Jumaat, 3 Ogos 2012

CARA LOGIK BOLEHKAH BELIAU BUAT RUMAH@ISTANA BEGITU BESAR LAGI MAHAL....DENGAN IMBUHAN GAJI DAN ELAUN2 YANG ADA....AKHIRAT DIBICARAKAN LAGI...JAWAB DENGAN AMALAN2 DIDUNIA...BILA ANGGOTA2 BADAN MENJADI SAKSI...VIDEO2 KITA DITAYANG OLEH ALLAH SWT

George Kent nafi gagal penilaian teknikal
6:47PM Ogos 2 2012
Syarikat kerjasama George Kent-Lion Pacific menafikan pihaknya gagal dalam penilaian teknikal sebelum dianugerahkan projek sambungan LRT Ampang bernilai RM1.1 bilion.

Pengarah eksekutif George Kent, Ir Dr Cheong Thiam Fook sebaliknya berkata, syarikatnya telah terbukti berpengalaman dalam bidang kejuruteraan dan kemahiran pengurusan untuk menyelesaikan projek itu.

"Kami dengan tegas menyangkal dakwaan tidak berasas bahawa kerjasama George Kent-Lion Pacific gagal dalam penilaian penuh teknikal dan komersial.

"Juga tiada sebarang persoalan lagi bahawa George Kent mempunyai kunci kira-kira yang sihat dan dalam kedudukan kewangan yang kukuh, yang ditunjukkan dalam angka teraudit," katanya.

Dalam kenyatannya petang ini, Dr Cheong juga berkata, pihaknya yakin akan dapat menyelesaikan projek sambungan LRT Ampang berdasarkan kos dan masa yang ditetapkan.
"Kami bangga menjadi entiti di Malaysia yang dipilih untuk menerajui projek ini selepas penilaian yang panjang dan ketat oleh pelbagai jawatankuasa pakar sebelum akhirnya diluluskan...," kata Dr Cheong.

Syarikat Prasarana Negara Bhd kelmarin secara rasmi mengumumkan bahawa kontrak sambungan LRT Ampang dianugerahkan kepada syarikat kerjasama George Kent-Lion Pasific.


BALASAN TOLAK HUKUM ALLAH...

Pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh dengan cara hidup masyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah.

Malangnya walaupun tinggal di bumi yang terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolok mata.Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan bagi seorang per
empuan daripada pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya.

Gadis itu dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu, ada seorang tua yang dipenuhi uban menegurnya:

“Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu lebih baik daripada kamu berpakaian begini yang pastinya menjadi mangsa pandangan liar kaum lelaki…. ” nasihat orang tua itu.

Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan yang mengejek:

“Siapalah kamu hai orang tua? Adakah kamu cuba nak ingatkan aku supaya menutup aurat sepenuhnya sedangkan bapa kandungku sendiri tidak pernah menasihatiku?

Apakah kamu mahu aku berpakaian menutup aurat sedangkan aku masih mahu bebas menayangkan tubuh badan ku di khalayak ramai?Apakah di tangan kamu ada anak kunci syurga?

Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada di syurga atau neraka?”

Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat menghiris perasaan orang tua itu, gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu, si gadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadi sambil melafazkan kata-kata yang lebih dahsyat.

” Jika ISLAM itu BENAR, tempatkan bilikku di Neraka, Ambil handphone ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka jahanam untukku,” katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui bahawa dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab.

Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan daripada si gadis manis. Sayang sekali, wajahnya yang ayu tidak sama dengan perilakunya yang buruk. Penumpang-penumpang yang lain turut terdiam malah ada yang menggelengkan kepala kebingungan.

Semua yang di dalam bas tidak menghiraukan gadis muda yang tidak menghormati hukum-hakam agama itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan akan menghina agama dengan lebih teruk lagi.

Sepuluh minit kemudian bas pun tiba di perhentian. Gadis seksi bermulut celupar tersebut tertidur di muka pintu bas. Puas pemandu bas termasuk para penumpang yang lain mengejutkannya tapi gadis tersebut tidak sedarkan diri. Tiba tiba orang tua tadi memeriksa nadi si gadis. Sedetik kemudian dia menggeleng-gelengkan kepalanya.

Gadis itu telah kembali menemui Tuhannya dalam keadaan yang tidak disangka. Para penumpang menjadi cemas dengan berita yang menggemparkan itu. Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh ke pinggir jalan. Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazah tersebut. Tapi sekali lagi mereka terkejut. Sesuatu yang aneh menimpa jenazah yang terbujur kaku di jalan raya.

Mayatnya menjadi hitam seolah-olah dibakar api. Dua tiga orang yang cuba mengangkat mayat tersebut juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampir melecur sebaik saja menyentuh tubuh si mayat. Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu.

Begitulah kisah ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malang tersebut. Apakah hasratnya menempah sebuah bilik di neraka dimakbulkan Allah? Na’uzubillah, sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atas segala sesuatu.

Sangat baik kita jadikan iktibar dan pelajaran dengan kisah benar ini sebagai Muslim sejati. Jangan sesekali kita mempertikaikan hukum Allah mahupun sunnah RasulNya s.a.w. dengan mempersendakan atau mengejek.

Kata kata seperti ajaran Islam tidak sesuai lagi dengan arus kemodenan dunia hari ini atau sembahyang tidak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya adalah kata-kata yang sangat biadab dan menghina Allah, pencipta seluruh alam.

Ingatlah teman, kita boleh melupakan kematian, tetapi kematian tetap akan terjadi kepada kita. Hanya masanya saja yang akan menentukan bila kita akan kembali ke alam barzakh. Janganlah menjadi orang yang bodoh, siapakah orang yang bodoh itu?

Mereka itulah orang yang ingin melawan Tuhan Rabbul ‘alamin. Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Tuhan bererti anda ingin melawan arahan Tuhan.

Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang-undang sekolah, dalam pekerjaan anda tertakluk dengan undang-undang yang dilakar oleh majikan anda, di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang-undang negara anda.

Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu sehingga terlalu prihatin takut kalau melanggar undang-undang tersebut . Apabila anda berpijak di bumi ini, anda juga tertakluk dengan undang-undang yang telah di gubal oleh yang pemilik yang menjadikan bumi ini.

Setiap Sultan ada taman larangannya, begitu juga Allah s.w.t. taman laranganNya adalah perkara-perkara yang telah diharamkan bagi hamba-hambaNya di muka bumi ini. Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita petunjuk di atas jalan yang benar dan agar

Dia memberikan kekuatan agar kita sentiasa dapat menjaga lidah kita, amin.Kisah ini dikongsikan dan diceritakan bersama oleh sahabat saya sendiri yang berasal di Malaysia dan kini berada di perantauan sana.

Wallahukhlam..

- gambar sekadar gambar hiasan sahaja

PKR: Dasar automatif kami untungkan pemilik kereta
3:39PM Ogos 2 2012
Dasar automotif cadangan PKR akan memberi manfaat kepada pemilik kereta sedia ada yang masih membayar ansuran kerana mereka akan mampu memakai kereta lebih baik tetapi tetap membayar jumlah yang sama.

NONEBagaimanapun, Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli (kanan) berkata, pemilik kereta akan hanya memperoleh manfaat jika bertukar kepada kereta baru.

Ini kerana, dasar automotif yang dicadangkan PKR akan menyebabkan harga kereta terpakai turun ekoran penghapusan duti eksais, tambahnya.

Untuk menggambarkan perkara itu, Rafizi memberikan contoh seorang yang membayar ansuran RM600 sebulan dan masih berhutang sebanyak RM40,000 dengan bank.

Apabila duti eksais dihapuskan, harga kereta tersebut akan jatuh kepada RM25,000 dan sekiranya dijual di pasaran kereta terpakai, pemiliknya akan rugi RM15,000.

Bagaimanapun, jika pemilik kereta itu menukar kereta dan menaik taraf kepada kereta lebih baik, harga kereta lebih rendah dalam pasaran akan membolehkannya membeli kereta yang lebih baik pada harga RM40,000 dengan ansuran bulanan RM600 yang sama.

"Kalau saya, saya sanggup bayar RM600 sebulan untuk kereta Honda berbanding RM600 sebulan untuk Proton Saga," jelasnya kepada Malaysiakini selepas sidang media.
K'jaan gugur rayuan, Ramli dapat ganjaran RM753,000

  • Hafiz Yatim
  • 2:20PM Ogos 2 2012
Pihak pendakwa telah menarik balik rayuannya berhubung saman terhadap bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Perdagangan, Datuk Ramli Yusuff di Mahkamah Rayuan baru-baru ini.

Berikutan ini, kerajaan telah bersetuju untuk membayar ganjaran dan pencen Ramli, berjumlah RM753, 000 yang telah ditahan selepas beliau digantung perkhidmatan tiga bulan sebelum dijadualkan bersara pada penghujung tahun 2007.

NONERamli memberitahu Malaysiakini bahawa beliau telah menerima sepucuk surat bertarikh 12 Julai yang memaklumkan bahawa pendakwa telah menarik balik rayuannya.

"Ini adalah yang terakhir daripada lima pertuduhan yang saya telah disalah dituduh sejak 2007," katanya.

"Saya telah bernazar untuk menggunakan semua wang ganjaran itu untuk membantu membina sebuah masjid di kampung saya di Kampung Bunut Susu, Pasir Mas. Saya telah membuat nazar itu sejak didakwa kerana saya mahu nama saya dibersihkan," kata bekas pegawai tinggi polis itu.

Awal hari ini, SPRM menarik balik rayuan terhadap pembebasan peguam Rosli Dahlan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
Tiada kes prima facie, kata Peguam Khir Toyo

  • Hazlan Zakaria
  • 5:01PM Ogos 2 2012
Peguam kepada Dr Mohd Khir Toyo berhujah bahawa tuduhan rasuah terhadap bekas menteri besar Selangor itu yang kemudiannya disabitkan terhadap tuduhan tersebut, adalah salah kerana tidak ada kes prima facie terhadapnya.

ramli yusuff asset declare case 120310 muhammad shafee abdullahPeguam Datuk Shafee Abdullah (kanan) memberitahu Mahkamah
Rayuan hari ini bahawa bagi tuduhan rasuah selaku kakitangan awam, pihak pendakwa tidak pernah membuktikannya secara meyakinkan bahawa Khir telah melakukannya, dengan berhujah bahawa definasi penjawat awam di bawah Kanun Keseksaan tidak merangkumi menteri besar.

Paling baik, tegasnya, MB adalah eksekutif kerajaan negeri tetapi itu tidak menjadikannya seorang kakitangan awam.

Tambahan lagi, beliau mengkritik pihak pendakwa menggunakan undang-undang negeri yang mengawal Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), untuk menggambarkan Khir sebagai kakitangan awam kerana dia pengerusi entiti tersebut, berhubung dengan tuduhan di bawah Kanun Keseksaan yang merupakan undang-undang persekutuan.

Amalan sedemikian, katanya, mengancam melanggar perlindungan perlembagaan mengenai pemisahan kuasa antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri.

khir toyo mansion 060709 08Oleh itu, beliau menegaskan bahawa Khir tidak dianggap
sebagai penjawat awam dan pertuduhan itu tidak sepatutnya dibuat terhadapnya.

Beliau juga berhujah bahawa hakim terkhilaf dalam menolak nilai pasaran sebagai kayu pengukur untuk menilai harta yang terlibat dalam kes rasuah itu, kerana ini adalah tanda aras sebenar untuk penilaian hartanah.

Keputusan hakim itu, katanya, juga tidak tidak mengambil kira bahawa nilai sebuah rumah yang siap sepenuhnya dan berkelengkapan baik sebagai harta pada tahun 2004, tidak boleh sama dengan rangka sebuah rumah tanpa CF pada tahun 2007 apabila Khir membelinya.
Petugas sekolah agama didakwa cuba cabul pelajar
5:51PM Ogos 2 2012
Seorang petugas sekolah agama di Kemaman ditahan kerana didakwa cuba mencabul enam pelajar lelaki sekolah itu, sejak beberapa bulan lalu.
  
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri ACP K Manoharan berkata kejadian dipercayai berlaku sekitar Mei hingga Julai lalu, di asrama sekolah berkenaan.
  
Katanya, keenam-enam pelajar itu berusia antara 9 hingga 14 tahun.
  
Petugas berusia 29 tahun itu didakwa cuba memaksa pelajar berkenaan melakukan perbuatan yang tidak bermoral.
  
"Kerana tidak tahan dengan perbuatan itu pelajar berkenaan mengadu kepada guru sekolah sebelum membuat laporan di Balai Polis Kemaman kira-kira 10 malam semalam," katanya kepada pemberita di Kuala Terengganu hari ini.
  
Bertindak atas laporan itu, polis, katanya menahan petugas berkenaan di asrama sekolah sejurus menerima laporan.
  
Suspek yang berasal dari Kedah itu ditahan reman tujuh hari dan kes disiasat mengikut Seksyen 377E Kanun Keseksaan kerana merangsang kanak-kanak untuk melakukan perbuatan kelucahan terlampau, katanya.

- Bernama
Polis rekod keterangan tan sri, ahli politik isu ijazah palsu

  • Bernama
  • 4:41PM Ogos 2 2012
Polis telah mengambil keterangan daripada 40 individu termasuk bergelar Tan Sri dan ahli politik bagi membantu siasatan kes pembelian ijazah palsu daripada sebuah syarikat di Subang Jaya.

Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk A Thaiveegan berkata mereka yang terlibat dan belum diambil keterangan diminta untuk tampil membantu pihak polis menyelesaikan siasatan kes tersebut.

Beliau memberi jaminan bahawa individu yang tampil memberi keterangan tidak akan ditahan.

Selangor deputy police chief A Thaiveegan"Ijazah ini tidak diiktiraf dan tidak disahkan kerajaan. Oleh itu, kita minta mereka yang terbabit membeli ijazah palsu ini agar tampil ke depan secara sukarela," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, di Shah Alam hari ini.

Pada 16 Julai lepas, sebuah akhbar tempatan membongkar kegiatan menjual ijazah palsu oleh institusi pendidikan di Subang Jaya yang mendakwa bekerjasama dengan tiga universiti luar negara sebagai rakan usaha sama mereka.

Dalam laporan itu, institusi terbabit didakwa menawarkan ijazah pada harga RM6,500 bagi sarjana muda, RM8,500 (sarjana) dan RM10,500 (PhD), dan seramai 525 graduan palsu termasuk orang kenamaan telah membeli ijazah itu tanpa perlu menghadiri kuliah, mengambil ujian dan menghantar kertas kerja.

Sementara itu mengenai kes rompakan kedai emas di dalam sebuah pasar raya di Jalan Kebun di Shah Alam, semalam, Thaiveegan berkata polis sedang meneliti rakaman kamera litar tertutup (cctv) yang dipasang di pasar raya berkenaan dan dalam proses mengambil keterangan daripada beberapa saksi di lokasi kejadian.

Dalam kejadian kira-kira 11.50 pagi semalam, sekumpulan lelaki bersenjatakan tukul besi, parang dan sejenis alat dipercayai pistol telah merompak kedai emas dengan memecahkan cermin pameran dan melarikan barangan kemas bernilai RM10,000 dalam 40 saat.

Kesemua suspek berpakaian sedondon berwarna kuning berjalur merah dan berjaket hitam serta bertopi keledar tutup muka penuh.

- Bernama
Kes kematian Syaleza: Polis rekod keterangan 10 individu
4:57PM Ogos 2 2012
Polis telah mengambil keterangan 10 individu bagi membantu siasatan kes eksekutif pentadbiran stesen televisyen TV9 Syaleza Jaffar yang ditemui mati di rumahnya di Apartmen Saujana, Damansara Damai, Petaling Jaya, Sabtu lepas.

Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk A Thaiveegan berkata dua daripada 10 individu itu ialah rakan sekerja allahyarham manakala lapan lagi merupakan jiran terdekatnya.

"Polis akan mengumpul kesemua bukti berdasarkan keterangan yang telah diambil, dan kita berharap kes ini dapat diselesaikan dengan kadar segera dengan adanya keterangan-keterangan ini," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, di Shah Alam hari ini.

Beliau berkata berkemungkinan ada beberapa saksi lagi yang akan dipanggil untuk dirakamkan percakapan mereka berkaitan kes itu.

Syaleza, 31, ditemui mati oleh suaminya dalam bilik tidur rumah mereka, dan hasil bedah siasat menunjukkan terdapat kesan jerutan di leher wanita itu.

Susulan itu, polis menahan seorang lelaki yang merupakan anggota keluarga terdekat Syaleza di Segamat, Johor pada 10.15 malam pada Ahad lepas bagi membantu siasatan kes itu.

Thaiveegan berkata setakat ini tiada tangkapan baru dibuat dan lelaki yang bekerja di bahagian teknologi maklumat di sebuah firma itu direman sehingga 6 Ogos.

Kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.
Situasi Syria runcing, Annan undur Duta Khas

2 Ogos 2012
Annan bawa misi baru temu Presiden Syria.
Kofi Annan ketika mengadakan pertemuan dengan Bashar al-Assad di Damsyik Mac lalu.
NEW YORK - Duta khas Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan Liga Arab, Kofi Annan yang dilihat kecewa dan gagal dalam misinya, akan melepaskan jawatan beliau akhir bulan ini di sebalik peningkatan pertempuran dan keganasan di Syria sejak kebelakangan ini.
Jun lalu, Annan pernah berkata Syria sedang berada di ambang perang saudara. Keputusan itu dilihat sebagai satu tamparan ke atas usaha mencari penyelesaian kepada konflik lebih 17 bulan.
Setiauasaha Agung PBB, Ban Ki-moon mengumumkan bahawa Annan memutuskan untuk tidak menerima tawaran mandat jawatannya disambung apabila ia berakhir penghujung bulan ini.
Annan, bekas Setiausaha Agung PBB, sebelum ini mengusahakan pelan damai enam perkara bagi menamatkan konflik di Syria, yang berlarutan sejak awal tahun lalu.
Ki-moon berkata, beliau sedang berunding dengan Liga Arab untuk mencari penggantinya bagi meneruskan usaha mencari damai di Syria.
Annan dilantik sebagai Duta Khas Februari lalu dan telah mengadakan dua pertemuan dengan Presiden Syaria, Bashar al-Assad.
Antara lain, beliau juga mengutarakan idea kerajaan perpaduan di negara dalam usaha mencari penyelesaian.
"Saya kekal yakin bahawa pertumpahan darah bukan jawapannya, setiap hari hanya akan menjadikan penyelesaian semakin sukar, dengan membawa keadaan ke arah lebih buruk," kata beliau.
Usaha Annan yang disokong oleh masyarakat antarabangsa memfokus usaha mengakhiri penggunaan senjata berat, memudahkan penyaluran bantuan, kebebasan media dan demonstrasi, dan proses politik diterajui rakyat Syria bagi memenuhi aspirasi dan kebimbangan rakyat negara itu.

-Bernama

Rais, Abby, Zunar dan Majlis Profesor

Ahmad Lutfi Othman, 02 Ogs 2012
Saya cuba bercuti daripada menulis dan memberi tumpuan kepada rawatan bagi memulihkan serangan strok awal Julai lalu. Ramai teman turut menasihatkan agar dimanfaatkan kesempatan itu untuk mengimarahkan sepenuhnya Ramadan, yang menghampiri 10 malam terakhir -- tempoh paling berharga, yang menjanjikan seribu satu anugerah langsung dari Ilahi.

Berdepan situasi politik tanahair yang tidak pernah reda, termasuk semasa berpuasa (seorang rakan mengingatkan, Rasulullah berdepan perang besar juga di bulan Ramadan), sukar sekali "beruzlah" daripada kebingitan sekeliling yang menggemakan tuntutan melakukan perubahan. Terasa resah dan semacam perasaan bersalah menyelubungi diri. Partisipasi politik, biarkan sekadar melafazkan satu slogan atau mengungkapkan satu kalimah perlu diteruskan.

Ya, biarlah jasad dilihat lemah tidak bermaya, namun pemikiran harus terus menerawang atau sekurang-kurangnya impian dan angan-angan tidak mati terpenjara. Lama dahulu, kira-kira 20 tahun lepas, saya pernah mencadangkan agar cuti panjang hari raya ditukar kepada cuti akhir Ramadan. Walaupun tidak ramai menyahutnya, tetapi saya kira tidak sedikit yang mula memilih untuk melapangkan masa, termasuk dengan beriktikaf di masjid pada 10 Ramadan terakhir.

Seperti saya tekankan minggu lalu, peluang menonton program televisyen semasa bercuti sakit ini juga menyerlahkan propaganda berterusan Umno-BN, yang dipakejkan secara tergesa-gesa dan "kasar sekali". Menunggu siaran Buletin Utama TV3, kita dipaksa menatap "iklan tidak berbayar", yang terus memomokkan Bersih 3.0 sedangkan himpunan itu telah berlangsung lebih 100 hari lalu, tanpa sebarang implikasi negatif buat rakyat.

Semasa strategis media dan perancang kempen Perdana Menteri Najib Razak bertungkus-lumus memerah otak berusaha menarik keyakinan rakyat kepada BN, bagi memastikan bos mereka tidak mengesahkan kebenaran teori RAHMAN, melalui pelbagai taktik dengan menggunakan pelbagai kemudahan dan dana awam, satu demi satu umpan BN itu "kantoi".

Bermula dengan tema Hari Kebangsaan yang kontang nilai patriotisme -- "55 Tahun Janji Ditepati" -- disusuli dengan lagu dan lirik tema hari merdeka yang "sarat dengan propaganda murahan BN". Lebih memalukan liriknya dicipta Menteri Kebudayaan, Kesenian, Penerangan dan Komunikasi, Dr Rais Yatim, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Sambutan Hari Kemerdekaan.

Setakat petang Selasa lalu, berdasarkan laman YouTube yang memuat naik lagu tema tersebut, yang meraih lebih 170,000 kunjungan, seramai 20,546 penonton klik "tidak suka" manakala hanya 297 klik "suka". Media baru, terutama laman-laman sosial menyaksikan lagu itu diperlekeh serta dijadikan bahan jenaka, khususnya oleh anak-anak muda.

Penulis lirik yang memenangi Anugerah Juara Lagu, Buddhi Hekayat menyifatkan lagu itu sebagai satu "propaganda yang kasar". Katanya, lirik "Janji sudah ditepati, kini masa balas budi" adalah seperti "meletak pisau ke leher rakyat".

Bob Lokman, yang menulis lirik lagu Isabella, dan kini kerap muncul di pentas PAS, berkata lagu tema itu "murah dari segi tulisan, tiada nilai puitis, kata-kata yang digunakan sangat murah, tiada nilai patriotik."

"Lagu patriotik perlu sesuatu yang menimbulkan semangat rakyat, bukan mengajar mereka membodek. Lagu ini membodek dan memberitahu orang yang mereka tiada pilihan. Ia kempen politik dan bukannya lagu Hari Kebangsaan," tambahnya.

Sementara Najwan Halimi, Timbalan Ketua Penerangan Angkatan Muda KeADILan mengungkapkan dengan baik sekali: "Pendengar yang bijak pasti dapat memahami bahawa lirik lagu itu secara tersirat bertujuan memerangkap minda khalayak seolah-olah Umno-BN berjaya menepati janji dan kini telah sampai masanya rakyat mengundi Umno-BN dalam PRU13 sebagai membalas budi atas janji-janji tersebut."

Beliau turut menyinggung: "Alangkah jeleknya bila mana lirik rap pada rangkap terakhir lagu itu diselit dengan istilah (Bantuan Rakyat 1Malaysia) BR1M, klinik dan kedai yang berorientasikan retorik 1Malaysia. Apa kaitan BR1M, klinik dan kedai dalam proses penyampaian mesej kemerdekaan dan semangat patriotisme kepada rakyat?"

Usaha Umno menafikan peranan pejuang kemerdekaan, terutama daripada golongan kiri dan kalangan ulamak sudah diketahui umum. Begitu juga dengan sambutan perayaan Hari Kebangsaan, terutama semasa ulangtahun ke-50, yang mendedahkan sikap rakus Umno untuk mempolitikkannya secara keterlaluan.

Rupanya ia semakin menjolok mata ketika elit parti itu rasa tambah terancam; sepertimana orang kelemasan, apa saja mahu digapai untuk menyelamatkan diri. Soalnya, belum cukupkah dengan segala insentif dan pemberian one-off, bagi membeli sokongan rakyat?

Saya pernah mengingatkan tentang "strategi makan tuan" oleh elit pemerintah di saat-saat akhir kejatuhan regim. Mereka tidak dapat membaca petanda jelas rasa kebencian massa sehingga melakukan tindakan atau pendekatan yang sebenarnya menaikkan lagi amarah orang ramai. Lihatlah apa yang dilakukan, misalnya oleh Suharto dan Hosni Mubarak, sebelum rakyat bangkit menyeret kedua-duanya turun. Segala yang dibuat serba tidak menjadi.

Penganalisis politik terkemuka, Dr Mohammad Agus Yusoff, dilihat seperti mengulas isu ini dalam akaun facebook: "Tema Merdeka tahun ini pun sama (tidak menarik). Tak ada jiwa (soul) dan kosong mesejnya. Tidak ada semangat patriotik, tidak meniupkan rasa tanggungjawab warga pada negara, dan mempunyai agenda tersembunyi yang tidak jelas. Dekat pilihan raya, sepatutnya semua kerja mesti bermula dengan langkah pertama yang betul."

Ya, Umno nampaknya banyak melakukan kesilapan, tetapi bagaimana dengan strategi Pakatan Rakyat pula?

II.

Perkembangan golongan artis mahupun personaliti dunia seni yang semakin ramai menyokong Pakatan, khususnya PAS -- malah turut sama memeriahkan pentas ceramahnya -- menarik perhatian ramai.

Saya sudah dua kali mengulas fenomena ini. Dalam beberapa hal, komen kartunis Zunar seakan-akan tidak jauh berbeda. Beliau mahu artis berkenaan bukan hanya berceramah tetapi harus terus berkarya sebagai seniman dan budayawan.

Zunar, dan sebelum itu, beberapa penggiat seni yang "condong kepada oposisi" juga menekankan agar kerajaan negeri Pakatan Rakyat dapat memberi sokongan dana dan ruang untuk berkarya. Saya kira, mereka belum berpuas hati dengan komitmen yang ditunjukkan kerajaan Pakatan terhadap usaha memartabatkan seni budaya.

Apa pun, reaksi Abby Abadi wajar diteliti. Katanya, dunia seni yang Islamik hanya akan wujud selepas PAS mengambil alih tampuk pemerintahan negara.

“Dalam situasi artis yang berhijrah (menyertai PAS) seperti saya, Zunar kena faham keadaan artis-artis yang menyertai PAS khususnya wanita. Jadi bila berhijrah ruang untuk berkarya agak terbatas, yang berlakon dan menyanyi, memerlukan filem, drama dan rancangan yang bercorak Islamik. Artis-artis seperti kami hanya akan berkarya semula dalam bidang seni apabila sudah disediakan 'padang' yang bersesuaian dengan Syariah Islam," kata Abby.

Nah, harapan cukup tinggi disandarkan oleh artis-artis yang "berhijrah" itu kepada PAS. Pastinya PAS sudah bersedia untuk menyediakan 'padang' itu, dan bagi sesetengah pihak, ia tidak semestinya perlu menunggu sehingga kerajaan persekutuan yang baru dibentuk. Justeru, pemimpin dan aktivis Parti Islam itu harus melihat dunia hiburan dan seni budaya dalam dimensi lebih menyeluruh dan tidak dikongkong oleh "perspektif lama yang kontroversi".

"Kita mesti galakkan mereka dalam dunia seni budaya, mungkin pengalaman di Iran boleh dirujuk. Walaupun dipandu dengan adab-adab Islami, seperti menutup aurat dan tidak menyentuh pasangan yang bukan muhrim, filem-filem Iran misalnya mendapat pengiktirafan dunia, termasuk daripada Barat," pandangan seorang pemimpin kanan PAS.

"Saya bimbang mereka tidak dapat bertahan di pentas ceramah, khususnya selepas PRU13 nanti," kata seorang pensyarah sains politik. "Sekarang, dengan mood politik yang ada, memang ramai audien. Benar, Pakatan mesti fikirkan ruang, sokongan dan dana untuk mengembangkan kreativiti mereka," tambahnya.

Dalam pada itu, penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, 31 Julai lalu, berkaitan rampasan buku Zunar dan tangkapan yang dibuat terhadap kartunis genius itu, bagi saya, satu kemenangan moral buat karyawan di negara ini. Kerajaan diminta memulangkan balik buku-buku kartun Zunar, Cartoon-O-Phobia,  yang dirampas dan membayar ganti rugi kepadanya.

Semasa menziarahi saya di Wad HUKM baru-baru ini, Zunar memaklumkan beliau tidak menuntut jumlah ganti rugi dan menyerahkannya kepada budi bicara mahkamah. Ternyata segala cabaran yang menimpanya selama ini langsung tidak membekas terhadap kreativitinya, malah makin merangsang beliau.

Buku-buku politik saya, termasuk akhbar tidak berkala yang tiada (sebenarnya, tidak perlu) permit, juga pernah dirampas, dengan jumlah naskhah yang begitu banyak, membabitkan kerugian ratusan tibu ringgit. Kesalahannya cukup kecil, sekadar tidak meletakkan alamat pencetak dalam penerbitan berkenaan.

Karya Zunar juga begitu. Buku-bukunya dirampas tanpa alasan kukuh, dia sendiri ditahan dan pengilang serta pengedarnya diugut. Isu kebebasan berkarya di Malaysia masih belum berakhir.

III.

Tentunya tidak ramai yang mengambil berat soal perbincangan Meja Bulat "PRU13: Malaysia Pilih Siapa?" anjuran Kluster Politik, Keselamatan dan Hak Ehwal Antarabangsa, Majlis Profesor Negara, baru-baru ini.

MPN, jika dilihat sosok tertentu yang selalu mengeluarkan kenyataan akhbar, dilihat tidak lebih daripada "pembodek" Umno-BN dan ini tentunya perkembangan yang menyedihkan dunia intelektual kita. Malah, dalam suasana amat mencabar buat pemerintah, apa saja akan dimanipulasi oleh Umno, 'kan?

Namun begitu, saya cuba melihat sedikit sisi positif yang boleh dimanfaatkan, terutama oleh aktivis Pakatan, khususnya PAS yang banyak disentuh dalam kajian itu. Saya tidak berminat dengan hasil tinjauan berkaitan sokongan meningkat kepada Najib atau keupayaan BN merampas Kedah ataupun Selangor.

Saya sekadar mengingatkan tentang kemungkinan kemerosotan sokongan pengundi Melayu terhadap PAS, di kala DAP dilihat berjaya meningkatkan sokongan Melayu terhadapnya. Sedangkan jika sokongan itu bertahan seperti 2008 pun, PAS masih sukar membantu Pakatan menguasai Putrajaya.

Undi Melayu sememangnya cukup kritikal dalam PRU13, baik kepada PAS mahupun Umno. Kerajaan seperti telah berputus asa atau patah hati untuk meraih kembali sokongan masyarakat Tionghua tetapi tidak putus-putus berusaha mendekati kelompok pengundi Melayu, dengan pelbagai tawaran dan "durian runtuh".

Masa masih ada, semboyan belum dibunyikan, tarikh PRU13 tetap jadi teka-taki, dan ramai pemerhati merasakan ruang dan peluang tetap terserlah buat PAS menjinakkan hati dan jiwa orang Melayu terhadapnya ...

Apa khabar puasa kita?

Idris Ahmad, 02 Ogs 2012
Ramadhan sudah berlalu hampir separuh. Nampaknya masa berjalan begitu cepat sekali. Semua orang merasakan terlalu pantas masa berjalan, sehingga tidak sedar bahawa puasa sudah hampir separuh Ramadhan. Benarlah ini tanda akhir zaman sebagaimana nabi SAW peringatkan . Sabda Rasulullah SAW


“Tidak berlaku kiamat sehinggalah jarak masa menjadi dekat. Setahun seperti sebulan, sebulan seperti seminggu. Seminggu seperti sehari. Sehari seperti sejam. Sejam seperti api yang menyambar bahan bakar”.

Cuba kita bayangkan dulu jika kita berpuasa memang terasa begitu lama. Sekarang sebaliknya. Ini adalah petanda dunia sudah tua, ia akan menemui ajal yakni kiamat.

Bagi kita ahli Pas rebutlah peluang Ramadhan yang masih berbaki, terutama di malam sepuluh terakhir bagi merebut Lailatul Qadar. Perbanyakkan berdoa kerana ia adalah senjata mukmin yang paling kukuh untuk menghadapi cabaran masa depan. Mohonlah kepada Allah agar Allah berikan kekuatan Iman dan istiqamah dan kemenangan kepada perjuangan Islam di negara ini.

Beberapa perkara yang boleh kita muhasabah diri kita apabila separuh Ramadhan berlalu. Apakah ada peningkatan amal kita di dalam amalan sunat kita di dalam bulan Ramadhan ini. Jika tidak, cepat-cepat perhebatkan, kerana masih ada peluang. Ramadhan ialah bulan ibadah. Semua amalan digandakan oleh Allah yang maha pemurah kepada kita. Sebagaimana Nabi SAW bersabda “Siapa yang melakukan satu fardhu digandakan sampai tujuh puluh fardu, siapa yang melakukan amalan sunat, maka ia menyamai satu fardu”.

Ayuh jangan lepaskan peluang ini. Perbanyakkan amalan sunat kerana ia menampung kekurangan amalan fardu yang kita lakukan selama ini.

Solat tarawih jangan diabaikan. Tidak kiralah berapa kita mahu amalkan dari segi bilangan rakaat. Tidak perlu perbesarkan soal bilangan rakaat, kerana ia hanya sunat muakkad. Kesemuanya ada hujah masing-masing. Tidak perlulah polimik bilangan ini dibawa ke dalam jamaah sehingga membawa kepada masam muka di kalangan ahli jamaah. Perkara yang sudah lama dibincang sejak dahulu lagi. Apa yang penting ialah kita buat. Bukan perkara bilangan yang hendak kita polimikkan. Tidak ada makna jika perkara ini diperbesarkan sedangkan masalah Islam dihina, hukum Allah diketepikan, penindasan dan ketidak adilan berluasa di dalam masyarakat.

Apa yang penting, biarlah ruh tarawih dihayati oleh kita semua. Tidak ada makna jika buat lapan atau dua puluh, tetapi ruhnya hilang. Biarlah buat dengan tenang dan tertib. Imamnya membaca dengan keadaan tartil dan tenang.

Janganlah kita sebagai pejuang Islam sibuk hendak mencari imam yang cepat habis solat.
Tidak elok sangatlah kita jika kita bersikap sedemikian. Tarawih hanya ada pada bulan Ramadhan sahaja, tidak seperti ibadah lain setiap hari dan sepanjang bulan. Siapa boleh jamin kita mampu bertemu lagi di bulan Ramadhan akan datang. Berapa ramai kenalan, ahli keluarga, jiran kita yang tidak diberi peluang oleh Allah untuk bertemu Ramadhan pada tahun ini. Mungkin tahun depan kita juga tidak sempat bertemu Ramadhan. Oleh itu anggaplah Ramadhan ini terahir kepada kita. Azamlah terbaik untuk Ramadhan pada kali ini.

Bagaimana pula dengan al-Quran? Sudah berapa juzuk dihabiskan?. Mesti berazam supaya al-Quran dapat dikhatamkan. Amat memalukan kita sebagai ahli Pas terutama yang bertaraf pemimpin daripada pusat sehingga cawangan jika tidak mampu menghabiskan al-Quran sepanjang Ramadhan ini. Apa makna al-Quran menjadi rujukan parti, jika kita tidak membaca. Ketika masyarakat menolak kandungan al-Quran, jangan pula kita sebagai pejuang agama Allah tidak membaca al-Quran. Kerana membaca al-Quran adalah ibadah yang terbaik. Sebagaimana nabi SAW bermaksud “Sebaik-baik ibadah ialah membaca al-Quran”

Sesibuk mana sekalipun al-Quran tidak boleh disampingkan. Kita mampu habiskan al-Quran di dalam Ramadhan jika disiplinkan diri. Kebiasaan satu juzuk mempunyai 10 helai. Jika setiap waktu sebelum dan selepas solat sehelai insyaAllah, lima waktu dapat satu juzuk. Ertinya jika sebulan dapat khatam al-Quran.

Alhamdulillah kebanyakan masjid di kendalikan oleh orang yang minat dnegan Islam akan mengadakan tazkirah. Ini merupakan langkah yang bijak untuk proses pencerahan ilmu di dalam masyarakat. Kesempatan ini diambil dengan kehadiran mereka yang tidak berapa jinak dengan masjid. Selalunya akan hadir ke masjid untuk menunaikan solat tarawih. Cuma perlu ada kebijaksanaan untuk menghuraikan isi tazkirah yang membangkit kesedaran beragama dan rasa ingin kepada akhirat. Biarlah masanya jangan melebihi 30 minit, isinya tepat dan padat. Bagi ahli Pas jangan lepaskan peluang ini untuk mendapat motivasi dan maklumat yang membolehkan kita istiqamah di dalam perjuangan berlandaskan ilmu. Penuhilah dan renunglah butir-butir mutiara yang dikeluarkan oleh pentazkirah agar ia boleh menghidupkan hati supaya terus bersinar di dalam diri kita.

Ambillah peluang untuk sama-sama bangun dan bermunajat kepada Allah terutama di waktu dini hari (sahur) kerana ia adalah waktu yang mustajab Allah perkenankan permintaan hambanya. Perjuangan kita amat kritikal kehadapan. Musuh tidak akan biarkan kita meraih kemenagan dengan permaidani merah, mereka akan buat apa sahaja asalkan cita-cita mereka tercapai. Soal moral, dosa, pahala, syurga, neraka bukan perhitungan mereka. Mereka sudah buta hati dan hilang rasioanal. Apabila dunia sudah beraja di hati, maka agama diketepikan di dalam tindakan mereka. Maka Allahlah yang mesti dijadikan tempat pengaduan kita, dan penyerahan yang bulat kepadanya. Tidak ada kuasa yang akan dapat menandingi kuasa Allah. Firaun, Namrud, Haman megah dengan kuasa akhirnya tersungkur dengan kehendak Allah SWT.

Tiada ulasan: