Khamis, 16 Mei 2013

SOMBONGNYA...SOMBONG PAKAIAN ALLAH BUKAN PAKAIAN MAKHLUK

Kabinet paling tidak menarik sepanjang 56 tahun

Harakahdaily, 16 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Barisan Kabinet yang diumumkan Datuk Seri Najib Razak semalam adalah yang paling tidak menarik jika dibandingkan dengan semua Perdana Menteri Malaysia sepanjang 56 tahun sejarah negara.

Malah, kata Lim Kit Siang, ia telah menyerlahkan perbezaan besar antara Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional di dalam Pilihan Raya Umum ke-13 baru-baru ini.

Ini, ujarnya kerana Pakatan Rakyat menjunjung harapan dan visi politik baru untuk Malaysia manakala Barisan Nasional mewakili politik tua, lelah dan politik kaum, ketakutan, korupsi, salahguna kuasa dan ketidakadilan.

Katanya, ketidakadilan di dalam keputusan PRU13 dan persoalan buat pertama kalinya di dalam sejarah Malaysia berkenaan legitimasi Perdana Menteri telah melahirkan secara spontan gerakan kesedaran politik “hitam” di dalam negara.

Ini, tambahnya  seperti yang disaksikan pada 30,000 orang di perhimpunan “Black 505” di Ulu Tiram, Johor Bahru malam semalam, diikuti dengan kehadiran besar di satu lagi perhimpunan “Black 505” di Kelana Jaya, Pulau Pinang, Ipoh dan Kuantan yang mendapat sokongan daripada rakyat Malaysia berbilang kaum, agama dan kawasan melihatkan kekuatan generasi muda Malaysia yang sehingga sekarang begitu sedih dengan politik dan perkembangan politik negara.

Penasihat DAP itu berkata, rakyat Malaysia terutamanya orang muda tidak mengira kaum, agama dan jantina, marah dengan ketidakadilan sistem demokrasi dan pilihan raya menyatakan pendirian terhadap kekecewaan dan kemarahan pada keputusan PRU13 juga terhadap legitimasi Najib sebagai Perdana Menteri, memandangkan mereka rasa dirompak hak asasi demokrasi mereka untuk menentukan masa depan politik negara.

Pertama, katanya majoriti 51 peratus undi popular menyokong Pakatan Rakyat dan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri Malaysia, sementara Najib dan Barisan Nasional Berjaya mendapat hanya 47% undi popular.

“Kedua, sekiranya PRU13 bersih, bebas dan adil, undi popular Pakatan Rakyat dan Anwar tentu telah melebihi daripada 60 peratus malah mencecah lebih 65%, juga memenangi majoriti daripada 222 kerusi parlimen di dalam negara,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah dalam satu kenyataan.

Ketiga, tambah Lim Kabinet yang diumumkan oleh Najib semalam telah menambah lagi ketidakabsahan beliau sebagai Perdana Menteri selepas PRU13.

“Ia bukanlah Kabinet untuk semua rakyat Malaysia, kerana sasarannya ialah bagi memastikan Najib dapat berjaya dalam perebutan kuasa di dalam Umno hujung tahun ini ketika pemilihan parti Umno,” katanya lagi.

 


Saiful Bukhari bertemu jodoh personaliti TV3

Pengadu dalam kes Liwat II, Saiful Bukhari Azlan akhirnya bertemu jodoh dan akan melangsungkan perkahwinan pada 25 Mei ini.

Saiful akan berkahwin dengan seorang personaliti TV3 yang pernah bertugas di meja jenayah dan politik, Nik Suryani Megat Deraman.

"Mereka berkenalan selepas perbicaraan kes itu selesai. Hubungan mereka berputik apabila Saiful Bukhari sendiri menegur dan berkenalan dengan Nik Suryani di sebuah restoran," kata sumber TV3.

Majlis pada 25 Mei itu juga direncanakan berlangsung di kampung Nik Suryani di Terengganu.

Nik Suryani ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan walimatus urus itu tetapi enggan mengulasnya buat masa ini.
Zahid: Berhijrah jika tidak mahu terima sistem p'raya
6:05PM Mei 16 2013
Naib presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyeru golongan yang enggan menerima sistem pilihan raya Malaysia agar meninggalkan negara ini dan berhijrah ke negara yang menjalankan pilihan raya mengikut kaedah yang digemari.

Beliau yang baru dilantik mengetuai kementerian dalam negeri mensasarkan perkara itu kepada golongan pengikut parti politik yang berpakaian serba hitam dalam kempen bagi membantah keputusan pilihan raya umum ke-13.

“Pemimpin-pemimpin parti pembangkang khususnya PKR dan DAP telah mengelirukan anak-anak muda Cina dan para pengikut yang buta politik untuk berpakaian serba hitam sebagai tanda protes terhadap keputusan PRU-13 yang dianggap memihak kepada mereka mengikut undi popular,” katanya.

NONEJika golongan ini mahu menerima pakai list system atau single transferable vote seperti mana yang digunakan oleh negara-negara republik, sepatutnya mereka berhijrah ke negara-negara berkenaan untuk mempraktikkan kepercayaan politik mereka,” katanya dalam tulisan di akhbar Utusan Malaysia.

Tambahnya, Malaysia tidak mengiktiraf undi popular tetapi majoriti mudah seperti yang diamalkan dalam sistem Westminster.

Pakatan Rakyat berjaya meraih undi popular sebanyak 51.78 peratus berbanding dengan pencapaian BN sebanyak 48.22 peratus.

Ahmad Zahid berkata golongan penyokong tersebut sepatutnya menerima sistem  politik dan pembentukan kerajaan seperti diperuntukkan dalam perlembagaan, sekiranya mereka benar-benar setia kepada negara ini.

“Mereka juga hendaklah mengakui hakikat kekalahan dan penolakan rakyat se bagaimana yang terdapat dalam sistem first past the post yang terpakai buat sekian lama di negara ini.

“Perhimpunan haram yang dianjurkan secara road show hanya merupakan escapism untuk lari daripada menerima hakikat kegagalan pembangkang untuk menguasai Putrajaya,” katanya.

 

 INFO DAN GEMPAK : Keajaiban ke 8 dunia !
Posted on Thursday, May 16 @ 17:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: tokpepijat

"
FAKTA TENTANG PM Najib
- Mempunyai "kuasa" untuk bangkitkan "hantu dari kubur" untuk mengundi pada PRU 13.
- Mempunyai pengundi dwi negara seperti Bangladesh,Indonesia,Mynmar dan Nepal.
- Mempunyai 70% dari 1.4 juta pengikut twitter palsu.
- Menjadi PM hasil menang PRU 13 pertolongan dari kerusi-kerusi bukan daripada manusia

Hebat kan ! 

INFO DAN GEMPAK : Keajaiban ke 8 dunia !


'BN kalah di kawasan utamakan demokrasi'

Pilihan raya pada 5 Mei lalu merupakan "pilihan raya umum peralihan", dengan fenomena pertambahan pengundi berharap untuk demokrasi yang lebih baik, kata anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Saifuddin Abdullah.

Aspirasi pengundi ini, yang mewakili separuh daripada daftar pemilih, termasuk untuk menyelesaikan isu berkaitan ketelusan, rasuah, keadilan dan pilihan raya yang bersih.

NONEManakala sebelah lagi pihak, menurut Saifuddin (kanan), mengutamakan pembangunan, seperti pembinaan sekolah dan jalan raya baru.

Justeru katanya, jika BN kalah bermakna pengundi secara umumnya memberikan keutamaan kepada pembangunan berbanding isu-isu demokrasi dan sebaliknya.

Saifuddin berkata demikian dalam forum anjuran gabungan proreformasi sistem pilihan raya BERSIH di Petaling Jaya malam tadi yang membariskan muka-muka yang kalah dalam pilihan raya umum ke-13.

Saifuddin ssebagai penyandang anggota Parlimen Temerloh sebelum ini kalah di tangan Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan.
HUKUM ALLAH SEPERTI HUDUD TAK CAKAP...ADAKAH IA TAK BENARKAH

Mohd Noor: Apa yang benar, itulah yang saya cakap

Bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Noor Abdullah berkata adalah tidak wajar beliau dilabel sebagai rasis kerana beliau perlu diberi ruang untuk menerangkan sesuatu isu berdasarkan Perlembagaan Persekutuan.

"Orang politik melihat sesuatu kenyataan itu daripada pandangan kaca mata sempit, saya hendak terangkan sesuatu menurut Perlembagaan patutnya diberi ruang untuk rakyat mendengar, bukannya ditutup dengan mengatakan saya rasis, Datuk Mohd Noor Klu Klux Klan, Datuk Mohd Noor itu Hitler.

"Janganlah macam itu, bagi ruang untuk saya terangkan apakah parameter di dalam Perlembagaan yang menjamin rakyat hidup dalam aman damai," katanya yang muncul sebagai tetamu dalam rancangan bual bicara Helo Malaysia terbitan Bernama TV di saluran 502 Astro.

Rancangan satu jam yang mengupas tajuk 'Memperkasakan Perlembagaan' itu turut mengundang Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM) Datuk Zainul Rijal dan diwawancarakan perantara Dahlan Maamor.

Mohd Noor dikritik banyak pihak terutamanya pembangkang apabila mengeluarkan kenyataan yang dikatakan berunsur hasutan berhubung sekolah vernakular pada satu forum bertajuk 'Wacana Post-Mortem PRU13: Bicara Kepimpinan dan Survival Ummah' anjuran Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), baru-baru ini.

Mohd Noor berkata Perkara 152 menyatakan bahawa Perlembagaan hanya mengiktiraf satu bahasa iaitu Bahasa Malaysia untuk satu Malaysia dan bagi urusan rasmi.

"Cuma kelonggarannya ialah sesiapa sahaja di negara ini hendak belajar bahasa ibundanya sama ada Bahasa Cina, Bahasa Jepun, Bahasa Tamil belajarlah, tetapi belajar sendiri, jadi Sekolah Cina dan India swasta itu hak yang tidak boleh dihapuskan," katanya.

"(Jika) Sekolah Kebangsaan (SK) untuk orang Melayu, SJKC untuk orang Cina, SJKT untuk orang India, bila masa anak cucu cicit kita belajar dalam kelas yang sama, makan di satu kantin, bila? Tidak ada langsung ruang untuk itu," katanya.

Beliau berkata istilah yang lebih tepat ialah mencorakkan SJK kepada sekolah kerajaan seperti 'Government English School' pada zaman dahulu di mana para pelajar berpeluang mempelajari pelbagai bahasa.

"Di sana nanti kita adakan mata pelajaran Bahasa Inggeris yang wajib dipelajari kerana ia bahasa antarabangsa, Bahasa Malaysia wajib dipelajari kerana ia menjadi bahasa yang menyatu-padukan rakyat Malaysia.

"Selepas itu, kita galakkan pelajar-pelajar kita belajar Bahasa Arab kerana orang Melayu beragama Islam, pada masa sama galakkan semua orang Malaysia belajar Bahasa Cina dan Bahasa Tamil kerana kedua-dua bahasa ini bahasa ekonomi dunia, bukankah cantik macam itu," katanya.

Mohd Noor berkata sekiranya rakyat Malaysia memahami Perlembagaan, ia akan dapat mengelak daripada berlaku pergeresan sesama masyarakat.

"Malangnya, orang yang tidak faham Perlembagaan, mereka interpret Perlembagaan itu mengikut kepentingan dan hala tuju politik masing-masing, dan yang menanggung akibat buruknya adalah masyarakat yang terikut-ikut," katanya.

Beliau yang fasih berbahasa Tamil turut menyampaikan pesanan kepada Presiden MIC Datuk Seri G Palanivel dalam Bahasa Tamil bahawa beliau bercakap benar dan hanya menyatakan apa yang terkandung di dalam Perlembagaan.

"Maksudnya saya bukan orang politik yang bercakap mengenai politik, saya tidak diupah dan tidak bercakap bagi mana-mana pihak, apa yang benar itulah yang saya cakap.

"Tetapi di dalam budaya India kalau saya cakap begitu maknanya ada yang tidak benar, jadi saya tidak cakap yang bohong, apa yang saya kata hari ini kalau ada terkecil hati, saya hanya nyatakan apa yang terkandung dalam Perlembagaan, tidak ada tokok tambah," katanya.

Sementara itu, Zainul berkata kenyataan yang dikeluarkan oleh Mohd Noor tidak bersifat rasis dan bukan menghasut atau mencetuskan ketegangan kerana ia berdasarkan kepada Perlembagaan itu sendiri.

"Apa yang dikatakan berdasarkan peruntukan, terpulang kepada penerimaan kita, kalau hendak tapis sesuatu itu berdasarkan tapisan politik, kita akan cari alasan tertentu bagi justifikasikan pandangan parti-parti tertentu.

"Tetapi, kalau tapisan kita berdasarkan tapisan Perlembagaan dan perundangan, saya tidak nampak ia satu masalah besar, apa yang dikatakan Datuk Mohd Noor saya tidak nampak apa-apa perkara pun yang melanggar Perlembagaan," katanya.

Beliau berkata tiada peruntukan secara spesifik mengenai SJK di dalam Perlembagaan, tetapi di dalam Seksyen 28 Akta Pendidikan 1996, menyatakan bahawa menteri boleh mewujudkan SJK dan SK.

"Apa kata perkasakan SK kita, berikan guru-guru yang terbaik di SK, tingkatkan kemudahannya, sudah pasti ia akan menarik minat bangsa-bangsa selain Melayu untuk menghantar anak-anak mereka ke SK," katanya.

- Bernama

Pemuda MIC: Dari Wayta, baik IPF
7:59PM Mei 16 2013
Pemuda MIC menyatakan kekecewaannya berhubung pelantikan pemimpin Hindraf P Waythamoorthy sebagai timbalan menteri dalam kabinet baru perdana menteri.

"Dengan melantik seseorang yang mencemarkan imej negara... (perkara ini) akan melemahkan komponen parti seperti MIC dan wakil India dalam BN.

"Perdana menteri hatta boleh menimbangkan daripada Barisan Progresif India (IPF) - yang setia kepada BN sejak 25 tahun lalu - untuk kedudukan kanan dalam kerajaan.

"Saya kuat rasakan terdapat banyak pilihan lebih baik dalam BN daripada Waythamoorty," kata Ketua Pemuda MIC T Mohan dalam kenyataan media hari ini.
Pua: Low mesti jadi 'polis jahat' dalam k'jaan Najib
3:52PM Mei 16 2013
Ahli Parlimen (MP) Petaling Jaya Utara, Tony Pua mahu menteri baru di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low berperanan sebagai "polis jahat" dalam pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Pua berkata, Pakatan Rakyat akan memberi sokongan sepenuhnya kepada Low dalam melaksanakan segala langkah yang perlu untuk memastikan kerajaan yang bersih, telus dan berdaya saing.

NONE"Malah, Low mampu untuk menjadi 'polis jahat' dalam pentadbiran
"Najib kerana beliau tidak akan berhutang kesetiaan politik kepada mana-mana orang atau pihak," kata Pua (kiri) dalam satu kenyataan.

MP DAP itu juga mahu Low yang juga pengerusi Transparency International Malaysia (TI-M) turut memastikan semua kontrak penswastaan dan perolehan kerajaan diberi melalui tender terbuka dan kompetitif dan supaya rakan Kabinetnya mengisytiharkan harta mereka, seperti yang dilakukan oleh kerajaan Selangor dan Pulau Pinang pimpinan Pakatan Rakyat.

Menyifatkan pelantikannya Low oleh Najib sebagai "berani", Pua juga mengingatkan bahawa langkah itu juga akan menjadi pengukur kepada Najib sebagai perdana menteri bagi penggal kedua, sama ada beliau akan melaksanakan pembaharuan untuk mewujudkan pentadbiran yang bersih, telus dan kompetitif.

Baru-baru ini, Pua berkata, kerajaan telah memeteraikan kontrak perolehan dalam industri pertahanan.

Ia juga telah memberikan kontrak mega penswastaan seperti
Lebuhraya West Coast (RM5.3 bilion), Lebuhraya Kinrara-Damansara (RM2.2 bilion) serta projek Pelabuhan Pulau Pinang dan projek KTM Bhd yang belum selesai atau kerja-kerja masih belum bermula.

NONEKontrak tersebut telah diberikan tetapi tidak melalui tender terbuka.

"Keutamaan pertama bagi kerajaan BN, dengan Low (kanan) sebagai "menteri ketelusan" ialah untuk segera mengisytiharkan semua kontrak penswastaan dan perolehan kerajaan akan diberikan melalui tender terbuka dan kompetitif, dengan semua butiran dan maklumat yang telus. "

"Kemudian, kerajaan perlu segera meminta penggantungan projek-projek yang disebutkan di atas sementara menunggu tender terbuka baru, jika pentadbiran Najib komited kepada ikrar reformasi seperti yang dinyatakan oleh TI-M."

Pua berkata, Kabinet baru juga mesti segera menegur Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud (kanan) yang menolak untuk bekerjasama dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), yang digambar oleh Taib sebagai "nakal".
Hari guru disambut sederhana namun meriah

Sambutan Hari Guru bertemakan 'Guru Malaysia: 1Aspirasi 1Agenda' yang diraikan hari ini bagi mengenang jasa dan pengorbanan guru dalam mendidik anak bangsa, disambut secara sederhana namun
meriah.

Tinjauan Bernama di beberapa sekolah sekitar ibu kota mendapati ada sekolah menunda sambutan Hari Guru kerana pelajar sedang menduduki peperiksaan namun ada juga yang meraikan sambutan itu hari ini.

Antaranya Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chong Kwok, Jalan Raja Laut yang akan menyambutnya pada 23 Mei kerana mahu pelajar memberi tumpuan kepada peperiksaan pertengahan tahun yang sedang diadakan.

Di Sekolah Pendidikan Khas Cacat Penglihatan (SPKCP) Jalan Batu di Kuala Lumpur, sambutan Hari Guru meriah dengan hilai tawa serta nyanyian lagu 'Terima Kasih Cikgu' oleh 38 pelajarnya diketuai adik Nurul Khairinna Ramlan, 8.

Pengetua SPKCP Ahmad Baki Musli memberitahu Bernama, kekurangan deria penglihatan bukanlah penghalang pelajarnya turut serta dalam acara tahunan itu, namun mereka lebih bersemangat dan persediaan dilakukan lebih awal.

Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Appar, Jalan Raja Laut pula menyambutnya selepas waktu rehat kerana 107 pelajarnya menduduki peperiksaan pertengahan tahun di sebelah pagi.

Sambutan bermula 11 pagi dengan pelajar berhimpun di perkarangan sekolah dan menyanyikan lagu Negaraku diikuti ucapan pengetua K K Peramah dan bacaan amanat menteri pelajaran oleh pengetua.

Peramah berkata seluruh warga sekolah bersemangat menyambut Hari Guru termasuk ibu bapa pelajar yang hadir menghantar makanan dan turut membantu menghias kelas masing-masing.

"Semua pelajar dan guru serta ibu bapa bekerjasama menjayakan majlis hari ini dan walaupun mereka sedang menduduki peperiksaan, sambutan tetap meriah," katanya.

Bagi Suvarnemugi Subramaniam, 12, sambutan Hari Guru amat bermakna: "Saya mahu kenang jasa guru yang telah mendidik dan membimbing saya, dan saya adalah antara harapan guru dan ibu bapa untuk mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan UPSR akan datang".

Rakannya, Naagadarsenee Chandran, yang memasang impian bergelar profesor berazam untuk membalas jasa gurunya dengan menghadiahkan markah penuh 7A dalam peperiksaan UPSR.

Di GEORGE TOWN, tokoh guru swasta Pulau Pinang A Valliammal berkata guru sekolah pendidikan khas perlu mengamalkan sikap kerja berpasukan dan sentiasa bertukar idea antara satu sama lain bagi mencari kaedah pembelajaran untuk mendidik pelajar istimewa.

"Cabaran mendidik pelajar istimewa berbeza dengan mengajar di sekolah biasa kerana itu sokongan dan bantuan daripada rakan tenaga pengajar lain amat perlu untuk meningkatkan motivasi diri dan barulah kita sentiasa bersemangat untuk bekerja," katanya kepada Bernama ketika ditemui pada Sambutan Hari Sukan ke-46 Sekolah Spastik Pulau Pinang di Georgetown hari ini.

Valliammal, 65, berkhidmat di sekolah itu sejak 1975 berkata guru juga perlu sentiasa kreatif meneroka teknik pengajaran baru selari dengan senario pendidikan sekarang yang turut dipengaruhi pembangunan teknologi maklumat dan komunikasi.

Katanya guru juga perlu ikhlas dan menganggap pelajar istimewa seperti anak sendiri bagi memastikan ilmu yang disampaikan itu berkesan dan melekat di hati mereka.

"Sekiranya setiap guru mengamalkan sifat sedemikian, tidak timbul masalah tekanan atau beban kerja kerana kita bekerja kerana minat mendalam untuk memberi ilmu kepada pewaris negara kita," katanya.

-Bernama

Norshamsiveenie Nonie and Wafer Comei were tagged in Khairool Idlan's photo. — with Haryati Jahali and 38 others.
Like · · 26 minutes ago ·
Jula Juli Jewel shared ۞ MARI BERKONGSI ILMU ۞'s photo.
Jom Share :)
Nasir Sahlan and 3 other friends shared Royalti's photo.
Tamat perbicaraan hari ni... tarikh  perbicaraan seterusnya tunda....

nanti akan di beritahu....

Hujah2 peguam kita amat kemas n mantap sekali... hakim bminat dgn hujah yg kemukan oleh peguam kita...

pihak petronas xda hujah..hakim slalu potong hujah petronas dan malaysia... peguam malaysia minta hakim potong kes ini... tp peguam kita masih lagi bhujah... 

skrang pguam kita mahu mmberikn keyakinan pd hakim dgn bawa tun salleh abas...tengku razali... dan ramai lagi... 

minta doa kan semoga kes ini di menangi kita utk bawa saksi2 n bukti yg terus mematikan langkah umno/bn &  petronas utk menganayai rakyat kelantan...

Doakan keputusan berpihak pd kita pada perbicaraan seterusnya.
Tamat perbicaraan hari ni... tarikh perbicaraan seterusnya tunda....

nanti akan di beritahu....

Hujah2 peguam kita amat kemas n mantap sekali... hakim bminat dgn hujah yg kemukan oleh peguam kita...

pihak petronas xda hujah..hakim slalu potong hujah petronas dan malaysia... peguam malaysia minta hakim potong kes ini... tp peguam kita masih lagi bhujah...

skrang pguam kita mahu mmberikn keyakinan pd hakim dgn bawa tun salleh abas...tengku razali... dan ramai lagi...

minta doa kan semoga kes ini di menangi kita utk bawa saksi2 n bukti yg terus mematikan langkah umno/bn & petronas utk menganayai rakyat kelantan...

Doakan keputusan berpihak pd kita pada perbicaraan seterusnya.

Berakhirnya 30 tahun perjalanan politik Koh Tsu Koon

Setelah menceburkan diri dalam arena politik selama lebih 30 tahun, hari ini secara rasminya Tan Sri Dr Koh Tsu Koon mengundurkan diri meletak jawatan sebagai Presiden Gerakan, satu daripada parti komponen Barisan Nasional (BN).

Koh, 64, seorang ahli akademik, mula menceburkan diri dalam bidang politik apabila menyertai Gerakan pada tahun 1982 di bawah kepimpinan mendiang Tun Dr Lim Keng Yaik.

Beliau bertanding buat pertama kali pada pilihan raya Umum (PRU) Keenam pada April 1982 dan menjadi anggota Parlimen Tanjong, Pulau Pinang selepas mengalahkan Chian Heng Kai @ Chin Soo Ha (DAP) dengan majoriti 834 undi.

Karier politiknya dalam parti mula berkembang apabila dilantik sebagai pengerusi kebangsaan Sayap Pemuda Gerakan pada 1983 hingga Jun 1990, pengerusi Gerakan Bahagian Tanjong dan anggota Jawatankuasa Pusat Gerakan (1984).

Bapa kepada seorang anak lelaki dan perempuan itu kemudian gagal mempertahan kerusi Tanjong apabila kalah kepada Lim Kit Siang (DAP) pada PRU 7, 1986 dengan majoriti 11,690 undi.

Bagaimanapun, kariernya tidak berakhir apabila dilantik sebagai Setiausaha Politik Ketua Menteri Pulau Pinang, mendiang Tun Dr Lim Chong Eu pada September 1986 hingga 1990.

Selepas memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tanjong Bunga pada PRU 9 pada Oktober 1990, Koh kemudian dilantik sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang ketiga.

Pada 2007, beliau memangku tugas presiden Gerakan apabila Keng Yaik mengumumkan persaraannya, setahun kemudian, beliau dipilih tanpa bertanding sebagai presiden untuk penggal 2008/2011.

Pada PRU 2008, Koh memutuskan untuk tidak bertanding bagi kerusi DUN, sebaliknya bertanding bagi kerusi parlimen Batu Kawan, bagaimanapun, beliau kalah kepada calon DAP, P Ramasamy.

Beliau kemudian mengangkat sumpah sebagai Senator dan dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Perpaduan dan Pengurusan Prestasi) dalam kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2009.

Pada 17 Nov 2011, Koh mengumumkan tidak akan bertanding pada PRU13, sama ada untuk kerusi parlimen mahupun kerusi negeri.

Perjalanan kariernya kemudian teruji apabila Gerakan hanya menang satu kerusi parlimen (Simpang Renggam, Johor) daripada 11 kerusi yang ditandingi pada 5 Mei lepas, manakala untuk kerusi DUN, parti itu hanya memperoleh tiga kerusi (Sidam, Kedah), (Pemanis, Johor) dan Tanjong Papat di Sabah daripada 31 kerusi yang dipertandingkan.

Pada PRU 2008, parti itu menang dua kerusi parlimen dan empat kerusi DUN.

Menyedari bahawa kekalahan teruk itu atas tanggungjawab beliau, Sabtu lepas, beliau mengumumkan peletakan jawatan sebagai presiden Gerakan berkuat kuasa hari ini.

Jawatan presiden itu kini dipangku timbalannya Datuk Chang Ko Youn sementara menunggu pemilihan parti pada 26 Oktober.

-Bernama 


Nasir Sahlan and 2 other friends shared Bus Man's photo.
PELUANG BESAR MENANTI PR ! ALLAHHUAKBAR !

237 laporan penipuan Pilihan Raya Umum ke-13 diterima pasukan #SiasatPRU13 sepanjang minggu ini, dedah Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli.

Katanya, melalui analisa awal #SiasatPRU13, empat kriteria dikenal pasti dalam siasatan, iaitu margin kemenangan tipis di bawah lima peratus dan margin kemenangan tipis yang tidak sepadan dengan undi rosak yang lebih besar dari majoriti kemenangan.

Rafizi“Dua lagi kriteria ialah peratusan undi pos dan undi awal yang mengatasi margin kemenangan dari undi biasa sehingga keputusan pengundi biasa bertukar akibat pola undi pos dan undi awal diragukan.

“Dan keempat ialah kerusi yang dilaporkan wujudnya penipuan yang ada bukti kukuh beserta laporan polis,” kata Rafizi pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, hari ini.

Menurutnya, 27 kerusi Parlimen disenarai pendek untuk siasatan lebih mendalam iaitu Bentong, Kuala Selangor, Baram, Sungai Besar, Pasir Gudang, Labis, Machang, Ketereh, Titiwangsa, Tebrau, Bagan Serai, Kota Marudu dan Beaufort.

Selain itu ialah kerusi Parlimen Setiawangsa, Segamat, Ledang, Balik Pulau, Kulim Bandar Baharu, Pulai, Kuala Kangsar, Muar, Pendang, Hulu Selangor, Sabak Bernam, Merbok, Pensiangan dan Saratok.

Tambah Rafizi, setakat ini beliau turut menerima aduan salah laku pilihan raya di lapan kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN), kebanyakannya dari Pulau Pinang, Perak dan Kedah.

Enam jenis kesalahan pilihan raya dikenal pasti dan proses mengumpul bukti sedang dilakukan minggu ini. Kesalahan pilihan raya tersebut ialah:

1. Pengundi tidak dibenarkan mengundi kerana undi sudah dibuang orang lain, membuktikan wujudnya pengundi hantu dalam daftar pengundi.

2. BN membeli undi dengan menawar dan membayar wang atau baucer yanng boleh ditukarkan tunai kepada pengundi.

3. Wujud pengundi-pengundi tidak dikenali didaftarkan di alamat pemilik rumah, berdasarkan laporan polis dibuat pemilik rumah asal.

4. Dakwat kekal yang hilang dan tidak menepati syarat pengurusan pilihan raya.

5. Kesalahan SPR seperti menandatangani Borang 14 sebelum pengiraan bermula, atau tidak memberi salinan Borang 14 seperti diperuntukkan Undang-undang.

6. Pengundi disyaki warganegara asing yang diberikan kad pengenalan dan dibenarkan mengundi.
Justeru, Rafizi menggalakkan saksi atau mereka yang mempunyai bukti kesalahan pilihan raya untuk tampil membantu pasukan #SiasatPRU13 yang memulakan siasatan minggu ini.

“Kita perlu seminggu lagi untuk membina kes. Minggu ini, kami dibantu 67 sukarelawan yang terdiri dari peguam dan akauntan.

“Selain analisa kualitatif dibuat #SiasatPRU13, pasukan ini juga menjalankan analisa kuantitatif untuk mengenal pasti pelbagai perkara.

“Ini menguatkan lagi sentimen rakyat bahawa PRU ke-13 dimenangi Barisan Nasional melalui penipuan,” kata Rafizi.
Dicatat oleh PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 
Label: ihsan Sharpshooter
PELUANG BESAR MENANTI PR ! ALLAHHUAKBAR !

237 laporan penipuan Pilihan Raya Umum ke-13 diterima pasukan #SiasatPRU13 sepanjang minggu ini, dedah Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli.

Katanya, melalui analisa awal #SiasatPRU13, empat kriteria dikenal pasti dalam siasatan, iaitu margin kemenangan tipis di bawah lima peratus dan margin kemenangan tipis yang tidak sepadan dengan undi rosak yang lebih besar dari majoriti kemenangan.

Rafizi“Dua lagi kriteria ialah peratusan undi pos dan undi awal yang mengatasi margin kemenangan dari undi biasa sehingga keputusan pengundi biasa bertukar akibat pola undi pos dan undi awal diragukan.

“Dan keempat ialah kerusi yang dilaporkan wujudnya penipuan yang ada bukti kukuh beserta laporan polis,” kata Rafizi pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, hari ini.

Menurutnya, 27 kerusi Parlimen disenarai pendek untuk siasatan lebih mendalam iaitu Bentong, Kuala Selangor, Baram, Sungai Besar, Pasir Gudang, Labis, Machang, Ketereh, Titiwangsa, Tebrau, Bagan Serai, Kota Marudu dan Beaufort.

Selain itu ialah kerusi Parlimen Setiawangsa, Segamat, Ledang, Balik Pulau, Kulim Bandar Baharu, Pulai, Kuala Kangsar, Muar, Pendang, Hulu Selangor, Sabak Bernam, Merbok, Pensiangan dan Saratok.

Tambah Rafizi, setakat ini beliau turut menerima aduan salah laku pilihan raya di lapan kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN), kebanyakannya dari Pulau Pinang, Perak dan Kedah.

Enam jenis kesalahan pilihan raya dikenal pasti dan proses mengumpul bukti sedang dilakukan minggu ini. Kesalahan pilihan raya tersebut ialah:

1. Pengundi tidak dibenarkan mengundi kerana undi sudah dibuang orang lain, membuktikan wujudnya pengundi hantu dalam daftar pengundi.

2. BN membeli undi dengan menawar dan membayar wang atau baucer yanng boleh ditukarkan tunai kepada pengundi.

3. Wujud pengundi-pengundi tidak dikenali didaftarkan di alamat pemilik rumah, berdasarkan laporan polis dibuat pemilik rumah asal.

4. Dakwat kekal yang hilang dan tidak menepati syarat pengurusan pilihan raya.

5. Kesalahan SPR seperti menandatangani Borang 14 sebelum pengiraan bermula, atau tidak memberi salinan Borang 14 seperti diperuntukkan Undang-undang.

6. Pengundi disyaki warganegara asing yang diberikan kad pengenalan dan dibenarkan mengundi.
Justeru, Rafizi menggalakkan saksi atau mereka yang mempunyai bukti kesalahan pilihan raya untuk tampil membantu pasukan #SiasatPRU13 yang memulakan siasatan minggu ini.

“Kita perlu seminggu lagi untuk membina kes. Minggu ini, kami dibantu 67 sukarelawan yang terdiri dari peguam dan akauntan.

“Selain analisa kualitatif dibuat #SiasatPRU13, pasukan ini juga menjalankan analisa kuantitatif untuk mengenal pasti pelbagai perkara.

“Ini menguatkan lagi sentimen rakyat bahawa PRU ke-13 dimenangi Barisan Nasional melalui penipuan,” kata Rafizi.
Dicatat oleh PAS Cawangan Bukit Sentosa 2
Label: ihsan Sharpshooter

Nasir Sahlan shared Arsyad Sofi's photo.
网友申述,一辆直升机丢了2袋票来竹芭草场!被民众发现!

2 bag of votes just thrown out from helicopter and found by Rakyat  

@[131658516966509:274:Bersih 4.0]
网友申述,一辆直升机丢了2袋票来竹芭草场!被民众发现!

2 bag of votes just thrown out from helicopter and found by Rakyat

Bersih 4.0
Nasir Sahlan and Pas Kg Gajah shared Ραкαтαη яαкүαт εlεcтισηs ηεωs's photo.
BACA & HADAM!!
Di kampung masjid jadi gereja, tetapi dalam kabinet... 

MENJELANG pilihan raya umum lalu, seorang penceramah agama berdoa, "Ya Allah ya Tuhanku, menangkanlah BN dalam pilihan raya ini. HambaMu ini bimbang ya Allah, kalau-kalau surau kami ini bertukar menjadi gereja jika Pakatan menang."

Doa ini dibacakan oleh seorang bekas Ketua Hakim Mahkamah Syariah di negeri Terengganu yang bergelar datuk, bukan calang-calang guru agama Umno.

Ia dibacakan sebaik sahaja dia selesai memberikan kuliah bulanan di surau yang asalnya masjid itu di bawah parlimen Marang.

Namun memandangkan Marang adalah kubu kuat PAS dan politik bandar mempengaruhinya, sentimen tidak betul ini ditolak oleh masyarakatnya.

Calon BN kalah di peringkat DUN dan juga Parlimennya. Namun, menggunakan sentimen masjid akan bertukar gereja jika Pakatan menang, PAS jadi tunggangan DAP dan nasib orang Melayu akan tergadai di bawah Pakatan, Terengganu tidak berjaya berubah sepenuhnya.

Sentimen yang sama juga berjaya menambahkan bilangan anggota Parlimen Umno dan mengekang kerajaan Pusat dari jatuh ke tengan Pakatan Rakyat.

Sentimen yang sama juga berjaya menghalang orang Melayu di kebanyakan kawasan di Johor masih mengundi BN walaupun semua rakan-rakan Cina mereka sudah beralih kepada Pakatan Rakyat.

Semuanya kerana orang Melayu khasnya yang tidak terdedah kepada maklumat mengundi dengan sentimen sedangkan orang Cina mengundi dengan fakta.

Semalam, Datuk Seri Najib Razak selesai membentuk kabinetnya walaupun tidak berapa lengkap. Salah seorang yang dipilih menyertai kabinet beliau adalah Datuk Mary Ya Kain Ching, Pengerusi Majlis Persekutuan Sekolah Mubaligh Kristian Malaysia. Perlantikan Mary sebagai timbalan menteri menimbulkan persoalan kerana dalam masa yang sama Pakatan yang dituduh mahu menukarkan masjid ke gereja, Kristian akan menjadi agama rasmi dan sebagainya. Sekarang boleh ke orang ramai menuduh Najib mahu mengkristiankan sekolah-sekolah di Malaysia?. Tentu tidak lojik tetapi ia satu yang wajar diperkatakan.

Mary dilantik sebagai Timbalan Menteri Pelajaran dalam kabinet yang diumumkan oleh Najib semalam. Menteri Pelajaran adalah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin manakala Menteri Pelajaran II adalah Datuk Seri Idris Jusoh yang ditolak untuk menjadi Menteri Besar Terengganu oleh istana.

Perlantikan Mary dibuat ketika Najib mengumumkan berlakunya 'tsunami Cina' dalam pilihan raya umum ke 13 baru-baru ini.

Akhbar Umno, Utusan Malaysia pula menyiarkan kenyataan agen Umno yang mengajak "Bersatulah Melayu". Sebelum itu, Utusan jugalah yang menyiarkan berita di muka depannya, "Apa lagi yang Cina mahu".

Inilah hipokritnya politik BN. Di bawah, jentera penerangan dan kempennya berkempen Kristian akan menjadi agama rasmi jika Pakatan menang.

Surau dan masjid pula akan jadi gereja jika Pakatan menang. Mereka yang tidak cukup maklumat dan hanya membaca Utusan dan menonton TV3 termakan dengan kempen ini. Ia kerana kempen ini menggunakan sentimen bukannya fakta.

Sampai bila sebenarnya Umno mahu bergantung dengan kempen sebegini? Rakyat Malaysia semakin bermaklumat. Semakin hari semakin ramai rakyat yang akan akses kepada maklumat melalui internet.

Kita berharap, Menteri Komunikasi dan Multimedia yang baru faham sentimen ini. Janganlah menipu rakyat dan percayalah jika hendak ditipupun, hanya sekali orang akan percaya. Tetapi selepas dua atau tiga kali kena tipu, percayalah rakyat akan humban kamu ke tong sampah zaman.
BACA & HADAM!!
Di kampung masjid jadi gereja, tetapi dalam kabinet...

MENJELANG pilihan raya umum lalu, seorang penceramah agama berdoa, "Ya Allah ya Tuhanku, menangkanlah BN dalam pilihan raya ini. HambaMu ini bimbang ya Allah, kalau-kalau surau kami ini bertukar menjadi gereja jika Pakatan menang."

Doa ini dibacakan oleh seorang bekas Ketua Hakim Mahkamah Syariah di negeri Terengganu yang bergelar datuk, bukan calang-calang guru agama Umno.

Ia dibacakan sebaik sahaja dia selesai memberikan kuliah bulanan di surau yang asalnya masjid itu di bawah parlimen Marang.

Namun memandangkan Marang adalah kubu kuat PAS dan politik bandar mempengaruhinya, sentimen tidak betul ini ditolak oleh masyarakatnya.

Calon BN kalah di peringkat DUN dan juga Parlimennya. Namun, menggunakan sentimen masjid akan bertukar gereja jika Pakatan menang, PAS jadi tunggangan DAP dan nasib orang Melayu akan tergadai di bawah Pakatan, Terengganu tidak berjaya berubah sepenuhnya.

Sentimen yang sama juga berjaya menambahkan bilangan anggota Parlimen Umno dan mengekang kerajaan Pusat dari jatuh ke tengan Pakatan Rakyat.

Sentimen yang sama juga berjaya menghalang orang Melayu di kebanyakan kawasan di Johor masih mengundi BN walaupun semua rakan-rakan Cina mereka sudah beralih kepada Pakatan Rakyat.

Semuanya kerana orang Melayu khasnya yang tidak terdedah kepada maklumat mengundi dengan sentimen sedangkan orang Cina mengundi dengan fakta.

Semalam, Datuk Seri Najib Razak selesai membentuk kabinetnya walaupun tidak berapa lengkap. Salah seorang yang dipilih menyertai kabinet beliau adalah Datuk Mary Ya Kain Ching, Pengerusi Majlis Persekutuan Sekolah Mubaligh Kristian Malaysia. Perlantikan Mary sebagai timbalan menteri menimbulkan persoalan kerana dalam masa yang sama Pakatan yang dituduh mahu menukarkan masjid ke gereja, Kristian akan menjadi agama rasmi dan sebagainya. Sekarang boleh ke orang ramai menuduh Najib mahu mengkristiankan sekolah-sekolah di Malaysia?. Tentu tidak lojik tetapi ia satu yang wajar diperkatakan.

Mary dilantik sebagai Timbalan Menteri Pelajaran dalam kabinet yang diumumkan oleh Najib semalam. Menteri Pelajaran adalah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin manakala Menteri Pelajaran II adalah Datuk Seri Idris Jusoh yang ditolak untuk menjadi Menteri Besar Terengganu oleh istana.

Perlantikan Mary dibuat ketika Najib mengumumkan berlakunya 'tsunami Cina' dalam pilihan raya umum ke 13 baru-baru ini.

Akhbar Umno, Utusan Malaysia pula menyiarkan kenyataan agen Umno yang mengajak "Bersatulah Melayu". Sebelum itu, Utusan jugalah yang menyiarkan berita di muka depannya, "Apa lagi yang Cina mahu".

Inilah hipokritnya politik BN. Di bawah, jentera penerangan dan kempennya berkempen Kristian akan menjadi agama rasmi jika Pakatan menang.

Surau dan masjid pula akan jadi gereja jika Pakatan menang. Mereka yang tidak cukup maklumat dan hanya membaca Utusan dan menonton TV3 termakan dengan kempen ini. Ia kerana kempen ini menggunakan sentimen bukannya fakta.

Sampai bila sebenarnya Umno mahu bergantung dengan kempen sebegini? Rakyat Malaysia semakin bermaklumat. Semakin hari semakin ramai rakyat yang akan akses kepada maklumat melalui internet.

Kita berharap, Menteri Komunikasi dan Multimedia yang baru faham sentimen ini. Janganlah menipu rakyat dan percayalah jika hendak ditipupun, hanya sekali orang akan percaya. Tetapi selepas dua atau tiga kali kena tipu, percayalah rakyat akan humban kamu ke tong sampah zaman.

Tiada ulasan: