Rabu, 15 Mei 2013

BAIKOT...MANA COGAN KATA SATU MALAYSIA...KATA NAK HARMONI KAUM...JANGAN BERTINDAK KURANG CERDIK

Protes PRU: Kuantan pula 'dihitamkan' malam ini

Tempat letak kereta berhampiran pejabat PKR di Jalan Beserah, Kuantan dibanjiri ribuan peserta himpunan Suara Rakyat Suara Keramat edisi Pahang malam ini.

Himpunan itu yang keempat selepas pilihan raya umum lalu 5 Mei lalu bertujuan mempertikaikan keputusannya yang didakwa sarat penipuan.

Saksi mata himpunan, Rafizan Idrus berkata peserta himpunan malam ini rata-rata terdiri daripada golongan muda pelbagai kaum.

"Saya lihat kebanyakannya malam ini orang muda yang hadir ke perhimpunan ini," kata Rafizan.

Pengerusi majlis itu Datuk Johari Abdul menganggarkan kehadiran yang rata-rata berpakaian hitam sekitar 30,000 orang.

Jumlah itu kata Rafizan, tidak termasuk mereka yang berada di luar kawasan padang tempat himpunan berlangsung.

Himpunan malam ini asalnya dijadual berlangsung di Padang Mahkota Aman, Kuantan.

Bagaimanapun, lokasi perhimpunan tersebut dipindahkan selepas rundingan dengan wakil polis daerah Kuantan yang mendakwa ia tidak mematuhi peruntukan seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman 2012.

Antara yang bercakap pada malam ini bekas calon PKR sungai Acheh, Badrul Hisham Shaharin yang lebih dikenali sebagai Chegudard, Ketua Srikandi PKR Siti Aishah Shaik Ismail, Pengerusi PKR Pahang Datuk Fauzi Abdul Rahman dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Esok, satu lagi himpunan ini yang turut dikenali sebagai "Blackout 505" ini akan berlangsung di Johor Bahru.
NGO Melayu gesa boikot perniagaan dimiliki Cina

Beberapa NGO Melayu tampil menggesa kaum itu memboikot perniagaan dan produk terkenal milik pengusaha Cina kerana didakwa mendanai pembangkang dalam pilihan raya umum ke-13.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, tindakan entititi perniagaan itu telah memecahkan perpaduan dalam negara.

NONESambil menempelak Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Nadzim berkata, langkah itu juga bertujuan menghantar signal kepada syarikat-syarikat berkenaan agar "jangan kurang ajar".

Perniagaan yang mahu diboikot termasuk dua rangkaian kedai makan, rangkaian pasar raya serta jenama roti dan tepung terkenal.

Sementara itu, kenyataan bersamanya gabungan itu yang diedarkan menyebut, ia langkah mudah tetapi berkesan bagi mengekang Anwar daripada terus "menghasut rakyat" dan DAP daripada memperalat orang Cina.

Nadzim bagaimanapun berkata boikot itu buat masa ini ditujukan kepada lima syarikat sahaja kerana dikhuatiri akan menjejaskan kehidupan seharian jika dilakukan secara besar-besaran.

"Kalau kita boikot semua mungkin kita pun tak dapat meneruskan kehidupan," katanya.

Rezeki ditentukan Tuhan
Ditanya tentang kemungkinan kempen itu menjejaskan mata pencarian orang Melayu yang bekerja dengan perniagaan terbabit, Nadzim menegaskan rezeki ditentukan Tuhan dan orang Melayu perlu "membuang keraguan mereka pada Allah".

"Kalau dua tiga syarikat (sahaja diboikot), tak ada masalah.

"Rezeki Allah nak bagi. Kita mahu orang Melayu jangan bertanya (perkara ini) lagi, kita buangkan keraguan kita pada Allah," ulasnya.

Beliau turut menyeru orang Melayu agar terus memperkukuh kedudukan ekonomi mereka agar terus dihormati oleh orang-orang Cina.

"Ini undang-undang alam, kalau kita lemah, kita miskin orang tak hormat kita.

"Kalau orang Cina tak hormat kita kerana kita lemah, itu satu kebiasaan," katanya.

Antara ahli gabungan NGO tersebut yang dinamakan Gabungan NGO Islam 1Malaysia itu adalah Persatuan Pengguna Islam Malaysia, Suara Anak Muda 1Malaysia, dan Majlis Belia Palestin Malaysia.

Malaysiakini sedang menghubungi syarikat yang dimaksudkan NGO berkenaan untuk maklum balas.
Lokasi himpunan 'Black 505' di Kuantan, JB berpindah
6:33PM Mei 14 2013
Perhimpunan 'Suara Rakyat Suara Keramat' di Kuantan malam ini terpaksa bertukar lokasi ke Dataran Rakyat berdepan dengan Markas PKR di Jalan Beserah, atas "nasihat polis".

Menurut setiausaha PKR Pahang Kamaruzaman Mohd Yunus, lokasi asal yang dicadangkan bagi perhimpunan 'Black 505' itu adalah di Padang Mahkota Aman di Kuantan.

Bagaimanapun, mereka terpaksa memindahkan lokasi perhimpunan tersebut, hasil rundingan dengan wakil polis daerah Kuantan semalam, katanya.
Katanya, pegawai polis dalam pertemuan tersebut antara lainnya memberi alasan bahawa perhimpunan berkenaan tidak mengikut peruntukan seksyen 9 (1) Akta Perhimpunan Aman 2012.
Polis juga menyatakan bahwa lokasi asal merupakan padang awam yang tidak mendapat kelulusan daripada pegawai daerah Kuantan, kata Kamaruzaman lagi.
"Sekiranya perhimpunan itu diteruskan, polis akan mengambil tindakan kepada penganjur dan peserta. Lokasi berubah tetapi masa tidak berubah. Ia bermula jam 9 hingga 12 malam," katanya ketika dihubungi Malaysiakini petang ini. .
Kamaruzaman berkata perkara itu telahpun dimaklumkan kepada Pengerusi Majlis Pimpinan PKR negeri Datuk Fauzi Abdul Rahman.
Beberapa pemimpin Pakatan Rakyat dijangka hadir termasuk Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pada perhimpunan malam ini.

Semalam, Ketua Polis Daerah Kuantan Mohd Jasmani Yusoff dilapor berkata perhimpunan itu adalah perhimpunan haram kerana penganjur tidak memaklumkan perkara itu dalam tempoh 10 hari kepada polis sepertimana yang diperuntukan bawah Akta Perhimpunan Aman 2012.

Sementara itu, beberapa pemimpin Pakatan Rakyat tengahari ini mengumumkan pertukaran lokasi perhimpunan yang sama di Johor Baharu pada malam esok.
Perhimpunan tersebut akan diadakan di pejabat PKR Cabang Puteri Wangsa di 28 Jalan Beladau 19, Taman Puteri Wangsa, Ulu Tiram.

Lokasi asal perhimpunan itu di Dataran Bandaraya, Johor Baharu yang dimiliki oleh kerajaan negeri.

Semalam Polis Johor menyifatkan perhimpunan itu sebagai haram kerana tidak menepati syarat di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012.
Khalid Abu Bakar dilantik IGP
6:25PM Mei 14 2013
Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar dilantik sebagai Ketua Polis Negara berkuatkuasa Jumaat (17 Mei) menggantikan Tan Sri Ismail Omar, yang bersara selepas tamat kontrak Khamis ini.

Menurut kenyataan Jabatan Perdana Menteri hari ini, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Bakri Zinin dilantik sebagai Timbalan Ketua Polis Negara berkuatkuasa pada hari yang sama.

"Selaras dengan peruntukan Perkara 140 (4) dan Perkara 140 (5) Perlembagaan Persekutuan, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong telah memperkenan dua pelantikan jawatan khas itu berkuatkuasa 17 Mei," katanya.

Khalid, 56, yang berasal dari Seremban dan memiliki ijazah perundangan dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA), menjalani latihan sebagai inspektor di Pusat Latihan Polis pada 5 Dis 1976, dan pernah berkhidmat sebagai Ketua Jabatan Anti Narkotik Kedah pada 1997. Enam tahun kemudian beliau dilantik sebagai Ketua Jabatan Pengurusan Polis Pahang dan tidak berapa lama pada tahun yang sama dilantik sebagai Ketua Polis Daerah Kuantan.

Pada 2005, beliau dilantik sebagai Ketua Polis Negeri Sembilan sebelum setahun kemudian dilantik sebagai Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman dan pada Jun 2007 dilantik sebagai Ketua Polis Selangor.

Tiga tahun kemudian, pada 13 Okt 2010 beliau dilantik sebagai Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman dan tidak sampai setahun, beliau dilantik sebagai Timbalan Ketua Polis Negara.

Mohd Bakri, 59, yang berasal dari Penampang, Sabah dan memiliki Diploma Sains Kepolisan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), memulakan perkhidmatan dalam polis pada 6 Nov 1975 sebagai Inspektor percubaan.

Beliau pernah berkhidmat sebagai Ketua Polis Daerah Kudat, Ketua Polis Daerah Sandakan, Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Timbalan Ketua Polis Daerah Seremban, Ketua Polis Daerah Lahad Datu, Ketua Polis Daerah Cheras dan Ketua Polis Daerah Dang Wangi.

Mohd Bakri pernah berkhidmat sebagai Penolong Pengarah Unit Risikan Jenayah D4 Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman sebelum dilantik sebagai Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Sabah pada 2003 dan dalam tempoh dua tahun beliau dilantik sebagai Timbalan Pesuruhjaya Polis Sabah pada 2005.

Pada 2006, beliau dilantik sebagai Timbalan Pengarah (Risikan/Operasi) Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman dan dalam setahun beliau dilantik sebagai Pengarah Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman. Pada tahun 2008 beliau dilantik sebagai Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman.

- Bernama
Azizan mula beri respon kepada doktor

Kesihatan bekas menteri besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak dilaporkan beransur baik apabila mula memberi respon dengan membuka matanya apabila dipanggil doktor hari ini.

Setiausaha akhbarnya Mohd Helmi Khalid bagaimanapun berkata Azizan belum boleh bercakap dan masih berada di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Pulau Pinang.

"Kira-kira pukul 4 petang tadi, doktor yang merawatnya memanggil isteri dan anggota keluarga dan saya untuk memaklumkan bahawa doktor telah mengurangkan sejenis ubat tahan sakit kepada Datuk Seri Azizan berikutan keadaannya yang semakin stabil.

"Doktor juga maklumkan, beliau telah memberi tindak balas dengan membuka mata apabila dipanggil. Alhamdulillah ini satu perkembangan yang baik," katanya ketika dihubungi Bernama di Georgetown.

Katanya, Azizan diberi pemerhatian rapi lebih 10 doktor pakar termasuk pakar kardiologi, pakar ortopedik, pakar diabetes dan pakar nephrologi.

"Setakat ini doktor belum maklumkan bila Datuk Seri (Azizan) boleh dibenarkan keluar atau dipindahkan ke hospital lain (di Kedah)," katanya.

Helmi berkata setakat ini orang awam belum dibenarkan melawat Azizan berikutan keadaannya masih lemah.

Katanya, Tunku Bendahara Kedah Tan Sri Tunku Annuar Ibni Almarhum Sultan Badlishah dijangka melawat Azizan di Hospital Pulau Pinang pada pukul 7 malam ini.

Azizan, 69, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Sungai Limau, menjalani pembedahan memotong kedua-dua belah kakinya akibat komplikasi penyakit kencing manis pada Khamis lepas.

Beliau dipindahkan ke HPP pada Rabu lepas dari Kedah Medical Centre selepas dirawat kerana jangkitan kuman pada kakinya dua hari sebelum itu.

Azizan terpaksa melepaskan jawatan Menteri Besar Kedah berikutan kekalahan pakatan pembangkang kepada Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum ke-13, Ahad lalu.

BN memperoleh 21 daripada 36 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) sekali gus mendapat majoriti mudah bagi membolehkan parti itu menubuhkan kerajaan negeri yang baru.

-Bernama
Azmin jadi exco? Saya tak boleh beritahu, kata MB

Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim enggan memberitahu sama ada ADUN Bukit Antarabangsa Azmin Ali akan dilantik menjadi exco kerajaan negeri bagi mengelakkan timbulnya spekulasi.

NONEMalah kata Khalid (kiri, bertengkolok), proses pemilihan barisan exco telah pun bermula dan akan diumumkan kepada orang ramai setelah mendapat perkenan daripada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

"Saya tak boleh beritahu. (Perkara) itu (boleh) menjadi spekulasi.

"Saya berjanji dengan semua orang bahawa saya akan berbincang dan tidak akan memberitahu kepada (orang) awam sehingga selesai.

"Itu pun menjadi aku janji saya. Saya tidak boleh menjawab. Saya tidak boleh buat kenyataan sehingga (perkara ini) selesai," kata Khalid.

NONEBeliau menjawab soalan pemberita sama ada terdapat muka baru termasuk Azmin yang akan membarisi exco kerajaan negeri yang baru.
Ditanya lanjut sama ada kerajaan negeri akan membentuk jawatan timbalan menteri besar, Khalid berkata: "Itu tidak ada dalam perkiraan kita".

Sambut 'national reconciliation' PM
Khalid yang juga ahli parlimen Bandar Tun Razak berkata beliau memerlukan tempoh selewat-lewatnya dua minggu untuk menyiapkan pemilihan barisan exconya.

Dalam sidang media itu juga, Khalid berkata tumpuannya dalam masa terdekat sebagai menteri besar adalah untuk "menyambut" hasrat Perdana Menteri Datuk Seri Najib (bawah) bagi memulakan proses "national reconciliation".

NONE"Di mana ujian pertama adalah untuk menyelesaikan penstrukturan semula industri perkhidmatan air di Selangor.

"Saya telah menyediakan surat kepada perdana menteri tentang perkara ini dan amat berharap beliau akan memberi tindak balas positif sejajar dengan Akta Industri Perkhidmatan Air (WSIA)," katanya.

Menurut Khalid, kerajaan negeri memberi komitmen bahawa projek Langat 2 akan dirangkumkan bersama proses penstrukturan semula industri air supaya ia tidak dikendali secara berasingan.

Surat tersebut akan dihantar kepada Najib, esok, tambah Khalid.

Kemudian Khalid menambah bahawa beliau juga telah meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk mengamalkan proses seperti itu terhadap syarikat berkaitan kerajaan (GLC) negeri Selangor termasuk PKNS.
Tulisan bos AirAsia X buat PERKASA berang
2:01PM Mei 14 2013
Ketua pegawai eksekutif AirAsia X, Azran Osman-Rani menjadi sasaran cemuhan balas dari pelbagai penjuru hari ini ekoran tulisannya di laman sosial yang didakwa memperlekehkan pertubuhan pro-Melayu PERKASA dan akhbar Utusan Malaysia.

Dalam reaksi balas, akhbar milik Umno itu hari ini menyiarkan kenyataan dari pemimpin PERKASA, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan juga kenyataan aktivis anti-PKR yang antara lainnya menyelar sikap “bongkak” dan “lupa diri” Azran.
NONEBerang dengan tulisan Azran, pemangku presiden PERKASA Datuk Abdul Rahman Bakar dalam laporan Utusan berkata eksekutif tersebut  “angkuh” kerana lupa bahawa beliau mungkin tidak mampu berada di kedudukan tersebut tanpa “kuasa Melayu yang diperjuang Utusan Malaysia”.

"Tidakkah Azran terfikir lesen yang dikeluarkan kerajaan kepada Air Asia adalah kerana pada peringkat awalnya syarikat penerbangan itu dimiliki orang Melayu?

"Dia menuduh kerana fikiran sempit Perkasa menyebabkan orang Melayu ketinggalan, tetapi tidakkah dia tahu dengan kuasa politik di tangan orang Melayu sahaja segala agenda dan kepentingan Melayu dapat direalisasikan sehingga kita mampu memiliki syarikat penerbangan yang sama sekali tidak terfikir boleh berlaku?," kata Abdul Rahman seperti dipetik Utusan.

Menurut laporan berkenaan, Azran menulis di Twitter dan Facebook bahawa beliau meluat dengan Utusan Malaysia dan menyalahkan akhbar tersebut kerana menyiarkan laporan muka depan bertajuk 'Apa lagi Cina mahu?'.
Turut dibariskan dalam laporan Utusan hari ini ialah ketua aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan yang menyifatkan Azran sebagai individu yang "lupa asal usul" kerana mengecam peranan akhbar tersebut.
"Dalam konteks ini tidak kira setinggi mana pendidikan dan taraf kehidupan seseorang Melayu itu, tetapi dia tidak berhak sama sekali mengkritik suara Utusan Malaysia dalam mempertahankan hak orang Melayu," katanya.
Sementara itu, seorang aktivis anti-PKR Abdul Ghani Haroon pula dalam laporan di halaman sama menyebut, tindakan Azran tidak mencerminkan pemikiran moden seorang tokoh korporat kerana turut menarik balik iklan AirAsia X di akhbar berkenaan.
"Orang seperti ini adalah mereka yang lupa daratan dan lupa sejarah tentang perjuangan memartabatkan anak bangsa sendiri di bumi Malaysia," katanya.
Murugesan lepas jawatan setiausaha agung MIC
1:24PM Mei 14 2013
Setiausaha agung MIC S Murugesan hari ini melepaskan jawatan tersebut, susulan ekoran kegagalannya untuk merampas kerusi parlimen Kota Raja dari PAS dalam pilihan raya umum 5 Mei.

Katanya, beliau akan bercuti untuk seketika dan akan kembali untuk berkhidmat dalam parti itu sebagai anggota jawatankuasa pusat dan pengerusi cawangan.
Murugesan berkata, beliau telah memaklumkan rancangannya itu kepada presiden parti, Datuk Seri G Pananivel sebelum ini dan mengulangi janji itu pada minggu lalu.
Beliau mengumumkan perkara itu selepas memberi masa beberapa hari kepada presiden untuk mencari penggantinya.
“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Datuk Seri G Palanivel kerana memberi peluang kepada saya untuk berkhidmat sebagai setiausaha agung...,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

MP PAS Dr Siti Mariah Mahmud mengekalkan kerusi Kota Raja dalam pilihan raya tersebut dengan majoriti 29,395 undi.

Murugesan mendapat 29,711 undi berbanding 59,106 undi yang diperolehi Siti Mariah. Dua lagi pencabarnya merupakan calon Bebas.
Hadi tolak gesaan agar PAS-Umno bersatu
12:53PM Mei 14 2013
PAS dengan tegas menolak gesaan bekas timbalan presiden parti itu, Nasharuddin Mat Isa yang mahu parti itu bergabung dengan Umno demi kepentingan kaum Melayu.

Hadi dalam satu laporan Utusan Malaysia hari ini menyebut, cadangan itu hanya ditimbulkan oleh golongan yang terdesak – dipercayai merujuk kepada pencapaian buruk BN dalam pilihan raya umum 5 Mei.

“Itu orang tengah lemas, saya orang tepi laut tahulah. Orang tengah lemas, kita tak boleh pergi dekat, dia pergi dekat, dia (tarik) kita tenggelam sekali,” katanya seperti dipetik akhbar milik Umno itu.

Nasharuddin yang berucap dalam satu forum pada hari Ahad lalu mencadangkan demikian sebagai permulaan kepada “penyatuan semula nasional” yang dibangkitkan oleh pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak.
Najib menganjurkan perkara itu untuk mengatasi sikap pengundi, yang disebutnya sebagai "trend polarisasi" serta “tsunami Cina”, dalam pilihan raya tersebut.

Nasharuddin dalam forum bertajuk 'Post Mortem PRU13: Bicara Kepimpinan Dan Survival Ummah' itu mencadangkan demikian kerana mahu proses penyatuan itu dimulakan di kalangan orang Melayu.

Gesaaan itu turut ditolak oleh ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan yang melihat bahawa perkara itu akan "menimbulkan fitnah serta menebalkan jurang persefahaman antara kedua-dua parti."
Nasruddin dalam satu laporan Sinar Harian Online berkata ia juga tidak akan berlaku memandangkan kerajaan BN menurutnya masih menindas rakyat.
Katanya, ia boleh dilihat dalam isu pemberian royalti minyak serta pembangunan di kawasan serta negeri yang dikuasai Pakatan.
“Isu penyatuan atau perpaduan itu tak ada sudahnya, kerap kali diulang dan diungkap.

“... seruan itu tak berfaedah, usah bermain dengan kata-kata, buktikan bahawa negara ini amalkan politik matang dulu, hormat-menghormati perbezan pandangan, hilangkan kekeliruan, kembalikan hak rakyat dan hapuskan penindasan, kemudian barulah cakap soal perpaduan itu,” katanya seperti dipetik laman tersebut.
Perhimpunan malam 13 Mei tolak perkauman
11:54AM Mei 14 2013
Sekumpulan aktivis NGO mengadakan perhimpunan berbilang kaum di Kuala Lumpur pada malam 13 Mei bagi menolak agenda perkauman yang dimainkan, termasuk di media, selepas keputusan pilihan raya umum 5 Mei lalu.

may 13 vigil kuala lumpur 130513 01Berkumpul dekat stesen bas Pudu Sentral di Kuala Lumpur malam tadi, lebih 100 orang, kebanyakannya berpakaian hitam, menyanyikan lagu, membaca sajak dan berucap menentang agenda perkauman.

Masing-masing bertemankan lilin dan membawa plakad menolak prejudis perkauman, mempromosi kasih sayang rentas kaum dan menolak rasisme yang dianggap sudah ketinggalan zaman.
may 13 vigil kuala lumpur 130513 02
"Kami berkumpul di sini untuk menentang retorik perkauman politik.

"Kita perlu suarakan perkara ini," kata Ng Yap Hwa, yang juga penyelaras kumpulan yang memperjuangkan keadilan untuk mendiang pembantu politik DAP Teoh Beng Hock.

"Ahli-ahli politik kita gemar memomokkan kita dengan rusuhan 13 Mei 1969 yang tidak patut digunakan untuk menakut-nakutkan rakyat."
Nik Aziz sedia terus pegang mursyidul am PAS walau uzur

Bekas Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersedia untuk terus memegang jawatan Mursyidul Am PAS walaupun tugas itu amat berat, dan dalam keadaannya yang uzur.

"Saya bersedia memegang jawatan itu jika saya diperlukan oleh parti. Tugas Mursyidul Am adalah suatu tugas yang amat berat yang terpaksa dipikul dan dilaksanakan mengikut cara Nabi Muhammad s.a.w mentadbir negara Islam," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Jasamu Dikenang di Pusat Pentadbiran kerajaan Negeri Kota Darulnaim di Kota Bharu, hari ini.

Majlis itu, bagi menghargai dan meraikan sumbangan Nik Aziz yang berkhidmat sebagai Menteri Besar Kelantan selama 23 tahun sejak 1990, turut dihadiri Menteri Besar Kelantan yang baharu Datuk Ahmad Yakob

Nik Aziz berkata, beliau tetap berazam akan terus melaksanakan misinya dalam memperjuangkan parti berlandaskan Islam walaupun bukan lagi menteri besar negeri itu.

Nik Aziz juga akan melepaskan jawatan sebagai Pesuruhjaya PAS Kelantan, jawatan yang disandang oleh menteri besar.

Sementara itu, Ahmad ketika ditemui pemberita, berkata beliau akan meneruskan dasar pentadbiran kerajaan negeri sebagaimana di bawah Nik Aziz.

Beliau berkata persidangan pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan selepas pilihan raya umum ke-13 dijangka diadakan Jun ini.

-Bernama

Tiada ulasan: