Ahad, 26 Januari 2014

BERJUANG TUK PERIBADI ATAU RAKYAT....RAKYAT UNDI PARTI...JIKA ATAS TIKET PARTI KALAH...KITA MUNGKIN KALAH JUGA....INGAT SENANG JADI PEMIMPIN...PEMIMPIN AKAN DITANYA OLEH ALLAH KEATAS ORANG YANG KITA PIMPIN

Datuk Ustaz Harun Taib dalam kenangan - Siri 1
Tuan Guru Datuk Harun Taib telah kembali ke rahmatullah pada usia 71 tahun. Seluruh hayatnya sejak remaja diwakafkan untuk kerja Islam.

Beliau pergi dalam keadaan bertugas sebagai Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat. Moga pahala memimpin dewan ini terus kekal dinikmatinya sepanjang hayat barzakhnya.

Terlalu banyak cerita pengajaran yang boleh dikongsi tentang al-Marhum al-Fadhil Tuan Guru Datuk Harun Taib.

Selama 29 bulan menjadi Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat (Jun 2011 - Nov 2013) menjadikan saya terlalu rapat dan berkongsi begitu banyak rahsia dan perkara yang sangat manis untuk dikenang namun tidak semua boleh saya kongsikan dengan khalayak. Saya akan cuba garap pengalaman-pengalaman ini secara bersiri insya Allah.

Ramai yang melihat beliau sebagai garang dan tegas dalam menyampaikan pandangan tapi hakikatnya beliau seorang yang tersangat merendah diri meskipun berbicara di hadapan anak muda yang dilihat berilmu.

Terlalu banyak pengalaman sebegini saya lalui sendiri ketika pertemuan beliau dengan ilmuwan Islam yang lebih muda daripada beliau seperti Dr Asri Zainal Abidin dan Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri.

Ini adalah akhlak yang sangat hebat pada diri Tuan Guru yang sebenarnya berilmu tinggi ini dan luas pembacaannya.

Pandangan saya si kerdil ini yang hanyalah seorang anak muda berjawatan setiausaha di kala itu tidak pernah ditolak mentah-mentah bahkan dibincang dan dimurnikan dengan cara yang sangat halus dan bijak menggambarkan ketinggian akhlak tawaduk beliau.

Di sebalik ketegasan beliau dalam perkara yang melibatkan prinsip namun hakikatnya berjiwa sangat lembut dan penyayang apabila berbicara tentang masyarakat yang menjadi sasaran dakwah.

Keramahannya apabila bertemu sesiapa sahaja terutama anak-anak muda sangat mengkagumkan walaupun mereka belum pernah dikenali beliau.

Beliau melihat seluruh masyarakat dengan rasa belas ihsan. Tiada kebencian dipamerkan buat mereka yang bergelar "mad'u" di sebalik ketegasannya menyatakan prinsip Islam.

Barang kali inilah rahsia beliau berjaya mengekalkan kemenangan di Dun Manir selama 5 penggal berturut-turut sejak 1990 hingga 2013 untuk tempoh yang panjang selama 23 tahun tidak termasuk kemenangan beliau yang sangat dibanggakan pada pilihanraya kecil Dun Teluk Pasu 1989.

26hb Jan 2014
KUALA LUMPUR: Pasukan Kelantan yang sebelum ini dikejutkan dengan penghijrahan pemain yang paling ramai melakarkan kemenangan kedua pada perlawanan liga super menentang Sarawak di Stadium Kuching malam tadi.

Melalui penyerang import dari Liberia, Francis Forkey Doe yang berjaya menyambut baik hasil hantaran Mohammed Ghaddar dan meledak gol kemenangan pada minit ke-90 untuk memastikan pasukan itu mengumpul 6 mata dan berada di takhta liga.

Sementara itu, Johor Darul Takzim (JDT) gagal memperolehi mata di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu apabila tunduk kepada pasukan berstatus kelab, T-Team dengan jaringan 1-0.

Walaupun JDT dibayangkan sebagai pasukan harapan yang memiliki pemain yang berstatus bintang namun, T-Team melalui penyerang berbisa dari Indonesia, Patrich Wanggai memusnahkan harapan pasukan tersebut pada minit ke-71.

Lain-lain keputusan, Sime Darby FC turut melakar kejutan apabila menundukan juara Piala Malaysia musim lalu, Pahang 1-0 di Stadium Majlis Perbandaran Selayang.

Sime Darby melalui Fahrul Razi Kamaruddin pada minit ke-50 berjaya menjaringkan gol dan berjaya memperolehi mata penuh.

Manakala, Perak yang turut mengutip tiga mata penuh di Stadium Perak, Ipoh setelah mengalahkan Terengganu 1-0 yang diperolehi pada minit ke-90 melalui tandukan pemain import Brazil, Eliel Da Cruz.

Dalam pada itu, Selangor pada Jumaat lepas pulang hampa apabila gagal mendapat mata penuh di Stadium Jalan Besar, Singapura apabila Khairul Amri yang mewakili Singapura menjaringkan gol kemenangan pada masa kecederaan minit ke-93 setelah terikat 1-1, menjadikan kedudukan 2-1.

Skuad kendalian Fandi Ahmad itu membuka tirai jaringan pada minit ke-44 menerusi Shakir Hamzah sebelum Selangor menyamakan kedudukan pada minit ke-57 menerusi Fitri Shazwan Raduwan.

Tiada ulasan: