Khamis, 30 Ogos 2012

KENA ADA BEZA...TAK DE BEZA BUAT APA BERTANDING@BERLAWAN...BEZA SIKIT BOLEH DIPERBAIKI...BANYAK SUSAH SIKITLAH...BEZA AKIDAH LAGI SUSAHLAH...SEBAB SEMUA KATA BETUL DAN NAK MENANG AJE...BELAJAR AGAMA BAGI MENGETAHUI MANA YANG BENAR


SAMSUNG BAYAR SAMAN APPLE USD1 BILLION GUNA SYILING


Pagi ini lebih daripada 30 trak yang dipenuhi dengan syiling 5 sen tiba di ibu pejabat Apple di California. Pada mulanya, pengawal keselamatan yang melindungi kemudahan menyangka ia dialihkan ke tempat yang salah, tetapi beberapa minit kemudian, Tim Cook (Ketua Pegawai Eksekutif Apple) menerima panggilan dari Samsung Ketua Pegawai Eksekutif menjelaskan bahawa mereka akan membayar $ 1000000000 dolar untuk denda baru-baru ini dengan yang diutuskan terhadap Selatan syarikat Korea dengan cara ini.

Apa yang lucunya adalah dokumen yang ditandatangani tidak menetapkan kaedah pembayaran tunggal, jadi Samsung berhak untuk menghantar kepada pencipta iPhone sedolar bilion seperti yang mereka fikirkan terbaik.

Lee Kun-Hee berkata, ia adalah taktik kotor, menyebabkan Pihak Apple sakit kepala kerana mereka perlu untuk memohon untuk mengira semua wang itu, dan memeriksa jika ia adalah lengkap dan cuba untuk mencari bank bagi mengira semua duit yang telah dihantar oleh pihak Samsung.

Lee Kun-hee, Pengerusi Samsung Electronics, memberitahu media bahawa, syarikat itu tidak akan takut oleh sekumpulan “Geeks dengan gaya” dan bahawa jika mereka mahu bermain kotor, mereka juga tahu bagaimana untuk melakukannya.

Anda boleh menggunakan syiling anda untuk membeli minuman di mesin sedikit untuk hidup atau mencairkan syiling untuk membuat komputer, itu bukan masalah saya, saya sudah membayar mereka dan memenuhi undang-undang.

Sejumlah 20000000000 syiling, telah disampaikan dan berharap akan menamatkan persengketaan dalam minggu ini.

Asas perbezaan sebenar PAS dengan Umno

Mohd Rashidi Hassan, 27 Ogs 2012
Dalam beberapa hari menjelang umat Islam menyambut Aidilfitri, sehingga kini, polemik mengenai hukum hudud dibangkitkan semula, sehingga riuh rendah media massa memainkan isu ini.

Adakah di kalangan kita, boleh menerima alasan, bahawa isu mengenai hukum hudud ini dibangkitkan dan digembar-gemburkan media massa yang dikuasai kerajaan Umno-Barisan Nasional, kerana mereka kini sudah sedar dan benar-benar ikhlas, bangkit untuk memperjuangan Islam?

Dan dengan kesedaran ini juga Umno-BN akan bangkit melawan bermati-matian, terhadap semua tentangan golongan bukan Islam terhadap hukum hudud?

Sudah tentu tidak. Tujuan utama media pro Umno-BN membangkitkan isu ini hanya satu sahaja. Iaitu mereka memang mahu memecahbelahkan perpaduan dan kerjasama yang wujud di antara PAS dan DAP. Oleh sebab itu apabila DAP menentang hudud, mereka akan bangkit dan memaki hamun DAP, tetapi apabila MCA menentang hudud, Umno 'duduk menikus di belakang pintu'.

Jelas kepada kita, Umno-BN sangat takut dengan keakraban komponen parti dalam Pakatan Rakyat khususnya antara PAS dan DAP. Kerana Umno tahu, PAS dan DAP merupakan tonggak yang kuat dalam Pakatan Rakyat.

Selama mana PAS dan DAP berpadu, selama itulah Umno-BN takut untuk membubarkan Parlimen bagi membolehkan Pilihan Raya Umum ke-13 diadakan.

Maka, media massa diarahkan oleh pemimpin Umno-BN untuk berusaha keras dan cuba memecahbelahkan kedua-dua parti ini, dengan memainkan  pelbagai isu yang boleh menimbulkan pertentangan di antara kedua-dua pihak.

Agenda setting mereka mudah. Jika pemimpin kedua-dua parti melatah dan bergaduh, mudah mereka 'masuk jarum' untuk mencetuskan perbalahan dan dalam masa yang sama memaparkan imej negatif di kalangan rakyat, bahawa parti-parti Pakatan Rakyat tidak 'sekepala', oleh itu mereka tidak layak diberikan kuasa untuk memerintah. Itu sahaja agenda Umno.

Oleh itu pemimpin PAS dan DAP khususnya, usaha melatah menurut 'agenda setting' yang dibentuk menurut acuan Umno.

Sebelum ini, media pro-Umno memainkan isu DAP kafir harbi kerana menentang hudud dan seolah-olahnya MCA yang bersekongkol dangan Umno adalah kafir zimmi.

Apabila isu ini mendapat tentangan hebat rakyat dan MCA dengan keras mengeluarkan kenyataan menentang hudud, pemimpin Umnpo terdiam. Usaha mereka untuk memainkan sentimen agama dengan menuduh DAP 'jahat' tidak kesampaian kerana rakan baik mereka iaitu MCA, pun sama-sama 'jahat' menentang Islam.

Isu sebenar ini di sini, bukan soal DAP atau MCA. Mereka adalah golongan bukan Islam. Tidak pelik bagi bukan Islam, yang menentang dilaksanakan hukum-hukum Islam.

Isu asasnya di sini adalah kecelaruan tahap kefahaman Islam yang ada pada pemimpin dan orang-orang Umno. Sejak dahulu lagi, direkodkan beratus-ratus kenyataan pemimpin Umno yang berketurunan Melayu, yang beragama Islam, menentang hukum-hukum ciptaan Allah dan mempersenda-sendakan hudud.

Kenyataan dan cercaan itu mereka buat, ketika Umno berada di puncak kuasa, yang terlalu hebat dan gah, sehingga tidak boleh digugat oleh sesiapa pun.

Maka apakah hari ini, apabila parti mereka sudah jatuh terjelepuk dan hampir terhumban ke lubang gaung, baru mereka hendak sedar dan menerima hukum hudud sebagai hukum yang wajib ditaati, diimani dan dilaksanakan sebagai seorang Islam?

Sifat Umno ini berbeza dengan PAS. PAS konsisten dengan perjuangan Islam sejak dahulu hingga hari ini. Tiada perubahan dalam soal dasar, tiada kompromi dalam melaksanakan kehendak Allah yang termaktub di dalam al-Quran.

PAS hanya mengubah pendekatan dan strateginya, sesuai dengan keperluan politik semasa, selama mana ianya bertepatan dengan garis panduan dalam al-Quran dan as-Sunnah.

Pemahaman dan pegangan Islam inilah yang membezakan PAS dengan Umno. PAS menjadikan politik sebagai platform untuk memperjuangkan Islam, manakala Umno mempergunakan Islam sebagai platform untuk terus berkuasa.

Justeru, tiada jalan lain untuk menyelamatkan Islam, melainkan menurunkan Umno dari tampuk kuasa.

Apabila khatib tumbang

Subky Abdul Latif, 29 Ogs 2012
Telah berlaku di masjid saya solat sunat Idilfitri khatib ketika hendak memulakan khutbah tumbang, nasib baik beliau berpaut di dinding depan mimbar dan tidak jatuh tangga sebelah kanan mimbar.

Jemaah baris depan nampak khatib terhuyung hayang sebelum berpaut pada dinding mimbar meluru ke tangga mimbar memapahnya. Bantuan spontan menyelamatkan khatib daripada jatuh tangga.

Beberapa orang jemaah bangun memapahkan membawa turun dari mimbar, merawat  apa yang patut di bilik imam.

Masalahlnya ialah bagaimana dengan khutbah kedua?

Tidak ada seorang imam pun di saf pertama dan saf kedua boleh berkhutbah secara spontan yang dapat memberikan khutbah secara professional tanpa teks atau dengan teks seperti biasa.

Nasib baik seorang jemaah yang ada pengetahuan tetapi tidak dipastikan apakah dia ada pengalaman berkhutbah.

Dia mencari teks khutbah kedua di sekitar kerusi itu. Teks itu tadinya di tangan khatib yang pitam itu. Tidak pasti teks itu dibawanya turun ke bilik atau terselit di mana-mana ketika khatib itu tumbang.

Khatib gantian itu tidak sembat membacakan doa untuk Yang Dipertuan Agong  dan Raja Permaisuri. Dan teringat untuk mendoakannya, jika tidak biasa, tidak mudah untuk mengingat gelaran raja yang panjang dan nama Permaisuri Agong.

Walau pun mendoakan raja itu sunat tetapi ada khatib dan imam dipecat kerana dikatakan tertinggal mendoakan kesejahteraan raja.

Apapun hari itu adalah darurat.

Khatib itu sekadar pitam disebabkan salah makan sebelum solat sunat raya. Untuk solat raya Idilfitri jemaah elok makan dulu. Untuk solat Idiladha elok solat dulu, lepas itu baru sarapan.

Masalahnya mengapa tiada imam pengganti apabila berlaku kejadian itu? Masjid itu ada beberapa orang imam silih berganti. Apabila hari raya, habis semua balik kampung. Tinggallah seorang imam itu.

Nasib baik khutbah itu untuk solat sunat Idilfitri. Bagaimana kalau kejadian malang itu berlaku pada solat fardu Jumaat? Sudah itu ia jadi masalah yang boleh mencacatkan solat sekalian jemaah.

Oleh sebab semua imam membantu itu bukan imam rasmi atau yang menjadi kaki tangan majlis agama, maka payah hendak menghalang masing-masing beraya di kampung bersama keluarga. Apalagi mereka tidak meninggalkan masjid tanpa imam. Tidak siapa menyangka khatib boleh pitam.

Apapun masalah itu boleh diatasi dengan orang ramai mengambil tanggungjawab terhadap masalah bersama.

Nazir masjid boleh mengumum dan menyeru orang-orang yang berkelayakan untuk menjadi imam dan berkhutbah hendaklah berada di saf pertama atau saf kedua. Jika berlaku sesuatu hal, khatib yang sedang berkhutbah boleh menunjuk kepadanya untuk naik ke mimbar menggantikannya.

Atau dalam keadaan khatib tidak kenal atau tidak tahu siapa yang berkelayakan jika berlaku kejadian seperti itu, kerana dia duduk dekat dengan mimbar, maka dia secara spontan menggantikan kewajiban itu.

Sesetengahnya, kerana tawaduk atau kerana masalah masjid, hanya yang disukakan saja boleh jadi imam atau khatib atau bilal. Orang berpandangan lain tidak boleh. Mungkin ini menyebabkan mereka memilih duduk jauh dan  tidak menunjukkan diri tentang keupayaannya.

Masalahnya jika kejadaian itu berlaku ketika khutbah Jumaat, tiada yang hendak tampil, maka apa akan jadi?

Oleh sebab hal ini tanggungjawab bersama, tidak usah takwil sangat tentang seorang itu bukan mazhab Syafie atau tidak bermazhab. Yang tahu, wajar duduk dekat mimbar supaya boleh menyelamatkan solat apabila berlaku kejadian seperti itu.

Khuatir Universiti Malaya diswastakan

Khatijah,
Naib Canselor Universiti Malaya mengumumkan bahawa tidak lama lagi, UM akan melaksanakan beberapa projek mega. Antara komponen projek mega ini adalah pembinaan pusat beli-belah di dalam kampus UM dan juga universiti swasta.

Perkembangan terbaru ini amat membimbangkan kita. Persoalannya adakah Universiti Malaya akan diswastakan? Perkembangan ini sekaligus mengingatkan kita pada usaha yang dilihat cuba menswastakan Universiti Malaya. Antara usaha-usaha ketara yang dibimbangi adalah:

Pada tahun 1999, terdapat usaha bagi membina restoran McDonald’s di pintu masuk UM. Ia akhirnya dibatalkan selepas dibantah oleh ramai pihak.

Pada tahun 2007 pula, terdapat cadangan bagi memindahkan Universiti Malaya ke Sepang agar tanah Universiti Malaya yang strategik dapat dibangunkan oleh sebuah syarikat pemaju hartanah. Cadangan ini dibantah oleh Lembaga Pengarah UM, malah dibantah oleh Persatuan Kakitangan Akademik UM, Alumni UM, pensyarah, pentadbir dan kakitangan UM. Tokoh sarjana negara, seperti bekas Naib Canselor Universiti Malaya, Profesor Diraja Ungku Aziz dan Dr Rozaidah Talib juga tegas membantah cadangan tersebut. Bahkan Profesor Diraja Ungku Aziz menyifatkan cadangan tersebut sebagai gila dan kurang ajar.

Kini, pada tahun 2012, dikhuatiri rancangan ini timbul kembali dengan cadangan bagi membina pusat beli-belah dan universiti swasta. Universiti Malaya, sebuah universiti awam yang bermatlamat melahirkan graduan berkualiti tinggi dibimbangi bakal menjadi organisasi yang hanya mementingkan keuntungan semata-mata, lantas mengakibatkan:

1.      Kos pengajian meningkat, seterusnya membebankan mahasiswa, terutamanya mahasiswa dengan latar belakang pendapatan rendah/sederhana,
2.      Kemudahan-kemudahan yang diperlukan tidak dibina kerana memberi laluan kepada projek-projek yang ‘dianggap’ menjana lebih banyak keuntungan,
3.      Kualiti pengajaran dan pembelajaran merosot kerana tumpuan dan sumber kewangan disalurkan kepada universiti swasta dalam UM,
4.      Dan sebagainya.

Kita tidak menolak sebarang usaha bagi memperbaiki kualiti Universiti Malaya secara menyeluruh. Tetapi rancangan ini seharusnya diperhalusi supaya ia memberikan keuntungan jangka pendek dan jangka panjang kepada semua pihak, dan bukan hanya rancangan yang mementingkan aspek komersil semata-mata dan akhirnya menyebabkan Universiti Malaya diswastakan.

Kerajaan tolak dakwaan pembangunan punca banjir

Rizal Tahir, 29 Ogs 2012

KOTA BHARU: Kerajaan negeri menafikan pembangunan sebuah pulau berhadapan Pangkalan Kerepok di Kampung Laut, Tumpat akan memberi masalah kepada penduduk di musim tengkujuh.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, dakwaan penduduk tidak tepat kerana pembangunan yang dirancang di kawasan berkenaan dijangka tidak memberi kesan berlakunya banjir.

“Berdasar kepada rekod yang ada khususnya dalam tempoh 50 tahun ini sejak 1926, hanya pada 2004 paras banjir direkod paling tinggi iaitu tujuh meter daripada paras bahaya.

“Selepas tahun itu khususnya sejak bermula projek pembangunan di Lembah Sireh, keadaan mula berubah dari segi paras banjir,” katanya selepas mesyuarat Exco, di Kota Darulnaim hari ini.

Semalam akhbar melaporkan penduduk Kampung Laut mendakwa mereka kemungkinan diancam banjir buruk pada musim tengkujuh sekiranya kerajaan negeri membangunkan sebuah pulau berhadapan Pangkalan Kerepok.

Kata mereka pulau seluas 404.7 hektar yang terletak di seberang Sungai Kelantan bermula dari Kampung Cina sehingga Kampung Kijang, Kota Bharu dibangunkan sekarang.

Timbalan Menteri Besar berkata, setiap pembangunan yang dirancang terlebih dahulu diambil kira aliran dan paras air termasuk ekologi sungai.

“Kalau nak dikira banjir besar direkod pada 1926 dan 2004, tetapi selepas kerja-kerja mendalamkan Sungai Kelantan dilakukan tidak ada lagi banjir besar yang melanda sekarang,” ujarnya.

Katanya juga kerajaan negeri turut mengambil pandangan semua pihak sebelum projek diluluskan termasuk Jabatan Pengairan dan Saliran.

Al-Azhar: Tahniah kepada Kerajaan Selangor, Jais

Harakahdaily, 30 Ogs 2012
SHAH ALAM: Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir (Ilmam) Cawangan Selangor mengucapkan jutaan tahniah dan terima kasih kepada Kerajaan Negeri Selangor dan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) kerana menerima baik cadangannya agar Jais menguruskan pendaftaran kemasukkan sesi pengajian 2012/2013 bagi pelajar-pelajar persendirian Selangor ke Universiti Al-Azhar Mesir.

Berita baik itu telah dimaklumkn oleh Dr Halimah Ali, Exco Pengajian Tinggi dan Modal Insan negeri kepada Pengerusi Ilmam Selangor, Mohd Farhan Madzlan (gambar) semalam.

Sebelum ini dilaporkan puluhan pemohon yang ingin menyambung ke universiti tertua itu menghadapi kesukaran untuk mendaftarkan diri apabila segala proses pendaftaran dilakukan sendiri ditambah lagi kecelaruan maklumat dari beberapa pihak.

Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) pula tidak menguruskan borang-borang bagi pelajar yang tidak berjaya dalam ujian saringan sebelum ini menambahkan kesukaran mereka untuk melanjutkan pengajian ke sana.


Justeru, Ilmam Selangor berharap kepada seluruh pemohon agar menghantar borang pemohonan ke Jais sebelum 5 September ini agar ia dapat diproses dengan segera.

Menurut Mohd Farhan, penerbangan bagi pemohon ujian saringan kedua di Mesir dijangka akan bertolak sebelum 15 September ini.

Katanya, pihak Persatuan Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir (BKASM) juga bersedia menerima kedatangan mereka dan akan mengadakan kelas intensif persediaan sebelum mereka menghadapi ujian saringan akhir September ini.

Beliau berkata, gesaan itu hasil dari mesyuarat Ilmam Cawangan Selangor kelmarin yang telah bersetuju untuk menggesa kerajaan negeri menguruskan kemasukan pelajar persendirian Selangor ke Mesir.

“Mereka ke sana mempunyai beberapa lagi peluang untuk menuntut di Universiti Al-Azhar, kita tidak boleh membiarkan mereka tanpa kita memberikan kebajikan untuk mereka menuntut ilmu di sana. Ini adalah kewajipan sebagai seorang pemerintah,” ujar Farhan.

Pihak Ilmam Selangor juga, ujarnya berusaha akan membantu semaksimum yang mungkin dalam membantu Kerajaan Negeri Selangor dan agensi-agensi di bawahnya seperti evakuasi pelajar ketika negara Mesir bergolak, program-program dakwah dan pendidikan negeri dan lain-lain yang pernah dijayakan bersama.

Selain itu, jelasnya Ilmam Selangor akan menganjurkan majlis kesyukuran dan doa selamat untuk meraikan pelajar-pelajar ke Mesir bersama ibu bapa pada 7 September ini.

Bagi sesiapa yang ingin mendapatkan maklumat lanjut boleh menghubungi pengerusi jawatankuasa prihatin membantu pelajar-pelajar ke Mesir, Mohd Firdaus Madzlan di talian 018-460 1497.

Lynas: NGO berjaya cabar keputusan menteri

Khairil Abdul Rahim, 30 Ogs 2012
KUANTAN: Sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Save Malaysia Stop Lynas (SMSL) berjaya menghalang kerajaan meluluskan Lesen Operasi Sementara (TOL) kepada Lynas (M) Sdn Bhd sementara menunggu satu perbicaraan.
Mahkamah Tinggi Kuantan kelmarin membenarkan permohonan NGO berkenaan untuk memfailkan permohonan mencabar keputusan Menteri Sains, Telnologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili dan Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) yang meluluskan lesen tersebut.

(Gambar: Suasana di luar Mahkamah Tinggi Kuantan sebelum keputusan diumumkan.)

Hakim Datuk Mariana Yahya membenarkan permohonan yang difailkan Pengerusi SMSL Tan Bun Tet, Syed Talib Syed Sulaiman dan Hasemah Ramli dalam kamar yang menamakan Maximus dan AELB selaku responden pertama dan kedua.

Ketika bercakap kepada media, Tan berkata mahkamah telah bersetuju memberikan kebenaran untuk SMSL meneruskan permohonan supaya keputusan yang dibuat oleh menteri dibicarakan.

“SMSL diperuntukkan satu hari perbicaraan ke atas keputusan menteri untuk tidak menarik balik (TOL) itu dan akan dibicarakan di sini (Mahkamah Tinggi Kuantan) di mana kita akan memohon supaya lesen TOL tidak diberikan kepada Lynas sehingga perbicaraan ini tamat.

“Maknanya, kilang tersebut (Lynas) tidak boleh beroperasi hingga kes ini selesai. Lynas tidak akan masuk campur dalam perbicaraan yang dijalankan dan hanya akan terlibat apabila perbicaraan sebenar bermula kelak yang akan diberitahu oleh pihak mahkamah", ujarnya.

Tambahnya, SMSL turut memohon responden pertama dilarang daripada mengeluarkan apa-apa lesen sementara atau lesen tetap kepada Lynas kecuali syarikat tersebut mengemukakan butiran lengkap Laporan Penilaian Kesan Ke Atas Alam Sekitar (DEIA) kepada responden kedua dan tertakluk kepada kelulusan DEIA atau Ketua Pengarah Jabatan Alam Sekitar (JAS).

Pada 30 Januari lalu, AELB telah meluluskan syarat permohonan Lynas iaitu TOL sementara pada 13 Jun pula Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi telah membuat keputusan menolak rayuan Ismail Abu bakar, V. Raman Abujavali dan Tan Ah Meng terhadap keputusan AELB (meluluskan TOL).

Mengikut jadual, Lynas akan beroperasi penghujung tahun ini setelah mendapat TOL daripada kerajaan.

SMSL diwakili peguam-peguam Datuk Bastian Pisu Vendagon, Hon Kai Peng, R.Saregapari, Ang Vendargon dan Gene Vendagon manakala Lynas pula diwakili Sunil Abraham dan Wong Kah Hui.

Turut hadir Kamal Azira mewakili Peguam Negara.

Sementara itu turut berada di Mahkamah Tinggi Kuantan semasa perbicaraan berlangsung ialah Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang Ustaz Yusof Embong, Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh, Adun Berserah Syed Mohammad Tuan Lonnik, Ketua Penerangan PKR Pahang Razali Alias serta beberapa pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat.

Bersama al-Quran – suatu pesanan daripada Rasulallah

Nik Mohamad Abduh Bin Nik Abdul Aziz, 29 Ogs 2012
Syeikh Dr Solah Abdul Fatah al-Khalidi menyebut hadis ini sebagai sahih, merujuk kepada tahqiq kitab di bawah. Mari memahami...

“Ketahuilah, sesungguhnya roda Islam terus berpusing (berdepan penentangan musuh). Maka hendaklah kamu berpusing bersama al-kitab (al-Quran) di mana saja ia berpusing.

Ketahuilah, sesungguhnya penguasa dan al-kitab akan berpisah. Maka janganlah kamu berpisah daripada al-kitab (al-Quran).

Ketahuilah, suatu masa kamu akan diperintah oleh para penguasa yang jika kamu taati mereka, mereka akan sesatkan kamu. Jika kamu melawan mereka, mereka akan membunuh kamu.

Sahabat bertanya: Ya Rasulallah, bagaimana harus kami lakukan saat itu?

Baginda menjawab: Jadilah seperti mana pengikut-pengikut Nabi Isa alaihissalam. Mereka dipasung pada tiang-tiang dan dihiris dengan gergaji (tetapi mereka kekal beriman dan menolak taat pada penguasa). Mati di jalan Allah adalah lebih baik daripada hidup dalam maksiat kepada tuhan pencipta.”

(Hadis Riwayat at-Tabarani)


Ini sebuah hadis yang indah. Ia pesanan jelas daripada baginda Rasulallah SAW agar umatnya,

1) Terus bersama dan berpegang pada al-Quran pada saat para penguasa negara mula mengikut nafsu dan meninggalkan pengajaran al-Quran.

2) Sanggup mati demi mempertahankan hak untuk berlindung hidup dengan al-Quran.

3) Kehinaan hidup dalam maksiat dan kemuliaan mati dalam perjuangan pada jalan Allah.

Semoga Allah memuliakan kita dengan perjuangan Islam.

*(Hadis ini walau bagimanapun menerima kritikan pada sanadnya. Ada yang melihatnya sebagai hadis Dhaif)

http://nikabduh.com

Tiada bukti tahanan ISA bersalah dikatakan insaf?

Hazayani Zakaria, 29 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menyelar kenyataan Menteri Dalam Negeri bahawa 12 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dibebaskan kerana mereka telah pulih dan tidak lagi menjadi ancaman kepada keselamatan negara.

Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh (gambar) berkata, kenyataan itu tidak masuk akal kerana tahanan tidak pernah dibicarakan dan dibuktikan bersalah di mahkamah.

"Bagaimana menteri boleh mengatakan tahanan telah insaf sedangkan kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan dan mereka tidak pernah diberi peluang untuk membela diri.

"Ironinya kenyataan menteri itu seolah-olah mengambarkan orang yang tidak bersalah tetapi telah insaf daripada kesalahan," kata beliau dalam satu kenyataan.

Seramai 12 orang yang dibebaskan itu terdiri daripada tujuh warga tempatan, tiga Indonesia dan dua Pakistan.

Manakala tahanan masih berbaki seramai 30 orang iaitu 12 warga tempatan, Indonesia (tiga), Sri Lanka (enam), Pakistan (satu), India (dua), Bangladesh (satu), Iraq (dua) dan Filipina (tiga).

Justeru GMI menggesa Menteri Dalam Negeri mendedahkan  secara terperinci proses pemulihan yang dilalui oleh tahanan semasa kem tahanan dan menjelaskan sama ada penyeksaan dalam tahanan juga merupakan proses pemulihan yang terpaksa dilalui tahanan.

"Menteri Dalam Negeri juga mesti mendedahkan laporan keselamatan yang dijadikan penilaian untuk menentukan samada tahanan boleh dibebaskan atau tidak seterusnya membebaskan kesemua baki tahanan," katanya.

Syed Ibrahim juga yakin pembebasan itu hasil perjuangan berterusan GMI dan rakyat Malaysia dan turut disokong oleh tindakan nekad tahanan ISA yang telah melancarkan mogok lapar.

Tiada ulasan: