Selasa, 14 Ogos 2012

ORANG YANG MENIDAK2...MENAFI2..MEMPERLEKEH2 UNDANG2 HUDUD CELUPAR JUGA...INI LAGI TERUK CELUPAR DENGAN ALLAH...ADAKAH ALLAH MASIH MENERIMA SYAHADAH MEREKA...NI KENA TANYA MUFTI2 DAN TOK GURU ABDULLAH SAAMAH

Impian Ramadhan saya

Amin Iskandar, The Malaysian Insider, 13 Ogs 2012
Sedar tak sedar kita sudah dalam minggu terakhir Ramadan yang hanya datang setahun sekali.

Umat Islam seluruh dunia majoritinya menghabiskan masa untuk beribadat dengan harapan untuk memperolehi “ganjaran pahala besar” dari pencipta.

Akan tetapi, tidak ramai umat Islam yang mengambil iktibar daripada falsafah Ramadan bagi meneruskan kehidupan sepanjang tahun.

Di bulan Ramadan, pada waktu siang, katakanlah teman kita yang bukan Islam menawarkan makanan, kita akan menolak dan berkata, “maaf saya berpuasa hari ini.”

Teman yang menawarkan makanan tadi pasti memohon maaf kerana beliau lalai atau terlupa bahawa kita sedang berpuasa.

Situasi kedua, seorang pegawai kerajaan yang menguruskan bahagian tender pembersihan bagi sesuatu jabatan ditawarkan “wang sagu hati” kerana membantu sebuah syarikat mendapatkan perkerjaan tersebut.

Tidak pula pegawai kerajaan itu menolak atau berkata, “maaf saya tidak ambil rasuah kerana saya orang Islam.”

Kebanyakkan daripada mereka akan ambil wang tersebut kerana rasuah dalam masyarakat Islam pada hari ini tidak dianggap sebagai dosa bagi kebanyakkan orang.

Umat Islam hari ini terutamanya di Malaysia terlalu sibuk untuk mengintai dengan siapa si “A” tidur atau skodeng ditaman-taman bunga kalau-kalau ada pasangan bercinta sedang berdua-duaan.

Ini sebabnya mengapa kita lihat dunia Islam pada hari ini berada dalam kemunduran dan tidak menjadi pemain utama dunia dalam kebanyakkan bidang baik dari segi politik, ekonomi, kelilmuan dan macam-macam lagi.

Nilai yang diajarkan oleh Islam tidak diterapkan dalam pemerintahan negara seperti “good governance” atau pentadbiran baik.

“Good governance” diamalkan oleh kebanyakkan negara kafir di Eropah atau negara Asia Timur seperti Jepun dan Korea Selatan.

Di Korea Selatan, bekas presiden Roh Moo Hyun membunuh diri kerana dituduh rasuah.

Belumpun lagi dibuktikan bersalah beliau sudah mengambil tindakan sebegitu oleh kerana di negara Kafir seperti Korea selatan, rasuah itu adalah sesuatu yang jijik dan hina dan tidak boleh dimaafkan.

Di negara-negara Islam, yang dituduh atau dibuktikan rasuah pergi umrah atau haji untuk “mencuci dosa” dan hidup seperti biasa selepas pulang oleh kerana masyarakat sekeliling menganggap mereka sudah diampunkan dosa.

Impian Ramadan saya pada tahun ini adalah agar umat Islam di Malaysia menghayati falsafah disebalik bulan mulia ini.

Jika kita boleh menahan lapar dan dahaga, sudah tentu kita boleh menahan diri daripada mengambil rasuah.

Jika pada waktu malam di bulan Ramadan umat Islam boleh memberi tumpuan untuk beribadat di masjid atau surau untuk solat Terawaih dan membaca Al-Quran, mengapa tidak selepas Ramadan umat Islam menuntut ilmu sebanyak mungkin yang akan memberi maanfat kepada semua.

Sebab itu saya sering tekankan terdapat perbezaan besar diantara Islam dan Arab.

Jangan kita menyangka apabila mengenakan jubah Arab kita sudah Islam daripada yang lain.

Tanya kepada diri sendiri apakah kita mengamalkan nilai-nilai kemanusiaan yang diajarkan oleh Muhammad S.A.W?

Atau cukup sekadar berbangga kerana menganggap diri kita bersama kebenaran dan orang-orang lain semuanya berada dalam kesesatan?

Maaf, saya tidak berminat dengan apa yang dibawa oleh golongan yang mendakwa mereka adalah ulamak pewaris kepada Nabi pada hari ini.

Jika benar mereka membawa ajaran Muhammad, mengapa tidak golongan yang mendakwa mereka ulamak membebaskan masyarakat daripada penindasan?

Bukankah ayah kepada Fatimah Al-Zahra itu menghapuskan amalan perhambaan yang jelas sebagai satu penindasan daripada satu manusia kepada manusia lain?

Jika seseorang dianggap ulamak hanya kerana boleh berbahasa Arab dan menghafal ayat-ayat Quran tetapi dangkal pemikirannya dalam pelbagai perkara, tidak hairanlah mengapa dunia Islam pada hari ini berada di zaman gelap.

Dunia Islam pada hari ini sama seperti masyarakat Eropah dizaman gelap.

Akan menjadi cerah apabila, umat Islam merasa jijik dengan rasuah sepertimana masyarakat kafir di Korea Selatan.

Semoga impian Ramadan saya tercapai.- The Malaysian Insider.

Selangor cadang kempen pandu selamat berpanjangan

Harakahdaily, 13 Ogs 2012

(Khalid bercakap dengan pemandu dalam kempen keselamatan jalan raya di Plaza Tol Jelutong pagi ini)

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim mencadangkan agar satu kempen berpanjangan diadakan untuk menyemai budaya memandu selamat secara mendalam di kalangan pemandu negara ini.

Ia bertujuan untuk mempastikan jalan raya di negara ini selamat diguna oleh semua penggunannya.

Beliau berkata demikian ketika melancarkan kempen keselamatan jalan raya sempena musim perayaan Aidil Fitri di Tol Bukit Jelutong, Lebuhraya Guthrie pagi ini.

(Sukarelawan negeri Selangor sedang memasukkan kit balik kampung di rumah MB)

Sempena kempen ini, beliau telah mengedarkan kit balik kampung kepada semua pemandu yang mengandungi risalah keselamatan, penerangan tentang kerajaan negeri Selangor, buah kurma dan juga air mineral.

Kit ini akan diedarkan secara besar-besaran mulai hari ini kepada semua rakyat Selangor yang mahu pulang ke kampung halaman masing-masing.

Ia akan diedarkan di stesen-stesen bas, keretapi, plaza tol dan lain-lain tempat orang ramai berkumpul dan dalam perjalanan ke kampung masing-masing.

Dalam program pagi ini, Khalis sempat berinteraksi dengan pengguna kenderaan yang melalui tol berkenaan.

Tujuannya hanya satu, mahu mereka memandu dengan selamat semoga dapat berjumpa lagi selepas hari raya nanti.

Fitnah maha dahsyat blogger Umno Kedah

Harakahdaily, 13 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Mereka menyiarkan foto-foto lucah yang entah dikutip dari mana bagi membohongi umat manusia bahawa itu program yang dibenarkan oleh kerajaan PAS Kedah.


Menurut blog http://kedahla.blogspot.com, walhal itu adalah sebesar-besar fitnah dan pembohongan yang diulang-ulang saban waktu.

Berikut adalah petikan ulasan daripada blog tersebut yang ditulis oleh Tok Senapi.


Apakah mereka sudah tidak sabar menunggu 'rakan-rakan mereka' yang sedang dirantai dibebaskan menjelang akhir Ramadhan? Maka mereka mengambil alih kerja jahat iblis syaitan untuk terus menyesatkan manusia dengan fitnah yang maha dahsyat ini?


Mereka menyiarkan foto-foto lucah yang entah dikutip dari mana bagi membohongi umat manusia bahawa itu program yang dibenarkan oleh kerajaan PAS Kedah, walhal itu adalah sebesar-besar fitnah dan pembohongan yang diulang-ulang saban waktu.

Mereka sangat percaya dengan falsafah Goeble Menteri Propaganda Hitler yang berkata, "Pembohongan yang diulang-ulang akhirnya akan dipercayai orang." Mereka langsung tidak takut azab Allah terhadap pemfitnah, pembohong, penipu dan penyesat umat manusia.


Mereka menyiarkan foto-foto lucah tanpa memikirkan kesannya terhadap akhlak masyarakat yang melihat foto-foto seperti itu.

Dalam kamus hidup mereka tiada halal, haram, dosa, pahala, mereka akan buat apa sahaja kejahatan asal dapat memuaskan kehendak juhalak nafsu para pemimpin atasan mereka yang memberi sedikit upah kepada mereka?

Kepada umat manusia yang membaca pendedahan perihal fitnah jahat blogger UMNO ini fikirkanlah... adakah golongan terkutuk macam UMNO ini layak kita sokong??? Waliyazubillahiminzalikk...

Pengalaman saya mengenali Datuk Tamrin

Mazlan Aliman, 12 Ogs 2012
Alhamdulillah, malam tadi di KUIZM Taman Melewar, Dato' Tamrin serah borang menyertai PAS kepada YB Datouk Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang, Presiden PAS.

Saya mula rapat dengan beliau setahun yang lalu dalam majlis makan tengahari bersama YBM Tengku Razaleigh Hamzah. Beliau kerap menghubungi saya kerana berminat dengan perjuangan membela warga Felda. Sarapan pagi, makan tengahari dan minum petang adalah rutin kami bila bertemu di KL.

Beliau juga memperkenalkan kepada saya ramai bekas pemimpin Umno dan tokoh-tokoh VIP yang ingin tahu mengenai isu Felda. Saya seronok bersahabat dengan beliau. Apapun persepsi orang mengenai beliau, saya punya keyakinan dan sangka baik yg mendalam kesedaran beliau memilih PAS sebagai wadah perjuangan.

Banyak yang beliau ceritakan mengenai sejarah perjuangan ayahndanya, Tun Ghafar Baba. Bahkan kisah silamnya pun dia bagi tau. Dia tak mahu hipokrit; seolah-olah masuk PAS ada agenda tertentu.

Saya mula cadangkan beliau sertai PAS sebulan setengah yang lalu. Walaupun dia dapat tawaran yg sama dari kekawan lain, dia setuju dengan pandangan saya.

Saya bertemu dengan beliau di Masjid Negara pada 11 Julai lalu dan menziarahi Maqam Pahlawan khususnya kubur Allayarham Tun Ghafar. Selepas itu ke rumahnya kerana beliau mengisi borang PAS di situ. Saya pencadang kepada borang keahlian beliau.

Saya cuma maklumkan hal ini kepada Dr Samsuri, Setpol Presiden PAS, Nasaie Ismail, SU Akhbar Presiden dan Sdr Adly Zahri Pesuruhjaya PAS Melaka agar dpt dibincangkan tarikh sesuai beliau sertai PAS. Borang beliau saya serah kepada Ust Md Khairul SU Kerja PAS Pusat.

Beliau maklumkan ujian nak sertai PAS. Ada pihak nak ugut beliau jika teruskan hasrat sertai PAS. Semlm lepas majlis buka puasa ANAK di Gombak, kami masih bincang lagi. Saya kata pada dia, PAS adalah parti yang memperjuangkan kebenaran dan Gerakan Islam. Sisa hidup kita;sumbang tenaga, idea dan wang ringgit utk ISLAM.

Tentulah saya gembira bila Dato' Tamrin masuk PAS. Masa dia isi borang PAS, menitis airmata saya terharu atas kesediaannya. Kalau ada orang nak perlekeh dan kutuk dia, terpulanglah. Kita bukan maksum, sempurna dari sebarang kesilapan...

Meskipun detik bersejarah malam ini, saya tidak dapat bersamanya, namun jauh di sudut hati saya timbul rasa bangga anak Bekas Timbalan Perdana Menteri bersama PAS. Alhamdulillah, syukur pada Allah!

Haron Din: Kafir Harbi tidak wujud tanpa Negara Islam

Mohd Ezli Mashut, Selangorku, 13 Ogs 2012
SHAH ALAM: Tidak wujud istilah penggunaan ‘kafir harbi’ selagimana tidak tertegaknya sebuah pentadbiran negara Islam yang sebenar, tegas Datuk Dr Haron Din (gambar).

Dr Haron yang merupakan Timbalan Mursyidul Am PAS ketika dihubungi TVSelangor berkata, polemik itu perlu hentikan segera kerana ia ditakuti boleh mencetuskan suasana tidak tenteram dalam negara.

Ujar beliau definisi kafir harbi itu merujuk kepada golongan yang perlu diperangi oleh umat Islam.

Beliau juga mengingati agar mana-mana pihak yang mahu mengeluarkan kenyataan dan melabelkan sesuatu golongan itu agar berhati-hati serta berdasarkan hujah yang kukuh dalam menyampaikan pandangan.

“Kafir harbi ini merujuk kepada golongan yang perlu diperangi oleh orang Islam, saya menegaskan istilah kafir harbi ini hanya timbul dengan sendirinya apabila wujud sebuah pentadbiran negara Islam yang sebenar.

“Dalam konteks ini negara ini masih belum lagi memenuhi ciri-ciri sebuah negara Islam, justeru penggunaan istilah kafir harbi dan sebagainya tidak wujud,” katanya.

Sementara itu, memetik laporan Malaysiakini,Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata tidak perlu mengisytiharkan haram kepada umat Islam untuk menyokong DAP kerana ia hanya berkaitan perbezaan pandangan dalam politik.

Katanya, ia hanya persoalan politik dan bukan berkaitan soal apa yang boleh atau tidak seperti dalam bidang kesalahan jenayah.

Sebelum ini, kenyataan Pengasas Pondok Geting, Tumpat, Kelantan, Abdullah Sa’amah, dipetik Utusan Malaysia menyatakan bahawa umat Islam haram menyokong DAP kerana ia menolak Islam dan tergolong dalam kafir harbi.

Pertemuan sulit yang terbuka di Sabah

Mohd Sayuti Omar, 13 Ogs 2012
DARI KOTA KINABALU

Mungkin terlalu awal untuk saya mengatakan Sabah akan tumbang dan jatuh ke tangan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum akan datang. Tetapi kalau orang bertanya saya mengenai Sabah, saya akan jawab Sabah kini sudah separuh dalam genggaman Pakatan Rakyat.

Kedudukan Sabah kini berbanding dengan Sarawak, Sabah lebih bahaya kepada BN. Wajar kalau Najib Razak perlu kerap turun ke Sabah untuk menyelamatkan kapalnya yang bakal karam.
Alhamdulilah saya dapat saksi sendiri apa yang berlaku di Sabah kini. Berbaloilah saya turun ke Sarawak dan Sabah bagi mengikuti operkembangan yang sedang berlaku.

Sabah kini ibarat sebuah kapal yang sedang karam bagi UBN. Makin hari kapal itu makin senget dan bakal ghaib akan ditelan lautan. Sudah tidak ada iktiar dan usaha untuk menyalamatkan Sabah. Umno kini hanya boleh berdoa dan menyediakan mangku untuk menanda air mata saja. Selepas ini ketua menteri Sabah bukan lagi dari Umno tetapi dari Pakatan Rakyat.

Seorang pegawai tinggi kerajaan dipetik sebagai berkata, ..Najib bawalah berapa ratus billion ke Sabah tidak boleh menyelamatkan Sabah. BN akan kalah di Sabah. Sejajar itu saya teringat kata-kata seorang hartawan Sarawak malam tadi yang mengatakan dia kini sedang berkempen supaya rakyat Sarawak ambil duit tetapi undi pembangkang.

Maksudnya wang tidak akan memberi apa-apa erti dan jaminan lagi untuk Umno selamatkan Sabah.  Rakyat Sabah memang mahukan wang, tetapi kali ini mereka tidak mungkin akan mengundi BN lagi. Mungkin kerana menyedari itu... dengan melihat body language rakyat Sabah menyebabkan pegawai kerajaan itu bermadah demikian. Ertinya Sabah sudah tenat dan sukar untuk diselmatkan lagi.



(Anwar berkata sesuatu sebelum memasuki ke bilik pertemuan.)

Cerita Sabah akan tumbang ini saya dengar sejak beberapa minggu lagi. Sejak keberanian Lajim Ukin dan Wilfread Bamburing mengambil tindakan keluar parti meninggakkan BN. Tindakan itu mencetus semangat baru di kalangan rakyat Sabah dan menjadi membentuk momentum hari ini. Tetapi saya tidak begitu yakin kerana saya tidak apat melihat sendiri perkembangan di Sabah. Menjadi perangai saya sukar untuk mempercayai sesuatu yang hanya di khabarkan sehinggalah saya lihat, rasa dan alamai sendiri.

Semasa di Makkah dua minggu lepas juga saya sudah medapat berita berkenaan. Bahawa berlaku gelombang dan kesesaran politik besar di Sabah. Anihnya gelombang itu bukan kerana ia meriak dari Kuala Lumpur, tetapi ia meletus di Sabah sendiri. Gelombang yang bakal menenggelamkan kerajaan UBN Sabah bukan panggilan dari Kuala Lumpur tetapi ia muncul dari Sabah sendiri.

Atas tanggungjawab itu maka saya menyusahkan diri terbang ke Kuching kemudian ke Sabah untuk  semata-mata untuk melihat dengan mata kepala saya sendiri mengenai apa yang berlaku. Pada catatan permulaan ini saya tidak mahu membongkar berbagai kepelikan dan keanihan yang berlaku di Sabah yang mengarah kepada perubahan besar politik di negeri bawah bayu ini. Cukup kalau saya menyebut pertemuan Anwar dengan para pemimpin politik Sabah tengah hari tadi mengesahkan kata-kata bahawa Sabah akan tumbang. Para arkitek politik Sabah sedang merangka bagaimana proses penumbangan itu dan memikirkan pula bagaimana untuk membangun bentuk politik baru.

Belum pernah rasanya peristiwa seperti ini berlaku. Dan ini amat menggembirakan Anwar saya kira yang secara tidak langsung perjuangan Anwar selama 10 tahun dalam kandang penderitaan sudah disedari akan kepentingan dan keperluannya. Anwar kini sedang mengutip hasil dari perjuangannya menyedar dan membela rakyat yang dilakukannya.

Bertempat di sebuah hotel di bandaraya Kota Kinabalu Anwar mengadakan satu pertemuan separuh sulit dengan beberapa tokoh politik Sabah. Sebaik tiba di airport Anwar ke hotel berkenaan. Di situ sudah sedia menanti tokoh-tokoh politik Sabah untuk berjumpa dengan beliau. Anwar hari ini diletak sebagai dewa yang akan membuka lembaran baru di Sabah.

Ketika saya menjenguk masuk ke dalam bilik pertemuan itu ditingkat satu hotel berkenaan, ternampak Yong Teck Lee, Jefari Ketingan serta beberapa orang pimpinan kanan PKR dan juga DAP serta beberapa tokoh lain. Sejurus itu mereka berdua keluar dan menaiki ke tingkat atas untuk bertemu dengan Anwar. Lajim Ukin dan beberapa tokoh lain sudah pun bersama Anwar, mungkin dalam bilik peristirehatan Anwar.

Menurut maklumat pertemuan itu antara lain memulakan rangka kerja lebih mantap bagaimana hendak menyelaraskan parti-parti politik yang akan memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat. Mungkin formula dicari bagaimana strategi tepat bagi menumbangkan kerajaan UBN Sabah.

Ikut sama hadir dalam pertemuan itu ialah pemimpin DAP Sabah dan Kuala Lumpur. Tokoh yang saya nampak dan kenal ialah Teresa Kok. Pertemuan itu mesra dan penuh bersemangat. Setiap wajah yang tersapa oleh mata cerita dan sumringah.

Cuma apa yang mungkin sedikit mengilankan, saya tidak nampak wakil Pas yang hadir. Kalau wakil Pas turut sama hadir maka boleh disifatkan pertemuan tengah hari tadi penting dan menjadi titik tolak ke arah pakatan menyeluruh untuk menumbangkan kerajaan pimpinan Musa Aman.

Ulasan selanjut akan bersambung sekembali ke KL nanti. [k.k sabah. 4:17 pm 11/08/12]
Source: http://msomelayu.blogspot.com/2012/08/pertemuan-sulit-yang-terbuka-di-sabah.html

Celupar: Teras anggap Nazri tidak layak dilantik

Harakahdaily, 13 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen seperti Datuk Seri Mohammad Nazri Aziz tidak layak dilantik jika mengamalkan mulut yang celupar yang merosakkan imej Islam di kaca mata orang bukan Islam, kata Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras), Mohd Azmi Abdul Hamid (gambar).


Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Mohammad Nazri yang merujuk Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan kata-kata yang hina.

Katanya, adalah sangat tidak wajar malah menunjukkan kebiadaban sebagai seorang pimpinan Melayu Muslim terutama pada bulan Ramadhan.

Menurut Mohd Azmi, bulan Ramadhan sepatutnya menjadi bulan semua umat Islam menahan segala keburukan peribadi yang tercela.

Ini, ujarnya termasuk menahan lidah dari kata-kata yang buruk bukan sahaja kepada diri sendiri apatah lagi kepada orang lain.

“Kami mendapati inilah akibatnya dari terlalu mendalam perasaan permusuhan politik sehingga batas-batas akhlaq dalam bertutur tidak dipelihara,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, Nazri tidak peduli betapa kemuliaan bulan Ramadhan sangat menuntut seorang Muslim menjadikan ibadat puasa sebagai benteng menghindari kata-kata yang buruk.

“Beliau nampaknya tidak mempedulikan aikbat dari kata-kata yang buruk dan menghina orang lain. Apatah lagi sebagai seorang wakil rakyat, beliau gagal menunjukkan akhlak yang baik dari segi berbicara.

“Kami kesal bagaimana seorang ahli Parlimen yang sudah lama malah berpengalaman sebagai seorang menteri, menunjukkan contoh yang buruk kepada masyarakat,” ujarnya lagi.

Bagi Azmi, dendam kesumat dalam berpolitik telah melupakan Nazri betapa perlunya menjaga akhlak yang baik dan menjaga tutur kata yang mulia apabila mengeluarkan kenyataan.

“Inilah yang membuat rakyat amat muak dan mual dengan budaya politik di kalangan ahli politik yang terlalu ghairah dengan menyerang musuh tanpa menghirau implikasi kepada akhlak sebagai tunjang kepada keperibadian yang dituntut oleh Islam,” katanya.

Katanya lagi, kenyataan Nazri yang buruk dan kesat itu dikeluarkan dalam bulan Ramadhan yang sepatutnya membina kehalusan kepribadian dalam pelbagai aspek.

Beliau berkata, ahli agama perlu menegur ahli politik seperti itu supaya ia tidak menjadi budaya yang boleh menghina kemuliaan Islam itu sendiri.

Justeru, ujarnya lagi Teras menggesa suatu etika berpolitik Islam diamalkan oleh semua ahli politik di negara ini.

Beliau menambah, budaya memfitnah dan mencerca dengan kata-kata di luar batas akhlak hendaklah dihentikan.

“Kaum muslimin yang peka dan serius untuk melahirkan budaya politik yang sihat dan bermaruah perlu menolak mereka yang bertindak dengan melampau hanya untuk meraih undi,” katanya.
Jangan caci hudud, kata Nik Aziz
MOHD ZAILANI ABD RAHMAN
13 Ogos 2012
Nik Aziz kecam Harussani
Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta mana-mana pemimpin DAP yang tidak bersetuju dengan pelaksanaan negara Islam termasuk hukum hudud supaya tidak mengeluarkan perkataan ‘cacian’.

Nik Aziz bagaimanapun  berkata, beliau boleh menerima tindakan Pengerusi DAP Karpal Singh yang menentang pelaksanaan hudud kerana ia secara tidak langsung  memberi kefahaman kepada orang ramai khususnya masyarakat bukan Islam.

“Saya setuju, biar (Karpal) bising, dari bising itulah orang akan faham, tetapi jangan sampai  mencaci,” katanya ketika ditemui di pejabatnya hari ini.
Beliau berkata demikian ketika ditanya kenyataan Karpal yang berterusan mempersoalkan pemimpin Pas yang mahu melaksanakan hudud di negara ini dengan alasan ia tidak termaktub dalam perlembagaan negara.
Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, pelaksanaan hukuman hudud memberi kesan langsung kepada masyarakat berbanding pelaksanaan hukuman yang dipraktikkan sekarang.
“Mengikut undang-undang sekarang, jika kes dadah, pesalah dikenakan hukuman gantung sampai mati tetapi jika hudud mereka dikenakan potong tangan.
“Jika gantung mereka hanya dibawa ke kubur tetapi jika potong tangan seluruh manusia akan mengambil pengajaran dan tidak melakukan perkara yang boleh merosakkan diri,” katanya.
Ditanya, tindakan Karpal menjejaskan Pas menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), Nik Aziz berkata, orang ramai harus memikirkan siapa yang menolak sebenarnya menolak hukuman hudud.
“ Jika kita tidak undi DAP kerana tolak hudud, macam mana dengan Umno yang juga menolak pelaksanaan hukuman itu,” katanya.

Tiada ulasan: