Ahad, 19 Januari 2014

DULU NAFI...SEKARANG AKUI....MERANGKAP DIRI SENDIRI...JANGAN BERPOLITIK CAP AYAM ... CAP KANGKUNG ATAU CAP KATAK

Umno balas ‘flash mob kangkung’ dengan amaran 13 Mei

OLEH LOOI SUE CHERN
January 18, 2014
Ahli Umno yang berhimpun di Seberang Jaya hari ini untuk memprotes tindakan ADUN PKR, Lee Khai Loon. - January 18, 2014.Ahli Umno yang berhimpun di Seberang Jaya hari ini untuk memprotes tindakan ADUN PKR, Lee Khai Loon. - January 18, 2014.Susulan daripada tarian "flash mob kangkung" baru-baru ini, kira-kira 600 ahli Umno berhimpun di Seberang Jaya Pulau Pinang dengan membawa sepanduk berusurkan provokatif dan turut mengancam akan berlakunya tragedi 13 Mei sekiranya isu itu terus dimainkan.
Ia merupakan sebahagian daripada tindakan bantahan terhadap Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Machang Bubuk Lee Khai Loon yang menganjurkan program parodi kangkung awal minggu lalu.
Flash mob yang diadakan oleh Lee itu terutamanya membabitkan adegan memasukkan sayur tersebut kepada replika wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak keyang mengundang kemarahan kumpulan Umno di mana selain berarak hampir satu kilometer hingga ke kompleks beli belah Sunway Carnival sambil memegang sepanduk dan melaungkan slogan "Allahu Akhbar" dan "Hidup Melayu"
Manakala sepanduk yang dipegang tertera dengan ayat "Menghina PM seperti menghina Melayu",  "Melayu Pulau Pinang bertahan kerana makan kangkung", "ABCD_ Asal bukan Cina DAP" dan "DAP musuh Islam.
Selain itu terdapat juga sepanduk berbunyi, "Kerana mulut pemimpin DAP berlakunya 13 Mei 1969... adakah anda mahu lagi?"
Pemimpin Umno negeri juga antara yang kelihatan menyertai kumpulan tersebut bertindak mengutuk Lee dalam ucapannya dihadapan kompleks beli belah tersebut.
Setiausaha Umno Negeri Datuk Musa Sheikh Fadzir memberi amaran kepada Lee dan Pakatan Rakyat (PR) supaya tidak bermain dengan merendahkan pemimpin, agama Islam, polis dan institusi Melayu lain.
"Sekiranya kami hilang kesabaran jangan salahkan kami," katanya.
Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shabudin Yahaya pula berkata tarian flash mob yang dianjurkan Lee itu tidak membantu menyelesaikan masalah.
Katanya gambar program parodi itu tersebar ke Timur Tengah di negara yang begitu menghormati Najib dan ia menyebabkan imej perdana menteri terjejas teruk.
Shabudin memberi amaran kepada Lee bahawa raja melayu merupakan simbol Islam dan perdana menteri merupakan pemimpin Melayu nombor satu di negara ini.
"Cara PR itu terlalu tidak masuk akal dan merendahkan pemimpin kami sekaligus telah mengancam lambang institusi Melayu dan Islam," katanya,
Dalam nada hampir berlawak beliau berkata "Anda juga turut makan kangkung dengan makanan 'Yong tao foo'.
"Malah kamu makan lebih dari kami maka kamu sebenarnya yang menerima manfaat apabila harga kangkung turun," katanya.
Sementara itu Ahli Parlimen Kepala Batas Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican mencabar Lee untuk menganjurkan program flash mob lain.
Beliau berkata Umno pastinya akan bersemuka secara berdepan dengan pemimpin tersebut.
Tambahnya tidak akan menjadi satu masalah sekiranya berlainan pandangan namun bukan sehingga ke tahap menghina.
"Lagipun Najib seorang perdana menteri, beliau dilantik kerana mandat orang ramai, rakyat telah membuat pilihan dan kerana itu ia perlulah dihormati," katanya.
Ketua Umno Bahagian Permatang Pauh Mohd Zaidi Mohd Said berkata akan merancang himpunan membantah perbuatan Lee pada esok jam 10 pagi berdekatan dengan kawasan wakil pusat perkhidmatan PKR.
Bekas Ketua Pemuda Umno Dr Sheikh Hussein Mydin mengingatkan kepada PR bahawa Umno masih lagi memegang kerusi di Pulau Pinang dan akan menghentam Ketua Menteri Lim Guan Eng kerana enggan berdebat.
Beliau yang menekankan isu kalimah Allah berkata penganut kristian sepatutnya menyerah memberi perkataan itu kepada Muslim dan menggunakan ayat gantian lain.
Rabu lalu, Lee menganjurkan parodi flash mob kangkung disertai hampir 15 orang di Alma Bukit Mertajam sebagai bantahan kepada kenaikan harga barang.
Kumpulan tersebut berhimpun di tengah laluan trafik sesak sambil melakukan adegan menyumbat kangkung kedalam mulut ternganga replika Najib sambil diiringi lagu kanak-kanak yang diubahsuai iaitu Lenggang-Lenggang Kangkung.
Semalam Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertahankan tindakan pemimpinnya dengan berkata terdapat perbuatan teruk dilakukan Umno berbanding dengan flash mob tersebut. – 18 Januari, 2013.
2 senario yang berbeza tapi masih berkaitan.. Nilai2 kemanusiaan yang semakin hari semakin murah,apakah kita masih lagi boleh mendabik dada dan mengatakan kita adalah rakyat sebuah negara MODAL INSAN... MUHASABAH DIRI...

Friday, January 17, 2014


Gereja di Tanjung Karang: Yang luluskan UMNO.. yang bantahpun UMNO..


Pada 9 Januari yang lalu,  kira-kira 200 penduduk di sini berhimpun secara aman bagi membantah pembinaan Gereja Methodist di Lot 178 Taman Tanjung Karang.

Pengerusi Ketua Jawatankuasa Penduduk (JKKP) Kampung Sg Tengi Kiri, Johari Md. Nooh berkata, umat Islam di kawasan tersebut mempunyai hak untuk menentang pembinaan gereja tersebut.

"Setelah 15 tahun kami mempertahankan kampung ini.Mereka tidak memberi sebarang maklumat mengenai pembinaan gereja ini.

"Kami menentang pembinaan ini kerana majoriti penduduk di kawasan ini merupakan umat Islam dan hanya 1 atau 2 peratus sahaja yang beragama Kristian," katanya kepada pemberita ketika ditemui di lokasi pembinaan hari ini.

Tambahnya,permohonan membina gereja ini diluluskan sejak parti pembangkang mengambilalih tampuk pimpinan negeri selepas memenangi Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12).

"Dulu kita pertahankan supaya gereja ini tidak dibina,tapi selepas tukar pemerintahan,mereka buat apa yang mereka suka tanpa berbincang terlebih dahulu.

"Kita,penduduk kampung yang rasa kesannya.Kalau nak buat (bina gereja),buatlah di kawasan mereka...bukan ditempat kita," katanya.

Johari turut berharap agar umat Islam menilai sendiri keadaan yang berlaku kini kerana tindakan pihak yang memberikan kelulusan pembinaan gereja ini seolah-olah mencabar masyarakat Islam.

Sementara itu,memorandum bantahan pembinaan gereja turut diserahkan kepada Majlis Daerah Kuala Selangor, Azahari Sairin dan diterima oleh Setiausaha MDKS bagi pihak YDP MDKS,Noraini Roslan. 

Azahari berkata, pihaknya akan meneliti memorandum yang diserahkan oleh wakil penduduk kampung kepada pihaknya.

Itu apa yang dilaporkan oleh RakyatNews di SINI

Untuk makluman semua JKKP adalah lantikan Kerajaan Pusat yang dikuasai oleh UMNO/BN dalam negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat.

Meskipun ianya telah dibantah oleh kebanyakkan Kerajaan Negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat kerana berlakunya pertindihan tugas demi kepentingan macai-macainya ianya diteruskan juga oleh Kerajaan Pusat.

Mereka direlakan makan elaun atau gaji buta kerana kebanyakkan dari mereka hanya memerhatikan sahaja JKKK melakukan kerja.

Berbalik kepada isu Geraja.. siapa yang membenarkan Gereja tersebut dibina sila baca di bawah..

PAS mempersoalkan niat sebenar Umno membantah pembinaan gereja Methodist di Tanjung Karang apabila mengambil kira sejarah penjualan tapak gereja yang berlaku sewaktu Selangor diperintah Umno dan BN sekitar tahun 80-an. 
Ahli Parlimen PAS Shah Alam, Khalid Samad dalam satu sidang medianya petang ini berkata, bersikap hipokrit apabila pada satu waktu dahulu membenarkan urusniaga itu yang jelas untuk tujuan pembinaan gereja tetapi kini membantahnya pula. 
Beliau merujuk kepada demo Umno Tanjung Karang yang membantah pembinaan Gereja Methodist di Lot 178 Taman Tanjung Karang, pada 9 Januari lalu. 
"Kini, mereka jadikannya satu isu nak tunjukkan kerajaan Pakatan Rakyat ini berikan tanah kepada orang bukan Islam untuk bina gereja. 
"Tanah ini tanah untuk gereja sejak 80-an," kata Khalid. 
Hadir sama pada sidang media petang ini adalah Naib Yang Dipertua PAS Tanjung Karang, Misran Serman. 
Menurut Khalid lagi, hasil carian dengan pejabat tanah dan daerah mendapati Lot 178 di mukim Tanjung Karang itu dijual oleh pemilik asalnya kepada Setiausaha Majlis Pemegang Amanah (Malaysia Barat) Gereja Methodist Malaysia untuk tujuan pembinaan gereja pada tahun 26 April 1982. 
Khalid berkata, PAS Tanjung Karang maklum gereja itu dibina di kawasan Melayu namun jelasnya pihak gereja Methodist telah mempunyai hak untuk berbuat demikian sejak lebih 30 tahun lamanya. 
Menurutnya, PAS Tanjung Karang mengambil pendirian "tidak menyokong dan tidak juga membantah" pembinaan gereja tersebut selepas menyelidiki latar belakang peristiwa yang membawa kepada pembinaan gereja itu. 
Katanya, keluasan tapak gereja itu yang hanya 14 ribu kaki persegi tidak menjadi isu kerana ia hanyalah sebesar satu lot rumah banglo yang mampu memuatkan sekitar 30 hingga 40 penganut Kristian pada satu-satu masa. 
"Tempat ketiga termulia bagi org Islam iaitu Masjidil Aqsa di Baitulmuqaddis, di sebelahnya ada gereja yang wujud sejak sebelum zaman Nabi Muhammad. 
"Saidina Omar sendiri menziarahinya apabila sampai di Baitulmuqaddis. 
"Ini saiz (gereja Tanjung Karang) lebih kurang lot banglo sahaja, janganlah nak beri gambaran seolah-olah ia sebesar Masjid Negara. 
"Bagi PAS, ia hak orang Kristian dan ia tanah yang dibeli dan ditukar syarat khas untuk (dibina) gereja. 
"Kenapa Umno tak bising dahulu?" soal Khalid sambil mendakwa ia merupakan strategi politik untuk melagakan orang Islam dan orang Kristian ~ Malaysiakini

Ha... ha... ha... yang luluskan ialah pemimpin UMNO.. yang bantah pulak macai-macai UMNO.. kan dah jadi meludah ke langit..

Wednesday, 15 January 2014


KENAPA TIDAK UPLOAD/SIAR GAMBAR BAYI???

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
SEKADAR PERKONGSIAN DARI FB WAN ASRUL AL-AYDRUS BERTARIKH 13 JULY 2013



Al Ain Bukan Perkara Main-main.


Ada sahabat-sahabat yang berada di luar Melaka, baik sahabat sang faqir mahupun sahabat isteri tersayang Muslim Cottage, bertanya, kenapa tidak upload gambar Wan Nur Khadijah AtThohirah(puteri sulung, anak ketiga kami)?

Toyyib, hasanan, sang faqir akan cuba jelaskan kenapa.

Adapun, umur Nur Khadijah sudah mencecah ke 27hari, AlhamdulILLAH diamankan ALLAH dari segala masalah dan kesukaran setakat ini.

Perlu kita fahami, bayi yang berumur kurang dari 40 hari berisiko kepada 4 keadaan, 2 keadaan permasalahan rohani, 2 keadaan permasalahan fizikal.

2 permasalahan fizikal melibatkan antibodi dan sawan. 2 permasalahan ini akan sang faqir huraikan dalam posting yang akan datang.

Bagi permasalahan rohani, melibatkan Ain dan Ummu Sibyan.

Bagi permasalahan rohani, melibatkan Ain dan Ummu Sibyan.

Sang faqir garis tebalkan pada posting kali ini adalah permasalahan rohani, iaitu Ain dan Ummu Sibyan.

Ummu Sibyan adalah dari kalangan kaum jin yang gemar mendengar tangisan anak-anak kecil terutamanya bayi, maka bagi mengelakkan gangguan ummu sibyan ini, maka Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wassalam telah memberi panduan , antaranya:
"Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit)- (Riwayat al-Baihaqi). "

Selain dari itu, boleh jua diikhtiarkan diazankan secara perlahan di telinga kanan bayi tersebut setiap kali masuk waktu solat 5 waktu, hikmah bagi ikhtiar ini sangat bermanfaat, ini antara amalan yang dilakukan oleh Syeikh Wan Abdullah lakukan kepada anakandanya iaitu Al-Alim Allamah al-Arif ar-Rabbani Syeikh Wan Daud bin Syeikh Wan Abdullah sewaktu Tok Syeikh Daud Patani (gelaran kepada Syeikh Daud Al Fatani) masih bayi.

Cuma, berkaitan dengan gambar atau bayi muda (1hari-40hari), ianya lebih kepada Al Ain. Permasalahan Al-Ain ini luas perbincangannya, kerana ia juga terkenal sebagai sihir tanpa jin, malahan masalah ini sebenarnya dilihat lebih serius berbanding permainan sihir lain.

Al Ain ini seperti yang dimaktubkan di dalam hadith :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْعَيْنُ حَقٌّ وَلَوْ كَانَ شَيْءٌ سَابَقَ الْقَدَرَ سَبَقَتْهُ الْعَيْنُ وَإِذَا اسْتُغْسِلْتُمْ فَاغْسِلُوا
Maksudnya : Dari Ibnu Abbas RodhiyALLAHu Anhu, Nabi SallALLAHu Alaihi Wasallam bersabda : “Ain (mata jahat) itu benar-benar adanya, jika seandainya ada sesuatu yang mendahului qadar,maka akan didahului oleh ain. Apabila kamu diminta untuk mandi maka mandilah." (hadith riwayat Muslim)

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَعِيذُوا بِاللَّهِ فَإِنَّ الْعَيْنَ حَقٌّ
Maksudnya : Dari Aisyah RodhiyALLAHu Anha,RasulULLAH SallALLAHu Alaihi Wasallam bersabda :" Mintalah kalian perlindungan kepada ALLAH dari ain (mata jahat) kerana sesungguhnya ain itu haq (benar)" (HR ibnu Majah).

Ain adalah penyakit atau masalah yang disebabkan oleh pengaruh buruk pandangan mata, iaitu pandangan mata yang disertai rasa takjub atau bahkan iri dan dengki terhadap apa yang dilihatnya.

Terdapat dua jenis ain, iaitu : 
ain insi (‘ain berunsur manusia) dan
‘ain jinni (‘ain berunsur jin).

Malahan ain sering berlaku kepada bayi-bayi kecil, yang mengakibatkan:

1. Tangisan yang tidak munasabah atau tidak bersebab (kecuali masalah cholic atau hernia) yang tidak berhenti, tubuh terkejut-kejut tanpa sebab yang jelas, tidak mahu menyusu kepada ibunya tanpa sebab yang jelas.

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَمِعَ صَوْتَ صَبِيٍّ يَبْكِي فَقَالَ مَا لِصَبِيِّكُمْ هَذَا يَبْكِي فَهَلَّا اسْتَرْقَيْتُمْ لَهُ مِنْ الْعَيْنِ

Aisyah RodhiyALLAHu Anha berkata : “Suatu ketika Nabi (SallALLAHu Alaihi Wasallam) masuk (rumahnya) kemudian mendengar bayi sedang menangis. Baginda (SallALLAHu Alaihi Wasallam) berkata,”Mengapa bayi kalian menangis? Mengapa tidak kalian bacakan ruqyah-ruqyah (supaya sembuh) dari penyakit ‘ain?) (Shahihul jami’ 988 n0.5662)

2. Keadaan tubuh yang sangat kurus kering (seperti kurang zat)

عَنْ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ رَخَّصَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِآلِ حَزْمٍ فِي رُقْيَةِ الْحَيَّةِ وَقَالَ لِأَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ مَا لِي أَرَى أَجْسَامَ بَنِي أَخِي ضَارِعَةً تُصِيبُهُمْ الْحَاجَةُ قَالَتْ لَا وَلَكِنْ الْعَيْنُ تُسْرِعُ إِلَيْهِمْ قَالَ ارْقِيهِمْ

Dari Jabir RodhiyALLAHu Anhu bahawa RasulULLAHi sallALLAHu Alaihi Wasallam memberi rukhsah (keringanan) bagi anak-anak Ja’far menggunakan bacaan ruqyah dari sengatan ular. Baginda (SallALLAHu Alaihi Wasallam) bersabda kepada Asma’ binti Umais,”Mengapa Aku lihat badan anak-anak saudaraku ini kurus kering? Apakah mereka kelaparan?” Asma’ menjawab : “tidak, akan tetapi mereka tertimpa ‘Ain.” Kata Baginda (SallALLAHu Alaihi Wasallam) ,”Kalau begitu bacakan ruqyah bagi mereka! (HR Muslim, Ahmad dan Baihaqi)

3. Penyakit kulit yang tidak atau sukar sembuh,contohnya ekzema dan seangkatan dengannya.

Dari hadith dan permasalahan di atas, cukup untuk menghuraikan apakah Ain dan bagaimanakah ianya terjadi?

Permasalahan ain ini bukan sahaja berlaku akibat rasa iri hati atau takjub (tanpa kembalikan semula takjub tersebut kepada ALLAH), tetapi juga berlaku apabila pemuji memuji bayi tersebut setelah melakukan dosa-dosa mulut, contohnya mengumpat atau memaki hamun orang lain, maka tarikan dari perbuatan tersebut menjadi warid kepada kalamnya, iaitu apabila dia memuji seseorang itu cantik, maka warid dari keburukan kalam sebelum itu diterbalikkan dari apa yang dipuji sebelum itu(cantik lawannya hodoh), ini berikutan fitrah bayi atau kanak-kanak yang bersih, begitu juga keadaannya jika mata si pemuji sebelum melihat bayi atau kanak-kanak tersebut ada melihat perkara-perkara maksiat, maka ianya akan terjadi hal yang serupa. NauzubILLAHi min Zalik.

Kebanyakan kes yang sang faqir terima di TIAF yang melibatkan bayi menangis tidak berhenti, selain dari masalah cholic(kembung perut) dan hernia(angin pasang), ianya kebanyakan melibatkan Ain, yang sering didakwa oleh perawat-perawat sebelum itu dengan saka, sihir, pedamping dan sebagainya, yang meleret sehingga timbul dakwaan yang pelik wal aneh, padahal ianya Ain semata-mata. (Sabo je le)

Permasalahan dengan Al Ain ini, ada dua cara dalam menghadapinya, sama ada MENGELAK darinya atau merawatnya.

Berkaitan dengan merawat, ianya melibatkan banyak kaedah. Cuma sang faqir kongsikan salah satu darinya di sini, yang paling ringkas.
Iaitu diberi mandi dengan air bekasan wudhuk ibu kepada bayi tersebut (bertabaruk)
Bersabit dengan hadith :

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ بْنِ سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ أَنَّهُ قَالَ رَأَى عَامِرُ بْنُ رَبِيعَةَ سَهْلَ بْنَ حُنَيْفٍ يَغْتَسِلُ فَقَالَ مَا رَأَيْتُ كَالْيَوْمِ وَلَا جِلْدَ مُخْبَأَةٍ فَلُبِطَ سَهْلٌ فَأُتِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامِرًا فَتَغَيَّظَ عَلَيْهِ وَقَالَ عَلَامَ يَقْتُلُ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ أَلَّا بَرَّكْتَ اغْتَسِلْ لَهُ فَغَسَلَ عَامِرٌ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ وَمِرْفَقَيْهِ وَرُكْبَتَيْهِ وَأَطْرَافَ رِجْلَيْهِ وَدَاخِلَةَ إِزَارِهِ فِي قَدَحٍ ثُمَّ صُبَّ عَلَيْهِ فَرَاحَ مَعَ النَّاسِ
Dari Abu Umamah bin Sahl bin Hunaif, dia berkata bahawa Amir bin Robi’ah melihat Sahl bin Hunaif sedang mandi, lalu berkatalah Amir : "Aku tidak pernah melihat (pemandangan) seperti hari ini, dan tidak pernah kulihat kulit yang tersimpan sebagus ini” Maka terpelantinglah Sahl(pengsan). Kemudian RasulULLAH sallALLAHu Alaihi Wasallam mendatangi Amir. Dengan tegas Baginda bersabda :”Atas sebab apa kamu hendak membunuh saudaranya? Mengapa kamu tidak memohonkan keberkahan (kepada hal yang kamu lihat)? Mandilah untuknya!Maka Amir mandi dengan menggunakan suatu bekas air, dia mencuci wajahnya, dua tangan, kedua siku, kedua lutut,hujung-hujung kakinya, dan bahagian dalam sarungnya. Kemudian air bekas mandinya itu dituangkan kepada Sahl, lantas dia (Sahl) sedar dan berlalulah bersama manusia.
(HR Malik dalam Al-Muwaththo 2/938, Ibnu Majah 3509, disohihkan oleh Ibnu Hibban 1424. Sanadnya sohih, para perawinya tsiqah : Zadul Ma’ad tahqiq Syu’aib al-Arnauth dan Abdul Qodir al-Arnauth 4/150 cetakan tahun 1424 H).

Merujuk kepada hadith tersebut, tentu menjadi kesukaran untuk mencari siapa yang memberi Ain, malahan jika tahu siapa yang mengAinkan anak kita, bagaimana mungkin untuk kita jelaskan kepadanya, maka diqiaskan dengan tabaruk air wudhuk ibu(berserta doa), ditadahkan di dalam bekas atau besen, seterusnya, diberi mandi kepada bayi atau anak yang terkena ain. Untuk kaedah ini, tidak tertakluk kepada Ain sahaja, boleh juga ikhtiar bagi permasalahan anak yang degil atau bermasalah dengan pelajaran.

Antara kaedah mengelakkan Ain dari berlaku:
Setiap kali anak menerima pujian dari sesiapa sahaja, letakkan tangan kanan di atas kepalanya, dan ucapkan Taawudz (di dalam hati, kemudian mohon perlindungan ALLAH dari segala mara bahaya).

Pada malam hari sebelum ibubapa tidur, bacakan Al Ikhlas 3x, dan tiupkan di ubun-ubun bayi perlahan-lahan(sambil dalam hati berdoa mohon perlindungan ALLAH) sehingga habis nafas, nafas yang akhir ditiup sehingga ke kaki dengan kadar menghembus.

Kepada ibubapa, terpulang di atas perkiraan kalian untuk ikhtiar perlindungan anak-anak kalian, terutama yang memperolehi 'new baby' atau yang anak mereka sedang sakit, pertimbangkanlah keputusan untuk upload gambar anak-anak anda.

Kebanyakan kes Ain yang sang faqir terima di klinik TIAF, 98% daripadanya adalah asbab meng'upload' gambar bayi mereka di facebook atau laman sosial yang lain, tambahan pula bayi mereka sedang bermasalah sewaktu itu. NauzubILLAHi min zalik.

Semoga perlindungan ALLAH beserta sekalian yang ikhlas dan faham dengan setiap amal perbuatan mereka.

Wassalam.


Sumber : FB Wan Asrul Al-Aydrus

Subsidi: Sudah beri, jangan tarik balik

SHAH ALAM – Tidak wajar bagi kerajaan untuk beri subsidi kepada rakyat, kemudiannya memansuhkannya semula. Pakar ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Datuk Dr Amir Hussin Baharudin berkata, sebelum melaksanakan sesuatu subsidi, kajian mendalam perlu dilakukan untuk melihat kesannya dalam jangka panjang.
“Jangan dah bagi, lepas itu tarik balik. Kerajaan perlu selidik golongan yang layak terima subsidi supaya jangan diambil kesempatan oleh orang luar,” katanya.


Sebagai contoh kata Amir, pembelian petrol di sempadan oleh warga asing untuk dijual dengan harga yang lebih mahal di negara mereka adalah satu petunjuk bagaimana subsidi yang diberikan kerajaan untuk rakyat negara ini dimanipulasi.

“Ini sesuatu yang amat merugikan kerana subsidi dibayar dengan duit rakyat. Sepatutnya subsidi petrol hanya dinikmati oleh rakyat negara ini,” katanya.

Sehubungan itu, Amir meminta kerajaan lebih mengutamakan rakyat sendiri dalam pemberian subsidi di bawah pelan rasionalisasi.

Menurutnya, jika pelaksanaan pelan itu benar-benar memberi keutamaan kepada warganegara, ia akan dianggap bagus.

“Itu yang perlu dilakukan.  Rakyat yang sah taraf kewarganegaraan berhak mendapat hak yang sepatutnya mereka peroleh. Utamakan rakyat sendiri untuk dapat subsidi, barulah dianggap rasionalisasi yang bagus. Yang lain jika turut menerima, akan berlaku pelbagai masalah,” katanya.


Ditanya bagaimana langkah itu boleh dilaksanakan, Amir berkata, ia boleh dipraktikkan menerusi fungsi MyKad.

“Apa yang kerajaan lakukan, mesti untuk rakyat, utamakan rakyat. Jangan beri kelebihan kepada warga asing yang bekerja di sini. Mereka dapat gaji tinggi tetapi turut menikmati pelbagai keistimewaan diberikan kerajaan,” katanya ketika ditanya mengenai cara terbaik untuk kerajaan melaksanakan rasionalisasi subsidi untuk lebih diterima oleh rakyat.

Selain itu, kata beliau, cara terbaik ialah kerajaan menetapkan harga sesuatu barangan untuk mengelakkan berlakunya kenaikan yang melampau setelah kerajaan menarik semula subsidi.

“Rasionalisasi mesti ada harga yang ditetapkan, misalnya harga petrol RON95 seliter RM2.75, bila kerajaan beri subsidi 60 sen, rakyat hanya membayar RM2.10.

“Justeru pentingnya harga pacak, kerana jika tidak akan berlaku ketidakstabilan harga seterusnya kelirukan rakyat sama ada mahu ikut harga luar negara atau harga tempatan,” katanya.

Amir berkata, begitu juga halnya dengan subsidi tol, kerajaan sepatutnya kaji semula tindakan tersebut yang dilihat kadarnya lebih mahal daripada harga petrol untuk sesuatu perjalanan.

“Misalnya individu menggunakan lebuh raya untuk ke sesuatu negeri, harga tol dikenakan lebih mahal daripada harga petrol yang digunakan.

“Sebab itu rakyat marah apabila petrol sudahlah mahal, lepas itu tol juga akan meningkat. Oleh itu, kerajaan perlu rasionalkan perkara tersebut,” katanya.

RUPA-RUPANYA SUPERHEROES KAKI MAKAN AYAM KFC????


Pergh!!! rupa-rupanya superheroes macam manusia biasa juga .. suka makan ayam KFC.

Rakaman gambar individu-individu berpakaian seperti superheroes sedang beratur untuk beli makanan segera di Restoran KFC.
 

Tiada ulasan: