Khamis, 2 Ogos 2012

TIADA SAPE BOLEH MELAWAN KEKUASAAN ALLAH SWT...KEMAMPUAN SERTA ILMU MANUSIA SANGAT TERHAD LAGI TERBATAS...JANGAN SOMBONG DAN TAKABURLAH...BILA2 ALLAH BOLEH MUSNAHKAN SATU2 NEGARA...MUSNAH KATA ALLAH...MAKA MUSNAHLAH

Amerika cipta robot sekecil serangga untuk membunuh musuh

http://pemudacheh.blogspot.com, 01 Ogs 2012
Sebuah laporan menunjukkan bahawa tentera AS telah menghabiskan berbilion-bilion dollar untuk membina pengawasan pesawat tanpa pemandu dan mengembangkan pesawat mikro yang boleh hadir dalam sekumpulan serangga sebagai mata-mata bersaiz kecil dan mampu terbang.
Sebuah laporan menunjukkan bahawa tentera AS telah menghabiskan berbilion-bilion dollar untuk membina pengawasan pesawat tanpa pemandu dan mengembangkan pesawat mikro yang boleh hadir dalam sekumpulan serangga sebagai mata-mata bersaiz kecil dan mampu terbang.
Menurut sumber internet yang dihimpun dari pelbagai pasukan penyelidik di Johns Hopkins University kerjasama dengan Pejabat Penyelidikan Ilmiah Tentera Udara AS di Wright-Patterson Air Force Base di Arlington, Virginia, mengatakan bahawa mereka sedang mengembangkan apa yang mereka sebut dengan kenderaan udara mikro MAV yang akan melakukan tugas sebagai perisikan di pelbagai tempat dan negara.
Serangga robot itu direka sedemikian rupa sehingga dengan mudah dapat menyusup kawasan bandar, walaupun faktor padatnya bangunan dan konsentrasi orang-orang, namun kewujudan enjin pembunuh ini tak terduga dan tanpa halangan dan sangat praktikal.
Robot serangga super mini ini juga boleh dikendalikan dari jarak jauh dan dilengkapi dengan kamera dan mikrofon built-in.
Walaupun peranti perisikan baru ini mempunyai kemampuan untuk mendarat tepat pada kulit manusia, dengan menggunakan super-mikron jarum bersaiz kecil untuk mengambil sampel DNA dan terbang lagi dengan kelajuan tinggi. Orang hanya akan merasa sedikit rasa sakit seperti gigitan nyamuk tanpa sensasi terbakar dan bengkak.
Drone serangga super surveilans ini sukar dikesan dan juga boleh menyuntik racun melalui pengenalan frekuensi radio mikro RFID sebagai peranti pengesan yang boleh menyusup di bawah kulit, dan dapat menyuntik racun ke tubuh musuh jika berlaku peperangan.
Pada awal tahun 2007, kerajaan AS dituduh secara diam-diam mengembangkan perisik serangga robot tersebut ketika para penunjuk perasaan anti perang di Amerika Syarikat menyaksikan beberapa benda terbang mirip dengan pepatung atau helikopter melayang-melayang di atas kepala mereka

AS tidak sendirian dalam membuat drone ini, terdapat negara seperti Perancis, Belanda dan Israel juga mengembangkan peranti yang sama.
Perancis juga telah mengembangkan kepakan sayap dengan bio-terinspirasi drone mikro. Sementara badan Netherlands BioMAV Biologically Inspired AI for Micro Aerial Vehicles juga telah mencipta drone burung Kakak tua AR.
Sementara itu, Israel Aerospace Industries IAI telah menghasilkan pesawat berbentuk kupu-kupu, beratnya hanya 20 gram, yang kemampuannya dapat mengumpulkan semua data perisikan yang disimpan di dalam bangunan.

Sementara drone serangga AS ini dilengkapi dengan kamera 0,15 gram dan kad memori, yang dikawal dari jarak jauh dengan helm khusus. Mengenakan helm, pembekal akan mendapati diri mereka dalam "badan kupu-kupu" dan melihat drone tersebut tepat seperti kupu-kupu secara real.

Rafizi, kami mendoakan kesejahteraan saudara

Aspan Alias, 01 Ogs 2012
Penahanan Rafizi Ramli, pengarah strategi PKR, pagi ini tidak memeranjatkan saya kerana tanda-tanda yang pentadbiran Najib akan menggunakan apa sahaja kuasa yang ada kepada beliau untuk menekan orang seperti Rafizi. Bagi UMNO dan pimpinan BN Rafizi itu bersalah kerana membocorkan rahsia kecurangan yang berlaku di dalam kerajaan.
Rafizi dituduh di bawah seksyen 97(1) Akta Bank dan Institusi Kewangan (BAFIA) 1989 di mahkamah seksyen Shah Alam pagi tadi. Bersama dituduh ialah Johari Mohamad, pegawai dari Public Bank, kerana bersubahat dalam kes ini.

Rafizi memang sentiasa berada di dada media dengan pembongkaran-pembongkaran yang melibatkan salahguna wang dan harta rakyat yang berlaku di dalam kerajaan pada masa kini. Kita tidak menafikan jika ada akta yang boleh membawa Rafizi ke mahkamah, tetapi apa yag dibongkar oleh Rafizi itu sememangnya isu yang melibatkan wang dan harta rakyat yang sedang dirompak oleh pihak yang diberi mandat oleh rakyat selama ini.

Pembongkaran yang dilakukan oleh Rafizi telah menambah maklumat yang sebenarnya yang sepatutnya diketahui oleh umum sebagai empunyai negara ini. Pembongkaran oleh Rafizi sejak akhir-akhir ini membuatkan kerajaan BN yang sedang dalam keadaan ‘desperado’ menjadi ‘defensive’ dan banyak isu yang di bongkar oleh Rafizi tidak mendapat jawapan dan respons yang memuaskan banyak pihak.

Penahanan Rafizi awal pagi tadi menjadi berita hangat di pasaran politik negara dan di mana-mana rakyat memberikan tumpuan yang sepenuhnya terhadap isu penangkapan itu. Apa yang jelas kita dengar ialah persepsi rakyat terhadap BN bertambah merudum dan mengambil pandangan yang penangkapan itu merupakan salah satu dari tindakan BN untuk mempertahankan kuasa yang kian hari kian menjelaskan kemungkinan besar kuasa kerajaan akan berpindah tangan.

Kesalahan Rafizi, jika ada pun, akan tetap memberikan impak negatif yang besar terhadap pihak kerajaan. Jika Rafizi melakukan kesalahan dengan pembongkaran itu, tetapi kenyataannya tetap menyatakan yang apa yang dibongkar oleh beliau itu ada perkara yang benar-benar berlaku dan memudaratkan negara dalam jangka masa yang panjang. Penahanan dan tuduhan terhadap Rafizi tetap merupakan pengorbanan peribadi yang terpaksa beliau lalui semata-mata untuk mencari kebenaran.

Bagi saya penahan dan tuduhan terhadap beliau itu akan memberikan semangat kepada rakyat ramai untuk bersama-sama dengan Pakatan Rakyat untuk mengharungi ranjau-ranjau yang kita terpaksa lalui untuk meruntuhkan ‘hagemony’ UMNO dan BN yang tidak bertanggungjawab sepenuhnya terhadap masa depan perjuangan rakyat untuk membina negara yang maju dan kehidupan rakyat yang harmoni di antara semua kaum buat selama-lamanya.

Kepada Rafizi, saya bagi pihak keluarga saya keseluruhannya, mengucapkan syabas di atas pengorbanan beliau dalam perjuangan kita dan saya berharap beliau akan tetap bersabar menempuh segala halangan yang diletakkan di hadapan beliau selama ini.

Saya yakin Rafizi tidak akan gentar dan akan terus memberikan tugas untuk melakukan  anjakan dan peralihan dalam politik negara yang sekarang sedang bersedia untuk menempuh perubahan yang akan berlaku buat kali pertamanya sejak negara merdeka 55 tahun yang lalu.

Rafizi mesti mengetahui yang saudara mendapat sokongan ramai yang sentiasa berdoa saudara akan bertambah gigih untuk mencari kebenaran. Sokongan kerajaan negeri Selangor seperti yang diumumkan oleh TS Khalid Ibrahim petang tadi amat menggembirakan orang biasa seperti saya di bawah ini.

TS Khalid pastinya memahami apa yang dihadapi oleh Rafizi kerana beliau sendiri (TS Khalid) juga sedang menghadapi serangan yang tidak bermoral politiknya dari pihak BN sekarang ini. Janji kerajaan Selangor untuk membayar segala kos guaman Rafizi itu sangat-sangat saya sanjungi.

Kita semua tahu di negara ini yang memberikan maklumat terhadap kemungkaran pihak berkuasa merupakan pihak yang salah, tetapi kepada mereka yang melakukan segala kemungkaran terhadap rakyat dan negara sentiasa mendapat perlindungan dari kuasa yang ada di tangan mereka.

Itu pun sebabnya menukar kerajaan adalah perkara yang wajib dilakukan untuk menghapuskan segala kemungkaran politik dan ekonomi yang sedang dilakukan oleh pihak BN tanpa had sekarang ini.

Kita mesti mengetahui yang rakyat sedang memerhatikan gelagat pimpinan BN sekarang ini bukan sahaja dengan mata yang zahir tetapi dengan mata hati yang tajam itu. - http://aspanaliasnet.blogspot.com
'Najib, rakyat memerhatikanmu'

  • Hafiz Yatim
  • 3:22PM Ogos 1 2012
Tindakan undang-undang yang dikenakan terhadap Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli disifatkan sebagai penganiyaan politik oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dan pentadbirannya.

Naib Presiden PKR N Surendran berkata, pihak berkuasa bertindak ke atas aduan Pengerusi National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC), Datuk Seri Mohd Salleh Ismail yang sebelum ini didakwa pecah amanah dalam menyalahgunakan dana awam.

"SNONEaya menggesa perdana menteri, peguam negara, Bank Negara dan kerajaan untuk menggugurkan pertuduhan terhadap Rafizi dan (bekas kerani am bank) Johari Mohamad dengan segera.

"Gugurkan pertuduhan yang bermotifkan politik. Hentikan penganiayaan politik. Masyarakat sedang memerhati," kata Surendran yang mewakili kedua-dua tertuduh pada sidang media hari ini.

Menurut Surendran, Rafizi didakwa kerana mendedahkan bahawa pembaziran dan penyalahgunaan dana wang awam telah berlaku.

Sehubungan itu, tambahnya, tangkapan yang dilakukan bertujuan untuk "menutup mulut" Rafizi di samping pendedahan mengenai penganugerahan projek LRT Ampang kepada George Kent (Malaysia) Bhd yang dikatakan mempunyai kaitan dengan Najib.

Justeru, Surendran menyifatkan bahawa kes itu sebagai konspirasi politik peringkat tertinggi negara. Malah, Bank Negara juga didakwa digunakan oleh pihak berkuasa bagi mendakwa Rafizi dan Johan.

"Mereka telah diheret oleh kerajaan BN (yang menggunakan) institusi yang kononnya bebas terhadap pembangkang. Kami akan melawan pertuduhan itu sehabis-habisan," kata Surendran.
VIDEO l 3.30min



10 Wasiat Rasulullah saw kepada puterinya Fatimah Az Zahra’

1.Ya Fatimah, wanita yang membuat tepung untuk suami dan anak-anaknya pasti Allah akan menetapkan kebaikan baginya dari setiap biji tepung, melenyapkan keburukan dan meningkatkan darjat wanita itu.

2.Ya Fatimah, wanita yang berpeluh ketika mengisar tepung (memasak makanan) untuk suami dan anak-anaknya nescaya Allah menjadikan dirinya de
ngan neraka tujuh tabir pemisah.

3.Ya Fatimah, tiadalah seorang yang meminyakkan rambut anak-anaknya lalu menyikat dan mencuci pakaiannya melainkan Allah akan menetapkan pahala baginya seperti pahala memberi makan seribu orang kelaparan dan memberi pakaian seribu orang telanjang.

4. Ya Fatimah, tiadalah wanita yang tidak memberikan bantuan kepada jirannya, melainkan Allah akan menghalangnya dari minum telaga kautsar pada hari kiamat kelak.

5.Ya Fatimah, yang lebih utama dari segala keutamaan adalah keredaan suami terhadap isteri. Andai suami tidak reda kepadamu, maka aku tidak akan mendoakanmu, ketahuilah wahai Fatimah, kemarahan suami adalah kemurkaan Allah.

6.Ya Fatimah, apabila wanita mengandung maka malaikat memohonkan keampunan baginya dan Allah menetapkan baginya setiap hari seribu kebaikan serta menghilangkan seribu keburukan. Ketika wanita merasa sakit untuk melahirkan Allah menetapklan pahala baginya sama dengan pahala para pejuang di jalan Allah. Jika dia melahirkan kandungannya maka bersihlah dosa-dosanya seperti ketika dia dilahirkan dari kandungan ibunya. Jika meninggal ketika melahirkan maka dia tidak membawa dosa sedikitpun.

7.Ya Fatimah tidaklah wanita yang tersenyum di hadapam suaminya melainkan Allah memandangnya dengan pandangan penuh kasih.

8.Ya Fatimah, tiadalah wanita yang membentangkan alas tidur suaminaa dengan rasa senang hari melainkan para malaikat yang memanggil dari langit menyeru wanita itu agar menyaksikan pahala amalnya dan Allah mengampunkan dosanya yang lalu dan yang akan datang.

9.Ya Fatimah tidaklah wanita yang melayan suaminya selama sehari semalam dengan senang hati serta ikhlas melainkan Allah mengampunkan dosa-dosanya serta memakaikan pakaian padanya di hari kiamat berupaya pakaian yang serba hijau dan menetapkan baginya setiap rambut pada tubuhnya seribu kebaikan. Allah memberikan pahala kepadanya pahala seratus kali beribadah haii dan umrah.

10. Ya Fatimah, tidaklah wanita yang meminyakkan kepala suaminya dan menyikatkanya, meminyakkan janggut dan memotong misainya, serta memotong kukunya, melainkan Allah memberi minuman yang didatangkan dari sungai-sungai syurga. Allah mempermudahkan sakaratul maut baginya serta kuburnya menjadi sebahagian taman-taman syurga. Allah membebaskannya dari siksa neraka serta dapat melintasi siratul mustakim dengan mudah.

Waallahukhlam...

Awas!!! Sindiket tabur skru di jalan raya

http://biaqpila.blogspot.com/, 01 Ogs 2012

Kelihatan deretan skru yang tertusuk ke dalam tayar.

UNTUK PERHATIAN SEMUA

Kini terdapat sindiket menabur skru di jalanraya bagi merosakkan tayar kenderaan. Sindiket jahat ini mungkin didalangi individu atau bengkel kenderaan tertentu.Mohon pihak berkuasa menjalankan pemantauan bagi mengelakkan tragedi yang lebih teruk berlaku.

Terbaru seorang pemandu yang melalui selekoh Jalan Duta berhampiran Tol Jalan Duta mendapati tayar keretanya terkena 16 batang skru pada kedua-dua biji tayar.Beliau terpaksa menukar kedua-dua tayar keretanya kerana terlalu banyak lubang pada tayar dan sukar ditampal lagi.

Sebelum ini pun terdapat kes yang sama terkena pada penunggang motosikal.

Harap semua berhati-hati terutama di musim perayaan bagi mengelakkan tragedi.


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Islam di Nigeria kecam Kerajaan sebab Larangan Jilbab


Peguam Muslim merancang untuk mengecam kerajaan negara-negara bahagian terbesar di Nigeria, Lagos untuk membatalkan larangan pemakaian tudung di sekolah.
"Keputusan untuk ke mahkamah adalah disebabkan dari beberapa peristiwa yang mempengaruhi umat Islam terutama pentadbiran yang melarang anak-anak perempuan kami memakai tudung ke sekolah," kata Barrister Adesina Ishaq dari Persatuan Peguam Muslim Nigeria (Muslim Lawyers Association of Nigeria / Mulan), kepada OnIslam.net, Selasa 10 April.
"Kami merasa bahawa umat Islam ditolak hak mereka bahkan di daerah di mana mereka berada adalah puak majoriti.
Kerajaan Lagos telah melarang pemakaian tudung di sekolah. Pakaian muslimah juga dilarang di sebahagian besar wilayah di barat daya Nigeria.
Ishaq mengatakan perbincangan dengan kerajaan telah gagal untuk meyakinkan pihak berkuasa Lagos untuk membatalkan larangan pemakaian tudung di sekolah.
"Kami diberitahu bahawa anak-anak perempuan kami boleh memakai tudung sampai ke pintu gerbang tetapi mereka harus menanggalkannya ketika memasuki kawasan sekolah mereka," katanya.
"Kami merasa ini adalah satu penghinaan dan tamparan kepada hak-hak keagamaan kami yang dijanjikan dalam perlembagaan sebagai seorang Muslim. Jadi kami ingin mahkamah untuk menyelesaikan masalah ini."
Minggu lalu, Mulan meminta kerajaan Lagos untuk segera membatalkan larangan berjilbab. Ishaq menegaskan bahawa umat Islam masih terbuka untuk berdialog jika kerajaan bersedia membatalkan undang-undang yang "menindas dan diskriminasi" tersebut.
Jilbab merupakan pakaian wajib bagi muslimah, bukan simbol agama yang menampilkan kaum seseorang. Pakaian muslim menjadi sasaran diskriminasi di Perancis, sejak negara Eropah itu melarang pemakaian tudung di sekolah awam atau negeri pada tahun 2004. Sejak itu, beberapa negara Eropah telah mengikutinya.
Muslim membentuk 55 peratus daripada 140 juta penduduk Nigeria, sementara Kristian sekitar 40 peratus.
Ketegangan etnik dan agama telah berlaku selama bertahun-tahun antara dua komuniti agama,disebbakan oleh kebencian antara masyarakat pribumi, kebanyakan Kristian atau animis, yang bersaing untuk menguasai tanah pertanian yang subur dengan penduduk Muslim yang hanya terdapat di bahagian utara wilayah Nigeria.

Undang-undang Syariah Nigeria Selamatkan Janda


Membantu kanak-kanak dan anak-anak yatim, polis Nigeria memimpin program perjodohan bertujuan membantu para janda untuk dijodohkan dengan lelaki yang sesuai untuk mengurangkan masalah sosial negara itu dengan menyediakan rumah yang selesa bagi kanak-kanak.

"Dengan situasi keselamatan ketika ini di Kano, kanak-kanak terbiar dan tanpa penjagaan dari orang tua lebih cenderung mudah dipengaruhi dengan kekerasan," Nabhany Usman, wakil ketua Hisbah, polis syariah, kepada Agence France Presse (AFP) , sebagaimana dilaporkan oleh onislam, Jumaat 4 Mei lalu.

"Hal ini sangat penting untuk menyelamatkan mereka dari unsur-unsur keganasan melalui program ini, di mana mereka boleh mempunyai kehidupan keluarga yang stabil dengan ibu mereka dan ayah tiri yang mengasuh mereka."

Program ini diperkenalkan Februari lalu oleh polis Syariah Islam di Kano, bandar terbesar di utara Nigeria yang majoritinya Muslim, berharap untuk melawan keganasan yang meningkat di kalangan pemuda Nigeria.

Ini bermula melalui pengumuman radio pada pertengahan Februari menyeru lelaki secara terbuka untuk menikahi janda.Para wanita dihimpunkan melalui sebuah NGO bernama Voice of Widows, divorcees and Orphans of Nigeria (VOWAN).

Tahap pertama, para lelaki dan wanita dijemput untuk dipilih sesuai dengan keinginan dan latar belakang pendidikan mereka. Soalan-soalan yang diajukan oleh panel polis merangkumi maklumat asas, seperti pekerjaan, pendapatan dan bilangan anak. Para lelaki juga ditanya alasan mereka untuk berkahwin lagi. Mereka yang memenuhi syarat tersebut kemudian dibenarkan untuk saling bertemu di pejabat Hisbah, memilih sendiri di antara peserta yang mungkin mereka ingin berkahwin.

Sebuah perkahwinan beramai-ramai akan diadakan untuk peserta, tetapi mereka yang lebih memilih untuk tidak menunggu juga boleh meneruskan dengan perkahwinan mereka sendiri.

NGO Kesihatan juga menawarkan ujian HIV percuma untuk para pencari pasangan, yang mana Hisbah telah membuat kewajipan tersebut untuk para pemohon.

Mencari perkahwinan dan kedamaian, Amina Adamu, 38, adalah salah seorang peserta dari 100 calon perempuan di Kano.

"Aku memerlukan seorang suami yang matang, ikhlas dan mengambil berat, itulah sebabnya saya ingin Hisbah untuk terlibat dalam pilihan saya kerana saya memerlukan keselamatan dalam perkahwinan saya," kata Adamu pada AFP tak lama setelah ditapis oleh pasukan panel.

Tim Hisbah tersebut juga memberikan kemudahan dengan membayar mahar dan menyediakan bantuan ala kadarnya untuk membina rumah. Di Nigeria, mahar yang diajukan biasanya sangat tinggi.

"Sangat mahal untuk menikahi seorang wanita muda, mengapa saya ingin menjadi sebahagian daripada inisiatif ini untuk membolehkan saya berkahwin dengan wanita pilihan saya dengan kos rendah," ungkap Ismail Ibrahim, sarjana 25 tahun dan seorang guru.

Altine Abdullahi, kepala VOWAN di Kano, juga berharap program ini akan mengurangkan fenomena peningkatan perceraian kerana laki-laki yang berkahwin melalui program ini tidak boleh menceraikan isteri mereka tanpa izin dari Hisbah.

Rakyat Tunisia bangkit tuntut laksanakan undang-undang Al-Quran


Ribuan warga Tunisia turun ke jalan-jalan menuntut penyusunan dasar undang-undang baru di negara ini berdasarkan undang-undang dan syariat Islam.

Rohama.org melaporkan, para pendemo berkumpul di depan bangunan Majlis Kebangsaan Tunisia melaungkan slogan menuntut penetapan undang-undang syariat Islam sebagai undang-undang dasar baru.

Rakyat mahukan kepada undang-udang Allah. demikian tulisan yang tertera para spanduk besar yang diusung para penunjuk perasaan yang dipetik dari Republik itu.
Mereka juga mengangkat kain rentang bertulis Al Quran adalah undang-undang asas kami dan kami tidak tunduk selain daripada undang-undang tanpa Islam.

Demonstrasi itu diselaraskan oleh Front Masyarakat Islam Tunisia dan sebahagian besar pesertanya adalah warga dari kelompok Salafi. Demo akbar itu dipanggil sebagai menyusuli pengumuman parlimen yang sedang mempersiapkan diri untuk perlembagaan baru Tunisia.

Minyak Ajaib Tumbuh Sideburn dan Melebatkan Janggut


Asal minyak ini adalah untuk melebatkan dan merawat rambut yang gugur, menghitamkan rambut, menghilangkan uban, masalah kelumumur, kudis di kepala dan macam-macam lagi berkaitan dengan rambut.
Tapi orang Indonesia agak kreatif menggunakkan minyak ini untuk menumbuhkan sideburn dan melebatkan janggut.
Minyak ini diproses di Malaysia tapi di export ke Indonesia. Ternyata orang-orang Indonesia dah lama menggunakan minyak MBR ini. 

Saya cuba lawati web blog Indon ini dan lihat pada testimoni-testimoni pada blognya (http://www.minyakmbr.com/) ini. Ternyata memang ramai yang kata berkesan dan ia merupakan "BEST SELLER" di Indonesia.

Lihat sendiri testimoni-tesmoni yang ada di blog mereka ini;

Kehebatan Allah Menguasai seluruh alam


Kejadian mengejut yang disebabkan oleh faktor-faktor persekitaran yang membawa kemudaratan kepada seseorang dan kerosakan harta benda. Gempa bumi, puting beliung, banjir, dan penyakit yang terjadi di muka bumi sering terjadi tanpa amaran. Ini adalah salah satu bala daripada Allah untuk memberi peringatan kepada manusia. Bila bencana ini menyerang, kita dapat melihat pemandangan yang tidak dapat dibayangkan.
“Tuhan sengaja bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan. Mereka pun bergembira dan bersuka ria dengan segala nikmat kurniaan, lalu Tuhan timpakan mereka secara mengejut dengan bala bencana yang membinasakan, maka mereka pun berputus asa daripada mendapat sebarang pertolongan.” (Hadis riwayat Ahmad)
Berikut adalah senarai beberapa bencana alam yang dizinkan oleh Allah swt yang paling berbahaya . . Sila ambil iktibar.

 KILAT YANG MENAKUTKAN

KEBAKARAN HUTAN

LETUPAN GUNUNG BERAPI

RUNTUHAN SALJI

ABU GUNUNG BERAPI

RIBUT PASIR
 TAUFAN

TSUNAMI

TORNADO

GEMPA BUMI

Tiada ulasan: