HATI JADI MATI JIKA 40 HARI TIDAK MENUNTUT ILMU ISLAM DAN 3 HARI HATI JADI SAKIT...KERANA IA MAKANAN HATI...HEBAH2KAN GAN KAWAN2 BLOG NI..TK KERANA SERING MELAYARI BLOG INI. رَبِّيْ اشْرَحْ لِيْ صَدْرِيْ وَيَسِّرْ لِيْ أَمْرِيْ
Tuhanku (Allah) lapangkanlah dadaku dan permudahkanlah urusanku.. amin...سُبْحَانَ اللهِ، وَالْحَمْدُ للهِ وَلاَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَرُلاحول ولا قوّة إلاّ باللّه العظيم....
وَالـــــسَّلاَمُ عَلَيْكُـــمْ وَرَحْمَـــة ُاللهِ وَبَرَكَاتُـــهُ
Rabu, 15 Januari 2014
DAH....PENDIDIKAN SEKULAR....NEGARA SEKULAR DAN UNDANG2 SEKULAR
Hebatnya Muhammad SAW bangunkan OKU
Jan 15, 2014
MOHAMMAD FAIZAL CHE YUSOF
SUATU riwayat dalam Sunannya, An-Nasa’I ada menyebut suatu perihal
bagaimana Baginda Rasulullah SAW menyantuni seorang sahabat Baginda yang
merupakan seorang OKU penglihatan.
Mahmud bin Rabi'
al-Ansari RA menceritakan, “Bahawa ‘Itban bin Malik adalah salah seorang
sahabat Rasulullah SAW dari golongan Ansar yang ikut berperang dalam
peperangan Badar. Dia datang kepada Rasulullah SAW dan berkata, “Ya,
Rasulullah! Penglihatanku sudah lemah (buta). Sedangkan aku solat
menjadi imam bagi kaumku. Apabila hari hujan, maka air mengalir di
lembah yang terbentang antara rumahku dan mereka, sehingga aku tak dapat
datang ke masjid untuk solat bersama-sama dengan mereka. Aku ingin, ya
Rasulullah, supaya anda datang ke rumahku, kemudian anda solat di sana
dan jadikanlah rumahku itu jadi musolla. Maka Rasulullah SAW datang dan
bertanya, “Di mana tempat yang kamu harapkan saya solat?” Maka Itban
tunjuk ke arah satu di tempat di rumahnya, maka Rasulullah SAW pun solat
di situ.
Dalam meneliti hadith Baginda Rasulullah SAW di
atas, ia adalah berkaitan tuntutan solat di masjid secara berjemaah. Pun
begitu, saya bukanlah mereka yang layak untuk menghuraikan hadith
tersebut dalam aspek yang khusus.
Apa yang ingin saya kemukakan
di sini adalah hebatnya Baginda Rasulullah SAW dalam memperkenalkan
suatu model sosiologi dalam membangunkan potensi seorang OKU atas dasar
kewajipan dalam syariat. Islam itu bukan sekadar agama peribadatan
khusus. Bahkan ia mencangkupi setiap aspek kehidupan.
Sememangnya
benar tidak banyak ungkapan khusus dikemukakan sama ada melalui
al-Quran mahupun sabda Baginda Rasulullah SAW tentang bagaimana cara
membangunkan OKU. Namun al-Quran dan sunnah telah cukup menggariskan
prinsip-prinsip umum yang sesuai hingga ke hari qiamat bagaimana kaedah
untuk OKU dibangunkan sesuai dengan fitrah kejadiannya.
Ayuh, kita teliti pengajaran dari catatan An-Nasa’I di atas!
‘Itban
bin Malik dalam riwayat di atas telah menjadi seorang OKU penglihatan.
Disebabkan kecacatan yang dialaminya, beliau telah berhadapan dengan
suatu halangan atau kesukaran. Halangan atau kesukaran tersebut terjadi
bila air yang bertakung antara rumah dan masjid telah menghalang beliau
pergi ke masjid untuk mengimami solat jemaah.
Prinsip penting di
sini, seorang OKU akan menjadi kurang upaya apabila adanya halangan.
Kecacatan itu sendiri bukanlah suatu factor penghalang utama bahkan ia
akan sentiasa tertakluk pada persekitaran. Persekitaran yang sesuai akan
membolehkan seorang OKU mampu menonjolkan potensi diri sebenar
sebaliknya persekitaran yang tidak bersifat mesra OKU akan menjadi
penghalang kepada keupayaan OKU menonjolkan potensi diri.
Justeru,
dalam kisah ‘Itban bin Malik ini, prinsip yang diketengahkan oleh
baginda Rasulullah SAW bagi mengupayakan OKU adalah hapuskan halangan.
Secara tradisinya, ‘Itban bin Malik perlu keluar dari rumah untuk
mengimami solat berjemaah di masjid.
Amalan tradisi ini akan
menghalang potensi diri sebenar ‘Itban bin Malik sebagai imam. Dengan
menjadikan rumahnya sebagai tempat solat berjemaah, ‘Itban bin Malik
tidak lagi berhadapan dengan halangan untuk menjadi seorang imam kepada
kaumnya.
Jelas baginda Rasulullah SAW telah menunjukkan kepada
kita bagaimana potensi diri seorang OKU mampu digilap dengan
menghapuskan setiap halangan kepada kecacatan yang ada pada diri OKU
tersebut.
Demikianlah prinsip-prinsip umum ini perlu disesuaikan
dengan peredaran masa dan suasana. Pada hari ini, OKU berhadapan dengan
pelbagai halangan dalam segenap aspek kehidupan.
Bermula dengan
saat-saat kelahiran hinggalah ke lanjut usia, seorang OKU amat
memerlukan suatu usaha menyeluruh dari pihak berwajip bagi menghapuskan
setiap halangan agar kecacatan yang ada tidak menjadi faktor kepada
membina potensi diri.
Ada OKU yang hanya mampu hidup di dalam
kediamannya sahaja. Justeru, OKU sebegini perlu diadakan program khusus
bagaimana beliau dapat menyumbang suatu pada agama dan tanah airnya dari
kediamannya. Ada OKU yang boleh bergerak ke sana ke mari apabila ada
sistem pengangkutan yang cekap dan kemudahan awam yang mesra OKU.
Ada
OKU yang kurang dari aspek intelak tetapi cukup hebat dalam aspek-aspek
kemahiran. Begitu juga adanya OKU yang secara fizikal dilihat daif
namun mempunyai keupayaan intelktual yang cukup baik.
Bagi
menggilap setiap potensi OKU yang pelbagai katagori, ia bukan suatu yang
mudah. Ia cukup menagih komitmen bersungguh-sungguh dari pihak kerajaan
dengan dokongan setiap pihak yang terbabit.
Demikianlah
sempurnanya Islam untuk setiap insan. Begitu benarnya bila Allah SWT
berfirman bahawa Baginda Rasulullah SAW itu adalah rahmat untuk sekalian
alam. Apa lagi yang ada pada kita selain berusaha sehabis daya bagi
membenarkan isi kandungan al-Quran dan sunnah baginda untuk dirasai oleh
setiap manusia?
Rasulullah s.a.w. harus diingati sepanjang masa
Jan 14, 2014
HARAKAHDAILY
MENJELANGsahaja
12 Rabiul Awal, maka kita umat Islam pasti terkenangkan Baginda
Muhammad s.a.w. kerana pada tarikh tersebut junjungan mulia dilahirkan.
Sungguhpun begitu, mengingati
Rasulullah s.a.w. pastinya tidak sekadar khusus pada 12 Rabiul Awal
semata-mata. Junjungan kita yang menyampaikan pesan wahyu itu haruslah
dingati sepanjang masa.
Risalah yang berpaksi tauhid,
mengithbatkan Allah, menafikan patung dan menuntut pembaharuan dan
perubahan menyeluruh sistem kehidupan. Demikian di rumuskan sebagai obor
yang membawa pencerahan, membebaskan manusia, dasar zalim dan bobrok.
Justeru, dalam menghadapi malapetaka
yang menimpa umat dari Afghanistan ke Iraq, Syria, Mesir dan bumi
Palestin, serta kekeliruan dan kedangkalan fahaman umat termasuk dalam
negara kita, marilah kita jadikan sambutan Maulud untuk memperkuat
tekad, meningkat ilmu dan amal selaras dengan risalah perdamaian,
keadilan dan rahmatan Lil aalamin!
Anwar Ibrahim
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia
Pelajar kedua universiti di Sarawak dipercayai dibunuh
Jan 14, 2014
BERNAMA
KUCHING: Mayat seorang pelajar wanita ditemui dalam
parit di kampus universiti berkenaan di Kota Samarahan di sini lewat
hari ini dan dipercayai dibunuh.
Ini merupakan mayat kedua pelajar universiti di Sarawak dibunuh selang 10 hari.
OCPD
Samarahan DSP Lee Chong Chern yang mengesahkan kes itu malam ini
berkata mayat itu ditemuI kira-kira 6 petang dan telah dihantar ke
hospital besar di sini untuk bedah siasat.
Pada 4 Jan, mayat pelajar lelaki tahun dua universiti ditemui dibunuh di sebuah rumah sewa di Miri.
Setakat ini belum ada tangkapan dibuat.
TULISAN TENTANG DIRI BUDAK SEKOLAH DAN KELUARGANYA YANG MASIH BERUMUR 9 TAHUN PASTI UTUSAN DAN BERITA HARIAN TIDAK TERBITKAN!!!!
Inilah luahan hati seorang budak sekolah rendah yang masih
berumur 9 tahun apabila di minta gurunya untuk menulis tentang dirinya
dan keluarga beliau.
Ayahnya seorang yang berjuang dalam Islam
...Hobinya suka ikut ayahnya pergi dengar ceramah PAS ... Bercita-cita
nak jadi Wakil Rakyat PAS .. Cukup minta dengan TGNA dan bercita-cita
besar mau mati syahid lawan Yahudi Laknatullah.
Dia tidak bercita-cita nak jadi penerbit filem Hollywood.Posted by
OMAK KAU!!!!
Video ini tersebar luas
di pendalaman terutamanya kawasan pengundi melayu. dan tentunya suara
Tun Mahathir ini akan berkemundang sehingga kepada PRU14 sekiranya Najib
tidak turun ataupun melepaskan jawatan Presiden UMNO dan Perdana
Menteri.
Perlu
diingat sudah 3 orang Perdana Menteri terpaksa turun atau pun berhenti
dari jawatan Perdana Menterui ekoran kritikan Tun Mahathir. Dan Najib
mungkin akan menjadi orang yang ke 4 bersekali tumbangnya UMNO dalam
mentadbir negara.
UMNO akan tumbang
sekiranya PR (Pakatan Rakyat) masih relevan dalam politik tanahair, tapi
melihat kepada kemelut dalam Parti Keadilan sekiranya para pemimpin
lebih bersikap mementingkan diri, edah kesegaran Parti Keadilan tidak
begitu lama.
Apakah Wan Azizah mampu
merelaikan kekusutan yang berlaku dalam Keadilan sekarang, terutamanya
perbalahan diantara Azmi Ali dan Khalid Ibrahim secara terbuka. Dalam
politik Malaysia, rakyat akan benci kepada pemimpin yang dilihat
berbalah sesama sendiri.
Apakah UMNO akan tumbang
kerana Najib dikritik secara terbuka oleh Tun Mahathir dan Keadilan
akan hancur kerana Azmin Ali berbalah dengan Khalid Ibrahim.
Walaupun PRU ke 14 masih
jauh, tapi persiapan untuk menjatuhkan Najib Razak dan Khalid Ibrahim
sedang rancak berlaku. Persoalannya apakah benar ada usaha untuk
menjatuhkan Najib dan Khalid atau Najib dan Khalid sendiri asyik ketawa
sehingga tidak sedar diri.
Assalamualaikum Wrt Wb
Saya agak khuatir dengan kecenderungan berfikir secara liberal yang
dianggap tidak apa oleh sesetengah kita dikeranakan mungkin oleh
kekurangan minat untuk mengikuti majlis-majlis ilmu atau kurang merujuk
kepada ulama bagi mendapat kepastian sama ada sikap atau pandangan yang
berlegar dalam kotak fikiran kita itu selari atau tidak dalam konteks
ajaran Islam, atau setakat lojik akal kita yang singkat.
Semalam Ustaz Kamal, di dalam Kuliah Maghrib di Surau (Masjid Lama)
Durian Burung, Kuala Terengganu mendedahkan ada yang berani melontarkan
pandangan sesat ini secara upload video syarahan mereka yang antara lain
mengandungi ayat-ayat sesat seperti berikut:
"Kalau betul Allah haramkan babi, mengapa Allah ciptakan babi?"
Atau
"Semua agama sama sahaja, semua mengajar perkara yang baik.."
Atau
" Sama saja masuk kumpulan mana pun, semua cakap pasal nak perjuangkan Islam, liberal, nasionalis pun Islam juga"
Atau
" Wasothiyyah ni maksudnya kita bersederhana dalam pegangan dan amalan
Islam kita, tak perlu ikut semua, ikut adat-adat orang jer..Kalau ikut
semua itu ekstrim, pelampau agama"
Sempena Maulid junjungan
Besar kita nabi Muhammad s.a.w saya tertarik dengan soalan seorang
sahabat saya semalam yang saya rasa berpunca dari ada di kalangan bukan
Islam cuba menafikan agama Islam sebagai satu-satunya agama yang
diredhai Allah SWT. Misalnya berkata Nabi Isa a.s beragama Kristian,
Nabi Musa a.s beragama Yahudi dan seumpamanya. sedangkan jawapan dan
kebersamaan semua nabi alaihissalaatuwassalam ini adalah terkandung
jawapannya pada seruan yang satu kalimah tauhid yang benar tersimpul
pada Surah Al Ikhlas yang selalu kita bacakan. Qul huwallaahu Ahad!
Saya cuba jawab sebagai orang biasa yang cetek pengetahuan moga diperkayakan oleh tambahan dari yang lebih memahami.
Sejak Adam a.s semua Nabi2 mengajak menyembah Tuhan yg Esa, Allah SWT.
Hanya Allah SWT sebagai tempat mengadu dan meminta pertolongan. Allah
SWT yg tidak beranak dan tidak pula ada yg memperanakkan. Ia tiada ibu
bapa dan tiada anak pinak. (Tiada Tuhan Ibu, Tuhan Bapa, Tuhan Anak,
Tuhan Sepupu). Dan segalanya yg ada di alam maya ini ada makhluk
ciptaanNya, tidak pantas dijadikan sekutu dalam penyembahan atau wakil
sembahan.
Inilah agama yg benar dan satunya yang direstui di
sisi Allah SWT. Melalui Nabi2 dan Rasul Nya Allah SWT mengutuskan
sebagsi pemberi Kesaksian (syaahidan), khabar yg baik kpd yg taat dan
patuh kpd Allah SWT (mubashiran) dan pemberi amaran kepada yg derhaka
enkar arahan dan melakukan apa yg dilarang Allah SWT. (Naziira).
Agama yg satu ini disebut Allah SWT sbg Islam. Innaddiina indallaahil Islam.
Sesuai dgn kelompok manusia dan zaman syariat dibawa oleh masing2 Nabi2
berubah nasikh dan mansuh sesuai kehendak Allah SWT melalui wahyu.
Nabi Muhammad s.a.w adalah penutup para Nabi. Rasul dan nabi terakhir
utk seluruh umat manusia dan jin, serta sekalian alam, bukan untuk
kelompok tertentu sahaja atau tempoh masa tertentu sahaja.
Wamaa arsalnaa ka illa rohmatallil aalamiin.
Tidak kami utuskan kamu (Wahai Muhammad s.a.w) melainkan sbg Rahmat Untuk Sekalian Alam.
Syariat itu kekal sehingga lah hari akhir hayat dunia ini Kiamat Akbar.
KUALA LUMPUR:
Apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak diserang tentera siber
atau jentera maya Pakatan Rakyat (PR) berkaitan ‘kangkung’, satu perkara
yang paling nyata ialah betapa berkesan dan ampuhnya mereka dalam
melakukan kerja itu.
Menurut blogger Shahbudin Husin, serangan
yang dilakukan bagaikan bertali arus dan tidak henti-henti sehingga
masyarakat umum juga dapat merasakan bahawa Najib telah tidak bertindak
bijak dengan mengambil kangkung sebagai contoh dalam ucapannya.
“Dalam
masa yang sama, berikutan serangan bertubi-tubi dan bertali arus ini,
Najib akhirnya telah menjadi bahan jenaka dan ketawa masyarakat,” tulis
beliau di dalam blognya, semalam.
Lebih malang lagi, katanya di
sebalik serangan yang dilakukan terhadap Najib ini, jentera maya Umno
kelihatan langsung tidak berperanan dalam mempertahankan Perdana
Menteri, seolah-olah sudah lumpuh dan tutup kedai.
Menurutnya
lagi, sementera Najib, Muhyiddin, Zahid Hamidi dan lain-lain pemimpin
kanan Umno berulang kali menyatakan kepentingan peranan media baru dalam
tahun-tahun mendatang dan dalam pilihanraya 2018 nanti, tentera siber
atau jentera maya Umno seolah-olah tidak wujud langsung dalam persaingan
yang sedang berlaku ini.
Katanya, ketika Najib dikangkungkan
adalah contoh terbaik bagaimana jentera maya Umno langsung tidak bermaya
dan seolah-olah tidak wujud saja layaknya. Baca lagi
1. Melupakan dosa yang pernah dilakukan, padahal dosa itu tersimpan disisi Allah.
2. Bangga terhadap kebaikan yang pernah dilakukannya, padahal ia tidak tahu apakah kebaikan itu diterima oleh Allah atau tidak.
3. Terlalu tertarik dengan kehidupan dunia.
4. Kurang perhatian dengan perkara-perkara agama.
Malaysia negara sekular, bertentangan kenyataan menteri, kata pakar undang-undang
Oleh Debra Chong dan Ida Lim October 23, 2012
KUALA
LUMPUR, 23 Okt — Malaysia adalah dan sentiasa merupakan sebuah negara
sekular walaupun tidak dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan. Ini
kerana undang-undang tertinggi negara ini dan dokumen penubuhan negara
adalah sekular, kata beberapa pakar undang-undang meneruskan perdebatan
tentang status negara yang mana majoriti penduduknya adalah Muslim. Pakar undang-undang menafikan kenyataan menteri Datuk Seri Mohamed
Nazri Aziz di Parlimen semalam bahawa Malaysia bukan sebuah negara
sekular kerana tidak pernah diisytiharkan atau disahkan sedemikian dan
tidak ditulis dalam Perlembagaan walaupun beliau berhenti sebelum
melabel negara sebuah negara Islam. “Ini adalah tidak benar,” kata Tommy Thomas, yang dianggap sebagai salah satu pakar undang-undang perlembagaan di negara ini.
“Bagi saya, untuk mengatakan bahawa Malaysia bukan negara
sekular kerana Perlembagaan Persekutuan tidak mengatakan demikian adalah
hujah yang benar-benar terlalu mudah. Sama seperti Perlembagaan
Persekutuan tidak mengatakan Malaysia adalah sebuah negara Islam,” kata
beliau kepada The Malaysian Insider malam tadi. Peguam veteran itu, yang mengkaji subjek berkenaan dan pernah
menyampaikan satu esei membongkar Malaysia sebagai Negara Islam pada
Persidangan Undang-undang Malaysia tujuh tahun lalu, berkata kajian
beliau menunjukkan bahawa pengasas negara dan yang pakar undang-undang
yang mendraf Perlembagaan ingingkan negara ini kekal sekular walaupun ia
mengakui hak-hak pemerintah negeri Melayu dan kuasa ke atas hal-hal
agama — sesuatu yang beliau tegaskan, merupakan peruntukkan upacara. Thomas merujuk kepada Abdul Hamid, seorang Hakim Mahkamah Persekutuan
Pakistan yang menjadi salah seorang daripada lima lelaki yang
menganggotai Suruhanjaya Reid — dibentuk pada tahun 1956 untuk membantu
menulis Perlembagaan Malaysia — tidak pernah pun pergi sejauh untuk
mengatakan Malaysia perlu mempunyai status negara Islam dalam
Perlembagaannya. Beliau berkata kenyataan Abdul Hamid tentang hal itu adalah petunjuk jelas bahawa negara harus kekal sekular. Abdul Hamid adalah penyokong utama untuk peruntukan yang mengatakan:
“Islam hendaklah menjadi agama Malaya, tetapi tiada apa-apa jua dalam
Perkara ini boleh menghalang mana-mana warganegara yang menganut
mana-mana agama selain agama Islam untuk menganut, mengamalkan dan
menyebarkan agama itu, mahupun mana-mana warganegara dikenakan sebarang
halangan asalkan dia bukan Islam.” Thomas berkata, Abdul Hamid, yang berasal dari Pakistan, yang telah
mencapak kemerdekaan dari Britain pada tahun 1947 — 10 tahun sebelum
Malaya — dan mempunyai Perlembagaan Islam yang jelas menyatakan sebagai
sebuah negara Islam, telah menyatakan bahawa apa-apa proviso adalah
“tidak merbahaya” dan tidak akan menyebabkan sebarang “kesusahan” kepada
sesiapa sahaja, tetapi cadangan beliau telah kemudiannya ditolak oleh
Majlis Raja-Raja yang menentang cadangan tersebut. Peguam berpengalaman lebih daripada 30 tahun itu memberitahu The Malaysian Insider
bahawa beliau masih mempertahankan eseinya pada tahun 2005 bertajuk
“Adakah Malaysia sebuah negara Islam?” yang menyimpulkan bahawa negara
ini adalah dan kekal sekular, dan sehingga kini tiada siapa telah
mempertikaikan hujahnya. “Tiada siapa yang pernah menulis untuk mengatakan ianya karut,” kata
Thomas, yang menyalahkan perdana menteri keempat dan yang paling lama
berkhidmat, Tun Dr Mahathir Mohamad, untuk mencetuskan kekeliruan ke
atas status Islam atau sekular di Malaysia. Bekas setiausaha agung Majlis Peguam itu mencatatkan dalam eseinya
tahun 2005 bahawa Dr Mahathir secara unilateral mengisytiharkan Malaysia
sebagai sebuah negara Islam dalam ucapan politik di persidangan
kebangsaan perwakilan parti Gerakan pada 29 September, 2001. Dr Mahathir secara bersendirian telah menidakkan pengumuman sekular
yang dibuat oleh pendahulu beliau termasuk perdana menteri pertama dan
pengasas negara Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dan perdana menteri
ketiga, Tun Hussein Onn, dengan berkata: “Umno ingin menyatakan dengan
jelas bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam. Ini berdasarkan
pendapat ulama yang telah menjelaskan apa yang dimaksudkan sebagai
negara Islam. Jika Malaysia bukan sebuah negara Islam kerana ia tidak
melaksanakan hudud, maka tiada negara Islam di dunia ini”. Pandangan Thomas tentang sekularisme Malaysia disokong kuat oleh tiga pakar-pakar undang-undang lain. Bekas menteri de facto undang-undang, Datuk Zaid Ibrahim, yang paling
lantang melawan pengenalan undang-undang hudud, suatu kanun keseksaan
Islam yang ketat, menulis di laman Twitter semalam sebagai reaksinya
kepada kenyataan Nazri. “Perlembagaan tidak mendefinasikan banyak perkara. Ia tidak
mendefinisikan demokrasi, jadi apakah ini bermakna kita tidak
demokratik?” kata bekas peguam yang memulakan firma guaman terbesar di
Malaysia melalui akaun Twitter @zaidibrahim. “Jika Malaysia bukan sekular atau teokratik, maka ia adalah apa
sahaja BN kata,” kata Zaid, merujuk kepada parti pemerintah Barisan
Nasional. Peguam kebebasan sivil, Syahredzan Johan, menyetujui pendangan dua veteran undang-undang tersebut. “Hanya kerana Perlembagaan Persekutuan tidak mempunyai perkataan
‘sekular’, tidak bermakna bahawa Malaysia bukan sebuah negara sekular. “Sama seperti bagaimana perkataan ‘demokrasi’ tidak muncul dalam
Perlembagaan kita, tetapi kita adalah sebuah negara yang mengamalkan
demokrasi berparlimen,” katanya dalam perbahasan yang telah menular di
Parlimen semalam berikutan kenyataan Nazri sebagai menteri de facto
undang-undang. Syahredzan menjelaskan bahawa Malaysia adalah sekular kerana Perlembagaan kita sekular. “Sebuah negara Islam akan meletakkan Al-Quran sebagai pihak berkuasa
tertinggi, tetapi Perlembagaan kita menyatakan dalam Perkara 4 bahawa
Perlembagaan merupakan undang-undang tertinggi negara ini. “Kesahihan undang-undang itu mestilah menjadi ukuran apabila kayu
pengukur Perlembagaan, dan bukan prinsip-prinsip Islam, sekali gus
menjadikannya satu Perlembagaan sekular,” katanya melalui email kepada The Malaysian Insider. Beliau menegaskan bahawa Mahkamah Agung telah menetapkan satu duluan (precedent)
pada tahun 1988 apabila ia menolak hujah dalam kes Che Omar Che Soh,
pengedar dadah Islam menghadapi hukuman mati mandatori, kerana Islam
adalah agama Persekutuan, undang-undang yang diluluskan oleh mercu tanda
Parlimen mesti disemai dengan prinsip-prinsip Islam dan bahawa hukuman
mati adalah tidak sah kerana ia mengikut hudud, atau undang-undang
Islam. Tun Salleh Abas, yang pada ketika itu Ketua Hakim dan Ketua Hakim
Negara, telah berkata dalam ketetapan penghakimannya, “Bagaimanapun,
kita perlu mengetepikan perasaan peribadi kita kerana undang-undang di
negara ini adalah masih apa yang ia adalah hari ini, undang-undang
sekular, di mana moral tidak diterima oleh undang-undang dan tidak
menikmati status undang-undang. “ Pensyarah undang-undang Universiti Malaya, Azmi Sharom, juga
bersetuju dengan pandangan Syahredzan dan pergi langkah seterusnya untuk
menjelaskan mengenai kekeliruan dwi-trek sistem kehakiman yang
membolehkan mahkamah Islam atau Syariah untuk diamalkan bersama-sama
dengan mahkamah sivil. “Malaysia adalah sebuah negara sekular dalam pandangan saya kerana
SEMUA undang-undang mesti selaras dengan perlembagaan dan Perlembagaan
adalah satu dokumen sekular. “Kami mempunyai sistem syariah kerana perlembagaan sekular
membenarkannya. Kami mempunyai agensi kerajaan Islam tetapi tingkah laku
mereka dikawal oleh prinsip-prinsip perlembagaan sekular,” kata beliau
kepada The Malaysian Insider. Azmi sangat yakin bahawa status sekular Malaysia akan kekal tidak
dicabar walaupun kenyataan Nazri semalam dan perisytiharan 2001 oleh Dr
Mahathir. “Satu-satunya cara bahawa Malaysia boleh kehilangan status sekular
adalah melalui pindaan Perlembagaan secara serius dan memerlukan
persetujuan majoriti dua pertiga dalam kedua-dua rumah Parlimen dan
persetujuan Majlis Raja-Raja dan negeri-negeri Sabah dan Sarawak,”
katanya, dan menambah, “Tidak Mungkin.” Tetapi Syahrezan kurang pasti, menyatakan bahawa pada ketika pengamal
undang-undang mempunyai pandangan berbeza mengenai tentang Malaysia
adalah negara Islam atau sekular, trend yang lebih membimbangkan telah
muncul di mahkamah dimana mahkamah sivil muncul menyerahkan kuasa mereka
kepada mahkamah Islam dalam pertikaian yang melibatkan orang Islam. “Kami melihat satu trend baru-baru ini untuk meletakkan apa yang
pihak berkuasa isifatkannya sebagai ‘Islam’, lebih tinggi daripada
Perlembagaan itu sendiri. “Jika negara adalah seperti bagaimana menteri sifatkan ia, ‘diasaskan
pada asas kerajaan Islam’, maka ia menjadikannya lebih mudah untuk
menjustifikasikan undang-undang tidak mengikut perlembagaan dan
bertindak kerana mereka adalah ‘Islam’,” katanya kepada The Malaysian Insider. Peguam tersebut berkata bahawa pada keseluruhannya perdebatan atas
status sekular atau bukan-sekular di negara ini adalah berkaitan hudud,
yang sedang hangat dibahaskan di khalayak ramai menjelang pilihan raya
umum ke-13, yang mesti diadakan pada April tahun hadapan. “Malangnya, kita seolah-olah menari mengikut lagu-lagu mereka dengan
motif politik, dengan apa jua sebab mahu Malaysia akan berubah menjadi
sebuah negara teokratik, atau sekurang-kurangnya dilihat menjuarai
perkara tersebut. Ketakutan adalah ini akan membenarkan sesuatu dengan melampirkan
makna tambahan di luar perlembagaan kepada satu frasa dalam Perkara 3,
‘agama Persekutuan’, sehinggakan undang-undang dan tindakan yang tidak
berperlembagaan akan dibenarkan semata-mata dengan melampirkan label
'Islam'. “Kita mungkin melihat lebih banyak pencerobohan ke atas kebebasan
asasi, dan tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa tidak konsisten
dengan Perlembagaan atas nama agama,” kata Syahredzan.
Pakar undang-undang pertahan Malaysia negara sekular
KUALA LUMPUR (Herald Malaysia):
Malaysia adalah dan sentiasa merupakan negara sekular walaupun tidak
dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan. Ini adalah kerana
undang-undang tertinggi negara ini dan dokumen penubuhan negara adalah
sekular, kata beberapa orang pakar undangundang yang terus berdebat
mengenai status negara yang majoriti penduduknya adalah Islam.
Pakar undang-undang menafikan kenyataan menteri Datuk Seri Mohamed Nazri
Aziz di Parlimen pada Oktober 22 lalu yang menyatakan Malaysia bukan
sebuah negara sekular kerana tidak pernah diisytiharkan atau disahkan
sedemikian dan tidak ditulis dalam Perlembagaan.
“Ini adalah
tidak benar,” kata Tommy Thomas, yang merupakan salah seorang pakar
undang-undang perlembagaan di negara ini. “Bagi saya, untuk mengatakan
bahawa Malaysia bukan negara sekular dengan dakwaan Perlembagaan
Persekutuan tidak mengatakan demikian adalah hujah yang terlalu mudah.
Perlembagaan Persekutuan juga tidak mengatakan Malaysia adalah sebuah
negara Islam,” kata beliau kepada The Malaysian Insider pada Oktober 22.
Peguam veteran itu, yang mengkaji subjek berkenaan dan pernah
menyampaikan satu esei yang menolak Malaysia adalah negara Islam pada
Persidangan Undang-undang Malaysia kira-kira tujuh tahun lalu, berkata,
kajian beliau menunjukkan bahawa pengasas-pengasas negara dan pakar
undang-undang yang merangka Perlembagaan, inginkan negara ini kekal
sekular dan ia tetap mengakui hak-hak pemerintah negeri Melayu dan kuasa
ke atas hal-hal agama — di mana ini beliau menegaskan — merupakan
peruntukan upacara.
Thomas mengatakan bahawa Abdul Hamid,
seorang Hakim Mahkamah Persekutuan Pakistan, merupakan salah seorang
daripada lima tokoh yang menganggotai Suruhanjaya Reid 1956 untuk
membantu perangkaan Perlembagaan Malaysia — tidak pernah menyebut bahawa
Malaysia perlu mempunyai status negara Islam dalam Perlembagaannya.
Beliau berkata bahawa petunjuk jelas bahawa Malaysia harus kekal sekular boleh dirujuk pada kenyataan Abdul Hamid.
Abdul
Hamid adalah penyokong utama untuk peruntukan yang mengatakan: “Islam
hendaklah menjadi agama Malaya, tetapi tiada apa-apa jua dalam Perkara
ini boleh menghalang mana-mana warganegara yang menganut mana-mana agama
selain agama Islam untuk menganut, mengamalkan dan menyebarkan agama
itu, mahupun mana-mana warganegara dikenakan sebarang halangan asalkan
dia bukan Islam.”
Thomas berkata, Abdul Hamid, yang berasal dari
Pakistan yang mempunyai Perlembagaan Islam dan mencapai kemerdekaan
dari Britain pada tahun 1947,10 tahun sebelum Malaya — dan mempunyai
Perlembagaan Islam, menyatakan apa-apa proviso adalah “tidak merbahaya”
dan tidak akan menyebabkan sebarang “kesusahan” kepada sesiapa sahaja,
tetapi cadangan beliau telah ditolak oleh Majlis Raja-Raja.
Peguam berpengalaman lebih daripada 30 tahun itu masih mempertahankan
eseinya pada tahun 2005 bertajuk “Adakah Malaysia sebuah negara Islam?”
yang menyimpulkan bahawa negara ini kekal sekular, dan sehingga kini
tiada siapa telah mempertikaikan hujahnya.
“Tiada siapa yang
pernah menulis untuk mengatakan ianya karut,” kata Thomas, yang
menyalahkan perdana menteri keempat dan yang paling lama berkhidmat, Tun
Dr Mahathir Mohamad, yang mencetuskan kekeliruan ke atas status Islam
atau sekular Malaysia.
Bekas setiausaha agung Majlis Peguam itu
mencatatkan dalam eseinya tahun 2005 bahawa Dr Mahathir mengisytiharkan
Malaysia sebagai sebuah negara Islam dalam ucapan politik beliau di
persidangan kebangsaan perwakilan parti Gerakan pada September 29, 2001.
Dr Mahathir secara bersendirian telah menidakkan pengumuman sekular
yang dibuat oleh pendahulu beliau termasuk Perdana Menteri pertama dan
Pengasas Negara, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dan Perdana Menteri
ketiga, Tun Hussein Onn.
Tun Mahathir berkata, “Umno ingin
menyatakan dengan jelas bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam. Ini
berdasarkan pendapat ulama yang telah menjelaskan apa yang dimaksudkan
sebagai negara Islam. Jika Malaysia bukan sebuah negara Islam kerana
tidak melaksanakan hudud, maka tidak akan ada negara Islam di dunia
ini”.
Pandangan Thomas tentang Malaysia sebuah negara sekular
disokong kuat oleh tiga pakar-pakar undang-undang lain iaitu bekas
Menteri De Facto Undang-undang, Datuk Zaid Ibrahim, Peguam kebebasan
Sivil, Syahredzan Johan dan Pensyarah undang-undang Universiti Malaya,
Azmi Sharom.
Azmi Sharom menyatakan, “Malaysia adalah sebuah
negara sekular dalam pandangan saya kerana SEMUA undang-undang mesti
selaras dengan perlembagaan dan Perlembagaan adalah satu dokumen
sekular.
“Kita mempunyai sistem syariah kerana perlembagaan
sekular membenarkannya. Kami mempunyai agensi kerajaan Islam tetapi
tingkah laku mereka dikawal oleh prinsipprinsip perlembagaan sekular,”
kata beliau kepada The Malaysian Insider.
Azmi sangat yakin
bahawa status sekular Malaysia akan kekal tidak dicabar oleh kenyataan
Nazri dan perisytiharan 2001 oleh Dr Mahathir.
“Satu-satunya
cara bahawa Malaysia boleh kehilangan status sekular adalah melalui
pindaan Perlembagaan secara serius dan memerlukan persetujuan majoriti
dua pertiga dalam kedua-dua rumah Parlimen dan persetujuan Majlis
Raja-Raja dan negeri-negeri Sabah dan Sarawak,” katanya, dan menambah,
“Tidak Mungkin.” -- Dipetik dari The Malaysian Insider
Kewangan Islam masih dikongkong mahkamah sekular?
Jan 15, 2014
MUHAMMAD NURUDDIN BASHAH
Bukan sehari dua Malaysia mengiktiraf sistem kewangan Islam
berlandaskan syariah. Sistem perbankan Islam telah mendapat tempat di
Malaysia sejak 1983 lagi, apabila tertubuhnya Bank Islam Malaysia Berhad
sebuah bank Islam pertama di Malaysia. Lebih 30 tahun ia dilaksanakan
secara ‘legal’ dan ini bermakna sistem kewangan Islam Malaysia boleh
dianggap usia matang dan mantap.
Kepercayaan masyarakat Malaysia
bukan sahaja kaum Islam malah bukan Islam juga mulai menceburi perbankan
Islam setelah melihat ketahanannya menghadapi badai ekonomi dunia.
Menurut Zulkifli Hasan daripada fakuti Undang-undang dan Syariah USIM,
industri perbankan Islam di Malaysia berkembang pada kadar 10 hingga 15
peratus setahun manakala sebaliknya, sektor perbankan konvensional yang
diwakili oleh bank-bank yang sama saiznya menyaksikan deposit purata
tahunan mengembang lima peratus, ekuiti enam peratus, pelaburan empat
peratus dan aset enam peratus . Tambahan pula semasa kegawatan ekonomi
yang melanda Asia pada tahun 1997 dan 1998 sektor perbankan Islam di
Malaysia terus berkembang sedangkan bank-bank konvensional mencatatkan
pertumbuhan negatif.
Namun begitu GESA melihat senario ini dalam
perspektif perlaksanaan kesyumulan syariah. Sejauh mana perlaksanaan
undang-undang kewangan Islam ini berlaku secara menyeluruh tanpa ada
campur tangan sekularisme.
Penulis merujuk tulisan Najahudin
Lateh yang dibentangkan dalam Seminar Syariah & Undang-undang
Peringkat Kebangsaan yang diadakan pada 2-3 November 2010 di USIM. Kata
beliau bahawa kerangka perundangan sistem kewangan Islam di Malaysia
masih lagi tertakluk kepada undang-undang Sivil dan terkongkong oleh
sekular.
Hal ini kerana Perlembagaan Persekutuan yang
membahagikan bidang kuasa negeri dan pusat telah meletakkan Mahkamah
Syariah tidak mempunyai kuasa untuk mendengar kes-kes pertikaian
berkaitan kewangan Islam. Perkara ini menyebabkan banyak tafsiran
mahkamah sivil berkaitan kontrak dan aplikasi kewangan Islam yang
bertentangan dengan prinsip syariah dan masih tertakluk dengan
undang-undang Inggeris.
Menurut Dr Zulkifli bin Mohamad Al-Bakri,
Ahli Jawatankuasa Syariah Bank Muamalat Malaysia Berhad pula,
masyarakat hari ini termasuk golongan Muslim melihat produk perbankan
Islam tidak jauh beza daripada produk konvensional yang menawarkan
produk simpanan, pelaburan dan pinjaman. Mereka tidak memahami konsep
dan falsafah ekonomi secara syariah.
Malah perbankan Islam
dikatakan sebagai hasil pengubahsuaian konsep dan amalan perbankan
konvensional agar patuh kepada Syariah. Kesannya, amalan ini menyebabkan
potensi dan fungsi sebenar kontrak-kontrak Islam tidak digunakan secara
sepenuhnya dan amalan perbankan Islam dilihat secara luaran atau dari
pandangan kasar menyerupai amalan perbankan konvensional. Lebih
menyedihkan dalam beberapa kes pertikaian transaksi perbankan Islam di
mahkamah sivil, hakim (bukan aliran syari’e) beranggapan bahawa
pembiayaan Islam sama seperti pinjaman konvensional.
Penulis juga
merujuk Jurnal Undang-undang dalam makalah bertajuk Sistem Kewangan
Islam di Malaysia: Perlukah ke Mahkamah'Syariah? (Islamic Financial
System in Malaysia: A Needfor Recource to Syariah Court?) tulisan Jasri
Jamalruzian Markom. Menurut tulisan ilmiah itu, kerangka perundangan
kewangan Islam didasari oleh Perlembagaan Persekutuan iaitu urus niaga
perbankan adalah tertakluk kepada perundangan Persekutuan. Justeru,
semua undang-undang berkaitan urus niaga kewangan Islam mestilah digubal
mengikut prosedur yang telah ditentukan di Parlimen.
Hasilnya
Akta Bank Islam 1983 telah digubal untuk mengeluarkan lesen urus niaga
perbankanIslam. Akta ini juga mendefinisikan urus niaga perbankan Islam
adalah tertakluk kepada undang-undang Syariah. Pada tahun 1983 juga Akta
Pelaburan Kerajaan 1983 telah diluluskan bagi membolehkan kerajaan
membuat pelaburan kepada Bank Islam melalui mekanisme Qardul Hasan. Pada
tahun berikutnya, Akta Takaful 1984 telah digubal untuk memberi laluan
kepada urus niaga takaful di Malaysia.
Sepuluh tahun kemudian
Akta Suruhanjaya Sekuriti telah digubal bagi mengawal pasaran modal di
Malaysia termasuk pasaran modal Islam.
Akta-akta yang bersifat
peraturan ini perlu disokong dengan undang-undang substantif seperti
Akta Kontrak 1950 yang mengawal kandungan kontrak jual beIi Islam, Kanun
Tanah Negara 1960 dan beberapa undang-undang yang lain.
Jika ada
pertikaian berkaitan perbankan Islam di manakah kuasa Mahkamah Syariah?
Walau pindaan telah dibuat ke atas Perkara tersebut yang memasukkan
fasal 121(1a) yang memperuntukkan bidang kuasa Mahkamah Syariah. Namun
begitu, peruntukan tersebut tidak mempunyai bidang kuasa.
Kuasa
ruang lingkup mahkamah syariah Malaysia memang cukup menyedihkan. Dalam
Senarai 2, Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan menetapkan
beberapa isu mal sahaja serta pertikaian berkaitan orang Islam sahaja
tertakluk kepada bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Bagaimana jika
ingin dibawa juga kes perbankan Islam ke Mahkamah Syariah? Halangan
wujud apabila Seksyen 3 dan 5 Akta Undang -undang Sivil menyatakan
bahawa common law akan dirujuk dan digunapakai oleh mahkamah sivil ke
atas isu -isu berkaitan hal komersial (lex mercatoria) seperti
perbankan, insurans, agensi, syarikat, urusan perdagangan dan lain
-lain.
Halangan seterusnya ialah Senarai 1 Jadual Kesembilan
Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa hal ehwal kewangan adalah
tertakluk di dalam bidang kuasa Parlimen dan kerajaan persekutuan. Ia
juga disokong oleh Perkara 74 Perlembagaan Persekutuan.
Satu kes
Mahkamah Sivil dalam kes perbankan Islam boleh dijadikan indikator.
Dalam kes Bank Islam Malaysia Berhad v Adnan Omar iaitu Mahkamah Tinggi
telah memutuskan bahawa Mahkamah Sivil mempunyai bidang kuasa untuk
mendengar kes-kes berkaitan dengan perbankan Islam. Dalam kes ini Hakim
N.H. Chan menyebutkan bahawa:
The Civil Courts have jurisdiction
to hear all cases falling under the Federal List. Thus, banking and its
related matters fall within the ambit ofthe Federal List, i.e. the Civil
Courts have the authority to decide on the matter.
Kes Bank Islam Malaysia berhad vs.Adnan Omar [1994] 3 AMR 2291
Kes
ini melibatkan pembiayaan secara BBA. Dalam kes ini Mahkamah Tinggi
telah memutuskan bahawa mahkamah sivil mempunyai bidang kuasa untuk
membicarakan kes perbanbankan dan perkara yang berkaitan dengannya
termasuklah perbankan Islam. Malah hakim telah tersilap dengan merujuk
pembiayaan secara BBA (Bai' Bithaman Ajil -perjanjian jual beli balik)
sebagai pinjaman konvensional.
Walaupun kes-kes perbankan
muamalat adalah berasaskan prinsip-prinsip Islam, tetapi ia masih
ditadbirkan di dalam lingkungan sistem keadilan sivil. Justeru,
mana-mana peguambela dan peguamcara dibenarkan hadir untuk kes-kes
perbankan Islam tersebut asalkan mereka mempunyai kelayakan di bawah
Akta Profesion Undang-undang 1976.
Persoalannya ialah adakah
hakim dan peguam Mahkamah Sivil mempunyai pengetahuan yang cukup dalam
bidang perbankan Islam untuk menentukan supaya keputusan-keputusan yang
akan dibuat tidak bercanggah dengan kehendak syariah Islam?
Misalnya
dalam hal kepakaran ilmu Islam, syariah di Malaysia sekali lagi
diperlekeh apabila hakim tidak merujuk kepada yang arif. Walaupun
Seksyen 16B, Akta Bank Negara 1968 menghendaki supaya hakim-hakim
Mahkamah Sivil merujuk perkara berkaitan hukum Islam kepada Majlis
Penasihat Syariah Kebangsaan di Bank Negara tetapi ia tidak dipatuhi.
Majlis Penasihat Syariah Bank Negara (MPS) adalah autoriti tertinggi di dalam sistem kewangan Islam Malaysia.
Merujuk
Akta Bank Negara Malaysia 2009, Seksyen 55 menyatakan pihak Bank dan
institusi kewangan hendaklah merujuk MPS dalam hal pertikaian dan laras
syariah.
Manakala Seksyen 56 menegaskan Mahkamah atau Penimbangtara perlu merujuk MPS dalam isu Syariah.
Dalam Seksyen 58 pula menyatakan keputusan MPS lebih tinggi daripada komiti Syariah lain.
Misalnya dalam kes Affin Bank Berhad vs Zulkijli Abdullah, Mahkamah enggan merujuk kepada Majlis Penasihat Syariah Kebangsaan
Walaupun
Akta Bank Negara 1968 meminta hakim merujuk Majlis Penasihat Syariah
Kebangsaan atau kemudiannya ditubuhkan MPS, ianya sebenarnya dengan cara
mahkamah sivil boleh berpendapat bahawa kes tidak melibatkan isu
Syariah. Mahkamah sivil masih boleh melakukan semakan kehakiman
berdasarkan ‘inherent jurisdiction’.
MPS adalah merupakan unit
daripada Badan Eksekutif (Bank Negara). MPS tidak memiliki kuasa memberi
keputusan muktamad seperti badan kehakiman.
Dalam isu lain,
perlembagaan yang memberi kuasa kepada Mahkamah Sivil untuk membicarakan
kes-kes kewangan Islam seolah-olah mengetepikan peranan hakim syariah
dan peguam syarie. Ini sepatutnya tidak berlaku kerana pentafsiran
muamalat Islam hendaklah dilakukan oleh ahli dalam bidang tersebut dan
bukannya hakim serta peguam sivil yang biasanya lebih merujuk kepada
tafsiran konvensional dan bukannya atas prinsip syariah.
Oleh
itu, langkah uutuk meluaskan kuasa Mahkamah Syariah sedia ada atau
sekurang-kurangnya menubuhkan mahkamah khas untuk kes-kes perbankan
Islam amat tepat. Walau bagaimanapun perlulah dipastikan bahawa
hakim-hakim yang diberi tanggungjawab untuk mendengar kes-kes di
mahkamah itu mempunyai kepakaran yang tinggi dalam hal berkaitan
perbankan Islam.
Dari aspek lain, kita juga melihat ‘double
standard’ juga berlaku melalui Seksyen 3 (1) AktsBank Islam 1983 yang
membataskan lesen perbankan Islam hanya kepada ‘company’ (perbadanan)
yang di bawah Akta Syarikat 1965. Ini menyebabkan Bank Rakyat sebuah
bank yang mengaplikasikan prinsip Islam tidak boleh beroperasi seperti
Bank Islam kerana Bank Rakyat tertakluk kepada Akta Persatuan Koperasi
1993 dan Akta Bank Rakyat 1978 dan bukannya Akta Syarikat 1965.
Sebagai
penutup penulis sekali lagi membawa cadangan Najahudin Lateh dalam
kertas kerjanya untuk direnungi oleh semua pencinta syariah.
Pertama
pinda Perlembagaan Persekutuan terutama Perkara 74 (2) dan Jadual
Kesembilan, Senarai I (Senarai Persekutuan) dan akta-akta berkaitan
supaya undang-undang Islam secara menyeluruh termasuk sistem muamalat
Islam dimasukkan dalam Senarai Persekutuan. Ini bagi membolehkan sistem
kewangan Islam dapat beroperasi dan Mahkamah Syariah diberi bidang kuasa
mendengar kes-kes berkaitan kewangan dan muamalat Islam.
Kedua
tafsiran yang luas berkaitan bidang kuasa Mahkamah Syariah pada klausa
‘hukum syarak’ dalam Jadual Kesembilan, Senarai II (Senarai Negeri)
merangkumi bidang kewangan Islam dan bukan terbatas kepada undang-undang
keluarga dan diri sahaja.
Langkah tambahan boleh diambil adalah
menggubal perundangan kewangan Islam seperti undang-undang kontrak, jual
beli atau syarikat yang sememangnya wujud dalam muamalat Islam bagi
mengantikan Akta Kontrak 1950, Akta Sewa Beli 1956 dan Akta Syarikat
1965.
Pinda juga Seksyen 3 dan Seksyen 5 (1) Akta Undang-undang
Sivil 1956 yang memperuntukan bahawa mahkamah boleh mengguna pakai
undang-undang Inggeris jika tiada peruntukkan undang-undang dalam
persoalan atau isu berkaitan bank dan perbankan sama ada dengan (i)
menghapuskan akta tersebut; atau (ii) memasukkan undang-undang Islam
sebagai rujukan mahkamah terutama kes melibatkan isu syariah.
Jika
benar sesebuah kerajaan komited dan optimis dengan keberkesanan ekonomi
Islam memakmurkan ekonomi negara, mereka wajar mencuba mengikuti
saranan ahli akademik dan pakar undang-undang untuk memperkasakan sistem
ekonomi Islam yang dijamin syuarga bagi pengamalnya bukan sekadar
‘survival’ duniawi.
* Muhammad Nuruddin Bashah ialah Aktivis Gerakan Sokong Syariah (GESA), Unit Kajian Ilmiah MAPIM Utara.
Kontrak sosial di Malaysia merujuk kepada perjanjian oleh bapa-bapa kemerdekaan negara dalam Perlembagaan, dan merupakan penggantian beri-memberi atau quid pro quo melalui Perkara 14–18 yang berkenaan dengan pemberian kewarganegaraan Malaysia kepada orang-orang bukan Melayu, dan Perkara 153
yang memberikan hak istimewa rakyat kepada mereka daripada kaum
bumiputera. Istilah ini juga kekadang digunakan untuk merujuk kepada
bahagian-bahagian yang lain dalam Perlembagaan, seperti Perkara yang
mengatakan bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular. Dalam konteks biasa yang berkaitan dengan hubungan ras, kontrak sosial telah kerap kali dibidaskan, termasuk juga oleh ahli-ahli politik dalam kerajaan campuran Barisan Nasional
yang menegaskan bahawa tidak habis-habis bercakap tentang hutang
orang-orang bukan Melayu kepada orang-orang Melayu terhadap
kewarganegaraan yang diberikan telah merenggangkan golongan-golongan
bukan Melayu daripada negara mereka. Kritikan-kritikan seumpama ini
telah ditentang oleh media Melayu dan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), parti politik
yang terbesar dalam Barisan Nasional. Banyak orang Melayu, biasanya
daripada UMNO, telah mempergunakan kontrak sosial ini untuk
mempertahankan prinsip Ketuanan Melayu.
Syarat-syarat kontrak
Perlembagaan Malaysia tidak merujuk kepada sebuah "kontrak sosial"
(dari segi hak kewarganegaraan dan hak istimewa) secara ketara, dan
tidak terdapat sebarang undang-undang atau dokumen yang pernah
menjelaskan syarat-syarat kontrak sosial secara penuh.
Pembela-pembelanya sering merujuk kepada Perlembagaan sebagai
mengemukakan kontrak sosial, dan bapa-bapa kemerdekaaan juga bersetuju
dengannya, walaupun rujukan kepada kontrak sosial tidak dibuat dalam
Perlembagaan. Sebaliknya, kontrak sosial biasanya dianggap sebagai suatu
persetujuan yang memberikan kewarganegaraan kepada orang-orang bukan
Melayu dan bukan orang asli (kebanyakannya orang Malaysia Cina dan Malaysia India)
sebagai ganti untuk pemberian hak keistimewaan kepada orang-orang
Melayu dan orang-orang asli (dirujuk secara kolektif sebagai Bumiputera).
Sebuah buku teks kajian Malaysia pendidikan tinggi yang menepati
sukatan pelajaran kerajaan mengatakan: "Oleh sebab pemimpin-pemimpin
Melayu bersetuju untuk melonggarkan syarat-syarat kewarganegaraan,
pemimpin-pemimpin komuniti Cina dan India telah menerima kedudukan
istimewa Melayu sebagai penduduk asli Malaya. Dengan penubuhan Malaysia,
status kedudukan istimewa itu diperluas untuk merangkumi
komuniti-komuniti penduduk asli Sabah dan Sarawak." [1] Perlembagaan secara ketara memberikan tanah rizab Bumiputera, kuota dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam,
kuota untuk lesen perniagaan, dan kebenaran untuk memonopoli
industri-industri yang tertentu, jika kerajaan membenarkan. Bagaimanapun
pada hakikatnya, khususunya selepas pengenalan Dasar Ekonomi Baru Malaysia (NEP), akibat rusuhan kaum pada 13 Mei1969
ketika kaum Melayu hanya memiliki 4% daripada ekonomi Malaysia, hak-hak
istimewa Bumiputera diperluas kepada bidang-bidang yang lain;
kuota-kuota ditentukan untuk ekuiti Bumiputera dalam perbadanan awam, dan diskaun-diskaun sebanyak 5% hingga 15% untuk membeli kereta dan harta tanah diberikan. Setengah-setengah orang mengatakan bahawa kecondongan terhadap
orang-orang Melayu dalam pendidikan dan politik sebahagiannya merupakan
tindak balas terhadap keupayaan orang-orang Malaysia Cina untuk
memperoleh kebanyakan kekayaan negara itu. Bagaimanapaun, orang-orang
Malaysia India boleh mengemukakan hujah bahawa merekalah yang mengalami
kerugian yang paling banyak, walaupun ini boleh dipertikaikan. Kerajaan ada mengundurkan sistem kuota untuk kemasukan ke universiti-universiti awam pada 2003 dan memperkenalkan dasar "meritokrasi".
Bagaimanapun, sistem baru ini dikritik secara meluas oleh orang-orang
bukan Bumiputera kerana hanya memanfaatkan kaum Bumiputera yang
ditempatkan dalam rancangan matrikulasi yang menonjolkan kerja kursus
yang agak mudah sedangkan orang-orang bukan Bumiputera terpaksa
mengambil Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia
(STPM). Walaupun secara teori, orang-orang bukan Bumiputra boleh masuk
aliran matrikulasi, ini jarang berlaku pada hakikatnya. Meritokrasi juga
dikritik oleh sebilangan pihak dalam UMNO sebagai berdiskriminasi
kerana ia mengakibatkan orang-orang Melayu luar bandar terkebelakang
dalam kadar kemasukan universiti. Suruhanjaya Reid
yang menyediakan kerangka Perlembagaan menyatakan dalam laporannya
bahawa Perkara 153, tulang belakang kontrak sosial, adalah bersifat
sementara, dan menyesyorkan bahawa ia dikaji semula 15 tahun selepas
kemerdekaan. Suruhanjaya juga menyatakan bahawa perkara itu dan
peruntukan-peruntukannya hanya diperlukan untuk mengelakkan keadaan
tiba-tiba yang tidak menguntungkan kepada orang-orang Melayu dalam
persaingan dengan ahli-ahli masyarakat Malaysia yang lain, dan hak-hak
istimewa yang diberikan kepada orang-orang Melayu oleh perkara itu harus
dikurangkan secara beransur-ansur dan akhirnya dihapuskan.
Bagaimanapun, disebabkan Peristiwa 13 Mei yang menyebabkan
pengisytiharan darurat, tahun 1972 yang merupakan tahun kajian semula Perkara 153 berlangsung tanpa sebarang peristiwa. Menurut penyokong-penyokong kontrak sosial, sebagai balasan untuk
enakmen peruntukan-peruntukan yang pada asalnya bersifat sementara,
orang-orang Malaysia bukan Melayu diberikan kewarganegaraan di bawah Bab
I Bahagian III dalam Perlembagaan. Perlu diingatkan bahawa hak-hak
istimewa orang-orang bukan Bumiputera juga telah diberikan apabila
negara mendapat kemerdekaan, antaranya penubuhan sekolah-sekolah
vernakular seperti sekolah cina dan tamil. Hak-hak ini juga bersifat
sementara apabila di dalam Perlembagaan, iaiya mesti dimansuhkan 10
tahun selepas merdeka. Walaubagaimanapun, ianya sudah termaktub di dalam
Akta Pelajaran 1996 bilamana kewujudan sekolah-sekolah vernakular
dibenarkan untuk diteruskan. Justeru, kecuali hak-haki istimewa Bumiputera, orang-orang bukan
Bumiputera dianggap sebagai sama saja dengan orang-orang Bumiputera dan
diberikan semua hak kewarganegaraan di bawah Bahagian II dalam
Perlembagaan. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, sebilangan orang telah
mencuba untuk membekalkan warganegara-warganegara Melayu dengan lebih
banyak hak politik menurut falsafah ketuanan Melayu. Kebanyakan penyokong ketuanan Melayu
memperdebatkan bahawa hak-hak tambahan ini telah ditulis dalam
undang-undang dan hanya perlu dipertahankan daripada
pembangkang-pembangkang. Apabila mengambil alih jawatan presiden UMNO, Tunku Abdul Rahman (kemudian menjadi Perdana Menteri Malaysia pertama) menyatakan bahawa "...apabila kami (orang-orang Melayu) menentang Malayan Union
(yang menjejaskan kedudukan hak-hak orang Melayu), kaum-kaum lain tidak
mengambil bahagian kerana mereka mengatakan ini hanya merupakan masalah
Melayu, dan bukan masalah mereka. Mereka juga menunjukkan bahawa
kesetiaan mereka adalah kepada negara-negara asal mereka dan oleh itu,
menentang Laporan Barnes yang bertujuan untuk menjadikan bahasa Melayu
menjadi bahasa kebangsaan. Jika kami menyerahkan orang-orang Melayu
kepada orang-orang yang dikatakan orang Malaya ketika kerakyatan mereka
masih belum ditakrifkan, kami akan menghadapi banyak masalah pada masa
hadapan." Bagaimanapun, dia menambah bahawa "Bagai mereka yang
mencintai dan berasi bahawa mereka terhutang kesetiaan yang tidak
berbelah bagi, kami menyambut mereka sebagai orang Malaya. Mereka harus
merupakan orang Malaya yang benar, dan mereka akan mempunyai hak-hak dan
hak-hak istimewa yang sama dengan orang-orang Melayu."[2]
Kritikan awal
Artikel 153, dan diterangkan oleh kontrak sosial, telah merupakan satu sumber kontoversi semenjak hari-hari mula bagi Malaysia. Ahli politik Singapura, Lee Kuan Yew (kemudian menjadi Perdana Menteri Singapura) Parti Tindakan Rakyat (PAP; cawangannya di Malaysia kemudiannya menjadi Parti Tindakan Demokratik atau DAP) secara umumnya mempersoalkan keperluan Artikel 153 dalam Parliamen, dan menyeru satu "Malaysian Malaysia".
Mempersoalkan kontrak sosial , Lee telah menyatakan: "Merujuk kepada
sejarah, orang Melayu telah mula untuk berhijrah ke Malaysia dalam
bilangan yang banyak hanya kira-kira 700 tahun yang lalu. Dalam 39
peratus orang Melayu di Malaysia hari ini, kira-kira sepertiga secara
perbandingan hanya imigran seperti setiausaha agung UMNO, Dato' Syed Ja'afar Albar, yang datang ke Malaya dari Indonesia sebelum perang ketika berumur lebih tiga puluh tahun. Namun begitu kita juga perlu sedar bahawa penghijrahan orang melayu
adalah dari Gugusan Kepulauan Melayu (Tanah
Melayu,Indonesia,Brunei,Filipina,Singapura dan Thailand) ketika itu yang
mempunyai agama, bahasa dan adat yang seakan sama seperti orang melayu
di tanah melayu. Justeru perkara ini tidak boleh dipertikaikan
berbanding kaum lain seperti cina dan india yang dibawa oleh penjajah
ketika itu datang dari negara China dan negara India yang mempunyai
agama,bahasa dan adat yang jauh berbeza.
Penggunaan dalam konteks lain
Kontrak sosial kadangkala digunakan untuk merujuk kepada konteks yang tidak melibatkan hubungan kaum. Dalam pilihanraya umum Malaysia 2004,
DAP bertanding atas dasar untuk mempertahankan "kontrak sosial" dengan
menentang teokrasi Islam, yang dilarang oleh Perlembagaan, tetapi
disokong oleh bekas Perdama Menteri,Mahathir bin Mohamad, Lim Keng Yaik dan PAS, parti politik Melayu yang kedua terbesar dalam negara.
Pelbagai bantahan
Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi Datuk Seri Dr Lim Keng Yaik yang juga Presiden Gerakan dilaporkan meminta supaya formula itu diketepikan kerana ia membuatkan kaum Cina dan India 'kecil hati'. Beliau merasmikan Konvensyen Anak Malaysia anjuran Pergerakan Pemuda Gerakan pada 13 Ogos 2005.
Pada 22 Oktober 2008, Sultan Perak Sultan Azlan Shah mencadangkan
supaya subjek kontrak sosial diperkenalkan di di institusi pendidikan
supaya generasi muda di negara ini memahaminya dengan lebih mendalam. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tan Sri Muhyiddin
Yassin menyarankan kontrak sosial menjadi subjek ko kurikulum di
universiti-universiti kerana bukan semua faham dengan kontrak sosial
ini. Isu kontrak sosial sebenarnya sudah lama selesai dan ia harus
diterima oleh semua pihak.[3]
Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ceramah 'Politik
Melayu-Islam Kemelut dan Penyelesaian' di Dewan Budaya Universiti Sains
Malaysia (USM) pada 21 Oktober 2008. Memanglah semua kaum ada rasa tidak puas hati sedikit sebanyak. Kita
akui hakikat ini tetapi jangan cuba persoalkan hak orang Melayu melalui
cara yang tersirat .Kita harus berpijak di bumi yang nyata. Lagipun
kontrak sosial sudah termeterai dan dipersetujui bersama sejak sekian
lama.[4] Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menegaskan
subjek ini / penekanan topik dalam subjek Sejarah hanya boleh
diperkenalkan pada 2010. Ini kerana ia perlu kajian menyeluruh , tenaga
pengajar, peralatan, dan prasarana yang mencukupi. Jika tidak , ia akan
dipolitikkan dan menjadi polemik berpanjangan. Pada 16 Ogos 2008, Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman
menegaskan formula kontrak sosial yang berteraskan Perlembagaan Malaysia
bukanlah diskriminasi kaum. Sebaliknya ia terbukti menjamin perpaduan
antara kaum.[5]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan