Pengerusi DAP Karpal Singh hari ini mengemukakan petikan daripada hansard Parlimen yang didakwanya sebagai bukti bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kenyataan menghasut ke atas Raja-Raja semasa perbahasan di Parlimen yang membawa kepada pindaan perlembagaan 1993 ke atas kekebalan Raja-Raja.

Katanya, Mahathir menyatakan perkara itu ketika membentangkan usul bagi pindaan terbabit, berhubung penubuhan Mahkamah Khas bagi menghapus kekebalan Raja-Raja daripada proses perundangan.

Beliau seterusnya menggesa Mahathir supaya hadir ke perbicaraan yang sedang berlangsung ke atasnya.
Perbicaraan berkenaan adalah berhubung kenyataan MP Bukit Gelugor itu dalam satu sidang media pada 6 Februari 2009, bahawa tindakan undang-undang boleh diambil ke atas Sultan Perak atas peranan dalam krisis perlembagaan di negeri itu pada tahun berkenaan.

"Saya cabar Mahathir supaya datang ke mahkamah secara sukarela di perbicaraan saya dan mengakui serta menjelaskan apa yang dinyatakan di Parlimen pada 18 Januari 1993.

"Saya harap dia tidak akan lari daripada cabaran ini," kata Karpal dalam satu kenyataan.
Mahathir semalam mencabar Karpal supaya mengemukakan petikan berkenaan.

Berikut adalah petikan yang dikemukakan Karpal daripada hansard bagi persidangan Dewan Rakyat pada 18 Januari 1993:

"Jika Malaysia ingin menjadi sebuah negara yang mengamalkan Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan, kekebalan yang diberikan kepada Raja-Raja perlulah dihapuskan." [Tepuk]’ [Hansard 18 Januari, 1993, halaman 16]

"Sebenarnya ketiga-tiga Perdana Menteri dahulu, sebagai Penasihat kepada Raja-Raja, telahpun menegur Raja-Raja berkali-kali semasa mereka berkhidmat. Saya tahu teguran ini dibuat kerana perkara ini telah dilaporkan dalam Mesyuarat Jemaah Menteri dan juga Majlis Tertinggi UMNO berkali-kali.

"Allahyarham Tun Hussein Onn semasa menjadi Perdana Menteri pernah dalam ucapan bertulis di suatu Mesyuarat Majlis Raja-Raja, yang dihadiri hanya oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia atau wakil-wakil mereka sahaja, menegur dengan kerasnya perbuatan Raja-Raja yang tidak harus dilakukan.

"Tetapi teguran ini tidak berkesan. Pekara-perkara yang disentuh terus dilakukan juga, bahkan ditingkatkan. Apa yang tidak pernah dibuat di zaman British dan pada tahun-tahun awalan Malaysia merdeka, dilakukan dengan semakin ketara da meluas." [Hansard, 18 Januari, 1993, halaman 19]…

"Kerajaan memang mendengar dan menyedari akan pandangan dan kemarahan sebilangan rakyat yang mengetahui perbuatan Raja. Demikianlah kemarahan mereka sehingga ada, terutama di kalangan generasi muda, yang menganggap Sistem Beraja sudah ketinggalan zaman.

"Tetapi oleh kerana Akta Hasutan dan larangan terhadap mengkritik Raja, Raja tidak mendengar dan tidak percaya kepada Penasihat mereka apabila maklumat disampaikan berkenaan kegelisahan rakyat. Raja dan keluarga Diraja nampaknya berpendapat bahawa semua ini adalah ciptaan Penasihat-penasihat Raja untuk menakutkan Baginda atau untuk merebut hak Raja.

"Dalam keadaan ini, Raja bukan sahaja akan meneruskan amalan-amalan yang tidak disenangi atau disukai oleh rakyat tetapi juga akan melakukan perkara-perkara yang lebih dibenci oleh rakyat. Jika trend ini tidak disekat, perasaan rakyat terhadap Raja tentu akan meluap dan menjadi begitu buruk sehingga pada suatu masa nanti rakyat mungkin tidak lagi dapat membendung perasaan mereka. Perasaan yang diluahkan dalam surat-surat kepada akhbar sebenarnya sudah lama wujud.

"Dengan izin, Tuan Yang di-Pertua, saya ingin membaca petikan daripada satu rencana yang dihantarkan kepada akhbar The Straits Times pada 1946 oleh seorang tokoh Melayu yang terkemuka, apabila British mencadangkan penubuhan Malayan Union. Tokoh ini kemudian memegang jawatan yang tinggi dalam Kerajaan. Rencana ini tidak disiarkan oleh akhbar Straits Times tetapi ia disampaikan kepada saya baru-baru ini oleh penulis.

"Penulis ini menyatakan, dengan izin “All intelligent Malay leaders ought now seriously to give most profound and careful thought to the question whether the time has not arrived when the Malay Royalty ( I mean the Sultan and Raja) should gracefully withdraw themselves altogether”

"Jika pandangan seperti ini sudah ada pada tahun 1946, apakah ia tidak mungkin wujud semula pada tahun 1993 [Tepuk] jika Raja-Raja tidak dihalang  daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak diingini?” [Hansard, 18 January, 1993, halaman 20-22]…

"Sebelum ini terdapat banyak insiden dimana Raja menganiaya rakyat, Raja menyalahi undang-undang civil dan criminal, Raja menyalahgunakan wang serta harta Kerajaan dan Negara, Raja menekan dan menganiaya pegawai-pegawai" [Hansard, 18 Januari, 1993, halaman 26]
Keluarga Tun Ghafar kecewa kenyataan Mat Sabu
AMRAN ALI
27 Ogos 2012
Ahmad dan Zainon (kanan) ketika sidang media di rumahnya, semalam.
Ahmad dan Zainon (kanan) ketika sidang media di rumahnya, semalam.
MELAKA - Ahli keluarga Allahyarham Tun Ghafar Baba mahu Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu menarik balik kenyataannya berhubung dakwaan mengatakan bekas Timbalan Perdana Menteri itu akan menyertai Pas sekiranya masih hidup, sama seperti anaknya Tamrin.

Kenyataan itu didakwa dikeluarkan ketika menyampaikan satu ceramah di Bukit Katil, Melaka pada 12 Ogos lalu, dan kandungan ceramah itu turut disiar di laman blog bertajuk, 'Jika Tun Ghafar umur panjang, dia pun masuk Pas'.

Menantu Allahyarham Tun Ghafar yang juga Ahli Parlimen Jasin, Datuk Ahmad Hamzah berkata, beliau dan keluarga cukup sedih dengan kenyataan itu dan menganggapnya sebagai tidak bertanggungjawab.

“Saya mewakili keluarga sedih dengan kenyataan dibuat Timbalan Presiden Pas itu dalam ceramahnya pada Ramadan lalu. Kita mahu beliau menarik balik kenyataan yang telah mengguris hati kami semua.

“Saya yakin, sekiranya Tun Ghafar masih hidup, beliau tidak akan sama sekali menyertai perjuangan Pas yang tidak  relevan dan tidak menguntungkan perjuangan bangsa,” katanya kepada media di sini, semalam.

Isteri kepada Ahmad Hamzah yang juga anak kepada Tun Ghafar, Datin Zainon Ghafar turut menafikan dakwaan Timbalan Presiden Pas itu yang kononnya ada melakukan lawatan ke rumah bapanya ketika pemimpin itu sedang sakit teruk.

Sementara itu, ketika ditanya tentang kemasukan Tamrin ke dalam Pas, Zainon berkata, mereka sekeluarga tidak nampak apa yang menyebabkan abangnya itu berbuat demikian.

“Saya rasa lebih baik tanya tuan punya diri sendiri.Hanya dia dengan ALLAH sahaja tahu tujuan sebenar,” katanya.
Polemik hudud tidak akan cetus Islamofobia, Pas sangkal Abim
Jamilah Hamzah
27 Ogos 2012
SHAH ALAM - Pas yakin tidak akan timbul masalah Islamofobia sebagaimana dikhuatiri Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dalam isu hukum hudud ekoran perbezaan pendapat antara Islam dan bukan Islam.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali berkata, isu Islamofobia tidak akan timbul kerana wujud sikap hormat-menghormati antara kaum di Malaysia walaupun berbeza agama.

Menurutnya, mustahil ada pihak luar yang cuba untuk mengambil kesempatan ke atas negara ini berhubung isu hudud dan menyumbang kepada fenomena Islamofobia.

"Itu isu besar (Islamofobia), ia terjadi di negara-negara Eropah, tapi saya tak rasa di Malaysia akan timbul fenomena itu.

"Hudud bukan juga dilihat satu perkara untuk penularan Islamofobia di Malaysia kerana kita lihat masyarakat masih mengamalkan sikap toleransi untuk menjamin keharmonian negara dan kita percaya tak akan timbul isu itu," kata beliau kepada Sinar Harian Online.

Kelmarin, Abim memberi amaran fenomena Islamofobia, yang melanda beberapa negara, akan menular ke Malaysia jika DAP dan MCA tidak mengambil kira sensitiviti masyarakat Islam dalam polemik berkenaan hukum hudud.

Presidennya, Amidi Abd Manan berkata, beberapa kenyataan yang dikemukakan oleh pimpinan MCA dan DAP yang sama sekali tidak mengambil kira sensitiviti serta intipati tersirat yang terkandung dalam perundangan hudud serta Islam secara keseluruhannya.

"Sekiranya keadaan ini berterusan serta tidak dibendung, fenomena Islamofobia yang membayangi keharmonian hubungan antara masyarakat Islam dan bukan Islam di seluruh dunia akan menular ke negara ini," kata beliau.

Sehubungan itu, Mustafa menegaskan, negara tidak akan mengalami fenomena yang dibangkitkan Abim kerana Pas sedang giat memberi penerangan kepada masyarakat bukan Islam mengenai hukum hudud bagi mengatasi segala bentuk salah faham dalam masyarakat.

"Bagi kefahaman terhadap hukum hudud ini sedang dibuat sedikit demi sedikit oleh kita.

"Dulu ada juga orang Melayu menolak hudud secara terangan tapi dengan polemik yang berlaku sekarang, tidak ada siapa (orang Melayu) berani tolak hukum ini lagi dan sekali gus memberi kefahaman kepada masyarakat," katanya lagi.
Nasib Nasha dan opsyen Majlis Syura
G MANIMARAN & JAMILAH HAMZAH
26 Ogos 2012
 Nasharudin Mat Isa
Nasharudin Mat Isa
ANALISIS - Tanggal 9 September! Sudah pasti Pas sekali lagi menjadi tumpuan arena politik negara.

Biro Politik Pas Pusat menyerahkan kepada Majlis Syura untuk membuat keputusan mengenai satu kenyataan bekas Timbalan Presidennya, Nasharudin Mat Isa hampir dua minggu lalu.

Pemerhati politik sudah menjangkakan keputusan itu.

Pertama, Biro Politik dan Jawatankuasa Kerja Pas Pusat tidak boleh membincangkan sebarang tindakan tatatertib ke atas Nasharudin.

Selepas tewas dalam pemilihan Pas Pusat Jun 2011, Nasharudin dilantik menganggotai biro antarabangsa Pas Pusat. Beliau juga merupakan anggota Majlis Syura.

Kedua, Pas tidak mahu dilihat mengambil tindakan drastik dalam 'mood' sekarang menuju Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

"Apa yang diperkatakan oleh Nasharudin adalah unsur politik. Jadi Biro Politik membincangkan dan menyerahkan kepad Majlis Syura untuk membuat keputusan," kata seorang wartawan veteran dari lingkungan Pas sendiri.

"Selain tidak boleh bertindak ke atas seorang anggota Majlis Syura, Biro Politik pun tahu bahawa jika bertindak ke atas Nasharudin sekarang, ia seolah-olah membuka ruang kepada Umno dan BN untuk menyerang Pas," katanya.

Jadi, jelas beliau, "Apa yang akan berlaku ialah Majlis Syura akan memanggil atau mendapatkan penjelasan mengenai kenyataan meminta Pas keluar Pakatan Rakyat jika DAP terus mengkritik hukum hudud."

"Nasharudin akan memberi pandangan dan menjelaskan pendirian dia... Majlis Syura akan memberi nasihat atau memberi amaran... itu yang Majlis Syura akan lakukan," kata beliau.

Malah menurut beliau, Majlis Syura jarang mengambil tindakan disiplin atau memecat mana-mana anggotanya dari Pas. Lebih-lebih jika dia seorang anggota Majlis Syura.

"Kemungkinan menggugurkan sebagai anggota Majlis Syura, itu mungkin, tetapi pecat sebagai ahli Pas, jarang... jadi saya melihat ia akan berakhir setakat itu sahaja," kata beliau.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali berkata,  kes Nasharudin diserahkan kepada Majlis Syura kerana ia adalah badan tertinggi dalam parti Islam itu.

"Anggota Pusat (Biro Politik dan Jawatankuasa Kerja Pas Pusat) tidak boleh membuat keputusan sebab Majlis Syura adalah paling tinggi... jadi semua itu diserahkan kepada Majlis Syura," katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Mengenai opsyen tindakan yang boleh diambil, Mustafa berkata, "terpulang kepada Majlis Syura... sama ada untuk dipecat atau bagaimana... semua terpulang kepada Majlis Syura."

Majlis Syura diketuai Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan. Nasharudin kini merupakan Ahli Parlimen Bachok.

Nik Aziz dan Nasharudin pernah 'bertembung' pada akhir 2009 - empat bulan selepas pemilihan pusat tahun itu. Pada pemilihan itu Nasharudin mempertahan kerusinya. Di sebalik isu idea kerajaan campuran yang dikaitkan dengan Nasharudin dan Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, Nik Aziz mengesyorkan agar pemilihan baru diadakan. Awal Januari 2010, kedua-dua pemimpin memperlihatkan pemulihan hubungan.

Ketika diajukan soalan, Setiausaha Majlis Syura, Nik Zawawi Nik Salleh memberitahu Sinar Harian Online bahawa setakat ini, isu Nasharudin bukan agenda utama mesyuarat badan itu pada 9 September.

"Tak, tak... ia bukan perkara besar, hanya akan dibincangkan di bahagian perkara-perkara lain," kata beliau.

"Lagi pun kita belum bersidang lagi, ia hanya akan diketahui selepas mesyuarat 9 September," kata beliau apabila ditanya mengenai opsyen tindakan yang boleh diambil.

Diminta mengulas mengenai opsyen yang ada di pihaknya, katanya, "kita mungkin boleh beri nasihat."

"Kita belum mesyuarat lagi. Saya tidak boleh kata apa-apa," jelas beliau.

Nampaknya, kemungkinan-kemungkinan hasil pertemuan 9 September masih belum jelas.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, Biro Politik yang bermesyuarat semalam tidak membincangkan kes Nasharudin, sebaliknya memberi tumpuan ke atas persiapan menghadapi PRU13.

"Cuma apabila wartawan tanya, Presiden (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) memberitahu ia akan ditentukan oleh Majlis Syura. Sebab Nasharudin bukan ahli Jawatankuasa kerja Pas Pusat, bukan anggota Biro Politik," kata beliau.

Mengakui bahawa Majlis Syura tidak pernah mengambil tindakan drastik sehingga memecat seseorang, Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ketika menjelaskan opsyen yang ada berkata, "opsyen pertama, kami akan mendapatkan penjelasan daripada Ustaz Nasha sendiri berkenaan dengan kenyataan dikeluarkan."

"Berdasarkan penjelasan beliau, Majlis Syura akan menentukan tindakan yang hendak diambil," katanya.

Beliau yang juga salah seorang anggota Majlis Syura berkata, sekiranya apa yang dilakukan oleh Nasharudin serius, selaku "badan yang memandu parti dan ahli", ia akan mengesyorkan kepada mana-mana "organ dalam parti" untuk mengambil tindakan sewajarnya.

Organ yang dimaksudkan termasuklah Lembaga Disiplin, yang boleh menggantung keahlian, memecat atau memberi amaran.

"Biasanya syor yang diberikan oleh Majlis Syura akan dipatuhi oleh organ parti," kata Pesuruhjaya Pas Pahang ini.

Laporan Sinar Harian hari ini memetik bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali berkata beliau yakin kedudukan Nasharudin dalam parti kekal selamat dan tidak mungkin dipecat.

"Pas tidak akan pecat beliau kerana keadaan politik semasa tidak mengizinkan mereka (Pas)," katanya yang dipecat pada awal Januari lalu.

Berdasarkan senario hari ini, rata-rata Nasharudin, yang dua minggu lalu menegaskan tidak akan keluar Pas untuk menyertai Umno, akan selamat.

Perlembagaan Pas ada menyediakan opsyen tindakan. Tetapi opsyen pada realiti politik semasa nampaknya terhad buat Pas walaupun bertindak drastik ke atas Hasan pada 8 Januari lalu.


JAUHILAH TAGHUT

Firman Allah s.w.t: 

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ


Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah taghut. Maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul itu), ada yang diberi hidayat petunjuk oIeh Allah dan ada pula yang berhak ditimpa kesesatan. Oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasul-rasulnya.
(Surah Al-Nahl 16: Ayat 36)
Bicara Isnin Sinar: Enak makan kari daging kucing?
SUHARNE ZAINUDIN & ANITA ABU HASAN
27 Ogos 2012
Jimmy , pemuda berasal dari Myanmar.
Jimmy , pemuda berasal dari Myanmar.
DAGING kucing memang enak dimakan, malah  lebih lazat  apabila dimasak kari,” kata Jimmy , pemuda berasal dari Myanmar.

Tidak kelihatan sebarang reaksi jelik di wajahnya, melainkan  hanya senyuman manis  sedangkan wartawan Bicara Isnin Sinar Harian hampir pitam mendengarnya.

Hari berkenaan, kami berkunjung ke rumah sewa Jimmy di Perak  selepas mendapat maklumat pemuda tersebut dan rakan-rakan serumahnya adalah penggemar daging kucing.

Tetapi sayang, kerana ketika kami datang, hanya Jimmy berada di rumah manakala rakan-rakannya yang lain pergi ke kuil di Ipoh dan Jimmy tidak tahu waktu mereka pulang.

“Daging kucing yang dimasak kari sangat enak dicampur cili supaya lebih pedas,” ujar Jimmy.  Aduhai, tekak kami yang haus  kerana berpuasa serta-merta bertukar loya tatkala membayangkan pemuda tersebut  mengunyah daging  haiwan itu.

Lalu kami tanyakan kepadanya, tidak kasihankah  memakan haiwan comel itu? Jawabnya, sudah menjadi kebiasaan orang Myanmar menjadikan kucing sebagai lauk.

Kucing menjadi makanan biasa  oleh penduduk kampungnya  di Yangon, sama seperti  arnab,  anjing dan kura-kura.

“Jika di kampung saya, kucing menjadi lauk kebiasaan. Malah  dagingnya selalu  dimasak menjadi  hidangan lazat  di dalam  majlis keraian. Kami akan  berkumpul beramai-ramai  dan menikmati daging kucing,” ujarnya sambil menyifatkan bukanlah perasaan pelik  ketika memakan daging kucing.

Menurut Jimmy lagi, daging kucing sama enak seperti  arnab  dan hanya  dimakan oleh orang lelaki kerana dipercayai untuk kekuatan tenaga dalaman. Manakala, golongan wanita tidak memakan daging kucing.

“Oh, begitu. Ini bermakna, di kampung kamu itu, kucing dipelihara untuk dijadikan makanan,” soal kami sambil difikiran terbayang  kucing panggang seperti yang diceritakan orang.

Jimmy mengangguk sambil tersenyum. Dia sudah tidak takut dan kini lebih selesa  bercerita. Ujarnya, dia  sudah tujuh tahun tinggal  di Malaysia dan bekerja sebagai buruh kontrak di kawasan pembinaan berhampiran.

“Rakan-rakan serumah kamu makan kucing,” tanya kami lagi.

“Ya. Rakan-rakan serumah saya juga menggemari daging kucing. Mereka selalu membawa daging kucing balik ke rumah untuk dibuat lauk yang enak,” ujar Jimmy . Lagi sekali, tekak kami menjadi ‘kembang’.

“Mereka beli kucing itu?” kami memancing satu persoalan.

“Oh, tidak,” jawab Jimmy.  Kemudian kami  berdua saling berpandangan dan memperoleh jawapan sendiri di atas perbualan singkat dengan pemuda Myanmar itu di saat matahari  sedang berada di tengah-tengah langit.
Exco akui harga makanan mahal
NORHASPIDA YATIM
27 Ogos 2012
A Rahman (kiri) ketika melakukan tinjauan di sebuah restoran dalam operasi tinjauan harga, semalam.
A Rahman (kiri) ketika melakukan tinjauan di sebuah restoran dalam operasi tinjauan harga, semalam.
KUALA TERENGGANU - Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Terengganu, Dr A Rahman Mokhtar mengakui harga makanan di negeri ini mahal seperti yang diadukan pengunjung luar.

Menurutnya, terdapat beberapa faktor yang menyebabkan harga makanan mahal di  Terengganu berbanding di negeri lain.

“Dari segi kedudukan, Terengganu lebih jauh dengan Kuala Lumpur malah Terengganu terkenal aktiviti pelancongan. Secara umumnya, kawasan yang terlibat dengan aktiviti ini harga makanannya mahal sedikit.

“Begitu juga dengan harga ikan, agak mahal sedangkan kita pengeluar ikan, tetapi perlu faham bahawa terlalu banyak permintaan terhadap ikan untuk perusahaan keropok, misalnya. Apabila permintaan tinggi, harganya menjadi mahal,” katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata, kerajaan sentiasa memantau dan menetapkan harga agar berpatutan.

Oleh itu katanya, peniaga terutama pengusaha restoran dinasihatkan supaya meletakkan tanda harga makanan dengan tepat supaya tidak mengelirukan pengguna.

Beliau berkata, aspek berkenaan perlu dititik beratkan supaya pengguna tidak teraniaya dengan harga makanan yang tidak munasabah.

“Sekiranya makanan yang dijual mempunyai pelbagai jenis seperti kuantitinya lebih banyak atau besar, harganya juga perlu diletakkan pada papan tanda harga supaya senang pelanggan membuat keputusan untuk membeli.
“Begitu juga sebaliknya, kita harap persepsi pengguna terhadap peniaga yang suka mengambil kesempatan tidak berlaku kerana mereka mempunyai maklumat yang lengkap mengenai harga sebenar makanan yang mereka ingin beli,” katanya ketika melawat salah sebuah
restoran yang terletak di Jalan Air Jernih yang dikenal pasti menjual roti canai kosong dengan harga yang mahal iaitu RM1.80 sekeping.

Antara yang menyertai operasi itu ialah beberapa pegawai penguat kuasa Jabatan Kesihatan Negeri dan Pejabat Perdagangan Dalam Negeri dan Kepenggunaan (PPDNKK).

Menurut A Rahman, terdapat dua aduan diterima, pertama seperti disiarkan akhbar Sinar Harian bertarikh 26 Ogos lalu, dan aduan seorang pengguna yang terus berhubung dengan PPDNKK.

“Berdasarkan jawapan pengusaha restoran itu, dia memaklumkan restorannya mempunyai dua harga bagi roti canai kosong kerana terdapat dua jenis roti canai iaitu RM1.80 bagi roti canai besar dan RM1.40 bagi yang kecil sedikit.

“Mereka mula mencuba harga baru itu dalam bulan Ramadan lalu, namun masih belum menukar pada papan tanda harga yang terdapat di dalam restoran. Mungkin ini punca kepada salah faham antara pembeli dan peniaga,” katanya.