Jumaat, 22 November 2013

HAKIMAN/KEPEUTUSAN DIDUNIA TELAH DIBUAT....HAKIMAN/KEPUTUSAN ALLAH DIAKHIRAT PASTI ADA....AKAN ULANG BICARA....MAKA LEPAS DIDUNIA BUKAN MAKSUD AKAN LEPAS DIAKHIRAT

Pendukung Mursi bantah sistem kehakiman berat sebelah

http://greenboc.blogspot.com, 16 Nov 2013
Pendokong Mursi Berdemonstrasi Bantah Sistem Kehakiman Yang Berat Sebelah


Kaherah - “Tolak Pengadilan Balas Dendam”, itulah slogan yang diusung demonstrasi yang dilakukan oleh Pakatan Pro-Demokrasi Anti-Kudeta semalam, Jumaat (15/11/2013) . Demonstrasi diadakan di berbagai wilayah di Mesir.

Dalam pernyataannya, pakatan tersebut menyebutkan bahawa bukti keterlibatan pihak kehakiman dengan kudeta di Mesir sudah sangat jelas. Pakatan berkenaan meminta para elit peradilan agar tidak mengotorkan pakaian kehakiman yang bersih, dan agar menghentikan tindakan-tindakan yang merendahkan martabat kehakiman.

Pakatan itu mengambil contoh pengadilan Presiden Mursi dalam kes terbunuhnya dua orang demonstran di istana Ittihadiyah. Hal itu melanggar perlembagaan di dalam mengadili seorang presiden. Selain itu, pengadilan hanya membahas kematian dua orang penentang Presiden Mursi, sedangkan kematian pendukung Presiden Mursi yang jauh lebih banyak lansung tidak mendapatkan perhatian.

Contoh yang lain adalah adanya 12 orang mahasiswa Al-Azhar yang dihukum 17 tahun penjara dalam kejadian pejabat Syeikh Al-Azhar.

Hukuman itu adalah akumulasi tuntutan-tuntutan dalam satu peristiwa yang sama. Padahal banyak keterangan saksi menyebutkan bahawa yang terlibat dalam kerusakan pejabat Syeikh Al-Azhar adalah para anggota keselamatan yang berpakaian preman, bukan mahasiswa. Hukuman seperti ini terang-terangan melanggar undang-undang, dan terlihat ada unsur balas dendam kepada para pendukung Ikhwanul Muslimin

. Hukuman 17 tahun ini, menurut Pakatan, adalah malapetaka bagi rakyat Mesir. Tuduhan yang diajukan adalah kerusakan, dan itu juga belum terbukti, sedangkan pihak keselamatan (polis dan tentera) sudah jelas membunuh dan menyiksa rakyat, tapi lansung tidak disentuh.

Tiga bulan setelah pembantaian di R4BIA (14/8/2013), Pihak Forensik Rasmi pemerintah menyebutkan bahawa yang meninggal dalam pembantaian di R4BIA adalah 627 orang. Sedangkan jumlah korban meninggal hingga sekarang dari seluruh peristiwa setelah kudeta adalah 989 orang.

23 petani penyokong Pakatan dinafi dapat subsidi

Rizal Tahir, 11 Jun 2013

(Para petani membuat laporan polis ekoran mereka disekat dari mendapat sabsidi pertanian dari Kerajaan Persekutuan)

TUMPAT: Seramai 23 orang petani yang menjadi ahli Pertubuhan Peladang Kawasan Tumpat, membuat laporan polis terhadap Pengerusi JKKKP Bendang Pak Yong.

Laporan itu dibuat oleh seorang wakil petani Mat Daud Mat Ail, terhadap Pengerusi JKKKP itu kerana tidak mahu ‘mengecop’ serta menandatangani borang pendaftaran pesawah terhadap petani berkenaan.

Alasan yang diberikan Pengerusi JKKKP itu beliau belum menerima arahan dari pihak atasan berhubung urusan cop borang pendaftaran pesawah.

Dengan tindakan terhadap petani yang juga penyokong Pakatan Rakyat berkenaan, mereka tidak akan mendapat kemudahan insentif subsidi dari pihak kerajaan melalui Lembaga Pertubuhan Peladang.

Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kelaburan, Mohd Zaki Ibrahim (gambar), ketika ditemui media berkata, antara kemudahan subsidi yang ternafi dengan tindakan itu adalah baja padi, skim racun, subsidi membajak dan subsidi jualan padi.

“Apabila JKKKP tidak menandatangani borang berkenaan, bererti tiga keistimewaan berkenaan tidak akan diperolehi oleh petani pro Pakatan Rakyat,”ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada media semalam selepas laporan polis dibuat.

Zaki bagaimanapun berkata, masaalah petani lain yang diberi sokongan oleh pihak Umno khususnya Dun Pengkalan Kubur, belum tentu dapat menanam padi dengan baik.

Ini kerana, dengan menyekat petani seramai 23 orang itu menyukarkan petani lain untuk menanam padi mereka.

“Kerumitan akan berlaku contohnya aliran air, apa lagi petani yang diluluskan oleh kerajaan tanahnya di bahagian tengah,”ujarnya.

Sehubungan itu beliau menyeru Adun Pengkalan Kubur, Datuk Nor Zahidi Omar menyelesaikan masaalah berkenaan seberapa segera.

Jelasnya, sebagai seorang wakil rakyat yang berwibawa seharusnya Zahidi tidak bersikap sedemikian.

Sementara itu Penghulu Bendang Pak Yong, Mohd Azmi Ibrahim, ketika ditemui pula melahirkan kebimbangan perakara yang sama akan berlaku pada petani di kampung sekitar di bawah seliaan Kada.

Jelasnya, mereka juga adalah petani dari penyokong Pakatan Rakyat.

“Saya mendapat maklumat dari petani pihak pejabat Lembaga Pertubuhan Peladang Kawasan Tumpat memaklumkan hanya dapat memproses borang petani setelah ianya dicap dan ditandangani oleh JKKKP Mukim,”ujarnya.

Perkembangan laporan polis SAMM seluruh negara

http://anakmudamalaysia.com, 16 Nov 2013
PERKEMBANGAN TERKINI: Laporan Polis SAMM Seluruh Negara #AGagenCIA:
Selesai Report jam 11am
SAMM P.Pinang di Balai Bayan Baru (Selesai)
SAMM Kuching di Balai Padang Sentral Kuching (Selesai)
Depan balai bayan baru SAMM Kuching
Report Polis Jam 2pm;
SAMM Pahang di IPD Kuantan (Selesai)
SAMM Kedah di IPD Kuala Muda (Selesai)
SAMM Langkawi di IPD Langkawi (Selesai)
SAMM N.Sembilan di IPD Seremban 2 (Selesai)
IMG00207-20131116-1609 Report SAMM N9 report SAMM Pahang report SAMM N9 2 report SAMM Tganu
Report Polis Jam 3pm;
SAMM Terengganu di IPD K.Terengganu (Selesai)
Report Polis Jam 5pm;
SAMM Johor di IPD Johor Bharu
SAMM Perak di IPD Ipoh
Laporan Polis Esok dan Isnin (17 & 18 November)
SAMM Kelantan di IPD Bachok
SAMM Perak Utara di IPD Parit Buntar
SAMM Selangor di IPD Sg Besar (Isnin)
Sekiranya tiada tindakkan progressif dari pihak polis terhadap pejabat AG, maka SAMM Kebangsaan dan SAMM Wilayah akan mengetuai satu lagi laporan polis di Balai Dang Wangi pada 24 November (Ahad) bersama sekutu aktivis, pengamal kepartian dan orang ramai!
Sila rujuk kenyataan awal – klik di sini

Ummah yang kematian ibu bapa

Ustaz Hasrizal Abd Jamil, 18 Nov 2013
Hilang Ibu Bapa

Bagaimanakah reaksi kita apabila seorang anak muda yang berjaya, elok kerjayanya, cukup serba serbi keperluan hidupnya, mengadu tentang kehilangan ibu bapanya?

Hilang ibu bapa.

Bukan hilang anak.

Ibu bapa pula, adalah ibu bapa yang tidak pernah ditemui. Entah hidup entah kan mati.

Orang muda itu ada segala-galanya. Cuma dia risau ibu bapanya hilang. Dia tidak berjumpa dengan ibu bapanya. Tetapi dia tahu dia ada ibu bapa kerana semua manusia ada ibu bapa.

Hilang Anak

Bagaimanakah pula reaksi kita apabila anak muda itu kehilangan anak?

Anaknya diculik, barangkali.

Selepas dua tahun lalu anaknya yang seorang lagi meninggal dunia kerana barah.

Orang muda itu ada segala-galanya. Cuma dia risau anaknya hilang.

Manakah yang lebih tragis? Manakah yang lebih mendapat simpati? Manakah yang menjadikan hidup ini bagai hilang makna segala-galanya? Hilang ibu bapa, atau hilang anak?

Tentu sahaja hilang anak.

Tanpa keraguan, ia sebuah tragedi.

Ada pun kehilangan ibu bapa, tidak mengapa. Sedih, namun ibu bapa itu pun anak muda tersebut tidak pernah jumpa. Doakan sahaja mereka. Teruskan hidup.

Analogi Ummah Yang Kehilangan Ibu Bapa

Saya cuba mengajak sahabat merenung tentang kepentingan sejarah.

Kehilangan ibu bapa, adalah seperti kehilangan sejarah. Pantas dianggap tidak mengapa. Ia tidak sedahsyat kehilangan anak-anak.

Seorang manusia tidak akan mati dengan kematian anak. Kesedihan, kedukaan, hanya dalam lingkungan perasaan. Ia tidak berisiko sebuah kematian. Kecuali dia membunuh diri.

Tetapi manusia boleh mati mengejut kerana tidak kenal ibu bapanya. Bahawa pada ibu bapanya ada rekod. Ada kisah pada gene BRCA1 dan BRCA2, bahawa ibu atau bapanya meninggal dunia kerana kanser ovari dan kanser prostate. Anak muda yang kaya raya, berkerjaya baik dan hidup serba sempurna, tidak dapat membaca ketulan ganjil itu sebagai sebuah simptom, bahawa ia menuju sebuah kematian. Sedangkan dengan mengetahui bahawa bapanya dahulu semasa hidup apa sakitnya, apa punca kematiannya, dia boleh bertindak segera. Rekod silam yang memberitahu bahawa seorang yang bapanya meninggal dunia kerana kanser prostate, harus peka dengan simptom-simptom yang hadir itu.

Tanpa kenal siapa ibu bapa, kita juga kehilangan sebahagian penjelasan tentang siapa diri kita.

“Dan (orang-orang musyrik) yang tidak berilmu pengetahuan, berkata: Alangkah eloknya kalau Allah berkata-kata dengan kami (mengenai kebenaran Muhammad) atau datang kepada kami sesuatu keterangan (mukjizat)?” Demikian pula orang-orang (kafir) yang terdahulu dari mereka pernah berkata seperti yang dikatakan oleh mereka; hati mereka (sekaliannya) adalah bersamaan (degil dan kufur). Sesungguhnya Kami telah pun menerangkan ayat-ayat keterangan (yang menjadi dalil dan bukti) kepada kaum yang mahu percaya dengan yakin.” [Al-Baqarah : ayat 118]

Kita terlupa bahawa hari ini menyambung semalam. Perbualan hari ini pernah dibualkan semalam. Kita mengulang kelakuan semalam, tetapi berangan-angankan hasil yang bukan hari ini.

Seperti seseorang yang terjaga, mendapati dirinya berada di dalam sebuah keretapi yang bergerak laju. Dia tidak tahu bagaimana dia berada di dalam keretapi itu. Dari mana keretapi itu bergerak. Ke mana keretapi itu pergi. Soalan dari mana, hendak ke mana, bagaimana boleh berada di sini, adalah soalan-soalan yang menjawab pertanyaan siapa kita?

Dan ia sebuah soalan yang sangat besar.

Soalan tentang identiti.

Itulah risikonya sebuah bangsa yang tidak mementingkan sejarah.

Sangkanya, yang tragis hanya pada kehilangan milik semasa.

Hakikatnya dia di ambang maut, kerana tidak menoleh ke belakang.

Melupakan ibu bapanya.

Melupakan dirinya yang semalam.

Melupakan semalam.

Hingga hari ini, gagal difahami. Dan esok yang penuh impian, mungkin buatnya tiada fajar lagi.

http://saifulislam.com/

Virus dungu dalam budaya prank dan shenanigan

Ustaz Hasrizal Abd Jamil, 19 Nov 2013

(Gambar: Ilustrasi oleh Francis Barlow di dalam hikayat “The Boy who Cried Wolf”, yang beliau gelar sebagai  DE PASTORIS PUERO ET AGRICOLIS, 1687 – wikipedia)
“Tolong! Tolong! Serigala menyerang kambing saya!” jerit anak muda itu.

Orang kampung prihatin.

Bergegas mereka memanjat bukit.

Mahu menolong.

Ada yang bawa parang, ada yang bawa cangkul. Ada yang terkumat kamit mulut berdoa, memohon keselamatan. Hilang kambing, besar musibahnya.

“Mana? Mana? Mana serigala durjana?” tanya orang kampung.

Anak muda itu ketawa.

Bergurau katanya.

Menguji iman orang kampung.

Orang kampung geram. Tetapi habis-habis pun, mereka mengurut dada. Seorang dua menunding telunjuk. Budak-budak, memang budak-budak. Tetapi jangan perbudakkan orang tua.

Dua Tiga Kali Bulan Mengambang

Selang dua tiga purnama, anak muda itu ketagih perhatian. Ingin mengulang keinginan.

“Tolong! Tolong! Serigala menyerang kambing saya!” jerit anak muda itu di lereng bukit.

Orang kampung terkejut.

Serangan serigala bukan khayalan. Ia pernah berlaku. Tidak mustahil berlaku lagi. Tetapi si anak muda itu pernah membuat onar. Ada atau tidak serigala?

“Jangan main-main. Ini tanggungjawab kita.” fikir pihak yang ramai.

Bergegas mereka memanjat bukit.

Mahu menolong.

Ada yang bawa parang, ada yang bawa cangkul. Ada yang terkumat kamit mulut berdoa, memohon keselamatan. Hilang kambing, besar musibahnya. Serigala lapar, buruk padahnya.

“Mana? Mana? Mana serigala durjana?” tanya orang kampung.

Anak muda itu ketawa lagi.

“Senang benar mereka ditipu!” kata hatinya.

Penduduk kampung geram. Baik hati mereka jadi permainan. Dipermain-mainkan.

“Siaplah engkau!” kata mereka.

Mengepal tangan.

Anak muda itu ketawa. Seperti ‘tengin’ tidak belajar apa-apa.

Selang Beberapa Purnama

“Hmm, bosan sungguh meneman kambing meragut rumput. Aku pula terasa seperti kambing!” anak muda menguis-nguis daun kering di bawah pokok.

“Grrr!” terdengar dengusan penuh nafsu di balik busut.

Seekor serigala besar sedang memilih mangsa antara kambing gembalanya.

Benar, ia serigala sebenar. Bukan khayalan. Bukan gurauan. Ia di depan mata. Sedang memilih mangsa.

“Tolong! Tolong! Serigala menyerang kambing saya!” jerit anak muda itu di lereng bukit.

Orang kampung terkejut.

Kemudian mereka ketawa.

“Gembala kambing mahu memperbodohkan kita lagi, seperti kambingnya? Lantakkan dia. pedulikan!” ujar orang kampung.

Tidak pernah terlontar satu kejahatan, kecuali ia akan berpatah kembali kepada pelakunya. Anak muda penggembala kambing, menangis di bukit. Habis kambingnya diratah serigala.

Tangisan yang di luar peduli.

Tiada salah siapa, kecuali diri sendiri.

Budaya Prank

Mengenakan orang dengan amaran-amaran palsu ini bukan perkara baru. Ia sudah lama diungkap di dalam sejarah. Kisah budak dengan serigala ini merupakan salah satu daripada kisah Aesop’s Fables atau Aesopica merujuk kepada legasi Greece Purba antara tahun 620 and 560 BCE. Ia dikaitkan dengan ajaran Aristotle yang menegaskan bahawa orang yang berbohong mendapat habuan iaitu apabila mereka bercakap benar, mereka tidak akan dianggap benar (tidak dipercayai)” [THE LIVES AND OPINIONS OF EMINENT PHILOSOPHERS]

Budaya ini seiringian dengan mentaliti ‘loyar buruk’ yang semakin meraih keberanian untuk membesar. Ia bukan sekadar perkataan, tetapi dizahirkan melalui perbuatan. Malah 1 April menjadi hari ‘ibadah’ untuk budaya prank ini.

Budaya-budaya ini merupakan budaya rendah yang menjadi kebiasaan masyarakat hedonisme Hollywood, lalu tersebar untuk diterima sebagai suatu hiburan oleh golongan yang bermentaliti rendah. Bergurau tidak kena tempat. Jika suatu ketika dahulu ia menjadi bahan ketawa seperti siri America’s Funniest People keluaran Amerika Syarikat sekitar 1990′an, juga Just for Laugh (Juste Pour Rire) terbitan Kanada. Tetapi lama kelamaan ia berubah menjadi versi yang agresif Jackass menjelang milenia baru.

Dengan jati diri yang rendah, apa sahaja yang datang ke sini dari sana, ditelan, diterima, dan menjadi budaya kita. Budaya prank dan seiringan dengannya parody, kedua-duanya menjatuhkan harga diri kita.

Biar pun ‘Prank and Parody‘ itu kini menjadi begitu trending dan digilai ramai, tanpa rasa kolot, saya ingin meletakkan satu saranan iaitu pesanan Nabi sallallahu alayhi wa sallam, maksudnya:

“Sesuatu yang telah diketahui oleh sekalian manusia sepanjang zaman sebagai sebahagian daripada pesanan-pesanan kenabian ialah: JIKA KAMU TIDAK MALU, BUATLAH APA SAHAJA YANG KAMU MAHU”
[hadith riwayat al-Bukhari nombor 3484]

Parodi yang sifatnya membodohkan diri, menjatuhkan maruah diri sendiri (sebelum menjatuhkan maruah orang lain), dan perlakuan-perlakuan yang mengaibkan, batas pemisahnya hanya satu, ada MALU atau TIDAK ADA RASA MALU. Jika ada rasa malu, tandanya ada iman. Jika tidak kisah memalukan diri sendiri dan mangsa ‘Prank and Parody’, tepuk dada tanya iman.

(Gambar: Remaja hilang secara misteri di Villa Nabila, JB, ditemui di rumah teman wanitanya – kredit foto: Sinar Harian)

Manakala prank yang menjadi-jadi di radio, televisyen, dan terkini di Villa Nabila, Johor Baharu (jika ia sebuah prank).

Ingatlah pesan Nabi sallallahu alayhi wa sallam, maksudnya:

Seorang Muslim itu, seseorang yang kaum muslimin lain terselamat daripada kejahatan lisah dan tangannya. Orang yang berhijrah pula, adalah seseorang yang meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah daripadanya.” [Hadith riwayat al-Bukhari nombor 6484]


Jangan sampai kepedulian masyarakat yang semakin menipis itu hilang sepenuhnya.

Dan ahli prank menjadi mangsa utamanya.

Orang tua-tua dahulu tidak meleret falsafahnya. Hanya berpesan, ketawa-ketawa, selepas itu menangis.

Ada akal, fikir!

http://saifulislam.com/

Pendakwah, ustaz & memberi hukum

Dr Zaharuddin Abd Rahman, 19 Nov 2013
Pengeluaran fatwa, pandangan dan panduan hukum khususnya di dalam perkara baru ata persoalan yang timbul di dalam masyarakat bukanlah suatu tugas yang mudah, malah ia teramat berat dan bakal dipertanggungkan bukan sahaja di dunia malah di akhirat. Justeru, suatu teknik dan kefahaman jelas perihal teknik dan metodologi penyelidikan mesti dimahiri oleh mereka yang terlibat atau ingin terlibat di dalam bidang ini. Bagi ahli fiqh dan dakwah mereka tidak boleh alpa dan lalai dalam memahami ulum hadith dan fiqahnya, manakala bagi mereka yang mendalami ilmu hadith tanpa fiqah, Imam Sufyan Uyainah berkata :
Ertinya: Jikalau ada kuasa di tangan kami, nescaya kami akan pukul dengan rotan (ranting) setiap ahli hadith yang tidak mempelajari Fiqah dan setiap ahli Fiqah (Faqih) yang tidak mempelajari hadith. (Kaifa Nata’mal Ma’a Al-Sunnah, Al-Qaradawi, hlm70)


Imam Abu Hanifah berkata:
Ertinya: Sentiasa manusia berada dalam keadaan baik selagimana wujud di kalangan mereka yang mencari (mempelajari) hadis, apabila mereka mempelajri ilmu tanpa hadis, mereka pasti akan rosak.


Imam As-Shafi’i berkata:
Ertinya: Manakah bumi yang bolehku berteduh padanya apabila aku meriwayatkan dari Nabi sallallahu alaihi wasallam satu hadis sedang aku berkata selain darinya.


Imam Ahmad berkata:
Ertinya: Tersebarnya bid’ah, barangsiapa yang tiada padanya hadis lalu pasti akan terjebak dalamnya. (Manaqib Al-Imam Ahmad, Ibn Jawzi, hlm 182)


Iman dan akhlaq mulia merupakan aspek dalaman utama yang mesti diperkukuh secara berterusan. Ini kerana, Iman itu bukanlah dengan angan-angan tetapi Iman ialah apa yang tersemat di hati dan dibuktikan dengan amalan dan usaha seseorang. Iman yang mantap akan membuahkan akhlak mulia yang bermanfaat kepada diri dan orang lain. Begitu juga, hukum dan fatwa merupakan buah yang terhasil daripada penyelidikan yang mendalam berasaskan aspek dalaman seseorang dalam melaksanakan penyelidikan. Antara aspek dalaman yang menjadi asas kepada penyelidikan hukum dan fatwa adalah seperti berikut:

1. Ikhlas

Mempunyai niat yang ikhlas untuk mendapat redha Allah SWT.

2. Tiada sentimen yang mempengaruhi keadilan kajian

Penyelidikan dan kajian dilakukan dalam keadaan tenang dan bukannya dalam keadaan yang negatif seperti; marah, jemu, terlalu gembira, didesak oleh golongan yang berkepentingan, atau apa-apa juga keadaan yang menyebabkan pengkaji tidak dapat menumpukan perhatian kerana hati dan fikirannya terganggu. Seseorang itu tidak harus memberi hukum atau fatwa semata-mata kerana tamakkan harta atau kemegahan, kemarahan, dan tidak juga kerana takutkan pihak berkuasa.

Inilah yang pernah ditegaskan oleh Imam Ibnu Solah dengan katanya:
Ertinya : Hendaklah mufti (yang mengeluarkan fatwa itu) seperti perawi (hadis) yang tidak terkesan olehnya kaum kerabat dan permusuhan, mestilah hanya untuk membawa kemanfaatan dan menolak kemudaratan.


3. Lapang dada dan hati untuk pindaan dan revisi fatwa

Bersedia untuk menarik balik hukum/fatwa dan bersedia untuk melakukan semakan semula ke atas hukum/fatwa yang dibuat.

Berilmu, berlapang dada, tenang dan tegas. Keperluan terhadap ilmu adalah jelas iaitu sesiapa yang mengeluarkan fatwa tanpa ilmu akan mendapat siksaan Allah. Manakala, sikap berlapang dada membolehkan kita untuk mengkaji semula hukum atau fatwa yang dinyatakan serta menarik semula hukum atau fatwa tersebut jika berlaku kesilapan.

Semakan semula fatwa ini adalah perkara biasa dalam dunia ilmiah para ulama Islam sejak zaman silam.Imam Ibn Qayyim berkata :-
Ertinya : Tidak sesekali terhalang sesuatu keputusan ( fatwa) yang telah kamu putuskan hari ini maka ingin kamu nilaikannya semula, berpandukan ilmu kewarasan dan (maklumat baru) maka kamu kembali kepada kebenaran, sesungguhnya kebenaran itu telah lama (wujud) dan tidak sesekali dibatalkan oleh sesuatu apapun, dan pengembalian kepada kebenaran adalah amat baik " (I’lam al-Muwaqqien, 1/69)


4. Insaf (adil serta tidak emosi) dalam teks fatwa atau pandangan hukum

Ertinya, mestilah tiada sebarang bentuk provokasi, memperlekehkan pandangan seseorang yang lain di dalam teks pandangan hukum yang dikeluarkan. Ia dikeluarkan dalam bentuk penuh adab, ilmiah dan bertujuan kebaikan untuk semua pembaca dan masyarakat.

5. Pengambilan Sumber Dan Amanah Ilmu

Para ilmuwan, pengkaji, pendakwah dan penyelidik mestilah amanah dalam menyatakan sumber maklumat yang diambil dengan meletakkan nota kaki atau sebarang bentuk penyataan sumber. Ini penting bagi membolehkan para pembaca melihat dan merujuk sumber asal, selain menjadikan kita seorang yang amanah dalam menyandarkan sumber pandangan kepada pemiliknya.

Lebih penting dari itu adalah tegahan untuk memotong sesuatu pandangan di luar konteksnya, samada mengambilnya sebagai sokongan atau bantahan kepada sesuatu pandangan. Ia bukan sahaja merosakkan amanh ilmu, bahkan memabawa dosa fitnah dan menrosakkan kredibiliti penyelidik sendiri.

6. Keperluan Proses Tarjih

Tidaklah tepat bagi seorang ulama apabila ditanay suatu soalan dan mendapati terdapatnya khilaf lalu memberi jawapan seolah memberi penanya untuk membuat keputusan sendiri. Ia seperti memberi individu yang tidak berkelayakan untuk melakukan tarjih tanpa ilmu.

Justeru, ilmuwan perlu membantu dengan memandu penanya kepada pilihan yang terbaik menurut ilmu dan tarjihnya sendiri. Ulama berbeza ijtihad dalam menentukan hukum beramal dengan yang rajih kepada dua kumpulan namun majoriti mazhab berpendapat beramal dengan yang rajih serta meninggal pendapat marjuh adalah WAJIB. Malah terdapat Ijma’ di kalangan para ulama Usul fiqh (Nihayatul Sul, 3/212 ; Al-Mahsul, Al-Razi, 2/529 ; Kasyf al-Asrar, 4/76).

Berkata As-Syawkani tentang wajib beramal dengan yang rajih ini dengan katanya:
Ertinya: Ini disepakati padanya dan tiada yang bercanggah dengan keperluan ini kecuali yang tidak diambil kira pendapatnya.( Irsyad al-Fuhul, hlm 276)


7. Fiqh Taysir Di Zaman Lemahnya Iman Manusia

Memahami kemudahan dan keringan yang diperuntukan di dalam hukum Islam adalah penting hari ini, ia bukan mengajar memudah-mudahkan (tasahul) sesuatu hukum tetapi memberikan kemudahan secara hikmah.

Tasahul merujuk kepada mengambil mudah sesuatu kajian dalam menentukan hukum sehingga begitu cepat dan tergesa-gesa mengeluarkan hukum dan fatwa sebelum kajian sebaiknya. Manakala taysir adalah keringan yang diberikan oleh seseorang individu ulama yang amanah setelah kajian terpeirnci dilakukannya.

8. Lihat Kepada Audiens Dan Kesediaan Ilmu Masyarakat

Seseorang penyelidik, ilmuwan dan pendakwah perlulah mengkaji keadaan masyarakat, turun dan melihat sendiri kedaan mereka, menyedari taraf keilmuan mereka dan menyampaikan ilmu kepada mereka menurut laras bahasa yang mampu difahami oleh majority mereka sebagaimana seorang Rasul itu juga turut diutuskan dengan menyampaikan dakwah menurut bahasa kaumnya. Jangan mula membicarakan hal yang belum mampu difahami sebelum sampai masanya, kelak nanti menjadi fitnah kepada Islam dan masyarakat. Justeru proses beransur atau tadarruj itu sangat perlu difahami oleh ilmuwan.

9. Pertimbangkan Kesan Kepada Masyarakat
Sebarang jenis kajian perlu mengambil kira kesan kejutannya kepada masyarakat, perlu menimbang dan bersedia dengan alternatif terlebih dahulu. Jangan sampai membiarkan ummat terpinga-pinga dan panik tanpa sebarang jalan keluar.

Oleh itu, jangan juga tergesa-gesa mendedahkan sesuatu sebelum sampai waktunya, logika ini bukan sahaja diterima aqal biasa, malah juga bertepatan dengan sebuah kaedah fiqh yang disepakati yang berbunyi :
Ertinya : Barangsiapa yang tergesa-gesa dalam sesuatu sebelum sampai tempohnya, nescaya akibatnya adalah terhalang terus dari mendapatkannya (Al-Ashbah Wa An-Nazair, As-Sayuti, hlm 195)

Lihat bagaimana Umar al-Khattab meminta sahabat lain untuk menceraikan isteri ahli kitab yang dikahwininya kerana bimbangkan ia ditiru oleh yang lain lalu mengakibatkan wanita muslimah tidak mendapat pasangan kerana kurang menarik wajahnya berbanding wanita Eropah. Demikian juga petunjuk yang diberikan oleh baginda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam.
Ertinya: “Wahai ‘Aisyah, kalaulah bukan disebabkan kaummu masih baru (dengan Islam), nescaya aku akan robohkan (mengubahsuai) Kaabah ini dan aku jadikan padanya dua buah pintu; pintu masuk dan keluar.” (Riwayat at-Tirmizi : Hasan Sohih)

10. Fenomena Perbezaan Ijtihad
Ada yang keliru melihat pelbagai fatwa dan pandangan ulama diberikan dalam satu-satu isu, sama ada isu yang melibatkan cabang aqidah, lebih lagi dalam isu hukum ibadah, muamalat dan sebagainya. Lebih mendukacitakan terdapat yang begitu 'tidak faham' atau sengaja 'buat-buat tidak faham' sehingga ke peringkat menuduh para ulama mencipta hukum halal dan haram menurut nafsu dan kehendak mereka sendiri, puak ini bukan sahaja menuduh dengan tuduhan sedemikian, malah menjustifikasikan tuduhan mereka dengan mengatakan mengatakan ulama ini telah mencabuli hak Allah yang boleh menetapkan hukum.

Kecetekan ilmu khususnya berkenaan Fiqh dan Usul Fiqh serta peranan dan tugas para ilmuan Islam adalah antara punca tuduhan liar sedemikian berlaku. Kejahilan ini menyebabkan ada sebahagian mereka mencerca ilmuan Islam sebagai 'ingin jadi tuhan' kerana mengharamkan sesuatu.

Memang benar, dalam Islam, seorang manusia tidak berhak untuk mengharam dan menghalalkan sesuatu, hanya Allah dan RasulNya yang menentukan. Hakikatnya para ilmuan Islam sama sekali TIDAK boleh mengharam dan menghalalkan sesuatu berdasarkan nafsu dan selera mereka, malah mereka hanya menuruti garis panduan yang telah ditetapkan oleh Allah dan Rasulnya, melalui kefahaman terhadap ayat-ayat Al-Quran, Hadis Nabi dan segala jenis tafsirnya berdasarkan konteks bahasa, sebab turun, konteks masa dan setempat dan lain-lain.

Selain itu, sebahagian kumpulan manusia yang lain pula keliru dan lebih suka mencela para ilmuan Islam disebabkan perbezaan pandangan mereka dalam sesuatu isu. Mereka dituduh tidak konsisten, mengelirukan dan pelbagai lagi. Lebih buruk, apabila orang awam ini merasakan pandangan mereka yang tidak didasari ilmu itu disangka lebih benar lalu mula mencerca ilmuwan Islam yang tidak disukai mereka atau kesemuanya sekaligus.

Sebenarnya perbezaan ijtihad dalam hal ehwal hukum ini telah wujud sebelum imam-imam mazhab empat lagi, ia sudah pun bermula ketika hayat baginda nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam lagi. Terlalu banyak sebab dan punca kepada perbezaaan ini dan ia bukanlah sesuatu yang negatif sekiranya dapat difahami asasnya. Ia hanya akan menjadi negatif apabila orang ramai tidak memahaminya, taksub kepada sesuatu pandangan serta tidak pandai mengendalikannya.

11. Jangan tergesa-gesa

Jangan kita tergesa memberi pandangan yang dinisbahkan kepad ahukum Islam jika belum dirujuk terlebih dahulu kepada kitab-kitab yang sesuai atau pandangan ulama yang ahlinya. Ramai pendakwah yang apabila popular yang tergelincir dalam memberi pandangan yang sama ada salah atau kurang tepat kepada soalan yang dikemukakan. Sebahagian mungkin memaksa diri untuk memberi jawapan kerana bimbang akan dipandang kurang berilmu lantaran kegagalan memberikan jawapan segera.

Ibn Umar r.a berkata :
Ertinya : Ilmu itu ada tiga bahagian, Kitab AL-Quran yang berkata, Sunnah Nabi yang lalu dan aku tidak tahu. (Riwayat At-Tabrani dalam al-Aswat; Rujuk Majma’ Al-Zawaid)


Sangat baik lagi amanah seorang ilmuwan dan endakwah menangguhkan jawapan terlebih dahulu agar mampu membuat kajian sebaiknya sebelum memberi respons. Dan salah satu jawapan apabila kita belum bersedia adalah ‘aku tidak tahu’.

Lihat sahaja Imam Malik Bin Anas apabila didatangi seorang lelaki yang meminta fatwa berkenaan lafaz ta’liqnya yang akan menceraikan isterinya jika ada dosa yang lebih besar dari minum arak. Maka Imam Malik mengarahkan untuk balik dahulu agar beliau dapat melakukan kajian. Hanya abeberapa hari selepas itu barulah Imam Malik meberikan jawapannya. (Al-Jami’ Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurtubi)

12. Elakkan memberi pandangan sebelum mendapat gambaran jelas.

Disebutkan dalam satu kaedah:
Ertinya : Asas dalam memberi hukum ke atas sesuatu, cabangnya adalah terlebih dahulu mesti mempunyai gambaran (menyeluruh).


Kaedah ini lahir dari firman Allah:
Ertinya : Janganlah kamu duduk (berpegang) kepada sesuatu yang kamu tidak punyai ilmu padanya. (Al-Isra : 36)

Demikian beberapa panduan ringkas tanggungjawab seorang ilmuwan dan pendakwah sama ada tergolong dalam kategori terkenal atau tidak. Tanggungjawab mereka adalah sama dan berat di sisi Allah swt. Ketelitian adalah dituntut sepanjang masa dan kesilapan adakalanya sukar dielakkan namun pembetulan sentiasa diperlukan apabila ia berlaku.

http://www.zaharuddin.net/

Gambar menarik Ustaz Azam angkat sumpah Adun

http://orangni.blogspot.com, 18 Nov 2013


Gambar-gambar menarik Ust Mohd Azam Abd Samat angkat sumpah sebagai anggota Dewan Undangan Negeri Kedah

18/11/2013: Ust Mohd Azam Abd Samat Acara angkat sumpah sebagai anggota Dewan Undangan Negeri Kedah
...Maka sahlah bergelar YB
Tahniah buat pengundi Sungai Limau yang memilih YB Ust Mohd Azam sebagai wakil rakyat..
Orangni mengucapkan selamat menjalankan amanah dan tugas sebagai YB...

Tiada ulasan: