Khamis, 23 Januari 2014

HABIS CITER...KALAU BUAT DOSA@MAKSIAT TAPI TAK RASA MALU DAN BERSALAH


KUALA LUMPUR: Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar hari ini melahirkan rasa sedih dengan cubaan gangguan oleh pihak tertentu yang menyentuh perkara peribadi beliau.

Dalam satu kenyataan hari ini, Ahli Parlimen Lembah Pantai itu menegaskan sedang berusaha gigih untuk memastikan kelangsungan perkahwinan beliau.

Berikut kenyataan ringkas beliau bersama Raja Ahmad Shahrir Raja Salim.

Kami amat sedih dengan cubaan gangguan yang menyentuh perkara peribadi kami apabila kami gigih berusaha untuk memastikan kelangsungan perkahwinan ini.

Keluarga kami menjadi keutamaan.

Kami ucapkan terima kasih kepada semua yang melahirkan keprihatinan, dan kami memohon semua pihak agar diberikan ruang peribadi pada waktu-waktu ini.

Raja Ahmad Shahrir Raja Salim dan Nurul Izzah Anwar
KUALA LUMPUR: Perubahan suhu di beberapa tempat sejak kebelakangan ini membuatkan ramai tertanya-tanya mengapa ianya berlaku  termasuk di Pantai Timur dan Utara Semenanjung.

Fenomena suhu sejuk ini turut dikongsi oleh pengguna Facebook yang menyifatkan ianya agak pelik memandangkan suhu panas kebiasaanya terasa pada awal tahun.

Malah menurut mereka terpaksa menggunakan pakaian tambahan pada waktu pagi dan malam kerana suhu dikatakan sejuk seperti berada kawasan tanah tinggi Cameron Highland dan Genting Highland.

Apa lagi dengan tersebarnya berita beberapa tempat yang tidak pernah ada salji, sebaliknya berlaku pada akhir tahun 2013 baru-baru ini seperti di Vietnam, Indonesia dan Mesir.

Begitu juga beberapa tempat yang menghadapi salji yang luar biasa seperti di Syria dan Amerika Syarikat.

Keadaan ini dijelaskan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) yang menyatakan bahawa fenomena ini bukan kali pertama berlaku dan ianya disebabkan oleh angin sejuk dari Timur Laut Monsun.

"Suhu turun naik dari semasa ke semasa dan semasa monsun Timur Laut, rakaman minimum itu biasa dan telah berlaku banyak kali sepanjang musim ini," kata JMM sebagaimana dipetik daripada The Star Online.

Dalam pada itu, laporan mendakwa bahawa Perlis juga mengalami suhu sebegitu, namun JMM telah berkata bahawa suhu itu adalah normal.

Pada 25 Januari ini, menurut laporan kaji cuaca, Perlis mungkin mengalami hari paling sejuk dari biasa apabila Kangar dijangka mencatat suhu paling rendah iaitu 20 darjah celsius.

Jurucakap Jabatan Meteorologi pula memberitahu bahawa Perlis sedang mengalami musim berangin dan keadaan itu akan mempengaruhi ‘rasa sejuk’ penduduk negeri tersebut.

Kesejukan luar biasa itu dijangka berlarutan sehingga Tahun Baru Cina sekaligus membolehkan penduduk negeri itu merasai cuaca tanah tinggi buat sementara waktu.

Berlainan tahun lalu yang menyaksikan kepanasan melampau melanda Perlis, kini penduduk berdepan ‘musim dingin’ pada sebelah malam.

The JMM melaporkan bahawa dari 18 hingga 21 Januari, suhu purata bagi Kuantan adalah 22.1 ° C, Kuala Krai 21.8 ° C, Batu Embun 22.1 ° C dan Kota Bharu 23 ° C manakala daerah Utara seperti Alor Setar, Kedah dan Chuping, Perlis mencatatkan 22.4 ° C dan 23.3 ° C masing-masing.
Saya tertarik membaca kenyataan seseorang – tidak pasti samada sarcastic ataupun jujur - yang menyatakan sesiapa yang pergi menziarah kubur Rasulullah SAW di Madinah sekarang, baginda tiada di sana. Baginda sibuk hadir dalam majlis-majlis anjuran ustaz-ustaz di Malaysia.

Saya tidak pasti kenapa dia berkata begitu. Namun apa yang saya pasti saya mendengar banyak pihak dengan mudahnya kebelakangan ini mendakwa Nabi SAW yang mulia itu hadir dalam majlis ini dan itu anjuran mereka. Ada yang mendakwa Nabi SAW mengiringinya ke meja kuliahnya. Ada yang mendakwa dia nampak Nabi SAW sedangkan orang lain tidak nampak. Dunia facebook pun meriah dengan cerita-cerita ini.

Ada yang cuba membuktikan kebenaran aliran yang dibawanya, ataupun tarekatnya, ataupun kelebihan majlisnya dengan kehadiran Nabi SAW yang hanya dapat dilihat oleh beberapa orang tertentu sahaja. Hal yang sama pernah didakwa oleh Ashaari al-Arqam dahulu. Bahkan beliau cuba membuktikan kebenarannya itu dengan pelbagai cara, termasuk mimpi tokoh itu dan ini yang membuktikan kesahihan ajaran yang dibawa olehnya.

Bukan Hujah

Dalam Islam, kebenaran itu dibuktikan oleh dalil-dalil dari al-Quran dan al-Sunnah. Segala keputusan ijmak dan kesimpulan qias berjalan berteraskan dua sumber utama itu. Penghujahan berasaskan al-Quran dan al-Sunnah dapat difahami dan dikongsi oleh pihak yang mendengar, yang bersetuju ataupun yang membantah kesimpulan yang dibuat. Namun jika hujah itu berteraskan mimpi ataupun ilham ataupun kasyaf, siapa yang boleh berkongsi perkara yang tidak dilihat oleh orang lain.

Kata Dr Yusuf al-Qaradawi:

    “Di sana ada golongan sufi yang melampaui batas dalam menilai ilham. Bahkan ada di kalangan mereka yang mengiranya sebagai jalan mengetahui kebenaran yang tidak akan silap. Mereka mencerca ulama syariat yang berpegang kepada dalil dan tidak menerima sesuatu dakwaan tanpa bukti daripada hujah yang baik atau akal atau wahyu. Golongan sufi ini mencerca mereka dengan menyatakan mereka ini jumud dengan ilmu zahir. Bagi mereka; ilmu zahir kedudukannya seperti kulit, sedang ulama syariat berpaling daripada ilmu batin yang mana kedudukannya seperti isi”. (Al-Qaradawi, Taisir al-Fiqh li al-Muslim al-Mu`asir, m.s. 134. Beirut: Muassasah al-Risalah).

Jika diandaikan mimpi dan ilham itu benar-benar terjadi, siapakah pula yang dapat memastikan itu semua daripada Tuhan, bukan pula bisikan syaitan?! Jika mimpi dan ilham itu oleh para Nabi s.a.w tentu tidak dipertikaikan. Adapun berhujah dengan alasan mimpi orang biasa yang terdedah kepada cakap benar dan bohong, ataupun ditipu oleh syaitan, maka itu bukan bukti kebenaran sesuatu perkara.

Kata Dr Wahbah al-Zuhaili:

    “Adapun ilham, ada kemungkinan ianya daripada Allah, kemungkinan juga ianya daripada syaitan seperti yang dinyatakan oleh firman Allah: (terjemahannya): dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu membisikkan kepada pengikut-pengikutnya, supaya mereka membantah (menghasut) kamu. (Surah al-An`am: 121).”

Katanya lagi:

    “Kemungkinan juga ianya adalah bisikan atau percakapan dalam dirinya. Ini seperti yang nyatakan oleh firman Allah : (terjemahannya) Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami mengetahui apa yang dibisikkan oleh dirinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya. (Surah al-Qaf: 16).

Sambungnya lagi:

    “Dengan kemungkinan-kemungkinan ini, ilham tidak boleh menjadi hujah. Berkaitan dengan ini, maka pendapat sebahagian sufi bahawa ilham atau kasyaf adalah hujah yang wajib beramal dengannya di dalam hukum-hakam syarak adalah sesuatu yang batil”.( Wahbah al-Zuhaili, Usul al-Fiqh al-Islami, 2/924-925, Beirut: Dar al-Fikr)

Lemah

Tokoh ilmuwan terbilang, pakar Maqasid Syariah yang hebat iaitu al-Imam al-Syatibi (w. 790H) :

    “Selemah-lemah hujah mereka ialah puak yang dalam mengambil amalan agama bersandarkan mimpi-mimpi. Mereka ini berpegang atau meninggalkan sesuatu amalan berdasarkan mimpi-mimpi tersebut. Mereka berkata: “Kami bermimpi lelaki solih tertentu berkata kepada kami: Tinggalkan ini!, buat ini”. Ini banyak berlaku kepada mereka yang mengamalkan panduan tasawwuf. Di kalangan mereka ada yang berkata: “Aku melihat Nabi SAW dalam mimpi, baginda berkata kepada sebegini..dan memerintah aku sebegini”. Lantas dia pun mengamalkannya dan meninggalkan apa yang ditetapkan oleh syari`at. Ini adalah salah, kerana mimpi selain para nabi tidak boleh menghukum ketetapan syarak, dalam apa keadaan sekalipun. Melainkan setelah dibentangkan kepada hukum-hakam syariat yang ada. Jika dibolehkan, maka ianya diamalkan, jika tidak ianya ditinggalkan”. (Al-Syatibi, Al-`Itisam, 198. Beirut: Dar al-Kitab)

Saya sangat suka dengan komentar Ibn Taimiyyah (w. 728H) dalam hal ini. Katanya:

    “Dalam kalangan mereka ada yang melihat empunya kubur datang kepadanya, sedangkan dia telah lama mati. Lalu dia berkata: “Akulah si fulan”. Mungkin juga dia berkata : “Kami ketika diletakkan di dalam kubur kami boleh keluar…”. Syaitan dalam banyak keadaan menyerupai rupa insan, samada dalam tidur atau jaga. Kadang-kala dia datang kepada sesiapa yang tidak mengetahui dan berkata : “Akulah syeikh si fulan, atau alim si fulan”. Kadang kala syaitan berkata : “Aku Abu Bakr, Umar…” Kadang-kala pula dia datang ketika jaga (yaqazah) bukan mimpi lalu berkata : “Aku al-Masih (Isa)” , atau “aku Musa” atau “aku Muhammad”.

    Aku (Ibn Taimiyyah) tahu perkara yang seperti ini berlaku dalam berbagai-bagai cara. Maka di sana ada yang mempercayai bahawa para nabi datang dalam jaga (yaqazah) dalam rupa mereka yang asal. Di sana juga ada para syeikh yang zuhud, berilmu, warak dan beragama mempercayai perkara seperti ini. Di kalangan mereka ada yang menyangka bahawa dia apabila datang ke kubur seseorang nabi, maka nabi tersebut akan keluar daripada kuburnya –dalam rupanya yang asal- dan bercakap dengannya. Di kalangan mereka ada yang melihat rupa seseorang syeikh di bahagian dalam Ka’bah, dia berkata: “Aku Ibrahim al-Khalil (Nabi Ibrahim)”. Di kalangan mereka ada yang menyangka bahawa Nabi SAW keluar daripada kubur baginda lalu bercakap dengannya. Golongan sufi menjadikan ini sebagai karamahnya. Di kalangan mereka ada yang menyangka bahawa dia jika bertanya orang di dalam kubur nescaya mereka akan menjawabnya”.

Sehingga Ibn Taimiyyah menceritakan ada di kalangan mereka yang apabila ada masalah akan datang dan bertanya kepada Nabi SAW, lalu Ibn Taimiyyah menyebut:

    “Sehingga kata Ibn `Abd al-Barr (w. 463H) kepada mereka yang mempercayai sebegini: “Celaka engkau, apakah engkau berpendapat orang ini lebih afdhal daripada al-Sabiqin al-Awwalin (mereka yang awal menganut Islam) dari kalangan Muhajirin dan Ansar?. Apakah ada di kalangan Muhajirin dan Ansar sesiapa yang bertanya Nabi SAW (selepas baginda wafat) dan baginda menjawabnya?!! Sahabah (selepas Nabi s.a.w wafat) telah bercanggah pendapat dalam banyak perkara, adakah mereka bertanya Nabi SAW dan baginda menjawabnya?!!. Ini Fatimah anak baginda yang berselisih pendapat dalam pusaka baginda (isu tanah Fadak dengan Abu Bakar al-Siddiq), adakah beliau bertanya Nabi SAW dan baginda menjawabnya”.( Ibn Taimiyyah, Majmu’ al-Fatawa, 5/399. Riyadh: Maktab al-`Abikan)

Lebih Mulia?

Malangnya ini yang dipercayai oleh sesetengah pihak, sehingga mereka percaya ada tokoh tertentu boleh berjumpa Nabi SAW bila-bila masa sahaja yang mereka mahu. Kita tahu bahawa selepas kewafatan baginda SAW. telah berlaku pertelingkahan di kalangan sahabah terutama dalam isu pembunuhan `Uthman bin `Affan RA, sehingga membawa perang Jamal dan Siffin. Tiada siapa di kalangan sahabah yang mendakwa mereka akan merujuk perkara ini kepada Nabi SAW di kubur baginda, atau memanggil roh baginda. Bahkan mereka kebanyakannya amat keliru dengan keadaan ketika itu. Kata al-Nawawi (w. 676H):

    “Mazhab Ahl al-Sunnah wa al-Haqq ialah berbaik sangka terhadap para sahabah. Tidak mencampuri pertelingkahan yang berlaku antara mereka. Ahl al-Sunnah mentakwilkan peperangan antara para sahabah dengan menganggap bahawa mereka adalah mujtahidin yang membuat takwilan bukan berniat untuk bermaksiat atau semata-mata kerana dunia. Bahkan setiap golongan sahabah telah beritiqad bahawa merekalah yang benar, sesiapa yang menentang mereka adalah melampau dan wajib diperangi agar kembali kepada perintah Allah..”. Tambahnya lagi: “Isu-isu ketika itu mengelirukan sehinggakan kebanyakan sahabah merasa bingung dengannya lalu mengambil keputusan meninggalkan kedua-dua golongan dan tidak berperang serta tidak berkeyakinan tentang siapa yang benar”.( Al-Nawawi, Syarh Sahih Muslim 18/339. Beirut: Dar al-Khair)

Demikian juga apabila Abu Bakr dan `Umar berselisih pendapat mengenai mereka yang enggan membayar zakat di zaman pemerintahan Abi Bakr, tiada seorang dari kalangan mereka berdua yang menyatakan: “Mari kita bertanya RasululLah!!. Ada sesiapa yang lebih afdhal daripada Abu Bakr dan `Umar?!!!.

http://drmaza.com/

KUALA LUMPUR: Bas yang membawa 30 penduduk Pengerang ke Mahkamah Tinggi Johor Bahru hari ini disimbah asid oleh empat orang yang menaiki kenderaan pacuan empat roda Hilux.

Menurut Timbalan Pengerusi NGO Badan Bertindak Pengambilan Tanah Pengerang (Mantap), Mazlan Aliman, kejadian tersebut berlaku di kawasan parkir Menara MSC Cyberport Johor Bahru jam 11.10 pagi tadi.

kejadian tersebut disaksikan beberapa penumpang yang sedang menaiki bas selepas selesai urusan di mahkamah.

15 daripada mereka memfailkan permohonan semakan kehakiman notis mengalih dan memindahkan perkuburan Cina Pengerang oleh pihak pentadbir tanah.

"Kejadian ini dipercayai ada kena mengena dengan tindakan 15 orang penduduk Cina Pengerang yang memfailkan permohonan semakan kehakiman notis mengalih dan memindahkan perkuburan Cina Pengerang oleh pihak pentadbir tanah.

"Mereka mewakili keluarga yang telah meninggal dunia, di mana kubur tersebut mahu dipindahkan dalam tempoh selewat-lewatnya nya Mac ini," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Ekoran kejadian itu, pemandu bas membuat laporan di Balai Polis Central Johor Bahru.

Mazlan berkata, pihaknya kesal jika benar insiden tersebut dilakukan oleh pihak yang cuba menakut-nakutkan penduduk Pengerang dan menggesa pihak polis menjalankan siasatan segera.

"Sebagai sebuah negara demokrasi, setiap rakyat dijamin di bawah fasal 10 Perlembagaan atas nama kebebasan bersuara, berkumpul dan berpesatuan. Hak mereka ke mahkamah tidak seharusnya di sabotaj dengan tujuan jahat dan menimbulkan kebimbangan kepada rakyat," tegasnya.

Sementara itu, beliau mengulangi pendirian bahawa tanah perkuburan islam mahu pun bukan Islam tidak harus dipindahkan untuk projek pembangunan.

"Ia selari dengan pandangan sebelum ini bahawa pembangunan projek RAPID Pengerang hendaklah dibuat atas tanah kerajaan tanpa mengorbankan penempatan penduduk," katanya.
Tidak ramai Pengacara wanita Islam, DJ wanita, Pemberita, Pembaca Berita wanita untuk TV1, TV2, TV3, TV7, TV9 dan lain-lain saluran tidak menutup aurat ketika bersiaran.

Yang anehnya lagi ada pengacara wanita Muslim yang mendedahkan aurat di TV ini akan bercerita tentang agama dan kadangkala berbicara dengan Ustaz atau Ustazah mengenai agama Islam termasuk bab akidah juga dengan selamba memakai pakaian yang tidak sepatutnya dipakai oleh wanita Islam. Yang menjadi tanda tanya juga mengapa tiada Ustaz atau Ustazah yang dijemput dalam sesuatu program itu menegur atau mengingatkan halal haramnya kepada pengacara tersebut. Macamnana hendak cerita tentang Islam kalau dihadapan kitapun tidak mampu untuk membuat teguran?

Beberapa pelancong daripada negara Timur Tengah agak terkejut juga apabila mendapati negara Malaysia yang kelihatan banyaknya bangunan masjid dan surau ini dan majoriti penduduknya beragama Islam tetapi masih ramai lagi wanita Muslim disini tidak menutup aurat sebagaimana yang diwajibkan dalam agama Islam.

Begitu juga apabila mereka ingin menonton beberapa program tempatan di TV dan mereka dapati kebanyakan pengacara dan Pembaca Beritanya mendedahkan aurat.

Adalah menjadi kewajipan sebagai pemimpin sebuah negara Islam dirantau ini memberikan arahan agar semua Pengacara Wanita Muslim di TV supaya menutup aurat sebagai syarat utama untuk mereka memegang jawatan yang ada hubungkaitnya dengan penampilan dan penonjolan bersabit dengan orang awam.
BUTTERWORTH: Seorang pengusaha salun menerima lebih 60 jahitan di lengan kanan, jari tangan kiri dan perut akibat dikelar seorang lelaki yang cuba meragutnya.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 9 malam pada 11 Jan lalu ketika Ang Chin Tin, 56, mahu ke pusat membeli-belah Sunway Carnival di sini untuk membuat cermin mata.

Beliau berkata beliau mahu mengalih keretanya agar lebih dekat dengan pusat membeli-belah berkenaan.

"Ketika masuk ke dalam kereta dan menghidupkan enjin, tiba-tiba seorang lelaki datang dari arah belakang dan menyembur sesuatu pada muka saya sambil mengarahkan saya menyerahkan barang berharga," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau menerima kunjungan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, SAC Mazan Kesah di rumahnya di Taman Arowana di sini sempena Program High Profile Policing.

Ang berkata beliau yang takut telah menjerit dengan kuat dan membuatkan lelaki berkenaan panik dan bertindak mengelarnya beberapa kali pada lengan, jari dan perutnya.

"Lelaki itu tidak sempat mengambil apa-apa dari saya mungkin kerana panik mendengar saya menjerit dan melarikan diri selepas mencederakan saya," katanya.

Beliau berkata beliau yang berlumuran darah cuba memandu keretanya ke hospital dan dalam perjalanan itu turut merempuh sekatan jalan raya sebelum tidak sedarkan diri.

"Saya telah kehilangan banyak darah sehingga menyebabkan saya tidak sedar. Saya hanya sedar ketika menerima rawatan di Hospital Seberang Jaya dan dimaklumkan oleh pihak polis yang saya telah merempuh sekatan jalan raya sebelum saya dibantu," katanya.

Mazlan berkata pihaknya mendapat beberapa petunjuk baharu berhubung kejadian berkenaan dan usaha memburu suspek sedang giat dijalankan.

"Polis juga minta bantuan orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu agar tampil membantu bagi mempercepatkan siasatan kes berkenaan," katanya. - Bernama
KUALA LUMPUR: Isu membabitkan artis Marinatasha Isnariah Mustapar yang dihalang membuat persembahan kerana bertudung harus dilihat dalam ruang lingkup yang lebih besar.

Dengan penjelasan oleh syarikat penganjur Castmet Sdn Bhd terhadap tindakan ke atas artis itu, maka isu ini menjadi lebih luas melangkaui isu tudung semata-mata.

Bagi Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Riduan Mohd Nor, penjelasan Casmet semalam menimbulkan persoalan baru.

Katanya, apa jenis hiburan yang mengenakan syarat supaya artis wanita yang membuat persembahan perlu menari bersama tetamu lelaki dan dengan syarat tidak bertudung?

"Persoalan lebih besar adalah bagaimana budaya dan masyarakat di Malaysia membenarkan sesuatu persembahan sehingga seseorang artis wanita dikehendaki berinteraksi dengan penonton dengan menyanyi dan menari bersama mereka, dan kriteria utamanya adalah tidak bertudung.

"Persembahan jenis apakah itu sehingga wanita bertudung dianggap tidak sesuai bagi ‘berinteraksi dan bercampur’ dengan tetamu?

"Mengapa perlu wanita tidak bertudung dijadikan syarat mengadakan persembahan jika bukan aksi ‘nakal’ diperlukan supaya penonton atau tetamu tidak merasa malu atau janggal bermesra dengan artis tersebut pada majlis yang diadakan?" soalnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurut Riduan, ruang demokrasi di negara ini meletakkan hak asasi seseorang itu sepatutnya dihormati dan seharusnya hak untuk mana-mana artis bertudung untuk membuat persembahan perlu dihormati pihak penganjur.

Apatah lagi katanya, bertudung adalah suatu kewajipan bagi seluruh wanita Islam.

Namun kata Riduan, jika itu syarat sebegitu dikenakan penganjur maka Marinatasha sememangnya tidak sesuai pada majlis yang memerlukan aksi seperti itu.

Tetapi perkara yang lebih penting adalah Castment tidak sepatutnya menganjurkan majlis seperti itu.

"Isu ini membuka lebih banyak pendedahan bahawa terdapat majlis-majlis persembahan yang tidak dipantau dan dikawal oleh pihak berkuasa khususnya Jabatan Agama Islam negeri-negeri.

"Mungkinkah ada pelbagai majlis hiburan lain yang dianjurkan oleh syarikat-syarikat sebagai acara tahunan atau penghargaan kepada tetamunya atau kakitangan mereka sehingga memberi persembahan yang melanggar syariat Islam di negara umat Islam ini," soalnya.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tiada ulasan: