa, 08 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Isu royalti dan air di Kelantan membuktikan kepada rakyat bahawa Umno mempunyai tabiat suka berbohong, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

"Dalam kedua-dua isu itu, amat jelas Umno mempunyai tabiat suka berbohong yang tegar dan tidak boleh dikikis lagi.

"Ketika parti itu mendakwa kononnya "janji ditepati", berbohong memang cara dan kebiasaan Umno yang normal dan semula jadi tidak kira ketika membuat kenyataan atau menjawab soalan," kata beliau.

Dalam isu jawatankuasa khas royalti, kata Mahfuz, Umno minta "jangan politikkan"

"Tetapi dalam isu air di Kelantan, (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) suruh undi Barisan Nasional (BN) untuk selesaikan isu itu. Umno cakap berbelit-belit dan penuh pembohongan," katanya.

Tabiat suka berbohong, kata beliau lagi, sudah menjadi cara hidup Umno terutama para pemimpinnya.

"(Bekas Presiden Umno, Tun) Dr Mahathir (Mohamad) kata Umno sudah jadi parti perasuah dan beliau juga tulis bahawa Umno sudah busuk hingga ke ususnya.

"Dengan sifat Umno yang suka berbohong itu dan dicampur dengan apa yang Dr Mahathir tulis dalam blognya mengenai parti itu, rangkaikanlah parti apa sebenarnya Umno itu," kata Mahfuz.

Mengenai jawatankuasa khas royalti, Ahli Parlimen Pokok Sena itu menyifatkan jawatankuasa tersebut tidak relevan dan tidak perlu wujud.

"Kerajaan Umno melalui ucapan Tun Abdul Razak Hussein dalam Parlimen pada 12 Disember 1975 sudah janjikan royalti hasil petroleum dalam bentuk tunai itu dan perjanjian juga telah dibuat antara kerajaan Kelanyan dengan Petronas pada tahun yang sama, sebab itulah jawatankuasa itu tidak relevan, karut dan tidak perlu wujud.

"Tidak mustahil jawatankuasa itu akan dijadikan entiti tujuan khas Umno untuk berbohong lagi," kata Mahfuz.

Sebelum itu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri yang juga yang juga Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed meminta penubuhan jawatankuasa khas royalti tidak dipolitikkan.

Tetapi keesokan harinya, Najib mempolitikkan isu air apabila memberi jaminan BN akan menyelesaikan masalah air yang kritikal di Kelantan jika ia menawan kembali Kelantan pada pilihan raya umum akan datang.

Zakat: Maipp sasar kutip RM4.1 juta tahun ini

Mohd Sabri Said, 08 Ogs 2012
SEBERANG PERAI: Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) dan Zakat Pulau Pinang (ZPP) mensasarkan RM4.1 juta kutipan zakat untuk tahun 2012 daripada 585 ribu orang Islam  di negeri ini.


Yang Dipertua Maipp, Datuk Saleh Man berkata, jumlah itu masih kecil jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan penduduk Islam yang bermastautin di negeri ini, apatah lagi jika ditambah dengan penduduk dari negeri lain yang datang mencari rezeki.

"Untuk tahun 2012, Maipp dan ZPP akan meningkatkan kutipan RM4.1 juta berbanding tahun sudah RM4,065,992, ia berdasarkan penduduk Islam negeri ini," ujarnya ketika berucap di Majlis Penyampaian Bantuan Hari raya bertempat di Wisma Pekeso, Seberang Jaya semalam.

Katanya, tahun ini Maipp melalui ZPP melantik 1,647 amil untuk mengutip zakat fitrah yang mewakili masjid, surau, sekolah sains, Polis Diraja Malaysia, Jabatan Penjara Malaysia, Angkatan Tentera Malaysia dan pihak zakat sendiri.

Menurutnya, sebanyak 228 pusat kutipan termasuk kaunter ZPP dibuka tahun ini di mana kadar zakat RM7 seorang, sama dengan tahun lepas.

Umno hadiah kerusi kepada MCA, MIC dan Gerakan

Tuan Guru Abdul Hadi Awang, 07 Ogs 2012

Isu  yang sering dicampak oleh media khadam UMNO ialah 90 kerusi untuk DAP, tujuannya untuk memikat pengundi Melayu supaya terus bersama UMNO, walaupun sudah ada keraguan yang banyak terhadap kemampuan UMNO memimpin negara bersama rakan-rakannya, khususnya dengan penyertaan beberapa tokoh UMNO dan pegawai tinggi kerajaan yang bersih dan tidak berkepentingan bersama PAS. Memang rakyat Melayu yang jahil sepak terajang politik tidak nampak dengan hakikat yang nyata berlaku di lapangan seluruh negara.


Perlu dikaji bahawa beberapa senario pilihanraya menunjukkan DAP terus bertapak di kawasan majoriti bukan Islam. DAP tidak mampu bertapak di kawasan majoriti Melayu, jumlah sebenar yang mampu bagi DAP untuk menang  tidak sampai lebih daripada 50 kerusi. Kedudukan DAP yang kuat ini  sehingga MCA, MIC dan Gerakan (rakan sejawat UMNO) tersingkir dalam beberapa kali pilihanraya dan akhirnya  hilang  kuasa di Pulau Pinang dan tersingkir di banyak tempat di peringkat Parlimen. Maka UMNO terpaksa merancang untuk menyelamatkan kuasa  semata-mata, walaupun menjual maruah agama dan bangsanya sendiri.

Keadaan menunjukkan bahawa DAP sekadar berkemampuan lebih kurang  jumlah kerusi tersebut sehingga tidak ada alasan untuk menjadi parti mengepalai kepimpinan negara, dengan kadar itu daripada jumlah semuanya 222 kerusi di parlimen. Maka yang lebih daripada itu adalah  rebutan di antara PAS, PKR Melayu dan UMNO dengan sedikit berbeza di Malaysia Timur bagi bumiputera. Di sinilah juga maka DAP bersama menerima asas yang sudah ada dalam Perlembagaan Negara yang telah disalah urus oleh UMNO bersama BN. DAP menerima kedudukan Islam adalah agama persekutuan, serta hak yang adil kepada agama-agama yang lain. Hak istimewa bumiputera dan hak yang adil terhadap kaum yang lain, bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan dan hak bahasa ibunda berbagai kaum, dan menerima konsep raja berperlembagaan.

Sesiapa yang mengkaji secara mendalam di sepanjang perjalanan pilihanraya mencetuskan kesedaran betapa UMNO adalah  parti sekular pragmatik yang lebih bertujuan untuk mempertahankan kuasa  semata-mata, tanpa agenda yang sebenar mempertahankan Melayu dan Islam, lebih malang dan zalim apabila menyalahkan pihak lain yang boleh mencetuskan kekacauan dan UMNO hanya ingin mengambil kesempatan dengannya bagi meneruskan kuasanya.

Sikap pemimpin UMNO dan langkah politik  mereka mendedahkan perjuangannya yang sebenar, bukan sahaja Islam dan Melayunya diperkuda dengan topeng hak istimewa, bahkan kerusi Islam dan Melayu yang telah diakui oleh semua kaum lain dihapuskan oleh UMNO, demi menyelamatkan rakan sejawatnya, MCA, MIC dan Gerakan.

Kepada sesiapa yang  membaca politik UMNO akan menemui betapa UMNO menyerahkan banyak kerusi campuran, majoriti Islam dan Melayu di seluruh negara kepada rakan sejawatnya MCA, MIC dan Gerakan bagi menyelamatkan kuasa semata-mata. Walaupun PAS meletakkan calonnya di kawasan tersebut, UMNO wajib mengalahkan PAS walaupun dengan politik wang tanpa batas khususnya membeli pengundi-pengundi Melayu Islam di kawasan yang dihadiahkan kepada MCA dan Gerakan. Jentera UMNO dikerahkan bermati-matian, termasuk guru-guru agama  bagi menunjukkan kesetiaannya kepada MCA, MIC dan Gerakan.

Dipihak yang lain pula UMNO menggunakan kuasa majoriti di parlimen menambah kerusi di peringkat negeri dan pusat. Hanya di negeri-negeri dan kawasan Melayu kuat UMNO sahaja dilakukan penambahan kerusi dengan jumlah dan persempadanan yang sangat tidak seimbang  dan dengan sengaja tidak menambah kerusi di negeri-negeri dan kawasan-kawasan di pantai timur dan utara semenanjung yang besar majoriti Islam dan Melayunya (Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis). Ada kawasan yang jumlahnya lebih daripada lapan puluh ribu dan sempadannya lebih besar daripada negeri Melaka dan Perlis, seperti Baling, Gua musang, Kemaman dan sebagainya, tidak berubah sejak berpuluh tahun. Di Johor, Sabah dan Sarawak dibanyakkan kawasan tambahan dan sebahagiannya dihadiahkan kepada MCA, MIC dan Gerakan  dan rakan-rakannya yang lain.

Adapun kenyataan pemimpin UMNO bahawa DAP akan menguasai seluruh negara sekiranya BN kalah dengan  provokasi  perkauman,  adalah satu cara yang zalim, demi mencapai kemenangan dengan apa cara, walaupun  boleh menyebabkan kebencian di kalangan kaum dalam masyarakat majmuk. Sepatutnya kaum Melayu dan Islam diperkasakan pengetahuan politik, bukannya diperbodohkan, khususnya melalui media arus perdana berbahasa Melayu yang digunakan menjadi khadam dan hamba abdi UMNO.

UMNO yang gagal menunjukkan  contoh Islam dan sifatnya yang sebenar kepada kalangan bukan Islam, bahkan menunjukkan amalan yang mencalarkan imej Islam. Contoh tidak adil terhadap semua, contoh rasuah, menggunakan kuasa yang bercelaru, pemimpin yang terlibat segala jenis skandal silih berganti dan skandal digunakan untuk menundukkan pemimpin mengikut contoh politik kaum Yahudi. Dalam masa yang sama memperbodohkan rakyat dengan politik wang dan media terhadap kaumnya sendiri.

UMNO yang menunjukkan sifat pemimpin yang berlagak menjadi Tuhan, Maha suci daripada segala kesalahan dan kekal berkuasa selama-lamanya, melakukan apa sahaja terhadap pemimpin dan parti kalangan bangsanya sendiri, walaupun dengan cara merempuh dasar konsep perlembagaan, seperti tidak melaksanakan konsep Federalisme  apabila PAS memimpin Kelantan, Kedah, Terengganu dan Perak, dengan melakukan tindakan yang lebih keras daripada negeri yang dikuasai oleh kaum lain, seperti terhadap Pulau Pinang di bawah Parti Gerakan, Sabah di bawah PBS dan Singapura ketika berada dalam Malaysia. Maka UMNO tidak layak menjadi pelakon pahlawan Melayu menentang DAP.

UMNO jangan menyalahkan parti bangsa lain kerana Melayu bumiputera masih lambat untuk mengejar kefahaman bangsa lain, UMNOlah yang menghilangkan jatidiri Melayu Islam di Singapura  dan negeri-negeri Melayu pantai barat semenanjung dan kelemahan bumiputera Islam di Sabah dan Sarawak disebabkan berebut jawatan parti untuk merebut kekayaan. Cukuplah baki orang Melayu dan bumiputera dengan sejarah yang terlalu dekat, peristiwa  kematian Bank Bumiputera yang berada di bawah ketiak UMNO, kerana di mana adanya pejabat bahagian UMNO maka di bawahnya Bank Bumiputera  dan yang terbaru Bank Pertanian diubah nama kepada BANK AGRO, seronok dengan nama orang putih, inilah dia bahasa jiwa bangsa, sehinggalah bahasa kebangsaan dikecilkan tulisannya dan berada digaris yang direndahkan dalam segala iklan di Malaysia bukannya di England.

UMNO hanyalah teringat kepada agama dan bangsanya sepenuh semangat ketika hampir pilihanraya dan di masa kempen pilihanraya. Menggunakan sebanyak duit untuk meraih kemenangan, kemudian menyalahgunakan duit dan kuasa selepas kemenangan. Perkara ini tidak berlaku di zaman Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdul Razak, oleh kerana ini maka ramai kalangan  UMNO lama dan bekas pegawai kerajaan bersama PAS dan mengharapkan PAS ganti UMNO.

Perkembangan menarik juga berlaku di kalangan bukan Islam dan Melayu, apabila media bahasa ibunda mereka agak terbuka, tidak seperti media khadam Umno yang membodohkan bangsanya sendiri, Apabila sedikit kuasa yang penuh cabaran dan sekatan kepada PAS dilaksanakan terhadap kaum bukan Islam dilaporkan oleh media bahasa cina dan tamil , menyebabkan bukan Islam dan bukan Melayu mengundi calon PAS yang menentang calon MCA , MIC dan Gerakan.

Dalam ruangan ini PAS berusaha untuk menyelamat secara khusus, kaum Islam dan Melayu supaya mengubah kepercayaan mereka terhadap UMNO dalam masa yang lama, kepada memberi kepercayaan kepada PAS memimpin kaum Islam dan Melayu khususnya bersama Pakatan Rakyat dengan Negara Berkebajikan yang adil untuk semua.
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

Mana KSN yang baru?

Subky Abdul Latif, 07 Ogs 2012
MANA dia Ketua Setiausaha Negara yang baru?
Sebaik saja dia menjadi KSN yang baru dia membuat kenyataan sulung mengingatkan semua kakitangan awam menyokong Barisan Nasional dan memastikan Barisan Nasional menang semula dalam PRU-13 nanti.

Gara-gara ucapannya yang tidak profesional itu dia dikutuk oleh sekalian orang berkecuali dalam politik dan tidak kira lagilah pembangkang yang kerjanya memang hendak menjatuhkan Barisan Nasional.

Selepas itu, saya tidak dengar lagi dia bercakap dan tidak kenal yang mana satu gambarnya. Selalunya, Ketua Setiausaha Negara selalunya ada beritanya dan ada gambarnya.

Sudah beberapa bulan selepas dia kena kecam, saya tidak sempat hendak mengenalinya. Sekadar sekali itu namanya disebut dan saya tidak ingat namanya. Memang saya sudah mula payah ingat nama orang. Tetapi orang selalu namanya keluar dalam akhbar dan TV mudah namanya diingat.

Seperti Altantuya Sharibu, bukan satu nama biasa tetapi kerana selalu disebut mudah diingat dan kita tahu gambar cantik atau tidak. Kira orang siar gambar orang lain tetapi  dikatakan dia Altantuya, maka kita tahu gambar itu salah.

KSN yang baru itu orang Melayu, kerana sekali saja nama keluar semasa memperkenal sikapnya sebagai anti pembangkang, maka orang tidak kenal  dia. Kalau dia pergi ke pasar Ramadan, orang tak tahu siapa dia.

Eloklah KSN dan pegawai-pegawai tidak banyak bercakap. Banyakkan kerja daripada bercakap. Jangan suka sangat bercakap tetapi tidak banyak kerja. Bercakaplah pada masa yang sesuai dan atas perkara yang menasabah.

Macam al-Marhum Tun Dr Ismail dulu. Dia mati sebagai Timbalan Perdana Menteri. Sebagai seorang ahli politik dan menteri pula, memang berhak bercakap sebanyak-banyaknya hingga payah hendak mendengar cakap orang lain. Tetapi Dr Ismail tidak suka bercakap banyak. Dia banyak bekerja.

Keluar pejabat pun dia kurang. Banyak masanya bekerja di pejabat daripada bekerja di luar pejabat. Menteri lain, buka pondok polis mesti dia merasmikannya. Kerja macam itu biarlah dibuat oleh ketua polis daerah atau mana-mana sarjan mejar di bawahnya.

Tetapi, yang menjadi tanda tanya tentang KSN yang kedengar sekali itu saja dan lepas itu tidak didengar lagi ialah apa sudah jadi dengannya?

Adakah malu  dan terkejut dengan kutuk semua orang? Orang UMNO tentunya  suka orang yang setia padanya seperti itu, tetapi janganlah tunjuk sangat dia lebih UMNO daripada UMNO yang menentang pembangkang di akar umbi.

UMNO yang di akar umbi itu jawatannya JKKK. Antara kerjanya ialah melaporkan asal ada kakitangan kerajaan, imam surau atau bilal singgah rumah ahli pembangkang, hingga semua orang takut pada parti pembangkang. Apa-apa yang pembangkang buat dia kacau. Mana permohonan rakyat yang memerlukan pengesahan JKKK, jangan rasa penyokong pembangkang akan dapat tanda tangannya.

JKKK buat begitu kerana mereka itu tidak tinggi sekolahnya.
KSN tinggi sekolahnya, tetapi seelok jadi KSN dia tunjuk diri sama seperti JKKK yang tidak tinggi sekolahnya.

KSN baru ini ialah yang pertama dilantik setelah Datuk Seri Najib menjadi  Perdana Menteri. Apabila Najib jadi Perdana Menteri, dia muncul dengar dasar transformasinya – transformasi politik, ekonomi, social, cara hidup dan sebagainya.

Ertinya dia hendak meninggalkan segala yang leceh, jumud, pemikiran lapuk dan sebagainya yang terdapat dalam kerajaan, masyarakat dan kita pada masa sebelumnya.

Logiknya perkenannya menamakan KSN baru yang pertama semasa dia menjadi Perdana Menteri ialah seorang yang dapat membaca dasar transformasinya untuk pentadbiran Negara dan sikap kakitangan kerajaan di bawahnya. Tidaklah orang paling baik bagi menterjemahkan dasar transformasinya itu selain dari KSN.

Transformasi dalam UMNO, BN dan politik adalah kerja Najib. KSN adalah pembantu dan penasihat pertama  Najib dalam pentadbiran Negara dan sikap seta pemikiran kakitangan awam. Antara gajinya yang tinggi itu adalah membuat tranformasi  yang digahkan itu.

Tetapi itukah transformasi yang Najib mahu seperti ucapan sulung yang tidak  senonoh oleh KSN itu? Orang sudah tengok transformasi Najib dalam berbelanja, berumah tangga dan lain-lain. Dengan otak KSN itu tidak melambang transformasinya suatu yang baik.

Ia adalah KSN yang memalukan Perdana Menteri dan memburukkan lagi imej Perdana Menteri yang malang itu.

Royalti minyak: Mahkamah Rakyat bakal penentu

Dr. Syed Azman Syed Ahmad, 06 Ogs 2012
Isu royalti minyak kepada kerajaan negeri Terengganu dan Kelantan kembali menjadi perbualan hangat apabila Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa Kerajaan bersetuju menubuhkan sebuah Jawatankuasa Khas yang akan mengkaji secara adil dan telus berhubung isu bayaran tunai daripada hasil petroleum kepada negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Isu ini mula timbul sebaik sahaja PAS berjaya menawan negeri Terengganu pada pilihanraya umum ke 11 tahun 1999.

Pada 5 September 2000, di bawah kepimpinan mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamed, Kerajaan Persekutuan telah mengambil keputusan untuk menarik balik royalti minyak Terengganu dan menggunakan kaedah baru yang dikenali “Program Tabung Pembiayaan Wang Ehsan” tanpa menyalur terus kepada kerajaan negeri lima peratus royalti petroleum.

Malahan Tun Dr. Mahathir menyatakan bahawa “pembayaran royalti lima peratus kepada Terengganu selama 25 tahun oleh Petronas adalah satu kesilapan”.

Lebih malang lagi ada menteri dan pimpinan Umno negeri Terengganu sendiri yang sanggup mengeluarkan kenyataan bahawa perjanjian antara kerajaan negeri Terengganu dan Petronas hanyalah merupakan suatu MOU sahaja.

Begitu juga apakah yang dilakukan oleh kerajaan Persekutuan kepada kerajaan negeri PAS Kelantan.

Kalangan kepimpinan Umno juga menyatakan bahawa Kelantan tidak layak menerima royalti minyak kerana pada masa ini, tiada pengeluaran petroleum dilakukan dalam kawasan perairan negeri Kelantan.

Malahan menurut pimpinan Umno, dari segi perundangan, Kelantan hanya mempunyai hak untuk menuntut bayaran tunai daripada hasil petroleum yang dihasilkan dalam perairan negeri tersebut iaitu kawasan yang terletak tidak melebihi tiga batu nautika dari pesisir pantai negeri.

Sebab itulah Kelantan hanya layak menerima "wang ehsan" sebanyak RM20 juta setahun yang disalurkan terus kepada rakyat Kelantan melalui ajensi kerajaan pusat iaitu Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP).

Dalam pertikaian isu royalti ini, kerajaan PAS Terengganu telah menfailkan saman terhadap Petroliam Nasional Berhad (Petronas) dan kerajaan Persekutuan untuk menuntut kembali royalti minyak berdasarkan kepada perjanjian yang di tandatangani pada tahun 1975.

Bayaran tersebut perlu dibuat mengikut Akta Petroleum 1974 yang membolehkan setiap negeri menerima royalti minyak sebanyak lima peratus daripada hasil perolehan petroleum.

Kerajaan Pas Kelantan di bawah kepimpinan Tok Guru Nik Aziz turut memfailkan saman terhadap Petronas bagi menuntut tunggakan pembayaran royalti dan bayaran masa hadapan bagi hasil petroleum yang diperoleh di luar pantai negeri berkenaan yang tidak dibayar sejak 2004.

Saman terhadap Petronas itu meliputi dakwaan melanggar perjanjian kontrak dan juga turut membabitkan isu perlembagaan.

Bagi saya apa yang berlaku bukanlah isu hasil minyak yang diperolehi itu berada samada di dalam atau diluar tiga nautika dari persisir pantai negeri.

Kenapa ini tidak berlaku di Sabah dan Sarawak? Apa yang dilakukan adalah kerana dendam dan diskriminasi politik yang berjalan sejak berpuluh-puluh tahun serta berniat meyiksa rakyat yang telah memberi mandat kepada PAS memerintah negeri.

Lebih parah lagi mereka sanggup menghina dan menghukum rakyat Terengganu dan Kelantan yang 96 peratus adalah berbangsa Melayu dan beragama Islam.

Namun apa yang telah berlaku di negeri Terengganu adalah merupakan suatu pengajaran besar kepada seluruh rakyat Kelantan yang cintakan keadilan.

Sepanjang wang royalti Terengganu di rampas oleh kerajaan Persekutuan Umno/BN dan diletakkan dibawah ‘Program Tabung Pembiayaan Wang Ehsan’ negeri Terengganu sepatutnya berhak menerima royalti berjumlah lebih dari RM15.4 billion dari tahun 2000-2009.

Malah jika diperincikan perbelanjaan ‘wang Ehsan’ yang diuruskan Kerajaan Persekutuan sepanjang tempoh 11 tahun royalti yang di nafikan kepada kerajan Terengganu, mereka berbelanja berbilion-bilion semewah-mewahnya melalui projek-projek seperti pembinaan Taman Tamadun Islam,  Masjid Kristal, Monsoon Cup serta Stadium Sultan Mizan yang runtuh bumbungnya. Begitu juga dengan pembinaan Zoo di Kemaman yang menelan belanja RM100 juta.

Wang ihsan yang kononnya untuk membantu golongan miskin seperti nelayan, petani, penarik beca di Terengganu di jaja secara meluas sehinggakan rakyat Terengganu di perangkap dan terpenjara dengan ‘budaya subsidi’ Umno/BN.

Rakyat terus dihimpit kemiskinan dan Trengganu mempunyai kadar kemiskinan yang tinggi iaitu 17.3 peratus dengan rakyatnya kebanyakannya hidup miskin, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, walaupun pendapatan per kapita Terengganu adalah yang kedua tertinggi di seluruh negara.

Umno/BN telah sejak berpuluh tahun melakukan sabotaj dan menganak-tirikan kerajaan pimpinan PAS. Mereka sanggup mencabul prinsip demokrasi berparlimen dan konsep Federalisma walaupun bertentangan dengan perlembagaan negara kita sendiri.

Namun,  ‘Mahkamah rakyat’ yang akan menjadi penentu.  Biarlah rakyat yang menjadi hakim dan membuat penghukuman terhadap siri kezaliman pemimpin-pemimpin Umno/BN terhadap pemerintahan Tok Guru di Kelantan sekarang ini.

-----------------------------------------------------------------


Penulis adalah Penolong Setiausaha Agong PAS dan Adun Batu Burok, Terengganu. Beliau boleh dihubungi melalui Email: syedazmans@yahoo.co.uk Twitter: @syedazman

Tiada ulasan: