Selasa, 14 Januari 2014

SEDAP@ASYIK....RANCAK...KREATIF

Tuesday, 14 January 2014


3 RAKAMAN GAMBAR "SULTAN MELAKA" KETIKA KENA CEKUP DENGAN POLIS.



Jasin: Lelaki yang mendakwa dirinya sebagai `Sultan Melaka’ Noor Jan Tuah, 56, ditahan polis ketika cuba menaiki feri untuk ke Pulau Besar, pagi tadi bagi membantu siasatan berhubung dakwaan menganjurkan beberapa majlis penganugerahan pingat, bintang dan darjah kebesaran yang tidak diiktiraf.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka Asisten Komisioner Raja Sharom Raja Abdullah berkata, tangkapan itu dibuat di Jeti Anjung Batu, Serkam, di sini, kira-kira jam 10.50 pagi tadi.

Beliau berkata, penahanan dibuat mengikut Seksyen 4 (1) Akta Hasutan, selepas pihak polis Melaka menerima lapan laporan dibuat individu dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

"Polis membuat tangkapan selepas menerima beberapa aduan daripada individu dan NGO yang tidak berpuas hati serta gusar atas tuntutan penama Noor Jan Tuah untuk mengiktiraf dirinya sebagai Sultan Melaka.

Ketika tangkapan dibuat, Noor Jan berada di Jeti Anjung Batu untuk menaiki feri ke Pulau Besar bagi menghadiri satu upacara perayaan dan penyembelihan kambing.

Noor Jan dilaporkan memberi kerjasama ketika tangkapan dibuat dan polis menasihatkan supaya pengikutnya tidak bimbang kerana lelaki itu selamat dan polis hanya melakukan proses siasatan.

Difahamkan, kira-kira 50 pengikut Noor Jan turut serta dalam perjalanan ke Pulau Besar dipercayai untuk menghadiri majlis itu bagaimanapun polis tidak menahan mana-mana pengikut terbabit.

Pada 8 Januari lalu, Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Idris Haron menjelaskan Kerajaan Negeri Melaka menolak tuntutan Raja Noor Jan Shah untuk diiktiraf sebagai 'Sultan Melaka' dan menegaskan kerajaan negeri hanya mengiktiraf pingat, bintang dan darjah kebesaran diberikan Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Mohd Khalil Yaakob.

Tuesday, 14 January 2014


INDIVIDU YANG MENGAKU DIRINYA SULTAN MELAKA YANG SAH AKHIRNYA KENA CEKUP DENGAN PIHAK POLIS.



JASIN 14 Jan - Individu yang mendakwa dirinya Sultan Melaka, Raja Noor Jan Shah telah ditahan di Jeti Anjung Batu, Serkam kira- kira jam 10.45 pagi tadi dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Melaka.

Penahanan itu berlaku susulan satu laporan polis dibuat oleh Majlis Gabungan Belia Melaka (MGBM) di Balai Polis Ayer Keroh, petang semalam, bagi mendesak pihak berkuasa menyiasat dakwaan Noor Jan yang mengaku sebagai Sultan Melaka.

Laporan polis yang dibuat itu diketuai Presiden MGBM, Zali Mat Yasin dengan diiringi beberapa ahli EXCO majlis belia berkenaan, antara lain memohon supaya polis bertindak segera ke atas individu terbabit bagi mengelak lebih ramai masyarakat keliru dengan dakwaan dibuatnya selama ini.

Sementara itu, semalam, kerajaan negeri meminta pihak berkuasa mengambil tindakan ke atas seorang ahli perniagaan yang mendakwa sebagai Sultan Melaka kerana ia mencabar Perlembagaan Persekutuan.

Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron, berkata selain itu, tuntutan individu itu juga mencemar institusi Yang di-Pertuan Agong yang menjadi ketua bagi Negeri Selat membabitkan Melaka dan Pulau Pinang selain Sabah serta Sarawak.

"Noor Jan didapati mencabar Perlembagaan yang digubal dan dipersetujui secara bersama oleh semua pihak di negara ini dan tiada sebab beliau mahu menafikan apa yang sudah ditetapkan dalam perlembagaan itu.

"Sekarang, sudah sampai masanya pihak berkuasa bertindak mengikut undang-undang sedia ada bagi memastikan tiada orang ramai yang keliru dan terpedaya dengan gelagat beliau," katanya.

Jual Mahal Berkali Ganda : Bolehkah ?

Jual Mahal Berkali Ganda : Bolehkah ? 
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin.net
Ramai bertanya sama ada terdapat dalil khusus yang menghadkan keuntungan halal dalam transaksi jual beli.
Jawapan ringkasnya ; tiada dalil khusus dalam hal ini sebagai contoh tiada penyataan dalam nas atau dalil yang melarang kadar untung tidak boleh melebihi 20 %, 30 % dari modal atau lain-lain peratusan. Ini kerana penetapan keuntungan ini akan melencongkan transaksi tersebut dari memberi keadilan buat pihak yang menjual dan membeli.
Di dalam Islam, setiap penjual berhak menentukan harga barangan yang dimilikinya, namun demikian ia masih terikat dengan harga pasaran.
Justeru, harga yang ditawarkan hendaklah :-
  • a- diterima harga pasaran.
  • b- Jika ia mahu keluar dari harga pasaran, ia MESTI mempunyai sesuatu add value atau tambahan nilai unik pada kualiti barangan itu, contohnya, harga pasaran bagi jualan sebuah rumah teres tiga bilik dengan keluasan 22 x 75 kaki adalah RM250,000. Namun penjual mahu menjualnya dengan harga RM 400,000 disebabkan renovation dalamannya yang begitu cantik.
  • c- Tidak dibuat dengan tujuan spekulasi (harga yang ditawar bukan bertujuan untuk jual beli sebenar tetapi hanya dibuat bagi memberi kesan kepada harga pasaran semasa) atau bagi menaikkan harga pasaran. 
untung
 
Tatkala itu, harga jualannya yang jauh lebih tinggi dari harga pasaran rumah sejenis adalah HALAL disebabkan perbezaan dan nilai tambah yang diusahakannya.
Hasil usaha beserta modal tadilah yang menjadikannya halal menerima imbuhan keuntungan.
Satu contoh lagi, saya masih ingat kisah yang heboh diperkatakan dikhabar satu ketika dahulu, berkenaan harga sepinggan nasi dagang yang mencecah RM45 ( jika tidak silap saya). Sudah tentu jika dilihat, ia melebihi harga pasaran sepinggan nasi dagang. Namun, jika berjaya dibuktikan nasi yang dijualnya mempunyai nilai yang sesuai dengan harganya seperti katanya, harga ikan yang digunakan, minyak zaitun atau apa jua yang lain. Ia adalah harus dan halal, namun jika ia tidak sepadan dengan harga pasaran , para ulama berbeza pendapat.
Jelas bahawa, jikalau barang yang dimiliki mempunyai ciri khas istimewa, atau telah ditambahkan ciri-ciri istimewa, tatkala itu ia boleh berbeza dengan harga pasaran biasa.
Adapun bagi penjual barangan yang tiada nilai tambah, atau jika ada sekalipun ia hanyalah nilai tambah yang kecil seperti :
Rumah teres tadi hanya dicat baru sahaja. Tatkala itu, harganya masih tidak boleh naik terlalu tinggi dari harga pasaran.
Bagi aset atau barang yang tiada sebarang  perbezaan tambah nilai, para ulama berbeza pendapat, terdapat mereka yang membenarkan tidak lebih dari 1/6  dari harga pasaran, ada yang meletakkan 1/3 (pandangan ulama Maliki), ½ dan lain-lain.
Bagaimanapun, menurut tahqiq atau analisa terkini yang dibuat oleh Syeikh Prof Dr Muyi din AL-Qurrah Daghi, PANDANGAN TERKUAT DALAM HAL INI ADALAH TERSERAH KEPADA URUF atau suasana setempat. Semua kadar-kadar yang diberikan tadi semuanya tidak disokong oleh dalil khusus.
BAGAIMANA JIKA ANDA PENENTU HARGA PASARAN.?
Jika inilah kesnya, keadaannya berbeza dan anda boleh menentukan harga sendiri dan ia akan diikuti oleh yang lain sehingga diterima sebagai 'harga pasaran'.
Namun demikian perlu diingat, untuk diiktiraf menjadi pihak berwibawa dan dirujuk dalam penentuan harga, sudah tentu :-
  • 1) Sebuah syarikat amat besar yang mampu memberi kesan kepada pasaran dan syarikat-syarikat lain,
  • 2) Anda akan terikat dengan kepakaran menilai atau 'evaluation' harga kualiti khidmat ditawar atau barang yang dijual, agar ia bertepatan dengan 'Thaman al-Mithl' ( harga sesuai yang bertepatan dengan nilai barang). Justeru itu, sekiranya anda meningkatkan harga melambung-lambung tanpa justifikasi tepat, saya yakin anda tidak akan lagi menjadi pakar rujuk harga pasaran selepas ini. Wibawa menjadi hilang juga.
Kesimpulannya, walaupun anda atau syarikat adalah penentu harga, namun masih terikat dengan proses-proses penentuan harga yang lain seperti :-               
  • a- Demand and supply
  • b- kesukaran memperolehinya,
  • c- ia dari jenis barang asasi atau tidak
  • d- Pihak yang membeli secara berhutang atau tunai,
  • e- matawang yang digunakan dan lain-lain.
  • f- Jenis transaksi dan lain-lain.
Semua ini memberi kesan dalam penentuan harga. Al ini banyak dibincangkan dalam perbincangan ekonomi Islam dan juga pernah dijelaskan oleh Ibn Taimiah dan lain-lain.
NISBAH UNTUNG DAN DALIL
Bagi mereka yang inginkan dalil keharusan harga tanpa had (selagi dalam harga pasaran atau boleh dijustifikasikan secara menepati Shariah), berikut antaranya :-
Keharusan mengambil untung lebih dari 100 % asalkan ia :-
1) Dari hadis berikut :-
أن النبي -صلي الله عليه وسلم- أعطاه دينارًا يشتري له به شاة، فاشتري له به شاتين، فباع إحداهما بدينار، فجاء بدينار وشاة فدعا له بالبركة في بيعه، وكان لو اشتري التراب لربح فيه
Ertinya : Sesungguhnya Nabi SAW memberi 'Urwah satu dinar untuk membeli seekor kambing, maka (atas kebijaksanaannya) dapat dibelinya dua ekor kambing, lalu dijualnya seekor dengan harga satu dinar, lalu ia dating bertemu Nabi membawa satu dinar dan seekor kambing, maka Nabi terus mendoakannya dalam jualannya, yang jika ia membeli tanah sekalipun pasti ia akan mendapat untung" ( Riwayat Al-Bukhari, no 3642 )
Hadith ini menunjukkan bagaimana sahabat membeli dua ekor kambing dengan harga satu dinar, bermakna 1/2 dinar seekor, dan kemudian menjualnya degan harga 100% keuntungan iaitu 1 dinar seekor. Transaksi ini diiktiraf oleh nabi malah dipuji dan didoakannya.
2) Sebuah lagi dalil adalah :-
Apa yang dilakukan oleh sahabat bernama Zubayr Al-‘Awwam r.a di mana beliau telah membeli sekeping tanah hutang dengan harga 170,000 dan kemudian beliau menjualnya kepada Abdullah Bin Zubayr dengan harga 1,600,000. Ini bermakna beliau telah menjualnya dengan Sembilan kali ganda harga asalnya.
Walaupun hadis ini mawquf, namun tanah ini telah dijual kepada sahabat lain seperti Mu'awiyah, Abdullah bin Jaffar dan lain-lain sahabat masih hidup tatkala itu, transaksi ini dibuat di zaman Sayyidina Ali k.w. Para ulama menyatakan, persetujuan para sahabat di zaman itu menjadikannya sebagai ijma' sahabat, yang boleh menjadi satu dalil kukuh akan keharusannya.
Namun demikian, jika ia ada tujuan tidak sihat seperti usaha untuk menaikkan harga secara tidak sihat, melalui sorokan barangan hingga harganya meningkat, mengambil peluang atas kelemahan pembeli tentang harga pasaran atau lain-lain kezaliman, maka harga yang tinggi tadi menjadi haram.
BANK-BANK ISLAM CAJ HARGA LEBIH HARGA PASARAN ATAU TIDAK?
Dalam hal bank-bank Islam yang menjalankan transaksi jual beli ( sama ada atas kontrak BBA, Bai Al-Inah dan Murabahah) dalam produk pembiayaan runcitnya. Bank-bank ini kerap dikatakan menjual semula rumah tadi dengan harga yang terlalu mahal contonya seperti : Pembiayaan sebanyak RM 200,000. Namun jumlah harga yang perlu dibayar semula oleh pelanggan adalah RM 400,000 dalam tempoh 25 tahun sebagai contoh.
Apa hukumnya?. Hukumnya masih harus dan halal kerana itulah harga pasaran bagi setiap pembelian aset yang mahal lagi mudah naik harga (seperti rumah) besar yang ingin dibayar secara ansuran selama 25 - 30 tahun. Buktinya ia harga pasaran adalah cubalah anda melihat tawaran dari bank-bank lain. Malah jika anda punyai pengalaman bekerja dengan bank konvensional atau bank Islam, anda akan mengetahui itulah juga nilai yang dijangka diperolehi oleh bank konvensional sepanjang tempoh 25 - 30 tahun itu walaupun jangkaan harga yang diharapkan oleh bank konvensinoanl sentiasa naik turun berdasarkan BLR.  
Jika ingin dibuat perbandingan; sebuah rumah, kebiasaannya nilai semasanya cukup mudah untuk naik dalam beberapa tahun, seorang kenalan saya di Bukit Damansara pernah menyatakan ia membeli rumahnya di kawasan tersebut sekitar 20 tahun lalu dengan arga RM 100,000 ke RM 200,000  sahaja, hari ini nilai rumahnya tanpa sebarang renovation pun sudah mencecah RM 1 juta.
Adakah kita ingin pihak bank menjadikan jangkaan harga selepas 25 tahun itu sebagai harga pasarannya? Sudah tentu tidak rasanya. Justeru, jika pihak bank menawarkan sesuatu harga yang puratanya hanya melebihi 50% - 100% dari harga asal rumah, saya kira itu masih reasonable kerana dalam tempoh 25 - 30 tahun, harga rumah tersebut boleh meningkat jauh dari itu, tidak dinafikan ia boleh juga menurun.
Hakikatnya, nilai harga yang ingin ditawar kepada pelanggan ditentukan dengan cermat dan berhati-hati oleh pihak bank, ia bukanlah melihat sangat kepada harga aset dalam tempoh akan datang, namun ia mempunyai pelbagai aspek kos mengurus minima (cost of fund). Juga melihat kepada kadar faedah semalam yang ditentukan oleh pihak Bank Negara Malaysia.
Bagaimana pula kereta yang harganya tidak naik selepas 5 tahun tetapi turun.? Telah saya sebutkan tadi, nilai harga akan datang biasanya tidak dilihat sangat oleh pihak bank, kerana mereka lebih terikat dengan kadar faedah yang dikeluarkan oleh BNM dan Cost of Fund bank  terbabit. Justeru, harga pasarannya adalah melihat kepada harga tawaran oleh bank-bank lain, termasuk bank konvensional. Apapun, harga dan kadar pembelian kereta menggunakan bank konvensional dan Islam adalah hampir sama. Malah pembiayaan kereta secara Islam lebih menarik kerana sebarang kelewatan hanya akan dikenakan 1% penalti tanpa 'compounding' berbanding 3 - 5 %  penalti bagi bank konvensional yang bersifat compounding.
Sukar untuk saya terangkan semua fakta dan formula kira-kira di sini, namun sebahagiannya telah saya terangkan di artikel-artikel lain di web ini.
Kesimpulannya, itulah harga pasaran sebenarnya dan ia masih dalam harga pasaran. Saya juga berharap ia lebih murah kerana saya juga adalah pelanggan, namun saya terpaksa akur dengan harga yang ada di hadapan mata, kerana ia masih dalam ruang lingkup HARUS menurut Shariah.
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman
31 Oktober 2008


Tuesday, 14 January 2014


TERBAIK .... KANGKUNG REMIX FEAT NAJIB.

 

 

Najib, are you taking us towards disaster?



OUTSPOKEN: It is quite normal for anyone to ask this question: Where are we going and where are you taking us? Since you took over the reins of government, we seem to be moving neither here nor there. Most people are baffled because you seem to enjoy life while the country is facing innumerable critical problems.
Even as these problems are left unattended, more problems are being added. Your words have no meaning whatsoever as your cabinet ministers have been acting to dismantle what you had promised the people before you were given the mandate to run the country.
Your father was so different. Tun Abdul Razak’s words were meant as instructions to all, ministers, civil servants and the people. No member of his cabinet would go against what he desired for the people. All worked towards achieving that aim.
He was very prudent and would not spend people’s money unnecessarily. He limited his overseas travel to no more than twice a year. He would cut out all non-essential expenses. He did not believe in creating unwanted and expensive icons.
He was interested in uplifting the economic situation of the whole nation, not just creating a few wealthy and self-centred individuals. He believed that he should not waste the rakyat’s money by bringing those who did not matter on his overseas trips.
That was how astute and concerned Tun Razak was about the welfare of the people and the country.
You appear to be away from the country most of the time and it had been reported that so far your travels had cost the country RM44 million. That is a very huge amount even for a prime minister.
Your father depended on advice from local experts, and he placed trusted people in positions, in the knowledge that their contribution would see to the success of projects. He started Mara to take over the role carried out by Rida (Rural and Industrial Development Authority) before and placed capable officers to man the various divisions in Mara. He had the late Mansor Osman (later MB of Negeri Sembilan) placed in the division to offer scholarships and aid to needy rural students.
He trusted Tan Sri Arshad Ayub to steer the Mara College towards developing more Bumiputera professionals. He placed people where he knew they would be able to assist his goal in uplifting the professional capabilities of those who had been neglected before.
He placed an able and dedicated civil servant Tan Sri Thong Yaw Hong in a position to assist him realise the objectives of his rural development programme.
He recognised and trusted those civil servants whom he knew personally and appointed them to positions of trust, like Tan Sri Ramon Navaratnam , Tan Sri Tunku Shahriman, Dr Agoes Salim, Raja Alias and Tan Sri Rama Iyer in planning and development units in the Prime Minister's Department.
To him, all were Malaysians and he overrode any racial or religious sentimentality. He was a man of the people of all shades and religious beliefs.
He had only one goal in mind and that was the welfare of the people and to him it would take all Malaysians to achieve this. He was also not distracted by petty and hollow sloganeering.
None would dare to approach him and shout “Ketuanan Melayu” or any such nonsense. The government would help all the people towards achieving a better life.
Government involvement in religion, to him, should also be at a minimum scale. Religion was a faith adhered to by individuals and that should be about all there was to it.
He did not encourage the religious department to expand its jurisdiction whereby it could pose a threat to national harmony.
But unfortunately, at present, things seem to have gone out of hand. Ministers contradict what the prime minister had promised. Voices of disharmony were allowed free reign. Acts that harm the sensitivities of those not of the Muslim faith are on the rise.
And yet you champion 1Malaysia. It was there all along but subsequent leaders, especially those from Umno Baru, had dismantled that by allowing anti-national elements from the cabinet itself to “flourish” uncontrollably.
You told the Sabah and Sarawak people of the freedom in practising their religion and then a ban was imposed on their newsletter. Sarawak and Sabah together with Malaya then had formed Malaysia, and there was no need to tell them that they are part of Malaysia. They definitely were and are part and parcel of Malaysia.
One very important factor was that Tun Razak walked the talk.
The Malay paper Utusan Melayu with national calibre editors like Yusof Ishak and Said Zahari had been vocal in fighting for the truth and even when it was taken over by Umno, it still remained as a national paper that was very much respected.
But once Umno Baru took over the country, the paper has become the party’s organ and has been allowed to become a national trash. The TV channels have also become the mouthpiece of the party. They have miserably failed to play a positive role in fostering national unity.
Every single effort should be coordinated like during Tun Razak’s time to achieve the national goal of equality, prosperity and happiness for all.
Pray! Tell us! Are you taking us towards disaster!

Ahmad Mustapha Hassan is a former press secretary to second Prime Minister Tun Abdul Razak Hussein and the writer of the book, "The Unmaking of Malaysia".
 

BOLEH MAKANKE BENDA JADI ALAT PERSEMBAHAN


Menteri: Kitar semula kelapa diguna semasa Thaipusam

 
Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri G Palanivel hari ini mencadangkan kelapa yang dipecahkan di kuil sempena perayaan Thaipusam dikitar semula atau dihantar ke kilang minyak untuk diproses.

Beliau berkata langkah itu diamalkan bertahun-tahun yang lepas, terutama di India, iaitu kelapa yang dipecahkan dikumpul dan dikeringkan di bawah matahari untuk dijadikan kelapa kering.

Palanivel yang juga Presiden MIC berkata kelapa kering itu kemudian dihantar ke kilang untuk minyaknya diekstrak.

"Tetapi ia tidak lagi diamalkan sekarang. Kelapa yang dipecah dikumpul syarikat swasta dan dianggap sebagai bahan buangan yang dibuang di tapak pelupusan.

"Cara yang betul untuk menyelesaikan masalah kelapa ini amat diperlukan agar ia boleh dikitar semula untuk dijadikan pelbagai produk mesra alam," katanya kepada Bernama.

Palanivel berkata Jabatan Alam Sekitar kementerian akan meneliti perkara itu.

"Kita akan mengkaji untuk mengeluarkan lebih banyak lesen untuk perniagaan kitar semula. Seminar dan mesyuarat akan diadakan tidak lama lagi dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai negara mesra alam," katanya.

Beliau juga menggesa semua kuil Hindu dan jawatankuasa pengurusan agar memikirkan cara untuk merealisasikan konsep hijau, terutama sempena Thaipusam yang disambut pada 17 Jan, untuk mencapai budaya pemuliharaan dan kelestarian alam sekitar.

Beliau juga menasihatkan orang ramai agar peka terhadap alam sekitar dalam kehidupan mereka.

- Bernama

Tiada ulasan: