Isnin, 6 Januari 2014

NI MUNGKIN LAWAK AJE....DIA BUKAN MUFTI MALAYSIA...PERAK AJE...MAKA FATWA ITU UNTUK PERAKLAH...IA TAK CUKUP KELAYAKAN NAK KELUARKAN FATWA SORANG2



PUTRAJAYA: Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Mohamed Azmin Ali dan Ketua Cabang PKR Rembau Badrul Hisham Shaharin atau 'Chegubard', hari ini berjaya dalam permohonan mereka untuk mengetepikan Perintah Mahkamah Majistret yang melarang perhimpunan Bersih 3.0 diadakan di Dataran Merdeka pada 28 April 2012.
  
Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai Datuk Linton Albert membuat keputusan itu sebulat suara.
  
Dua lagi hakim yang menganggotai panel itu ialah Datuk David Wong Dak Wah dan Datuk Seri Zakaria Sam.
  
Linton memaklumkan mahkamah akan memberi alasan penghakiman pada tarikh lain.
  
Peguam S.N Nair, yang mewakili Chegubard, memaklumkan pemberita bahawa susulan keputusan itu pembelaan akan meminta Jabatan Peguam Negara menggugurkan kesemua pertuduhan berhubung perhimpunan berkenaan di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012.

"Mereka (pendakwaan) membuat pertuduhan dengan hanya berdasarkan Perintah Mahkamah Majistret bertarikh 26 April yang melarang perhimpunan itu diadakan.

Kini Mahkamah Rayuan mengetepikan perintah itu selepas menerima hujah kami iaitu majistret berkenaan gagal mematuhi Seksyen 98 Kanun Tatacara Jenayah ketika mengeluarkannya," katanya.
  
Pada prosiding hari ini, Chegubard turut diwakili peguam utama Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden manakala Mohamed Azmin oleh Datuk C.V Prabakaran.
  
Sementara itu, Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria yang mengetuai pendakwaan berkata beliau akan memfailkan notis rayuan di Mahkamah Persekutuan.
  
Pada 26 April 2012, Majistret Zaki Asyraf mengeluarkan perintah itu yang melarang sebarang perhimpunan di Dataran Merdeka antara 28 April dan 1 Mei 2012 serta memberi amaran agar orang ramai tidak menyertainya.
  
Chegubard dan Mohamed Azmin memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi bagi membatalkan pertuduhan terhadap mereka mengikut Akta Perhimpunan Aman atas alasan perintah itu tidak sah kerana dikeluarkan di luar bidang kuasa Zaki.
  
Selain Mohamed Azmin dan Chegubard, penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim,  Tangam Raju, Rajesh Kumar Gejinder serta Farhan Ibrahim berdepan pertuduhan serupa.
  
Mereka merupakan kumpulan pertama yang didakwa mengikut Akta Perhimpunan Aman. - Bernama

KUANTAN: Bagi merealisasikan tema 'Rahmat Untuk Semua' berlainan anutan parti politik tidak menghalang PAS Kawasan Paya Besar melaksanakan kebajikan dengan bergotong-royong mengusung rumah hanyut akibat banjir besar yang bermula 3 Disember lalu.

Menurut Yang Dipertua PAS Kawasan Paya Besar, Mohd Tarmizi Yahaya, dalam gotong-royong tersebut PAS kawasan bersama 120 orang daripada Unit Amal, ahli PAS cawangan dan penduduk kampung berjaya mengalihkan semula rumah milik seorang ahli Umno di Kampung Bukit Rangin di sini.

Katanya, rumah tersebut hanyut daripada tapak asal sejauh kira-kira 15 meter akibat banjir paling buruk yang melanda ibu negeri Pahang ini bulan lalu dan tersadai di tanah jiran sebelahnya.

“Alhamdulillah, hari ini (semalam) hanya dalam tempoh dua jam kami telah berjaya mengembalikan semula rumah hanyut itu ke tapak asal dengan kerjasama semua.

“Kami membantu mereka yang memerlukan tanpa mengira parti, mana-mana pihak yang  memerlukan bantuan, kami sedia membantu sejak awal-awal banjir lagi,” katanya.

Menurut Tarmizi, daerah Kuantan dilanda bencana banjir paling buruk dalam sejarah sehingga hampir 30,000 penduduk terpaksa dipindahkan  ke pusat pemindahan banjir.

Tambahnya, Kampung Bukit Rangin antara yang paling teruk terjejas kerana berada tidak jauh dari Sungai Kuantan.

Mohd Tarmizi berkata, sejak awal banjir atas inisiatif Unit Amal PAS Kawasan Paya Besar telah turun membantu seperti menyelamatkan nyawa dengan memindahkan mangsa, mengagihkan makanan kepada yang terputus hubungan hinggalah kepada banjir surut dengan bergotong-royong pula mencuci rumah mangsa dan memberi bantuan persekolahan.

“Ini ujian Allah kepada kita, tetapi dari sudut positif, kita dapat mengeratkan hubungan serta menjalin kerjasama antara satu sama lain," katanya.

Sementara itu, pemilik rumah yang hanyut, Wan Badrol Shah, 25, berkata, kejadian banjir penghujung tahun lepas merupakan yang terburuk pernah berlaku di kampung tersebut yang menyebabkan kebanyakan penduduk tinggal sehelai sepinggang.

“Akibat arus deras, rumah milik keluarga saya hanyut, dan kami masih bersyukur kerana ia tidak dihanyutkan jauh.

“Sekurang-kurangnya ada harapan untuk kami membaiki dan berjayanya ‘meletakkan’ rumah ini ke tapak asalnya,” katanya. 

IPOH: Seorang peserta Himpunan Turun hari ini membuat laporan polis berhubung kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang mendakwa peserta himpunan pada malam 31 Disember lalu adalah 'bughah' dan halal darah mereka.

Laporan tersebut dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh di sini kira-kira pukul 3.00 petang bersama Dewan Pemuda PAS Perak yang diketuai oleh Ketuanya, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss bersama Penolong Setiausahanya, Ustaz Hafez Sabri.

Khamisah Abdul Hamid, 55, berkata, kenyataan Harussani itu telah mengancam keselamatan keseluruhan ahli keluarganya yang menyertai himpunan itu.

Menurutnya, ramai yang mengetahui akan kehadiran mereka memandangkan tersiar gambar mereka di himpunan itu di dada-dada akhbar.

"Kami sekeluarga rasa diancam dengan kenyataan Mufti Perak itu, kami terpaksa melalui kehidupan yang tidak tenteram selepas fatwa itu dikeluarkan.

"Darah kami dianggap halal untuk dibunuh, ianya adalah satu kenyataan yang menggalakkan berlakunya keganasan termasuklah pembunuhan," katanya ketika ditemui Harakahdaily.

Dalam pada itu, Dr Raja Iskandar ketika ditemui berkata, fatwa songsang yang dikeluarkan oleh Harussani sangat tidak bertanggungjawab, merbahaya dan telah melanggar kepentingan awam.

Menurutnya, ianya mengundang kepada berlakunya hasutan yang mendorong kepada terjadinya keganasan hatta pembunuhan oleh kerana kenyataannya bahawasanya darah peserta himpunan itu adalah halal.

"Beliau yang berjawatan Mufti negeri Perak boleh menyebabkan masyarakat boleh salah tafsir dengan menyatakan kenyataan tersebut adalah fatwa.

"Ianya juga boleh memberi kesan negatif kepada rakyat negara ini untuk melakukan pembunuhan dan pertumpahan darah serta ketegangan orang ramai sedangkan tidak ada didalam mana-mana peruntukan undang undang boleh mengambil nyawa seseorang seperti itu," katanya.

Tegas beliau, pihak polis diharap dapat membuat satu siasatan yang terperinci tentang kenyataan itu demi kepentingan awam kerana ianya berunsur hasutan ke arah melakukan keganasan.


KUALA LUMPUR: Angin kencang dan laut bergelora kategori kedua yang kini melanda perairan Condore & Reef North dijangka berterusan sehingga Jumaat ini.
  
Jabatan Meteorologi Malaysia berkata angin berkelajuan 50-60kmsj dengan ombak mencapai ketinggian 4.5 meter yang berlaku di kawasan itu berbahaya kepada semua aktiviti pantai dan perkapalan termasuk pekerja di pelantar minyak.
  
Angin kencang dan laut bergelora kategori kedua yang kini melanda perairan Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor Timur pula dijangka berterusan sehingga hari ini.
  
Angin berkelajuan 40-50kmsj dengan ombak mencapai ketinggian 3.5 meter yang berlaku di kawasan itu berbahaya kepada bot-bot kecil, rekreasi laut dan sukan laut, kata jabatan itu dalam kenyataan hari ini.
  
Jabatan itu berkata ribut petir yang berlaku di kawasan perairan Sarawak (Kuching, Mukah, Bintulu dan Miri) serta Wilayah Persekutuan Labuan dan Sabah (Pantai Barat dan Kudat) dijangka berterusan sehingga awal petang ini. - Bernama
KUALA LUMPUR: PAS menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melaksanakan segera agenda Rekonsiliasi Nasional seperti yang dicadangannya selepas Pilihan Raya Umum ke-13 lalu.

Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, inilah masa sebenar dan terbaik bagi mewujudkan Rekonsiliasi Nasional antara Kerajaan BN dan Pakatan Rakyat khususnya bagi menangani kemelut ekonomi dan pertentangan agama yang sedang melanda negara.

Menurutnya, dengan keadaan yang berlaku sekarang ini, nampaknya BN seolah-olah tidak mampu lagi menanganinya.

"Saya menyambut usul yang dibawa oleh perdana menteri tentang agenda rekonsiliasi selepas pilihan raya umum yang lalu.

"Kalaulah kerajaan dalam kemelut ini sudah tidak boleh menangani isu ekonomi dan pertentangan agama maka sudah sampai masanya rekonsiliasi dilaksanakan tapi bukan kerajaaan perpaduan yang kita mahu," kata beliau pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut hari ini.

Beliau berkata, BN dan Pakatan Rakyat harus mengambil langkah-langkah tertentu bagi menangani krisis ini.

"Kedua-dua pihak mengadakan langkah-langkah untuk menangani dua krisis ini yang pastinya melibatkan reform dan langkah penambahbaikan institusi kerajaan," katanya.

Ujarnya lagi, antara cadangan merealisasikan agenda itu ialah membentuk kaukus di parlimen secara dwipartisan dan sidang parlimen khas untuk membincangkan agenda tersebut.
NEW DELHI: Duta Khas ke India dan Asia Selatan Bagi Insfrastruktur Datuk Seri S. Samy Vellu (gambar) mengetuai 150 anggota delegasi ke perhimpunan tahunan diaspora India, 'Pravasi Bharatiya Divas' (PBD) di sini.
  
Difahamkan semasa acara itu, Samy Vellu akan membuat kunjungan hormat ke atas beberapa menteri utama di India.
  
Perbincangan semasa pertemuan itu dijangka mengenai isu projek berkaitan infrastruktur kepentingan bersama antara Putrajaya dan New Delhi.
  
PBD diadakan sejak 9 Jan 2003 untuk mengiktiraf sumbangan komuniti India di luar negara bagi pembangunan India.
  
PBD ke-12 yang akan diadakan di New Delhi dari 7 hingga 9 Jan 2014 bertemakan 'Engaging Diaspora: Connecting Across Generations'.

Turut akan menghadiri persidangan itu ialah Presiden MIC yang juga Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri G. Palanivel, Timbalan Presiden MIC yang juga Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam, Naib Presiden MIC yang juga Timbalan Menteri Belia dan Sukan Datuk M. Saravanan, Penyelaras Putera MIC Kebangsaan yang juga Timbalan Menteri Pendidikan P. Kamalanathan dan pegawai kerajaan pusat dan negeri.
  
Konvensyen ini menyediakan platform kepada masyarakat India di luar negara melibatkan diri dengan kerajaan dan rakyat dari negara nenek moyang mereka untuk aktiviti yang memberi manfaat bersama.
  
Ia juga berguna bagi tujuan perhubungan antara masyarakat India di luar negara yang menetap di serata dunia dan bagi membolehkan mereka berkongsi pengalaman dalam pelbagai bidang.
  
Semasa acara itu, individu yang memiliki merit luar biasa akan menerima anugerah berprestij 'Pravasi Bharatiya Samman Award' untuk menghargai peranan mereka dalam pembangunan India.
  
PBD juga menyediakan forum untuk membincangkan isu-isu utama berkaitan diaspora India. - Bernama

KOTA BHARU: Pemuda PAS Kelantan turut membuat laporan polis ke atas kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang menyifatkan peserta Himpunan Turun 31 Disember 2013 lepas sebagai 'bughah' dan halal darah mereka.

Laporan polis tersebut dibuat serentak di seluruh negeri Kelantan oleh semua Dewan-Dewan Pemuda PAS Kawasan di negeri itu petang semalam.

Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fadhli  Shaari, ketika ditemui berkata, laporan polis itu dibuat bertujuan memohon polis menyiasat dakwaan Mufti Perak itu yang disifatkan boleh menyebabkan huru-hara dan menghasut.

Bahkan katanya, jika dibiarkan tidak mustahil fatwa 'halal darah' yang dikeluarkan itu akan digunakan oleh pihak tertentu untuk mencetuskan kejadian yang tidak diingini.

"Hari ini sahaja, 6 kawasan di seluruh negeri Kelantan membuat laporan polis iaitu Pasir Mas, Rantau Panjang, Kuala Krai, Machang, Kota Bharu dan Pengkalan Chepa.

“Laporan polis ini dibuat di kawasan masing-masing. manakala selebihnya akan membuat laporan hari ini, katanya  ketika mengetuai rombongan Dewan Pemuda PAS Kawasan Pasir Mas dan Dewan Pemuda PAS Kawasan Rantau Panjang membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Mas semalam.

Beliau berharap, dengan laporan polis yang dibuat di seluruh negeri itu, pihak keselamatan mengambil serius dan melakukan siasatan segera.

Katanya, sebarang kelewatan di dalam menyelesaikan siasatan itu akan menyebabkan rakyat beranggapan fatwa 'halal darah' itu diterima dan tidak merupakan satu kesalahan.

“Ianya juga akan mengelirukan rakyat berhubung perkara itu," ujarnya lagi.

PROSEDUR PENGELUARAN FATWA PERINGKAT KEBANGSAAN

PENDAHULUAN
Pada era masa kini, fatwa dilihat begitu penting dalam menyelesaikan permasalahan atau isu yang timbul di kalangan umat Islam. Sesuatu isu yang timbul itu berlaku adalah rentetan daripada perubahan zaman yang makin bertambah maju. Ianya adalah amat berbeza sekali jika dibandingkan dengan situasi zaman dahulu seperti zaman kehidupan junjungan besar yang mulia iaitu Rasulullah S.A.W. Pada zaman tersebut isu-isu yang menjadi kesamaran bagi umat Islam agak sedikit. Sekiranya sesuatu isu itu timbul, umat Islam akan terus merujuk perkara tersebut pada Baginda yang merupakan satu-satunya sumber rujukan utama dalam segala permasalahan.
Kembali semula pada era masa kini, pengeluaran sesuatu fatwa itu mempunyai adab, kaedah dan juga cara serta syarat yang telah ditetapkan bagi membolehkan sesuatu fatwa itu dikeluarkan. Perkara-perkara yang telah ditetapkan ini adalah untuk mengelakkan daripada berlakunya sebarang kesilapan atau kekhilafan dalam memberikan jawapan pada sesuatu masalah yang timbul.
Di negara Malaysia ini sendiri turut mengaplikasikan cara ataupun kaedah seperti di atas dalam melakukan proses mengeluarkan sesuatu fatwa. Oleh hal demikian, telah ditubuhkan satu institusi fatwa dalam negara ini. Ia adalah satu badan yang ditubuhkan untuk menguruskan penjelasan hukum mengenai masalah yang berkaitan dengan agama Islam di Malaysia.
PENGERTIAN FATWA
Setiap istilah yang ada di muka bumi ini mempunyai maksud yang tersendiri, begitu juga dengan fatwa. Fatwa boleh dibahagikan kepada dua, iaitu dari sudut bahasa dan dari sudut istilahnya. Perkataan fatwa sebenarnya berasal daripada bahawa Arab, oleh yang demikian segala rujukan makna dan maksudnya diambil dan dipetik daripada buku-buku bahasa Arab yang muktabar. Perkataan fatwa mempunyai tiga perkataan bagi menunjukkan makna tersebut iaitu fatwa, futya dan futwa.( Zulkifli Mohamad al-Bakri 2008:3)
Dalam ketiga-tiga perkataan yang dinyatakan, kesemuanya menunjukkan maksud yang hampir sama. Pertama ialah memberi penjelasan tentang sesuatu perkara oleh seseorang yang faqih. Dalam hal ini, mereka yang bergelar faqih akan menerangkan dan menjelaskan masalah atau sesuatu perkara sama ada yang telah berlaku mahupun yang belum berlaku. Maksud yang kedua ialah penerangan perkara yang musykil dan kesamaran tentang hukum. Manakala yang terakhir pula ialah memberi jawapan bagi sesuatu masalah oleh seorang faqih.
Asal ketiga-tiga sebutan di atas adalah daripada perkataan fatwa yang bermaksud pemuda yang sihat, cergas dan gagah (Zulkifli Mohamad al-Bakri 2008:4). Hal ini dikaitkan dengan fatwa kerana apabila seseorang mufti mengeluarkan fatwa kepada perkara yang menjadi kesamaran, maka fatwanya itu menjadikan suatu hukum tersebut lebih kuat dan kukuh. Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa perkataan fatwa itu seperti pemuda yang berusia muda. Lantaran itu, seseorang mufti yang mengeluarkan fatwa tentang sesuatu hukum akan turut memberi maksud telah memperbaharui hukum tersebut. (Zulkifli Mohamad al-Bakri 2008:4)
Manakala apabila dilihat fatwa menurut istilah pula, ulama usul telah memberikan pelbagai definisi mengenai fatwa. Antaranya ialah fatwa merupakan hasil ijtihad. Hal ini kerana apabila mufti ingin mengeluarkan sesuatu hukum maka perlu kepada usaha ijtihad bagi menyelesaikan sesuatu perkara. Fatwa juga didefinisikan sebagai jawapan kepada soalan terhadap perkara yang berlaku. Selain itu, fatwa dianggap sebagai mengkhabarkan hukum Allah pada sesuatu perkara yang mesti atau harus. (Zulkifli Mohamad al-Bakri 2008:5)
HUKUM FATWA
Dalam konteks masyarakat Islam sekarang ini, fatwa sangat diperlukan dan penting bagi mengetahui satu-satu hukum syarak dengan tepat dan benar. Hukum fatwa mengikut pandangan kebanyakan ulama adalah fardhu kifayah. Hal ini kerana fatwa termasuk sebahagian daripada keperluan agama yang sepatutnya dan semestinya wujud demi maslahah dan manfaat umum. Dengan adanya fatwa, masyarakat dapat menyelesaikan banyak masalah dan kemusykilan hidup yang berkaitan dengan agama. (Zulkifli Mohamad al-Bakri 2008:3)
MUFTI DAN KELAYAKANNYA
Pada zaman kehidupan Rasullah S.A.W dan para Sahabat, Baginda merupakan satu-satunya mufti yang berkelayakan dalam mengeluarkan sesuatu fatwa dalam sesuatu masalah atau isu yang timbul. Baginda juga merupakan utusan Allah S.W.T yang terakhir dan kebanyakkan perkataan yang diucapkan adalah wahyu yang telah diturunkan oleh Allah kepada Baginda. Begitulah juga hal keadaan Baginda dalam mengeluarkan fatwa pada ketika itu yang sememangnya tidak boleh dinafikan dari segi kelayakan Baginda selaku mufti. Selepas kewafatan Baginda, kedudukan mufti ini telah disandang oleh para sahabat dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul.
Selepas sekian lama, zaman dan masa turut berubah. Kelayakan seseorang sebagai mufti juga telah berubah kerana tidak ada lagi individu-individu yang mampu mengeluarkan fatwa sebagaimana kemampuan yang telah dimiliki oleh para Sahabat dan zaman selepasnya. Maka tugas seorang mufti bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan kerana seseorang yang menjadi mufti mestilah mempunyai kelayakan untuk memegang jawatan tersebut. Ini adalah kerana seseorang yang menjadi mufti perlu mempunyai pengetahuan dan ilmu yang tinggi dalam menyelesaikan sesuatu masalah atau isu yang timbul.
Seseorang yang menjadi mufti juga hendaklah celik dan mahir tentang realiti kehidupan semasa disamping dapat mengaitkan fatwanya dengan kehidupan manusia. Mufti juga tidak boleh hanya sekadar menulis teori-teori yang bersifat kosong ataupun memberikan fatwa yang bersifat tergantung. Dengan hasil usahanya untuk membuat penelitian dan juga memahami realiti semasa kehidupan masyarakat. Secara tidak langsungnya juga, ia dapat membuat batasan yang tertentu serta menetapkan kepentingan-kepentingan yang perlu dijaga. (Hasnan Kasan 2008:52)
Dari segi kelayakan seseorang mufti untuk mengeluarkan fatwa, ia telah dikategorikan oleh Ibnu ‘Abidin kepada tujuh jenis: (Hasnan Kasan 2008:54)
i) Mufti bertaraf mujtahid yang telah mewujudkan kaedah perundangan Islam sendiri (qawa’id al-usul) dan cara mengeluarkan hukum furuk melalui al-Quran, al-Sunnah, Ijmak dan qiyas tanpa berpegang kepada mana-mana dasar yang diamalkan oleh seseorang imam mujtahid lain. Imam mazhab yang empat telah termasuk dalam kategori ini.
ii) Mufti yang mampu mengeluarkan hukum melalui dalil-dalil dan kaedah-kaedah yang telah diterangkan oleh imam mereka yang bertaraf mujtahid. Kadangkala mereka mengeluarkan hukum furuk yang bercanggah dengan hukum yang telah ditetapkan oleh imam yang mereka ikuti. Namun demikian, mufti kategori ini masih berpegang dengan kaedah perundangan telah ditetapkan oleh imam mereka yang bertaraf mujtahid.
iii) Mufti yang hanya mengeluarkan fatwa mengenai masalah furuk tanpa bercanggah dengan kaedah yang telah ditetapkan oleh imam mereka serta tidak lari dari kaedah-kaedah perundangan yang telah dijelaskan oleh imam mereka. Fatwa yang telah dikeluarkan oleh mufti kategori ini hanylah berkenaan masalah yang belum jelas hukumnya dengan berlandaskan kaedah yang telah ditetapkan oleh imam mereka.
iv) Mufti yang bertaraf muqallid. Mereka ini tidak boleh melakukan ijtihad, akan tetapi disebabkan oleh mereka telah menguasai kaedah-kaedah dan tempat sandaran hukum yang telah ditetapkan oleh imam mereka, maka mereka berkemampuan untuk mentafsirkan hukum yang tidak jelas dan yang ada andaian dua tafsiran yang telah diasaskan oleh imam mereka. Mufti kategori ini boleh mengeluarkan hukum berdasarkan al-Qiyas terhadap masalah yang berlaku.
v) Mufti yang tidak boleh melakukan ijtihad tetapi berupaya mentarjihkan pendapat imam yang perlu diutamakan dan sesuai dengan kepentingan masyarakat.
vi) Mufti yang bertaraf muqallid serta tidak boleh melakukan ijtihad dan tidak dapat mengeluarkan fatwa secara sendiri. Mereka hanya mampu membezakan tingkatan pendapat imam mereka. Selain itu, mereka lebih mirip kepada orang yang memberitahu fatwa yang telah ditetapkan oleh imam mereka.
vii) Mufti muqallid yang tidak boleh melakukan ijtihad dalam mengeluarkan fatwa serta tidak berupaya langsung membezakan antara tingkatan pendapat imam mereka serta tidak mengetahui kaedah perundangan dan dalil yang digunakan oleh imam mereka. Mufti kategori ini adalah tidak diiktiraf oleh syarak dan orang awam dilarang mengikut fatwa yang dikeluarkannya.
Kategori-kategori mufti yang telah dinyatakan seperti di atas sudah berkurangan pada masa kini akibat daripada perubahan masa yang berlaku. Selain itu, tidak ada mufti yang mujtahid dalam mengeluarkan fatwa pada masa kini. Maka dalam konteks Malaysia, kerajaan telah menubuhkan jawatankuasa fatwa seperti Majlis Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan bagi menyelaras serta menguruskan hal ehwal fatwa dalam negara ini. Melalui jawatankuasa ini juga dilihat lebih sesuai berbanding dari pernyataan individu seperti mufti dalam mengeluarkan sesuatu fatwa.
KAEDAH PENGELUARAN FATWA
Di dalam mengeluarkan sesuatu fatwa ianya terdapat beberapa kaedah atau prosedur yang perlu dipatuhi. Di antaranya ialah terdapat satu badan yang menjadi penyelaras bagi mengendalikan urusan pengeluaran sesuatu fatwa. Berikut adalah penerangan mengenai kaedah ini:
Organisasi
Struktur organisasi di dalam setiap pentadbiran melibatkan beberapa jawatankuasa yang mempunyai peranan dan tugas masing-masing. Setiap institusi pula mempunyai organisasi untuk mentadbir dan mengurus perjalanannya, begitu juga dengan fatwa. Perkara yang ingin disentuh dalam perkara ini ialah mengenai jawatankuasa bagi Majlis Fatwa Peringkat Kebangsaan dan ia diketuai oleh seorang pengerusi. Skop tugas pengerusi tersebut ialah bertanggungjawab untuk memanggil ahli-ahli majlis untuk bermuzakarah sekiranya terdapat sesuatu isu yang timbul.
Seterusnya, tugas setiausaha pula ialah bertanggungjawab untuk mengendalikan urusan memanggil atau menjemput setiap ahli majlis untuk bermuzakarah. Ahli-ahli majlis ini pula terdiri daripada mufti bagi setiap negeri di Malaysia. Setiap daripada mereka akan dipanggil jika ada sesuatu isu baru yang timbul dan kemudiannya akan pulang ke negeri masing-masing dengan membawa keputusan hasil daripada muzakarah peringkat kebangsaan. Urusetia turut tersenarai dalam organisasi ini dan ia dipertanggungjawabkan kepada Bahagian Keurusetiaan dan Perhubungan Antarabangsa, JAKIM. (Zaini Nasohah 2005:9)
Prosedur mengeluarkan fatwa pada peringkat kebangsaan pula adalah berbeza berbanding dengan prosedur mengeluarkan fatwa bagi setiap negeri. Ia adalah membabitkan fatwa bagi sebuah negara dan negeri-negeri yang ada akan terletak di bawah bidang kuasa fatwa kebangsaan ini. Selain itu, telah wujud satu Majlis Fatwa Kebangssan bagi memantau dan menyelaraskan Jawatankuasa Fatwa peringkat negeri-negeri khususnya dalam sesuatu permasalahan atau isu yang besar yang melibatkan persoalan negara ataupun akidah umat Islam itu sendiri. Di antara isu yang telah diselesaikan atau diputuskan ialah sama ada halal atau haram Amanah Saham Malaysia, pegangan al-Arqam, golongan anti hadis dan lain-lain lagi.(Zaini Nasohah 2005:8).
Langkah-langkah pengeluaran fatwa
Berikut adalah langkah-langkah yang perlu ada dalam prosedur pengeluaran fatwa peringkat kebangsaan :
1) Permohonan keputusan fatwa.
Pada peringkat ini, sesuatu isu yang timbul sama ada dari masyarakat mahupun mufti akan dibawa oleh pengerusi untuk diperbincangkan dalam sesi muzakarah yang diadakan. Sebelum isu tersebut dibawa dalam sesi muzakarah, ianya telah melalui satu proses kajian atau penyelidikan oleh beberapa ahli yang dilantik seperti panel kajian. Golongan ini akan melakukan semakan hasil draf atau kertas kerja yang mengandungi masalah atau isu yang timbul. Mereka juga akan memperbaiki kesalahan yang berlaku pada draf atau kertas kerja tersebut. Seterusnya, selepas draf atau kertas kerja mengenai isu itu lengkap, ia akan diperbahaskan dengan baik pada sesi muzakarah.
2) Pertimbangan oleh jawatankuasa fatwa
Pada peringkat ini, semua ahli majlis akan bermuzakarah bagi kes atau isu yang timbul dan selanjutnya akan membuat keputusan yang sewajarnya hasil daripada sesi muzakarah tersebut. Di sini setiap ahli akan menggunakan kepakaran masing-masing dalam mencari jawapan bagi kes atau isu yang timbul berdasarkan kepada sumber-sumber pengeluaran hukum seperti al-Quran, al-Sunnah, Ijmak, qiyas dan Ijtihad ahli fuqaha semasa.
3) Keputusan fatwa dikeluarkan
Pada peringkat ini pula, hasil keputusan muzakarah tersebut akan dikeluarkan oleh Pengerusi Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan dan hasil keputusan tadi hanya disebut sebagai pemberitahuan hukum walaupun ia telah diumumkan pada masyarakat.
4) Keputusan fatwa dibawa ke peringkat negeri
Pada peringkat ini, setiap mufti yang mewakili negeri masing-masing akan membawa keputusan muzakarah pada peringkat kebangsaan ini untuk diperbincangkan atau diperbahaskan dengan setiap ahli majlis pada peringkat negeri.
Walaupun sudah terdapatnya fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, tetapi masih berlaku kecenderungan bagi setiap negeri untuk meminda teks fatwa tersebut selepas ia dibawa balik ke negeri masing-masing dan ditentukan oleh jawatankuasa fatwa negeri masing-masing. Biarpun keputusan fatwa yang dibuat di peringkat Kebangsaan itu merupakan keputusan majoriti para mufti yang menjadi anggota, namun perubahan masih berlaku apabila ia dibincangkan semula di peringkat negeri walaupun fatwa tersebut adalah keputusan majoriti dari para mufti. (Zaini Nasohah 2005:8)
Pada peringkat yang terakhir, fatwa tersebut akan disiarkan sama ada melalui media elektronik dan media cetak selepas diwartakan. Ia bertujuan bagi mengelakkan dari berlakunya lagi kesamaran di kalangan masyarakat terhadap sesuatu permasalahan isu yang baru timbul.
PERCANGGAHAN FATWA
Mengenai hal percanggahan fatwa-fatwa yang dikeluarkan, ia sebenarnya telah berlaku semenjak zaman para Sahabat lagi. Percanggahan yang berlaku pada zaman itu adalah disebabkan beberapa faktor dan di antara faktor yang kebanyakannya berlaku ialah perbezaan sumber hadis yang diterima. Perkara ini berlaku kerana ada setengah sahabat yang menerima hadis tertentu tetapi hadis yang sama tidak diterima oleh sahabat yang lain. (Hasnan Kasan 2008:58)
Dalam soal percanggahan fatwa yang melibatkan dua orang mufti atau lebih dalam masalah yang sama, hendaklah kita memilih fatwa yang telah diputuskan oleh mufti yang lebih alim dan warak. Apabila kedua-dua mufti mempunyai persamaan dalam sifat-sifat tersebut hendaklah pula mengikut fatwa yang telah diputuskan oleh mufti yang lebih tegas dan berhati-hati dalam mengeluarkan fatwa. Sekiranya kedua-dua mufti ini sama juga dalam perkara-perkara ini, maka boleh memilih fatwa apa yang hendak dituruti. (Hasnan Kasan 2008:58)
Jikalau seorang mufti yang mengikut fatwanya telah meninggal dunia, kedudukannya akan diganti oleh mufti lain yang baru. Apabila ia mengeluarkan fatwa yang baru dan ternyata berbeza fatwa dengan yang telah dibuat oleh mufti yang sebelumnya mengenai masalah yang sama, maka para ulama usul telah berselisih pendapat dalam menentukan fatwa mana yang perlu diikuti. Bagi yang berpendapat perlu mengikuti hukum fatwa yang dibuat oleh mufti yang telah meninggal, mereka memberi alasan bahawa hukum tersebut tidak terbatal kerana yang meninggal ialah mufti bukannya fatwa. Manakala yang berpendapat perlu mengikut hukum yang telah dibuat oleh mufti baru berpendapat mufti yang ada pada masa itu adalah lebih mengetahui tentang suasana dan keperluan semasa. Hal ini kerana hidup atau mati seorang mufti itu bukanlah faktor utama sama ada untuk menggunakan atau meninggalkan fatwa tersebut.
Para ulama usul mempunyai lima pendapat dalam masalah ini, yang pertamanya ialah mengambil fatwa yang paling ketat. Kedua ialah mengambil fatwa yang paling ringan. Ketiga, hendaklah berijtihad untuk menentukan mufti mana yang lebih utama untuk diikut. Keempat, hendaklah bertanya kepada mufti lain dan mengikut salah satu mufti yang bercanggah dan menepati sebagaimana fatwa yang ketiga. Kelima ialah boleh memilih mana-mana fatwa yang disukai dan dianggap sesuai pada masalah yang dihadapi. (Hasnan Kasan 2008:59)
Percanggahan fatwa juga kadangkala berlaku hanya hasil daripada seorang mufti sahaja. Ianya berlaku kerana adanya perubahan pada fatwa yang dikeluarkan. Sekiranya mufti ini berijtihad dan menetapkan hukum bagi satu-satu masalah dan kemudiannya telah berubah ijtihad lalu menetapkan hukum yang berlainan dengan hukum yang telah diputuskan sebelum ini. (Hasnan Kasan 2008:59)
KESIMPULAN
Penetapan fatwa yang telah ditetapkan pada hukum yang telah diputuskan dahulu berdasarkan dalil qat’ie maka tidak perlu lagi seseorang itu merujuk fatwa. Hal ini kerana secara jelasnya fatwa terbatal hukum yang diputuskan berdasarkan dalil yang qat’ie lebih jelas dan benar.
Selain itu juga, fatwa yang diputuskan hanya dirujuk pada masalah yang masih belum ada hukum. Hal ini adalah sebagai usaha mengeluarkan fatwa dan menjaga kemaslahatan manusia agar tidak terlalu menyusahkan. Oleh itu, hukum yang diputuskan hendaklah dihormati dan dijaga agar dapat dijadikan rujukan kepada waris akan datang.
Oleh itu, dapatlah kita ketahui bahawa institusi fatwa adalah satu institusi yang sangat berguna dan sangat diperlukan dalam menyelesaikan setiap masalah masyarakat sama ada masalah itu kecil mahupun besar, Institusi fatwa juga akan turut mengeluarkan hukum bagi masalah yang baru. Oleh yang demikian, institusi fatwa negara perlu sentiasa diangkat martabatnya sebagai sebuah institusi yang penting dalam negara dan ia juga menunjukkan satu kepentingan bagi sebuah negara yang mempunyai majoriti masyarakat Islam untuk memelihara undang-undang syariah dalam kehidupan mereka.

RUJUKAN

Ahmad Hidayat Buang (pyt.). 2004. Fatwa di Malaysia. Kuala Lumpur: Jabatan Syariah
dan Undang-Undang Akademi Islam Universiti Malaya.
Hasnan Kasan. 2008. Institusi fatwa di Malaysia. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Hasnan Kasan. 2010. Institusi fatwa di Malaysia, Temu Bual, 16 Mac.
Jamaluddin al-Qasimi. 1986. Kitab al-fatwa fi al-Islam. Beirut: Dar al-Kutub al-cIlmi .
Zaini Nasohah. 2005. Undang-undang Penguatkuasaan Fatwa di Malaysia. http://pkukmweb.ukm.my/~penerbit/jurnal [1 Mac 2010].
Zulkifli Mohamad al-Bakri. 2008. Fatwa dan mufti: hukum, etika dan sejarah. Nilai: Universiti Sains Islam Malaysia.



hasil :
MUHAMMAD HAIKAL BIN SUBAHIR
MOHD LUTFI BIN AHMAD KHUZAINI
LUQMAN BIN MAHADI

ULAMA DAN FATWA

Saya selamanya berpendirian bahawa perkara yang membabitkan hukum Islam hendaklah terlebih dahulu dibahaskan dikalangan mereka yang ahli tentangnya untuk diambil kata sepakat sebelum dihebahkan untuk pengetahuan umum.  Ini bagi mengelakkan timbulnya kekeliruan di kalangan orang ramai disebabkan percanggahan pendapat di kalangan ahli agama dalam memperjelaskan hukum bagi masalah-masalah yang berbangkit.  Namun perkembangan akhir-akhir ini memperlihatkan kepada kita bahawa bagi sesetengah pihak, kepentingan parti dan keghairahan membela kumpulan sendiri semacam telah menenggelamkan perkiraan-perkiraan tentang kepentingan umum dan keperluan memelihara kemurnian hukum Islam serta menjaga martabat dan maruah umat khususnya di kalangan orang bukan Islam.



Dengan perkembangan ini, perbahasan secara terbuka isu-isu tentang masalah hukum yang berbangkit menjadi satu keperluan yang tidak dapat dielakkan supaya masyarakat dapat membuat penilaian manakah hukum yang berpandukan Quran dan Sunnah seperti yang difahami oleh para ulama yang muktabar, dan hukum yang dipengaruhi oleh fahaman politik tertentu.



Persoalan halal dan haram adalah perkara yang sangat besar kedudukannya dalam Islam, kerana ia merupakan salah satu daripada tugas-tugas utama para Rasul S.A.W. :

" Orang-orang yang mengikut Rasul, Nabi yang ummi yang (namanya) mereka dapati tertulis didalam Taurat dan Injil yang ada disisi mereka, yang menyuruh mereka mengerjakan yang ma'ruf dan melarang mereka mengerjakan yang mungkar dan menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk........ (Maksud ayat 157 Surah Al-A'raf)."


Dalam kehidupan muslim ia merupakan kewajipan yang membabitkan aspek kepercayaan dan amalan.  Seseorang muslim wajib mempercayai setiap hukum yang ditentukan oleh Allah, seperti mempercayai wajib perkara yang diwajibkan dan haram perkara yang dlharamkan.  Kemudian ia wajib beramal dengan hukum tersebut, iaitu melaksanakan yang wajib dan meninggalkan yang haram umpamanya.



Menurut Ibnu al-Qayyim, memperkatakan tentang halal dan haram tanpa ilmu yang mencukupi dan tanpa dalil merupakan dosa yang paling besar seperti yang dapat difahami daripada firmannya yang bermaksud:

"Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut oleh lidah kamu secara dusta, ini 'halal dan ini haram,' untuk kamu mengada-adakan pembohongan terhadap Allah.  Sesungguhnya orang-orang yang ada-adakan pembohongan terhadap Allah tidaklah akan beroleh kejayaan" (An-Nahl :116).

 Di dalam Sunnah juga terdapat banyak Hadis yang memberi amaran berat terhadap mereka yang memberi fatwa tanpa kelayakan, antaranya Hadis-Hadis berikut yang bermaksud: " Sesiapa yang bercakap tentang hukum Quran tanpa ilmu, maka hendaklah ia bersedia mengambil tempatnya dalam neraka" (AI-Tirmizi).



"Orang yang paling berani memberi fatwa dikalangan kamu, bermakna ia paling berani mengharung api neraka" (AlDarami).



Berdasarkan peringatan-peringatan diatas, para ulama salaf amat takut dan sangat berhati-hati dalam memberi fatwa.  Apabila timbul sebarang kemusykilan tentang hukum, para Khulafa' Rasyidin mengumpul Sahabat-Sahabat yang alim bagi mendapatkan pandangan mereka sekalipun Khalifah-Khalifah itu sendiri merupakan ulama besar.  Ata' Bin Al-Saib menyatakan: " Aku menemui ramai daripada kalangan para sahabat; apabila salah seorang daripada mereka ditanya mengenai sesuatu masalah hukum, badannya kelihatan menggeletar ketika memberi jawapan".  Al-Qasim Bin Muhammad, salah seorang daripada tujuh orang ulama terkemuka di Madinah daripada kalangan Tabi'in, ketika ditanya tentang suatu masalah hukum, beliau inenjawab: " Aku tidak tahu.  Janganlah kamu lihat kepada panjangnya janggut aku dan ramainya orang disekeliling aku, demi Allah aku tidak tahu".  Imam Malik berkata: " Sesiapa yang ditanya tentang suatu masalah hukum, sebelum memberi jawapan ia perlulah terlebih dahulu mengingatkan dirinya bahawa fatwanya itu akan menentukan nasibnya samada ke syurga atau ke neraka".



Memandangkan pentingnya kedudukan fatwa dalam Islam, maka para ulama membincangkan persiapan yang perlu ada pada orang yang ingin berijtihad dan memberi fatwa.  Daripada huraian yang dibuat oleh imam-imam mujtahid seperti Syafiei, Malik, Ahmad dan lain-lain, Dr Yusof Qaradawi merumuskan seperti berikut: Tidak harus memberi fatwa bagi mereka yang tidak mahir dalam ilmu Usul Fiqh; tentang qias dan illatnya, dan bila qias boleh digunakan.  Begitu juga tidak harus memberi fatwa mereka yang tidak mengkaji pendapat-pendapat ulama dalam kitab-kitab mereka, dalil-dalil yang digunakan serta masalah-masalah yang terhadap persepakatan dan perbezaan pandangan mereka (Dr Yusof al-Qaradawi, al-Fatwa).



Dalam pengajian Syariah, ilmu yang khusus membicarakan tentang kaedah berijtihad bagi mengeluarkan hukum daripada Quran dan Sunnah serta dalil-dalil yang lain dikenali dengan ilmu Usul al-Fiqh.  Imam Syafi'ei yang begitu alim tentang Quran dan Sunnah serta mempunyai kemahiran yang tinggi dalam bahasa Arab dan kesusasteraannya, memerlukan kaedah tertentu untuk berijtihad.



Beliau telah berusaha mengkaji dan merumuskan kaedah-kaedah yang perlu digunakan dalam berijtihad dan dimuatkan dalam kitabnya al-Risalah.  Menurut Imam Syafiei, "Tidak halal bagi seseorang memberi fatwa dalam agama Allah melainkan mereka yang arif tentang ilmu al Quran; tentang ayat nasikh dan mansukh, arif tentang al-Hadis, serta mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam bahasa Arab dan kesusasteraannya.  Kemudian ia mengetahui pula hukum-hukum yang telah dibahaskan oleh para ulama"(lihat Ibnu alQayyim, I'laam al Muwqqi'in).



Setelah mengetahui persyaratan yang perlu ada pada orang yang memberi fatwa seperti yang disebutkan oleh para ulama diatas, adalah dirasakan munasabah diambil kira latar belakang Haji Abdul Nik Aziz sebagai orang yang memberi fatwa, sebelum fatwanya dihujahkan khususnya daripada segi kemampuan ilmiah berdasarkan pengkhususan yang beliau miliki.
pacerun: yes"> Di dalam Sunnah juga terdapat banyak Hadis yang memberi amaran berat terhadap mereka yang memberi fatwa tanpa kelayakan, antaranya Hadis-Hadis berikut yang bermaksud: " Sesiapa yang bercakap tentang hukum Quran tanpa ilmu, maka hendaklah ia bersedia mengambil tempatnya dalam neraka" (AI-Tirmizi).


"Orang yang paling berani memberi fatwa dikalangan kamu, bermakna ia paling berani mengharung api neraka" (AlDarami).



 Di dalam Sunnah juga terdapat banyak Hadis yang memberi amaran berat terhadap mereka yang memberi fatwa tanpa kelayakan, antaranya Hadis-Hadis berikut yang bermaksud: " Sesiapa yang bercakap tentang hukum Quran tanpa ilmu, maka hendaklah ia bersedia mengambil tempatnya dalam neraka" (AI-Tirmizi).



"Orang yang paling berani memberi fatwa dikalangan kamu, bermakna ia paling berani mengharung api neraka" (AlDarami).



 Di dalam Sunnah juga terdapat banyak Hadis yang memberi amaran berat terhadap mereka yang memberi fatwa tanpa kelayakan, antaranya Hadis-Hadis berikut yang bermaksud: " Sesiapa yang bercakap tentang hukum Quran tanpa ilmu, maka hendaklah ia bersedia mengambil tempatnya dalam neraka" (AI-Tirmizi).



"Orang yang paling berani memberi fatwa dikalangan kamu, bermakna ia paling berani mengharung api neraka" (AlDarami).



Berdasarkan peringatan-peringatan diatas, para ulama salaf amat takut dan sangat berhati-hati dalam memberi fatwa.  Apabila timbul sebarang kemusykilan tentang hukum, para Khulafa' Rasyidin mengumpul Sahabat-Sahabat yang alim bagi mendapatkan pandangan mereka sekalipun Khalifah-Khalifah itu sendiri merupakan ulama besar.  Ata' Bin Al-Saib menyatakan: " Aku menemui ramai daripada kalangan para sahabat; apabila salah seorang daripada mereka ditanya mengenai sesuatu masalah hukum, badannya kelihatan menggeletar ketika memberi jawapan".  Al-Qasim Bin Muhammad, salah seorang daripada tujuh orang ulama terkemuka di Madinah daripada kalangan Tabi'in, ketika ditanya tentang suatu masalah hukum, beliau inenjawab: " Aku tidak tahu.  Janganlah kamu lihat kepada panjangnya janggut aku dan ramainya orang disekeliling aku, demi Allah aku tidak tahu".  Imam Malik berkata: " Sesiapa yang ditanya tentang suatu masalah hukum, sebelum memberi jawapan ia perlulah terlebih dahulu mengingatkan dirinya bahawa fatwanya itu akan menentukan nasibnya samada ke syurga atau ke neraka".



Memandangkan pentingnya kedudukan fatwa dalam Islam, maka para ulama membincangkan persiapan yang perlu ada pada orang yang ingin berijtihad dan memberi fatwa.  Daripada huraian yang dibuat oleh imam-imam mujtahid seperti Syafiei, Malik, Ahmad dan lain-lain, Dr Yusof Qaradawi merumuskan seperti berikut: Tidak harus memberi fatwa bagi mereka yang tidak mahir dalam ilmu Usul Fiqh; tentang qias dan illatnya, dan bila qias boleh digunakan.  Begitu juga tidak harus memberi fatwa mereka yang tidak mengkaji pendapat-pendapat ulama dalam kitab-kitab mereka, dalil-dalil yang digunakan serta masalah-masalah yang terhadap persepakatan dan perbezaan pandangan mereka (Dr Yusof al-Qaradawi, al-Fatwa).



Dalam pengajian Syariah, ilmu yang khusus membicarakan tentang kaedah berijtihad bagi mengeluarkan hukum daripada Quran dan Sunnah serta dalil-dalil yang lain dikenali dengan ilmu Usul al-Fiqh.  Imam Syafi'ei yang begitu alim tentang Quran dan Sunnah serta mempunyai kemahiran yang tinggi dalam bahasa Arab dan kesusasteraannya, memerlukan kaedah tertentu untuk berijtihad.



Beliau telah berusaha mengkaji dan merumuskan kaedah-kaedah yang perlu digunakan dalam berijtihad dan dimuatkan dalam kitabnya al-Risalah.  Menurut Imam Syafiei, "Tidak halal bagi seseorang memberi fatwa dalam agama Allah melainkan mereka yang arif tentang ilmu al Quran; tentang ayat nasikh dan mansukh, arif tentang al-Hadis, serta mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam bahasa Arab dan kesusasteraannya.  Kemudian ia mengetahui pula hukum-hukum yang telah dibahaskan oleh para ulama"(lihat Ibnu alQayyim, I'laam al Muwqqi'in).



Setelah mengetahui persyaratan yang perlu ada pada orang yang memberi fatwa seperti yang disebutkan oleh para ulama diatas, adalah dirasakan munasabah diambil kira latar belakang Haji Abdul Nik Aziz sebagai orang yang memberi fatwa, sebelum fatwanya dihujahkan khususnya daripada segi kemampuan ilmiah berdasarkan pengkhususan yang beliau miliki.

MARI TENGOK KELULUSAN HARUSSANI - LAYAKKAH DIA JADI MUFTI?

Written By canang on Jumaat, 3 Januari 2014 | 1/03/2014 12:04:00 PTG

Beliau dilahirkan di Parit Tok Ngah, Tanjung Piandang, Parit Buntar, Perak. Isterinya Datin Seri Hajjah Ainon binti Abdul Ghani. Anak 4 orang. Tinggal di 109, Jalan Abdul Hamid, Kampung Melayu, Sungai Rapat, 31350 Ipoh, Perak.

Pendidikan
• Sekolah Melayu Kampung Kedah, Parit Buntar, Perak
• Anglo Chinese School, Parit Buntar, Perak

• 1956 – 1959: Sekolah Idrisiah, Kuala Kangsar, Perak

• 1959 – 1960: Kuliah Al-Attas, Johor Bharu,Johor

• 1960 – 1964: Diploma Pendidikan, Sijil Tertinggi Kolej Islam Malaya, Klang, Selangor.
• Kursus pendedahan di Muslim College of London, United Kingdom (10 Januari – 29 Jun 1989)

Kerjaya

• 1964 – 1967: Cawangan Khas, Kementerian Dalam Negeri
• 1967 – 1973: Kadi, Jabatan Agama Pulau Pinang
• 1968 – 1978: Pensyarah Sambilan, Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang, Gelugor, Pulau Pinang.
• 1970 – 1984: Pensyarah Sambilan, Sekolah Latihan Pergigian Pulau Pinang
• 1973 – 1985: Kadi Besar, Jabatan Agama Pulau Pinang
• 1985 – 1992: Mufti Kerajaan Negeri Perak, Jabatan Agama Perak
• 1992 – Sekarang: Mufti Perak, Jabatan Mufti Negeri Perak

Layakkah dgn kelulusan yg dipegang oleh En Harusani menjawat jawatan mufti?


***Tahukah anda ada ramai ustaz ambil PHD di London bergurukan seorang yahudi yang hafal Al-Quran dan hadis???

Jika belajar Islam bergurukan yahudi adakah anda yakin si yahudi itu tidak menanam doktrin kepercayaannya diselitkan dalam ilmu Islam?

Pelajar yang tidak sependapat dengannya GAGAL dalam kursus PHD tersebut. Pulang kosong tanpa PHD. Tetapi pelajar yang menurut fahamannya akan lulus dan pulang bergaya dengan PHD agama Islam.... Inilah haramjadah sebenar. Gua sedang mencungkil maklumat penuh isu bergurukan yahudi ini


Gendang Perang



                                                                  perrggghhh !! Mufti ku ... kiki



PATUT LA PUN!!!! PEPATAH MENGATAKAN "KAWAN DENGAN SAUDAGAR MINYAK WANGI KITA PUN BERBAU WANGI JUGA, KAWAN DENGAN TUKANG BESI KITA PUN JADI MACAM BESI JUGA" BETOI KA ??? KAKAKAKAKAKA...



Monday, January 6, 2014


Ini jer kelususan Harussani patut la kena sekolahkan



Harussani lupa diri, lulus setakat Diploma Pendidikan Islam sebenarnya – Shaharul Shafie
Grafik oleh malaysianwaves.net

Tan Sri Datuk Harussani Zakaria, mufti Perak sejak tahun 1985 merupakan mufti paling lama berkhidmat di negara ini dan juga satu-satunya mufti yang tidak mempunyai kelulusan ikhtisas iaitu sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda. 

Beliau adalah mufti yang dilihat paling cenderung menyokong kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) dan mengeluarkan kenyataan dan fatwa mengelirukan. Hari ini, melalui portal Malaysiakini, Harussani mendakwa mereka yang menyertai perhimpunan Turun pada malam menyambut tahun baru, halal darahnya dikorbankan. Beliau menggelar mereka ini sebagai pemberontak ataupun di dalam terma bahasa Arabnya ialah “bughah”. 

Harussani pada zamannya pada tahun-tahun 1985 di mana ketika itu para cendekiawan Islam berkelulusan luar negara tidak ramai. Jika ada sekalipun, ramai yang memilih menyertai fakulti pengajian Islam di universiti-universiti awam Malaysia sebagai tenaga pengajar. 

Namun, ramai kurang gemar dengan tindakan membiarkan Harussani terus menjawat jawatan tertinggi agama di negeri itu sedangkan hari ini sudah ramai anak negeri Perak yang sudah berjaya di peringkat pengajian tertinggi seperti Doktor Falsafah di dalam pengajian berkaitan Islam. Walaupun begitu, perlantikan ke jawatan mufti ini tidak di bawah kerajaan negeri tetapi terus di bawah Sultan yang merupakan ketua agama negeri. 

Harussani yang dilahirkan di Parit Buntar, Perak kini dilihat sebagai mufti yang kuat berpolitik hanya mempunyai kelulusan peringkat sijil di pusat pengajian tempatan. Beliau hanya mempunyai kelulusan Sijil Tertinggi Kolej Islam Kelang pada tahun 1964 di mana ketika itu kelulusan tersebut sama tarafnya dengan diploma. Seperti dinyatakan pada zaman awal tersebut, tidak ramai mereka yang berpengajian Islam yang tinggi maka Harussani mempunyai peluang berjaya di dalam pentadbiran Islam yang luas. 

Malah, dengan pengalamannya sebagai pengajar agama Islam di beberapa maktab perguruan juga memberi peluang kepadanya untuk memperoleh jawatan yang baik kerana kekurangan mereka yang berpendidikan ijazah sarjana muda berkaitan agama Islam pada ketika itu dalam pentadbiran awam. 

Beliau dilantik oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah menjadi mufti pada tahun 1985 dan sehingga kini tiada lagi anak watan Perak yang dilantik untuk menggantikan beliau meskipun sudah ramai yang belajar sehingga ke Timur Tengah dalam pengajian Islam. Namun begitu, beliau dianugerahkan dengan Doktor Kehormat yang membawa gelaran “Doktor” dalam kurungan oleh Sultan sendiri yang merupakan Canselor Universiti Malaya pada tahun 2001. 

Namun begitu, semua sedia maklum anugerah Doktor Kehormat Syariah hanya bersifat mengiktiraf tugas dan sumbangan dan ini tidak mencerminkan ilmu sepertimana yang ada dalam pemberian Doktor Falsafah yang hanya boleh diambil selepas menyelesaikan ijazah sarjana muda, ijazah sarjana dan mempunyai kemampuan menulis jurnal berwasit dan bersifat pengkaji ilmiah. 

Malah, tidak salah untuk mengatakan mana-mana anugerah Doktor Kehormat di kebanyakan universiti di Malaysia bersifat politik dan perniagaan. Contohnya apabila sebuah universiti di Malaysia yang menganugerahkan Doktor Kehormat Ekonomi kepada pemimpin diktator Korea Utara, Kim Jong Un yang belum pun berumur 30 tahun semata-mata untuk berharap dapat menarik lebih banyak pelajar dari Korea Utara untuk dihantar belajar di universiti swasta berkenaan. 

Tindakan terbaru Harussani ini yang cuba “”menumpahkan” darah adalah amat dikesali ramai pihak. Tindakan beliau yang memprovokasikan keadaan memburukkan nama baik Sultan yang merupakan ketua agama Islam di negeri Perak. Terlalu banyak yang sudah dilakukan Harussani sejak dahulu lagi yang mengguris hati umat Islam meskipun beliau hanya mufti di sebuah negeri di Malaysia. 

Meskipun Harussani banyak menulis di majalah dan buku (walaupun bukan dikategorikan sebagai ilmiah), ia masih jauh meletakkan beliau sebagai ulama sebenarnya. Namun sekarang, Harussani perlu berlapang dada dan menyedari kedudukan diri sendiri yang sebenarnya seorang yang tidak layak pada abad hari ini kerana sudah terlalu ramai anak watan Perak yang jauh lebih baik kelulusan akademiknya daripada Harussani. 

Biarlah artikel ingatan ini ditujukan kepadanya supaya ingat bahawa ramai orang tahu kecetekan ilmunya itu tetapi malas sebelum ini untuk membuat bising. Tetapi kali ini Harussani melampau dan ego besar, sudah sampai masanya Harussani diingatkan bahawa Harussani ini tidak ada apa-apa pun yang baik tentangnya dalam pembangunan ummah di negeri Perak dan Malaysia.

EDISI BONGKAR SAMPAI TERBURAI!!!! ... HARUSSANI HANYA LULUSAN DIPLOMA PENDIDIKAN ISLAM???????




Tan Sri Datuk Harussani Zakaria, mufti Perak sejak tahun 1985 merupakan mufti paling lama berkhidmat di negara ini dan juga satu-satunya mufti yang tidak mempunyai kelulusan ikhtisas iaitu sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda.

Beliau adalah mufti yang dilihat paling cenderung menyokong kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) dan mengeluarkan kenyataan dan fatwa mengelirukan. Hari ini, melalui portal Malaysiakini, Harussani mendakwa mereka yang menyertai perhimpunan Turun pada malam menyambut tahun baru, halal darahnya dikorbankan.

Beliau menggelar mereka ini sebagai pemberontak ataupun di dalam terma bahasa Arabnya ialah “bughah”.
Harussani pada zamannya pada tahun-tahun 1985 di mana ketika itu para cendekiawan Islam berkelulusan luar negara tidak ramai. Jika ada sekalipun, ramai yang memilih menyertai fakulti pengajian Islam di universiti-universiti awam Malaysia sebagai tenaga pengajar.

Harussani yang dilahirkan di Parit Buntar, Perak kini dilihat sebagai mufti yang kuat berpolitik hanya mempunyai kelulusan peringkat sijil di pusat pengajian tempatan.  Beliau hanya mempunyai kelulusan Sijil Tertinggi Kolej Islam Kelang pada tahun 1964 di mana ketika itu kelulusan tersebut sama tarafnya dengan diploma. Seperti dinyatakan pada zaman awal tersebut, tidak ramai mereka yang berpengajian Islam yang tinggi maka Harussani mempunyai peluang berjaya di dalam pentadbiran Islam yang luas.

Malah, dengan pengalamannya sebagai pengajar agama Islam di beberapa maktab perguruan juga memberi peluang kepadanya untuk memperoleh jawatan yang baik kerana kekurangan mereka yang berpendidikan ijazah sarjana muda berkaitan agama Islam pada ketika itu dalam pentadbiran awam.

Beliau dilantik oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah menjadi mufti pada tahun 1985 dan sehingga kini tiada lagi anak watan Perak yang dilantik untuk menggantikan beliau meskipun sudah ramai yang belajar sehingga ke Timur Tengah dalam pengajian Islam. Namun begitu, beliau dianugerahkan dengan Doktor Kehormat yang membawa gelaran “Doktor” dalam kurungan oleh Sultan sendiri yang merupakan Canselor Universiti Malaya pada tahun 2001.

Namun begitu, semua sedia maklum anugerah Doktor Kehormat Syariah hanya bersifat mengiktiraf tugas dan sumbangan dan ini tidak mencerminkan ilmu sepertimana yang ada dalam pemberian Doktor Falsafah yang hanya boleh diambil selepas menyelesaikan ijazah sarjana muda, ijazah sarjana dan mempunyai kemampuan menulis jurnal berwasit dan bersifat pengkaji ilmiah.

Malah, tidak salah untuk mengatakan mana-mana anugerah Doktor Kehormat di kebanyakan universiti di Malaysia bersifat politik dan perniagaan. Contohnya apabila sebuah universiti di Malaysia yang menganugerahkan Doktor Kehormat Ekonomi kepada pemimpin diktator Korea Utara, Kim Jong Un yang belum pun berumur 30 tahun semata-mata untuk berharap dapat menarik lebih banyak pelajar dari Korea Utara untuk dihantar belajar di universiti swasta berkenaan.

Tindakan terbaru Harussani ini yang cuba “”menumpahkan” darah adalah amat dikesali ramai pihak. Tindakan beliau yang memprovokasikan keadaan memburukkan nama baik Sultan yang merupakan ketua agama Islam di negeri Perak. Terlalu banyak yang sudah dilakukan Harussani sejak dahulu lagi yang mengguris hati umat Islam meskipun beliau hanya mufti di sebuah negeri di Malaysia.

Meskipun Harussani banyak menulis di majalah dan buku (walaupun bukan dikategorikan sebagai ilmiah), ia masih jauh meletakkan beliau sebagai ulama sebenarnya. Namun sekarang, Harussani perlu berlapang dada dan menyedari kedudukan diri sendiri yang sebenarnya seorang yang tidak layak pada abad hari ini kerana sudah terlalu ramai anak watan Perak yang jauh lebih baik kelulusan akademiknya daripada Harussani.

Biarlah artikel ingatan ini ditujukan kepadanya supaya ingat bahawa ramai orang tahu kecetekan ilmunya itu tetapi malas sebelum ini untuk membuat bising. Tetapi kali ini Harussani melampau dan ego besar, sudah sampai masanya Harussani diingatkan bahawa Harussani ini tidak ada apa-apa pun yang baik tentangnya dalam pembangunan ummah di negeri Perak dan Malaysia...TMI
 
 
 

Tiada ulasan: