Jumaat, 17 Mei 2013

JIKA ITU PERANGAI YANG ADA...DIMANA2 BERADA PERANGAI TETAP SAMA..KITA KENA SEDAR BERKONGSI KUASA...BERPECAH SERTA BESAR KEPALA MENUJU KEHANCURAN

Petua mudah jadi timbalan menteri bawah Najib

Omak Kau, 17 Mei 2013


Sesiapa nak jadi Timbalan Menteri dengan tidak payah bersusah payah masuk bertanding PRU sila ikut petua mudah ini...

1)  Tubuhkan satu NGO yang bersikap perkauman dan agama melampau... Maki hamun UMNO/BN siang malam, pagi petang 24 jam sehari, 7 hari seminggu, empat minggu sebulan, 12 bulan setahun tanpa henti dan jemu.

2)  Buat tuntutan-tuntutan yang tidak masuk akal macam nak saman kerajaan British berbillion ringgit.


Klik untuk lihat laporan lengkap blogger ini.

Kabinet Najib, malang untuk Selangor, Johor

http://dialograkyat.blogspot.com, 17 Mei 2013
KL TODAY
PETALING JAYA: Malang  datang bertimpa buat Umno Selangor, setelah kalah besar dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu, kini tidak ada seorang pun menteri dalam kabinet Datuk Seri Najib Tun Razak. Pengguguran Timbalan Pengerusi Barisan Nasional Selangor, Datuk Seri Noh Omar di luar jangkaan kerana ahli parlimen Tanjong Karang itu merupakan orang kuat Umno di negeri itu yang diharap merampas kerajaan negeri dari Pakatan Rakyat.

Baca lagi.
PKR cuba kawal pentadbiran Khalid
 
PKR nampaknya sedang berusaha untuk mendapatkan kawalan  yang lebih besar dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor, dengan PKR negeri mencadangkan calon-calon yang bukan sahaja untuk barisan exco negeri tetapi juga dalam syarikat-syarikat berkaitan kerajaan dan Pejabat Menteri Besar.

Antara lain, dikatakan terdapat usaha melobi yang bersungguh-sungguh supaya Azmin Ali - pengkritik paling keras terhadap Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim - mengisi jawatan exco kanan negeri.

NONEBagaimanapun, Timbalan Pengerusi PKR Selangor, Zuraida Kamaruddin
(kiri) berkata, ini bukan untuk mengawal Khalid atau sumber-sumber negeri, tetapi untuk memastikan bahawa dasar-dasar Pakatan Rakyat yang lebih baik diterjemahkan di peringkat negeri.

Katanya, cadangan itu dibuat kerana menurutnya negeri itu tidak memainkan peranan yang secukupnya dalam tempoh lima tahun yang lalu.

Dalam pilihan raya umum ke-14, kata Zuraida, pihaknya berharap akan mendapatkan sokongan yang lebih kukuh dari syarikat-syarikat berkaitan kerajaan dan rangkaian kerajaan, yang kini tidak banyak memberi sokongan.

Sama ada ini akan menjadi kenyataan akan bergantung kepada Khalid yang mempunyai kata putus.

Menteri besar dipercayai menentang langkah PKR negeri itu, dengan mendesak Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya menjadi pendamai antara beliau dan kepimpinan PKR Selangor.

Zuraida berkata, beliau telah mengemukakan hujah-hujahnya, "tetapi prosesnya ialah "kami mencadangkan dan beliau yang memutuskannya".

Penyandang dari PKR dijangka digugur

Dijangkakan tidak seorang pun penyandang jawatan exco PKR akan dikekalkan jawatan mereka kerana kepimpinan PKR Selangor mahu "memberi peluang kepada orang baru".

"Kita mahu memberi semua orang peluang. Hanya dengan itu kita akan tahu siapa yang lebih baik. Kita adalah sebuah parti reformis, jadi kita percaya bahawa dengan muka-muka baru, akan datang idea-idea baru," katanya.

Ini bermakna ADUN Bukit Lanjan, Elizabeth Wong, yang dilihat sebagai penyokong kuat Khalid, tidak akan dilantik semula.

