Jumaat, 15 November 2013

JIKA KITA TAHU NERAKA ITU....KITA TAK KAN KETAWA LAGI

Boleh Melawak Dalam Islam

by admin


Islam tidak melarang untuk kita berseronok dengan melawak dan bergelak ketawa. Lihatla bagaimana kisah Rasulullah bergurau dengan seorang wanita tua.
Wanita itu berkata baginda “Doalah kepada Allah supaya Dia memasukkan aku ke dalam syurga.” Baginda menjawab “Wahai ibu, sesungguhnya orang tua tidak masuk ke dalam syurga.” Perempuan itu balik dan menangis. Baginda saw bersabda:
“Beritahulah kepadanya bahawa dia tidak masuk ke dalam syurga dalam keadaan masih tua. Sesungguhnya Allah berfirman “ Sesungguhnya kami mencipta wanita-wanita syurga dengan penciptaan yang baru. Kami jadikan mereka dalam keadaan dara, yang amat mengasihi suaminya dan yang sebaya dengannya.” (Hr Tirmizi dan al-Baihaqi dgn sanad yg hasan)
Abu Hurairah telah meriwayatkan:
Para sahabat berkata “ Wahai Rasulullah sesungguhnya kamu bergurau senda dgn kami.”
Baginda menjawab:
Maksudnya: Ya aku bergurau tetapi aku tidak berkata melainkan perkara yang benar.
(Hr Tirmizi dan Ahmad – sanadnya hasan)
Disini Dr Yusuf Qardawi meletakkan lima etika yg perlu dipatuhi dalam bergurau senda:
Pertama- Tidak menggunakan perkara yang bohong sebagai alat untuk manusia tertawa.
Nabi saw bersabda:
Celaka orang yang bercakap kemudian berbohong supaya manusia ketawa. Celakalah dia dan celakalah dia. (Hr Ahmad dan ad-Darimi – sanadnya sahih)
Kedua: Gurauan tidak mengandungi penghinaan terhadap orang lain melainkan diizinkan oleh orang tersebut.
Firman Allah: “ Wahai orang2 yang beriman janganlah satu puak itu menghina puak yang lain, kemungkinan orang yang dihina lebih baik dari orang yang menghina. Janganlah wanita menghina wanita yang lain , kemungkinan wanita yang dihina lebih baik baik dari yang wanita menghina… “ ( 11 : al-Hujarat)
Nabi saw bersabda:
“Cukuplah seorang itu melakukan kejahatan apabila dia menghina saudaranya semuslim.” (Hr Muslim – sahih)
Termasuk dalam menghina ialah dgn meniru perbuatan orang lain.
Aisyah ra berkata:
“Aku telah meniru perbuatan seorang manusia.”
Lalu Rasulullah saw bersabda:
“Aku tidak suka meniru perbuatan orang lain.”
(Hr Ahmad dan Baihaqi – sanad sahih)
Ketiga: Melawak yang tidak menakutkan orang lain.
Nukman bin Basyir ra berkata, Sesungguhnya kami bersama Rasulullah saw dalam satu perjalanan. Seorang lelaki mengantuk di atas tunggangannya. Seorang lelaki yang lain mengambil anak panah dari busurnya dan mengejutkan lelaki yang mengantuk yang menyebabkan dia terperanjat. Rasulullah saw bersabda:
“Haram bagi seorang lelaki menakutkan orang Islam.” (Hr Thabrani – sahih)
Nabi saw bersabda:
“ Janganlah kamu mengambil barang kepunyaan saudara seislamnya dengan niat melawak atau pun betul2.” (Hr Ahmad – sahih)
Keempat: Jangan melawak ditempat yang serius dan jangan serius di tempat melawak.
Dalam Islam ada 3 perkara yang dianggap diambil hukumnya walaupun dalam keadaan melawak. Nabi saw bersabda:
“Tiga perkara yang mana yg mana diambil hukumnya samada dalam keadaan melawak atau serius: 1. Nikah 2. Cerai 3. Membebaskan hamba. (Hr Abu Daud, at-Tirmizi dan Ibnu Majah – sanadnya hasan)
Sesungguhnya Allah telah mencela orang2 musyrikin yang ketawa ketika mendengar al-Quran. Firman Allah swt:
“Adakah kamu hai musyrikin rasa hairan dengan ayat2 suci al-Quran? Kamu ketawa ketika mendengarnya, tidak menangis ketika mendengarnya dan kamu dengar dalam keadaan lalai.” (59 – 61 : an-Najm)
Kelima: Hendaklah melawak sekadar perlu dan tidak berlebihan.
Nabi saw bersabda:
“Janganlah kamu banyak ketawa. Sesungguhnya banyak ketawa boleh mematikan hati.” (Hr Ahmad dan Ibu Majah – sanad hasan)
Saidina Ali ra:
“Masukkan lawak dalam kata-kata sekadar kamu memasukkan garam dalam makanan kamu.”
Said bin al-‘As berkata:
“Bersederhanalah dalam melawak. Berlebihan dalam melawak akan menghilangkan keindahan dan menyebabkan orang-orang yg bodoh akan berani terhadap mu. Meninggalkan melawak akan menjauhkan orang-orang yang hendak bermesra dan menyebabkan orang-orang yang berdamping dengan mu berasa rimas.”
Sumber: http://www.albukhairy.net/

SJ-13-0295 : Hukum berlawak ttg agama/umat


:salam
Bolehkah kita membuat jenaka ttg Islam atau umat Islam berdasarkan situasi zaman skang. contohnya:-
i) Ada sheikh2 yg popular di US apabila di dlm satu2 sermon yg dihadiri oleh org Islam & kafir, ada yg berlawak kepada non-muslim tu, "Do you realize that you're currently being surrounded by terrorists?"; ataupun "Today I'm gonna teach y'all how to make a bomb in 5 easy lessons. Oops, sori... hahaha"
ii) Kawan sy pernah perli ttg byknya 'ulama2' kat mesia ni, so dia kata, "Ko tau x sbb apa nabi x diturunkan kat tanah melayu?? Sbb kat sini dah banyak nabiii.. kuakuakua "
Apakah hukumnya? Kerana dikhuatiri org yg x paham akan misconceive. jkk


:wassalam
al-Jawab:
Hukum lawak jenaka dalam Islam:
Kata al-Qardhawi (Halal n Haram/272), lawak jenaka ni kita kena perhatikan kehidupan Nabi SAW kerana beliau adalah contoh yang ideal. Kita dapati dalam seerah, ketika beliau sendirian, baginda seorang yg tekun dan khusyu', ketika membela kebenaran, baginda juga tegas dan tidak mempedulikan sesiapapun. Akan tetapi ketika di tengah-tengah manusia, beliau adalah manusia biasa yang juga menyukai apa yang indah dan spontan; beliau tersenyum, tertawa, bermain, dan kekadang berjenaka untuk menghiburkan diri. Tapi apa yang beliau katakan ketika berlawak adalah benar belaka."
Komentar al-Hafidz Ibn Hajar (alFath, X/543), lawak jenaka yang haram cuma bila ia dilakukan secara berlebihan dan konsisten kerana ia melalaikan dari sikrullah dan urusan-urusan agama; hati pula menjadi keras, tertimpa pelbagai penyakit hati dan menghilangkan kewibawaan seseorang."
Itulah konsep dan pandangan Islam terhadap lawak jenaka. Menjawab soalan anda secara ringkas:
i) Tindakan syaikh di USA yang membuat lawak jenaka dalam isu teroris dan pengeboman sejak isu Sept 11.
Jawab: Ini adalah termasuk lawak jenaka yang diharamkan oleh Islam kerana akibat buruknya akan kembali kepada 6 juta umat Islam yg menjadi warga US yang akan terus mengalami trauma dan diskriminasi kerana angkara 9/11.
Dalilnya: "janganlah kamu mencela dirimu sendiri" (AQT 49:13), Kata al-Qurthubi, maksud mencela diri sendiri ialah akibat dari lawak jenaka itu, ia akan menimbulkan kesan negatif kepada umat Islam di US yang hanya satu komuniti minoriti berbanding 300 juta warga non-Muslim.
Dalil hadith: Dari Abd Rahman Abu Layla, bahawa Nabi saw bersabda, " tidak halal seorang muslim menimbulkan rasa takut seorang muslim yang lain." [HR Ahmad dan Abu Daud, disahihkan oleh al-Albani dalam Ghayat alMaram] Maksudnya natijah dari lawak jenaka teroris dan bom, akan terus menimbulkan rasa ketakutan warga Islam US, sedangkan mereka tiada kaitan langsung dgn 9/11 dan keganasan antarabangsa.
ii) Mengenai lawak jenaka kenapa Nabi tidak diturunkan di tanah melayu kerana kat rantau sebelah sini dah ramai Nabi.
Jawab: Ini juga termasuk lawak jenaka yang tercela. Ini kerana urusan perlantikan Nabi-nabi bukanlah bahan lawak jenaka. Ini kerana Allah menempelak lawak jenaka tersebut:
" di antara Rasul-Rasul itu ada yang Kami perturunkan kisahnya kepada mu dan ada juga yang Kami tidak kisahkan."AQT 40: 78
Lawak jenaka seputar Nabi melayu itu termasuk lawak agama yang tercela..lihat ayat-ayat berikut:
AQT 6. 70. Dan tinggalkan lah orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda gurau, dan mereka telah ditipu oleh kehidupan dunia
AQT 7. 51. (yaitu) orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda gurau, dan kehidupan dunia telah menipu mereka
AQT 9. 65. Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentulah mereka akan manjawab, "Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja." Katakanlah: "Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?"
sekian

Hukum dan etika berlawak dalam Islam


Islam tidak melarang untuk kita berseronok dengan melawak dan bergelak ketawa. Lihatlah bagaimana kisah Rasulullah s.a.w bergurau dengan seorang wanita tua.
Wanita itu berkata baginda, “Doalah kepada Allah supaya Dia memasukkan aku ke dalam syurga.” Baginda menjawab, “Wahai ibu, sesungguhnya orang tua tidak masuk ke dalam syurga.” Perempuan itu balik dan menangis. Baginda s.a.w bersabda: “Beritahulah kepadanya bahawa dia tidak masuk ke dalam syurga dalam keadaan masih tua. Sesungguhnya Allah berfirman, “Sesungguhnya kami mencipta wanita-wanita syurga dengan penciptaan yang baru. Kami jadikan mereka dalam keadaan dara, yang amat mengasihi suaminya dan yang sebaya dengannya.” (H.R. Tirmizi dan Al-Baihaqi)
Abu Hurairah telah meriwayatkan: Para sahabat berkata, “ Wahai Rasulullah sesungguhnya kamu bergurau senda dengan kami.” Baginda menjawab: “Ya, aku bergurau tetapi aku tidak berkata melainkan perkara yang benar.” (H.R. Tirmizi dan Ahmad)
Di sini, Dr. Yusuf Qardawi meletakkan lima etika yang perlu dipatuhi dalam bergurau senda:

Pertama: Tidak menggunakan perkara yang bohong sebagai alat untuk manusia tertawa.
Nabi s.a.w bersabda: “Celaka orang yang bercakap kemudian berbohong supaya manusia ketawa. Celakalah dia dan celakalah dia.” (H.R. Ahmad dan Ad-Darimi)
Nabi s.a.w bersabda: “Kecelakaan ke atas sesiapa yang menipu untuk menghiburkan manusia, kecelakaan ke atasnya, kecelakaan ke atasnya.” (H.R. Abu Daud, Tirmidzi dan An-Nasai’e)
Kedua: Gurauan tidak mengandungi penghinaan terhadap orang lain melainkan diizinkan oleh orang tersebut.
Firman Allah: “Wahai orang2 yang beriman janganlah satu puak itu menghina puak yang lain, kemungkinan orang yang dihina lebih baik dari orang yang menghina. Janganlah wanita menghina wanita yang lain , kemungkinan wanita yang dihina lebih baik baik dari yang wanita menghina… “ (Al-Hujarat, 49:11)
Nabi saw bersabda: “Cukuplah seorang itu melakukan kejahatan apabila dia menghina saudaranya semuslim.” (H.R. Muslim)
Termasuk dalam menghina ialah dengan meniru perbuatan orang lain.
Aisyah r.a berkata, “Aku telah meniru perbuatan seorang manusia.” Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: “Aku tidak suka meniru perbuatan orang lain.” (H.R. Ahmad dan Baihaqi)
Ketiga: Melawak yang tidak menakutkan orang lain.
Nukman bin Basyir ra berkata: Sesungguhnya kami bersama Rasulullah s.a.w dalam satu perjalanan. Seorang lelaki mengantuk di atas tunggangannya. Seorang lelaki yang lain mengambil anak panah dari busurnya dan mengejutkan lelaki yang mengantuk yang menyebabkan dia terperanjat. Rasulullah saw bersabda: “Haram bagi seorang lelaki menakutkan orang Islam.” (H.R. Thabrani)
Nabi s.a.w bersabda: “Janganlah kamu mengambil barang kepunyaan saudara seislamnya dengan niat melawak ataupun betul-betul.” (H.R. Ahmad)
Keempat: Jangan melawak ditempat yang serius dan jangan serius di tempat melawak.
Dalam Islam ada 3 perkara yang dianggap diambil hukumnya walaupun dalam keadaan melawak. Nabi s.a.w bersabda: “Tiga perkara yang mana diambil hukumnya sama ada dalam keadaan melawak atau serius: 1. Nikah, 2. Cerai, 3. Membebaskan hamba.” (H.R. Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)
Sesungguhnya Allah telah mencela orang-orang musyrikin yang ketawa ketika mendengar Al-Quran. Firman Allah swt: “Adakah kamu hai musyrikin rasa hairan dengan ayat2 suci al-Quran? Kamu ketawa ketika mendengarnya, tidak menangis ketika mendengarnya dan kamu dengar dalam keadaan lalai.” (An-Najm, 53:59-61)
Kelima: Hendaklah melawak sekadar perlu dan tidak berlebihan.
Nabi s.a.w bersabda: “Janganlah kamu banyak ketawa. Sesungguhnya banyak ketawa boleh mematikan hati.” (H.R. Ahmad dan Ibu Majah)
Saidina Ali r.a: “Masukkan lawak dalam kata2 sekadar kamu memasukkan garam dalam makanan kamu.”
Said bin al-‘As berkata: “Bersederhanalah dalam melawak. Berlebihan dalam melawak akan menghilangkan keindahan dan menyebabkan orang-orang yg bodoh akan berani terhadapmu. Meninggalkan melawak akan menjauhkan orang-orang yang hendak bermesra dan menyebabkan orang-orang yang berdamping denganmu berasa rimas.”


11 fakta mengenai Neraka yang perlu Kita Tahu



Neraka digambarkan sebagai suatu tempat yang penuh dengan azab dan siksaan bagi mereka yang mengingkari perintah Allah SWT. Ia merupakan salah satu tempat atau destinasi terakhir umat manusia sebagai balasan atas apa yang dikerjakan semasa masih bernyawa di muka bumi.

Dipetik dari Hadith Qudsi : Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku (Allah SWT). Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu : 

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
arial, serif; font-size: 12px; line-height: 19px;">6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat 

Ulasan :-
**Pembalasan bukan sahaja akan diterima di akhirat kelak, bahkan bagi sesetengah manusia akan mendapat pembalasan yang setimpal dengan apa yang dilakukan semasa masih hidup di alam fana ini.

**Madani berasal daripada perkataan Arab bermaksud masyarakat atau generasi yang maju dari segi pemikiran, kerohanian dan kebendaan 
sumber

Hukum berlawak dalam Islam | HALAL/HARAM/HARUS?

selalu terngiang2 kat telinga me ni, my mom selalu ckp, org2 yg buat lawak melampau2 tu hukumnya HARAM sbb melalaikan (lagha)..my mom ada quote hadith kalau me tak silap, that Nabi Muhammad SAW tak pernah gelak terbahak2 mcm kita2 ni...paling byk pun dia senyum sampai nampak gigi2 baginda SAW--my mom selalu dgr ceramah agama kat masjid

so bila kuar isu hangat--Maharaja Lawak  manisnya Sepah itu, and siap tiru watak Ustazah Bahyah plak tu..of course otomatik me teringat kata2 my mom

then ada blogger frens yg bagi link dari SINI, pasal hukum dan etika berlawak dlm Islam, ada byk hadith yg relevant etc, tapi tak de plak nama penulis artikel tersebut...

kalau rajin boleh baca FULL ARTICLE , cuma kredibiliti article ni tak dapat me verify sbb tak de nama author/penulis, cuma ada disebut entry tu based on pendapat Yusuf Qardhawi.

yg me nak share ialah--yesza--pendapat USTAZ LOVE --ustaz kegemaran me ni :)

me copy sikit..full article sudi2kan baca kat  BLOG USTAZ LOVE tau!!

Sebenarnya, hukum melawak, buat komedi, bergelak dan bergembira ini adalah harus. Ianya memang menjadi fitrah manusia.. tanpa sifat humor, seseorang itu bakal menjadi seorang yang sangat membosankan. Sebab itu, ramai yang suka menjadi pelawak, tak kira la lawak tu menjadi ke, tak jadi ke, lawak bodoh ke.. yang penting, bila orang yang diceritakan lawak itu gembira dan suka dengan lawak yang dilakukan, ianya menjadi suatu kepuasan bagi seseorang yang membuat lawak.
Dengan melawak, bukan saja boleh menggembirakan hati, bahkan bisa mengubat hati yang sedang lara.

Cuma, seperti biasa, perkara harus ini, jika dilakukan berlebih2an dan melampaui batas, boleh menyebabkan ianya menjadi haram.

1. Lawak yang menghina sifat manusia.
Kebiasaan lawak orang kita, suka merendah2kan dan menghina sifat manusia yang secara tak langsung menghina ciptaan Allah. Banyak contohnya seperti tajuk drama Halimah Jongang, Fatimah Juling dsb.. juga menjadikan sifat2 manusia yang agak kurang sempurna sebagai ejekan seperti tempang, gemuk, hitam, rongak, ketiak berkerak dsb.

2. Lawak Penyerupaan Jantina.
Islam melarang lelaki menyerupai wanita dan begitu juga sebaliknya. Penyerupaan ini termasuklah seorang lelaki membuat suara wanita, memakai pakaian wanita, membuat lenggok wanita (spt pondan), memakai perhiasan wanita (subang, gelang, rantai) dsb.


tq uolls!

Soal Jawab : Hukum Komedi / Melawak/ Buat Lawak

Salam…
Rasanya belum terlambat lagi untuk Ustaz Love mengucapkan tahniah kepada kumpulan Sepah kerana memenangi Maharaja Lawak baru2 ni. Lawak bertiga ini memang evergreen.. The Three Stooges, Do Re Mi, Bujang Lapok dsb sentiasa menjadi pilihan para penonton berbanding lawak sorang2. Tapi, bagi Ustaz Love, pemenang sebenar rancangan tersebut adalah Nabil.. sebab berjaya membawa pulang RM150k.. sedangkan Sepah, walaupun memenangi RM350k, terpaksa berkongsi 3 orang.
Pehh.. panjang plak intro. Jadi, Ustaz Love terus masuk kepada persoalan utama.. iaitu persoalan yang diajukan oleh Mama Zharfan :
ustaz, nak mintak pandangan ustaz psl hukum komedi/lawak/buat lawak dlm islam..sbb me selalu dgr my mom ckp (my mom suka dgr ceramah agama kat masjid), hukum nya haram sbb melalaikan…and nabi muhammad SAW tak pernah gelak2 mcm yg kita gelak2 tu, paling byk pun baginda senyum sampai nampak gigi ajer..mohon komen Ustaz. syukran
Sebenarnya, hukum melawak, buat komedi, bergelak dan bergembira ini adalah harus. Ianya memang menjadi fitrah manusia.. tanpa sifat humor, seseorang itu bakal menjadi seorang yang sangat membosankan. Sebab itu, ramai yang suka menjadi pelawak, tak kira la lawak tu menjadi ke, tak jadi ke, lawak bodoh ke.. yang penting, bila orang yang diceritakan lawak itu gembira dan suka dengan lawak yang dilakukan, ianya menjadi suatu kepuasan bagi seseorang yang membuat lawak.
Dengan melawak, bukan saja boleh menggembirakan hati, bahkan bisa mengubat hati yang sedang lara. Bahkan ada pepatah Inggeris yang mengatakan “Laughter is the best medicine”.. ianya bukan dalil, sebaliknya ianya relevan dengan situasi berlawak ini.
Seorang Ustaz yang menyampaikan ceramah dalam suasana santai dan diselangi dengan lawak jenaka, mampu menarik perhatian ramai pendengar untuk mendengar ceramahnya.. contohnya mcm Ustaz Azhar Idrus. Bukanlah nak kata Ustaz2 yang tak pandai melawak itu tak menarik, sebab setiap orang ada daya tarikan masing2, tetapi Ustaz2 yang suka melawak ini nampak lebih mesra dan lebih dekat dengan pendengar.
Islam merupakan agama yang harmoni. Ada masanya perlu bersedih, ada masanya perlu marah, ada masa perlu gembira, senyum, gelak dsb. Bukanlah agama Islam ni agama yang serius.. kena berkerut setiap masa.. kena serius sentiasa..
Sebab itu perlakuan Nabi s.a.w. sangat wajar diteliti kerana Nabi s.a.w. adalah seorang manusia yang paling bertakwa kepada Allah, tetapi Baginda juga merupakan seorang manusia yang sangat menyenangkan hati kawan dan lawan. Nabi s.a.w. akan serius pada tempatnya, dan juga ada masanya Baginda membuat lawak, ada masanya Baginda akan tersenyum dengan lawak para sahabat..
Cuma, seperti biasa, perkara harus ini, jika dilakukan berlebih2an dan melampaui batas, boleh menyebabkan ianya menjadi haram.
1. Lawak yang menghina sifat manusia.
Kebiasaan lawak orang kita, suka merendah2kan dan menghina sifat manusia yang secara tak langsung menghina ciptaan Allah. Banyak contohnya seperti tajuk drama Halimah Jongang, Fatimah Juling dsb.. juga menjadikan sifat2 manusia yang agak kurang sempurna sebagai ejekan seperti tempang, gemuk, hitam, rongak, ketiak berkerak dsb.
2. Lawak Penyerupaan Jantina.
Islam melarang lelaki menyerupai wanita dan begitu juga sebaliknya. Penyerupaan ini termasuklah seorang lelaki membuat suara wanita, memakai pakaian wanita, membuat lenggok wanita (spt pondan), memakai perhiasan wanita (subang, gelang, rantai) dsb.
3. Lawak Yang Menyentuh Sensitiviti Agama
Lawak juga boleh menjadi medium penyampai kepada masyarakat.. lawak2 yang mempertikaikan kredibiliti para mufti, fatwa2, syariat Islam dsb adalah dilarang dan amat berbahaya.. kerana ianya boleh menyebabkan akidah rosak kerana mempermain2kan hukum agama.
4. Lawak Tak Kena Tempat
Dalam melawak pun, perlu berhikmah. Kena tengok suasana. Sekalipun kita seorang yang sangat kelakar dan hensem plak tu, sekiranya suasana itu memerlukan kita untuk bersedih dan bersimpati, maka kita kena ikut suasana tersebut. Contohnya suasana dalam majlis pengebumian, tatkala para waris bersedih dengan kematian ahli keluarga, jangan la plak kita membuat lawak yang boleh menyinggung perasaan mereka. Sekalipun waktu itu kena melakukan sesuatu supaya mereka tak melayan sangat perasaan sedih, tetapi ada baiknya kita memberikan khabar2 gembira berkenaan syurga dan pahala.
Bagi yang mendengar lawak juga, seboleh2nya kawal suara gelak. Jangan sampai gelak mengilai2 macam orang kena rasuk, ataupun gelak berdekah2 sampai tergolek2.. Sekalipun gelak itu dibenarkan, namun kita masih lagi tertakluk dengan adab dan akhlak Islam. Gelak2 yang melampau boleh menjatuhkan maruah kita sebagai seorang Muslim. Kecualilah kalau kita gelak dalam bilik.
Namun begitu, dalam bergelak ketawa, kita jangan lupa menangis. Menangis memohon keampunan kepada Allah di malam hari, kerana mungkin di siang hari kita banyak bergelak dan menggelakkan orang sehingga tak perasan kita dah mengguris hati orang lain.
Sudah tentu senyum itu lebih baik berbanding gelak. Namun, jika tak dapat nak tahan (Ustaz Love sendiri tak mampu nak tahan gelak), maka kena kawal gelak tu supaya lebih berpada2. Kita ini cuma manusia biasa.. tak mampu nak mengikuti kesemuanya, namun kita masih punya usaha dan ikhtiar.
WA

KEPERIHATINAN SEORANG ANGGOTA POLIS YANG WAJAR DI KONGSI BERSAMA.



Perkongsian gambar oleh seorang daripada followers Twitter Rasmi PDRM yang mempamerkan bantuan seorang anggota polis kepada lelaki kurang upaya.

Sungguhpun bantuan yang dihulurkan oleh anggota trafik ini merupakan amalan sivik insan biasa akan tetapi tindakan ini melambangkan ada sifat kesungguhan dari kalangan anggota PDRM dalam memberi perkhidmatan terbaik kepada masyarakat.

Assalam...
Sekadar Peringatan Bersama..
Unlike · · · 2 minutes ago via mobile ·

Tiada ulasan: