Khamis, 16 Mei 2013

KAUM MANA PUN AKAN BANTAH KALAU CAKAP BEGITU... KAN KITA HIDUP BERKONGSI DIBUMI ALLAH...JAGA ELOK2...HARMONIKAN KAUM...HIDUP HARMONI AJARAN ISLAM...ISLAM LARANG MEMPERJUANGKAN SATU2 KAUM SAJA

PRU13: PAS Terengganu akan kemuka 5 petisyen

Harakahdaily, 16 Mei 2013
KUALA LUMPUR: PAS Terengganu akan mengemukakan lima petisyen berhubung keputusan Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13) yang berlangsung 5 Mei lalu.

Pengarah Pilihan rayanya, Ustaz Ariffin Deraman (gambar) memberitahu, pihaknya sedang membuat kajian dan mengumpul bukti untuk mengemukakan petisyen itu nanti.

“Insya Allah, kita akan kemukakan lima petisyen PRU13, kita tunggu dan lihat,” ujarnya yang juga Adun Alor Limbat ketika dihubungi hari ini.

Katanya, PAS Terengganu telah melantik peguam untuk tujuan itu yang terdiri daripada Abdul Haris Malik, Saifuddin Othman dan Fariz Irwan Mustafa.

Pada PRU13, PAS memenangi empat daripada lapan kerusi Parlimen iaitu Marang, Kuala Terengganu, Kuala Nerus dan Dungun.

Bagi Dun pula, PAS memenangi 14 daripada 32 kerusi, PKR (satu) dan selebihnya BN.

MCA pula bantah kenyataan bekas hakim

Harakahdaily, 16 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Naib Presiden MCA, Datuk Seri Chor Chee Heung (gambar) mendesak polis supaya menyiasat bekas Hakim Mahkmaah Rayuan, Datuk Mohd Noor Abdullah berikutan kenyataannya yang disifatkannya sebagai menghasut.

"Saya meminta polis menyiasat Mohd Noor Abdullah di bawah mana-mana akta yang sesuai dan ambil tindakan yang relevan ke atasnya," kata Chor dalam kenyataannya hari ini.

Chor adalah orang yang sekian kalinya mendesak tindakan diambil kepada Mohd Noor ekoran kenyataannya sebelum ini.

Sebelum ini pelbagai pihak telah membuat kenyataan menyesali kenyataan Mohd Noor (gambar) yang antara lain berkata,  masyarakat Cina mengkhianati ikatan setia kawan orang Melayu melalui usaha untuk merampas kuasa politik.

PKR menggesa Polis Selangor menyiasat kenyataan berbaur perkauman yang dikeluarkan oleh Mohd Noor itu.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail siasatan ini sebagai kesinambungan tindakan polis yang akan memanggil beberapa pimpinan Pakatan Rakyat(PR) berhubung kenyataan di dalam ucapan Himpunan Suara Rakyat Suara Keramat di Stadium Kelana Jaya minggu lalu.

“Saya suka mencadangkan juga kepada Ketua Polis Selangor agar menambah lagi dibawah Akta Hasutan, bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohd Noor Abdullah (gambar) di mana kenyataan beliau lebih berbaur hasutan berbanding dengan slogan ucapan pimpinan Pakatan di Kelana Jaya.

“Saya menggesa Ketua Polis Selangor dapat menyemak semula kenyataan yang menyebut di mana orang Melayu pantang dicabar, orang Cina hanya menunggu masa menerima balasan kerana mengkhianati kepercayaan orang Melayu dan sebagainya,” katanya dalam satu sidang media di Ibupejabat PKR.

Pengerusi DAP, Karpal Singh pula membuat laporan polis terhadap ucapan Mohd Noor itu.

Dalam sidang media di luar balai polis Tun HS Lee di sini, pengerusi DAP itu mengecam Mohd Noor sebagai seorang yang tidak bertanggungjawab dan mahu Pejabat Peguam Negara mengambil tindakan tegas.

“Kenyataan oleh Mohd Noor yang memberi amaran masyarakat Cina supaya bersiap sedia menerima tindak balas daripada orang Melayu adalah satu hasutan,” kata beliau kepada pemberita merujuk kepada laporan polis dibuatnya.

“Saya melakukan ini adalah kerana kepentingan orang awam dan saya harap AG akan mengambil tindakan cepat kerana perkara ini hanya memberikan kesan tidak baik kepada Negara.”

Walau bagaimanapun, Karpal mengakui terkejut dengan kenyataan Mohd Noor kerana bekas hakim tersebut adalah seorang yang adil dan baik sepanjang mengenalinya.

“Saya perlu kata beliau adalah seorang baik dan hakim yang adil semasa di mahkamah.

“Malah, saya sendiri terkejut apabila beliau mengeluarkan kenyataan sedemikian,” tambahnya lagi.

Kabinet: Hindraf masuk, Perkasa masuk bakul sampah

Ahmad Fadhli Shaari, 16 Mei 2013
Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) menyifatkan pembentukan kabinet baharu yang diumumkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak semalam sebagai bukti bahawa perjuangan akidah dan bangsa bukanlah merupakan agenda utama UMNO dan Barisan Nasional.

Ini terbukti apabila berisan kabinet tersebut tidak banyak mengetengahkan individu-individu yang dilihat vokal dalam isu akidah dan bangsa Melayu.

Dari sudut akidah sebagai contoh, Datuk Seri Najib jelas mengambil risiko dengan melantik Datuk Mary Yap Kain Ching sebagai Timbalan Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi. Beliau yang merupakan Pengerusi Majlis Persekutuan Sekolah Mubaligh Kristian Malaysia ( Federation of Councils of Christian Mission Schools Malaysia) adalah merupakan antara tokoh yang memperjuangan status sekolah mubaligh agar disamakan dengan sekolah kebangsaan. Hasil perjuangan beliau juga, sebanyak RM100 juta diagihkan kepada sekolah mubaligh di bawah Bajet 2013.

DPPNK ingin mempersoalkan apakah agenda Datuk Seri Najib membawa masuk individu sebegini di dalam Kementeria Pelajaran jika tidak untuk memperkasakan lagi sekolah-sekolah mubaligh dan dalam masa yang sama tiada tokoh yang akan memperjuangkan sekolah agama rakyat? Tidakkah ini juga merupakan tindakan berisiko untuk silibus pengajian murid-murid di sekolah kebangsaan yang pastinya akan turut menerima kesan ialah anak-anak kita semua?

Demikian juga tindakan Datuk Seri Najib membawa masuk Pengerusi Barisan Bertindak Hak Penganut Hindu (Hindraf) P. Waythamoorthy ke dalam kabinet sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan mengenepikan suara-suara badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang memperjuangkan bangsa Melayu turut dianggap sebagai umpan untuk menarik kembali undi bukan Melayu kepada Barisan Nasional.

Dalam hal ini, DPPNK ingin sekali mengetahui sikap badan-badan bukan kerajaan seperti PERKASA dan JATI yang jelas hanya dibakulsampahkan dalam pembentukan kabinet ini.

Selain itu, kegagalan Datuk Seri Najib untuk membawa masuk lebih ramai tokoh agama ke dalam kabinet membayangkan slogan UMNO selama ini sebagai pejuang agama Islam hanyalah retorik semata-mata.

Jika sebelum ini sekurang-kurangnya kabinet Malaysia mempunyai Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Datuk Dr Masyitah Ibrahim, kini hanya tinggal satu nama iaitu Jamil sebagai tokoh yang berlatarbelakangkan agama dalam kabinet baharu ini.

Di mana suara para ulama yang sebelum ini kuat membela UMNO/Barisan Nasional dalam isu kalimah Allah dan sebagainya? Adakah sudah menjadi kukur kelapa yang digunakan ketika kenduri dan disandar di hujung dapur apabila musim kenduri sudah habis?

Bagaimanapun konteks Kelantan, DPPNK mengharapkan agar Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang dilantik untuk penggal seterusnya dapat memainkan peranan yang lebih aktif membantu membawa pembangunan ke Kelantan. Ini ditambah pula dengan kejayaan besar beliau memenangi DUN Ayer Lanas dengan majoriti 47 undi membolehkan beliau untuk menajdi jambatan penghubung di antara kerajaan Kelantan dan kerajaan Pusat.

Apapun, bagi pihak DPPNK, tiada yang mengejutkan dalam kabinet baharu Datuk Seri Najib ini, transformasi yang dilaungkan hanyalah transformasi label dan pembungkus sahaja sedangkan isi  dalamannya masih sama bahkan lebih tidak mustahil lebih teruk daripada yang sebelumnya.



* Penulis adalah Ketua Penerangan,Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK).

Boikot: Jangan terjebak politik sempit Umno BN

Harakahdaily, 16 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menyelar kenyataan tidak bertanggungjawab Gabungan NGO Islam 1Malaysia yang secara terang-terangan meminta kaum Melayu memboikot perniagaan dan produk terkenal milik pengusaha rakyat Malaysia berketurunan Cina kerana didakwa memberikan sumbangan dana kepada Pakatan Rakyat di dalam pilihanraya lepas.

“Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menganggap bahawa kenyataan berbaur hasutan untuk menimbulkan kebencian dan merosakkan hubungan antara kaum di dalam negara ini adalah hasil dari kejayaan Umno dan Barisan Nasional mempromosi semangat perkauman di atas dasar parti komponen BN selama ini,” kata Pengarahnya, Mohd Sany Hamzan (gambar) dalam satu kenyataan.

Ini, ujar beliau berbeza dengan pendekatan yang diambil oleh PAS dan Pakatan Rakyat yang amat menjunjung tinggi perpaduan di antara kaum dan meraikan segala perbezaan pendapat dan pegangan agama masyarakat majmuk Malaysia.

Justeru, kata Sany, pihaknya merasa sedih kerana di zaman alaf baru ini masih ada lagi orang bijak pandai yang masih beremosi dan melatah dengan isu-isu perkauman.

Tambahnya, sedangkan merekalah yang sepatutnya perlu lebih prihatin dan cakna untuk mengekalkan keamanan dan keutuhan perpaduan rakyat pelbagai bangsa di dalam negara ini.

“Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia turut mempertikaikan kenapa pihak NGO ini tidak bertegas terhadap kerajaan Pusat yang telah menganaktirikan kerajaan Kelantan yang bermajoriti Melayu Islam daripada mendapat hak yang sepatutnya menjadi milik rakyat Kelantan tetapi dinafikan hanya kerana rakyat memilih parti PAS dan menolak Umno Barisan Nasional,” ujarnya lagi.

Justeru, ujar beliau pihaknya menasihatkan kepada Gabungan NGO Islam 1Malaysia yang dianggotai oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Suara Anak Muda 1Malaysia dan Majlis Belia Palestin Malaysia supaya tidak terjebak amalan politik sempit Umno Barisan Nasional dan seterusnya menjadi ‘macai’ untuk menyemarakkan permusuhan di antara kaum sehingga boleh mencetuskan huru-hara di dalam negara ini.

Oleh itu, kata beliau Jabatan Pilihanraya Dewan PAS Malaysia melihat isu itu dengan cukup serius dan meminta pihak berkuasa supaya dapat mengambil tindakan segera terhadap pihak-pihak yang cuba untuk menggugat keamanan dan keharmonian perpaduan antara kaum di dalam negara ini.

Kabinet: Kelantan sambut baik, minta hormati federalisme

Harakahdaily, 16 Mei 2013
KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob (gambar) menyambut baik kabinet baharu Malaysia namun berharap kabinet ini menghormati semangat federalisme yang termaktub di dalam Perlembagaan.

"Saya mengharapkan agar Kabinet baharu ini dapat mewajahkan semula kerjasama di antara kerajaan negeri Kelantan dan kerajaan Pusat sesuai dengan semangat federalisme yang termaktub di dalam Perlembagaan.

"Dalam hal ini, saya menggesa agar Jadual 9 Perlembagaan Persekutuan yang mengkategorikan tiga senarai iaitu senarai persekutuan, negeri dan senarai bersama terus dihormati untuk kebaikan semua pihak khususnya rakyat Kelantan," kata Ahmad dalam kenyataannya.

Beliau menyambut baik pembentukan Kabinet baharu yang diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.

"Bagi saya ia hak Datuk Seri Najib selaku Perdana Menteri untuk memilih sesiapa sahaja menganggotai kabinet beliau sesuai dengan peruntukan Perkara 43 (2) (B) Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Dalam masa yang sama, beliau juga menyambut baik kenyataan Perdana Menteri yang menyebut bahawa Kabinet baru ini sebagai kabinet transformasi.

"Transformasi yang paling penting tentunya ialah transformasi sikap dan mentaliti dan bukan hanya transformasi wajah baru menggantikan wajah lama sahaja," tegas beliau.

Di kampung masjid jadi gereja, tetapi dalam kabinet...

Analisis Harakahdaily, 16 Mei 2013
MENJELANG pilihan raya umum lalu, seorang penceramah agama berdoa, "Ya Allah ya Tuhanku, menangkanlah BN dalam pilihan raya ini. HambaMu ini bimbang ya Allah, kalau-kalau surau kami ini bertukar menjadi gereja jika Pakatan menang."

Doa ini dibacakan oleh seorang bekas Ketua Hakim Mahkamah Syariah di negeri Terengganu yang bergelar datuk, bukan calang-calang guru agama Umno.

Ia dibacakan sebaik sahaja dia selesai memberikan kuliah bulanan di surau yang asalnya masjid itu di bawah parlimen Marang.

Namun memandangkan Marang adalah kubu kuat PAS dan politik bandar mempengaruhinya, sentimen tidak betul ini ditolak oleh masyarakatnya.

Calon BN kalah di peringkat DUN dan juga Parlimennya. Namun, menggunakan sentimen masjid akan bertukar gereja jika Pakatan menang, PAS jadi tunggangan DAP dan nasib orang Melayu akan tergadai di bawah Pakatan, Terengganu tidak berjaya berubah sepenuhnya.

Sentimen yang sama juga berjaya menambahkan bilangan anggota Parlimen Umno dan mengekang kerajaan Pusat dari jatuh ke tengan Pakatan Rakyat.

Sentimen yang sama juga berjaya menghalang orang Melayu di kebanyakan kawasan di Johor masih mengundi BN walaupun semua rakan-rakan Cina mereka sudah beralih kepada Pakatan Rakyat.

Semuanya kerana orang Melayu khasnya yang tidak terdedah kepada maklumat mengundi dengan sentimen sedangkan orang Cina mengundi dengan fakta.

Semalam, Datuk Seri Najib Razak selesai membentuk kabinetnya walaupun tidak berapa lengkap. Salah seorang yang dipilih menyertai kabinet beliau adalah Datuk Mary Ya Kain Ching, Pengerusi Majlis Persekutuan Sekolah Mubaligh Kristian Malaysia. Perlantikan Mary sebagai timbalan menteri menimbulkan persoalan kerana dalam masa yang sama Pakatan yang dituduh mahu menukarkan masjid ke gereja, Kristian akan menjadi agama rasmi dan sebagainya. Sekarang boleh ke orang ramai menuduh Najib mahu mengkristiankan sekolah-sekolah di Malaysia?. Tentu tidak lojik tetapi ia satu yang wajar diperkatakan.

Mary dilantik sebagai Timbalan Menteri Pelajaran dalam kabinet yang diumumkan oleh Najib semalam. Menteri Pelajaran adalah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin manakala Menteri Pelajaran II adalah Datuk Seri Idris Jusoh yang ditolak untuk menjadi Menteri Besar Terengganu oleh istana.

Perlantikan Mary dibuat ketika Najib mengumumkan berlakunya 'tsunami Cina' dalam pilihan raya umum ke 13 baru-baru ini.

Akhbar Umno, Utusan Malaysia pula menyiarkan kenyataan agen Umno yang mengajak "Bersatulah Melayu". Sebelum itu, Utusan jugalah yang menyiarkan berita di muka depannya, "Apa lagi yang Cina mahu".

Inilah hipokritnya politik BN. Di bawah, jentera penerangan dan kempennya berkempen Kristian akan menjadi agama rasmi jika Pakatan menang.

Surau dan masjid pula akan jadi gereja jika Pakatan menang. Mereka yang tidak cukup maklumat dan hanya membaca Utusan dan menonton TV3 termakan dengan kempen ini. Ia kerana kempen ini menggunakan sentimen bukannya fakta.

Sampai bila sebenarnya Umno mahu bergantung dengan kempen sebegini? Rakyat Malaysia semakin bermaklumat. Semakin hari semakin ramai rakyat yang akan akses kepada maklumat melalui internet.

Kita berharap, Menteri Komunikasi dan Multimedia yang baru faham sentimen ini. Janganlah menipu rakyat dan percayalah jika hendak ditipupun, hanya sekali orang akan percaya. Tetapi selepas dua atau tiga kali kena tipu, percayalah rakyat akan humban kamu ke tong sampah zaman.

Ketokohan Khalid menangkan Selangor

Abd Shukur Harun, 16 Mei 2013
KAJANG: Institut Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) mendapati bahawa kejayaan cemerlang Tan Sri Abd Khalid Ibrahim (gambar) mentadbir negeri Selangor telah memberi sumbangan besar kepada kejayaan Pakatan Rakyat negeri itu dalam PRU yang lalu, disamping sumbangan pihak lain.

Kejayaan Pakatan Rakyat Selangor itu bukan saja dapat mempertahankan Selangor dari jatuh ke tangan Barisan Nasioal, bahkan dapat meningkatkan pencapaiannya dengan majoriti lebih besar, 44 kerusi Dun, sementara Barisan hanya berjaya memenangi 12 kerusi Dun.

Namun kejayaan Tan Sri Abd Khalid ini dikongsi bersama oleh barisan exconya, seluruh jentera piliharaya Pakatan Rakyat dan sokongan rakyat Selangor sendiri.

Pengarah Institut Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) itu, Profesor Datuk Dr Mohd Redzuan Othman menyatakan kekagumannya atas kejayaan kepimpian Tan Sri Abd Khalid ini dalam Wacana Isu Semasa: Analisis Keputusan PRU13; Memahami Makna Pilihan Rakyat anjuran ABIM, PKPIM dan Wadah di Kajang malam kelmarin.

Turut menjadi ahli panel wacana yang berlangsung itu ialah Ahli Parlimen Parit Buntar Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, Ahli Parlimen Serdang Dr Ong Kian Ming, Ahli Parlimen Batu Pahat Datuk Idris Jauzi, manakala Prof Madya Dr Saharuddin Badaruddin selaku moderator.

Dalam wacana itu juga Dr Mohd Redzuan memuji ketokohan Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat kerana berjaya memimpin kerajaan Kelantan hingga mampu mempertahakannya dalam PRU yang lalu.

Dr Mohd Redzuan melihat bahawa kejayaan sesebuah kerajaan banyak bergantung kepada kemampuan tokoh yang memimpin serta pasukan kerjanya. Kekuatan parti saja tidak cukup, katanya, tapi mesti dipimpin oleh tokoh yang berintegriti.

Tiga negeri yang masih dapat dipertahakan oleh Pakatan dalam PRU yang lalu – Selangor, Kelantan dan Pulau Pinang – dipimpin oleh tokoh berwibawa dan mendapat sokongan kuat dari rakyat. Ini berdasarkan kajian UMCEDEL di bawah pimpian Dr Mohd Redzuan (gambar kanan) sendiri.

Dalam wacana yang dihadiri ramai intelektual, penulis, aktivis parti dan tokoh masyarakat, beliau mengenengahkan analisis terperinci mengenai keputusan PRU itu disandarkan dengan fakta.

Menurut kajian pihaknya, Pakatan Rakyat jauh ke depan dengan cara baru gaya kempen, poster, risalah dan sebagaiya, berbanding dengan kempen BN masih dengan cara lama. Kata  Dr Mohd Redzuan, BN terpaksa menjemput orang ramai datang ke programnya, malah diberi makan, berbeza dengan kempen dan ceramah Pakatan di mana orang ramai datang sendiri.

Beliau juga menyebut, bahawa bandar di mana banyak terdapat universiti dan kolej serta ekses maklumat yang banyak melalui internet meyebabkan pengundi bandar menyokong Pakatan Rakyat dan inilah kelebihan pengundi bermaklumat.

Dr Mohd Redzuan juga menyatakan bahawa kempen kotor dalam PRU yang lalu tidak berkesan sama sekali. Tetapi, katanya, pemberian BRIM RM500 oleh kerajaan BN berkesan kepada pegundi kampung.

Sementara itu, Dr Mujahid Yusuf Rawa pula berkata, momentum PRU ke-12 dulu berterusan hingga ke-PRU ke-13 di mana isu rasuah, nepotisme, isu kronisme yang diketengahkan oleh Pakatan begitu berkesan, sementara isu perkauman menjadi ‘pelaburan’ paling mahal bagi BN.

Dr Mujahid (gambar) juga menegaskan betapa petingnya menyediakan kepimpinan parti yang berwibawa, mampu menarik pengundi muda, di samping benar-benar memahami dan menguasai realiti masyarakat.

Dr Mujahid menyebut bagaimana pengundi muda membentuk pemikiran tersendiri, sangat bermaklumat dan menolak perkauman. Mereka ini, katanya, kebanyakannya menyokong Pakatan. Ertinya di sini, katanya, mereka yang terpelajar dan bermaklumat akan menyokong Pakatan Rakyat.

Pendapat ini disokong oleh Ahli Parlimen Serdang Dr Ong Kian Ming yang menyatakan bahawa betapa perlunya Pakatan Rakyat medaftar pengundi muda sebanyak-banyaknya supaya Pakatan menang lebih banyak lagi dalam PRU akan datang.

Tokoh veteran pendakwah dan kini Ahli Parlimen Batu Pahat, Datuk Idris Jauzi pula meyarankan supaya diadakan sekolah latihan politik untuk pendakwah/ahli politik yang boleh memahami realiti politik masa kini.

Beliau juga menyatakan bahawa Umno kini hidup dengan semangat perkauman. Jika habis semangat perkauman, habislah Umno, katanya.

Pada wacana itu Datuk Idris, menceritakan pengalamannya mendekati pengundi, kebanyakannya orang kampung, hingga dapat menawan hati mereka dan mengundi beliau dalam PRU yang lalu.

Kawasan parlimennya, Batu Pahat Johor, adalah separuh kampung dan separuh bandar di mana kawasan bandar ramai pengundi Cina di samping pengundi Melayu. Namun dengan kebjaksanaanya berinteraksi dengan pengundi, akhirnya beliau dapat menewaskan bekas timbalan menteri, Datuk Dr. Fuad Zarkashi.

Ada beberapa persoalan ditimbulkan dalam Wacana Isu Semasa itu. Pertama, fenomena pengundi muda di mana semua ahli panel bersetuju bahawa dalam PRU yag lalu, pengundi muda muncul secara besar-besaran. Ada sesetengah tempat mengundi di bandar di mana pengundi muda beratur hingga dua jam untuk mengundi.

Pengundi muda ini menunjukkan minat luar biasa untuk menentukan aliran politik negaranya. Mereka bukan dari golongan remaja yang biasa muncul dalam program hiburan di TV, tetapi mereka adalah para pemuda yang serius untuk menentukan haluan politik negara.

Kedua, isu perkauman di mana semua ahli panel wacana menolak pendekatan perkauman. Menurut mereka perkauman adalah musuh kemanusiaan dan menimpakan kerosakan besar kepada negara. Ketiga, rakyat memilih parti dan calon yang mempunyai integriti.

Lucut kerakyatan: Idea GPMS jadi bahan ketawa

Harakahdaily, 16 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Idea untuk membuang kerakyatan warga Malaysia yang mencari nafkah di Singapura ini adalah idea kuno yang akan menyebabkan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) ditertawakan oleh kelompok muda.
Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Kebangsaan, Roslee Mohd Shariff menyatakan demikian sebagai respons kepada kenyataan Setiausaha Agung GPMS, Zambri Isa dalam sebuah akhbar kelmarin yang menggesa dilucutkan kerakyatan penunjuk perasaan di Singapura, baru-baru ini.

Katanya, demonstrasi yang diadakan di Singapura itu adalah kesinambungan dari beberapa himpunan besar di bumi Malaysia bagi menolak keputusan PRU13.

“Kenyataan ini jelas menunjukkan GPMS hanya alat regim penguasa, dengan idea lapok dan tua.

“Ketahui atau tidak Zambri bahawa lebih dari setengah dari mereka yang keluar mengundi, bermaksud majoriti pengundi PRU13 menolak Barisan Nasional,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau menambah, idea untuk penunjuk perasaan ini dibuang kerakyatan adalah idea pengampu yang ketandusan modal fikiran.

Perlu diingat juga, kata beliau dalam keadaan menipu BN hanya mampu peroleh 46% sokongan sahaja.

Justeru, kata beliau SAMM menggesa GPMS tumpu kerja membela pelajar Melayu yang mana merupakan aspirasi penubuhannya.

Menurutnya, perkara yang memalukan negara dan menjarakkan pelabur dari negara bukan demonstrasi tetapi budaya rasuah dan penyelewengan termasuk 'makan' komisyen yang melampau.

Juga, katanya yang menyebabkan pelabur lari ialah sistem perundangan yang dwi-standard.

“Mengambil contoh di negara Korea, hampir setiap minggu demonstrasi besar tetapi kadar pelaburan jika dibeza dengan Malaysia bagaikan langit dengan bumi. Maka jelas saranan GPMS jauh tersasar,” ujarnya.

PAS, Umno bergabung tak satukan Melayu - Saifuddin

Harakahdaily, 16 Mei 2013
SHAH ALAM: Penyatuan PAS dan Umno bukan penyelesaian masalah perpecahan Melayu, kata Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Saifuddin Abdullah.

Bercakap pada Wacana Sinar berjudul Pasca PRU13: Ke Mana Haluan Politik Melayu di sini semalam, beliau berkata perbezaan parti politik tidak bermaksud sesuatu kaum itu berpecah.

"Dalam soal penyatuan orang Melayu kenapa perlu bangkitkan isu penyatuan politik, dalam demokrasi berbeza parti bukan bermakna perpecahan.

"Cuma kita kena pandai kempenlah, yang ini pandai (dia) menang, yang seorang ini pula tak pandai, tak menang, terima sajalah, ini hakikat demokrasi," katanya.

Namun katanya, jika perkara membabitkan soal perpaduan dan penyatuan orang Melayu ini diperkotak-katikkan oleh mana-mana pihak, maka pihak itu harus ditentang sekeras-kerasnya.

"Tetapi kalau ada tokoh politik yang hendak memecah-belahkan, itu bab lain, kita akan tentang habis-habisan," kata bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi itu.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad menegaskan, PAS dan Umno sukar untuk bekerjasama tanpa titik pertemuan seperti good governance.

Katanya, tidak nampak sebarang usaha mahupun langkah-langkah tertentu yang meyakinkan diambil oleh kerajaan yang memerintah.

Katanya, dahulu orang melihat Pas sebagai parti alim ulama sedangkan kini dengan adanya pemimpin baru dan muda dalam Pas, parti telah memperjuangkan pentingnya good governance agar negara melangkah jauh ke hadapan.

“Kalangan pemimpin muda Pas nampak bagaimana berlakunya pembaziran, rasuah dan sebagainya dalam kerajaan yang memerintah.

“Pemimpin muda Pas bimbang kalau perkara ini berterusan dan Umno ingin bersatu dengan Pas. Untuk bergabung perlu ada titik pertemuan di mana good governance bukan sahaja dipersetujui, tetapi langkah tertentu yang meyakinkan juga diambil oleh mereka yang memerintah.

“Tetapi kita tidak nampak sebegitu, contohnya pengurusan minyak oleh Petronas dan kerajaan,” katanya.

Seorang lagi ahli panel ialah Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari dari DAP.

Guru pencetus daya saing pelajar

Harakahdaily, 16 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) merakamkan penghargaan serta tahniah kepada seluruh warga pendidik sempena Hari Guru 2013 pada hari ini. Sambutan ini merupakan satu simbolik pengiktirafan masyarakat terhadap sumbangan guru dalam membangunkan masyarakat dan negara.
Naib Ketuanya, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss (gambar) berkata, melalui sambutan seperti ini masyarakat diharapkan akan menghargai segala sumbangan guru-guru dan pada masa yang sama guru-guru pula akan meningkatkan komitmen dan kesungguhan mereka untuk mendidik anak bangsa menjadi warga yang cemerlang dan juga berilmu.

"Sempena Hari Guru ini, kami menyeru seluruh warga pendidik supaya mempertingkatkan lagi kesungguhan mereka dalam mendidik rakyat negara ini bukan sahaja dalam konteks akademik tetapi juga mendidik rakyat supaya memahami antara realiti bermasyarakat yang sebenar," ujarnya dalam satu kenyataan.

Pada hari ini, katanya guru-guru semacam didoktrinkan supaya hanya berfungsi di sekolah untuk meningkatkan kecemerlangan para pelajar dalam pelajaran mereka sahaja, tetapi guru-guru dikekang daripada membina kematangan kognitif masyarakat supaya lebih sensitif terhadap persekitaran setempat dalam etika kemasyarakatan.

Menruutnya, dengan suasana masyarakat sekarang yang diperlihatkan runtuhnya gejala sosial yang begitu tinggi serta kebimbangan yang ketara terhadap penagihan dadah, guru-guru juga amat diseru supaya melibatkan diri membantu penyakit besar masyarakat dalam negara sekarang yang tidak dapat dibendung lagi.

"Kami yakin ruang yang sedia ada di sekolah di antara guru dan juga pelajar amat terlalu dekat untuk membicarakan perkara ini yang mesti digariskan oleh semua pihak yang terlibat," katanya lagi.

Ini, tambah beliau adalah kerana sebagai pendidik dalam institusi seperti sekolah sebagai landasan yang mencerminkan kedudukan dan juga gambaran sebenar generasi akan datang secara mana yang akan dibina.

"Kami yakin akan kemampuan semua warga pendidik ini kerana didikan ini akan memperlihatkan maruah negara dan kedaulatan kita semua akan ditingkatkan.

"Tugas besar ini akan dibukukan untuk digagas atau disandang bagi mereka yang akan menerima tanggungjawab itu kelak. Akan tetapi kekeliruan yang sedia ada bagi individu tertentu didalam bidang pendidikan ini kadang kala menggambarkan kepada semua warga pendidik," ujarnya.

Beliau menambah, contoh yang terbaik daripada semua aspek harus ditonjolkan oleh pendidik ini kerana setiap gerak geri akan dilihat sebagai gambaran sebenar perlakuan masyarakat itu sendiri.

"Kami mengiringi tugas penting ini dengan doa, moga warga pendidik mendapat keberkatan yang seluas-luasnya serta kesenangan di dalam tugas mendidik ini," katanya.

Sehubungan itu, ujar beliau janganlah identiti pendidik itu hilang atas pertimbangan yang tidak mencerminkan tanggungjawab sebenar yang masyarakat harapkan selama ini kerana masyarakat juga menanti perubahan untuk anak-anak mereka di dalam kejayaan yang cemerlang dan juga berguna kepada agama, bangsa dan negara.

"Kecemerlangan warga pendidik akan kita kongsi bersama sepanjang masa supaya ianya disusun mengikut tuntutan tugasan ini sendiri. Warga pendidikan yang diperlihatkan begitu berat dan agak susah bidang kerjaya ini tidak akan berputus asa atau semangat. Kejayaan warga pendidik adalah kerjayaan untuk semua," ujar beliau.

Nasrudin harap Khairy jadikan belia ada jati diri

Harakahdaily, 16 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia mengucapkan tahniah kepada Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar di atas pelantikan sebagai Menteri Belia dan Sukan.

“Kami dari Dewan Pemuda PAS berharap Khairy dapat menunaikan amanah di dalam membangunkan generasi golongan belia yang berjati diri dan berintegriti tinggi,” ujar ketuanya, Nasrudin Hassan dalam perutusan sempena Hari Belia 2013.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Temerloh berharap sambutan Hari Belia Negara tahun ini menjadi pemangkin kepada golongan muda untuk terus mencanai aspirasi dan idealisme bagi melakukan perubahan bagi mencorak masa depan yang lebih cemerlang untuk masyarakat dan negara.

Perutusan penuh beliau sebagaimana di bawah.

Saya dan rakan-rakan di dalam kepimpinan Dewan Pemuda PAS Malaysia ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Belia kepada golongan anak muda di seluruh pelusuk tanah air sempena sambutan Hari Belia Negara 2013 yang disambut pada 15 Mei setiap tahun.

Sambutan ini diadakan pastinya bagi mengiktiraf peranan dan sumbangan yang dibuat oleh para belia dan beliawanis untuk memajukan masyarakat dan negara.
Generasi belia kini merupakan kumpulan terbesar dalam komposisi masyarakat negara ini. Secara demografinya, kadar umur purata kebangsaan adalah 26.2 tahun. Mereka yang berumur di dalam lingkungan 15 tahun hingga 40 tahun, yang merupakan linkungan umur teknikal bagi pendefinisian belia melebihi 10.94 juta orang iaitu 42% dari jumlah keseluruhan populasi Malaysia berjumlah 26 juta orang. Oleh itu suara golongan belia mesti mendapat perhatian sewajarnya selari dengan komposisi mereka yang signifikan di dalam masyarakat.

Golongan belia juga kini lebih berdaya di dalam mendepani cabaran mendatang di dalam bidang yang mereka ceburi.  Antara yang paling membanggakan ialah peningkatan kesedaran politik di kalangan belia. Undi golongan belia di dalam PRU13 mencerminkan kejituan aspirasi untuk mencetus perubahan.

Kepimpinan golongan belia pula diiktiraf masyarakat apabila ramai anak muda yang dicalonkan diangkat oleh pemilih untuk mewakili mereka di dalam parlimen. Pastinya PAS dan Pakatan Rakyat mendahului BN dari segi jumlah dan kualiti ketokohan yang ditampilkan.

Dewan Pemuda PAS komited di dalam menggiatkan dinamisme golongan belia di dalam jamaah dan masyarakat. Ianya bukanlah untuk tujuan singkat bagi meraih sokongan politik tetapi dipandu kefahaman bahawa usia muda sebelum tua adalah amanah yang akan dipertanggungjawabkan oleh Allah swt. ke atas kita semua di akhirat kelak.

Sabda Rasullulah saw yang bermaksud: "Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama, masa sihat sebelum sakit. Kedua, masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga, masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat, masa muda sebelum datang masa tua, dan kelima, masa hidup sebelum tiba masa mati (Hadis Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)

Di dalam konteks ini, Dewan Pemuda PAS Malaysia sentiasa mencari jalan untuk menterjemahkan Islam sebagai satu cara hidup yang boleh memakmurkan nilai berkebajikan di kalangan golongan belia khususnya di dalam aspek akhlak dan kenegaraan.

Bagi menjamin keremajaan PAS dan mengekalkan relevan parti kepada golongan muda, Dewan Pemuda PAS telah memperkenalkan agenda Mencorak Masa Depan yang antara lainnya telah menghasilkan Manifesto Tawaran Untuk Anak Muda di dalam PRU yang lepas.

Cabaran kita berterusan di dalam memelihara kelangsungan pendidikan dan perkaderan agar Umat Islam tidak keputusan melahirkan generasi muda yang mampu menjelmakan ketokohan Umar Abd. Aziz dan Muhammad al-Fateh di dalam keperibadian mereka.

Di dalam kesempatan yang ada, saya juga ingin mengambil peluang ini untuk menyampaikan ucapan tahniah kepada rakan saya dari Pemuda UMNO YB Sdr. Khairy Jamaludin di atas perlantikan beliau sebagai Menteri Belia dan Sukan.

Kami dari Dewan Pemuda PAS berharap YB Sdr. Khairy dapat menunaikan amanah di dalam membangunkan generasi golongan belia yang berjati diri dan berintegriti tinggi.

Semoga Sambutan Hari Belia Negara 2013 ini menjadi pemangkin kepada golongan muda untuk terus mencanai aspirasi dan idealisme bagi melakukan perubahan bagi mencorak masa depan yang lebih cemerlang untuk masyarakat dan negara.

Kabinet tambah masalah - Mahfuz

Abdul Aziz Mustapha, 16 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar) menyifatkan kabinet baru yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai kabinet tambah masalah.

"Tidak akan bermakna lantik Presiden Transparency International Malaysia (TI-M), Senator Datuk Paul Low Seng Kuan, sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri jika anggota kabinet yang lain terdiri dari mereka yang bermasalah," katanya.

Beliau mempersoalkan, apa yang boleh dilakukan oleh Paul jika dikelilingi oleh orang-orang yang bermasalah.

"Apa makna lantik Presiden TI-M kalau hanya untuk ditenggelami oleh orang-orang yang bermasalah.

"Dia bukan sahaja tidak akan mampu menyelesaikan masalah tetapi hampir serta merta akan tenggelam dan perkara itu akhirnya menambahkan lagi masalah.

"Sebab itu kita melihat kabinet yang Najib umum itu hanya kabinet tambah masalah," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Menurut Mahfuz, antara perlantikan yang paling dipandang sinis oleh banyak pihak serta banyak mengundang kritikan ialah perlantikan perlantikan Datuk Tajuddin Abdul Rahman sebagai Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.

Antara lain, anak Tun Dr Mahathir Mohamad, Datin Paduka Marina Mahathir menulis dalam laman Twitter "Six million dollar man Umno mendapat jawatan timbalan menteri".

Tajuddin diberikan nama jolokan itu selepas beliau dilaporkan telah dipecat dari Umno pada tahun 1995 kerana dituduh membayar RM6 juta untuk mengekalkan kedudukannya sebagai ketua bahagian.

Tajuddin juga baru-baru ini menerima anugerah konsesi RM1.3 bilion untuk membina UiTM Tapah, Perak, walaupun syarikat milik beliau, Detik Utuh Sdn Bhd bukanlah syarikat pembinaan yang aktif dan tidak mempunyai rekod prestasi yang baik dalam bidang pembinaan.

Selain Tajuddin, kata Mahfuz, seorang lagi yang disebut terbabit dalam amalan politik wang oleh Lembaga Disiplin Umno sendiri ialah Khairy Jamaluddin.

Khairy dilantik sebagai Menteri Belia dan Sukan.

Dalam tulisannya "Kenapa saya masuk balik Umno," antara lain Dr Mahathir menulis, "Saya percaya dia (Najib) tidak akan pilih perasuah yang terkenal dan diketahui umum seperti Khairy dan beberapa lagi sebagai menteri atau anggota kerajaan".

Mahfuz melihat tindakan Najib itu seolah-olah mencabar Dr Mahathir dan beliau ternanti-nanti untuk melihat apakah reaksi Dr Mahathir terhadap kabinet baru Najib itu.

"Bukan itu sahaja, tindakan mengekalkan orang seperti (Datuk Seri) Hishammuddin (Tun Hussein) membuktikan Najib enggan melakukan perubahan ke arah lebih baik sedangkan Kementerian Dalam Negeri di mana beliau menjadi menterinya sebelum ini adalah antara yang paling banyak dilaporkan mengalami ketirisan dalam laporan Ketua Audit Negara.

"Itu belum lagi diambil kira orang seperti (Datuk Seri) Shahidan (Kassim) yang ditolak dan tidak diterima oleh istana," katanya.

Selepas pilihan raya 2008 lalu, istana Perlis menolak cadangan supaya Shahidan dilantik sebagai Menteri Besar negeri itu.

Najib melantik Shahidan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri manakala Hishammuddin dilantik sebagai Menteri Pertahanan.

Tiada ulasan: