Jumaat, 3 Ogos 2012

BILA DOSA SERTA KESALAHAN DAH MENIMBUN...BUSUK SUDAH MENCUCUK HIDUNG...MINYAK WANGI SEBANYAK MANA PUN TAK BOLEH LAGI MENGHILANGLKAN BUSUK TERSEBUT

Kenapa Islam diam Olimpik bulan puasa?

Subky Latif, 02 Ogs 2012
ISLAM -  orang Islam dan negara Islam – bukan saja wajah bahkan mustahak menyertai Sukan Olimpik yang diadakan empat tahun sekali itu.


Banyak manfaat dunianya yang boleh didapati daripadanya kerana ia menghimpunkan manusia dari semua bangsa dari seluruh dunia dari berbagai agama dan berbagai ideologi dan kepercayaan.

Boleh dijalin hubungan diplomatik, dagang, politik, kebudayaan dan lain-lain. Sebagai haji mengumpulkan semua umat dari berbagai latarbelakanag hidup dan benua bagi mendekatkan diri kepada Allah, Olimpik membawa ahli dan peminat sukan, di samping bertanding juga bertukar-tukar pengalaman.

Dari sudut apa Olimpik itu boleh mendatangkan pahala dan dapat mendekat diri kepada Allah tidak dapat hendak dibayangkan, tetapi penyertaan orang Islam dikira wajar dan munasabah. Faedahnya antaranya Islam tidak terpencil dalam himpunan masyarakat dunia, dan tidak akan difitnahkan agama yang  tiada sukan dan riadah.

Oleh kerana Negara Islam patut hadir, walau pun syiar Islamnya tidak nampak, tetapi wajarlah umat Islam peka ia tidak diadakan dalam bulan Ramadhan, ketika mana umat Islam wajib berpuasa dan puasa itu tidak sekadar menahan lapar dan dahaga, tetapi ia adalah puasa perut dan tekak serta puasa nafsu.

Takwim  Olimpik telah disusun awal. Telah lama duta-duta Islam tahun Sukan Olimpik  London 2012 diadakan dalam bulan Ramadhan.

Dan sepatutnya umat Islam mengingatkan kepada Majlis Olimpik Dunia itu tidak mengadakannya dalam bulan puasa. Jika sebuah atau dua buah negara menyampaikan mesej itu mungkin ia  tidak  diperhatikan, tetapi semua badan Islam dan  OIC minta ia diinjak kepada masa yang lain supaya ia tidak mengganggu ibadat orang Islam.

Jika OIC membuat keputusan tidak menghantar wakil dalam sukan itu dalam bulan Ramadhan, kalau pun Majlis Olimpik tidak melayannya, tetapi tuan rumah berfikir dua kali.

Britain berbelanja besar untuk menjadi tuan rumah, kiranya semua anggota OIC tidak menghantar wakil, Britain tidak akan dapat semaksima faedah dari temasya itu.

Temasya itu member peluang pelancongan buat negeri itu. Yang datang  serentak itu bukan para atlit dan pegawainya saja, tetapi peminat sukan di kalangan orang Islam juga  ramai  dan jumlah mereka lebih ramai dari orang-orang terlibat.

Orang Islam tidak peduli jika ia hendak diadakan dalam musim haji. Mekah dan  Madinah tidak akan jadi kota sunyi jika sukan itu diadakan musim itu.

Tetapi banyak eloknya jika Olimpik itu dibuat luar musim haji.

Tidak akan timbul di kalangan masyarakat dunia betapa  Islam hendak mencampur adukkan agama dengan sukan yang membebaskan semua dari sentiment agama masing-masing. Mungkin orang Eropah dan  Amerika akan memperleceh ingatan orang Islam itu. Tetapi suatu hakikat penganut Kristian mereka tidak mahu diganggu dalam musim menambut hari Natal.

Apa jua kegiatan besar baik  dalam negeri mahu pun antarabangsa, masyarakat barat yang  rata-rata penganut Kristian, tidak mahu ia diadakan dalam musim perayaan Natal itu.

Malaysia ada pengalaman institusi pengajian tingginya hendak mengadakan peperiksaan di hujung tahun.  Kerana ramai juga tenaga di kampus-kampus terdiri dari orang Kristian, masing-masing telah membuat persiapan awal untuk balik cuti Krismas ke negara masing-masaing dalam bulan perayaan itu.

Sekali pun tenaga itu bukan majoriti,  tetapi urusan yang diperlukan terganggu kerana ketiadaan mereka.

Kalau masyarakat dunia telah ada ketetapan musim perayaan Natal tidak boleh diganggu, maka adalah pandangan yang wajar dan amat rasional bagi umat Islam menyampaikan pandangaan, eloklah temasya olimpik tidak diadakan bulan Ramadhan.

Mungkin ada ulama yang memberi fatwa demi negara dan bangsa dan bla bla bla tidak mengapa orang Islam berolimpik bulan puasa. Apa pun payah bagi kita menerima hal-hal seperti itu boleh difatwa.

Kerana ia diadakan di bulan barakah itu, bukan orang ke London saja tidak mampu menumpukan urusan ibadatnya, orang tidak pergi tidak dapat menumpu ibadatnya. Masa untuk berzikir telah dicuri oleh program TV mengenai Olimpik.

Malangnya semua orang Islam diam. Ia tanda mereka belum jaga.  

 Pening!!apa lagi strategi nak kekal berkuasa?
Posted on Thursday, August 02 @ 01:36:24 PDT
Dilulus untuk paparan oleh mmas_forever

Oleh: ahli_fiqir

"Macam -macam dah buat tapi rakyat masih tak nampak lagi malah kena kutuk saban hari...

1.kes liwat DSA -tak jalan jugak
2.Sepol-tak boleh pakai,mana kau menghilang?
3.Nak kata MB Selangor tak bagus-rakyat boleh terima seadanya
4.Nak salahkan PAS-makin ramai pengikut nampaknya
5.Bersih tu haram,jahat,pengganas-mahkamah kata OK je sah,tak de salah apa pun
6.BAgi duit BRIM,TRIM-depa ambil sokongan belum pasti
7.Bagi bonus-depa ambil-bolehke dapat undi?
8.Bagi subsidi petrol-tetap rakyat merungut juga harga barang mahal
9.Buka kedai 1M-hangat hangat tahi ayam je,barang tak ada kualiti
10.Buka Klinik 1M-bagi panadol je,doktor pon tak ada
11.Suruh buat lagu Merdeka-aduiii kena kutuk pulak..apalah bala kau ni Rais!
12.Tangkap Rafizi-supaya dia tak bongkar banyak lagi rahsia!
13.Rahsia kerajaan-camana pulak boleh terlepas pada pembangkang,ni bukti ramai tak sokong kerajaan,adoiii semua pakat nak tolong bongkar
14-Polis-ramai yg dah insaf tengok ex-boss mereka join pakatan,tak semua polis tu bodoh dan jahat
15-SPRM-org dah makin tak pecaya
16-SPR-banyak sangt penipuan rakyat dah nampak,expalian camana pon,zama dah canggih..adoiii tak boleh tipu lagi....
15-apa lagi,Bank Negara-tarik masuk kancah politik,sbb yg lain dah tak boleh pakai.kot kot boleh membantu..kita tengok apa kesudahannya
16.mana pergi semua mentri aku ni??makan gaji buta ke,tolongla fikir kan camana lagi nak kekalkan kuasa?
17.Harap cai kat alamaya-otak tahap budak skolah tadika,camana nak bagi point yg org boleh terima..gaduh budak-budak bolehlah..
18.lepas ni tak yahu lah apa nasib...masuk penjara,hospital jiwa,lari keluar negara,kena malukan dgn orgramai,kalau Allah tunjjukkan kemungkaran sekarang camana?
19.Cai plak camana,sapa nak sponsor mereka,aaah biarlah diorag fikir!!sapa suruh bodek aku...
Ingat ,kita tak selalunya senang.andainya kita menganaiya sesama kita maka akan tiba balasannya kelak.
KUASA hanyalah pinjaman,gunakan se adilnya.kelak pasti akan di tanya


 Dakwa Rafizi : Rakyat Semakin Yakin Skandal Penyelewengan Umno / Bn
Posted on Thursday, August 02 @ 08:11:15 PDT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Fariz Musa
Tindakan menangkap dan mendakwa Rafizi Ramli , Pengarah Strategi PKR adalah satu tindakan drastik pemerintah yang bertujuan untuk menutup mulut dan pendedahan yang telah dibuat oleh beliau khususnya berkaitan Skandal NFC dan Skandal LRT George Kent.

Terbukti daripada tindakan tersebut memberikan satu persepsi baru dikalangan rakyat bahawa wujud segala salahguna kuasa dan penyelewengan dana rakyat sehingga pemerintah yang didalangi oleh pimpinan UMNO / BN terpaksa mengambil tindakan tersebut.

Jingga 13 menyelar tindakan menangkap dan mendakwa Rafizi Ramli dan Johari Osman yang didakwa bawah Seksyen 97, Akta Institusi Perbankan dan Kewangan (Bafia) sebagai satu tindakan yang bertujuan untuk menutup pekung dan kebenaran , malah ternyata bersifat tindakan desperado politik UMNO/BN yang begitu ketakutan terhadap siri pendedahan skandal penyelewengan pimpinan UMNO / BN.

Ternyata segala pendedahan dan pembongkaran isu Skandal NFC dan Skandal LRT oleh Rafizi Ramli benar-benar diyakini oleh rakyat apabila suami Datuk Seri Shahrizat Jalil Ketua Wanita UMNO telah diheret muka pengadilan dan ini menjadi dendam kesumat yang turut didalangi oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terhadap tindakan salahguna kuasa dan campurtangan beliau dalam memberikan kontrak sambungan LRT Ampang yang diumumkan diperoleh konsortium diketuai George Kent (Malaysia) Bhd. , sebuah syarikat yang tidak mempunyai pengalaman dan pengetahuan dalam membuat LRT.

Jingga 13 yakin rakyat semakin bijak dan mampu menilai dengan relevan terhadap apa yang berlaku.

Jingga 13 akan terus berdiri teguh bersama-sama Rafizi Ramli dan memberikan sokongan kepada beliau khusus dalam usaha beliau dan Pakatan Rakyat dalam terus mendedahkan segala penyelewengan , rasuah dan kebejatan yang dilakukan oleh pimpinan UMNO yang terus mengkhianati amanah rakyat.

Muafakat*Prihatin*Berani

FARIZ MUSA
Ketua Koordinator
JINGGA 13


Biarpun tangan digari, Rafizi Ramli terus terjah Najib atas skandal LRT Ampang
Posted on Thursday, August 02 @ 08:14:04 PDT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Rafizi Ramli
SKANDAL GEORGE KENT-LRT AMPANG: SURUHANJAYA DIRAJA UNTUK MENYIASAT SALAHGUNA KUASA PERDANA MENTERI
Anugerah kontrak bernilai RM1.1 bilion kepada Konsortium George Kent bagi pembinaan tambahan laluan LRT Ampang mengesahkan campur tangan dan salahguna kuasa Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak seperti yang didedahkan sebelum ini.
Sehingga kini, beliau tidak menafikan bahawa:

1. Jawatankuasa Perolehan Menteri Kewangan dalam mesyuarat bilangan 1/2012 telah memutuskan bahawa Konsortium Balfour-Beatty adalah pembida terbaik dari segi harga dan kepakaran teknikal;
2. Jawatankuasa yang sama dan dipengerusikan beliau dalam mesyuarat bilangan 5/2012 telah membatalkan keputusan tersebut dan melantik Konsortium George Kent, walaupun pembida itu diputuskan tidak layak oleh penilai pakar kerana markah penilaian teknikal antara yang tercorot;
3. Daripada 8 pembida, 3 pembida adalah syarikat yang ditunjangi oleh Thales, sebuah syarikat besar dari Perancis yang sebelum ini dikaitkan dengan dakwaan merasuah Dato' Seri Najib dan sekutu kanan beliau; dan
4. Pemilik George Kent dilaporkan sebagai seorang kenalan rapat Dato' Seri Najib.
Fakta-fakta yang tidak dinafikan ini secara jelas menunjukkan ada unsur-unsur salahguna kuasa dan penyelewengan apabila syarikat milik rakan karib Dato' Seri Najib dianugerahkan kontrak besar walaupun tidak mempunyai pengalaman atau kepakaran.
Walaupun saya telah membuat laporan polis dan saya sendiri telah disiasat polis, itu tidak mempunyai apa-apa kesan kepada keputusan yang akan melibatkan nyawa jutaan rakyat dan berbilion ringgit wang rakyat. Jelas sekali bahawa pihak polis dan SPRM tidak berkuasa untuk menyiasat Dato' Seri Najib sehinggakan anugerah kontrak tersebut terus dibuat tanpa mengira kemarahan rakyat.
Mengambil kira kegagalan pihak polis menyekat perlakuan salahguna kuasa di peringkat tertinggi kerajaan ini, saya mendesak supaya sebuah Suruhanjaya Diraja ditubuhkan untuk menyiasat peranan dan campur tangan Dato' Seri Najib di dalam penganugerahan kontrak tersebut kepada rakan karibnya.
Lebih-lebih lagi apabila ada beberapa persoalan besar mengenai kepentingan awam yang berkait dengan kes ini:
1. Campur tangan Dato' Seri Najib di dalam proses perolehan projek-projek negara menggambarkan kroniknya amalan rasuah dan salah gunakuasa di peringkat tertinggi negara;
2. Kemungkinan wujudnya campur tangan Dato' Seri Najib di dalam institusi-institusi negara seperti Kamar Peguam Negara, Bank Negara Malaysia dan Polis Diraja Malaysia apabila individu yang terlibat mendedahkan skandal beliau terus dihadapkan ke mahkamah kurang 24 jam dari pengumuman anugerah kontrak kepada George Kent;
3. Persoalan mengenai hubungan Dato' Seri Najib dengan Thales yang didakwa terlibat dengan penjualan dokumen sulit pertahanan negara membayangkan penglubatan pimpinan tertinggi negara dalam kegiatan yang mengkhianati negara.
Persoalan dan tuduhan-tuduhan ini hanya boleh dirungkai melalui sebuah Suruhanjaya Diraja yang mempunyai kuasa penuh menyiasat seorang Perdana Menteri.
Jika Dato' Seri Najib yakin beliau tidak bersalah, beliau tidak perlu gentar untuk menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat semua dakwaan ini.


MOHD RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI KEADILAN





 Bantuan kepada Isteri blogger Zainulfaqar hidap sakit kronik
Posted on Thursday, August 02 @ 08:33:38 PDT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh SP

Jika Engkau Sedang Gundah, Kesedihan Dan Kegalauan Sedang Menyesakkan Dadamu, Maka Tersenyumlah, Karena Mungkin Kesedihan Dan Kegalauan Yang Engkau Rasakan Itu Adalah Sebagai Penghapus Dosa Dan Kesalahan (Yang Pernah) Engkau (Kerjakan).

Jika Engkau Sedang Dalam Keadaan Fakir, Ketika Engkau Merasakan Sakitnya Keadaan Tak Punya, Maka Tersenyumlah, Karena Mungkin Kefakiran Itu Adalah Lebih Baik Bagi Dirimu Dan Bisa Menjauhkan Dirimu Dari Kesombongan Karena Kekayaan ... Dan Melimpahnya Harta Serta Menyelamatkan Dirimu Dari Fitnah Dan Tipu Daya Dunia.

Jika Engkau Sedang Sakit Tergeletak Lemas Di Tempat Tidur, Maka Tersenyumlah, Karena Sakit Yang Menimpa Dirimu Itu Adalah Sebagai Pembersih Dosa Dan Kesalahan Dirimu, Sebagai Obat Bagi Hati, Dan Sebagai Sesuatu Yang Dapat Membuat Dirimu Kembali Dan Semakin Dekat Kepada-Nya.

Jika Engkau Dianiaya Dan Dihina Oleh Seseorang, Maka Tersenyumlah, Karena Engkau Adalah Orang Yang Dianiaya (Dihina), Bukan Orang Yang Menganiaya (Menghina); Maka Panjatkan Puji Dan Syukur Kepada Allah Yang Telah Menjaga Dirimu Sehingga Engkau Tidak Berada Pada Posisinya (Sebagai Penganiaya) Dan Dia Pada Posisi Anda (Sebagai Teraniaya).

Jika Anak Yang Sangat Engkau Sayangi Diambil Kembali Oleh Zat Yang Menitipkannya Kepadamu, Maka Tersenyumlah, Karena Anak Itu Yang Akan Memberi Syafaat Kepadamu (Kelak Di Akhirat), Dia Telah Menjadi Pahala Yang Telah Mendahului Bagimu. Dia Telah Pergi Dengan Membawa Kesusahan Dan Tanggung Jawab Yang Sebenarnya Harus Engkau Pikul Selama Dia Masih Hidup; Sedangkan Pahala Dan Balasan (Dari Musibah Ini) Tidak Ikut Pergi Bersamanya, Akan Tetapi Masih Tetap Mengalir Kepadamu.

Jika Engkau Ditangkap Atau Dimasukkan Ke Dalam Penjara Sendirian, Maka Tersenyumlah, Karena Dengan Terpenjaranya Dirimu Itu, Allah Hendak Menjauhkan Dirimu Dari Kemaksiatan, Menyelamatkan Dirimu Dari Musibah (Yang Lebih Besar Lagi), Dan Memelihara Dirimu Dari Bencana Yang Membinasakan. (Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni)


Adalah menjadi tanggungjawab kita pula sebagai rakan-rakan seislam adalah memberikan bantuan kepada yang susah dan menderita, kerana Allah pasti akan menyukai perbuatan membantu dan membri pertolongan.

Apatah lagi pertolongan itu dilakukan dibulan yang mulia ini. Segeralah amalan mulia kerana amalan mulia menghapus amalan keji...

Ikuti luahan blogger Zainulfaqar di bawah ini....

Alhamdulillah.

Hari ini saya berbuka puasa ala kadar saja di Hospital Pakar Sultanah Aminah, Johor Baru. Hajjar tak berpuasa. Hajjar perlu makan sebab beliau sakit. Firman Allah s.w.t: "Wa inkana maridhon aw 'ala safarin..."

Petang tadi, Pakar darah, Dr Lim Soon Kim menjelaskan bahawa penyakit yang dihadapi oleh Hajjar jarang belaku di sini. Dr kata Hajjar kurang darah atau anemia. Anemia bukan penyakit. Anemia adalah tanda-tanda lazim yang diwarisi secara genetik.



Anemia mungkin faktor ketumbuhan yang kian membesar di paru-paru Hajjar atau sebaliknya. Ketumbuhan itu pun, menurut Dr, masih tidak sampai pada tahap kanser atau barah. Pembedahan major senang dilakukan jika Hajjar ada ketumbuhan di paru-paru sahaja. Itu, kes yang lazim dibedah di sini.

Kes Hajjar disifatkan "jarang berlaku" kerana platlet dalam badan Hajjar sangat berkurangan. Darah pun kurang. Jika pembedahan ketegori major dilakukan, Hajjar berdepan risiko yang yang tinggi, iaitu pendarahan teruk.

Kes Hajjar menjadi bertambah rumit apabila tidak diketahui punca limpa dan hati Hajjar kian membengkak.

Patutlah saban malam, Hajjar mengerang dan menggigil kesejukan. Orang kurang darah atau anemia memang begitu. Patutlah mata Hajjar kekuning-kuningan sejak kelmarin. Itu, tanda-tanda limpa dan hati 'bermasalah'.

Saya kata, paru-paru Hajjar dikenal pasti membengkak semasa membuat siasatan perubatan di Hospital Pakar Sultanah Fatimah, Muar pada bulan lepas.

Sungguhpun Dr pakar darah, beliau melahirkan rasa hairan mengenai insiden darah lebih dua bag boleh hilang begitu saja dalam badan Hajjar dalam tempoh tak sampai 24 jam.

"Pembedahan (membuang ketumbuhan pada paru-paru) tidak boleh dilakukan sehingga diketahui punca limpa dan hati bengkak kerana perlu diketahui punca sebenar sakit Puan Hajjar," kata Dr. kepada saya petang tadi selepas membuat siasatan fizikal pada seluruh tubuh Hajjar.

Saya bersetuju dengan cadangan Dr untuk mengambil tisu sum-sum Hajjar untuk membuat siasatan perubatan lanjut kerana itu sahaja opsyen segera yang ada.

Sungguhpun saya tahu kesakitan teramat serta risiko kaedah sedemikian, ikhtiyar dan pasrah perlu pada saat-saat genting sebegini.

Pembedahan minor dijadualkan pada Isnin depan. Mudah-mudahan, ia mempercepat pembedahan major untuk buang ketumbuhan dan sembuhkan sakit lain-lain kelak.

InsyaAllah, Jumaat nanti, saya akan bergegas pulang ke Pulau Pinang. Saya mungkin akan memohon cuti tanpa gaji selama 30 hari kerana Hajjar memerlukan saya terutama semasa menggigil kesejukan sepertiga malam tiap-tiap hari.

Saya semacam tahu yang Hajjar akan bermukim di hospital ini lebih lama. Bukan seminggu atau dua minggu. Isnin pagi, saya kembali ke Johor Baru.



Syukur...Mujur Insyirah yang comel itu serasi dengan mak mertua dan bibik Hazirah di Johor ini.

Apabila Dr memberikan penjelasan rumit, saya pun tak kata apa-apa.

Saya tak mahu menjelaskan mengenai penjelasan perubatan Islam yang saya bersama-sama Hajjar tempuhi sejak sebulan lepas sebab perubatan konvensional memerlukan penjelasan saintifik.

Ustaz Arif, pengendali perubatan Islam dari Pusat Perubahan Islam Ruhaniah, Senawang sebelum ini berkata, Hajjar terkena sihir liar. Selebihnya, biarlah rahsiah kerana itu hasrat Hajjar.

Memang susah untuk menjelaskan mengenai kesimpulan perubatan konvensional dan perubatan Islam kerana kedua-duanya mempunyai disiplin yang berbeza serta kaedah penyelesaian berbeza.

Hajjar ucap terima kasih kepada semua yang terus mengutus salam dan doa untuk dirinya.

Bagi yang berniat untuk menyumbang kepada Hajjar, boleh disalurkan melalui akaun Maybank2U saya dahulu, Zainulfaqar Yaacob, 164258481533. Tolong SMS saya, jumlah sumbangan.

Sekadar perkongsian.

ZAiNULFAQAR YAACOB
Johor Bharu | 8.32 malam


 Adun Dan Ahli Parlimen Bn Diseru Sertai Pakatan Rakyat Beramai-Ramai
Posted on Thursday, August 02 @ 08:49:42 PDT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Kamaruzaman
Dewan Pemuda PAS WP (DPPWP) menyeru semua ADUN dan Ahli Parlimen BN mengikut jejak langkah Datuk Seri Lajim Ukin dan Datuk Seri Wilfred Bumburing yang telah keluar meninggalkan Barisan Nasional.

Inilah saat yang terbaik bagi mereka untuk meninggalkan BN dan bersama-sama menyertai Pakatan Rakyat. Pada hari ini, telah terbukti bahawa BN kini tidak lagi boleh diharap lagi untuk mentadbir Malaysia. Apatah lagi untuk menjaga kebajikan rakyat. Saban hari kedengaran keluhan dan rungutan rakyat mengenai kelemahan dan kekurangan pentadbiran BN.

Isu-isu rakyat seperti harga keperluan harian yang tinggi, gaji yang rendah, masalah ketiadaan pekerjaan dan lain-lain lagi masih belum ditangani oleh UMNO/BN. Ini ditambah lagi dengan isu rasuah di kalangan pemimpin UMNO/BN yang kian membarah ke tahap 4 yang menjadikan UMNO/BN semakin tidak relevan lagi. Kezaliman-kezaliman UMNO/BN dalam mentadbir Malaysia sejak dahulu bukan lagi suatu yang luar biasa. Sekiranya ADUN dan MP BN benar-benar ingin berbakti dan sayangkan rakyat, maka inilah masanya untuk keluar dari BN.

Rakyat kini rimas dengan pelbagai janji yang ditabur namun tidak pernah ditepati. Slogan 'Janji Ditepati' hanyalah sekadar mainan di bibir Perdana Menteri semata-mata. Seharusnya ADUN dan MP BN meneliti hasil kajian Merdeka Centre yang menyatakan bahawa tahap populariti Najib telah menurun. Ini menunjukkan bahawa semakin hari rakyat semakin tidak mempercayai Najib. Ini sekaligus memberikan gambaran bahawa BN semakin hari semakin ditolak oleh rakyat.

Bagi DPPWP, BN umpama sebuah tongkang pecah yang menunggu masa untuk karam di lautan dalam. Justeru, sekiranya ADUN dan MP BN ingin selamat, maka perlulah bersama-sama menaiki kapal yang dikemudi oleh Pakatan Rakyat yang kini gah di samudera. Ayuh bersama-sama Pakatan Rakyat dalam menumbangkan UMNO/BN dalam PRU 13 nanti.

KAMARUZAMAN MOHAMAD
Ketua Dewan Pemuda PAS WP


Menteri Wanita MCA bertudung menyindir Rosmah
Posted on Thursday, August 02 @ 08:51:01 PDT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: bumiperak

"Raub 1 Ogos Tak kira apa niat Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen yang bukan Islam bertudung pada majlis berbuka puasa bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersama Masyarakat Daerah Raub, Pahang.



Namun seharusnya dipuji beliau lebih menghormati orang Islam menunaikan ibadat di bulan Ramadhan. Tetapi isteri Najib bagaimana yang sering dilihat tidak bertudung ataupun tak sempurna menutup aurat meskipun berada di majlis sambutan perayaan Islam.

Sepatutnya Najib Tun Razak patut malu kerana membiarkan Rosmah Mansur berpakaian yang tidak melambangkan kepimpinan Islam.



Gambar: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memotong kek sempena hari lahir beliau yang ke-59 pada 23 Julai lepas ketika hadir pada majlis Berbuka Puasa Bersama Masyarakat Daerah Raub di sini, hari ini. Turut hadir Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob dan Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen.-Bernama"

Himpunan bantah guna kimia berbahaya 2 Sept

Anis Nazri, 02 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Satu himpunan besar-besaran membantah penggunaan bahan kimia berbahaya akan diadakan pada 2 September jam 2 petang, di Dataran Raub, Pahang.

Himpunan yang dinamakan Himpunan Hijau Raub itu diadakan bagi menuntut kehidupan yang lebih sihat dengan menghentikan proses perlombongan emas yang menggunakan cyanide.

Himpunan yang mensasarkan 20,000 penyertaan dari seluruh negara itu akan dimobilisasikan Himpunan Hijau bersama NGO-NGO lain, beserta Pakatan Rakyat.

Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly Mohamad Omar, berkata PAS akan mengerahkan ahli-ahlinya untuk menyertai himpunan ini, khususnya di Pahang.

Beliau berkata, PAS sememangnya menyokong sebarang tuntutan rakyat, lebih-lebih lagi hak rakyat untuk mendapatkan kesihatan yang baik.

"Terlalu banyak isu alam sekitar berlaku di Pahang.  Di Kuantan dengan isu Lynas, begitu juga di Cameron Highland. Isu ini bukan isu Pahang tetapi seluruh negara.  Jika kita tidak bersatu, ia akan membawa kehancuran kepada seluruh negara," tegas beliau pada sidang media yang diadakan di Dewan Himpunan Cina, petang tadi.

Beliau berkata, rakyat tidak menolak sebarang pembangunan yang dibuat kerajaan, namun menginginkan pembangunan yang memikirkan aspek kesihatan dan kesejahteraan semua pihak.

Turut serta pada sidang media itu Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang, Dr. Hamzah Jaaffar; Timbalan Yang Dipertua PAS Raub, Tengku Shahadan Tengku Jaafar; ahli parlimen Cheras, Tan Kok Wai; dan exco kerajaan negeri Selangor, Ronnie Liu.

Lombong emas Raub Australian Gold Mine (RAGM) yang beroperasi sejak Februari 2009 dikatakan memberi kesan ke atas lebih 300 penduduk berdekatan, khususnya Kampung Bukit Koman, Raub yang mengadu mengalami masalah kegatalan kulit, kesukaran bernafas dan pelbgai kesan lain ekoran penggunaan cyanide.


 Gua sokong Najib, 76 kebaikan BN 1Malaysia tidak dapat disangkal pembangkang
Posted on Saturday, May 19 @ 07:00:15 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: imamsurau

"Gua Sokong Najib Razak!! 76 Kebaikan Barisan Nasional Pada Rakyat 1malaysia yang tidak dapat di sangkal oleh PEMBANGKANG!!

Berikut hanyalah sebahagian kecil punca segala masalah yang melibatkan kehilangan wang dan harta negara sejak BN berkuasa lebih setengah abad yang lalu. Namun, jika dikumpul, ianya mencecah ratusan billion Ringgit wang milik Rakyat yang telah diselewengkan oleh kerajaan BN. gua sebagai anak muda malaysia sangat gembira dgn keupayaan kerajaan barisan nasional dalam meng'ekonomi'kan negara...

lu org semua boleh baca sampai muntah.. jgn malas membaca.. kah kah kah


1. Skandal PKFZ yang melibatkan duit Rakyat sebanyak RM12.7 billion.

Tun Dr Ling Liong Sik mengaku tidak bersalah di atas dua pendakwaan di bawah Seksyen 418 dan 417 Kanun Keseksaan atas tuduhan memperdayakan Jemaah Menteri berhubung projek bernilai RM12.7 bilionitu. Bekas Presiden MCA ini dituduh memperdayakan Jemaah Menteri untuk bersetuju meluluskan pembelian 999.5 ekar tanah milik koperasi nelayan Melayu di Pulau Indah pada harga RM25 satu kaki persegi dengan kadar faedah 7.5 peratus, iaitu nilai yang jauh lebih tinggi dari nilai sebenar di pasaran. Beliau juga mengeluarkan surat sokongan mengarahkan projek PKFZ ini diserahkan kepada syarikat Kuala Dimensi Sdn Bhd, milik Pengerusi Kelab Penyokong BN, Dato Seri Tiong King Sing.

2. Komisen pembelian kapal selam sebanyak RM500 juta.

  • Harga asal pembelian: €1.14 billion (RM4.52 billion)
  • Kos Senggaraan jangka panjang: €999.15 juta (RM3.964 billion) kepada Perimekar Sdn Bhd bagi kerja-kerja penyelenggaraan jangka panjang kapal selam itu pada tahun 2002.
Permohonan tambahan daripada Kementerian pertahanan pada Sidang Belanjawan 2011

  • RM417 juta untuk membiayai kontrak senggaraan (In Service Support) dua buah kapal selam Scorpene
  • RM56 juta untuk bayaran pendahuluan sewaan perkhidmatan Sistem Submarine Escape Rescue Intervention (SMER-1).
  • Sebelum ini, kerajaan sudah membayar €999.15 juta (RM3.964 billion) - Rujuk di atas.
3. Kerugian pembelian aset oleh Sime Darby RM1.6 billion.

  • Kerugian akibat lebihan kos berjumlah kira-kira RM1.6 bilion, membabitkan projek minyak dan gas Bulhanine dan Maydan Mahzam di Qatar serta projekhidroelektrik Bakun.
Pautan: Sime Darby kerugian RM1.6 bilion, CEO diarah bercuti

4. Menanggung kerugian (bailout) Konsortium Perkapalan Berhad milik Mirzan Mahathir sebanyak RM1.7 billion.

  • MISC (anak syarikat Petronas) telah diarahkan oleh Mahathir (PM ketika itu) untuk membeli aset Konsortium Perkapalan Berhad dengan pembiayaan sebanyakRM1.7 billion bertujuan menyelamatkan syarikat perkapalan milik anak beliau, Mirzan.
5. Kos senggaraan Paya Indah Wetland RM88 juta.

6. Kerugian Pos Malaysia (Transmile) RM5460 juta.


Pautan: Pos Malaysia Rugi RM546 Juta : Menteri Perlu Tanggungjawab

7. Perjanjian pembelian Eurocopter sebanyak RM1.67 billion.

  • Harga ditawarkan oleh Eurocopter Malaysia yang dipilih oleh kerajaan: RM1.67 billion
  • Harga Kelowna Flightcraft untuk helikopter alternatif: RM865 juta(Kerajaan dapat menjimatkan RM805 juta)
Pautan: Isu pembelian Eurocopter

8. Kos pembaikan bumbung Stadium Terengganu yang runtuh sebanyakRM292 juta.

9. Kos memperbaiki kerosakan MRR2 sebanyak RM70 juta

10. Akaun bil terlebih bayar Maybank sebanyak RM4 billion.

11. Tumbuk-rusuk (kickbacks) kepada Ng Yen Yen di Kementerian PelanconganRM10 juta.

12. Kos membeli tiga buah lukisan oleh MAS sebanyak RM1.5 juta.

13. Lebihan bayaran oleh Kementerian Belia dan Sukan sebanyak RM8.4 juta.

14. Perbelanjaan Kompleks Sukan gajah putih di London sebanyak RM70 juta.

15. Baikpulih bangunan MATRADE sebanyak RM120 juta.

16. Kos minyak dan senggaraan jet kegunaan PM sebanyak RM200 juta.

17. Hutang tidak dapat dituntut InventQ sebanyak RM228 juta.

18. Membayar gantirugi pembatalan Jambatan Bengkok sebanyak RM257 juta.

19. Kerugian dalam urusniaga penjualan Augusta sebanyak RM510 juta.

20. Nilai kehilangan pendapatan kerajaan daripada Approved Permit (AP)yang dikeluarkan bagi tempoh setahun sebanyakRM1.8 billion.

21. Senggaraan kapal-kapal selam KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Rzak (akan dijadikan artifak Muzium Negara) sebanyak RM4.1 billion.

22. Pembinaan dan senggaraan PSC Naval Dockyard Lumut sebanyak RM6.75 billion.

23. Dua skandal Bank Bumiputra pada wal 1980-an sebanyak US$1 billion dengan anggaran nilai kerugian pada 2008 sebanyak RM3.2 billion.

24. Kegagalan Maminco dalam percubaan menguasai pasaran timah dunia pada tahun 1980-an dipercayai mengakibatkan kerugian bernilai US$500 juta. (RM1.6 billion)

25. Bertaruh dalam niaga kewangan pasaran hadapan luar negara menyebabkan Bank Negara Malaysia kerugian RM30 billion pada tahun 1990-an.

26. Kerugian Perwaja Steel sebanyak US$800 juta (RM2.56 billion).

27. Menggunakan dana awam sebanyak RM10 billion dalam operasi Valuecap Sdn Bhd untuk melonjakkan nilai harga pasaran saham.

28. Skandal kewangan Bank Islam yang melibatkan kerugian RM700 juta.

29. Penjualan MV Augusta dengan harga €1 (1 Euro) mengakibatkan kerugian sebanyak €75.99 juta (RM348 juta) - sama seperti No. 18?

30. Kehilangan royalti Wang Ehsan Terengganu sebanyak RM7.4 billion(antara tahun 2004 – 2007)

31. Sejak penubuhan Petronas Philharmonic Orchestra selama lebih 10 tahun yang lalu, ia telah menelan perbelanjaan sebanyak RM500 juta denga RM1 juta setahun dibayar sebagai gaji dan imbuhan kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

32. Yuran Penasihat: Mahathir telah dibayar RM180,000, Shahrizat Abdul Jalil (Menteri Kemajuan Wanita) RM404,726 dan Abdul Hamid Othman (Agama)RM549,675 pada setiap tahun.

33. Kerajaan telah membelanjakan RM3.2 billion untuk pelaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sepanjang lima tahun pertama pelaksanaannya. Daripada jumlah tersebut, kerajaan telah membayar RM2.21 billion untuk membeli pelbagai kelengkapan teknologi, maklumat dan komunikasi (ICT) namun tiada sebarang perincian perbelanjaan pernah ditunjukkan.


Kerajaan telah membayar RM6k bagi setiap komputer laptop/notebook yang dapat diperolehi di pasaran dengan harga di bawah RM3k. Beberapa konsortium telah ditubuhkan semata-mata untuk ‘mengendali secara atas-angin’ pengagihan segala peralatan dan perkakasan berkenaan. Kini, kebanyakan peralatan dan perkakasan telah menjadi milik anak guru-guru yang terlibat dengan PPSMI.


34. Komisen yang telah dibayar kepada dua buah syarikat persendirian yang mengendalikan pembelian kapal selam Scorpene iaitu Perimeker Sdn Bhd dan IMT Defence Sdn Bhd berjumlah RM910 juta. Ada kaitan dengan No. 2.

35. Kerajaan membuat bayaran RM300 juta sebagai ganti rugi yang dibayar kepada Gerbang Perdana kerana pembatalan pembinaan Jambatan Bengkok yang bernilai RM1.1 billion.

36. RM1.3 billion telah dibazirkan dengan pembinaan kemudahan kompleks gajah putih ‘Customs, Immigration and Quarantine’ (CIQ) apabila projek Jambatan Bengkok dibatalkan.

37. Membelanjakan RM100 juta untuk kerja-kerja baik-pulih dan kebocoran Bangunan Parlimen Malaysia.

38. Program Angkasawan Negara yang menelan belanja – RM40 juta

39. Dianggarkan sebanyak RM500 juta setahun dibelanjakan untuk Latihan Khidmat Negara

40. Menanggung kerugian Eye of Malaysia – RM30 juta dan RM5.7 juta dalam bentuk pemberian tiket percuma.

41. Menanggung kerugian sebanyak RM2.4 juta untuk pembelian dakwat kekal

42. Pada September 2006, Samy Velu mengumumkan bahawa kerajaan telah membayar ganti rugi berjumlah RM38.5 billion kepada 20 buah syarikat pengendali lebuhraya. Sembilan syarikat pengendali tol lebihraya menerima durian runtuh berjumlah RM380 juta daripada kenaikan kadar tol pada tahun 2008 sahaja.

43. Tumbuk-rusuk (kickbacks) sebanyak RM32 juta nilai eksport kayu balak oleh syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Ketua Menteri Sarawak dan ahli keluarganya.

44. Dua kali menanggung kerugian (bailout) oleh Malaysia Airline System (MAS) yang berjumlah sebanyak RM7.9 billion. Pada ketika MAS berhadapan dengan kerugian pada saban tahun, sebanyak RM1.5 juta telah dibelanjakan untuk membeli TIGA buah lukisan untuk menghiasi pejabat pengerusi MAS, Munir Majid. (Berkaitan dengan No. 11)

45. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pengangkutan Putra sebanyakRM4.486 billion.

46. Menanggung kerugian (bailout) STAR-LRT sebanyak RM3.256 billion.

47. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pembetungan Kebangsaan bernilaiRM192.54 juta.

48. Menanggung kerugian (bailout) Lebuhraya Seremban-Port Dickson sebanyak RM142 juta.

49. Menanggung kerugian (bailout) Penjara Kuching bernilai RM135 juta.

50. Menanggung kerugian (bailout) Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam sebanyakRM8.3 juta.

51. Menanggung kerugian (bailout) Le Tour de Langkawi sebanyak RM3.5 juta.

52. Agihan secara borong ratusan juta saham di Bursa Malaysia dengan berselindung di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB) kepada kroni, kaum keluarga, anak-anak para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

53. Pindah-milik puluhan ribu hektar tanah-tanah komersial dan konsesi pembalakan kepada anak-anak serta kaum keluarga para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

54. Kerugian Petronas sejak tahun 1997 apabila menandatangani perjanjian dengan ENAM PENAMA yang tidak didedahkan dalam dagangan hadapan petroleum negara dengan kadar harga murah untuk jangkamasa yang panjang. Apabila harga bahan petroleum meningkat, Petronas kekal menjual kepada ENAM penama ini pada harga murah yang telah dipersetujui.

Bagi menampung penggunaan bahan petroleum dalam negara, Petronas terpaksa membeli daripada pembekal luar dengan kadar semasa dan mengakibatkan Rakyat terpaksa menanggung kenaikan harga mengikut pergerakan harga minyak dunia. Sepatutnya, tanpa perjanjian dagangan hadapan, Petronas memperoleh keuntungan yang besar mengikut harga pasaran semasa. Dengan keuntungan ini, Petronas dapat berkongsi harga bahan petroleum yang murah untuk kegunaan Rakyat.

Dan manusia yang bertanggungjawab mengatur perjanjian dagangan hadapan yang merugikan Petronas dan Rakyat ini adalah merupakan manusia yang paling lantang bersuara sekarang ini - Mahathir Muhamad. Dan beliau ingin kekal menjadi penasihat Petronas hingga mati bagi melindungi identiti ENAM JAHANAM yang menghisap darah Rakyat melalui keuntungan Petronas.

55. RM5700 untuk membeli seunit jek kereta yang berharga RM50. (*)

56. Kenderaan milik kerajaan meneguk setangki petrol bernilai RM113 dalam tempoh beberapa minit. (*)

57. Platform tiang bendera berharga RM990 dibeli dengan harga RM30,000(*)

58. Thumb drive berharga RM90 dibeli dengan harga RM480 (*)

59. Kabinet simpanan barang berharga RM1,500 telah dibeli dengan hargaRM13,500 (*)

60. Pembelian seunit lampu suluh bernilai RM35 telah dibayar dengan hargaRM143. (*)

(*) - yang dinyatakan adalah sebutharga untuk SATU UNIT. Kerajaan membeli dalam bentuk pukal antara puluhan hingga ribuan unit item yang sama.


61. Perbelanjaan kempen 1Malaysia yang dibayar kepada APCO sebanyakRM76.8 juta.

62. Membayar subsidi RM17 billion kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP)

63. Cincin berlian bernilai USD24 juta untuk Ro$mah --- kononnya pembelian telah dibatalkan – berapa pula jumlah ganti rugi yang terpaksa rakyat bayar?

64. Satu laman web 1pengguna bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dibina dan diselenggarakan dengan belanjaRM1.4 juta.

65. Projek e-mel 1Malaysia yang menelan belanja RM50 juta.

66. Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku – kerugian sebanyak RM3.3 billion.

67. Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) – rugi RM6.75 bilion

68. Rosmah sewa bilik hotel RM100,000 satu malam di Burj Al-Arab Dubai!!

69. Rosmah dan Najib sewa penthouse di Hotel Darling di Sydney pada kadarRM65,100untuk sehari semalam.

70. “Lawatan Sambil Belajar” ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh Rosmah and the Gang (FLOM @ First Lady of Malaysia) ditanggung kerajaan berjumlahRM134,317.76.

71. Memperuntukkan dana RM100 juta setahun untuk Rosmah berbelanja dalam projek peribadi ‘Permata Negara’nya.

72. Perbelanjaan oleh Rosmah untuk mengendalikan Sidang Kemuncak Wanita Pertama yang melibatkan 15 orang wanita isteri Ketua-ketua Negara yang majoritinya daripada negara-negara Afrika yang menelan belanja RM4.5 jutauntuk tempoh TIGA hari.


73. Kos ubah suai Seri Perdana sebanyak RM12.5 juta.


74. Bil elektrik kediaman rasmi PM dan TPM di Seri Perdana sebanyakRM160,000sebulan.

75. Insinerator di Broga, Semenyih, kerajaan BN yang di atas kebodohan mereka tidak mendengar keluhan rakyat, terpaksa membazirkan berbilion ringgit membatalkan projek tersebut. Insinerator yang seberat 1,500 tan dan menggunakan teknologi ‘fluidized bed gasification’ yang dikatakan terbesar di Asia ditaksirkan menelan belanja RM1.5 bilion (lebih kurang USD395 juta) untuk dibina dan RM200 juta (USD53 juta) bagi kos operasinya setiap tahun.

76 .gua dgn ini isytihar akan terus menyokong kepimpinan Najib Razak dan barisan nasional yang di pimpinnya, tanpa jasa mereka, negara tidak akanberhutang sebanyak rm 565 biliion ringgit, gua ucapkan tahniah.. kah kah kah
by @tiewnama on twitter

harakahdaily"

Biar gambar berbicara... dulu. kini dan selamanya...

http://omakkau.blogspot.com, 02 Ogs 2012

Tiada ulasan: