Rabu, 22 Januari 2014

KEMBALIKAN....TARIK ANAK MUDA KE MASJID DAN MENUNTUT ILMU AGAMA

KUALA LUMPUR: Dasar Automotif Negara (DAN) yang diumumkan baru-baru ini adalah dasar yang sepatutnya datang lebih awal bagi memastikan industri automobil negara dapat dirombak bersesuaian dengan keperluan EEV atau kenderaan bertenaga efektif dan keperluan lain berkaitan dengan kesannya kepada industri, pengeluar dan pengguna.

“Walaupun kita menyambut baik namun ada beberapa perkara yang tidak disebut dalam dasar ini yang ada kaitan dengan penstrukturan semula dasar automotif negara,” tulis Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa di dalam blognya.

Menurutnya, dasar itu masih memperlihatkan flip-flop apabila isu menghapuskan AP (permit import) yang dijadualkan pada 2015 tidak digarap dengan bijak sehingga terbentuk orang tengah yang mengaut keuntungan besar dari harga kereta yang dijual kepada rakyat.

Beliau berkata, AP yang sepatutnya menjana pendapatan jika diapungkan akan memberi keuntungan kepada kerajaan namun selama ini industri automotif negara dicemari dengan penyalahgunaan AP yang merugikan pihak kerajaan dan menguntungkan pihak kroni tertentu.

Beliau yang juga AJK PAS Pusat menambah, kualiti bahan api tahap Euro 4 mesti dilaksanakan segera seperti yang termaktub dalam DAN 2009.

Tegas beliau, tidak ada gunanya memenuhi kehendak  EEV jika jenis bahan api yang ada sekarang iaitu Euro 2 masih digunakan memandangkan tahap penjimatan tenaganya tidak berapa efektif.

Menurutnya, sukar untuk para industri melahirkan kereta bertenaga efisyen di pasaran Malaysia jika bahan apinya masih lagi di tahap Euro 2. Satu mekanisma harga dan subsidi diperlukan dalam DAN untuk memperkenalkan Euro 4.

“Perlu dijelaskan kepada rakyat apakah penurunan harga kereta kerana cukai eksais dihapuskan ataukah ia harga promosi yang dibuat oleh syarikat penjual kereta, lalu rakyat terkeliru antara penurunan sebenar atau penurunan kerana pihak penjual mengadakan promosi,” ujar beliau lagi.

Beliau berkata, bagi pemeriksaan kenderaan  secara sukarela, kerajaan harus bersikap terbuka dengan memberi peluang kepada berbagai syarikat syarikat lain dan bukan dimonopoli oleh Puspakom semata-mata.

Tambahnya, tanpa melihat keseluruhan kesan DAN kepada rakyat dan kepada keberkesanan sebenar tenaga dalam industri automotif DAN hanya akan menjadi satu lagi dasar yang tidak mencapai keperluan sebenar.

KUALA LUMPUR: Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) menggesa mana-mana pihak yang menjemput artis wanita untuk membuat persembahan perlu menghormati hak mereka yang berhijab.

Presidennya, Datuk Freddie Fernandez memberitahu mereka yang mempertikaikan hak tersebut merupakan satu pencabulan hak asasi serta tidak peka dengan hak kaum dan agama.

Jelasnya lagi, kejadian yang menimpa penyanyi Marinatasha Isnariah Mustapar yang telah dihalang mengadakan persembahan kerana berhijab tidak seharusnya berlaku apatah lagi negara ini telah mencapai kemerdekaan lebih 50 tahun.

Kata beliau, pihaknya telah menerima laporan rasmi daripada Marianatasha apabila beliau telah dihalang dari melakukan persembahan di satu majlis keramaian anjuran sebuah syarikat atas alasan kerana berhijab.

"Ini merupakan satu pencabulan hak asasi serta tidak peka kepada sensitiviti masyarakat Islam, ia tidak sepatutnya berlaku apatah lagi kita telah merdeka lebih 50 tahun.

"Beliau membuat persembahan yang merupakan kerjayanya dan berhijab mengikut apa yang dituntut oleh agama Islam, sepatutnya kita perlu peka dalam hal ini," jelasnya dalam sidang media di sebuah restoran di Bukit Damansara.

Freddie menegaskan isu ini akan menjadi lebih parah seandainya ia dimanupulasikan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan boleh menimbulkan prasangka di kalangan anggota masyarakat pelbagai kaum dan agama.

"Tindakan memperlekehkan seseorang individu di atas sebab-sebab yang tidak munasabah sebegini amatlah dikesali dan pastinya memberi impak yang amat negetif jika ianya dipanjangkan.

"Semua pihak disarankan mempelajari dan meraikan perbezaan fahaman dan warna kulit demi mewujudkan sebuah masyarakat yang harmoni dan aman.

"Karyawan menawarkan jalan penyelesaian atas konfliks yang berlaku agar perkara ini dapat diredakan secepat yang mungkin," sambungnya.

Sementara itu, Marinatasha turut kesal dengan apa yang berlaku dan ia merupakan insiden keempat ke atas dirinya yang menyuruh beliau membuka tudung jika mahu membuat persembahan.

"Saya kesal dengan apa yang berlaku, suatu yang amat memalukan, tapi ini bukan kali pertama berlaku dan ia merupakan kali keempat berlaku sebelum ini sudah ada yang suruh saya buka tudung jika ingin menyanyi.

"Dalam industri tidak sepatutnya berlaku sedemikian, wanita yang berhijab juga mempunyai hak mereka dan sepatutnya hak itu dihormati.

"Saya harap agar ia tidak berlaku lagi terhadap wanita berhijab dan insiden ini perlu menadi pengajaran kepada pihak-pihak lain," jelasnya.

Beliau yang sepatutnya mengadakan persembahan pada majlis makan malam tahunan sebuah syarikat pada 18 Januari lalu telah diarahkan turun dari pentas ketika ingin memulakan persembahan.

Selain itu juga, beliau turut dimarahi kerana terus mengadakan persembahan setelah dijemput oleh rakan artis lain yang turut bersimpati atas apa yang berlaku terhadap dirinya.
KOTA BHARU: Sejak 2010 sehingga tahun lepas kerajaan negeri menyalurkan peruntukan sebanyak RM2.8 juta bagi membantu golongan orang kelainan upaya (OKU) di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Keluarga, Kebajikan dan Kesejahteraan Rakyat, Mumtaz Md Nawi berkata, peruntukan diberi dalam bentuk bantuan bulanan kepada 9,331 OKU.

“Ini secara jelas menggambarkan kerajaan Kelantan tidak pernah menyisihkan golongan berkenaan. Malah kerajaan negeri mempelbagaikan usaha murni untuk kebajikan mereka.

“Kita juga setiap tahun meraikan golongan OKU pada majlis berbuka puasa dan sumbangan Aidilfitri, di samping mengadakan bengkel ibadah OKU,” katanya pada sambutan Hari OKU Peringkat Negeri di sini hari ini.

Hadir sama pada program julung kali diadakan itu anggota Exco, Dr Ramli Mamat, Adun Kijang, Wan Ubaidah Omar, wakil-wakil rakyat, Pengarah Urusetia Pembangunan Wanita, Keluarga, Kebajikan dan Kesejahteraan Rakyat, Zainiah Halim.

Selain itu Timbalan Pengarah Jabatan Kebajikan Masyrakat, Norazman Abdul Manaf dan Yang Dipertua Majlis Persefahaman Persatuan OKU Kelantan, Mohamad Faizal Yusof.

Mumtaz juga berkata, usaha lain dilaksanakan termasuk melantik Penyelaras Pembangunan OKU Negeri, Skuad Kita Cakna membantu OKU terlantar dan program Takaful Ihsan berkelompok.

Beliau turut mengingatkan masyarakat tidak mengasingkan golongan OKU kerana mereka sebahagian daripada anggota masyarakat yang wajib disantuni.

“Mereka yang mengejek OKU merupakan orang yang tidak berilmu. Malah perbuatan mereka itu seolah-olah menghina Pencipta-Nya,” ujarnya.

Sementara itu Naib Johan Program Realiti TV ‘Adik-Adikku’ musim pertama 2010, Muhammad Qayyim Nizar Sarimi diberi Anugerah Khas OKU berdasar kecemerlangan dan pencapaiannya sempena program berkenaan.

Beliau mengungungi beberapa anugerah peringkat negeri dan kebangsaan sejak 2010 sehingga akhir tahun lalu. Qayyim pernah muncul Johan Tilawah Al-Quran Braille 2011-2012.

Selain ituj johan Majlis Tilawah al Quran Peringkat Negeri kategori sekolah menengah. Manakala Allahyarham Mat Darus Sulaiman atau M Hayat pula disampaikan Anugerah Khas Tokoh Aktivis OKU.

Allahyarham yang cacat penglihatan aktif dalam bidang penulisan khususnya skrip drama radio dan puisi sekitar tahun 1970-an. Allahyarham meninggal dunia 11 Disember lalu.

Kerajaan negeri juga menyampaikan anugerah kepada empat lagi tokoh OKU iaitu Tokoh Atlit OKU, Sharifah Raudzah Syed Akil, Razani Ramli (Tokoh Aktivis OKU), Mohd Rajuna Yahya (Tokoh Usahawan OKU) dan Amy Suzaimi Mohd Ainuddin (Tokoh Akademik OKU).

Mumtaz turut menyampaikan cenderahati kepada pelajar OKU cemerlang dalam peperiksaan UPSR dan PMR.
AMPANG: Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Negeri Selangor, Iskandar Abdul Samad menyifatkan penyebaran sms palsu berkaitan skim pembiayaan perumahan kerajaan negeri itu untuk 'undermind' kerajaan negeri, selain cuba memainkan sentimen rakyat.

Sehubungan itu, beliau menegur dan menasihati pihak yang tidak bertanggungjawab menyebarkan sms palsu itu agar berhenti berbuat demikian.

"Jika tidak puas hati dengan kerajaan negeri, serang sahaja kerajaan negeri. Tapi jangan babitkan rakyat yang menaruh harapan tinggi. Perbuatan ini jelas sengaja dilakukan bagi mempermain-mainkan rakyat, selain cuba 'undermind' kerajaan negeri," kata beliau pada satu sidang media, di pusat khidmatnya, petang tadi.

Beliau berkata demikian bagi mengulas penyebaran sms palsu yang diterima pihaknya bermula semalam, yang dikenalpasti mula tersebar kepada rakyat di sekitar Shah Alam.

Sebelum ini, sms palsu berkaitan bantuan persekolahan anak di Selangor turut disebarkan dan susulan itu satu laporan polis turut dibuat bagi mencari pihak yang bertanggungjawab menyebarkan sms terbabit.

Dalam pada itu, Iskandar melahirkan kebimbangan jika situasi begini berterusan kerana akan menyebabkan rakyat hilang keyakinan terhadap kerajaan negeri dan tidak mempercayai setiap apa yang dilakukan kerajaan negeri.

"Hakikatnya, orang yang membuat kerja ini (sebar sms palsu) dia tahu apa yang kerajaan negeri buat, tapi memanipulasi bantuan yang diberikan kerajaan kepada rakyat negeri Selangor. Contohnya, kerajaan negeri memang ada beri bantuan persekolahan, tapi kita beri voucher untuk pembelian kasut.  Begitu juga dengan skim pembiayaan perumahan yang dalam peringkat akhir perbincangan dengan pihak bank," tegas beliau.

Iskandar turut mengingatkan rakyat, khususnya di Selangor untuk mendapatkan pengesahan dengan setiap sms yang diterima bgi memastikan sama ada ianya sah atau sebaliknya.

Ekoran penyebaran sms palsu itu, satu laporan polis dibuat pegawai khas Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad iaitu Mohamad Jamil Abdul Rahim, semalam, di Balai Polis Seksyen 11, Shah Alam, Selangor.

Namun, Iskandar berkata sehingga hari ini masih ramai menghubungi beliau untuk bertanyakan berhubung skim pembiayaan perumahan tersebut.

Justeru, beliau mengharapkan pihak berkuasa untuk segera membuat siasatan bagi mengenalpasti pihak yang tidak bertnggungjawab menyebarkan sms palsu terbabit.
LONDON: Timbalan Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan Malaysia telah melaksanakan pelbagai langkah dan strategi untuk mengurangkan kenaikan harga dan kos hidup.
  
Beliau berkata satu daripadanya ialah penubuhan jawatankuasa kabinet, dipengerusikan beliau sendiri, untuk memantau kenaikan kos hidup di dalam negara.
  
Timbalan Perdana Menteri berkata demikian pada majlis makan malam dengan Majlis Penuntut Malaysia di United Kingdom dan Eire (Ireland) di sebuah hotel di sini pada Isnin malam.
  
Muhyiddin berada di sini untuk lawatan kerja tiga hari ke United Kingdom dari Isnin untuk menghadiri Forum Pendidikan Sedunia 2014, perhimpunan terbesar menteri-menteri pendidikan dan kemahiran di dunia yang dihadiri 97 menteri mewakili 100 negara dari 20 hingga 22 Jan.
  
Menjelaskan isu menjejaskan rakyat itu telah diperdebat secara meluas di tanah air, Muhyiddin berkata antara langkah diambil jawatankuasa kabinet ialah turun padang untuk mengenai pasti punca kenaikan harga berkenaan.

"Kami turun padang untuk meninjau kenaikan harga dan mengenal pasti faktor-faktor yang menyebabkan kenaikan harga barang.
  
"Banyak faktor menyebabkan harga naik. Apa yang menyebabkan kos meningkat - adakah disebabkan dasar-dasar kerajaan atau peniaga tidak bertanggungjawab?" katanya.
  
Muhyiddin berkata kenaikan harga tidak akan menjejaskan ekonomi negara. Memberikan contoh London, beliau berkata disebalik menjadi antara bandar raya paling mahal di dunia untuk dihuni, ia masih mempunyai banyak tempat  menarik untuk membeli-belah.
  
Beliau berkata jawatankuasa berkenaan akan mengkaji harga berkenaan dan akan campur tangan untuk memastikan rakyat mendapat keadilan.
  
"Isu ini perlu dikendalikan secara holistik," katanya.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pendidikan berkata Malaysia perlu terus mempunyai dasar-dasar fiskal yang baik untuk membolehkannya menguruskan situasi itu.
  
"Kami mencatatkan pertumbuhan ekonomi antara lima dan 5.5 peratus. Kami mempunyai dana-dana dan banyak peluang kerja yang telah menarik lebih dua juta pekerja asing ke negara, dengan antara 500,000 dan satu juta daripada mereka pendatang tanpa izin," katanya.
  
Beliau berkata Malaysia turut menikmati kadar inflasi rendah, antara 2.5 dan 3 peratus, dan telah hampir mencecah tenaga kerja penuh.
  
"Disebalik kejayaan negara dalam menguruskan ekonomi, Malaysia masih perlu berhemah dalam perbelanjaannya dan sepatutnya mencapai defisit fiskal kurang daripada 30 peratus, kata Muhyiddin sambil menjelaskan kerajaan baru-baru ini  mengambil langkah mengurangkan perbelanjaan.
  
"Jika tidak, situasi ekonomi akan memberi kesan kepada rakyat biasa," katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata kerajaan juga terbuka kepada idea dan cadangan pihak lain.
  
Majlis United Kingdom dan Eire (Ireland) atau UKEC secara rasminya diasaskan pada 1995 dan berperanan sebagai platform kepada penuntut Malaysia di rantau ini, di peringkat ijazah pertama dan ijazah lanjutan, untuk berinteraksi. - Bernama
PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan di sini menetapkan 28 Jan untuk mendengar rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung penolakan Mahkamah Rayuan terhadap permohonan keduanya bagi membatalkan kelayakan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah untuk tampil sebagai ketua pendakwa dalam rayuan pendakwa terhadap pembebasannya (Anwar) dari tuduhan liwat.

Muhammad Shafee berkata beliau menerima notis dari pejabat pendaftar Mahkamah Persekutuan minggu lepas memberitahunya tentang tarikh itu.

Pada 20 Dis tahun lepas, panel tiga anggota Mahkamah Rayuan diketuai Hakim Datuk Aziah Ali, sebulat suara menolak permohonan Anwar supaya dibatalkan kelayakan Muhammad Shafee sebagai ketua pendakwa dan memutuskan bahawa pelantikannya mengikut undang-undang.

Anwar, 66, memfail permohonan kedua untuk tujuan yang sama dengan menggunakan maklumat dari akuan bersumpah bekas ketua CID Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim bagi menyokong permohonan itu.

Permohonan pertamanya ditolak oleh Mahkamah Rayuan pada 17 Sept tahun lepas, berikutan itu beliau merayu di Mahkamah Persekutuan, tetapi juga ditolak.     

Pada 9 Jan tahun lepas, Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur melepas dan membebaskan Anwar atas tuduhan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan, 26, di sebuah unit kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara antara 3.10 ptg dan 4.30 ptg pada 26 Jun, 2008.

Muhammad Shafee, seorang peguam kanan, dilantik oleh Peguam Negara dengan kuasa di bawah Seksyen 376 (3) Kanun Prosedur Jenayah (CPC) dan Artikel 145 (3) Perlembagaan Persekutuan bagi mengendali rayuan di Mahkamah Rayuan. – Bernama

 
KUALA LUMPUR: Pihak Dewan Pemuda PAS Negeri Sembilan (DPPNS) amat yakin bahawa pemain pasukan bola sepak Negeri Sembilan masih lagi mampu menunjukkan peningkatan prestasi permainan.

Ketuanya, Nor Azman Mohamad berkata ianya dibantu dengan sokongan padu dari penyokong terutama Ultras Nogori pasukan bola sepak masih ada peluang untuk bangkit.

Katanya, sejarah kegemilangan pasukan bola sepak Negeri Sembilan terukir pada tahun 1948 apabila pasukan tersebut telah menjuarai Piala HMS Malaya (kini dikenali Piala Malaysia), diikuti dengan pencapaian menjuarai Piala Malaysia pada tahun 2009 dan 2011, manakala bagi Liga Super pada tahun 2006.

Beliau berkata, pasukan bola sepak Negeri Sembilan adalah merupakan antara pasukan yang digeruni lawan suatu ketika dahulu.

Malangnya, ujar beliau pasukan yang kuat ini seakan telah hilang taringnya dan yang paling menyedihkan, pasukan ini telah tersingkir dari saingan Liga Super Malaysia bermula tahun 2014.

“Kita tidak boleh menuding jari hanya kepada pemain sahaja, ia mungkin melibatkan banyak faktor yang perlu kita sama-sama muhasabah,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, hal yang sangat penting adalah pihak pengurusan pasukan bola sepak Negeri Sembilan perlu menghindari dari campur tangan politik dalam pengurusan.

“Kami amat yakin sekiranya pasukan bola sepak diurus dengan telus, mutu pasukan akan meningkat,” ujarnya lagi.

Ini, kata beliau telah dibuktikan dengan beberapa pasukan bola sepak di luar negera yang telah bebas dari konflik dalam pengurusan akhirnya berjaya meningkatkan prestasi pasukan.

Justeru, katanya pihak DPPNS optimis sekiranya semua pihak termasuk pengurusan, pemain dan penyokong bekerjasama dengan cara memberi pandangan dan kritikan membina, rakyat Negeri Sembilan akan dapat menyaksikan kegemilangan pasukan bola sepak Negeri Sembilan kembali semula.

3 Gambar ngeri lelaki maut tersepit lif di Kuching

Seorang lelaki maut selepas kepalanya tersepit pada lif pemunggahan barang di sebuah pusat komersial di Jalan Song, Kuching kira-kira 4 petang tadi.

Mangsa Benedick Guan Christopher, 19, pekerja kedai perkakasan logam di maut tempat kejadian dipercayai akibat patah leher.

Pihak bomba menerima panggilan kecemasan pada 3.45 petang dan 12 anggota dan pegawai dikejarkan ke lokasi kejadian, kata Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Zon Kuching, Tiong Ling Hii

Kepala mangsa tersangkut antara lif dengan dinding menyebabkan lif itu tersekat.

"Mangsa dipercayai pengsan dalam lif itu, menyebabkan dia jatuh dan kepalanya tersangkut antara lif yang tidak berpintu dengan dinding.

"Lif itu tersekat di tingkat tiga dan ketika mengeluarkan mangsa, dipercayai lehernya sudah patah," katanya dipetik Harian Metro.

Pihak bomba mengambil masa kira-kira 30 minit untuk mengeluarkan mangsa dan mayat dihantar ke Hospital Umum Sarawak (HUS) untuk bedah siasat. Gambar - Harian Metro, Buletin TV3

Tiada ulasan: