Rabu, 22 Januari 2014

SEDAP LAGUNYA


Terhina di bumi sendiri


1527135_573425936071883_1728760927_n
Beberapa hari lepas, negara dikejutkan dengan berita sedih sepasang suami isteri yang ditahan di Sweden kerana merotan anak mereka di tangan dengan tujuan untuk mendidik mereka tentang solat.
Hingga saat ini, pasangan ini telah ditahan hampir sebulan dan lebih menyedihkan, anak-anak mereka telah ditempatkan bersama dengan keluarga bukan Islam. Katanya, undang – undang penderaan fizikal kanak-kanak yang amat ketat di Sweden telah menyebabkan tragedi ini berlaku.
Setiap Muslim yang membaca berita ini pasti akan terluka, kerana merotan anak-anak untuk mendidik tentang solat adalah sebahagian sunnah baginda dalam tarbiah anak-anak.
Mungkin inilah hakikat praktikal disebalik peribahasa hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik negeri sendiri. Sweden walaupun terkenal sebagai sebuah negara yang baik serba serbi, dari segi hak asasi, ‘good governance’, kebersihan, harga barang yang murah dan sebagainya tapi bila berlaku kes-kes begini, tetap kita merasakan tinggal di Malaysia yang mungkin tidak sehebat Sweden dari segi material adalah jauh lebih baik.
Sedih memang sedih, tapi bila melihat apa yang berlaku kebelakangan ini di negara kita, peribahasa tersebut mungkin tidak lagi relevan. Kisah guru muallaf SJKC yang dipaksa untuk menanggalkan tudung jika ingin terus mengajar adalah amat menyedihkan dan membimbangkan.
Apatah lagi jika diingat beberapa ketika dulu, seorang Muslimah yang mencari kerja di KLCC menceritakan pengalamannya yang menyedihkan, tidak diterima bekerja hanya kerana bertudung!
Beberapa ketika dahulu, ketika saya sedang menyelia praktikum di beberapa firma audit, ada pelajar saya yang menyatakan bahawa ketuanya marah jika dia meninggalkan meja untuk mendirikan solat.
Saya percaya, banyak lagi diskriminasi dan penghinaan yang berlaku terhadap umat Islam di tanahair kita sendiri, tapi mungkin tidak di ‘viral’ kan kerana tidak mendapat perhatian media atau tidak dilaporkan kepada pihak berkuasa.
Umat Islam di Malaysia perlu lebih sensitif terhadap isu-isu begini walaupun kecil. Sikap terlalu berlembut dan apologetik akhirnya akan memakan jati diri dan menyebabkan kita bakal terhina di tanahair kita sendiri.
Hari ini tidak dibenarkan bertudung, esok lusa tidak mustahil laungan azan pula akan dipertikaikan, agama lain pula akan meminta hak sama rata, dan tidak mustahil kita akan mencontohi Singapura yang tidak membenarkan pemakaian tudung di sekolah dan pejabat-pejabat kerajaan.
Hisham Sharif
Aktivis ISMA

Tuesday, 21 January 2014

PEMUDA PAHANG BERGOLAK KENCANG EKORAN 11 KETUA PEMUDA UMNO PAHANG MELAKUKAN "BUGHAH" MENOLAK PERLANTIKAN KETUA PEMUDA UMNO NEGERI PAHANG YANG BARU OLEH KHAIRY JAMALUDDIN!!!!


Hari ini 21hb Januari 2014 , 11 Ketua Pemuda UMNO Bahagian Negeri Pahang telah mengadakan suatu sidang akhbar tergempar di Hotel Istana, Kuala Lumpur menyatakan penolakkan secara mutlak Ketua Pemuda UMNO Negeri Pahang yang baru Sdr Shahruddin Ahmad.

Sebelum ini difahamkan 2 minggu yang lepas, mereka telah menghantar suatu memorandum kepada Khairy Jamaluddin  memberikan sebab musabab mengapa mereka menolak perlantikan Sdr Shahruddin Ahmad sebagai Ketua Pemuda UMNO Negeri Pahang.

Namun tiada respon dan maklum balas langsung.

Pergolakan ini hanya baru permulaan .. pergolakan lebih kencang dan dahsyat bakal menyusul.
  • MB: Minit mesyuarat isu pecat Azmin akan didedah
  • Bernama | 9:00PM Jan 21 2014
  • Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata hari ini beliau bersetuju untuk mendedahkan minit mesyuarat exco negeri yang ada kaitan dengan isu pemecatan Azmin Ali dari lembaga pengarah PKNS kepada umum atas faktor ketelusan.
      
    "Pagi tadi saya telah minta Setiausaha Kerja saya untuk menyenaraikan dokumen-dokumen berkaitan, saya sebagai Menteri Besar bagi kuasa sebarkan minit mesyuarat ini. Boleh jadi hari ini atau esok melalui kenyataan akhbar atau e-mel," tambahnya.
      
    Beliau berkata kes itu juga telah dirujuk kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Transparency International untuk meneliti semua dokumen yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri, Pengurus Besar serta Setiausaha Kerja PKNS bagi tujuan siasatan, sekiranya terdapat elemen penyelewengan.
      
    "Kes Pengurus Besar PKNS ini melibatkan isu integriti sebab ada surat-surat yang diculik serta dipertikaikan dari tanggungjawab beliau dan beliau juga tidak terima arahan kerajaan negeri," katanya kepada pemberita selepas melawat kilang pembuatan getah Top Glove di Klang.

    Dalam pada itu, Abdul Khalid menegaskan beliau tidak menandatangani surat pelucutan jawatan Azmin Ali sebagai ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).
      
    "Yang berhak untuk membuat keputusan itu adalah Menteri Besar, so sekiranya Mesyuarat Majlis Kerajaan Negeri (Exco) bersetuju, surat pelantikan dan surat meminta peletakan jawatan mesti ditandatangani Menteri Besar.
      
    "Pengurus Besar (PKNS) (Othman Omar) tidak boleh tulis surat (pelantikan dan peletakan jawatan). Yang boleh tandatangan surat itu selain Menteri Besar adalah Setiausaha Kerajaan Negeri (Datuk Muhammad Khusrin Munawi) selaku Timbalan Pengerusi PKNS," katanya.
      
    Beliau berkata pihaknya juga telah membuat keputusan untuk menggantung tugas Othman dan Setiausaha Kerja (PKNS) Norita Mohd Sidek yang telah ditukarkan ke Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri berkuatkuasa semalam sehingga kes itu selesai disiasat.
      
    Katanya tempat Othman itu kini dipangku oleh Azlan Md Alifiah, yang juga Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB).

    "Sementara itu kedua mereka (Othman dan Norita) tidak memegang apa-apa jawatan dan berada di bawah Setiausaha Kerajaan Negeri. Mereka ini jawatan sahaja kita gantung tetapi mempunyai gaji serupa macam dahulu (sebelum digantung)," jelasnya.
      
    Penggantungan mereka adalah sehingga selesai siasatan dijangka selepas Tahun Baru Cina, sebelum sebarang keputusan mengenai kedudukan mereka diputuskan, katanya.
      
    Pemecatan Azmin sebagai ahli Lembaga Pengarah PKNS pada 8 Jan lepas menjadi kontroversi selepas Abdul Khalid menafikan terlibat dalam keputusan itu, sebaliknya mendakwa tindakan menggugurkan Timbalan Presiden PKR itu dilakukan Othman dan Mesyuarat Majlis Kerajaan Negeri (Exco) hanya bersetuju dengan perkara itu.
      
    Kenyataan Menteri Besar itu dinafikan oleh Norita yang berkata kuasa melantik Ahli Lembaga Pengarah PKNS terletak di tangan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) yang dipengerusikan oleh Abdul Khalid dan bukan Othman selaras dengan klausa 4(1) Enakmen Penubuhan PKNS.
      
    -Bernama

Sedikit ulasan dari apa yang sebenarnya telah berlaku berkaitan isu halangan kemasukan DS Anwar Ibrahim ke jepun tempoh hari..

Sejak Julai 2013, sesiapa nak masuk Jepun tak perlukan VISA kecuali atas faktor2 tertentu yang disyaratkan oleh Kerajaan Jepun. Pendirian kita disini jelas, Pejabat DSAI telah membuat pertanyaan sebelum ini dengan Kedutaan Jepun di KL dan juga Japanese Foreign Ministry untuk mendapatkan pengesahan tentang prosedur yang perlu dipatuhi.

Dengan kedua-dua pihak ini, Pejabat DSAI dimaklumkan bahawa beliau tidak perlu membuat apa2 application baru. Untuk makluman, DSAI bila apply visa sebelum ini secara langsung telahpun mengisi borang ni. Sekarang bila Kedutaan Jepun di KL dan Japanese Ministry for Foreign Affairs pun kata tak payah isi borang "special permission" yg disebut2 ni, jadi isunya kenapa Pejabat DSAI diberi maklumat yg salah oleh DUA badan Jepun terbabit?

Maka kejadian inilah yang menyebabkan kita curiga dengan jawapan Imigresen Jepun dan yang lebih penting pendirian Wisma Putra. Sepatutnya Anwar Ibrahim diberi bantuan diplomatik yang secukupnya, disebabkan di negara2 demokrasi dunia pertama, jawatan Ketua Pembangkang setaraf Speaker Dewan, Menteri, malah ada yg setaraf Perdana Menteri sendiri! Kenyataan Media Lidah Biawak UMNO-BN yang menayangkan komen2 geng UMNO amatlah dangkal dan cuba lari dari topik sebenar. Mereka sebenarnya bukan tak tahu tetapi segaja menyembunyikan FAKTA untuk memalukan Ketua Pembangkang parlimen Malaysia. Kerajaan Malaysia pula bertindak tidak memaklumkani jawapan yg sebenar kepada Kerajaan Jepun berkaitan kes liwat DS Anwar 1998 yg jelas mahkamah putuskan bahawa beliau TIDAK BERSALAH...

Ok lah, aku berfikiran positif sat.. Aku rasa la Shinzo Abe tak bagi masuk sebab die dah bergambar baik punye posing ngan Najib, bawah rumpun bambu gitu... Takut kalau Najib marah x pasal dari pokok buluh jadi pokok ‪#‎Kangkung‬

Kah kah kaaaaaaaaaaaaaaaaaahh!!! Pueh hati aku!!!


  • PERKASA kesal filem 'lucah' syarikat anak Rosmah
  • | 11:34AM Jan 20 2014
  • PERKASA melahirkan rasa kesal kerana banyak adegan "lucah" dipaparkan dalam filem The Wolf of Wall Street yang dilapor diterbitkan syarikat yang diasaskan rakyat Malaysia Riza Aziz.

    Setiausaha Agungnya Syed Hasan Syed Ali berkata kejayaan di peringkat global tidak bermaksud perlu menurut rencah negara Barat.

    "Jika benarlah filem ini diterbitkan orang orang Melayu, PERKASA rasa sangat sedih. Di sini bila Melayu bermakna ia Islam. PERKASA hairan mengapa orang Islam tergamak buat filem yang banyak adengan-adegan lucah dalamnya.

    "Jangan ajak kami umat Islam negara ini terima segala apa sahaja yang global. Kita disaran supaya maju dalam negara dan menerokai hingga peringkat antarabangsa dengan jayanya," kata beliau dalam SMS kepada Malaysiakini.

    Beliau berkata demikian bagi mengulas keputusan kerajaan mengharamkan tayangan filem itu baru-baru ini.

    Portal hiburan The Hollywood Reporter (THR) kelmarin melaporkan, The Wolf of Wall Street kelmarin dilaporkan diharamkan di Malaysia ekoran kandungan dan bahasa yang eksplisit.

    Riza dikatakan anak kepada isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor bersama bekas suami pertamanya yang sebelum ini dilaporkan membeli satu unit kondominium mewah berharga RM 100 juta di New York.

    Akhbar Daily Mail melaporkan negara UAE telah memotong satu pertiga filem tersebut lantaran aksi lucah serta dialog mengandungi perkataan kurang sopan diucapkan yang tidak bersesuaian dengan budaya Timur Tengah.

    Pengkritik filem turut menyatakan filem yang keterlaluan mengangkat citra ‘dadah, seks dan wang' itu turut merakamkan lebih 500 kali penggunaan perkataan lucah dan kurang sopan.

    Justeru Syed Hasan berkata, PERKASA menyokong pengharaman filem kerana ia pastinya dilakukan dengan teliti oleh pihak berwajib negara.

    "Negara ini bukan negara yang mudah mahu mengharamkan sesuatu perkara terutama filem luar tetapi semua filem luar perlu faham tapisan sesebuah filem perlu dilakukan sebelum dibenarkan ditayangkan.

    "Difahamkan filem tersebut terlalu banyak adegan-adegan lucah dan ia tidak sesuai sekali ditayangkan di panggung-panggung di negara ini," kata beliau.
    Selasa, 21 Januari 2014 18:44 
     

    Liong Sik gelar peguam negara BODOH dalam isu PKFZ


    Bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik yang dibebaskan atas dakwaan menipu Kabinet berhubung pembelian tanah untuk Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) menggelar peguam negara bodoh.
    Dr Ling berkata, Kabinet sebenarnya membuat keputusan yang betul untuk membeli tanah bagi projek tersebut.
    "Dalam hal ini hanya peguam negara yang beranggapan keputusan itu salah, mereka adalah bodoh," katanya pada satu sidang media di Kajang, hari ini.
    Baru-baru ini Peguam Negara,Tan Sri Abdul Gani Patail gagal dalam dakwaan ke atas Dr Ling dan seorang lagi bekas menteri pengangkutan, Tan Sri Chan Kong Choy dalam kes penipuan terhadap kerajaan dalam pembelian tanah PKFZ.
    Dr Ling adalah menteri pengangkutan dari 1986 hingga 2003 mengatakan harga tanah PKFZ kini sudah meningkat dan melihat kembali pembelian tanah ketika itu, ia adalah sesuatu yang menguntungkan.
    "Tanah dijual kepada PKFZ dengan harga RM21 kaki persegi dan itu adalah harga jualan. Hari ini, ia berharga di antara RM70 dan RM80 kaki persegi. Itu sudah menunjukkan keuntungan," katanya.
    Dr Ling juga menggesa media menemuramah pihak pengurusan PKFZ tentang bagaimana ia berjaya sekarang.
    Ini merupakan kali kedua Dr Ling menyerang Abdul Gani selepas minggu lepas.
    Dr Ling dalam temuramah bersama akhbar berbahasa Cina minggu lepas menuduh Peguam Negara memandang rendah pemimpin Cina yang pernah menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara.
    Bekas presiden MCA itu mengatakan beliau cuba untuk hidup seperti biasa selepas menjalani perbicaraan yang beliau anggap sebagai "kesilapan pendakwaan" akan tetapi mengakui sudah hilang kepercayaan terhadap sistem perundangan negara.
    Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang hadir ke mahkamah untuk memberi keterangan dalam kes Dr Ling mengatakan beliau tidak pernah ditipu oleh bekas menteri pengangkutan itu. - TMI

    Selasa, 21 Januari 2014

    Kali keempat suruh saya buka tudung - Marinatasha


    KUALA LUMPUR: Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) menggesa mana-mana pihak yang menjemput artis wanita untuk membuat persembahan perlu menghormati hak mereka yang berhijab.

    Presidennya, Datuk Freddie Fernandez memberitahu mereka yang mempertikaikan hak tersebut merupakan satu pencabulan hak asasi serta tidak peka dengan hak kaum dan agama.

    Jelasnya lagi, kejadian yang menimpa penyanyi Marinatasha Isnariah Mustapar yang telah dihalang mengadakan persembahan kerana berhijab tidak seharusnya berlaku apatah lagi negara ini telah mencapai kemerdekaan lebih 50 tahun.

    Kata beliau, pihaknya telah menerima laporan rasmi daripada Marianatasha apabila beliau telah dihalang dari melakukan persembahan di satu majlis keramaian anjuran sebuah syarikat atas alasan kerana berhijab.

    "Ini merupakan satu pencabulan hak asasi serta tidak peka kepada sensitiviti masyarakat Islam, ia tidak sepatutnya berlaku apatah lagi kita telah merdeka lebih 50 tahun.

    "Beliau membuat persembahan yang merupakan kerjayanya dan berhijab mengikut apa yang dituntut oleh agama Islam, sepatutnya kita perlu peka dalam hal ini," jelasnya dalam sidang media di sebuah restoran di Bukit Damansara.

    Freddie menegaskan isu ini akan menjadi lebih parah seandainya ia dimanupulasikan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan boleh menimbulkan prasangka di kalangan anggota masyarakat pelbagai kaum dan agama.

    "Tindakan memperlekehkan seseorang individu di atas sebab-sebab yang tidak munasabah sebegini amatlah dikesali dan pastinya memberi impak yang amat negetif jika ianya dipanjangkan.

    "Semua pihak disarankan mempelajari dan meraikan perbezaan fahaman dan warna kulit demi mewujudkan sebuah masyarakat yang harmoni dan aman.

    "Karyawan menawarkan jalan penyelesaian atas konfliks yang berlaku agar perkara ini dapat diredakan secepat yang mungkin," sambungnya.

    Sementara itu, Marinatasha turut kesal dengan apa yang berlaku dan ia merupakan insiden keempat ke atas dirinya yang menyuruh beliau membuka tudung jika mahu membuat persembahan.

    "Saya kesal dengan apa yang berlaku, suatu yang amat memalukan, tapi ini bukan kali pertama berlaku dan ia merupakan kali keempat berlaku sebelum ini sudah ada yang suruh saya buka tudung jika ingin menyanyi.

    "Dalam industri tidak sepatutnya berlaku sedemikian, wanita yang berhijab juga mempunyai hak mereka dan sepatutnya hak itu dihormati.

    "Saya harap agar ia tidak berlaku lagi terhadap wanita berhijab dan insiden ini perlu menadi pengajaran kepada pihak-pihak lain," jelasnya.

    Beliau yang sepatutnya mengadakan persembahan pada majlis makan malam tahunan CASTMET pada 18 Januari lalu telah diarahkan turun dari pentas ketika ingin memulakan persembahan olah Pengarah Kewangan CASTMET, Shannon Yong dengan alasan beliau berhijab.

    Selain itu juga, beliau turut dimarahi oleh Shannon kerana terus mengadakan persembahan setelah dijemput oleh rakan artis lain yang turut bersimpati atas apa yang berlaku terhadap dirinya.
    Penoreh getah merungut dan mereka ada asas untuk mengharamjadahkan Najib. Getah di Thailand RM3.40sekilo dan di Indonesia RM3.70 sekilo.
    Peraih dan pembeli berlesen membeli getah pada harga RM2.80 sekilo. Sipenoreh berkongsi dua dengan pemilik ladang getah iaitu mendapat RM1.40 sekilo. Maka jika Najib mahu tahu, sekilo getah tidak dapat membeli sekilo gula. Penoreh getah merungut dan mereka ada asas untuk mengharamjadahkan Najib. Getah di Thailand RM3.40sekilo dan di Indonesia RM3.70 sekilo. Maka biarlah rakyat mengharamjadahkan Najib.

    YB Fuziah Mahu Heret Blogger Pro-UMNO Kerana Memfitnahnya.

    Written By canang on Selasa, 21 Januari 2014 | 1/21/2014 11:19:00 PTG



    Shah Alam – Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh akan mengambil tindakan undang-undang terhadap blogger MyMassa yang didakwa memfitnahnya melalui penerbitan satu artikel, baru-baru ini.

    Beliau berkata, laporan polis yang dibuat pada 14 Januari lalu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan akan diserahkan kepada peguam dalam masa terdekat untuk tindakan lanjut.

    “Laporan polis yang dibuat sebelum ini akan diserahkan kepada peguam dalam rangka untuk menyaman blogger MyMassa yang sudah memfitnah saya,” katanya melalui laman Facebook.

    Fuziah berkata, tindakan itu diambil susulan blog pro-Umno berkenaan yang secara jelas sengaja menghasilkan artikel untuk menjejaskan karier politiknya.

    Penulis blog itu mendakwa Fuziah menyalahgunakan duit banjir yang diperuntukkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk berjoli di Ghuangzhou, China.

    Tuduhan itu dinafikan Fuziah kerana tegasnya tidak ada pindahan wang dilakukan ke dalam akaun beliau, sebaliknya bantuan disalurkan dalam bentuk barangan, menurut sumber Selangorkini.

    Tuesday, January 21, 2014

    Bukan AMK bakar dan pijak poster Jepun di kedutaan Jepun.. Tapi.. (Video Inside)


    Inilah yang orang utara kata "tak dak pasai pi cari pasai".. Demo nak 'Boikot Barangan Jepun' itu satu hal, bakar pula poster bendera Jepun lagi satu hal..

    Jika selam ini kita menganggap sesiapa sahaja terutamanya macai yang memijak dan membakar poster atau bendera PKR atau lain-lain parti dalam Pakatan Rakyat sebagai bangang, bodoh, biadap, kurang ajar, tak bertamaddun dan berbagai-bagai lagi..

    Apa pula anggapan kita terhadap sekumpulan individu yang mengiringi Ketua AMK ke Kedutaan Jepun menyerahkan memo bantahan ini?

    Adakah mereka tidak bangang? tidak bodoh? tidak biadap? bersopan? dan bertamaddun?

    Tindakan mereka ini telah meletakkan kita penyokong PR khususnya PKR sama tarafnya dengan macai yang kita kutuk selama ini..

    Penyokong Shamsul Iskandar juga dilaporkan bertindak agresif memijak dan membakar poster yang menggambarkan bendera Jepun akibat berang dengan tindakan Kerajaan Jepun yang menghalang Anwar Ibrahim memasuki negara tersebut. .


    Walaupun kejadian ini dinafikan dilakukan oleh Ahli AMK dan gambar-gambar serta video menunjukkan mereka bukanlah ahli AMK, sebab nampak dah tua.. ahli AMK bawah 35 tahun.

    Tetapi mereka-mereka ini adalah individu-individu yang telah mengiringi Ketua AMK sendiri dalam misi menyerahkan memo bantahan tersebut..

    Oleh itu Ketua AMK, Shamsul Iskandar sila bertanggungjawab!

    Ini video kejadian..

     

    Kerja bodoh sebelum ini sila lihat di SINI

    Tuesday, 21 January 2014

    UMNO bukan Bangsa Melayu




    Genjer2 tumbuh liar di selokan
    Ibu datang mencabut genjer
    Dapat sekarung lebih tanpa ragu
    Genjer sekarang bisa dibawa pulang
    Genjer pagi2 dibawa ke pasar
    Dijajar dan dibeberkan di lantai
    Si Ibu beli genjer ditaruh di tas
    Genjer2 sekarang akan diolah
    Genjer2 dimasukkan ke panci air panas
    Setengah matang ditiriskan untuk lauk
    Nasi sepiring sambal di tempat tidur
    Genjer2 dimakan dengan nasi
    Kenapa kita harus berhenti dari mengangkungkan Najib? Saya baru balik dari kawasan saya, Raub. Rata2 nya rakyat menyatakan bahawa kerajaan menganiayai orang Melayu. Mereka tidak salah. 
    Peraih dan pembeli berlesen membeli getah pada harga RM2.80 sekilo. Sipenoreh berkongsi dua dengan pemilik ladang getah iaitu mendapat RM1.40 sekilo. Maka jika Najib mahu tahu, sekilo getah tidak dapat membeli sekilo gula. Penoreh getah merungut dan mereka ada asas untuk mengharamjadahkan Najib. Getah di Thailand RM3.40sekilo dan di Indonesia RM3.70 sekilo. Maka biarlah rakyat mengharamjadahkan Najib.
    Pertama nya orang Melayu mesti sedar bahawa Melayu itu lebih besar dari UMNO. Melayu itu suatu bangsa. UMNO itu parti dan wadah perjuangan. UMNO tidak mungkin lebih besar dari bangsa Melayu. UMNO itu lahir dari bangsa Melayu.
    Maka menyamakan UMNO dengan bangsa Melayu mengundang malapetaka. Dan ia suatu kerja yang membodohkan kita. Kekurangan dan kebejatan yang ada pada UMNO ditanggung dan dipikul oleh bangsa Melayu. Tiada beban, batu digalas. Kenapa harus bangsa Melayu dibebani dengan perkara2 yang menserabuti UMNO? Rasuah, kerajaan yang incompetent, pimpinan yang lemah dan dangkal, ketidak adilan, pemimpin hipokrit yang boros, pencabulan dan salah guna kuasa. Kenapa mesti bangsa Melayu dbebani dengan penyakit yang menimpa UMNO? Biarkan UMNO mati. Melayu tetap terus hidup.
    Baiklah bangsa Melayu bersikap adil kepada diri sendiri.
    Maka dengan itu, kita naik hairan, para penyokong UMNO melakukan demonstrasi ganas didepan pusat khidmat seorang adun di pulau pinang. Bahkan ada sepanduk atau poster yang berbunyi- mulut celupar DAP menyebabkan 13 mei, mau lagi kah? Polis sepatutnya menyiasat perkara yang seditious ini dan menjel petualang yang menyebut dan mengungkit perkara ini.
    Malang sungguh bangsa Melayu diperkudakan oleh segelintir pemimpin UMNO yang terdesak yang mendalangi tunjuk perasan bersifat ganas tersebut. Dan pihak berkuasa tidak membenteras perbuatan tersebut hanya menimbulkan kesangsian mengenai professionalism pihak polis dan penjaga keamanan.
    Mengenai bisu dari parti kerajaan, perkara itu tidak menghairankan. Mungkin sekarang rakyat sudah faham sikap hipokrit Najib yang bercakap menegnai konsep 1Malaysia tapi membisu seribu bahasa, lidah kelu tidak berkata apabila sesuatu untuk menguntungkan dan menyelamatkan nya dilakukan. lets face it, I know Najib is the biggest hypocrite. Mengenai kapasiti pengurusan ekonomi nya dan pentabiran negara, apa yang berlaku sekarang mengesahkan apa yang selama ini saya khabarkan kepada sesiapa yang mahu mendengar- if Najib can become PM, anyone can.
    Kenapa ya, kepala dang seperti reezal merican naina merican, musa sheikh fazir membela Najib beria ria? Rupa paras mereka tidak sedikit pun menggambarkan mereka itu Melayu. Kenapa reezal merican , sheikh fazir, sheikh alif ba ta yang lain tidak mahu berjuang atas panji2 KIMMA? Atau partai mamak padukong yang lain? Kenapa harus bangsa Melayu merelakan mereka dikudakan oleh beberapa mamak yang menyibuk mengenai soal bangsa Melayu?
    Siapa kata UMNO itu sinonim dengan bangsa Melayu? Bangsa Melayu itu lebih besar dari UMNO. UMNO merupakan salah satu dari wadah politik yang boleh dipilih oleh bangsa Melayu.
    Hujjah bahawa UMNO telah menawan kembali undian bangsa Melayu tidak meyakinkan. Dalam PRU13 seperti yang saya sering sebut, calun2 UMNO yang semestinya Melayu itu, hanya mendapat 3.25 juta. 90% dari mereka yang mengundi calun UMNO ialah orang Melayu. Ertinya, calun2 UMNO mendapat 2.93 juta undi Melayu. Jumlah undi yang dimenangi BN ialah 5.24 juta. 2.93 juta daripada 5.24 juta ialah 56%. Jadi kita ada andaian yang kuat bahawa jumlah pengundi Melayu keseluruhan nya ialah 56%. Dan 56%  dari jumlah semua pengundi iaitu seramai 11.23 juta ialah 6.29 juta. Maka jika jumlah Melayu yang mengundi BN adalah 2.93 juta, ini bererti jumlah Melayu yang tidak mengundi BN ialah 6.29 juta-2.93juta= 3.36juta.
    apa ertinya? Ertinya 3.36 juta Melayu telah tidak menyokong BN. lebih ramai Melayu tidak sokong BN dari sokong!. Kemana pergi nya mereka? Melayu lain menyokong PAS, PKR dan sedikit menyokong DAP.
    Jadi bagaimana puak UMNO tanpa rasa malu dan segan, mengaku bahawa mereka mendapat sokongan Melayu melebihi parti Pakatan? Pakatan yang dapat menguasai pengundi Melayu sebetulnya, bukan UMNO.
    Jika 2.93 juta Melayu undi BN, apa jadi kepada 3.4 juta ahli UMNO? Jumlah Melayu yang undi BN lebih kecil dari jumlah ahli UMNO yang membuktkan bahawa ahli UMNO pun turut menolak calun2 UMNO dan BN.
    Jadi apa pasal bangsa Melayu hendak paranoid sangat bila Najib dipersendakan? Najib dan UMNO bukan sama dengan bangsa Melayu. Najib dan UMNO hanyalah salah satu pilihan wadah untuk bangsa Melayu. Mari kita jangan main game yang UMNO mainkan. Biarkan mereka tenggelam dengan labu labu mereka.
    Walaupun UMNO dinyahkan dan dibenamkan, bangsa Melayu yang lebih besar dari UMNO boleh survive. Tidak ada orang yang mati jika UMNO dikeluarkan dan orang Pekan dan Malaysia tidak mati jika Najib bukan PM.
    UMNO Bangsa Melayu.

    MasyaAllah...inilah pemimpin yang wajib ditaati kerana menjunjung perintah Allah, pemimpin yang tidak menjunjung perintah Allah TIDAK WAJIB ditaati dan tidak berdosa...
    Cerita Panas Harian Brunei Baca kerana ini penting Assalam, Inshaa Allah Start bulan 4 tahun dapan, isteri-isteri di negara Brunei di wajibkan pakai tudung menutup aurat. Bertudung labuh sikit, jgn nampak bentuk b/dada, pakaian jgn fit/hanging, klu pakai seluar jgn fit. Boleh kena dakwa tu. Sila rujuk Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah 2013. LELAKI BERLAGAK MENYERUPAI PEREMPUAN ATAU SEBALIKNYA 198 (1) mana2 lelaki yg memakai pakaian perempuan dan berlagak menyerupai perempuan atau mana2 perempuan yg memakai pakaian lelaki dan berlagak menyerupai lelaki di mana2 tempat awam tanpa alasan yg munasabah adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $1000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 3bulan atau kedua-duanya sekali. (2) mana2 lelaki yg memakai pakaian perempuan dan berlagak menyerupai perempuan atau mana2 perempuan yg memakai pakaian lelaki dan berlagak menyerupai lelaki di mana2 tempat awam untuk tujuan yg tidak bermoral adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali. TIDAK MEMBAYAR ZAKAT ATAU FITRAH 236 (1)mana2 orang Islam yang telah ditaksirkan dengan sah sebagai wajib untuk membayar zakat atau fitrah di bawah Akta Majlis Ugama Islam dan Mahkamah-Mahkamah Kadi (Penggal 77) dan gagal untuk memperolehi secara rayuan atau selainnya, pembatalan atau pengubahsuaian bagi penaksiran demikian, dengan sengaja gagal untuk membayar zakat atau fitrah tersebut adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $8,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 2 tahun atau keduanya sekali. KHALWAT 196. (1) Mana-mana orang Islam yg melakukan khalwat adalah melakukan kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali. (2) Mana-mana orang bukan Islam yg melakukan khalwat dengan orang Islam adalah melakukan kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali. (3) Dalam bab ini KHALWAT bermakna (a) bersekediaman, bersekedudukan, berkurung; atau (b) Mengasingkan diri dalam keadaan berhampiran yg mendatangkan syak bahawa mereka sedang melakukan perbuatan maksiat, TIDAK MENUNAIKAN SEMBAHYANG JUMAAT 194. Mana-mana lelaki mukallaf yang tidak menunaikan sembahyang Jumaat di masjid dengan tiada uzur syar'ie atau tiada alasan-alasan yang munasabah adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $200 bagi kesalahan pertama, dikenakan suatu denda tidak melebihi $300 bagi kesalahan kedua, dan dikenakan suatu denda tidak melebihi $1,000 bagi kesalahan ketiga atau berikutnya. TIDAK MENGHORMATI BULAN RAMADHAN 195. (1) Mana-mana orang yang memakan atau meminum atau menghisap apa jua tembakau ditempat awam semasa waktu berpuasa dalam bulan Ramadhan adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali. (2) Mana-mana orang yg menjual atau menghidang ada jua makanan atau tembakau untuk dimakan,diminum atau dihisap dengan serta merta di tempat itu juga, di tempat awam, semasa waktu berpuasa dalam bulan Ramadhan adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua- duanya sekali. (3) Ceraian (2) hendaklah tidak dikenakan kepada mana-mana pengamal perubatan atau mana-mana orang lain yang menghidang apa jua makanan, minuman atau ubat kepada mana-mana pesakit semasa waktu-waktu berpuasa dalam bulan Ramadhan yang tanpanya pesakit itu terjejas. (4) Jika mana-mana orang yg gagal mematuhi ceraian (2) dalam kedudukannya sebagai pekerja kepada orang lain, majikannya hendaklah dianggap telah bersubahat melakukan kesalahan tersebut dan telah menyebabkan kesalahan itu dilakukan oleh sebab subahat itu melainkan dia dapat membuktikan bahawa kesalahan tersebut telah dilakukan tanpa kebenaran, kuasa, pengetahuan atau keizinannya dan dia telah mengambil langkah-langkah yang munasabah untuk mencegah daripada perbuatan itu dilakukan. HUKUMAN ZINA 69. (1) Mana-mana orang Islam yang melakukan zina dan dibuktikan sama ada dengan ikrar tertuduh, atau dengan syahadah sekurang-kurangnya empat orang syahid menurut Hukum Syara' setelah Mahkamah berpuas hati dengan mengambil kira kehendak-kehendak tazkiyah al syuhud, adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan hukuman hadd seperti berikut - (a) jika dia muhshan, direjam sehingga mati dengan disaksikan oleh sekumpulan orang Islam; atau (b)jika dia ghairu muhshan, disebat 100 sebatan dengan disaksikan oleh sekumpulan orang Islam dan dihukum penjara selama tempoh satu tahun. (2) Mana-mana orang Islam yang melakukan zina dan dibuktikan dengan keterangan selain yang diperuntukan di bawah ceraian (1) adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan- (a) jika dia muhshan, disebat tidak melebihi 30 sebatan dan dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 7 tahun; atau (b) jika dia ghairu muhshan, disebat tidak melebihi 15 sebatan dan dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 3 tahun. (3) Mana-mana orang bukan Islam yang melakukan zina dengan seorang Islam dan dibuktikan sama ada dengan ikrar tertuduh, atau dengan syahadah sekurang-kurangnya empat orang syahid setelah Mahkamah berpuas hati dengan mengambil kira kehendak- kehendak tazkiyah al syuhud, adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dihukum dengan hukuman yang sama sebagaimana yang diperuntukan di bawah ceraian (1). (4) Mana-mana orang bukan Islam yang melakukan zina dengan seseorang Islam dan dibuktikan dengan keterangan selain daripada yang diperuntukan di bawah ceraian (3) adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan, dihukum dengan hukuman yang sama sebagaimana yang diperuntukan dibawah ceraian (2). HUKUMAN ZINA JIKA PESALAH BUKAN MUKALLAF ATAU BELUM MENCAPAI UMUR BALIGH. 70. Jika mana-mana orang yang bukan mukallaf atau belum mencapai umur baligh melakukan zina dan- (a) dibuktikan sama ada dengan ikrar tertuduh, atau dengan syahadah sekurang-kurangnya empat orang syahid menurut Hukum Syara' setelah Mahkamah berpuas hati dengan mengambil kira kehendak-kehendak tazkiyah al syuhud, adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dihukum sebat tidak melebihi 30 sebatan dan ditahan di mana-mana pusat pemulihan yang difikirkan sesuai oleh Mahkamah selama suatu tempoh tidak melebihi 3tahun; atau (b) dibuktikan dengan keterangan selain daripada yg diperuntukan dibawah perenggan (a) adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dihukum sebat tidak melebihi 15 sebatan dan ditahan di mana-mana pusat pemulihan yang difikirkan sesuai oleh Mahkamah selama suatu tempoh tidak melebihi 3 tahun.

    Tuesday, 21 January 2014

    HEBOH CERITA PASAL ADUN UMNO/BN TAHAN, PAHANG MENJADI MADU KEPADA ISTERINYA YANG MEMPUNYAI DUA SUAMI!!!!



    Nampaknya Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tahan, Datuk Wan Amizan Wan Abd. Razak telah menjadi 'madu' kepada 'isterinya' yang mempunyai dua suami.

    Beliau membuat kejutan apabila memfailkan permohonan cerai terhadap ‘isterinya’ yang telah berkahwin dengan individu lain pada Disember tahun lalu, lapor Kosmo Online.

    Selepas membuat permohonan  menceraikan isterinya, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Jerantut, Pahang itu turut membuat satu lagi permohonan bagi membubarkan perkahwinan wanita itu Azma Azifazilla Azan, 28, dan suaminya, Rizal Md. Radzi, 40.

    Wan Amizan, 42, selaku plaintif memfailkan permohonan cerai mengikut Seksyen 47 Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003.

    Wan Amizan yang diwakili peguam syarie, Anita Arifin dan Mohamed Isa Abd. Ralip memfailkan permohonan membubarkan perkahwina nmengikut Seksyen 61(3)(b)(i) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 2003 bagi.

Tiada ulasan: