Sabtu, 18 Mei 2013

YANG MEMBUKA HATI MANUSIA MENYOKONG PAS ADALAH ALLAH...YANG MENUTUP HATI TIDAK MENYOKONG BN PUN ALLAH....TAPI YANG MENIPU2 NI BUKAN KEHENDAK ALLAH...SENDIRI BUAT ONAK SENDIRI KENA TANGGUNG...ADAKAH KERJA2 TAK ELOK KITA KENA REDA...ADAKAH AJARAN ISLAM MENGAJAR BEGITU

Hijrah: Dr Agus persoal kenyataan Zahid

Harakahdaily, 17 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Penganalisis politik, Prof Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff terkejut apabila Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang baru dilantik menjadi Menteri Dalam Negeri meminta rakyat yang enggan menerima sistem pilihan raya Malaysia berhijrah ke negara lain yang menjalankan pilihan raya mengikut sistem yang digemari.

“Mengapa DS Zahid boleh mengeluarkan kenyataan sebegini?” tanya beliau di dalam Facebooknya.

Beliau juga mempersoalkan apakah salah jika rakyat mempersoalkan pelaksanaan sistem pilihan raya yang ada dan apakah perlembagaan negara kita menghalangnya.

“Setahu saya, Perkara 10 Perlembagaan menjamin hak rakyat untuk bebas mengeluarkan pendapat, berhimpun dan berpersatuan,” jelasnya.

Tambahnya, tidak ada satu klausa pun dalam perlembagaan yang membenarkan menteri untuk memberitahu rakyatnya supaya berhijrah ke negara lain hanya kerana berbeza pendapat dalam politik.

“Jika kita akui negara kita adalah negara demokrasi, maka berdemokrasilah secara jujur,” ujarnya.

Sebagai menteri, kata beliau Zahid sepatutnya membangkitkan kasih sayang dan semangat patriotik rakyat kepada negara, bukannya mengeluarkan kenyataan sebegitu.

Sebagai menteri, kata Mohammad Agus, Zahid sepatutnya menggunakan masa untuk merancang mengatasi masalah keselamatan, jenayah, social ills dalam negara daripada menyerang rakyat yang mempunyai perbezaan politik dengan parti kerajaan.


“Saya mohon kita semua hentikan kenyataan sebegini hanya kerana kita mempunyai perbezaan politik. Ini adalah tanah air kita bersama.

“Saya yakin, sebagai rakyat, kita semua mahu terus menyumbang bakti kepada negara kita ini mengikut keupayaan masing-masing, biarpun dalam bentuk yang berbeza. Malaysia adalah negara kita bersama,” katanya.

Alam sekitar: Dunia baru PAS

Huzir Sulaiman, 17 Mei 2013


(Aktivis alam sekitar dari Himpunan Hijau (HH) bersama-sama Muslimat PAS dan Pakatan Rakyat ketika PRU-13 baru-baru ini....mereka berpadu tenaga untuk alam sekitar)

Tidak ada sesiapa yang menjangka rahmat di sebalik keputusan pimpinan PAS Pusat untuk memisahkan Lajnah Pengguna Dan Alam Sekitar kepada dua lajnah dua tahun yang lalu.

Mungkin insiden tanah runtuh di Hulu Langat pada Mei 2011 telah mendesak PAS untuk lebih memberikan tumpuan yang khusus kepada isu Alam Sekitar di seluruh negara agar insiden yang berkait-rapat dengan kemusnahan alam sekitar sehingga menjejaskan Keselamatan dan Kesihatan rakyat dapat dicegah terlebih awal dan bukan sebaliknya.

Inilah sikap pro-aktif PAS dalam melaksanakan 5 kewajipan utama yang telah digariskan ISLAM iaitu pemeliharaan Agama, Nyawa, Akal, Keturunan dan Harta Benda sehingga rahmat disebalik tuntutan ISLAM itu bukan sahaja melingkari struktur kehidupan Umat ISLAM malah merentasi seluruh Rakyat di Negara ini tanpa mengira batas Kaum dan Agama.

Kami akui, isu Alam Sekitar telah merapatkan jurang di antara kaum dan agama sehingga merubah perspektif serong sesetengah komuniti bukan Islam terhadap Islam dan PAS.


Kesannya boleh dilihat dari keputusan PRU-13 khususnya kemenangan besar PAKATAN RAKYAT di 4 Parlimen di Pahang (Kuantan, Indera Mahkota, Raub dan Temerloh) dengan majoriti undi yang lebih besar berbanding PRU yang lalu.

Tidak ketinggalan juga kejayaan Pengerusi Himpunan Hijau, Wong Tack yang berjaya mengurangkan 12 ribu majoriti besar undi MCA di  Bentong Pahang kepada hanya 379 undi dan hanya 462 undi di  Parlimen Cameron Highlands.

Kesemua calon Pakatan Rakyat yang juga aktivis alam sekitar berjaya memenangi kesemua kerusi DUN dan Parlimen dengan majoriti undi yang lebih besar kali ini khususnya di Parlimen Kuantan dan di Parlimen Indera Mahkota.


(Aktivis Alam Sekitar dari Stop Lynas Coalition (SLC) membawa bendera PAS dan Pakatan Rakyat ketika PRU-13 baru-baru ini.)


Isu Lynas di Kuantan, isu ‘Cyanide’ dari syarikat perlombongan emas RAGM di Raub, isu pelupusan sisa buangan Lynas di Temerloh dan isu pencemaran sungai, Empangan hidroelektrik Ulu Jelai serta penerokaan haram hutan dan tanah runtuh di Cameron Highlands jelas telah menghukum keegoan Kerajaan BN Pahang di negeri Perdana Menteri itu.

Tidak dinafikan tumbangnya MCA dan Gerakan banyak dipengaruhi fenomena gerakan aktivis alam sekitar di seluruh Negara. Malah disaat artikel ini ditulis,  Tuw Yi Lan (72 Tahun) dari Kuantan sudah 20 hari tidak menjamah makanan malah sanggup mengorbankan dirinya agar Kilang Lynas dapat segera ditutup.

Mewakili Lajnah Perumahan, Pengguna Dan Alam Sekitar PAS Pahang, kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada seluruh rakyat Pahang dan di seluruh negara kerana sanggup berjuang bersama-sama kami dalam memastikan aspek alam sekitar di negara ini khususnya di Pahang dapat terus dilindungi demi masa hadapan anak dan keturunan kita.

Tidak dilupai juga peranan besar Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat yang dipimpin oleh Haji Zulkefly Mohamad Omar kerana berjaya mengangkat isu alam sekitar khususnya dari Pahang ke peringkat nasional sehingga berjaya mencetuskan sebahagian dari ‘Tsunami Rakyat’ itu dalam PRU-13 baru-baru ini.

Ketika memegang tangan dan mengesat air mata beliau yang sedang terbaring di Wad Kajian Saraf Hospital Kuala Lumpur minggu yang lalu selepas dipindahkan dari wad ICU akibat serangan tekanan darah tinggi ketika berkempen dalam PRU-13 baru-baru ini, walaupun dalam keadaan masih tidak kuat berdiri dan berjalan selepas pembedahan dikepala beliau, beliau tidak henti-henti mendesak saya agar membawanya keluar dari Wad itu agar dapat terus berkhidmat dan berjuang untuk PAS dan Rakyat.

Banyak lagi isu yang perlu diselesaikan katanya. Saya melangkah keluar dari wad meninggalkan beliau dengan linangan air mata kerana terharu dengan jiwanya yang kental serta semangatnya yang tinggi walaupun dalam keadaan seperti itu.

Harga yang amat tinggi dan telah dibayar beliau demi Islam, PAS dan rakyat.

Semoga pengorbanan mereka tidak sia-sia, ayuh kukuhkan barisan tentera kita dan sama-sama kita tumbangkan Umno dan Barisan Nasional dalam PRU-14 nanti.


*Penulis adalah Setiausaha Lajnah Perumahan, Pengguna Dan Alam Sekitar PAS Pahang merangkap AJK Lajnah Alam Sekitar PAS Malaysia.

Menyantuni intelek generasi muda

ULASAN Memerhati senario pasca PRU ke-13, kata-kata negarawan aliran konservatif German, Otto Von Bismarck yang dipelajari sewaktu kuliah pertama politik antarabangsa di Universiti Malaya terus menerjah.

Pemimpin yang terkenal dengan diplomasi keseimbangan kuasa (balance-of-power) pernah berkata,"In politics, there are no permanent friends or foes, only permanent interests".

(Dalam kancah politik, kayu pengukur taulan dan lawan ditunjangi kepentingan.)

Sehingga kini kata-kata tersebut memberi dampak luar biasa dan menjadi pencetus perdebatan dalam kalangan rakan seangkatan, yang kini berlainan fahaman politik.

Ungkapan tersebut sering dilihat sebagai konotasi negatif kerana menjelmakan ajaran real politik Niccolo Machiavelli, bapa sains politik dunia Barat.

Namun jika diperhalusi, elemen keperluan, kepentingan, dan kehendak walaupun sering dipengaruhi evolusi zaman, masih menjadi nadi politik zaman moden, terutama dalam sebuah kerajaan demokrasi.

Selepas rakyat memberikan mandat pada PRU ke-13, yang menang mahupun yang kalah, mungkin dalam keadaan sedar atau tidak menjaja alasan berbaur rasisme.

Tsunami Cina, tsunami rakyat

Selain frasa popular "matlamat menghalalkan cara" yang dijadikan retorik di gelanggang siasah, dan media massa sepanjang PRU ke-13, muncul frasa ‘Tsunami Cina' yang dibalas dengan ‘Tsunami Rakyat'.

Lebih menarik, rakyat yang berkuasa menentukan hala tuju negara, termasuk 2.3 juta pengundi baru, masyarakat Cina dan segelintir Melayu digelar tidak mengenang budi, terlalu emosi, silap percaturan memilih pemimpin, dan terpengaruh dengan pujuk rayu.

Dalam konteks negara bangsa Malaysia, sejak zaman pemerintahan British yang mengaplikasikan kaedah divide and rule atau pecah dan perintah, rakyat dibelenggu polemik kepentingan survival bangsa.

Meneliti salasilah sejarah, bermula daripada Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada awal 70-an, yang bertindak sebagai serampang dua mata untuk merapatkan jurang ekonomi dan mengeratkan integrasi, Dasar Pembangunan Nasional hingga ke Model Ekonomi Baharu, polemik tersebut masih berbekas dalam hati rakyat.

Walaupun pada asasnya, dasar yang dirangka kerajaan, bertujuan murni manambah baik status sosial dan ekonomi rakyat keseluruhan, sedikit sebanyak keyakinan dan keberanian bersaing dalam dunia tanpa sempadan masih menjadi tanda tanya.

Lantas, muncul golongan pertengahan terpelajar, middle class rata-rata di bandar yang bukan menyoal dasar, tetapi keberkesanaan, dan ketelusan aplikasi dasar.

Malah, golongan muda yang digelar "radikal" bertunjangkan kepentingan bersama, memilih haluan berbeza kerana mempunyai cara berbeza untuk merungkai belenggu tersebut.

Kalis api perkauman
Tuntasnya, generasi muda yang memilih untuk mendahulukan gelaran anak Malaysia (Malaysian) berbanding Melayu, Cina atau India tidak wajar dipalit gelaran Si Kitul atau didagang sebagai lupa daratan.

Apatah lagi, menggelarkan mereka tidak matang,dikuasai emosi atau terpengaruh dengan provokasi semata-mata. Mereka kekal menjunjung perlembagaan, bahasa Kebangsaan, agama rasmi dan menghargai perjuangan pemimpin lampau, di samping mengamalkan budaya warisan tersendiri.

Apa yang berbeza kini ialah ideosinkresi, memahami hak memilih, bersuara, berekspresi dan menilai amalan demokrasi.

Anak muda yang merantau jauh ke negara maju dan mundur, mengenali masyarakat kapitalis dan komunis, menganalisa hujah Socrates, Aristotle dan Plato tidak juga terkecuali mendalami falsafah Ibnu Khaldun, Ibnu Sina dan Al-Farabi.

Hasilnya, mereka kalis api perkauman, menjauhi gula-gula material dan mengiktiraf meritokrasi.

Maka rekonsiliasi nasional pasca PRU ke-13, jika benar diperlukan, wajar bermula dengan menyantuni intelek orang muda, perubahan pendekatan untuk memenuhi keperluan sebenar rakyat, kerana mandat diberikan oleh rakyat untuk rakyat.


MALARVILI MEGANATHAN bekas wartawan RTM, The Herald, Australia dan The Big Issue Afrika Selatan serta Graduan Pengajian Media dan Pengajian Strategik Antarabangsa Universiti Malaya. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian rasmi Malaysiakini.

SAPE PEMBANGKANG...DI SELANGOR..P.PINANG DAN KELANTAN...SENDIRI MAU INGATLAH
Gerakan Selangor mahu terus berbakti
Wartawan Sinar Harian
17 Mei 2013
 A. Kohilan Pillay
A. Kohilan Pillay
PETALING JAYA - Walaupun tewas di semua kerusi yang ditandinginya di negeri ini, Gerakan Selangor tidak akan menghentikan operasi bilik gerakannya di negeri ini.

Menurut  Pengerusi Gerakan Selangor Senator A. Kohilan Pillay, perkhidmatan parti itu akan diteruskan seperti biasa.

"Kami akan tetap meneruskan perkhidmatan seperti biasa kerana kami sentiasa menghargai pengundi kami dan tidak akan mengecewakan mereka," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Gerakan Selangor tewas kesemua kerusi yang ditandingi mereka pada pilihan raya umum lepas iaitu kerusi Parlimen Puchong dan tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) iaitu Teratai, Bukit Lanjan dan Bukit Gasing.

Menurutnya, walaupun gagal memenangi mana-mana kerusi, peningkatan jumlah pengundi kepada BN berlaku di empat kerusi berkenaan.

Ujarnya, punca kekalahan Gerakan adalah kerana faktor pengundi muda dan pengundi baru yang mudah terpedaya dengan janji-janji pembangkang. 

KIMMA meroyan pasal HINDRAF!
Posted on Friday, May 17 @ 23:55:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh TKOOffline



Kongres India Muslim Malaysia (KIMMA) Pulau Pinang telah menyatakan rasa tak puas hati mereka kerana KIMMA tiada dalam kabinet sedangkan HINDRAF yang terang-terang menentang kerajaan sebelum ini diberi tepat dalam kabinet baru Najib.

Pengerusi Badan Perhubungan KIMMA negeri Faruk Raju Mohamed berkata pertimbangan itu perlu sebagai menghargai jasa parti itu yang banyak membantu BN dalam menarik undi India Muslim sepanjang pilihan raya ke-13 yang lepas.

Beliau berkata usul memohon jawatan timbalan menteri dalam kabinet baharu itu telah disuarakan pada Konvensyen KIMMA Kebangsaan ke-36, 13 Okt tahun lepas, dan usul itu telah dihantar kepada perdana menteri.

Pertingkaian penglibatan P Waythamoorthy sebagai timbalan menteri dalam pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak, dikecam, malah KIMMA menyebut pemimpin de facto Hindraf, P Uthayakumar, berkata bahawa adiknya itu tidak lagi mewakili pergerakan Hindraf macam mana boleh dilantik mewakili Hindraf.

Adakah Waytha sebagai mandur India terbaru! dan ini adalah "Samy Vellu" baru. Akhirnya KIMMA akan tersisih jika tiada wakili dalam kabinet.

Nampak puak India yang sedikit ini pun sudah mula bercelaru, ada MIC ada HINDRAF dan ada KIMMA! untuk belum masuk PPP dll lagi.


Sila layari
http://tranungkiteoffline.blogspot.com


BILA MATI PINDAH JUGA...DARI RUMAH MASUK DALAM KUBUR...JANGAN SIBUK2 NAK HALAULAH...SEMUA KITA KAN DIHALAU MASUK KUBUR...ADA FAHAM

  AMK Selangor Beri Amaran, Zahid Hamidi Jangan Berlagak Tuan Besar Dalam Negara I
Posted on Friday, May 17 @ 23:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh AZMIZAM ZAMAN HURI
Angkatan Muda Keadilan Selangor menyifatkan kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi yang menggesa golongan yang enggan menerima sistem pilihan raya Malaysia agar meninggalkan negara ini dan berhijrah ke negara yang menjalankan pilihan raya mengikut kaedah yang digemari sebagai angkuh, bodoh sombong dan menggambarkan ketakutan Barisan Nasional menghadapi gelombang rakyat.
AMK Selangor melihat kenyataan itu juga menggambarkan Zahid Hamidi sebagai tidak bersedia untuk memikul amanah selaku Menteri Dalam Negeri, dan Najib Razak meletakkan beliau di posisi itu sebagai kambing hitam untuk menghadapi kemarahan rakyat yang jelas bangkit bagi menolak keputusan PRU13 yang penuh mencurigakan.
Sepatutnya sebagai Menteri Dalam Negeri yang baru dilantik, Zahid Hamidi harus segera mengambil langkah yang neutral dan memberikan kerjasama erat bagi memberi ruang kepada sebarang proses bantahan, selagi mana ianya tidak melanggar undang-undang dan tidak mendatangkan kekacauan.
Rakyat bangkit untuk protes dan bersuara secara aman, mengikut prosedur perhimpunan yang betul serta saluran media yang betul. Rakyat juga, mendokong keputusan Pakatan Rakyat untuk memfailkan petisyen ke atas sekurang-kurangnya 27 Parlimen yang disyaki terlibat dengan kesalahan pilihanraya serta keputusan yang meragukan. Zahid Hamidi mesti berlapang dada dan membuka ruang bersuara untuk rakyat.
Sehingga kini, proses bantahan dan kebangkitan rakyat berlaku dengan aman di setiap negeri yang dilangsungkan, dan rakyat tidak seharusnya dipertikaikan kesetiaan mereka hanya kerana tidak sependapat dengan kerajaan dan bangkit menuntut hak mereka. Mereka ini cuma mahu hak mereka didengari, dan tidak diadili sebelum sebarang prosedur perundangan berlangsung.
AMK Selangor mengecam kenyataan Zahid Hamidi itu juga sebagai biadap, dan tidak seharusnya seorang Menteri yang dilantik bagi memberi khidmat untuk seluruh rakyat Malaysia bersikap angkuh, dan membuat kenyataan seperti seolah-olah dirinya dan parti yang diwakilinya adalah tuan besar dalam negara ini.
Zahid Hamidi harus sedar elaun sebagai Ahli Dewan Rakyat dan Menteri, terhasil dari cukai yang dikutip ke atas rakyat dan wajarlah beliau tidak angkuh dan sombong, serta menunjukkan kualiti sebagai Menteri yang menyakinkan, Amatlah malang dalam usaha menonjolkan diri sebagai negara yang maju, Najib Razak melantik seorang Menteri yang begitu dangkal serta mempunyai sifat dendam yang memudaratkan.
Bagaimana Zahid Hamidi mahu menghadapi satu tempoh yang panjang, sekiranya tekanan dari rakyat yang sebegini beliau sudah mula panik; serta mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang bukan sahaja mencerminkan ketidakikhlasan dirinya, tetapi juga Barisan Nasional yang makin tempang.
AMK Selangor menggesa Zahid Hamidi serta Datuk Sri Najib Razak, mengaku kesilapan kenyataan beliau dan meminta maaf kepada seluruh rakyat Malaysia atas kelancangan tersebut, Zahid Hamidi harus segera bertindak matang demi memastikan bantahan serta suara yang menuntut keadilan itu didengari, bukan pekak sebelah telingan dengan penuh angkuh serta mengeluarkan kenyataan penuh penghinaan.
Meneruskan Kecemerlangan Selangor
AZMIZAM ZAMAN HURI
Ketua AMK Selangor
Naib Ketua AMK Malaysia

 Janji yang belum tertunai buat Jamal Azahari
Posted on Friday, May 17 @ 23:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Ahmad Lutfi Othman



Saya sebenarnya telah lama berjanji dengan ayah mereka -- tujuh anak-anak bekas tahanan ISA di Sandakan, Sabah -- untuk cuba menyelesaikan masalah berkaitan pendidikan yang te...rabai sejak sekian lama.

Dari dalam penjara di Manila. Jamal Azahari memohon kepada saya, paling tidak pun dapat memastikan anak-anaknya dapat belajar agama ekoran masalah tiada dokumen pengenalan diri. Saya menyanggupinya.

Kempen tidak rasmi PRU13 yang berlangsung begitu lama sebelum pembubaran Parlimen telah menangguhkan hasrat saya itu. Sukar mencari tarikh yang sesuai untuk "lari sekejap" melintasi Laut Cina Selatan.

Saya juga telah memberi komitmen kepada Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah, yang tinggal di Sandakan, untuk berkunjung ke sana sebelum PRU13.

Jamal, warga Filipina, yang dibebaskan daripada Kamunting lebih enam tahun lalu dihantar balik ke negara itu, meninggalkan anak-anak dan isterinya di Sandakan. Kalau tidak silap saya, beliau ditahan ISA atas dakwaan terlibat dengan perjuangan Moro.

Saya dan beberapa teman, khususnya Cikgu Norlaila Othman, aktivis Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) sempat turun menyantuni keluarga tahanan di Sandakan. Kami membawa sumbangan pembaca Harakah yang tidak putus-putus terus menghantar bantuan.

Walaupun selepas tahanan dibebaskan, dan kembali bersama keluarga, melalui dana yang dikutip, mereka tidak pernah dilupakan, khususnya semasa hari raya, Aidil Fitri dan Aidil Adha.

Namun kepada keluarga Jamal Azahari, nasib mereka lebih malang. Ketiadaan Jamal cukup menyulitkan, apatah lagi mereka tiada dokumen pengenalan diri sebagai "pelarian" yang diiktiraf UNHCR.

Anak-anak Jamal sepatutnya berada di bangku sekolah tetapi mereka sukar mendapat pendidikan secara formal. Kakak yang sulung pula, Nasima, baru menginjak 20 tahun, terpaksa mencari rezeki, sekadar menjadi pembantu kantin .

Dua kali saya singgah ke rumah mereka yang lusuh, hampir roboh, dalam keadaan yang cukup menyedihkan. Kedah runcit yang diusahakan secara kecil-kecilan bagaikan gudang lama. Memang kehidupan mereka anak beranak begitu daif.

Jamal, melalui panggilan telefon, dalam keadaan menyedari saya juga sering uzur, amat mengharapkan saya dapat membantu keluarganya, terutama menyekolahkan anak-anak.  Beliau berhasrat benar agar anak lelakinya masuk tahifiz.

Dengan nada sedih dan terharu, beliau seperti berasa amat bersalah kerana gagal memenuhi tanggungjawab sebagai seorang ketua keluarga. Di hujung telefon, saya beberapa kali kehilangan kata-kata, terharu.

Kesibukan berdepan PRU13 hampir melupakan saya dengan keluarga pejuang ini. Namun, sesekali saya dikejutkan dengan SMS anak-anak Jamal Azahari, yang bertanya khabar dan mohon sumbangan meringankan bebanan.

Saya kira, lebih penting daripada belanja dapur dan keperluan seharian, anak-anaknya mengharapkan dalam bersama rakan-rakan untuk bersekolah dan belajar. Kali terakhir, isteri Jamal, Norhatta, memberitahu saya, mereka anak beranak membuat keputusan untuk pulang ke selatan Filipina, atas permintaan suaminya.

Saya segera tersedar. Janji saya kepada Jamal belum tertunai. Justeru, saya membulatkan hati untuk terbang ke Sandakan, Ahad ini, 19 Mei, bagi melihat sendiri, apa yang terbaik untuk Norhata dan tujuh anak-anaknya.

Jika ada pembaca yang mahu terus menyumbang khas untuk keluarga ini, sila salurkan terus kepada akaun Maybank HARAKAHDAILY DOT COM, no 5640 7000 0336. Terima kasih banyak. Terima kasih. 

 Ulasan Santai posting Kita perlu leader seperti Stephen Olop untuk 'rejuven
Posted on Friday, May 17 @ 22:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

OLeh TKOOffline

Saya menerima satu masej dalam e-groups berbentuk satu posting yang berbunyi tajuknya seperti diatas. Mungkin ada yang tak tahu siapa Stephen Olop. Dia adalah Presiden dan CEO kepada syarikat Nokia.

Stephen dalam satu memonya kepada pekerja syarikat Nokia telah mengibaratkan bahawa Nokia berada atas pelantar minyak yang terbakar di kutub. Tiada pilihan yang banyak kerana nak rentas api tak boleh, keputusan nekad ia terjun dalam air berais.

Mungkin kita tak terfikir untuk terjun dalam ais tapi itu pilihan yang ada dalam masa. Tapi kalau kita tak terjun kita perlu satu perubahan radikal untuk menghadapi api yang membarak.

Saya takkan panjangkan cerita pasal Stephen ini, pembaca boleh baca sendiri bagaimana dia berusaha untuk menyelamatkan Nokia daripada saingan hebat Samsung.

Masej petikan posting itu ada berbunyi "Sama juga dengan PAS yang pernah dan sedang menjadi buah mulut rakyat Malaysia. PRU13 memperlihatkan banyak kelemahan yang wajib diatasi segera."

Saya rasa petikan diatas itu lebih sesuai kepada UMNO bukan kepada PAS. Tapi kenapa nak salahkan PAS?? UMNO yang mantap ebih daripada 50 tahun tapi sekarang ditolok oleh rakyat. Kenapa PAS pula 'bahan taik'?? Satu tulisan sengaja nak salah sesetengah kepimpinan PAS... Ini adalah mainan untuk Muktamar PAS. Mereka sudah mula memasukkan jarum demi untuk mencapai sesuatu hajat!

Saya sebenarnya tak fahaman mainan politik puak-puak 'atas angin' dalam PAS. Atas angin tu ialah puak yang suka membuat banyak tuduhan dan teguran tapi tak banyak membuat kerja. Lebih baik orang kampung, kalau dia sokong PAS dia sebati dengan PAS. Jiwa dan raga mereka semuanya dalam PAS. Tapi puak ini.. macam ais, yang timbul tu macam PAS, tapi tenggelam hanya Tuhan sahaja yang tahu.

Puak-puak ini lebih suka merendahkan kebolehan PAS dan mengangkat tinggi hal diluar PAS. Mereka seolah-olah anggap PAS satu organasasi kono. Tak ada SWOT analisis, tak ada KPI, tak ada QM dan sebagainya.

Saya berpengalaman bagaimana kajian daripada luar boleh dibeli oleh pihak PAS yang dipimpin oleh puak-puak ini dengan harga sekitar RM30,000.00 setiap satu. Sedangkan dalam PAS sudah ada sistem cula.

Kajian dan Cula apa bezanya??

Misalnya kajian tentang Presiden PAS menurun pengaruhnya di Terengganu untuk PRU13. Presiden sudah dua kali kena "bahang" daripada kajian yang 'menyiksa'kan sehingga terpaksa menjawab di Taman Melewar sebelum ini.

Sedangkan PAS yang sudah ada sistem CULA mencula setiap individu manakla kajian hanya mengambil sample... kalau orang ada akal sudah tentu cula setiap individu adalah lebih tepat!!

Tapi oleh kerana kajian datangnya daripada profesor. mungkin ada 5 atau 6 phd maka orang-orang PAS boleh "SUJUD" menyebah hasil kajian tersebut!!!

Yang buat cula, pergi rumah ke rumah, pasang LCD di surau atau markaz melihat satu persatu daripada daftar pemilih dianggap kerja bodoh oleh orang ATAS ANGIN!!!

Cula memang tepat hasilnya Presiden PAS menang lebih baik daripada sebelum ini di Perlimen dan DUN. Hangus duai puluhan ribu kerana kerja bodoh mempercayai syarikat buat kajian!!!

Hanya saya syorkan bukan "rejuvenate" dibuat kepada PAS tapi kena buat kepada otak-otak orang yang berada "atas angin" dalam PAS untuk faham makna siqah, taat dan walaq' bukan kerja membuat spekualasi dan tuduhan tanpa asas kepada sesetengah kepimpina  PAS hingga keadaan tidak menentu berlaku kepada PAS... hilang sikap mesyuarah, silaturrahim akhir "media sosial" digunakan untuk mencerca kepimpinan yang tak disukai.

Kembalilah kepada sunah perjuangan Islam..
Redha dengan keputusan yang ada, baiki kelemahan, buat persiapan mana yang 'lompong".




Sila layari
http://tranungkiteoffline.blogspot.com


  Kisah muntah BIRU di DUN Kijal, DUN Mat Said.
Posted on Friday, May 17 @ 22:12:09 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: senik

"Assalamualaikum,, Alkisah diceritakan oleh petugas PAS di peti undi Sri Bandi, di DUN Kijal.Ketika hari mengundi wanita wanita UMNO yang bertugas melaungkan muntah BIRUlah hari ini lalu dijawab oleh Muslimah PAS ,dok muntah BIRU bakpanya, wat masuk hantu! Inilah gambaran mengenai sikap wanita UMNO warga Malaysia yang sah bersubahat dengan Mat Said membawa ribuan warga asing yang sepatutnya tiada hak mengundi.Barangkali kalau Mat Said mahu jual Malaysiapun dia orang sokong, patutlah dibawa dengan lori macam lembu! Mungkin ada orang kata PAS dok rok cetong kerana gagal menahan warga asing mengundi tetapi hakikatnya bukan kerja PAS untuk menghalau hantu.  
Sepatutnya sebagai warga yang bertanggungjawab dan sayangkan negara, UMNO tidak sepatutnya membawa masuk warga asing yang tidak berhak.Tetapi oleh kerana UMNO dah buat kerja itu, maka semcam menjadi tugas PAS untuk menghalang walaupun undang undang yang dibuat UMNO tidak mengizinkannya.Untuk rekod pada tahun 2008 ada petugas PAS DUN Kijal ditangkap polis dan dimasukan dalam lokap di malam hari mengundi kerana menahan hantu yang masuk ke DUNnya.
Ini menjadikan kerja petugas PAS semakin sukar dan di kawasan seperti Sri Bandi di mana sukarelawan PAS kebanyakannya terdiri dari Muslimah, apa yang dapat mereka lakukan? Di sinilah lubuk Mat Said untuk menang sejak PRU 11 lagi.Kali ini Mat Said benar benar muntah BIRU apabila memperolehi majoriti 4k lebih.Malah Mat Said diberitakan berkampung di sana sepanjang hari mengundi untuk memastikan semua hantunya dapat mengundi, hantu hantu yang cuma tahu cakap BN sahaja kepada semua soalan yang diajukan kepada mereka.Bijak Mat Said menjadi MB kerana hantu belaannya.
Cerita di atas bukan cerita dongeng tapi cerita benar yang dceritakan sendiri oleh petugas PAS di peti undi tersebut.Wanita UMNO yang sudah dilembukan hilang harga diri dan rasa sayang kepada negara semata mata untuk melihat Mat Said menang dan terus jadi MB walaupun MB hantu.Muntah BIRU jadi kenyataan dan Mat Said terus mengkianati pilihan pengundi Kijal yang pernah menolak dia pada tahun 1999 ketika daftar undi masih bersih. 

 GEMPAR, Zahid Hamidi ditarbiyah rakyat
Posted on Friday, May 17 @ 22:11:07 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: DUKUNPASIR

"

Nampaknya Menteri dalam Negeri yang baru DS Zahid Hamidi terpaksa memulakan tugasnya di KDN dalam keadaan yang agak malang...malang kerana kesilapan beliau mengeluarkan kenyataan yang kurang bijaksana taraf seorang menteri.

 Kenyataan HALAU atau buang kerakyatan seseorang warganegara yang sah SEMATA MATA KERANA TIDAK SEHALUAN DALAM POLITIK amatlah tidak dapat diterima oleh rakyat sama sekali.

Sepatutnya apabila menjadi menteri di KDN ...jadilah menteri yang mewakili semua rakyat tak kira apa pendirian politik...penulis teruja dengan kenyataan menteri belia dan sukan, Khairy yang lebih bersikap matang.......

Antara petikan beliau ucapannya... "Saya bukan menteri Barisan nasional saja, saya mewakili semua, saya akan berjumpa semua pemimpin parti politik untuk sama sama menjayakan SUKAN negara......."

Jadi janganlah disalahkan rakyat apabila dimarah dan dimaki hamun disebabkan keJANGKAKALAN kita memahami APA ITU DEMOKRASI BERPARLIMEN.....





HAYATI JAWAPAN DARI VIDEO INI......

10 SAHABAT RASULULLAH DIJAMIN SYURGA


Abu Bakar al-Siddiq

• Sahabat Rasulullah s.a.w. yang paling rapat merangkapbapa mertua Baginda s.a.w.
• Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Orang yang sanggup berkorban harta dan dirinya kerana aku ialah Abu Bakar. Sekiranya aku ingin mengambil seorang kekasih , aku akn mengambil Abu Bakar sebagai kekasihku. Tetapi beliau merupakan saudaraku dalam Islam.” (Riwayat Muslim)


Umar al-Khattab

• Pengislamannya benar-benar memberi nafas baru kepada Islam. Merupakan sahabat kedua yang paling dicintai Rasulullah s.a.w., juga merangkap mertua Baginda.
• Ali pernah berkata ketika kematian Umar: “Kamu tidak meninggalkan seorang yang sangat aku cintai melebihi daripadamu. Sehingga bertemu dengan Allah sekalipun, tidak ada yang dapat menandingi amalanmu. Demi Allah, aku yakin sesungguhnya Allah akan menempatkanmu bersama-sama dengan dua orang sahabat kamu. Aku selalu mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda , maksudnya: “Aku datang bersama-sama Abu Bakar dan Umar, aku masuk dan keluar bersama-sama mereka. Aku berharap semoga Allah menjadikan kamu bersama kedua-duanya.” (Riwayat Muslim)


Uthman bin ‘Affan

• Sayangnya Baginda kepada beliau sehingga mengahwinkan dua orang puterinya dengan beliau. Beliau adalah satu-satunya sahabat yang Raulullah s.a.w. malu kepadanya.
• Sabda Rasulullah, maksudnya: “Tiada seorang pun yang pernah mengahwini dua orang anak seorang Nabi sejak zaman Nabi Adam a.s. selain Uthman. Beliau digelar zu al-nur’ain (yang memiliki dua cahaya hati).” (Rwayat Muslim)


Ali bin Abu Talib

• Sahabat, sepupu dan merangkap menantu Rasulullah s.a.w. Biarpun masih muda, pemikirannya dewasa, tubuhnya perkasa dan semangat waja. Beliau tidak teragak-agak mengorbankan diri demi Rasulullah. Rasulullah s.a.w. bersabda kepada Ali, maksudnya: “Kedudukanmu denganku seperti kedudukan Nabi Harun dengan Nabi Musa, tetapi tiada Nabi selepasku.” (Rwayat Muslim)


Talhah bin Ubaidillah

• Seorang saudagar Berjaya. Namun, dia keluar dari “comfort zone” dengan memeluk Islam. Natijahnya, badan yang suatu ketika dahulu mulus, kini tembus dengan cacahan pedang, tombak dan panah.
• Baginda bersabda maksudnya: “Sesiapa yang mahu melihat syahid yang masih berjalan di atas muka bumi ini, tengoklah Talhah bin Ubadillah. Setiap kali Abu Bakar teringatkan Uhud, berliau berkata: “Hari itu keseluruhannya milik Talhah!” (Rwayat Muslim)


Zubair bin al-‘Awwam

• Sahabat yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Rasulullah daripada pelbagai arah. Beliau ialah sepupu Nabi kerana ibunya ialah kakak ayah Baginda. Selain itu, beliau ialah anak saudara Nabi kerana Khadijah r.h.a. ialah ibu saudaranya. Beliau juga biras Nabi kerana beristerikan Asma’ binti Abu Bakar iaitu kakak Aisyah.


Abu Ubaidah bin al-Jarrah

• Dalam medan Badar, beliau terpaksa membunuh ayahnya yang tidak henti-henti menghalangnya. Lalu Allah menurunkan firman-Nya sebagai pengubat jiwa dan pujian buatnya, mafhumnya: “Engkau tidak akan mendapati orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat akan berkasih saying dengan oaring yang menentang Allah dan Rasul-Nya, walaupun mereka itu bapa, anak, saudara atau keluarga mereka. Merekalah orang yang Allah teguhkan iman di hati.” (Surah al-Mujadalah 58: 22)


Sa’ad bin Abi Waqqas

• Beliau sangat mencintai ibunya, namun lebih mencintai Allah. Ibunya yang masih kafir mogok lapar untuk memaksa beliau kembali kufur. Beliau berkata dengan berat hati: “Sekalipun ibu ada seribu nyawa dan ditamatkan satu persatu, saya tetap tidak akan tinggalkan agama ini.”
• Allah berfirman-Nya maksudnya: “Sekiranya ibu bapamu mendesakmu supaya syirik kepada-Ku dengan sesuatu yang engkau tidak tahu, maka usah patuhi. Namun tetaplah bersahabat dengan mereka di dunia dengan sebaik-baiknya.” (Surah Luqman 31: 15)


Sa’id bin Zaid

• Adik ipar kepada Umar al-Khattab. Beliau boleh dibanggakan dengan peristiwa dilanyak leh Umar yang menjadi sebab keislaman Umar yang amat diharap-harapkan oleh Rasulullah. Sebelum memeluk Islam lagi, beliau telah dicemuh dan disiksa oleh masyarakatnya kerana mempertikaikan budaya jahiliah. Lalu, hadirnya Islam untuk memenangkannya.


Abdul Rahman bin ‘Auf

• Beliau hebat dalam perniagaan dan peperangan. Tidak ada satu peperangan besar bersama Rasulullah pun yang beliau terlepas. Bahkan, operasi ketenteraan Islam dalam peperangan besar seperti Tabuk dapat digerakkan berkat pakej bantuan yang diberikannya. Beliau juga menanggung perbalanjaan hidup para isteri Baginda selepas kewafatan Baginda.
 
 

Tiada ulasan: