Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) mendesak kerajaan mengkaji semula kualiti Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) di negara ini.
  
Presidennya, Amidi Abdul Manan berkata berdasarkan data Pusat Bahasa Arab Universiti Al-Azhar, hanya 109 daripada 591 calon STAM layak melanjutkan pelajaran ke universiti itu di Mesir.

Beliau berkata senario ini amat membimbangkan kerana hanya 20 peratus calon yang berjaya dalam peperiksaan prakemasukan (Imtihan Qabul) dan secara tidak langsung, menggambarkan penurunan kualiti lulusan STAM.

"Wujud pelajar yang berjaya mendapat keputusan 'Mumtaz' (cemerlang) tetapi gagal dalam  Imtihan Qabul tetapi dalam masa yang sama, wujud pelajar yang hanya mendapat keputusan 'Jayyid' (baik) tetapi berjaya dalam peperiksaan ini.

"Persoalannya, mengapa sejumlah besar ini gagal diterima masuk sedangkan sebelum ini, STAM dikenali sebagai sijil agama tertinggi dalam negara untuk membolehkan para pelajar melanjutkan pengajian ke sana," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Sekretariat ABIM Pusat, Taman Melati.

Amidi berkata kerajaan perlu memandang serius isu ini kerana kemasukan pelajar ke sekolah aliran agama semakin meningkat.

"Saya juga ingin menggesa supaya kerajaan menukarkan sistem peperiksaan STAM daripada rujukan norma kepada rujukan kriteria sepertimana dijalankan dalam beberapa peperiksaan prauniversiti luar negara demi menjaga kualiti pemarkahan.

Beliau berkata jika isu ini gagal diselesaikan, masyarakat akan berdepan masalah kekurangan pakar rujuk agama kerana generasi yang menceburi bidang itu gagal mencapai kelayakan sewajarnya.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan Malaysia mengadakan perbincangan antara kerajaan bagi menangani proses kemasukan pelajar Malaysia ke Al-Azhar selain menghantar guru menjalani kursus latihan kendalian universiti itu serta memperkemas buku teks, bahan rujukan dan institusi pendidikan negara yang menawarkan STAM bagi membolehkan sistem pendidikan negara berkembang pesat.

"Masalah ini akan kami panjangkan kepada kerajaan menerusi Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas Aidilfitri ini untuk diambil tindakan oleh kerajaan.
  
"Pihak kami juga turut menyediakan saluran aduan bagi pelajar yang gagal melanjutkan pelajaran ke Universiti Al-Azhar di alamat e-mel sap@abim.org.my atau hubungi talian 03-41084500," katanya.

- Bernama