Penggal lalu, PKR mempunyai empat anggota exco, termasuk ADUN Seri Andalas Dr Xavier Jeyakumar, ADUN Kota Anggerik Yaakob Sapari dan ADUN Batu Tiga Rodziah Ismail

NONESelangor PKR mahu Azmin, yang merupakan pengerusi PKR negeri dan
timbalan presiden PKR, mengisi jawatan exco kanan kerana senioriti beliau dalam parti.

Dengan memegang jawatan exco kanan, ia dilihat membolehkan Azmin mengawasi portfolio yang mentadbir sumber-sumber yang banyak di Selangor, termasuk tanah, pelaburan dan infrastruktur.

Zuraida enggan menamakan dua calon, tetapi menurut spekulasi, PKR Selangor sedang melobi untuk ADUN Batu Caves, Amiruddin Shari dan ADUN Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad.

Zuraida berkata PKR, yang akan mengisi tiga jawatan exco, juga mengambil "nasihat" istana supaya lebih ramai wakil Melayu dalam barisan exco bagi "mengimbangi komposisi kaum".

Bagaimanapun, katanya, PKR akan mempunyai seorang ahli exco bukan Melayu dari kalangan wakil Cina dan India, bergantung kepada senarai akhir calon exco DAP.

DAP hari ini dinamakan ADUN Sungai Pinang, Datuk Teng Chang Khim dan ADUN Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah sebagai exco pilihan parti itu dan seorang lagi belum dinamakan.

NONEOrang yang ketiga yang dispekulasikan ialah sama ada ADUN Kota Alam, V Ganabatirao atau ADUN Subang Jaya, Hannah Yeoh (kiri).

Walaupun Xavier adalah sebahagian daripada barisan exco penggal lalu, tetapi dipercayai beliau akan dilantik semula jika DAP tidak memilih Ganabatirao.

Ahli exco dijangka mengangkat sumpah minggu depan, dengan Khalid dipercayai akan memuktamadkan senarai excp hujung minggu ini.
DAP: Tangkap penjenayah, bukan pemimpin Pakatan
7:28PM Mei 17 2013  
Ketua polis negara yang baru Tan Sri Khalid Abu Bakar mesti membuang persepsi negatif bahawa beliau mempolitikkan pasukan keselamatan demi kepentingan BN dengan menumpukan kepada usaha membanteras jenayah dan bukan mensasarkan pemimpin Pakatan Rakyat.

Ketua Menteri Pulau Pinang dap special meeting 110313 lim guan engLim Guan Eng (kanan) berkata, Khalid mesti membuktikan ikrarnya untuk mengutamakan keselamatan rakyat dan mengembalikan persekitaran yang selamat untuk orang ramai.

"Ikrar tersebut pastinya akan diuji supaya tidak menjadi janji mulut semata-mata tetapi mesti dibuktikan dengan kejayaan menurunkan kadar jenayah di dalam negara," katanya yang juga setiausaha agung DAP.

Dalam kenyataannya hari ini, Lim berkata, keselamatan awam antara isu pilihan raya umum yang menyaksikan rakyat meluahkan kebimbangan mereka terhadap peningkatan jenayah meski indeks jenayah menurun sebanyak 7.6 peratus dalam tahun 2012.

"Tan Sri Khalid boleh menjadi ketua polis negara yang lebih teruk daripada pendahulunya, kecuali jika beliau boleh menunjukkan kejayaannya membanteras penjenayah dan bukan menguruskan musuh politik BN," katanya.
Kit Siang gesa Parlimen cela Zahid
7:46PM Mei 17 2013  
Ketika Khairy Jamaluddin berkata pandangan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi meminta golongan yang enggan menerima sistem pilihan raya berhijrah ke negara lain dianggap padangan peribadi, ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang pula menggesa parlimen mencela menteri dalam negeri itu.

Dalam kenyataannya Lim berkata tidak memadai bagi Khairy yang baru dilantik menteri belia dan sukan untuk mengelak daripada menjawab isu tersebut dengan menyatakan ia "pandangan peribadi" dan tidak mencerminkan pendirian kerajaan.

"Bagaimana Khairy tahu bahawa kenyataan Ahmad Zahid yang memalukan itu tidak mencerminkan kedudukan kerajaan BN? Adakah Khairy telah mendapat jaminan perdana menteri atau timbalan perdana menteri bahawa kabinet baru akan menolak kenyataan Zahid dengan satu kenyataan rasmi?" tanya pemimpin DAP itu.

"Adakah Khairy akan mengambil inisiatif sewaktu mesyuarat kabinet untuk mencadangkan jemaah menteri menjarakkan diri dan menolak kenyataan Zahid itu?" tanya Lim lagi.

Lim berkata, seseorang akan menjangka, ekoran keputusan pilihan raya umum ke-13 yang menunjukkan BN pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak mendapatkan 48 peratus undi popular berbanding dengan 51 peratus untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat, seseorang itu akan menjangka para menteri bersikap merendah diri, mudah didekati dan sensitif.

Tetapi malangnya, kata Lim, rakyat melihat keangkuhan Ahmad Zahid ketika menjadi salah seorang menteri kanan dalam kabinet Najib selepas pilihan raya umum itu.
Pelaksanaan GST tambah RM27b pada pendapatan M'sia
 
Malaysia akan dapat menambah pendapatan sebanyak hingga RM27 bilion jika cadangan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sebanyak tujuh peratus dilaksanakan seperti di negara jiran, Singapura.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala, berkata mekanisma pencukaian baru itu boleh menjamin pendapatan tambahan sebanyak RM20 bilion hingga RM27 bilion, apabila matang.

"Tahap matang ialah apabila setiap penduduk Malaysia mula menyumbang ke arah GST. Ia mestilah dilaksanakan sebaik sahaja penduduk Malaysia bersedia menerima mekanisma itu," tegas beliau.

Bercakap pada forum "GE13 - What it means for business? (PRU13 - Apa Ertinya bagi Perniagaan?)" di sini hari ini, Jala berkata pendidikan tentang GST dan bagaimana ia memberi faedah kepada ekonomi negara amat penting, dan juga agar warga Malaysia faham dan menerima mekanisma pencukaian itu nanti.

Beliau juga berkata GST akan menjana dana tambahan bagi kerajaan untuk dibelanjakan bagi kesejahteraan rakyat Malaysia, seperti apa yang dijanjikan dalam manifesto Barisan Nasional sebelum pilihan raya umum ke-13.

"Walaupun satu cukai baharu diperkenalkan, namun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah memberikan komitmen untuk menurunkan cukai korporat dan juga cukai pendapatan peribadi.

"Ini menunjukkan kerajaan mahukan keseimbangan dalam setiap langkah yang diambilnya, sama ada dari sudut ekonomi mahupun politik," kata Jala yang menerajui Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu).

Sementara itu, beliau menafikan dakwaan bahawa janji-janji yang dibuat oleh kerajaan sebelum pilihan raya akan meningkatkan nisbah hutang berbanding keluaran dalam negara kasar (KDNK), daripada 53 peratus sekarang.

Beliau berkata kerajaan komited untuk mengekalkan hutangnya di bawah paras 55 peratus berbanding siling KDNK yang telah ditetapkannya sebelum ini.

"Pada Forum Ekonomi Dunia di Davos, apabila saya mencadangkan mekanisma Malaysia yang menetapkan 55 peratus sebagai siling bagi nisbah hutang berbanding KDNK, ramai pakar ekonomi dan pemimpin dunia berkata itu mustahil.

"Ini adalah kerana Malaysia amat unik sebab hutangnya masih di bawah paras 55 peratus," kata Jala sambil menyebut contoh negara-negara seperti Singapura (nisbah hutang berbanding KDNK 100 peratus), United Kingdom (80 peratus) dan Perancis (81 peratus).

Di samping mendakwa matlamat negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 boleh dicapai malah dua tahun lebih awal, memandangkan usaha ekonomi kerajaan dan sektor swasta yang menyeluruh, Jala berkata Malaysia berada di landasan yang teguh untuk mencatatkan lebihan belanjawan menjelang 2020.

Kata beliau dalam empat tahun kebelakangan ini dengan Najib sebagai Perdana Menteri, defisit belanjawan negara menunjukkan penyusutan yang ketara tahun demi tahun, dan memberikan jaminan bahawa rekod pencapaian ini akan berterusan.

"Tahun lepas, defisit belanjawan ialah 4.5 peratus, dan tahun ini kita menjangka ia susut kepada empat peratus. Dengan segala usaha yang diambil, saya pasti harinya akan tiba apabila kita boleh mencapai lebihan belanjawan itu," tegas beliau.

Mengenai peranan kerajaan dalam perniagaan, Jala berkata ia akan beransur-ansur keluar dari lebih banyak perniagaan tahun ini dan pada masa akan datang.

Melalui Peranan Kerajaan dalam Perniagaan (GRIB), kata beliau, kerajaan telah pun mengurangkan, malah menarik keluar kepentingannya dalam 13 syarikat, daripada 33 entiti yang dikenal pasti oleh Pemandu.

"Kita mengadakan mesyuarat bulanan yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri dan dihadiri oleh semua ketua syarikat yang berkaitan mengenai perkara ini.

"Kerajaan berhasrat menghentikan peranannya dalam perniagaan. Tetapi ini tidak boleh dilakukan dalam masa sehari. Akan ada lagi perniagaan yang melibatkan peranan kerajaan, disebabkan kepentingannya dalam kehidupan harian rakyat Malaysia," tegas Jala.

-Bernama
ADUN Sri Muda gagal ketepikan tuduhan menghasut
 
Mahkamah Rayuan Putrajaya hari ini menolak rayuan anggota Dewan Undangan Sri Muda Mat Shuhaimi Shafiei untuk mengetepikan tuduhan menghasut yang dikenakan terhadapnya.

Mat Shuhaimi mengemukakan permohonan itu dengan mempertikai kesahan daripada segi Perlembagaan Seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan 1948, yang digunakan dalam pertuduhan terhadapnya.

Dalam keputusan sebulat suaranya, panel tiga anggota yang diketuai Hakim Datuk Abdul Malik Ishak, menyatakan seksyen itu sah di sisi perlembagaan kerana ia digubal oleh Parlimen.

"Seksyen ini kekal sebagai undang-undang yang sah hingga hari ini," kata Abdul Malik yang bersidang bersama Hakim Datuk Azhar Mohamed dan Hakim Datuk Mohd Zawawi Salleh.

Abdul Malik memerintahkan Mat Suhaimi, 45, menghadirkan diri di Mahkamah Sesyen Shah Alam pada 5 Jun, yang ditetapkan sebagai tarikh sebutan kesnya.

Bagaimanapun, panel itu membenarkan Mat Shuhaimi menangguhkan perbicaraan di Mahkamah Sesyen sementara menunggu keputusan rayuannya terhadap keputusan mahkamah hari ini.

Abdul Malik meluluskan permohonan penangguhan itu, yang dikemukakan Mat Shuhaimi melalui peguamnya Edmund Bon dan tidak dibantah timbalan pendakwa raya Awang Armadajaya Awang Mahmud.

Adun daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dikenakan pertuduhan berkenaan pada 2011 kerana menyiarkan tulisan bersifat menghasut dalam blognya srimuda.blogspot.com berhubung pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai setiausaha kerajaan negeri Selangor yang baharu.

Beliau dituduh melakukan kesalahan itu di Pusat Khidmat Rakyat, Jalan Anggerik Vanilla, Kota Kemuning, Shah Alam pada 30 Disember 2010.

Mat Suhaimi boleh dihukum penjara hingga tiga tahun atau denda hingga RM5,000 jika sabit kesalahan.

Pada 1 April 2011, beliau memfailkan notis usul di Mahkamah Tinggi Shah Alam untuk memohon mengetepikan tuduhan menghasut itu dengan memberi alasan Akta Hasutan yang digunakan dalam pertuduhan terhadapnya, tidak sah di sisi undang-undang kerana ia bercanggah dengan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan, yang menjamin hak kebebasan bersuara.

Pada 26 Ogos 2011, Mahkamah Tinggi Shah Alam menolak permohonan Mat Shuhaimi untuk mengetepikan tuduhan berkenaan.

Susulan itu, beliau mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Rayuan.

-Bernama

Tiada ulasan: