Jumaat, 24 Januari 2014

BUKAN TUDUNG SAJA.....BERGAUL BEBAS....COUPLE YANG BELUM KAWIN....JUDI....ARAK...BATAL SYAHADAH....ZINA ....ROGOL...CURI....BUNUH...RIBA...RASUAH...SONGLAP...TIPU DLL KEJAHATAN...AURAT PULA BUKAN TUTUP TAPI BUNGKUS


KUALA LUMPUR: Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, berjaya memenangi tender nombor Plat W1N dengan harga paling mahal RM 748,000.00.

Sultan Ibrahim yang dipetik News Straits Times bertitah, baginda tidak keberatan membayar RM748,000 untuk nombor yang paling diminati itu kerana baginda tahu bahawa jumlah yang dibayar akan disalurkan kembali kepada rakyat.

"Orang-orang akan mendapat manfaat daripadanya. Jadi, jumlah yang dibayar adalah kecil berbanding dengan faedah yang rakyat akan tuai ," katanya dipetik akhbar berbahasa Inggeris itu.

Baginda juga menjelaskan telah membida nombor melalui saluran yang betul, iaitu melalui Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

"Beta diberitahu bahawa terdapat beberapa pembida yang berminat untuk W1N .

"Beta tidak keberatan membayar untuk nombor plat kerana saya tahu bahawa jumlah yang dibayar akan disalurkan kembali kepada rakyat. "

"Beta bukan jenis yang melangkau prosedur untuk mendapatkan sesuatu dengan cara beta. Ini adalah sifat orang Johor, membayar untuk apa yang dikehendaki kerana semua orang patut mempunyai peluang yang sama rata dan seperti kata pepatah, "hanya orang yang terbaik menang".

Nombor plat W1N baginda diletakkan pada kereta Proton Suprima S berwarna biru.

Pada bulan Mei tahun lalu, Sultan Ibrahim juga memenangi bidaan bagi nombor plat WWW 1.
BUKIT MERTAJAM: Anggota Dewan Undangan Negeri Machang Bubuk Lee Khai Loon (gambar) semalam memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seberang Perai Tengah di sini berhubung tindakannya menyumbat kangkung ke dalam mulut patung menyerupai Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, baru-baru ini.
  
Lee berkata beliau menerima surat daripada Pegawai Penyiasat Kanan Jenayah ASP Hasan Mohamad Salih pada 21 Jan yang memintanya datang ke Jabatan Siasatan Jenayah IPD di sini.
  
Kata Lee, beliau pergi ke IPD pada pukul 2.30 petang dan polis merakam kenyataannya selama 40 minit.
  
"Saya memberi kerjasama sepenuhnya dan berharap keterangan saya itu dapat membantu siasatan," katanya pada sidang akhbar di Pusat Khidmatnya di Alma, di sini hari ini.
  
Sementara itu, Lee berkata 'flash mob' kangkung yang diadakan itu tidak membawa apa-apa maksud untuk menghina sesiapa.
  
"Apa yang berlaku pada hari itu tidak membawa apa-apa keganasan dan tidak membangkitkan sentimen dan saya hanya menggunakan kangkung sebagai satu contoh kenyataan yang dikeluarkan oleh perdana menteri," katanya. - Bernama
KUALA LUMPUR: Pemimpin Umno, sama ada secara terbuka atau sembunyi-sembunyi, ramai yang turut resah tentang hidup mati Umno dan BN dalam pilihanraya akan datang.

“Bagi semua pemimpin ini, Umno, BN dan kerajaan selepas PRU13 lalu bukannya bertambah baik dan diterima oleh rakyat, sebaliknya menjadi semakin lemah, kalut dah hilang punca dalam mengurus banyak perkara, tulis Shahbudin Husin di dalam blognya, semalam.

Menurutnya, walaupun jangka masa PRU14 masih ada empat tahun lebih daripada sekarang, tetapi sudah ramai yang bercakap mengenai kemungkinan Umno bakal kalah dalam pilihanraya itu.

Ini, katanya kerana bekas Menteri Kewangan, Daim Zainuddin yang pandangannya mengenai politik jarang tersasar, secara terbuka berkata, BN akan kehilangan kuasanya jika PRU14 diadakan dalam suasana seperti sekarang di mana kelemahan kepimpinan Najib Razak begitu ketara dan diperkatakan oleh ramai orang.

Tokoh Wartawan Negara, A Kadir Jasin pula membayangkan tiga senario yang bakal berlaku iaitu sama ada Najib berubah, beliau ditukarkan jika gagal berubah dan jika tiada apa-apa yang berubah, BN akan tewas dalam pilihanraya akan datang.

Seorang lagi bekas wartawan iaitu Zainuddin Maidin yang juga merupakan bekas Menteri Penerangan, tidak jemu-jemu menyarankan agar bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad diberikan semula kuasa dan pengaruh dalam kerajaan, dengan terbaru mencadangkan agar dilantik sebagai Menteri Mentor bagi membantu Najib, suatu gambaran hakiki bahawa kepimpinan Najib begitu lemah dan tidak bermaya sehingga Mahathir yang sudah berusia 89 tahun dan lebih 10 tahun bersara, dirasakan perlu dipanggil semula untuk menyuntik ‘ubat kuat’ kepada Najib.
Baca di sini
KUALA LUMPUR: Lanjutan daripada flashmob kempen kesedaran kepada masyarakat terhadap kenaikan kos sara hidup di Plaza Tol Sungai Rasa 31 Disember 2013, Pemuda PAS Selangor akan meluaskan sebaran umum kepada penduduk negeri itu khususnya dan Malaysia seluruhnya mengenai kenaikan itu dengan menubuhkan Gerakan Perit.

Ketua Penerangan Pemuda PAS negeri, Mohamad Rosharizan Mohamad Rozlan berkata, Perit adalah sebuah gerakan menyeluruh yang akan meliputi kempen-kempen kesedaran mengenai kenaikan kos sara hidup secara berfasa.

Menurutnya, matlamat utama Perit ditubuhkan adalah untuk menyedarkan pihak-pihak bertanggungjawab agar tidak cuai dengan amanah mereka dan menyebar luaskan maklumat-maklumat penting kepada masyarakat supaya jelas dengan hak mereka sebagai rakyat Malaysia.

Katanya, pelancaran Gerakan Perit akan dibuat secara rasmi oleh Ketua Pemuda PAS negeri, Ustaz Syarhan Humaizi Abdul Halim di Plaza Tol Batu 3 (Lebuhraya Persekutuan), Shah Alam, esok.

Sehubungan itu, beliau menyeru kepada semua agar menjadikan Gerakan Perit itu menjadi satu kempen yang mempunyai satu jenama yang tersendiri dalam menyantuni masyarakat.

“Fokus kita adalah untuk mendidik masyarakat dan menyedarkan pihak bertanggungjawab supaya lebih cakna dalam urusan yang melibatkan amanah yang besar,” ujarnya.

Gerakan itu, ujarnya melangkaui sempadan politik kepartian dan diharapkan agar masyarakat dapat memberi sokongan penuh dalam merealisasikan matlamat murni Perit. 
KUALA LUMPUR: Perubahan suhu di beberapa tempat sejak kebelakangan ini membuatkan ramai tertanya-tanya mengapa ianya berlaku  termasuk di Pantai Timur dan Utara Semenanjung.

Fenomena suhu sejuk ini turut dikongsi oleh pengguna Facebook yang menyifatkan ianya agak pelik memandangkan suhu panas kebiasaanya terasa pada awal tahun.

Malah menurut mereka terpaksa menggunakan pakaian tambahan pada waktu pagi dan malam kerana suhu dikatakan sejuk seperti berada kawasan tanah tinggi Cameron Highland dan Genting Highland.

Apa lagi dengan tersebarnya berita beberapa tempat yang tidak pernah ada salji, sebaliknya berlaku pada akhir tahun 2013 baru-baru ini seperti di Vietnam, Indonesia dan Mesir.

Begitu juga beberapa tempat yang menghadapi salji yang luar biasa seperti di Syria dan Amerika Syarikat.

Keadaan ini dijelaskan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) yang menyatakan bahawa fenomena ini bukan kali pertama berlaku dan ianya disebabkan oleh angin sejuk dari Timur Laut Monsun.

"Suhu turun naik dari semasa ke semasa dan semasa monsun Timur Laut, rakaman minimum itu biasa dan telah berlaku banyak kali sepanjang musim ini," kata JMM sebagaimana dipetik daripada The Star Online.

Dalam pada itu, laporan mendakwa bahawa Perlis juga mengalami suhu sebegitu, namun JMM telah berkata bahawa suhu itu adalah normal.

Pada 25 Januari ini, menurut laporan kaji cuaca, Perlis mungkin mengalami hari paling sejuk dari biasa apabila Kangar dijangka mencatat suhu paling rendah iaitu 20 darjah celsius.

Jurucakap Jabatan Meteorologi pula memberitahu bahawa Perlis sedang mengalami musim berangin dan keadaan itu akan mempengaruhi ‘rasa sejuk’ penduduk negeri tersebut.

Kesejukan luar biasa itu dijangka berlarutan sehingga Tahun Baru Cina sekaligus membolehkan penduduk negeri itu merasai cuaca tanah tinggi buat sementara waktu.

Berlainan tahun lalu yang menyaksikan kepanasan melampau melanda Perlis, kini penduduk berdepan ‘musim dingin’ pada sebelah malam.

The JMM melaporkan bahawa dari 18 hingga 21 Januari, suhu purata bagi Kuantan adalah 22.1 ° C, Kuala Krai 21.8 ° C, Batu Embun 22.1 ° C dan Kota Bharu 23 ° C manakala daerah Utara seperti Alor Setar, Kedah dan Chuping, Perlis mencatatkan 22.4 ° C dan 23.3 ° C masing-masing.
KUALA LUMPUR: Isu membabitkan artis Marinatasha Isnariah Mustapar yang dihalang membuat persembahan kerana bertudung harus dilihat dalam ruang lingkup yang lebih besar.

Dengan penjelasan oleh syarikat penganjur Castmet Sdn Bhd terhadap tindakan ke atas artis itu, maka isu ini menjadi lebih luas melangkaui isu tudung semata-mata.

Bagi Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Riduan Mohd Nor, penjelasan Casmet semalam menimbulkan persoalan baru.

Katanya, apa jenis hiburan yang mengenakan syarat supaya artis wanita yang membuat persembahan perlu menari bersama tetamu lelaki dan dengan syarat tidak bertudung?

"Persoalan lebih besar adalah bagaimana budaya dan masyarakat di Malaysia membenarkan sesuatu persembahan sehingga seseorang artis wanita dikehendaki berinteraksi dengan penonton dengan menyanyi dan menari bersama mereka, dan kriteria utamanya adalah tidak bertudung.

"Persembahan jenis apakah itu sehingga wanita bertudung dianggap tidak sesuai bagi ‘berinteraksi dan bercampur’ dengan tetamu?

"Mengapa perlu wanita tidak bertudung dijadikan syarat mengadakan persembahan jika bukan aksi ‘nakal’ diperlukan supaya penonton atau tetamu tidak merasa malu atau janggal bermesra dengan artis tersebut pada majlis yang diadakan?" soalnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurut Riduan, ruang demokrasi di negara ini meletakkan hak asasi seseorang itu sepatutnya dihormati dan seharusnya hak untuk mana-mana artis bertudung untuk membuat persembahan perlu dihormati pihak penganjur.

Apatah lagi katanya, bertudung adalah suatu kewajipan bagi seluruh wanita Islam.

Namun kata Riduan, jika itu syarat sebegitu dikenakan penganjur maka Marinatasha sememangnya tidak sesuai pada majlis yang memerlukan aksi seperti itu.

Tetapi perkara yang lebih penting adalah Castment tidak sepatutnya menganjurkan majlis seperti itu.

"Isu ini membuka lebih banyak pendedahan bahawa terdapat majlis-majlis persembahan yang tidak dipantau dan dikawal oleh pihak berkuasa khususnya Jabatan Agama Islam negeri-negeri.

"Mungkinkah ada pelbagai majlis hiburan lain yang dianjurkan oleh syarikat-syarikat sebagai acara tahunan atau penghargaan kepada tetamunya atau kakitangan mereka sehingga memberi persembahan yang melanggar syariat Islam di negara umat Islam ini," soalnya.
KOTA KINABALU: Mahkamah Sesyen di sini hari ini mendapati pengurus restoran, Riduan Masmud, bersalah kerana merogol seorang gadis bawah umur yang kemudian dikahwininya.
   
Bagaimanapun Hakim Ummu Khaltom Abd Samad menetapkan Isnin depan untuk menjatuhkan hukuman terhadap Riduan.

Ummu Khaltom berkata hukuman ditangguhkan sementara meneliti hujahan bertulis daripada kedua-dua pihak.
  
Riduan, 40, mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan merogol pelajar perempuan berumur lingkungan 12 tahun sekitar 9 pagi hingga 10 pagi di dalam sebuah kereta di tepi jalan dekat kawasan Air Terjun Kionsom di Inanam pada 18 Feb tahun lepas.
  
Dia berdepan hukuman maksimum penjara 20 tahun dan sebatan.

Pada 20 Mei tahun lepas, Riduan memberitahu mahkamah dia sudah mengahwini gadis itu.
  
Bagaimanapun, pada 6 Jun, Jabatan Peguam Negara berkata pendakwaan terhadap pengurus restoran itu akan diteruskan.
  
Pihak pendakwaan diketuai Timbalan Pendakwa Raya Raja Zaizul Faridah Raja Zaharuddin manakala Riduan diwakili peguambela Y.S. Lo dan Timothy Daut.
  
Hadir selaku peguam pemerhati ialah Mary Lee bagi Kumpulan Daya Tindakan Wanita Sabah (SAWO), Pusat Kesedaran Wanita Pulau Pinang (WCC Pulau Pinang), Sisters in Islam dan Mama Anne of Bukit Harapan, serta peguam Mary Florence Gomez bagi Persatuan Undang-undang Sabah dan Suara Kanak-kanak Malaysia. - Bernama

 

 

 

 

 



 

Tiada ulasan: