Tabayyun maklumat sebelum cerna
- Jan 10, 2014
- NASRUDIN BIN HASSAN
2. Maklumat yang disebar dan disampaikan tanpa mengetahui kesahihannya adalah menjejaskan kredebiliti perjuangan dan merosakkan integriti pejuang. Tambahan maklumat yang mencetuskan pertelingkahan dan salah faham dikalangan penerima gara-gara salah fakta dan tidak diketahui sumber atau punca. Ia menjadi fitnah yang memusnahkan keutuhan perjuangan dan kesejahteraan hubungan. Hayati firman Allah SWT :
“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.” (Surah al-Hujurat : Ayat 6)
3.Teknologi maklumat adalah anugerah Allah SWT yang mesti disyukuri dengan manafaatkannya secara amanah dan penuh tanggungjawab. Jangan jadikan teknologi tersebut sebagai saluran pantas mencipta dosa dan noda. Kelak murka Allah SWT tidak tertanggung oleh kita. Memanglah mudah untuk copy paste sesuatu maklumat sebagaimana mudah juga untuk share dan foward maklumat tersebut, tetapi ingatlah bahawa Malaikat Allah SWT tetap berupaya menerobos masuk ke segenap talian digital. Jaringan cyber jua bukan zon bebas dari pemantauan Malaikat Allah SWT. Bukankah Allah SWT itu Maha Mengetahui? Maka jangan cipta dosa dalam keghairahan kita berfacebook, twitter dan mengendali website.
4.Penerangan dan penyampaian maklumat jalur konvensional seperti ceramah, kuliah, forum, wacana, maqalah, majallah, kenyataan media dan sebagainya juga mesti dielakkan dari fitnah, salah fakta dan sumber yang kabur. Demikian juga maklumat "hear say" kerana pastinya ia mencalar reputasi kita sebagai penyampai kebenaran. Bagaimanalah kita layak digelar pejuang kebenaran jika maklumat yang kita sampaikan itu pun tidak pasti kebenarannya ? Dalam masa yang sama kita juga mesti menolak gaya maki hamun dan pendekatan caci nista dalam penyampaian kita. Kemukakan pandangan, komen, kritikan, nasihat dan sebagainya dengan fakta yang benar dan betul serta membawa pendekatan yang harmoni dan cool.
5.Sebagaimana kita dilarang syarak menyebarkan maklumat yang salah dan berbaur fitnah, demikianlah kita diajar supaya tidak menelan bulat-bulat sebarang maklumat yang diterima atau yang disampaikan kepada kita. Sebaliknya siasat (tabayyun) kebenaran maklumat itu terlebih dahulu dengan teliti dan berhemat sebelum mengambil sikap dan menentu keputusan terhadap maklumat yang diterima. Langkah ini adalah "firewall" yang akan menyelamatkan kita dari tersalah langkah dan tersilap arah didorong oleh maklumat yang salah. Pastikan setiap kita sebagai pejuang kebenaran ini selamat dari virus yang dibawa oleh maklumat yang salah sama ada di salur input atau dijalur output.
*Nasrudin bin Hassan, Timbalan Pengerusi 1, Lajnah Dakwah PAS Pusat.
Memahami bughah dalam konteks semasa
KENYATAAN Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berhubung perhimpunan
membantah kenaikan harga barang menjelang tahun baru 2014 mencetus
polemik di Malaysia.
Beliau dilaporkan berkata, “sepatutnya semua peserta perhimpunan ditangkap kerana menderhaka kepada kerajaan dan dari hukum syarak, dihalalkan darah golongan bughah.”
Beliau dilaporkan berkata, “sepatutnya semua peserta perhimpunan ditangkap kerana menderhaka kepada kerajaan dan dari hukum syarak, dihalalkan darah golongan bughah.”
Kenyataan ini agak mengejutkan dan menimbulkan reaksi pelbagai. Ada beberapa ulasan yang telah dibuat dari aspek politik dan hukum fikah berhubung dengan bughah atau pemberontak ini.
Namun adalah wajar untuk kita membincangkan juga soal bughah ini dalam konteks undang-undang perlembagaan Islam dengan mengambil kira realiti politik semasa.
Hukum bughah diambil dari ayat al-Quran iaitu ayat ke 9 Surah Al-Hujurat, yang bermaksud:
Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka perangilah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah ALLAH; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum ALLAH), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya ALLAH mengasihi orang-orang yang berlaku adil.
Suruhan ALLAH agar memerangi puak yang zalim atau melampau menjadi
sandaran kepada hukuman bunuh atas mereka yang bermusuh dengan pihak
berkuasa yang adil.
Prinsip ini juga disandarkan kepada beberapa hadis yang mewajibkan umat
Islam untuk taat kepada pemimpin dan tidak keluar dari ketaatan
tersebut.
Terdapat juga hadis yangriwayat An-Nasai’ dari Usamah ibn Syarik bahawa
Rasulullah SAW menyebut bahawa sesiapa yang keluar untuk
memecahbelahkan umat ku, maka pancunglah lehernya. Terdapat juga
hadis-hadis lain yang seumpama itu.
Para ulama mendefinisikan segolongan umat Islam menentang dan menderhaka kepada Ulil Amri, iaitu pemerintah/ kerajaan adil yang menjalankan hukum-hukum syari`at Islam.
Para ulama generasi awal Islam membahaskan hukum ini dengan terperinci.
Mereka menggariskan ciri-ciri bughah dan menetapkan syarat-syarat sebelum hukuman boleh diambil ke atas golongan ini.
Antara syaratnya ialah golongan itu mempunyai kekuatan untuk menentang
pemerintah, mereka bertindak dengan berperancangan serta berkepimpinan
dan mereka menentang menggunakan kekerasan.
Selain itu perbahasan tentang bughah juga berkaitan dengan pembahagian
jenis-jenis negara dan jenis-jenis pemerintah serta kewajipan untuk
taat kepada pemerintah.
Khazanah karya penulisan Islam silam cukup kaya dalam memberikan menjelasan tentang konsep asal bughah.
Namun begitu perbahasan konsep bughah dalam kontek sistem bernegara zaman ini amat terhad.
Para ulama silam telah melaksanakan tugas mereka menjelaskan hukum bughah sesuai dengan sistem politik dan struktur negara di zaman mereka.
Namun prinsip yang ditulis sejak lebih seribu tahun dahulu perlu dibaca
dengan mengambil kira konteks semasa, bukannya dengan mencedoknya tanpa
memahami perbezaan dan perubahan sistem bernegara dan politik.
Falsafah hukum bughah
Islam amat memahami kepentingan kepimpinan dan undang-undang. Manusia perlu hidup melalui sistem bermasyarakat yang dikawal dengan sistem perundangan.
Manusia juga perlu kepada pemimpin yang bukan sahaja memimpin dengan kekuatan karisma dan pengaruh, tetapi mempunyai kuasa dan kedaulatan tersendiri.
Kepentingan wujudnya negara yang berdaulat dan pemimpin yang ditaati
boleh dilihat berdasarkan ayat-ayat al-Quran dan Hadis Rasulullah SAW,
serta teladan yang ditunjukkan sendiri oleh Rasulullah SAW.
Ketika dunia masih terkapai-kapai dalam mencari sistem negara, Islam datang dengan penegasan yang jitu tentang konsep bernegara.
Rasulullah SAW sendiri mengasaskan sebuah negara dengan mempunyai piagam atau perlembagaan tersendiri. Bahkan konsep state sovereignty atau kedaulatan negara dijelmakan dengan jelas melalui langkah-langkah praktikal Baginda dalam memimpin negara.
Ketika dunia masih terkapai-kapai dalam mencari sistem negara, Islam datang dengan penegasan yang jitu tentang konsep bernegara.
Rasulullah SAW sendiri mengasaskan sebuah negara dengan mempunyai piagam atau perlembagaan tersendiri. Bahkan konsep state sovereignty atau kedaulatan negara dijelmakan dengan jelas melalui langkah-langkah praktikal Baginda dalam memimpin negara.
Selain itu Islam menekankan juga soal kesatuan dan kestabilan negara. Tindakan-tindakan Baginda dalam bentuk penghantaran ekspedisi ketenteraan, keterlibatan dalam ghazwah, serta hukuman keras kepada penentang seperti kelompok Yahudi termasuk Kaab bin Asyraf merupakan contoh pentingnya soal pertahanan, keselamatan dan ketenteraman dalam menjamin kesatuan dan kestabilan negara.
Konsep dan hukum berkaitan bughah lahir dari semangat ini. Ini bermakna tujuan hukum bughah adalah untuk mengekalkan kestabilan dan keselamatan sesebuah negara yang berdaulat.
Namun perlu diingat penekanan kepada kestabilan tidak pula menafikan kepentingan nasihat, amar makruf serta nahi munkar.
Dalam Islam menegur pemerintah bukan sahaja hak tetapi ia adalah tanggungjawab.
Pembesar, ulama, dan rakyat yang tidak menegur pemerintah zalim adalah mereka berdosa.
Bughah pada zaman awal Islam
Pada zaman sebelum kedatangan Islam, kestabilan dan keselamatan sesebuah negara banyak bergantung kepada kekuatan ketenteraan dan kawalan ketat ke atas rakyat.
Peranan pasukan tentera amat penting. Jika negara itu kuat pasukan tenteranya, maka ia semakin stabil dan kuat. Inilah realiti yang berlaku dalam negara-negara dan empayar-empayar di dunia sebelum kemunculan Nabi Muhammad SAW.
Dalam konteks dalam negara pula, kestabilan sokongan kepada pemerintah bergantung kepada pemantauan dekat pemerintah ke atas rakyat. Jika ada tanda-tanda penentangan, hukuman keras dikenakan.
Inilah yang berlaku di Empayar Rom, Parsi, Negara China, India dan wilayah-wilayah lain pada zaman itu.
Apabila Islam datang, konsep amanah dan taat pula menjadi sendi kepada kestabilan politik dalaman negara. Pemimpin memegang amanah, iaitu bertanggungjawab kepada ALLAH untuk mentadbir dengan adil.
Rakyat pula wajib taat kepada pemimpin yang adil. Namun konsep amanah dan taat ini disokong pula oleh konsep sokongan.
Bagi mengekalkan amanah, rakyat perlu melaksanakan tugas menasihati dan menegur pemerintah. Manakala bagi mengekalkan taat pemerintah boleh mengambil tindakan ke atas penentang yang melampau yang disebut sebagai bughah.
Walau pun konsep amanah dan taat menjadi sendi kepada kestabilan politik dalam sesebuah pemerintahan Islam, elemen sokongan sezaman seperti kekuatan ketenteraan dan pemantauan dan kawalan ke atas sokongan rakyat tetap diperlukan.
Jika terdapat rakyat yang menentang dengan kekerasan, maka pemerintah boleh mengambil tindakan keras. Hukum berkaitan bughah dikuatkuasakan dalam situasi begini.
Selain itu, konsep menentang pemerintah dalam konteks di zaman sebelum Islam dan di zaman awal Islam berlaku dalam dua bentuk.
Pertamanya, menentang sesebuah dinasti, kesultanan atau khilafah dengan hasrat untuk menubuhkan dinasti, kesultanan atau khilafah yang baru. Penentangan ini dilakukan oleh kelompok yang merasakan bahawa mereka lebih layak untuk menaiki memerintah negara.
Kedua, menentang ketua negara sama ada sultan, raja atau khalifah yang memerintah dengan tujuan untuk menggantikan dengan ketua negara yang lain dalam dinasti yang sama.
Kedua-dua bentuk penentangan ini mencabar kedaulatan negara dan membawa
risiko perpecahan, kekacauan dan huru-hara dalam sesebuah pemerintahan.
Oleh yang demikian tindakan keras terhadap penentang yang termasuk dalam definisi bughah amat penting bagi mengekalkan kestabilan negara.
Oleh yang demikian tindakan keras terhadap penentang yang termasuk dalam definisi bughah amat penting bagi mengekalkan kestabilan negara.
Perubahan zaman
Islam meletakkan batu asas yang utuh kepada sistem perlembagaan yang
adil dan mantap, yang kemudiannya menjadi amalan dalam sistem
perlembagaan moden hari ini. Walau bagaimana pun pemerintahan kerajaan
di zaman awal Islam masih banyak bergantung kepada sistem berkerajaan
zaman itu.
Dengan berkembangnya ilmu dan tamadun manusia, serta kerana sistem sosial yang semakin kompleks, maka asas yang baik itu diperkembangkan pada zaman mutakhir ini sehingga wujudlah sistem perlembagaan dan sistem negara yang lebih stabil dan tuntas.
Dengan berkembangnya ilmu dan tamadun manusia, serta kerana sistem sosial yang semakin kompleks, maka asas yang baik itu diperkembangkan pada zaman mutakhir ini sehingga wujudlah sistem perlembagaan dan sistem negara yang lebih stabil dan tuntas.
Sistem ini menjadikan kedudukan pemerintah lebih stabil dan kukuh tanpa terlalu bergantung kepada kekerasan dan ketenteraan bagi mengawal ketaatan dan kepatuhan rakyat.
Kestabilan ini berlaku kerana terdapatnya mekanisme pengiktirafan negara kedaulatan negara di peringkat antarabangsa dan juga kerana adanya sistem bernegara berasaskan perlembagaan yang diakui oleh sekalian rakyat.
Perlembagaan menjadi dokumen yang dipersetujui oleh semua pihak sebagai salah satu kontrak sosial. Perlembagaan yang berdaulat menjadikan keabsahan pemerintah sukar dipertikaikan.
Selain itu, perlembagaan merupakan instrumen penting dalam sesebuah negara moden. Ia mengekalkan sistem bernegara dan sistem politik walau pun tidak mengekalkan pemimpin negara.
Pemimpin boleh berubah dan bertukar tetapi struktur pemerintahan tetap utuh dan kukuh.
Pemimpin hanya menentukan dasar pembangunan dan melaksanakannya tetapi tidak mengubah struktur kuasa. Ia juga memberikan definisi barukepada maksud kuasa dan kedaulatan.
Tegasnya, jika dibandingkan dengan sistem bernegara di zaman awal Islam, ketika kebanyakan penulisan tentang bughah dibuat, sistem bernegara telah mengalami banyak perbezaan dari segenap aspek.
Selain dari kerana wujudnya perlembagaan itu sendiri, terdapat juga ciri-ciri lain yang ketara seperti aspek kewarganegaraan, sempadan negara, hubungan sesebuah negara dengan komuniti antarabangsa, kerjasama antarabangsa dari sudut ketenteraan, konsep pengasingan kuasa yang jelas, pengiktirafan hak asasi rakyat, sistem pilihan raya.
Perlembagaan juga memberikan definisi baru kepada maksud pemerintah. Kuasa pemerintah tidak berpusat kepada pemimpin tertentu atau dinasti tertentu, bahkan ia diagihkan kepada beberapa cabang kuasa, dan juga kepada rakyat.
Umumnya dalam sistem demokrasi berperlembagaan konsep pemerintah itu terbahagi kepada badan perundangan, badan pentadbiran dan badan kehakiman.
Selain itu, dalam sistem demokrasi berperlembagaan, hakikat pemerintah itu bukan sahaja teraju kerajaan, bahkan juga rakyat.
Dari sudut amalinya, rakyat boleh dianggap ‘pemerintah’ kerana mereka mempunyai kuasa untuk menaikkan dan menjatuhkan pemimpin kerajaan.
Bughah di Malaysia
Dalam konteks Malaysia, dari sudut teorinya pemerintah tertinggi adalah Yang Dipertuan Agong. Walau bagaimana pun, kuasa baginda adalah terhad dan tertakluk kepada nasihat dan had kuasa tertentu seperti yang termaktub dalam perlembagaan.
Oleh itu jika kita maksudkan pemerintah sebagai pihak yang mempunyai kuasa rasmi dalam negara menurut Perlembagaan, maka kita boleh memperincikan maksud pemerintah kepada beberapa kelompok berikut:
1. Yang DiPertuan Agong yang diiktiraf sebagai Ketua Utama Negara menurut Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan.
2. Majlis Raja-raja yang menentukan pelantikan YDPA (Perkara 32) dan mempunyai bidangkuasa tersendiri (Perkara 38).
3. Perdana Menteri yang menasihati YDPA (Perkara 40) dan mengetuai Jemaah Menteri (Perkara 43)
4. Jemaah Menteri yang menasihati YDPA dalam melaksanakan kuasa eksekutif (Perkara 39 dan 43)
5. Parlimen yang mempunyai
kuasa meluluskan undang-undang. (Perkara 44 dan 66) Dari sudut ini, ia
termasuk peranan pembangkang yang melaksanakan tugas semak dan imbang.
6. Badan Kehakiman yang mempunyai kuasa untuk menyelesaikan pertikaian dan mentafsir undang-undang. (Perkara 121)
7. Suruhanjaya Pilihan Raya yang berperanan dalam melaksanakan pilihan raya (Perkara 113)
8. Rakyat khususnya pengundi yang berhak untuk memilih pemimpin dalam pilihan raya (Perkara 119).
Demikianlah sistem perlembagaan moden yang telah memecahkan kuasa pemerintahan rasmi kepada kelompok yang berbeza.
Masing-masing saling berkait dan bergantungan antara satu sama lain.
Oleh yang demikian, kita tidak sewajarnya menyempitkan pengertian pemerintah kepada pemimpin badan eksekutif iaitu Perdana Menteri serta barisan Kabinetnya yang mendapat kuasa setelah partinya menang dalam Pilihan Raya Umum. Hakikatnya kuasa mereka terhad kepada ruang lingkup yang tersendiri.
Oleh itu, kita tidak boleh membuat kesimpulan mudah bahawa sesiapa yang menentang parti pemerintah atau menentang langkah-langkah serta dasar kerajaan yang perkenalkan oleh Perdana Menteri dan jemaah Kabinetnya dianggap sebagai penentang kerajaan dan negara. Ini kerana, pertamanya, Perdana Menteri dan Jemaah Kabinet hanya sebahagian dari keseluruhan maksud kerajaan dan pemerintah, tambahan pula pihak yang tertinggi dalam kerajaan iaitu Yang Dipertuan Agong bukanlah sasaran penentangan di atas. Kedua, menentang parti pemerintah adalah satu yang normal dalam sistem demokrasi.
Selagi penentangan itu tidak melampaui had, tidak menimbulkan kekacauan dan dibuat melalui saluran yang sah menurut Perlembagaan, maka ia bukanlah satu kesalahan.
Ia adalah satu bentuk persaingan politik yang biasa, bukannya satu bentuk penentangan yang boleh mendatangkan keruntuhan kepada kestabilan negara dan kerajaan.
Penentang ini bukanlah penentang kerajaan dan negara yang termasuk dalam definisi bughah.
Dalam konteks sistem negara hari ini penentang kerajaan yang boleh dianggap bughah adalah kelompok yang mahu meruntuhkan keseluruhan sendi dan sistem negara serta menolak keseluruhan struktur kuasa yang disenaraikan di atas.
Mereka adalah golongan yang mahu merombak keseluruhan sistem negara kepada sistem yang baru, menukar perlembagaan dengan perlembagaan yang baru.
Mereka menolak cara pemilihan atau pelantikan pemegang kuasa yang sedia ada dan mahu menggunakan kekerasan supaya mereka dapat mengambil alih kuasa.
Mereka mendatangkan musibah kepada keselamatan rakyat dan kestabilan negara.
Jika ada kumpulan yang mempunyai ciri-ciri ini dan mereka memenuhi syarat yang ditetapkan oleh hukum syarak, maka mereka wajar digelar sebagai bughah dan mesti dihukum dengan hukuman keras termasuklah hukuman mati.
Namun begitu kelompok begini tidak kelihatan wujud dalam negara kita. Alhamdulillah rakyat Malaysia secara keseluruhannya tidak mempertikaikan sistem bernegara, keluhuran perlembagaan serta teraju negara yang diketuai oleh Yang di-Pertuan Agong. Bantahan, penentangan dan kritikan hanya menjurus kepada kepimpinan politik dalam negara yang dipimpin oleh Perdana Menteri.
Bantahan ini pula dilakukan secara berhemah dan dalam ruang lingkup yang diizinkan oleh undang-undang.
Mereka tidak menggunakan kekerasan dan senjata. Bahkan perhimpunan dan demonstrasi yang dijalankan kebanyakannya berjalan dengan aman tanpa insiden kekacauan kecuali jika ada faktor provokasi dan gangguan luar.
Bahkan jika dilihat dalam konteks yang positif, kritikan dan bantahan begini wajar dianggap sebagai satu perkara positif dari sudut Islam dan juga dalam konteks amalan demokrasi.
Bantahan dan kritikan yang benar adalah satu bentuk nasihat, serta amar makruf nahi mungkar yang menjadi tanggungjawab setiap mukmin.
Ia perlu dilakukan mengikut adab dan kaedah yang ditentukan oleh agama.
Selain itu, pandangan yang berbeza juga digalakkan dalam sistem demokrasi kerana ia menggalakkan penglibatan rakyat dalam proses membuat keputusan dalam negara.
Demokrasi yang subur akan mendorong kemajuan dan pembangunan negara.
Kesimpulannya, konsep dan amalan hukum berkaitan bughah perlu dilihat dalam konteks semasa.
Amat tidak wajar untuk mengklasifikasikan kelompok yang berhimpun membantah sesuatu langkah kerajaan atau berhimpun meluahkan keperitan hidup sebagai penentang kerajaan atau bughah, yang melayakkan mereka diperangi.
Dalam sistem bernegara moden ini pemerintah bukanlah pemimpin politik dalam kerajaan sahaja, bahkan setiap kelompok yang mempunyai kuasa dan peranan menurut undang-undang dan perlembagaan adalah sebahagian dari pemerintah.
Oleh itu, penentangan kepada dasar parti pemerintah tidak boleh dianggap sebagai menentang kerajaan, bahkan perlu dianggap sebagai satu langkah positif untuk menyuburkan budaya saling menasihati bagi kebaikan semua.
DR MUHAMMAD FATHI BIN YUSOF
Pensyarah Kanan UTM
Felo Penyelidik (Undang-undang & Perlembagaan)
Pusat Kajian Fiqh, Sains dan Teknologi
Universiti Teknologi Malaysia
E-mel: fathiyusof@gmail.com
Artikel Berkaitan
- Fahami fundamental Islam
- Comango pertubuhan haram?
- Guna WhatsApps jelas dasar pendidikan?
- Jangan sampai semua tergadai
- Janji PM mengenai kadar tol
- Pemergian suami bagai mimpi ngeri
- Bila isteri gila gadjet...
- Seronok Melayu berdemonstrasi
- Baca, fikir dan bertindak
- Ketawa penawar duka peningkatan kos sara hidup
Mufti dan Bughah : Bagaimana Memahaminya? (Risalah Dakwah 9)
[1]. Mufti adalah sebuah institusi yang terpandang dalam masyarakat. Peranannya selain mengeluarkan fatwa untuk merungkai kekusutan ummah dalam permasaalah agama, mufti juga bertanggungjawab membantu untuk menyatukan ummah, mendidik dan membimbing mereka kearah Islam agama yang Indah ini melalui fatwa dan pengarahan semasa dari Jabatan Mufti. Sementara suara Mufti adalah fatwa yang didengari oleh masyarakat ummat Islam, Mufti selayaknya bijak dan tepat dalam mengeluarkan fatwa tersebut. Tentu sahaja rujukannya ialah Al Quran dan Sunnah serta lampiran bukti dan maklumat yang lengkap dan tepat. Bukan merujuk kepada blogger atau media terbuka yang tiada wibawa dan komitmen taqwa yang tinggi.
[2]. Sementara Definisi "Bughah" (Penderhaka/ Pemberontak) pula adalah seperti berikut :
- "Bughah" mengikut istilah syara' ialah segolongan umat Islam menentang dan menderhaka kepada Ulil Amri , iaitu pemerintah/ kerajaan adil yang menjalankan hukum-hukum syari`at Islam.
- Ustaz Dr. Mustafa Dib Bugha menjelaskan bahawa "Bughah" merujuk kepada sekumpulan ummat Islam yang keluar dari ketaatan pemimpin yang benar dan adil, yang telah dipilih umat Islam.
- Golongan tersebut juga enggan menunaikan kewajipan yang sepatutnya ke atas mereka, bahkan memerangi ummat Islam yang lain disebabkan ta’wil yang berbeza dan mendakwa bahawa kebenaran di pihak mereka.
- Antara pandangan yang turut masyhur di kalangan ahli-ahli feqah adalah sebagaimana berikut :
هُمْ
مُخَالِفُوا الإِمَامِ بِخُرُوجٍ عَلَيْهِ وَتَرْكِ الاِنْقِيَادِ أَوْ
مَنْعِ حَقٍّ تَوَجَّهَ عَلَيْهِمْ بِشَرْطِ شَوْكَةٍ لَهُمْ وَتَأْوِيلٍ
وَمُطَاعٍ فِيهِمْ
"Mereka (bughah) adalah golongan yang menyalahi imam dengan keluar
atasnya, dan meninggalkan ketaatan atau mencegah diri dari melakukan
kewajipan yang wajib dilakukan oleh mereka; dengan syarat mereka
mempunyai ketenteraan dan mempunyai ta’wil dan mereka ada orang yang
ditaati."- Antara ayat yang menjelaskan mengenai "Bughah" ialah Firman Allah dalam surah al Hujurat ayat 9 :
وَإِن
طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا
فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي
حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا
بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ
الْمُقْسِطِينَ
"Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka
damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim
terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia
kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah
di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku
adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi
orang-orang yang berlaku adil."[3]. Syarat "Bughah"
Persoalan yang timbul, apakah setiap "Bughah" boleh diperangi dan dihalalkan darah mereka? Jika diteliti, Ulamak Islam meletakkan beberapa syarat sebelum dibenarkan untuk memerangi golongan Bughah ini. Antara syaratnya ialah :
- Mestilah mempunyai kekuatan dan keupayaan untuk menentang atau mengancam pemerintah yang adil dan benar. Kekuatan ini, mungkin dari segi jumlah ahli yang ramai atau senjata.
- Mereka juga telah keluar dari penguasaan/ pentadbiran negara lalu membentuk pemerintahan/ kerajaan yang lain dan melantik Imam/ Ketua yang lain pula untuk ditaati.
- Mempunyai ta’wil (keraguan) yang menghalalkan sebab untuk mereka memberontak. Jika mereka tiada takwilan yang jelas untuk disandarkan, maka mereka tidak dihukum sebagai pemberontak.
[5]. Sayugianya jua, sebelum mufti berfatwa mengenai "bughah" yang dihukumkan ke atas rakyat, terlebih dahulu mesti ada fatwa dari mufti mengenai kedudukan sebuah kerajaan yang enggan melaksanakan syariat sebagai dasar, peraturan dan undang-undang negara. Mufti tidak boleh memejam sebelah mata kanannya terhadap kedegilan kerajaan untuk patuh pada syariat dan menjegil sebelah mata kirinya terhadap rakyat yang bangkit secara aman untuk menolak kerajaan yang menindas atau menginaya mereka.
Hayati Firman Allah :
أَفَتُؤْمِنُونَ
بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَن يَفْعَلُ
ذَٰلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ
الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ
بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
"Maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab
dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi
orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan
ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam
azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali
lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Al Baqarah ayat 85)Nasrudin bin Hassan
Timbalan Pengerusi Lajnah Dakwah PAS Pusat.
Mencorak Masa Depan
Takrifan Bughah dalam 25 Tahun Tragedi Memali
Para ulama secara sepakat mengatakan bahawa Bughah merupakan satu kumpulan yang menentang pemerintahan (Islam) dalam perkara yang bukan melibatkan maksiat.Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang dalam menafsirkan ayat 9 surah Al-Hujuraat:-
Ulama Hanafi mendefinasikan Bughah ialah sekumpulan kaum yang mempunyai kekuatan senjata dan keupayaan menentang dan berlawan. Mereka menyalahi umat Islam dalam sebahagian hukum dengan berdasarkan takwil atau kefahaman mereka sendiri. Mereka ini tinggal di kawasan-kawasan tertentu dan merupakan kumpulan ala tentera serta menjalankan undang-undang mereka sendiri seperti puak Khawarij dan lain-lain puak.Ulama Maliki mentakrifkan Bughah satu kumpulan yang berperang berdasarkan takwil atau kefahaman mereka sendiri seperti yang dilakukan oleh puak Khawarij di mana mereka keluar dari kuasa Imam dan enggan mematuhi Imam atau mereka enggan menunaikan kewajipan yang diarahkan oleh Imam seperti kewajipan membayar zakat atau seumpamanya.Ulama Hanbali mentakrifkan Bughah sekumpulan manusia yang enggan patuh dan taat kepada Al-Imam sekalipun Imam tadi tidak adil dengan berdasarkan takwil dan kefahaman mereka sendiri dan kumpulan ini mempunyai kekuatan senjata sekalipun mereka tidak mempunyai pengikut. Hukum keluar dari mentaati Imam adalah haram sekalipun Imam itu tidak adil.Ulama Syafie mentakrifkan Bughah satu kumpulan manusia yang mengeluarkan diri mereka dari mentaati Imam atau enggan menerima semua perintah yang dikenakan ke atas mereka seperti mengeluarkan zakat dengan syarat kumpulan ini mempunyai kekuatan senjata dan tindakan mereka itu adalah berdasarkan kepada takwil dan kefahaman sendiri dan mereka mempunyai pengikut. Disebutkan lagi bahawa pengikutnya adalah ramai dan mempunyai kekuatan untuk menentang pemerintahan.dipetik dari buku Isu Memali; Hakikat dan Realiti
وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَDan jika ada dua golongan dari orang-orang mukmin berperang maka damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu dari kedua golongan itu berbuat aniaya terhadap golongan yang lain maka perangilah golongan yang berbuat aniaya itu sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah; jika golongan itu telah kembali (kepada perintah Allah), maka damaikanlah antara keduanya dengan adil dan berlaku adillah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.
Dengan
menggunakan metod Islah dalam kaedah penafsiran ayat Al-Quran, beliau
menegaskan tentang persoalan Bughah ini; yang mana dinyatakan sekiranya
kerajaan itu tidak menjalankan syariat Islam, maka tidak wujudlah apa
yang diistilahkan sebagai pemberontak. Mengambil contoh tindakan Saidina
Ali dalam menghadapi tentangan Muawiyah dalam Peperangan Siffin dan
mengaitkannya dengan peristiwa Memali sebagai perbandingan bagaimanakah
tindakan sewajarnya 'jika sekiranya Memali dikatakan Bughah sekalipun"!!
Al-Fatihah
untuk Asy-Syahid Ustaz Ibrahim Libya dan syuhada' Memali...kamu
inspirasi perjuangan kami. Tragedi 25 tahun lalu pasti subur dan segar
lagi menyegarkan jiwa-jiwa pencinta syahid...
وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَJanganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezki. (Ali Imran:169)
Mufti dengan fahaman bughahnya
- Jan 09, 2014
- SUBKY LATIF
Maksudnya menderhaka. Ia mesti menderhaka kepada Istana/kerajaan. Hukuman kepada penderhaka ialah bunuh atau antara Yahudi yang derhaka kepada perjanjian Madinah dengan Rasulullah SAW, ada yang perintah keluar dari wilayah Islam itu tanpa harta bendanya kecuali bekalan melapik perut untuk perjalanan ke tempat barunya.
Jika orang Memali itu bughah ke semuanya tentu dikukum mengikut hukum bughah seperti yang disebut oleh Mufti Perak, bukan sekadar yang terbunuh itu saja.
Yang menjadi lawak atas tohmah bungah itu Sultan Kedah, Yang Dipertuan Agong sekarang berangkat menziarahi pusara as-Syahid Ibrahim Libya dan rakan-rakannya. Ulil Amri tentu tidak mencemar duli ke kubur bughah. Di mana kita hendak letak maruah Jabatan Agama?
Sekarang Mufti Harussani dari Perak pula menghukum bughah terhadap penunjuk rasa terhadap kos sara hidup yang melambung kerana mereka dikatakan mahu menggulingkan kerajaan. Hukumnya darah mereka halal.
Adakah sabit tunjuk perasaan sedemikian sebagai bughah sekalipun motif dan agendanya menggulingkan kerajaan? Adakah penunjuk rasa di Thailand yang menentang Perdana Menteri wanitanya dari terus berkuasa sudah bughah? Apa juga tema dan slogan unjuk rasa adalah dihalalkan oleh demokrasi dan diiktiraf oleh PBB.
Mohamad Sabu, orang penting unjuk itu menolak ia mahu menggulingkan kerajaan. Unjuk rasa itu bagi membantah tanpa senjata tentang kenaikan kos rasa hidup yang melangit itu. Sekalipun ia permulaan kepada penggulingan kerajaan dalam PRU14 nanti, ia adalah proses penggulingan mengikut perlembagaan dan lunas demokrasi.
Mana ada tunjuk perasaan terhadap kerajaan dikira bughah dan didakwa di mahkamah selain dari di Mesir terhadap Ikhwanul Muslimin. Tindakan itupun bukan bughah tetapi justeru gerakan keganasan.
Gerakan mengguling kerajaan tidak disebut-sebut dan diwarwarkan dalam unjuk rasa seperti malam tahun baru itu. Tiada dipapar dalam kain rentang. Orang yang sungguh hendak merampas kuasa bergerak dalam diam-diam. Tiba-tiba berlaku saja penggulingan. Orang ramai tahu melalui siaran TV dan radio.
Biasanya yang buat kerja ini pempn-pemimpin tentera atau orang yang mendapat sokongan tentera.
Dr Mahathir tidak sukakan PM Abdullah Badawi dulu berpakat dengan orang-orang Umno yang dekat dengan PM itu. Mereka tidak runding dengan orang lain-lain. Mereka sesama Umno sepakat menggulingkannya dengan mendesaknya berundur.
Gerakan itu tidak dikatakan bughah. Walaupun kerja itu sudah macam bughah tetapi dari segi politik, ia biasa dilakukan oleh parti-parti yang memerintah. Ia buat cara diam-diam dulu dalam parti dan kemudian baru kerajaan dipaksa berndur.
Menggulingkan biasanya orang buat dalam tempoh yang segera supaya kerajaan yang ada tidak sedar. Tetapi kalau dihebohkan dalam ceramah dan kain rentang, ia bukannya sungguh-sungguh mengguling kerjaan. Ia hendak meributkan saja. Tidak apa yang mereka buat untuk menjadikan kerajaan dalam waktu yang sesengkatnya.
Mufti Perak itu tiada pengalaman politik. Bagaimana rupa bughah dan bagaimana gendang-gendang saja.
Perak dihormati umum kerana kehabatan Raja Mudanya. Pandangannya mengkagumkan ramai orang. Baginda berjaya mengatasi kehebatan Ayahanda baginda. Ayahanda baginda adalah Ketua Hakim pertama dalam dunia jadi Sultan atau Raja. Pandangannya sangat dihajati. Tetapi cara baginda menghadapi penggulingan Datuk Seri Nizar sebagai Menteri Besar Perak, menyebabkan kebijaksanaan itu tidak menggambarkan wibawa Ketua Hakim. Maka yang menonjol di kalangan raja-raja ia Raja Muda. Ia mengkagum dan membanggakan.
Tiba-tiba dengan penonjolan Muftinya, tidak seimbang dengan kehebatan Raja Muda. Raja Muda menjulang ke angkasa. Mufti boleh menyamai lawak Abu Nawas dengan fahaman bughahnya..
Haram Comango; hanya sembunyi sampah bawah karpet
- Jan 09, 2014
- MOHAMMAD FAIZAL CHE YUSOF
Apatah lagi alasan tunggal pengharaman Comango ialah selain Comango itu tidak berdaftar, terdapat pertubuhan-pertubuhan yang bersama Comango tersebut turut tidak berdaftar. Dengan mengemukakan alasan dangkal ini, ia jelas bertentangan dengan mod keputusan perundangan mutakhir ini yang berpaksikan kepada pelbagai dokumen-dokumen antarabangsa dan domestik.
Saya tegaskan bahawa pandangan Comango dan gabungan pertubuhan yang bersamanya adalah satu isu yang khusus. Peka kepada apa yang dibawa oleh Comango bukan bermakna kita bersetuju sepenuhnya dengan mereka. Yang ingin saya nyatakan di sini adalah cara atau kaedah kerajaan atau KDN mendepani isu-isu kritikal yang kian melata.
Selain pelbagai hak rakyat kian dijelmakan melalui Perlembagaan Persekutuan, apakah KDN alpa tentang pelbagai gerakan masyarakat sivil hari ini yang tidak mungkin dimatikan dengan sekadar menghisytiharkan ianya haram? Yang disebut sebagai (civil society organisation, CSO) kian popular dan menjadi wadah terkini masyarakat dewasa ini.
Jika pun KDN tidak bersetuju dengan apa yang dibawa oleh Comango, pengharaman yang dilakukan sekali-kali tidak akan mematikan kewujudan Comango. Kesimpulan yang boleh saya katakan, pengharaman Comango adalah suatu kesilapan dalam bertindak.
Dalam mendepani isu-isu seperti Comango, kerajaan atau KDN perlu pelbagaikan kaedah dan tidak hanya bergantung kepada kaedah pengharaman semata-mata. Perlaksanaan undang-undang yang keras tidak akan menyelesaikan pertikaian bahkan ia akan mencambahkan lagi tentangan terhadap pendirian kerajaan.
Apakah isu sebenar yang dibawa oleh Comango baru-baru ini? Yang jelas, masyarakat terlalu dimomokkan bahawa gabungan Comango bersifat menentang Islam, dan melaungkan amalan seks bebas termasuk gay dan lesbian yang dikenali dengan kumpulan LGBT.
Yang paling jelas, siri tuntutan yang dikemukakan oleh gabungan Comango adalah dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan. Ia bukan dibuat atas dasar suka-suka tanpa nas perundangan yang sahih, termasuklah hak berkaitan agama itu sendiri.
Dalam isu agama dan Islam misalnya, jikapun mereka menuntut kebebasan beragama termasuklah hak orang Islam bertukar agama, satu persoalan yang perlu saya dan sekalian muslim bertanya, sejauhmanakah kita mempamerkan sucinya Islam dalam memelihara aqidah penganutnya?
Hanya Islam yang meletakkan suatu halangan mutlak kepada penganutnya untuk tidak meninggalkan Islam. Namun apakah usaha-usaha yang cukup proaktif telah kerajaan lakukan bagi memelihara kesucian Islam dari noda-noda murtad di Negara ini?
Demikian juga kedudukan Islam dalam Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan. Kebebasan agama yang menjadi ukuran dalam perundangan hari ini adalah turut dipengaruhi oleh sifat Islam sebagai agama persekutuan itu sendiri. Di manakah usaha proaktif kerajaan bagi menonjolkan Islam itu bukan sekadar dogma agama sepertimana agama lain? Masyarakat umum termasuklah mereka yang berada dalam kelompok intelek begitu jarang ditampilkan bahawa Islam itu suatu cara hidup dan bukan sekadar agama peribadatan.
Bila keadaan ini berlaku, Islam dilihat sama seperti agama-agama lain iaitu suatu dogma spiritual atau kerohanian semata-mata tanpa ada nilai-nilai kehidupan yang menyeluruh. Usah diberi alasan betapa kita mempunyai jabatan khusus bagi memelihara Islam dan adanya pelbagai sistem perbankan dan kewangan Islam.
Begitu juga dalam hal pertikaian penjagaan anak apabila salah seorang pasangan memeluk Islam. Dalam suasana langit terbuka hari ini, masyarakat terutamanya bukan Islam mencari-cari di manakah nilai keadilan Islam apabila kes sebegini berlaku.
Sekali lagi kerajaan melalui sistem perundangan yang ada gagal member ruang kepada masyarakat bukan Islam melihat nilai keadilan Islam untuk mereka. Kedudukan mahkamah syariah yang tidak terbuka untuk bukan Islam misalnya menambahkan lagi sempitnya Islam kepada bukan Islam.
Begitu pula halnya dengan isu jantina yang kita sebut sebagai kumpulan LGBT. Pernah saya menulis dalam salah satu ruang dalam Harakah betapa kumpulan LGBT ini berhadapan dengan suatu krisis biologi yang sukar. Saya lontarkan suatu pertanyaan untuk sama-sama kita renungkan, siapa yang pernah peduli tentang mereka?
Sekali-kali bukan hasrat saya untuk membenarkan setiap apa yang mereka lakukan. Namun kecuaian umat Islam terhadap saudara-saudara kita terutamanya yang berada dalam perangkap psikologi dan biologi ini telah menjadikan mereka mencari tempat untuk bergantung dan mengadu hal. Harus kita berhati-hati bahawa isu LGBT bukan hanya berkisar hubungan seks sejenis atau seks rambang. Ia lebih kompleks dari apa yang diwara-warakan kepada masyarakat.
Justeru, apabila KDN menunjukkan ketegasan dengan mengisytiharkan Comango sebagai haram, suatu kebimbangan yang bermain di fikiran saya adalah sejauhmanakah kesediaan kita sebenarnya mendepani isu-isu yang dibawa oleh gabungan ini. Isu berkaitan Islam, murtad, dan LGBT adalah sebahagian kecil sahaja yang dibawa oleh Comango.
Lebih dari itu, Comango mengemukakan pelbagai isu rakyat yang selama ini hanya dilihat sebagai terpencil dan terpisah. Pertikaian agihan kekayaan Negara, kelangsungan sistem keadilan dalam negara dan pencabulan berterusan terhadap hak-hak asasi rakyat adalah antara sekian banyak isu-isu yang turut dikemukakan tetapi dipadamkan begitu saja daripada diberi perhatian oleh masyarakat umum.
Yang jelas, tanggungjawab memelihara kesucian Islam bukan hanya keupayaan kita mengisytiharkan sesuatu itu halal atau haram. Jauh dari itu ialah keupayaan kita melaksanakan nilai-nilai Islam yang selama ini jauh dari perhatian kerajaan yang ada. Begitu juga dengan pelbagai isu rakyat. dengan gaya hidup yang cukup eksklusif yang ditonjolkan oleh pimpinan negara, adakah kita sebenarnya membuat setiap keputusan agihan kekayaan atas dasar tanggungjawab atau pun sekadar belian untuk memperkukuhkan kuasa yang ada?
Kata Tun hudud tidak wujud dalam al-Quran
- Jan 10, 2014
- http://www.ustaznoramin.com
Kata Tun Mahadir Hudud Tidak Wujud Dalam al-Quran
Salam, ustaz baru-baru ni heboh pasai Tun cakap hudud tak wajib ke atas orang Islam sebab tiada dalam al-Quran katanya hanya kata-kata ahli fiqah saja. Apa pendapat ustaz pula, sedangkan para ulamak-ulamak memperjuang hukum hudud Allah kerana terdapat dalam al-Quran juga mengatakan wajib melaksanakan hukum Allah...
Jawapannya
Memang semua orang kenali bahawa Tun Mahadir adalah orang yang bijak. Banyak jasa-jasanya yang dilakukan terhadap pembangunan negara sewaktu ia menjadi perdana menteri Malaysia dahulu. Cuma kekurangan yang ada pada Tun adalah ilmu-ilmu agama, sebab itulah ada sebahagian hujah-hujah agama yang dikeluarkan oleh Tun sangat bertentangan dengan disiplin ilmu agama yang ada. Berlakulah pandangan-pandangan yang sangat meleset dari kebenaran yang telah dirungkaikan oleh ulama dari dua manhaj yang ditinggalkan Rasulullah SAW iaitu al-Quran dan sunah.
Mengenai kata-kata Tun bahawa hukum hudud tiada di dalam al-Quran itu merupakan satu kesalahan yang sangat besar. Kerana dari segi hakikatnya banyak ayat-ayat al-Quran yang menceritakan tentang pelaksanaan hukum hudud. Untuk makluman pembaca budiman, hudud adalah sebahagian kecil undang-undang Islam yang terdapat di bab Jenayah Islam. Sebenarnya undang-undang Islam meliputi semua perkara yang dinamakan syariat Islam termasuklah hukum qisas, hudud dan takzir.
Mari kita singkap ayat-ayat al-Quran yang menceritakan kewajipan melaksanakan hukum hudud, antaranya ialah :
Kesalahan mencuri. Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan kedua-dua mereka (sebagai) pembalasan terhadap apa yang telah mereka lakukan dan sebagai seksaan (kemurkaan)dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”. (Surah Al-Maidah : 38)
Kesalahan berzina. Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Perempuan-perempuan yang berzina dan lelaki-lelaki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebatan dan janganlah belas kasihan kepada keduanya menghalang kamu dari menjalankan agama(hukuman) Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, dan hendaklah perlaksanaan hukuman terhadap mereka berdua disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman”. (Surah an-Nur : 2)
Kesalahan menuduh zina tanpa empat orang saksi. Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik melakukan zina dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka sebatlah mereka (penuduh) dengan 80 kali sebatan dan janganlah kamu menerima penyaksian mereka selama-lamanya dan mereka itulah orang-orang yang fasiq”. (Surah an-Nur : 4)
Kesalahan minum arak. Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya meminum arak, berjudi, berkorban untuk berhala, mengundi nasib dengan panah adalah perbuatan keji dari perbuatn syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keuntungan. Sesungguhnya syaitan itu ingin menimbulkan permusuhan dan kebencian di kalangan kamu dengan meminum arak dan berjudi, dan menghalangi kamu dari mengingati Allah dan mendirikan sembahyang, maka adakah kamu mahu berhenti (dari melakukan perkara tersebut)”. (al-Maidah : 90-91)
Kesalahan murtad. Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Barangsiapa yang murtad di kalangan kamu dari agamanya lalu dia mati dalam keadaan kekafiran itu, maka sia-sialah segala amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka inilah penghuni neraka dan kekal di dalamnya selama-lamya”. (Surah al-Baqarah : 217)
Kesalahan menderhaka kepada pemerintah Islam. Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi, ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas, atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan berselang (kalau mereka merampas sahaja) atau di buang negeri (kalau mwereka mengganggu ketenteraman awam. Hukuman yang demikian adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang amat besar.” (al-Maidah : 33)
Hudud ini bukan rekaan ahli fekah, tetapi sudah lama termaktub di dalam kitab al-Quran dan hadis. Jadi dakwaan mengenai rekaan ahli fekah itu adalah tuduhan yang salah tanpa menyelidiki dahulu sumber-sumber yang dibincangkan oleh ulama fekah. Inilah musibah yang dihadapi oleh kita semua apabila orang yang tidak ahli berhujah mengenai hukum-hukum Islam. Amat malang semua ini dirujuk pula kepada mereka yang jelas ingin menentang kebenaran Islam dengan menolak dalil-dalil hadis dan mereka berkata al-Quran sudah lengkap tidak perlu lagi hadis-hadis dan hujah ulama.
Gambaran yang dapat saya buat di sini seperti sebuah kapal yang berlayar di lautan luas, ia memerlukan satu enjin yang kuat, body yang tahan dari pukulan ombak, nahkodanya juga cukup arif dalam bidang pelayaran. Insyaallah semua anak kapalnya akan selamat tiba ke distinasi yang dituju. Cuba anda bayangkan bagaimana jadinya kapal tersebut apabila kurang salah satu dari tiga komponen yang penting ini. maka sudah pasti ia tidak boleh belayar, sekiranya belayar ia akan melencung jauh dari distinasinya.
Begitu juga Islam terdiri daripada beberapa asas utama iaitu al-Quran, al-Hadis dan ijmak ulama. Di sini bukan bermaksud al-Quran itu lemah, tetapi ia menjadi sokongan atau penguat antara satu sama lain. Sebenarnya setiap hadis dan ijmak ulama itu datangnya juga dari al-Quran. Jadi tidak ada satupun hukum Islam itu yang direka oleh ahli fekah. Buktinya boleh lihat di dalam kitab-kitab fekah setiap hujah dikuatkan dengan al-Quran dan hadis.
Akhir sekali, diharapkan Tun dan juga mereka yang berpandangan sama dengannya kembalilah bertaubat dan perbetulkan pandangan agar ia selaras dengan apa yang dinyatakan oleh al-Quran, hadis dan ijmak ulama. Sebelum mengeluarkan sesuatu hujah mengenai Islam, maka sebaiknya rujuklah kepada mereka yang ahli mengenainya, supaya setiap pandangan dibuat tidak sesat jauh dari jalan yang dibawa oleh Islam.
Kami mahu SPPBS dimansuhkan
- Jan 10, 2014
- CIKGU VETERAN
Sehingga kini masih banyak perkara yang berbangkit dan tidak selesai. Malah suara dan pandangan para sering ditolak ke tepi dan setiap kelemahan sistem ini tidak diselesaikan dengan sewajarnya.
Oleh itu, ada 10 sebab UTAMA Mengapa PBS jadi dasar caca-marba dan WAJIB DIMANSUHKAN:
PERTAMA:
Arahan berbeza antara KPM, JPN, PPD dan sekolah dan guru. Masalah ini dihadapi tiga tahun berturut-turut tanpa ada penambahbaikkan daripada pihak KPM.
*Alasan KPM - Kecairan maklumat.
KEDUA:
Pemahaman berbeza antara JU Kebangsaan, JU Negeri, JU Sekolah dan guru-guru.
*Tiga tahun juga tiada perubahan.
KETIGA:
Penggubalan soalan berbeza antara negeri-negeri, daerah-daerah dan sekolah-sekolah.
*Terdapat pula jualan BUKU EVIDEN untuk PBS sedang ia menyalahi sistem PBS ini.
KEEMPAT:
Pelaksanaan PEPERIKSAAN DALAMAN bagi membuat penilaian kepada murid dan PBS tidak berfungsi.
*Peperiksaan awal, pertengahan dan akhir tahun tetap dijalankan.
KELIMA:
Pemarkahan yang berbeza mengikut suka hati guru tanpa ada rujukan penilaian.
Contoh: Ada guru mahu pelajar memberikan tiga contoh, manakala ada yang lain cukup satu contoh sahaja.
KEENAM:
Dalam tempoh 15 hari, KPM boleh menggubal dasar yang tiada hasil percubaannya. Tiada 'Pilot Project' atau dikenali projek perintis.
*KPM mahu jadikan murid Tingkatan 3 tahun 2014 sebagai percubaan.
KETUJUH:
Murid yang pandai akan diberi soalan susah untuk mendapat BAND 6. Murid yang kurang cerdik akan diberi soalan mudah bagi mencapai BAND 6.
KELAPAN:
Garis panduan Dokumen Standard Prestasi yang berbeza dengan Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) atau dikenali sebagai SILIBUS.
*DSP kena habiskan, Silibus wajib habiskan? Pertindanan.
KESEMBILAN:
Sistem Online yang lemah dan tidak mampu diatasi TIGA TAHUN berturut-turut. Terlalu banyak eviden yang perlu dimasukkan. Tidak efektif.
Contoh: Dalam sistem peperiksaan contohnya SAPS. Hanya markah akhir sahaja perlu dimasukkan.
KESEPULUH:
SPPBS dibangunkan oleh DUA SYARIKAT berbeza dan kos yang dikeluarkan tidak berbaloi dengan perkhidmatan yang disediakan. Pembaziran sangat besar berlaku.
KESIMPULAN:
Sistem baru yang diperkenalkan oleh KPM dengan nama PPMR bagi menggantikan PMR sebenarnya adalah SISTEM BIDAN TERJUN.
HRC Putrajaya dedah hipokrit Umno
- Jan 10, 2014
- WAN SAUFI
Namun, dalam isu Hard Rock Cafe ini mereka hilang suara. Senyap, sunyi dan sepi.
Umum mengetahui bahawa di Hard Rock Cafe ada menjual arak (terpulang kepada pengunjung sama ada mahu minum atau tidak), berlaku percampuran bebas lelaki dan perempuan dan pelbagai lagi perkara yang tidak selari dengan syariat.
Jadi, walaupun ada cadangan untuk menjadikan Hard Rock Cafe di Putrajaya “bersifat Islamik”, tetapi cadangan itu tidapt dapat lari daripada asas kepada kewujudan Hard Rock kafe itu sendiri sebagai pusat hiburan yang melalaikan.
Sebagai contoh, restoran makanan segera McDonalds, KFC, Kenny Roggers, Restoran nasi kandar dan sebagainya – umumnya mengetahui asas perniagaan mereka ialah menjual makanan. Mereka mematuhi syarat-syarat tertentu dan mendapat status halal. Setiap yang datang ke restoran itu sudah tentu mahu makan makanan yang halal dan bukannya bersantai-santai. Selepas makan mereka akan pergi pulang atau pergi ke destinasi lain. Tidak mungkin ada orang yang datang ke KFC misalnya – lepak-lepak hingga dinihari!
Pergilah ke mana-mana negara pun, restoran makanan yang saya senaraikan di atas memang sifatnya begitu – datang untuk makan. Dan sifat sejagat Hard Rock Cafe pula – datang untuk berhibur, dalam jangka masa yang lama.
Oleh itu, kritikan dan penolakan orang ramai terhadap cadangan membuka Hard Rock Cafe di Putrajaya memang wajar atas sifatnya sebagai pusat hiburan. Umno dan NGO pro Umno juga patut menentangnya atas dasar dirinya Islam dan sebagai parti Islam terbesar di Malaysia – seperti yang didakwa!
(Bongkar) Isu jet...siapa sebenarnya menipu, Dr Asri atau blogger Umno
- Jan 08, 2014
- http://greenboc.blogspot.com
[BONGKAR] Isu Jet: Siapa Sebenarnya Yang Menipu, Dr. Asri Atau Blogger UMNO?
Siapa kata Dr.Maza memfitnah? @drmazacom OLEH blogger Aku-Tak-Peduli
Kalau bukan macam dibawah, gambar macam di atas itulah agaknya keadaan dalaman pesawat yang disewa Kerajaan Malaysia dengan belanja ratusan juta RM?
Atau...
Macam kat bawah siap bawa Permata Negara sekali?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan