Kajian sokong 'Anwar bersara’ hanya palsu
Harakahdaily, | 17 Mei 2013 |
Mengikut laporan penjelasan The Edge, editor laman webnya Ho Wah Foon mendapati kajian yang berusia seminggu itu telah menarik 12,736 reaksi yang berat sebelah. Ini menyebabkan beliau menghentikan kajian tersebut pada 14 Mei yang lalu.
Setelah disemak, jabatan IT The Edge telah mendapati 6,354 reaksi datang daripada satu alamat IP yang sama, dan 1,700 datang daripada beberapa alamat IP yang lain dari bangunan yang sama.
“Manakala 2,000 lagi datang daripada tujuh alamat IP berlainan. Daripada ini, ia adalah jelas kajian telah digodam dan keputusannya tidak boleh diambil sebagai satu yang objektif dan boleh dipercayai,” kata The Edge.
Difahankan keadaan ituberlaku akibat telah digodam cybertroopers.
Dalam kajian yang keputusannya disiar media kelmarin, laman itu bertanya samada Anwar harus terus memimpin Pakatan Rakyat atau bersara ekoran kegagalan pakatan itu untuk memenangi pilihanraya 5 Mei yang lalu.
81 peratus atau 10,396 daripada 12,736 reaksi yang diterima berpendapat Anwar patut bersara.
Antara mencintai tanah air dan mencintai penguasanya
Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin, | 17 Mei 2013 |
Pun begitu, sarjana hadis lain seperti Muhammad Nasir al-Din al-Albani memberikan komentar yang berbeza. Dalam karyanya Silsilah al-Da’ifah wa al-Maudu’ah beliau menyebut:
“Makna hadis ini tidak betul. Ini kerana cintakan tanah air sama seperti cintakan nyawa, harta dan seumpamanya. Semua itu sudah wujud dalam jiwa insan. Tidak dipuji kerana mencintainya, tidak juga ia termasuk dalam kelaziman iman. Tidakkah engkau lihat semua manusia berkongsi cinta tersebut? Tiada beza antara yang mukmin dan yang kafir” (1/110. Riyadh: Maktab al-Ma’arif).
Fitrah
Pendapat al-Albani ini benar dari satu sudut bahawa ia sesuatu yang termasuk dalam gharizah iaitu tabiat semulajadi insan ataupun fitrah. Namun menyatakan ia tidak terpuji adalah sesuatu yang kurang tepat. Islam memuji manusia yang hidup berpegang kepada fitrah. Sayang harta yang mengelakkan pembaziran dipuji dalam Islam. Sayang nyawa yang menghalang kemusnahan diri diperintahkan oleh al-Quran. Pembaziran dan pemusnahan jiwa diharamkan. Sudah pasti cinta tanah air yang menghalang kerosakannya sesuatu yang dipuji.
Sesuatu yang sama antara muslim dan non-muslim bukan bererti tidak dipuji dalam Islam. Menyayangi anak-anak dan ibu bapa sesuatu yang dikongsi oleh muslim dan bukan muslim. Ia terpuji. Menghilangkan bahaya di jalanan, termasuk dalam cabang iman. Orang bukan muslim juga melakukannya. Walaupun untuk mereka ia tidak termasuk dalam iman tetapi mereka juga melakukannya. Ia sesuatu yang terpuji. Persamaan tidak menafikan kebaikan. Pandangan al-Albani di sini kurang kemas untuk diterima.
Kasih Nabi Muhammad
Apa yang saya hendak sampaikan, betapa kecintaan kepada tanah air adalah sesuatu yang terpuji. Ia termasuk dalam fitrah insan untuk mencintai tanah airnya. Nabi Muhammad SAW pun cintakan tanah airnya iaitu Makkah. Apabila dihalau oleh penduduk Makkah, Nabi Muhammad SAW dan para sahabat terpaksa berhijrah ke Madinah. Para sahabat termasuk Bilal bin Rabah yang merupakan seorang hamba abdi ketika di Makkah, demam merindui Makkah. Apatah lagi Abu Bakar al-Siddiq yang merupakan bangsawan Makkah. Apabila baginda Nabi SAW mengetahui keadaan itu, baginda berdoa
“Ya Allah! Jadikanlah cinta kami kepada Madinah seperti cinta kami kepada Makkah, ataupun lebih dari itu.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Nabi Muhammad SAW sendiri pernah mengucapkan untuk Makkah:
“Alangkah indah engkau (Makkah) sebuah negara. Alangkah sayangnya daku kepadamu. Jikalau tidak kerana kaumku menghalau daku keluar darimu, aku tidak akan menetap selain darimu.”(Riwayat al-Tirmizi, sahih).
Sekalipun Nabi SAW terpaksa bertempur dengan pasukan tentera Makkah yang dikuasai oleh rejim Quraisy yang zalim, itu tidak pernah mematikan rasa kasih dan sayang kepada tanah air baginda iaitu Makkah. Demikianlah juga perasaan para sahabah yang terpaksa berhijrah meninggalkan Makkah yang mereka kasihi. Fath al-Makkah ataupun Pembukaan Makkah yakni Nabi SAW kembali mengambil alih Makkah dengan kuasa tentera bersama orang lain dari luar, adalah kemuncak kecintaan kepada Makkah. Mereka membersihkan Makkah dari kesyirikan, kezaliman, penindasan dan selainnya. Itu tanda kasih mereka kepada Makkah.
Patriotik
Kasihkan watan adalah sesuatu yang fitrah. Orang melayu bermadah ‘tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain’. Tanah air ialah tempat kelahiran kita dan keluarga. Membesar dalam persekitarannya. Mencium udaranya. Meminum airnya. Memakan makanannya. Melihat budaya, warna dan rupa saban masa dalamnya. Lebaran kenangan diari kehidupan yang tersimpan tentangnya. Jiwa yang normal pasti akan menghargai dan mengasihi. Sayang dan ingin membelanya dari kerosakan. Itu makna patriotik yang sebenar.
Perlu diingat, semangat sayang dan kasih kepada tanah air tidak berkaitan dengan kecintaan kepada kuasa politik yang menguasainya. Orang Pulau Pinang yang sayangkan Pulau Pinang tidak semestinya sayangkan pemerintahannya, demikian Kelantan, Terengganu, Kedah dan lain-lain. Orang Malaysia sayangkan watan ini, cintakan tanah tumpah darah ini tidak semestinya bersetuju ataupun mencintai kuasa politik yang memerintah di dalamnya. Perlu dibezakan antara semangat patriotism dan nationalism. Dalam The Blackwell Encyclopedia of Political Thought, disebut:
Patriotism: a love of one’s homeland, implying a readiness to act in its defense and to favour it in other dealings. It is often confused with nationalism, but is a far older idea, and carries with a less theoretical baggage. Nationalism presupposes that nations exist as real and distinct entities; patriotism, on the other hand, may simply involve attachment to a physical locality or a way of life, and need not involve any abstract idea of ‘country’.
Jangan Nafikan
Tiada pihak yang boleh memaksa orang lain mencintai parti politik yang berkuasa dalam watannya atas nama semangat patriotism. Tiada siapa pula yang boleh ditakrifkan sebagai tidak patriotik hanya kerana dia tidak menyokong kerajaan tertentu yang berkuasa atas negeri atau negaranya. Kuasa politik boleh datang dan pergi. Boleh bertukar ganti. Sultan dan menteri juga boleh dibuang ataupun dipasang. Hanya keadaan yang menentukan. Namun hakikat bahawa tanah air dan watan ini adalah milik kita, lahir di sini, berketurunan di sini, membesar dalamnya adalah sesuatu yang tidak boleh diubah dan dinafikan oleh mana-mana pihak pun.
Justeru, penentangan terhadap kuasa politik di watannya yang seseorang tinggal dalamnya tidak menafikan cinta dan sayangnya dia kepada tanah airnya. Nabi Muhammad SAW dan para sahabat dihalau keluar dari Makkah. Mereka kemudian berpakat dengan orang Madinah memerangi kuasa politik Makkah yang zalim. Bahkan mendapat bantuan luar menawan Makkah dan membebaskan Makkah daripada kuasa yang zalim tersebut. Itu semua tidak menafikan cinta Nabi SAW kepada Makkah.
Orang Kelantan yang tidak suka PAS bukan bererti tidak sayang Kelantan. Orang Pulau Pinang yang tidak suka DAP bukan bererti tidak sayang Pulau Pinang. Orang Selangor yang tidak suka PKR bukan bererti tidak sayang Selangor. Orang Malaysia yang tidak suka BN bukan bererti tidak cintakan negara.
Demikian orang Johor yang tidak sukakan Sultan Johor bukan bererti membenci Johor. Orang Pahang yang tidak sukakan Sultan Pahang bukan bererti membenci Pahang. Begitulah seterusnya. Mungkin yang rakyat tidak suka itu penyelewengan kuasa dan penyalahgunaan harta rakyat yang dibuat oleh mereka yang memegang tampuk-tampuk tersebut. Namun, sayang negeri dan negara tetap kekal.
Mereka di istana-istana, parti-parti politik yang bersaing, juga macai-macai yang mengampu, jangan cuba mendajalkan rakyat dengan menafikan kecintaan seseorang kepada tanah air; negeri ataupun negara mereka hanya kerana tidak mendapat sokongan politik yang idamkan.
Sesiapa yang sayangkan tanah airnya lalu enggan watannya dirosakkan. Rela mempertahankan kebaikan dan kebenaran yang menjadi hak buminya, maka dia seorang yang cintakan tanah airnya, dia seorang yang patriotik! Cara kecintaan itu diterjemahkan mungkin berbeza, tapi cinta tetap di jiwa.
http://drmaza.com/
Usah mimpi PR sokong persempadanan semula
Aslani M | Foto Zamani Md Zain, | 17 Mei 2013 |
Anggota parlimen Seremban, Anthony Loke berkata, tanpa mendapat sokongan dua pertiga di parlimen, rang undang-undang persempadanan semula kawasan pilihan raya tidak akan diluluskan.
“Ini kerana persempadanan kawasan pilihan raya sebelum ini hanya dibuat bagi menguntungkan BN semata-mata. Bukti dapat dilihat di kawasan bandar yang mempunyai sehingga lebih 100,000 pengundi tidak diwujudkan kawasan baru.
“Sedangkan kawasan pedalaman yang tidak ramai penduduk dipecah-pecah kepada lebih kecil dengan harapan memberi keuntungan Umno dan BN,” katanya pada ceramah perdana di Dataran Stadium malam tadi.
Hadir sama Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakob, Timbalan Menteri Besaar, Datuk Mohd Amar Abdullah, anggota-anggota Exco dan wakil-wakil rakyat.
Turut hadir Presiden R, Nazri Deraman dan Presiden K, Zulkapli Yaacob. Puluhan ribu mengikuti ceramah sulung selepas pilihan raya umum ke-13 pada 5 Mei lalu.
Baru-baru ini Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusof membayangkan pihaknya akan melakukan kajian persempadanan semula kawasan pilihan raya bagi mengadapi pilihan raya umum ke-14.
Mengikut amalan setiap lapan hingga 10 tahun kajian persempadanan semula kawasan pilihan raya perlu dilakukan dengan mengambil kira pertambahan penduduk. Bagaimanapun rang undang-undang yang dicadangkan itu perlu mendapat sokongan dua pertiga anggota parlimen.
Anthony yang juga Adun Rasah berkata, pada PRU-13 lalu bandar-bandar besar yang menjadi ibu negeri dikuasai sepenuhnya Pakatan Rakyat kecuali Johor Bahru dan Kangar.
Menurutnya juga DAP akan terus bersama Pakatan Rakyat bagi menggantikan kerajaan BN pada pilihan raya umum akan datang.
“Kita tidak akan layan biar pun ada kenyataan veteran Umno, Tan Sri Zainuddin Maidin supaya DAP mennyertai BN sebagai menggantikan MCA dan Gerakan. Kita berjuang bukan kerana jawatan sebaliknya mahu menggantikan kerajaan yang zalim dan korup,” ujarnya.
Sementara itu Tuan Guru Nik Abdul Aziz berharap orang ramai mendoakan kesihatannya lebih baik bagi membolehkan beliau sekali lagi dapat turut berkempen bagi menghadapi pilihan raya umum ke-14.
“Kalau mengikut sirah Nabi Muhammad saw selepas tiga bulan tidak turun wahyu, baginda akhirnya dipanggil mengadapi Ilahi. Saya tidak tahu sama ada masih hidup dalam tempoh tiga bulan, tiga tahun akan datang.
“Tuan puan pakat-pakat berdoa semoga saya masih sihat dan dapat menyumbang tenaga bagi mengahadapi pilihan raya umum akan datang,” ujarnya.
Muhammad SAW, guru umat sepanjang zaman
YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, | 17 Mei 2013 |
Antara penduduk yang berada dalam kesesatan jahiliyyah itu ialah :
Kesesatan Penduduk Semenanjung Tanah Arab.
Dahulunya (sebelum diutuskan Nabi Muhammad), penduduk Semenanjung Tanah Arab menganut agama Allah Taala yang dibawa oleh Nabi Ibrahim dan Nabi lsmail. Tetapi setelah berlalu masa yang lama, mereka menjadi sesat lalu menyembah berhala yang dipahat dan diukir oleh tangan mereka sendiri. Meskipun tiap-tiap tahun mereka mengerjakan Haji yang disunnahkan oleh Nabi Ibrahim ‘alaihis-Salam tetapi mereka melupai agama Tauhid yang sebenarnya, menyebabkan mereka mengadakan berhala yang banyak di tanah Arab (tidak sekadar di rumah ibadat dan tempat-tempat yang tertentu tetapi juga di rumah kediaman).
Terdapat banyak berhala yang terkenal dalam kalangan mereka iaitu :
1. Berhala Manat
2. Berhala Al-Lata
3. Berhala Al-Uzza
Manat, berhala yang paling awal dicipta di antara berhala-berhala mereka. Berhala ini terletak di pantai Laut Merah. Mereka memuja berhala ini, menyembelih korban di kelilingnya dan memberi hadiah kepadanya. Berhala ini paling dihormati di kalangan kaum ‘Aus dan Khazraj, sehinggakan mereka mencukur kepala untuk bertahallul Haji di sisinya.
Al-Lata, berhala ini terletak di Ta‘if dan dijaga oleh Bani Thaqif. Orang-orang Quraisy dan kabilah Arab yang lain sangat memuliakan berhala ini. Apabila tentera Islam selesai menawan kota Makkah, Rasulullah SAW telah memerintahkan Abu Sufian bin Harb menghancurkannya.
Al-Uzza. Berhala ini terletak di jalan menuju ke Iraq dan paling dimuliakan oleh orang-orang Quraisy. Mereka selalu menziarahinya kerana menyembelih korban, menamakan anak dengan namanya bahkan bersumpah dengannya dan menyebutnya ketika mereka mengerjakan tawaf di Makkah di hadapan Kaabah. Berhala ini dijaga oleh Bani Sulaim. Ketika Makkah dibebaskan oleh tentera Islam, Rasulullah SAW memerintahkan Khalid bin al-Walid meroboh dan menghancurkannya.
Dengan megahnya Khalid bin al-Walid berkata, "Wahai berhala ‘Uzza, kafirlah kamu, tiada suci bagimu, sesungguhnya aku melihat Allah (menghinamu)."
Bangsa Arab Jahiliyah juga turut menganggap ketiga-tiga berhala itu sebagai anak-anak perempuan Tuhan. Di sana Allah Taala telah menolak pembohongan mereka dengan firman-Nya :
"Apakah patut kamu (hai orang-orang Musyrikin) menganggap al-Lata al-Uzza."
"Dan Manat yang ketiga yang paling terkemudian."
"Apakah patut untuk kamu anak lelaki dan untuk Allah anak perempuan."
"Yang demikian itu tentulah suatu pembahagian yang tidak adil."
"Itu tidak lain melainkan nama-nama yang kamu dan bapa-bapa kamu sebut yang Allah tidak turunkan keterangan tentangnya (untuk menyembah). Mereka hanya menuruti sangkaan dan menurut apa yang diinginkan oleh hawa nafsu mereka, pada hal sesungguhnya telah datang kepada mereka petunjuk dari Tuhan mereka" (Surah al-Najm : ayat 19-23)
Selain itu banyak lagi berhala lain yang disembah dan dipuja oleh mereka dan berbagai-bagai nama diberikan kepada berhala-berhala itu. Mereka kadang-kadang tidaklah beriman secara mendalam kepada berhala-berhala itu. Ada pula yang melampau sehingga menganggapnya sebagai anak tuhan. Ada juga dalam kalangan mereka yang menjadikannya sebagai perantaraan seperti yang didedahkan oleh Allah Taala:
"Ingatlah! (Hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan yang suci bersih (daripada segala rupa syirik). Dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil berkata): “Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya”, – sesungguhnya Allah akan menghukum di antara mereka (dengan orang-orang yang tidak melakukan syirik) tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik)." (Surah al-Zumar : ayat 3)
Kadang-kadang, mereka secara nyata menjadikan berhala itu sekutu bagi Allah dengan menganggap bahawa Allah itu lebih tinggi, seperti yang dinyatakan oleh mereka di dalam talbiah ketika mereka mengerjakan Haji:
"Ya wahai tuhan ya, tiada sekutu bagi-Mu melainkan sekutu untuk-Mu. Engkau memilikinya dan dia tidak memiliki Engkau."
Kadang-kadang pula mereka mengingkari berhala itu dan menghinanya apabila hajat mereka tidak berhasil dan bala tidak tertolak. Begitulah pegangan sebahagian besar penduduk Semenanjung Tanah Arab. Kesimpulannya dapatlah dikatakan bahawa sebenarnya mereka itu sesat dan tidak mempunyai pegangan yang tetap dan benar.
Di samping itu ada juga dalam kalangan mereka orang-orang yang berakal dan beriman kepada Allah Taala serta menolak fahaman keberhalaan seperti Zaid bin Nufail, Umaiyah Abi al-Salat, Qis bin Sa‘idah dan lain-lain. Zaid bin Nufail pernah berkata, "Aku tinggalkan al-Lata dan al-‘Uzza semuanya. Demikianlah dilakukan oleh lelaki yang sabar. Maka tidak berhala Uzza dan juga tidak kedua anaknya menjadi agamaku. Dan aku tidak sekali-kali menziarahi berhala Bani Amru Tetapi aku menyembah Tuhan Yang Maha Pengasih agar dosaku diampun oleh Tuhan Yang Maha Pengampun."
Ada juga di kalangan mereka yang hidup semasa kedatangan Islam tetapi tidak mahu memeluk Islam. Ada juga di kalangan mereka yang dipuji oleh Rasulullah SAW dan dijamin masuk syurga iaitu Warqah bin Naufal dan Qis bin Sa‘idah.
Kesesatan Kerajaan Rom Timur (Byzantine) dan Rom Barat
Kesesatan begitu juga berlaku dijajahan takluk Rom Byzantine seperti Syam dan Mesir. Pada mulanya penduduk di sana menganut agama Nasrani, (yakni) yang berasal dari agama Tauhid yang mengikut Nabi Isa ibn Maryam. Namun, penganut-penganut agama tersebut telah meminda ajaran-ajaran Nabi Isa serta telah berpecah kepada berbagai-bagai mazhab yang dianggap sebagai agama-agama yang berlainan antara satu sama lain.
Mereka meminda agama Allah Taala menjadi agama syirik, seterusnya berlakulah penyelewengan aqidah. Kemudian diikuti pula dengan penyelewengan akhlak, politik bahkan segala aspek hidup yang lain. Akibatnya terjadilah kesengsaraan kepada manusia di dalam semua segi.
Kesesatan Bangsa Yahudi
Orang-orang Yahudi yang pernah diberi keistimewaan oleh Allah Taala dengan diutuskan Nabi Musa, Nabi Harun dan Nabi-Nabi yang lain. Di samping diturunkan Kitab Taurat yang menjadi petunjuk kepada mereka serta sebagai pertolongan membebaskan mereka daripada berterusan menjadi mangsa kezaliman dengan cara yang tidak pernah diberi kepada umat yang lain. Tetapi mereka menjadi umat yang tidak layak menjadi contoh yang baik kepada manusia kerana penyelewengan akidah dan lain-lain. Bahkan ada Nabi-nabi yang dibunuh oleh mereka.
Al-Quran mendedahkan sifat-sifat jahat mereka terhadap agama Allah Taala. Di antara firman Allah yang menyebut hal demikian ialah :
"Apakah kamu berharapkan bahawa mereka akan percaya kepadamu, padahal segolongan mereka mendengar firman Allah lalu mereka mengubahnya setelah mereka memahaminya, sedangkan mereka mengetahui." (Surah al-Baqarah : ayat 75)
"Maka kecelakaan yang besarlah kepada orang-orang yang menulis Kitab dengan tangan mereka sendiri, lalu mereka mengatakan; Ini dari Allah, (bertujuan) untuk menempah harga yang sedikit dengannya, maka kecelakaan besarlah bagi mereka kerana apa yang mereka kerjakan. Apakah setiap kali datang kepada kamu Rasul yang tidak sesuai dengan keinginan kamu lalu kamu menempelak (agama) daripada Rasul itu, kamu bohongkan dan sebahagiannya kamu bunuh?" (Surah al- Baqarah : ayat 79)
Yang tersebut di atas membuktikan bahawa agama Allah Taala seperti yang diwahyukan kepada Para Nabi sebelum Nabi Muhammad SAW telah diselewengkan, sehingga tidak mempunyai nilai yang sebenar.
Kesesatan Kerajaan Parsi
Negara Parsi, walaupun menjadi kuasa besar dunia di samping Rom serta dianggap paling maju daripada aspek kebendaan, tetapi menjadi medan kepada falsafah karut yang mengajar manusia bersifat seperti binatang. Di antaranya ialah falsafah (ajaran) “Zoroaster” yang menjadi pegangan golongan bangsawan. Ajaran tersebut mengajarkan perkahwinan sesama ahli keluarga seperti ibu, anak perempuan ataupun saudara perempuan, sehingga Yazdegerd (651M), pemerintah Parsi di pertengahan abad ke-5 berkahwin dengan puterinya sendiri.
Maharaja-maharaja Parsi pula mendakwa bahawa di dalam diri mereka mengalir darah tuhan. Oleh itu rakyat hendaklah mempersucikan dan memuja mereka seperti tuhan. Apa sahaja yang dilakukan oleh raja itu walaupun perbuatan yang jahat, hendaklah dianggap baik dan mulia. Semua rakyat dipaksa memberi ketaatan membuta tuli kepada raja, sama seperti taatkan Allah. Di Parsi juga lahirnya agama Majusi, yakni penganutnya menyembah api.
Sebenarnya rakyat Parsi sebelum ini pernah mempunyai sistem syariat dan akhlak yang menjadi pegangan, tetapi ia kemudiannya ditenggelami oleh fahaman jahiliyyah yang tebal setelah berlalunya masa yang panjang.
Kesesatan Dinasti Besar Kerajaan China
Negeri China juga ditenggelami kesesatan. Ajaran Buddha, Lotze, Confutze dan Shinto di Jepun menjadi agama yang dianut oleh penduduknya. Kesemua ajaran itu terpesong dari ajaran Tauhid yang sebenarnya, sehingga mereka beribadat dengan memuja sesama makhluk dan membawa ajaran yang tidak memenuhi fitrah manusia. Walaupun China masyhur dengan tamadunnya tetapi penduduknya tidak menganut agama Allah. Mereka tidak mendapat petunjuk yang sebenar, tidak memiliki risalah yang mampu menyelesaikan masalah manusia dalam segala aspek, dan tidak boleh menjadi contoh yang baik dalam membetulkan kehidupan manusia.
Kesesatan Kerajaan India
Di India juga mempunyai peranan yang besar di dalam pergolakan dunia. Bagaimanapun seperti yang dinyatakan oleh Syaikh Abu al Hasan 'Ali an Nadawi, India merupakan penyumbang keruntuhan akidah, masyarakat dan akhlak kepada negeri-negeri jirannya dan memainkan peranan yang besar dalam menyesatkan rantau di sebelahnya. Penduduknya yang beragama Hindu itu mempunyai keistimewaan di dalam kesesatan mereka dari segi banyaknya tuhan yang diada-adakan untuk dipuja, dari segi kebuasan hawa nafsu dan mewujudkan kasta-kasta di dalam masyarakat.
Dalam abad ke-6, menurut yang tercatit di dalam kitab Veda, jumlah tuhan-tuhan yang dicipta oleh mereka sebanyak 37 tuhan dan mereka menambahnya dari masa ke semasa apabila bertemu dengan setiap perkara dan benda yang dianggap menarik. Mereka memuja patung-patung pemimpin atau pahlawan-pahlawan yang disanjung sehinggalah kepada pemujaan binatang-binatang yang tidak berakal. Di samping itu terdapat juga adat-adat karut dan khurafat yang menjadi amalan mereka.
Kesesatan Di Pelosok Daerah Lain
Begitu juga dengan daerah-daerah lain di dunia yang mengalami keadaan yang sama. Umpamanya penduduk Asia Tengah dan Timur Jauh. Mereka menganut agama keberhalaan seperti Buddha dan sebagainya. Mereka hidup dalam keadaan liar tanpa sistem hidup yang sebenar.
Begitulah juga keadaannya di Asia Tenggara, di mana keadaan di India dan di China memberi kesan yang hebat kepada penduduknya. Kesan-kesan sejarah yang dijumpai di zaman mutakhir membuktikan tentang apa yang telah berlaku di zaman sebelum kedatangan Islam. Apa lagi di daerah lain yang tidak mempunyai asas dan tanda ketamadunan yang diterokai oleh manusia.
Zaman Jahiliyyah menjadikan seluruh dunia ini sebagai pentas menegakkan kezaliman. Peraturan di rimba menjadi amalan hidup manusia. Ajaran-ajaran yang pernah diwahyukan oleh Allah Taala kepada Para Nabi dan Rasul telah dilupai atau diselewengkan. Walaupun begitu ada segelintir manusia yang masih berpegang dengan saki-baki kebaikan yang masih tinggal. Tetapi mereka tidak boleh mengenengahkan sistem itu ke dalam masyarakat yang berkecamuk, sehingga penganutnya terpaksa ber‘uzlah ataupun dibunuh.
Itulah gambaran kebiadapan yang berlaku di ambang kelahiran Nabi akhir zaman, Nabi Muhammad SAW. Hampir keseluruhannya di dalam kesesatan dan penyelewengan. Manusia tidak mengenal Tuhan, nafsu bermaharajalela, “serigala menjadi gembala”, penjenayah menjadi hakim dan orang zalim menjadi ketua negara. Manusia menghadapi krisis nilai yang dahsyat sehingga orang-orang baik dianggap jahat dan orang jahat pula dianggap baik. Tidak ada orang yang dapat menjalankan “amar makruf dan nahi mungkar”.
Raja-raja menganggap diri mereka sebagai tuhan, sedangkan rakyat dianggap abdi. Rakyat dipaksa memberikan ketaatan mutlak kepada raja, walaupun pada zaman itu masih ramai paderi dan pendita yang dianggap “ulama” kerana mereka masih mengetahui sedikit sebanyak pusaka Nabi-nabi, tetapi kebanyakan mereka adalah penyeleweng yang menjual agama dengan harga dunia, pangkat dan kedudukan. Mereka melakukan rasuah dan memakan harta seperti yang didedahkan oleh Allah Taala di dalam al Quran. Firman-Nya yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama (Yahudi dan Nasrani) memakan harta orang ramai dengan cara yang salah, dan mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah (agama Islam). Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya." (Surah at-Taubah : ayat 34)
Kesimpulannya, manusia berada dalam keadaan membunuh dan merosak diri sendiri. Mereka lupa akan Tuhan yang menciptakannya. Mereka hilang perhitungan dan nilai kemanusiaan, mereka tidak memikirkan langsung tentang Al-Din yang sebenar dan tentang akhirat. Di sana telah berlaku kerosakan di seluruh pelosok bumi. Benarlah firman Allah Taala:
"Telah zahirlah kerosakan di daratan dan lautan disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari akibat perbuatan mereka, supaya mereka kembali ke jalan yang benar." (Surah al-Rum : ayat 41)
Tiada penyelamat melainkan dari Tuhan Pencipta Alam, Tuhan Yang Maha Mengetahui segala sesuatu. Tuhan yang mengutuskan Nabi Muhammad sebagai cahaya kepada zamannya. Maka kelahiran Nabi Muhammad adalah tepat dengan tujuan tersebut. Ajaran yang dibawa oleh Baginda adalah memenuhi tuntutan manusia sebagai guru umat akhir zaman.
http://www.tarbawi.my
Mapim syor kembalikan Kementerian Pendidikan
Harakahdaily, | 17 Mei 2013 |
KUALA LUMPUR:
Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) menggesa kerajaan
segera tukar nama Kementerian Pelajaran kepada Kementerian Pendidikan.
Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid (gambar) berkata, jika benar kerajaan jujur untuk memperbaiki dan melaksnakan falsafah pendidikan negara, maka ia harus kembali mengguna nama Kementerian Pendidikan.
“Kami berpendapat sangat besar ertinya makna pendidikan diguna kerana ia menepati maksud sebenar pembinaan insan dalam proses pendidikan.
“Ia membawa maksud yang tepat mengenai matlamat dan proses pengajaran dan pembelajaran yang ada dalam istilah pendidikan itu sendiri,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.
Baginya, soal gabungan dua kementeriaan yang berkaitan dengan pengajian di sekolah dan institusi pengajian tinggi ia hanya persoalan pentadbiran.
Beliau berkata, sebenarnya sememangpun di kebanyakan negara di dunia hanya ada satu Kementerian Pendidikan.
Tambahnya, sementara sektor pendidikan merupakan sektor yang melibatkan seluruh rakyat Malaysia, maka konsep dan nama institusi dan agensi yang mengendalikannya perlu betul dan tepat.
Menurutnya, lebih dari hanya soal pentadbiran, apa yang lebih besar yang perlu diberi perhatian ialah matlamat yang hendak dicapai iaitu mendidik pelajar dengan proses pendidikan yang tepat sehingga menjadi insan yang baik.
“Kami merasa kesal nama Kementerian Pendidikan telah ditukar kepada Kementerian Pelajaran sebelum ini pada tahun 2004. Walhal ketika Kementerian Pelajaran ditukar kepada Kementerian Pendidikan, ia dibahas, diseminarkan dan didalami secara terperinci oleh pelbagai pemikir, ahli intelektual serta tokoh pendidikan negara,” katanya lagi.
Kini, katanya dengan gabungan kembali pengurusan pendidikan di peringkat sekolah dan peringkat pendidikan tinggi, maka adalah wajar dikembali semula istilah Kementerian Pendidikan kerana ini melambangkan konsep asas yang sangat penting.
Lim Guan Eng merasmikan program di Komtar malam tadi.
GEORGETOWN: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengecam keras Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kerana mengeluarkan kenyataan sesiapa yang enggan menerima sistem pilihanraya Malaysia agar meninggalkan negara ini dan berhijrah ke negara yang menjalankan pilihanraya mengikut kaedah yang digemari.
Kenyataan itu tambahnya, amat rasis dan tidak sewajarnya keluar daripada mulut seorang menteri yang baru dilantik sebagai Menteri Dalam Negeri.
"Baru semalam dilantik sebagai Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi telah bertindak di luar batasan. Kenyataan itu bagaikan kebudak-budakan.
“Sebagai menteri yang baru dilantik harus bersikap matang tidak melukai hati masyarakat Cina terutamanya yang juga merupakan rakyat sah di Malaysia," ujarnya semasa merasmikan program Fakta Sebenar Pakatan Rakyat Menang Undi Popular PRU13 di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) malam tadi.
Justeru, Lim yang juga Setiausaha Agung DAP mempersoalkan siapa rasis sebenarnya, adakah masyarakat Cina yang dikatakan membawa 'tsunami Cina' atau kepimpinan BN.
Kebangkitan rakyat pada PRU13 baru- baru ini, ujarnya bukan tsunami Cina tetapi satu gelombang rakyat yang menuntut sistem PRU agar lebih telus, adil dan tidak menipu.
"Bila berlaku kebangkitan rakyat khususnya orang Cina, kenapa kepimpinan BN naik angin seolah takutkan bayang-bayang. Maka, sebab itu selepas sahaja Pakatan Rakyat mencapai peningkatan politik mereka terus tabur berbagai kenyataan berbaur perkauman," jelasnya.
Turut menjadi ahli panel pada majlis itu ialah Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Serdang, Dr Ong Kian Meng dan mantan Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad manakala pengerusi Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil khir Johari.
Gandingan muka lama dan baru mewarnai komposisi kabinet yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri. Dengan 24 kementerian, 30 menteri dan 27 timbalan menteri, cabaran pastinya terpikul di bahu para menteri untuk meneruskan agenda transformasi dan melaksanakan janji-janji pilihanraya, dalam situasi keupayaan ekonomi dan kewangan kerajaan yang terbatas.
Kerajaan minoriti, kabinet besar
Saiz kabinet yang besar di Malaysia tidak dapat dielakkan bagi memenangkan hati semua parti komponen dalam Barisan Nasional, walaupun ia menambahkan beban kos operasi kerajaan, di samping mengurangkan efisiensi dan mutu perkhidmatan kerajaan yang penuh birokrasi.
Sebagai perbandingan, jumlah menteri di Malaysia hampir menyamai jumlah menteri di India (33 orang), namun menteri-menteri di India mentadbir lebih 1 bilion penduduk (30 kali ganda rakyat Malaysia) dengan keluasan 3.3 juta km² (10 kaliganda keluasan Malaysia). Manakala di England (22 menteri) dan Australia (23 menteri), jumlah menteri adalah lebih rendah berbanding jumlah kementerian, namun di Malaysia, jumlah menteri (30 orang) dan timbalan menteri (27 orang) adalah lebih tinggi daripada jumlah kementerian (24 buah), ditambah pula dengan pelbagai jabatan, agensi, suruhanjaya dan jawatankuasa dengan 1001 bidang kuasa yang bertindanan.
Berbekalkan ketidakseimbangan jumlah kerusi (BN 133, PR 89) dan undi (BN 48%, PR 52%), agenda transformasi Perdana Menteri dan dasar ‘tidak popular’ seperti pengurangan subsidi dan cukai GST terpaksa berhadapan dengan pertimbangan populis untuk meraih sokongan dan survival politik, dalam keadaan kewangan kerajaan yang tidak fleksibel, dengan bebanan hutang menghampiri paras 55% kepada KDNK, kadar defisit sekitar 4%-5% dan paras inflasi yang dijangka akan terus meningkat.
CEO dan CFO, orang yang sama
Pengumuman yang dibuat Perdana Menteri ternyata tidak menepati harapan beberapa penganalisis ekonomi untuk melihat berlaku pemisahan kuasa di antara Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Format penjawatan Perdana Menteri yang turut memegang portfolio Menteri Kewangan mula dipraktikkan oleh Tun Dr Mahathir pada tahun 1998, diteruskan oleh Tun Abdullah dan disambung oleh Perdana Menteri sekarang.
Untuk rekod, Malaysia telah mengalami defisit fiskal (kerajaan berbelanja melebihi pendapatan) selama 16 tahun berturut-turut sejak tahun 1998, di mana dalam tempoh yang sama, format penjawatan ini digunapakai. Negara sangat memerlukan budaya ‘semak dan imbang’ (check and balance), bukannya budaya ‘cek tanpa baki’(cheque no balance) di peringkat tertinggi membuat keputusan dan dasar fiskal negara yang disuburkan oleh sistem urustadbir yang tidak telus, akibat kuasa yang diberi pada orang yang sama untuk memegang jawatan CEO (ketua pegawai eksekutif) dan CFO (ketua pegawai kewangan) dalam kerajaan. Hatta di peringkat persatuan, kelab dan masjid, seorang pengerusi tidak boleh memegang jawatan bendahari bagi mengelakkan berlaku salahguna kuasa dan pecah amanah di dalam sesebuah organisasi.
Dalam lanskap ekonomi dunia dan serantau yang mencabar, Menteri Kewangan wajar bertegas dan memberikan tumpuan untuk memulihkan ekonomi negara, khususnya untuk menjana sumber pendapatan baru (mengurangkan kebergantungan sumber petroleum 40%), berdisiplin dalam berbelanja untuk mengurangkan kadar defisit (di samping menunaikan janji pilihanraya dengan anggaran kos RM12.5 bilion), mengawal kadar hutang dan jaminan liabiliti kerajaan yang sudah melepasi paras 60% KDNK (projek MRT, transaksi bon dan simpanan 1MDB di luar negara, timbal-balik pembiayaan politik), mengukuhkan nilai integriti dan urustadbir di semua peringkat masyarakat (tender terbuka, banteras rasuah), serta meningkatkan keyakinan pelabur dan mengawal kebanjiran keluar (brain drain) profesional tempatan untuk memacu ekonomi negara secara mampan.
Mesej saya kepada semua jemaah menteri; “Ini masa tunaikan janji, rakyat akan memerhati dan menanti”.
Penulis adalah Pengarah Kajian Polisi, Dewan Pemuda PAS Malaysia.
Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid (gambar) berkata, jika benar kerajaan jujur untuk memperbaiki dan melaksnakan falsafah pendidikan negara, maka ia harus kembali mengguna nama Kementerian Pendidikan.
“Kami berpendapat sangat besar ertinya makna pendidikan diguna kerana ia menepati maksud sebenar pembinaan insan dalam proses pendidikan.
“Ia membawa maksud yang tepat mengenai matlamat dan proses pengajaran dan pembelajaran yang ada dalam istilah pendidikan itu sendiri,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.
Baginya, soal gabungan dua kementeriaan yang berkaitan dengan pengajian di sekolah dan institusi pengajian tinggi ia hanya persoalan pentadbiran.
Beliau berkata, sebenarnya sememangpun di kebanyakan negara di dunia hanya ada satu Kementerian Pendidikan.
Tambahnya, sementara sektor pendidikan merupakan sektor yang melibatkan seluruh rakyat Malaysia, maka konsep dan nama institusi dan agensi yang mengendalikannya perlu betul dan tepat.
Menurutnya, lebih dari hanya soal pentadbiran, apa yang lebih besar yang perlu diberi perhatian ialah matlamat yang hendak dicapai iaitu mendidik pelajar dengan proses pendidikan yang tepat sehingga menjadi insan yang baik.
“Kami merasa kesal nama Kementerian Pendidikan telah ditukar kepada Kementerian Pelajaran sebelum ini pada tahun 2004. Walhal ketika Kementerian Pelajaran ditukar kepada Kementerian Pendidikan, ia dibahas, diseminarkan dan didalami secara terperinci oleh pelbagai pemikir, ahli intelektual serta tokoh pendidikan negara,” katanya lagi.
Kini, katanya dengan gabungan kembali pengurusan pendidikan di peringkat sekolah dan peringkat pendidikan tinggi, maka adalah wajar dikembali semula istilah Kementerian Pendidikan kerana ini melambangkan konsep asas yang sangat penting.
Zahid jangan lukai hati masyarakat Cina
Mohd Sabri Said, | 17 Mei 2013 |
Lim Guan Eng merasmikan program di Komtar malam tadi.
GEORGETOWN: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengecam keras Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kerana mengeluarkan kenyataan sesiapa yang enggan menerima sistem pilihanraya Malaysia agar meninggalkan negara ini dan berhijrah ke negara yang menjalankan pilihanraya mengikut kaedah yang digemari.
Kenyataan itu tambahnya, amat rasis dan tidak sewajarnya keluar daripada mulut seorang menteri yang baru dilantik sebagai Menteri Dalam Negeri.
"Baru semalam dilantik sebagai Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi telah bertindak di luar batasan. Kenyataan itu bagaikan kebudak-budakan.
“Sebagai menteri yang baru dilantik harus bersikap matang tidak melukai hati masyarakat Cina terutamanya yang juga merupakan rakyat sah di Malaysia," ujarnya semasa merasmikan program Fakta Sebenar Pakatan Rakyat Menang Undi Popular PRU13 di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) malam tadi.
Justeru, Lim yang juga Setiausaha Agung DAP mempersoalkan siapa rasis sebenarnya, adakah masyarakat Cina yang dikatakan membawa 'tsunami Cina' atau kepimpinan BN.
Kebangkitan rakyat pada PRU13 baru- baru ini, ujarnya bukan tsunami Cina tetapi satu gelombang rakyat yang menuntut sistem PRU agar lebih telus, adil dan tidak menipu.
"Bila berlaku kebangkitan rakyat khususnya orang Cina, kenapa kepimpinan BN naik angin seolah takutkan bayang-bayang. Maka, sebab itu selepas sahaja Pakatan Rakyat mencapai peningkatan politik mereka terus tabur berbagai kenyataan berbaur perkauman," jelasnya.
Turut menjadi ahli panel pada majlis itu ialah Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Serdang, Dr Ong Kian Meng dan mantan Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad manakala pengerusi Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil khir Johari.
Sedarlah Zahid, elaun kamu daripada rakyat
Harakahdaily, | 17 Mei 2013 |
KUALA LUMPUR: Angkatan
Muda Keadilan (AMK) Selangor mengecam kenyataan Menteri Dalam Negeri,
Datuk Seri Zahid Hamidi sebagai biadap, dan tidak seharusnya seorang
Menteri yang dilantik bagi memberi khidmat untuk seluruh rakyat Malaysia
bersikap angkuh, dan membuat kenyataan seperti seolah-olah dirinya dan
parti yang diwakilinya adalah tuan besar dalam negara ini.
“Zahid Hamidi harus sedar elaun sebagai Ahli Dewan Rakyat dan Menteri, terhasil dari cukai yang dikutip ke atas rakyat dan wajarlah beliau tidak angkuh dan sombong,” ujar Ketuanya, Azmizam Zaman Huri (gambar) dalam satu kenyataan.
Justeru, katanya AMK Selangor menyifatkan kenyataan Zahid yang menggesa golongan yang enggan menerima sistem pilihan raya Malaysia agar meninggalkan negara ini dan berhijrah ke negara yang menjalankan pilihan raya mengikut kaedah yang digemari sebagai angkuh, bodoh sombong dan menggambarkan ketakutan Barisan Nasional menghadapi gelombang rakyat.
AMK Selangor, tambahnya melihat kenyataan itu juga menggambarkan Zahid Hamidi sebagai tidak bersedia untuk memikul amanah selaku Menteri Dalam Negeri, dan Najib Razak meletakkan beliau di posisi itu sebagai kambing hitam untuk menghadapi kemarahan rakyat yang jelas bangkit bagi menolak keputusan PRU13 yang penuh mencurigakan.
Sepatutnya, kata beliau sebagai Menteri Dalam Negeri yang baru dilantik, Zahid Hamidi harus segera mengambil langkah yang neutral dan memberikan kerjasama erat bagi memberi ruang kepada sebarang proses bantahan, selagi mana ianya tidak melanggar undang-undang dan tidak mendatangkan kekacauan.
Menruutnya lagi, rakyat bangkit untuk protes dan bersuara secara aman, mengikut prosedur perhimpunan yang betul serta saluran media yang betul.
“Rakyat juga, mendukung keputusan Pakatan Rakyat untuk memfailkan petisyen ke atas sekurang-kurangnya 27 Parlimen yang disyaki terlibat dengan kesalahan pilihanraya serta keputusan yang meragukan.
“Zahid Hamidi mesti berlapang dada dan membuka ruang bersuara untuk rakyat,” ujarnya yang juga Naib Ketua AMK Malaysia.
“Zahid Hamidi harus sedar elaun sebagai Ahli Dewan Rakyat dan Menteri, terhasil dari cukai yang dikutip ke atas rakyat dan wajarlah beliau tidak angkuh dan sombong,” ujar Ketuanya, Azmizam Zaman Huri (gambar) dalam satu kenyataan.
Justeru, katanya AMK Selangor menyifatkan kenyataan Zahid yang menggesa golongan yang enggan menerima sistem pilihan raya Malaysia agar meninggalkan negara ini dan berhijrah ke negara yang menjalankan pilihan raya mengikut kaedah yang digemari sebagai angkuh, bodoh sombong dan menggambarkan ketakutan Barisan Nasional menghadapi gelombang rakyat.
AMK Selangor, tambahnya melihat kenyataan itu juga menggambarkan Zahid Hamidi sebagai tidak bersedia untuk memikul amanah selaku Menteri Dalam Negeri, dan Najib Razak meletakkan beliau di posisi itu sebagai kambing hitam untuk menghadapi kemarahan rakyat yang jelas bangkit bagi menolak keputusan PRU13 yang penuh mencurigakan.
Sepatutnya, kata beliau sebagai Menteri Dalam Negeri yang baru dilantik, Zahid Hamidi harus segera mengambil langkah yang neutral dan memberikan kerjasama erat bagi memberi ruang kepada sebarang proses bantahan, selagi mana ianya tidak melanggar undang-undang dan tidak mendatangkan kekacauan.
Menruutnya lagi, rakyat bangkit untuk protes dan bersuara secara aman, mengikut prosedur perhimpunan yang betul serta saluran media yang betul.
“Rakyat juga, mendukung keputusan Pakatan Rakyat untuk memfailkan petisyen ke atas sekurang-kurangnya 27 Parlimen yang disyaki terlibat dengan kesalahan pilihanraya serta keputusan yang meragukan.
“Zahid Hamidi mesti berlapang dada dan membuka ruang bersuara untuk rakyat,” ujarnya yang juga Naib Ketua AMK Malaysia.
Kabinet 2013, rakyat diutamakan?
Syahir Sulaiman, | 17 Mei 2013 |
Gandingan muka lama dan baru mewarnai komposisi kabinet yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri. Dengan 24 kementerian, 30 menteri dan 27 timbalan menteri, cabaran pastinya terpikul di bahu para menteri untuk meneruskan agenda transformasi dan melaksanakan janji-janji pilihanraya, dalam situasi keupayaan ekonomi dan kewangan kerajaan yang terbatas.
Kerajaan minoriti, kabinet besar
Saiz kabinet yang besar di Malaysia tidak dapat dielakkan bagi memenangkan hati semua parti komponen dalam Barisan Nasional, walaupun ia menambahkan beban kos operasi kerajaan, di samping mengurangkan efisiensi dan mutu perkhidmatan kerajaan yang penuh birokrasi.
Sebagai perbandingan, jumlah menteri di Malaysia hampir menyamai jumlah menteri di India (33 orang), namun menteri-menteri di India mentadbir lebih 1 bilion penduduk (30 kali ganda rakyat Malaysia) dengan keluasan 3.3 juta km² (10 kaliganda keluasan Malaysia). Manakala di England (22 menteri) dan Australia (23 menteri), jumlah menteri adalah lebih rendah berbanding jumlah kementerian, namun di Malaysia, jumlah menteri (30 orang) dan timbalan menteri (27 orang) adalah lebih tinggi daripada jumlah kementerian (24 buah), ditambah pula dengan pelbagai jabatan, agensi, suruhanjaya dan jawatankuasa dengan 1001 bidang kuasa yang bertindanan.
Berbekalkan ketidakseimbangan jumlah kerusi (BN 133, PR 89) dan undi (BN 48%, PR 52%), agenda transformasi Perdana Menteri dan dasar ‘tidak popular’ seperti pengurangan subsidi dan cukai GST terpaksa berhadapan dengan pertimbangan populis untuk meraih sokongan dan survival politik, dalam keadaan kewangan kerajaan yang tidak fleksibel, dengan bebanan hutang menghampiri paras 55% kepada KDNK, kadar defisit sekitar 4%-5% dan paras inflasi yang dijangka akan terus meningkat.
CEO dan CFO, orang yang sama
Pengumuman yang dibuat Perdana Menteri ternyata tidak menepati harapan beberapa penganalisis ekonomi untuk melihat berlaku pemisahan kuasa di antara Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Format penjawatan Perdana Menteri yang turut memegang portfolio Menteri Kewangan mula dipraktikkan oleh Tun Dr Mahathir pada tahun 1998, diteruskan oleh Tun Abdullah dan disambung oleh Perdana Menteri sekarang.
Untuk rekod, Malaysia telah mengalami defisit fiskal (kerajaan berbelanja melebihi pendapatan) selama 16 tahun berturut-turut sejak tahun 1998, di mana dalam tempoh yang sama, format penjawatan ini digunapakai. Negara sangat memerlukan budaya ‘semak dan imbang’ (check and balance), bukannya budaya ‘cek tanpa baki’(cheque no balance) di peringkat tertinggi membuat keputusan dan dasar fiskal negara yang disuburkan oleh sistem urustadbir yang tidak telus, akibat kuasa yang diberi pada orang yang sama untuk memegang jawatan CEO (ketua pegawai eksekutif) dan CFO (ketua pegawai kewangan) dalam kerajaan. Hatta di peringkat persatuan, kelab dan masjid, seorang pengerusi tidak boleh memegang jawatan bendahari bagi mengelakkan berlaku salahguna kuasa dan pecah amanah di dalam sesebuah organisasi.
Dalam lanskap ekonomi dunia dan serantau yang mencabar, Menteri Kewangan wajar bertegas dan memberikan tumpuan untuk memulihkan ekonomi negara, khususnya untuk menjana sumber pendapatan baru (mengurangkan kebergantungan sumber petroleum 40%), berdisiplin dalam berbelanja untuk mengurangkan kadar defisit (di samping menunaikan janji pilihanraya dengan anggaran kos RM12.5 bilion), mengawal kadar hutang dan jaminan liabiliti kerajaan yang sudah melepasi paras 60% KDNK (projek MRT, transaksi bon dan simpanan 1MDB di luar negara, timbal-balik pembiayaan politik), mengukuhkan nilai integriti dan urustadbir di semua peringkat masyarakat (tender terbuka, banteras rasuah), serta meningkatkan keyakinan pelabur dan mengawal kebanjiran keluar (brain drain) profesional tempatan untuk memacu ekonomi negara secara mampan.
Mesej saya kepada semua jemaah menteri; “Ini masa tunaikan janji, rakyat akan memerhati dan menanti”.
Penulis adalah Pengarah Kajian Polisi, Dewan Pemuda PAS Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan