Jumaat, 10 Ogos 2012

KESAN TERLALU FANATIK...TERLALU BODEK HINGGA BERLAKU PEMIKIRAN POLITIK TUMPUL DIIKUTI TINDAKAN GOPOH-GAPAH...MAKA MAKAN DIRI

Selangor lancar kempen keselamatan jalan raya

Harakahdaily, 10 Ogs 2012

SHAH ALAM: Sempena sambutan Hari Raya Aidil Fitri, kerajaan negeri Selangor akan melancarkan kempen keselamatan jalan raya.

Majlis pelancaran kempen ini akan disempurnakan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim di Plaza Tol Bukit Jelutong, Lebuhraya Guthrie mulai jam 8.30 pagi Isnin ini.

Ia bertujuan untuk memberikan peringatan kepada semua pengguna kenderaan agar menjaga keselamatan masing-masing menjelang hari perayaan ini.

Umat Islam mula bergerak dari Kuala Lumpur dan lain-lain bandar untuk pulang ke kampung masing-masing minggu depan bagi menyambut Hari Raya yang dijangka berlangsung Sabtu atau Ahad depan.

Menjelang mereka pulang, kerajaan Selangor cuba untuk mengajak semua pengguna jalan raya mematuhi peraturan dan memandulah dengan selamat.
Setiap tahun berpuluh-puluh bahkan kadang-kadang meningkat kepada ratusan rakyat Malaysia mati akibat kemalangan semasa musim perayaan.

Ini kerana masing-masing berebut untuk pulang ke kampung masing-masing di samping jumlah kenderaan yang meningkat di atas jalan raya semasa musim perayaan.

Selain mengedarkan risalah keselamatan jalan raya, kerajaan Selangor juga menyediakan buah kurma dan air mineral untuk bekalan mereka jika terpaksa berbuka di dalam kereta.

Selain Menteri Besar, turut akan mengedarkan kit keselamatan ini adalah para Exco dan Adun Selangor sepanjang minggu depan.

Pakatan sokong Hari Internet Blackout

Muhammad Faizal, 10 Ogs 2012
PETALING JAYA: Pakatan Rakyat menyokong penuh usaha Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) Malaysia yang melancarkan kempen Hari Internet Blackout pada 14 Ogos 2012 nanti.

"Kita dari Pakatan Rakyat menyokong usaha dan kempen Internet Blackout yang dicadangkan pada 14 Ogos nanti.

"Ia juga selaras dengan penentangan yang dibuat terhadap Seksyen 114A yang merupakan pindaan terbaru bagi Akta Keterangan 2012 yang menyekat kebebasan berintenet," kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Ibu Pejabat PKR di sini semalam.

Seksyen 114A merupakan pindaan terbaru terhadap Akta Keterangan 2012 yang diwartakan pada 31 Julai lalu.

Ianya dilihat satu usaha untuk menyekat kebebasan pengguna internet di negara ini.

CIJ dalam satu kenyataannya sebelum ini menjelaskan kempen ini bertujuan untuk menyedarkan para pengguna Internet tentang kesan negatif pindaan ini terhadap kebebasan berinternet.

Pada hari Internet Blackout ini, semua laman web yang mengambil bahagian akan ditutup dan tidak dapat diakses dalam masa 24 jam.

Pengguna juga akan dapat melihat paparan yang mempunyai mesej kempen tersebut apabila cuba mengakses laman web tersebut.

"Kita harap semua penyokong Pakatan Rakyat dan pemimpin turut sama dalam kempen tersebut mengelapkan internet tanpa sebarang informasi.

"Dengan cara ini sahajalah kita dapat menunjukkan kepada kerajaan tentangan kita terhadap akta tersebut," sambungnya lagi.

Setakat ini, laman-laman web popular seperti laman jual beli lelong.com.my, komuniti forum cari.com.my, dan portal hiburan gua.com.my telah menyatakan hasrat untuk menyertai kempen ini.

Selain itu, laman berita seperti Malaysiakini, Harakahdaily, Free Malaysia Today, The Nut Graph dan Digital News Asia turut sama menunjukkan minat

Seksyen 114A bukan sahaja mengandaikan kesalahan di pihak tertuduh, bahkan juga menjadikan individu-individu yang terlibat dalam menyediakan perkhidmatan berkaitan Internet seperti ruang forum, blog dan pengehosan web bertanggungjawab terhadap segala bahan yang terkandung dalam perkhidmatan mereka.

Di bawah pindaan terbaru ini, seseorang pengguna Internet yang akaun atau komputernya digodam dianggap bertanggungjawab terhadap segala bahan yang dimuat naik atau turun oleh penggodam.

Dua kerosakan umat hari ini

Nik Mohamad Abduh Bin Nik Abdul Aziz, 10 Ogs 2012
Ada dua kerosakan besar yang menimpa ke atas masyarakat Islam hari ini. Kerosakan ini secara jelas berpunca daripada tempoh lama ratusan tahun umat Islam berada di dalam kepungan penjajahan barat ke atas dunia Islam yang secara fizikalnya, telah berakhir dengan perisytiharan kemerdekaan oleh negara-negara umat Islam tersebut.

Tetapi kemerdekaan fizikal itu bukanlah mengubati segala penyakit yang telah menjalar ke segenap urat nadi umat. Ia memerlukan tempoh yang tidak pendek untuk para pengislah (muslih) daripada kalangan pejuang umat untuk membaik pulih kerosakan tersebut. Dua kerosakan besar yang mengundang pelbagai masalah umat itu ialah:

Pertama, kerosakan pemikiran umat Islam.

Islam membina pemikiran atau ideologi Islam. Pemikiran Islam lahir secara begitu mendasar daripada akidah Islam yang terbina daripada keimanan terhadap Allah, kitab dan rasul-Nya. Akidah yang bertunjangkan kepercayaan kepada perkara-perkara ghaib, hidup sesudah mati dan hari pembalasan itu telah membentuk pemikiran hidup umat Islam yang suci, sempurna dan membangunkan kehidupan sebenar manusiawi.

Apabila berlaku penjajahan ratusan tahun barat ke atas umat Islam yang saat itu, telah dilalaikan oleh kebendaan dan kezaliman para penguasa, mereka berusaha untuk menukar dan memurtadkan umat Islam. Tetapi akidah tauhid begitu bersebati di dalam jiwa dan nadi umat Islam. Mereka gagal di situ tetapi tidak di dalam memastikan umat Islam lemah selama-lamanya.

Justeru mereka begitu bersedia melancarkan serangan pemikiran yang merosakkan pandangan umat Islam terhadap kehidupan, malah terhadap ugama mereka sendiri.

Akhirnya, dalam tempoh beberapa kurun, mereka mampu melahirkan generasi umat Islam yang tidak lagi membangunkan pemikiran mereka berasaskan akidah yang suci. Lahir kerosakan pemikiran yang dahsyat seperti;

1) Islam adalah agama akhirat dan memberi manfaat untuk akhirat sahaja. Urusan dunia adalah milik ilmu akal yang menolak akidah Islam yang dilihat menolak logik akal dan ilmu manusia yang sentiasa berkembang.

2) Islam tidak mencampuri urusan politik dan pemerintahan. Sebarang usaha mempolitikkan Islam atau mengislamkan persada politik dianggap satu jenayah terhadap kesucian ugama. Islam terlalu suci untuk bicara soal hiruk-pikuk politik yang kotor.

3) Hukum-hakam di dalam al-Quran tidak lagi sesuai kerana begitu ketinggalan zaman. Jika dilaksanakan, ia adalah fitnah terhadap agama dan kezaliman terhadap manusia moden.

4) Demi kemajuan, umat Islam mestilah menerima cara barat yang telah maju dan moden sekali kehidupan mereka walaupun umat Islam terpaksa mengorbankan nilai-nilai murni agama dan kehidupan umat Islam sendiri. Itu adalah bayaran terhadap sebuah kehidupan yang lebih baik dan mampu menyaingi barat.

5) Pendidikan jasmani dan kemajuannya lebih penting daripada pendidikan rohani dan kemajuannya. Apa-apa bentuk ibadah dan riadah rohani dikira salah dan perlu ditinggalkan jika ia bertentangan dengan logik akal dan kemajuan fizikal.

Itu adalah contoh kerosakan pemikiran umat Islam hari ini yang secara jelas telah menolak Islam sebagai sebuah agama kehidupan di dunia dan akhirat, rohani dan jasmani, hari ini dan akan datang, malah satu-satunya agama yang sempurna dan menyeluruh.

Kerosakan pemikiran umat Islam yang telah memesongkan cara berfikir mereka tersebut telah meruntun kepada kerosakan seterusnya yang lebih parah iaitu;

Kedua, kerosakan akhlak umat Islam.

Islam bukan sekadar akidah dan pemikiran yang hanya tertanam di dalam diri tanpa membina dan dan mewarnai kehidupan manusia di alam nyata. Malah, binaan akidah dan pemikirannya adalah dengan tujuan mengarah dan menyusun kehidupan manusia.

Rasulullah menerima wahyu, membacanya dan membina generasi awal selama
lebih 20 tahun. Tempoh lama itu, walaupun dengan kehendak Allah ia boleh dipendekkan semahu-Nya, adalah dengan satu hikmat besar iaitu sebagai satu penyediaan qudwah dari rasul-Nya itu untuk umat manusia sehingga kiamat. Baginda berada di atas singgahsana akhlak yang tinggi dengan sifat-sifat kemuliaan yang perlu digapai dan ditiru oleh umatnya.

Adalah pelik dan sukar dibayangkan, umat yang bernabikan manusia qudwah, tiba-tiba menonjolkan wajah kehidupan yang begitu buruk akhlaknya. Tetapi itulah hakikat yang terlihat daripada kehidupan umat Islam hari ini.

Daripada pemerintah negara umat Islam yang terkedepan dengan isu-isu pembaziran wang negara, salah guna kuasa, rasuah, penindasan dan pengkhianatan sampailah ke peringkat rakyat bawahan dengan isu-isu kekotoran, dadah, zina dan sebagainya, adalah begitu jelas ia telah menjadi kerosakan besar yang agak kritikal.

Mengapa? Ya, ia adalah kesan kerosakan yang pertama iaitu kerosakan pemikiran umat Islam yang bertunas daripada akidah mereka yang telah longgar dan goyang.

Kerana itu, umat Islam terpinga-pinga dan teragak-agak untuk mengambil penyelesaian cara Islam di dalam menangani isu dan masalah masyarakat. Ia pastinya berpunca dari keyakinan bahawa Islam bukanlah satu penyelesaian untuk penyakit-penyakit di zaman moden hari ini.

Setelah kita memahami dua kerosakan besar ini, kita mestilah dapat mengagak betapa sukarnya mengubati kedua-dua penyakit umat ini.

Ia memerlukan kesabaran dan kerahmatan yang tinggi, ilmu dan kebijaksanaan yang tinggi serta usaha dan jihad yang tinggi juga. Para pendakwah dan pejuang di medan islah masyarakat perlulah memiliki sifat-sifat tersebut demi menjayakan misi besar membina umat Islam yang baru dan berjaya.

Antara faktor yang begitu membantu ialah melakukan kerja dakwah dan islah secara berjamaah dan saling bekerja sama di samping mengelak pertembungan dan kekhilafan yang tidak diperlukan. Juga, saling menyokong usaha baik walaupun bukan daripada usaha kumpulan kita.

Tazkirah ringkas ini adalah sebagai sentuhan agar kita saling bertafakur di bulan Ramadhan yang mulia ini. Selamat menempuh 10 terakhir Ramadhan dengan penuh kejayaan.

http://nikabduh.com/

'Fatwa' Utusan: DAP buat 2 laporan polis

Muhammad Faizal, 10 Ogs 2012

PETALING JAYA:
Penasihat DAP Lim Kit Siang memaklumkan dua laporan polis telah dibuat berhubung laporan muka depan akhbar Umno, Utusan Malaysia yang bertajuk 'Haram Sokong DAP' kelmarin.

Menurutnya laporan polis itu dibuat masing-masing di di Pulau Pinang dan juga di Perak.

"Apa yang dipaparkan itu merupakan satu tindakan yang tidak bertanggungjawab serta merupakan satu jenayah yang besar berbentuk hasutan.

"Kita telah membuat laporan polis di Pulau Pinang dan Perak terhadap apa yang disiarkan," katanya pada satu sidang media di Ibu Pejabat PKR semalam.

Membidas laporan itu Kit Siang juga berkata, DAP tidak pernah menentang Perlembagaan Persekutuan khususnya kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara ini dan apa yang dinyatakan oleh akhbar tersebut tidak benar serta fitnah.

"Pendirian DAP jelas kita menerima dan hormat di dalam Perlembagaan Islam adalah agama rasmi.

"Malah pendirian kita tetap sama dengan Umno yang mana pendirian Perdana Menteri sebelum Tun Mahathir Mohamad telah mengatakan Malaysia negara sekular dan Islam adalah agama rasmi," katanya.

Tegasnya, tindakan utusan itu tidak bertanggungjawab dan hanya untuk memecahbelah rakyat Malaysia.

Sehubungan itu beliau mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyatakan pandangan terhadap sikap Utusan itu.

Pelampau agama


Sementara itu, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan laporan Utusan yang juga lidah rasmi Umno itu sebagai lebih kepada kempen pelampau agama.

"Hanya kerana DAP tidak menyokong negara Islam dan hudud maka mereka kata sokong DAP adalah haram.

"Kenapa tidak kepada MCA yang juga jelas menentang negara Islam dan Hudud, malah Umno juga turut tidak mahu melaksanakan hudud di negara ini," tegas Anwar.

Katanya, Pakatan Rakyak akan terus mengekalkan kedudukan Islam sebagai agama persekutuan dan mempertingkatkan penghayatan Islam dalam masyarakat serta negara bukannya melempar tuduhan sedemikian demi kepentingan politik sempit.

Malaysia sejahtera tanpa Umno

Abdul Aziz Mustafa, 10 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Kerakusan Umno mengapi-apikan perkauman dan sentimen keagamaan membuktikan bahawa Malaysia akan hanya selamat dan sejahtera tanpa parti itu, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Setelah isu perkauman yang diapi-apikannya selama ini semakin tidak laku dan tinjauan mendapati sokongan orang Melayu kepada Umno semakin merosot, hari ini parti itu mengapi-apikan pula sentimen keagamaan dengan bermodalkan sangkaan yang sesat mengenai Islam," kata beliau.

Mahfuz yakin, apa yang berlaku itu membuktikan Umno tidak ada modal lain lagi untuk mendapatkan sokongan melainkan mengapi-apikan perkauman dan sentimen keagamaan bermodalkan sangkaan jahat yang sesat terhadap Islam.

"Perbuatan Umno yang sangat tidak bertanggungjawab itu akhirnya akan memecabelahkan rakyat dan menghancurkan negara ini.

"Ia semakin membuktikan bahawa jika rakyat mahukan negara ini terus selamat dan sejahtera, masa hadapan negara ini mestilah dibina tanpa Umno.

"Selagi Umno masih berkuasa, kita bimbang negara ini tidak selamat dan sejahtera," katanya.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu menyifatkan percubaan Umno meracuni fikiran rakyat dengan pelbagai sangkaan jahat yang sesat mengenai agama tidak akan dapat memadamkan pelbagai pencerahan yang dibuat oleh PAS mengenai kerjasama untuk menentang kemungkaran.

"Di dalam pelbagai kertas kerja dan kajian yang dibuat oleh PAS termasuk yang disiarkan di dalam laman-laman web kita, pelbagai hujah telah diberikan yang menjelaskan bahawa Islam menggalakkan kita berkerjasama untuk menentang kemungkaran dengan semua pihak asalkan tidak menggadai prinsip.

"Kita tidak pernah gadai prinsip kita dan (Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri) Muhyiddin (Yassin) sendiri mengiktiraf perkara itu dalam pilihan raya kecil Tenang dulu apabila beliau mengisytiharkan bahawa sejak daripada dahulu pun PAS tidak pernah mengatakan hendak pinda perlembagaannya," kata beliau.

Sebaliknya, kata Mahfuz, sifat Umno yang menjadi suatu kemungkaran dan kemudaratan diiktiraf dan diisytiharkan oleh tokoh-tokoh parti itu sendiri.

"Sifat Umno yang mungkar dan mudarat yang membahayakan rakyat dan masa hadapan negara diiktiraf dan diisytihar oleh (Tun) Dr Mahathir (Mohamad) sendiri yang sehingga hari ini diiktiraf sebagai tokoh paling berpengaruh di dalam Umno melebihi pengaruh (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) dan isterinya (Datin Seri) Rosmah (Mansor).

"Dr Mahathir ingatkan kita dengan jelas bahawa Umno sudah jadi parti perasuah dan beliau juga tulis bahawa parti yang pernah dipimpinnya itu sudah busuk hingga ke usus," katanya.

Mahfuz menjelaskan, rakyat boleh mendapatkan hakikat yang sebenarnya mengenai Umno melalui apa yang dikatakan oleh tokoh-tokoh parti itu sendiri.

"Bukan PAS atau parti lain kata , Dr Mahathir sendiri yang akui dan isytihar bahawa Umno sudah jadi parti perasuah dan mengenai PAS pula, Muhyiddin sendiri yang iktiraf dan isytihar bahawa PAS tidak pernah berniat hendak perlembagaannya," kata beliau.

Malah, katanya lagi, dari segi sikap Umno terhadap Islam pula, ia terbukti dengan kenyataan Najib yang menyatakan kepada para wartawan pada 20 April 1983 bahawa negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan.

Mahfuz mengingatkan rakyat bahawa negara ini akan hancur jika terus dicengkam oleh parti perasuah.

"Sejarah menunjukkan pelbagai tamaddun hancur binasa antara lain kerana rasuah dan kepimpinan dari jenis yang busuk hingga ke usus," katanya.

Mahfuz juga yakin, rakyat khususnya orang-orang melayu semakin matang dan tidak akan terpengaruh dengan kerakusan Umno mengapi-apikan perkauman dan sentimen keagamaan dengan bermodalkan sangkaan yang sesat mengenai Islam.

Kambing lebih sayang nyawa daripada manusia (gambar)

http://naimnikmat.blogspot.com, 10 Ogs 2012

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/226389_454333594600464_1692120520_n.jpg

biar betul............

Doa dan pesan Ustaz Azhar buat pejuang R

http://jeminghassan.blogspot.com, 10 Ogs 2012

Aku secara mata ke mata bertanya tentang penggunaan simbor R yang kononnya menyerupai simbol Kristian. Ustaz Azhar bertanya apakah maksud simbol itu dan mengapa menggunakan simbol itu.

" Ini simbol R kepada yang digunakan orang kurang upaya Ustaz. Seluruh dunia menggunakan simbol ini dan yang membawa maksud huruf R dan kami NGO Royalti menggunakan  simbol ini membawa kepada R untuk ROYALTI"

" Takde masalah, guna je" Itu adalah jawapan ringkas Ustaz Azhar apabila ditanya mengenai simbol R. Mungkin kerana penjelasan awal yang aku nyatakan.  Ustaz Azhar juga sempat mengayakan simbol R dan sempat bergambar dengan aku.

Alhamdulillah,  maka kebimbangan aku pun berkurangan selepas mendengar jawapan ini daripada seorang Ustaz. Jika masih ada juak-juak yang tidak berpuas hati dengan simbol R, berikan aku seorang Ustaz yang boleh dipercayai. Aku sudah mendapat penjelasan daripada seorang Ustaz yang sememangnya dikenali dalam Malaysia ini.

Sebelum berpisah, aku sempat meminta Ustaz Azhar mendoakan semoga perjuang kami menuntut ROYALTI diberi kemenangan.  Ustaz Azhar sempat berpesan kepada aku supaya  jangan layan sangat orang gila dalam perjuangn ini. Dalam maksudnya dan memang tepat kerana sejak dua menjak ni ramai sangat orang gila yang menentang perjuangan ROYALTI ini.

Banyak pihak ragui Jawatankuasa Khas royalti

Aslani M, 09 Ogs 2012
KOTA BHARU: Jawatankuasa Khas bagi pengurusan wang tunai hasil petroleum dianggap sesuatu yang aneh, luar biasa, meragukan dan tidak mempunyai asas undang-undang.

Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (GEGAR) yang dibentuk daripada gabungan 50 NGO menyifatkan cadangan penubuhan jawatankuasa itu di luar pemikiran rasional dan terdedah manipulasi.

Pengerusi GEGAR, Dr Abdul Halim Yusof berkata, implementasi perjanjian antara Petronas dan negeri-negeri terbabit sudah berjalan bertahun-tahun dengan kaedah yang jelas.

“Tidak ada apa-apa yang perlu dikaji lagi melainkan ada cacat dan cela pada Akta Kemajuan Petroleum 1974 yang hanya layak dibincang di sidang Parlimen mengikut kaedahnya.

“Kenapa pula perlu melibatkan Terengganu dan Pahang sedangkan negeri terbabit tidak menjadi pihak yang terbabit dalam pertikaian.

“Jawatankuasa Khas itu membayangkan isu utama berkaitan perundangan dan ini sudah merampas hak dan fungsi mahkamah,” katanya di sini.

Pada 2 Ogos lalu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menghantar surat kepada Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk mendapatkan nama wakil dari Kelantan bagi menyertai jawatankuasa berkenaan.

Difahamkan juga Kementerian Penerangan mengeluarkan risalah khas menjawab tuntutan rakyat dan kerajaan Kelantan terhadap royalti minyak.

Dr Abdul Halim berkata, kerajaan negeri hanya ada seorang wakil daripada tujuh ahli dalam jawatankuasa berkenaan yang dianggap seperti jawatankuasa timbang tara atau kajian.

Oleh itu katanya Jawtankuasa Khas itu dianggap tidak wajar dan kerajaan negeri perlu mempertimbangkan secara lebih mendalam kerana dibimbangi ada motif yang tidak baik.

“Kerajaan negeri hendaklah meneruskan kes saman seperti difailkan sebelum ini.

“Jawatankuasa Khas tidak lebih seperti jawatankuasa lain termasuk Jawatankuasa Khas Terpilih Parlimen yang tidak mencapai apa-apa tujuan.

“Sebenarnya ia tidak lebih sebagai perangkap bagi mengikat kerajaan negeri terhadap keputusan nanti tanpa ada ruang untuk membuat pilihan,” katanya.

Hujah GEGAR turut dipertahan Pemuda PAS Kelantan dengan mencadangkan kerajaan negeri menolak cadangan penubuhan Jawatankuasa Khas yang disifatkan hanya membuang masa.

“Ini kerana negeri-negeri lain seperti Terengganu, Sabah dan Sarawak diberikan wang royalti tanpa melalui apa-apa jawatankuasa,” kata ketuanya Abdul Latiff Abdul Rahman.

Katanya, kerajaan negeri hendak berterusan menuntut pembayaran royalti minyak dengan kadar 5 peratus sebagaimana dipersetujui dalam Perjanjian Petroleum 1975.

Menurutnya juga cadangan penubuhan jawatankuasa khas hanyalah sekadar helah pemimpin Umno ingin melengah-lengahkan bayaran royalti kepada Kelantan.

“Ditambah dengan tempoh 6 bulan yang diberikan kepada jawatankuasa serta tambahan 80 hari dilihat sebagai satu niat yang jelas untuk menangguhkan bayaran sehingga selepas pilihanraya umum ke-13,” katanya di sini.

Himpunan Sejuta Umat sebelum PRU13

Ahmad Lutfi Othman, 10 Ogs 2012
Catatan ini sepatutnya dirakam pada 2 Ogos lalu. Sebagai aktivis kebebasan media, saya terkesan dengan tarikh berkenaan apabila laman MerdekaReview edisi bahasa Melayu ditamatkan operasinya pada Khamis yang suram itu, ekoran masalah kewangan berpanjangan bagi membiayai  kos penyelenggaran.

Di sebelah paginya, saya dan beberapa karyawan Harakah mengunjungi Tan Sri Abd Kadir Sheikh Fadzir di pejabatnya, di The Mines, Seri Kembangan. Bekas Menteri Penerangan itu melayan mesra kami, menunjukkan gambar-gambar kenangan yang bersejarah, bercerita tentang politik Malaysia yang berada di persimpangan, dan apa yang paling mengujakan saya, bekas anggota Majlis Tertinggi Umno itu nampak begitu serius berbicara soal media dan politik.

Kadir secara serius mencadangkan satu perhimpunan besar-besaran Pakatan Rakyat, dengan target menghimpunkan sejuta orang, di sebuah lokasi tertutup, seumpama Stadium Bukit Jalil atau Shah Alam, bagi menunjukkan kesatuan padu parti-parti pembangkang, dan menolak dakyah elit pemerintah yang sentiasa mencari jalan untuk "mengacau-bilaukan" seteru politiknya.

"Ya, kita boleh boleh namakan apa saja, misalnya Bersih 4.0, dan saya boleh menjadi tenaga pentingnya ... Bariskan serentak pemimpin utama Pakatan, dan buat pengisytiharan bagi menamatkan salah faham, khususnya antara PAS dan DAP. Memang selama ini pun, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng sudah berucap berulang kali mengenai hal itu," tegasnya, sambil bertanya apakah saya juga setuju dengan cadangan tersebut.

"Selepas himpunan sejuta di Kuala Lumpur, maka kita akan berpindah ke negeri-negeri, dengan matlamat 100,000 hadirin. Kita perlu himpunan yang mendatangkan impak besar kepada pengundi sebelum PRU13," kata Kadir sambil merujuk kejayaan himpunan Hijau anjuran PAS. "Tapi kali ini ia membabitkan semua parti pembangkang," tambahnya.

Tentunya saya lebih tertarik apabila beliau mencadangkan agar himpunan itu memfokuskan kepada tuntutan akses media yang adil dan bebas. Katanya, isu media merupakan antara perkara paling pokok dalam sistem demokrasi dan proses pilihan raya. Ia sama sekali tidak boleh dipandang remeh, katanya, sambil menekankan bahawa maklumat harus sampai ke segenap pelosok tanah air dan setiap pintu rumah.

"Tidak semestinya apabila kita berada di pihak yang benar, seperti dalam isu air di Selangor, maka rakyat secara automatik akan memihak kepada kita sekiranya kempen penerangan atau penjelasan kerajaan negeri tidak disusun dengan baik," ujar Kadir.

"Meneliti propaganda yang dimuatkan khususnya dalam TV, saya harap kita jangan pandang mudah perkara ini. Saya perhatikan, ia juga boleh mempengaruhi penonton, apataha lagi jika dipersembahkan secara yang menarik perhatian awam," katanya. Saya kira beliau mungkin merujuk slot kempen secara halus BN, selain iklan Janji Ditepati, yang semuanya menjurus untuk menentukan kecenderungan mengundi dalam PRU13 nanti.

Menyedari saya juga anak Kedah, Kadir terdorong untuk membicarakan pergolakan politik di sana. Beliau seperti membayangkan sedikit kerisauan dengan percubaan Umno untuk menonjolkan anak bekas Perdana Menteri, Mukhriz Mahathir, terutama apabila menjangkakan ia boleh mempengaruhi pola mengundi masyarakat Tionghua negeri itu.

Bagaimanapun beliau yakin dengan kewibawaan gabungan pemimpin PAS Kedah, yang diterajui Ustaz Azizan Abdul Razak. "Lihat saja barisan Exco Kerajaan Negeri, kita ada dua doktor perubatan, dua jurutera profesional, dua peguam terlatih ... Sdr sendiri tahu latar belakang pemimpin Umno Kedah, termasuk pengerusinya, 'kan?" hujahnya disambut gelak-tawa kami.

Beliau kemudiannya menyebut senarai nama pemimpin PAS yang dilihat berpotensi, dengan latar pendidikan yang hebat dan gerakerja masyarakat yang berakar umbi, malah disifatkannya jauh lebih baik berbanding pemimpin Umno.

"Melayu yang terbaik ada dalam PAS sekarang, dan jika ada pihak yang masih sayangkan Umno, maka berikanlah peluang untuk membersihkan Umno dengan menjadikannya pembangkang selepas PRU13 nanti," katanya dengan nada bersungguh-sungguh.l

Walaupun MerdekaReview tidak sempat bertapak lama dalam dunia kewartawanan khususnya ketika media baru menjadi fenomena, namun ia sempat melakar sejarah penting yang tidak akan dilupakan, dan sebenarnya telah menunjuk jalan kepada pengamal media lain. Malah saya mendoakan agar laman ini dapat dihidupkan semula. Justeru, ia belum boleh dikuburkan lagi.

Usia edisi bahasa Melayunya pun masih muda, saya kira hanya sekitar tiga tahun. Saya difahamkan, petugasnya hanya seorang, iaitu editor Lim Hong Siang, yang juga kolumnis Harakah.

Gaya Lim melapor dan menganalisis ada keunikan tersendiri. Menarik dan memikat. Laporannya pasti berbeda berbanding pemberita lain. Beliau juga ada kemahiran bercerita, yang jarang dimiliki wartawan muda lain, apatah lagi dari kalanngan bukan Melayu. Daya hidunya terhadap persoalan yang patut diketengahkan dalam laporan juga istimewa.

Lim memang anak muda yang berdedikasi dan menjiwai tugasnya. Ya, bayangkan, beliaulah editor sekali gus menjadi pemberita yang terpaksa berkejar memburu bahan. Semasa saya uzur, beberapa kali Lim berkunjung ke kediaman saya,  di Bukit Ampang. Ternyata beliau seorang rakan yang menyenangkan.


Saya minta ulasannya terhadap "2 Ogos yang tragis" itu. Menyedari saya masih lemah, Lim respons melalui FB: "Mungkin ramai  menganggap pada peringkat ini, misi paling mustahak untuk tumbangkan regim BN. Maka semua sumber dicurahkan ke arah itu. Alat propaganda parti politik lebih diutamakan. Namun tanpa disedari, suara bebas dan berkecuali diabaikan. Sebab suara ini (media alternatif) tidak terkawal, boleh jadi mengkritik diri pula.

"Namun, untuk menggerakkan pendemokrasian, saya anggap suara ini penting, meskipun ada kalanya tidak begitu enak didengar atau dilayan. Namun  masyarakat perlu dilatih untuk menyesuaikan diri dengan suara berbeza.

"Suara sedemikian juga diperlukan, tatkala lidah parti akan elak untuk sentuh sesetengah isu kerana mempertimbangkan kepentingan politik. Media alternatif sediakan ruang, melatih masyarakat  untuk bersedia menerima idea-idea  baru dan progresif."

Apa pun, bagi saya, kalimah akhir ini lebih syahdu: "Seandai kehilangan MerdekaReview mampu menyedarkan sesetengah pihak akan kepentingan media alternatif, dan melayan media alternatif dengan lebih baik pada masa depan, maka memadailah "pengorbanan" ini."


Hafiz Zainuddin, Roketkini.com, mengulas: "Ia (MerdekaReview) bukanlah sebuah medium maklumat sembrono yang memuntahkan segala caci maki dan fitnah. Jauh sekali untuk melagakan antara kaum dan agama.  Sifatnya murni, menjadi sebuah medium perantara yang bebas, agar rakyat Malaysia dapat membuat penilaian dan pemerhatian yang tidak canggung terhadap Malaysia dan pemain-pemain politiknya."

Walaupun saya sendiri tiada jalan keluar untuk menyelamatkan MerdekaReview, khususnya apabila membabitkan hal kewangan, namun saya merayu agar kita sama-sama memikirkan nasib dan masa depan laman-laman seumpama ini. Pengorbanan Lim dan rakan-rakannya jangan dibiarkan sia-sia

Tiada ulasan: