Sabtu, 23 November 2013

UNDANG2 ALLAH@HUKUM HUDUD WAJIB DILAKSANAKAN....ORANG YANG MENGAKU ISLAM WAJIB SOKONG....TAK KIRA APA PARTI ...JANGAN TEMPAH2 NAK ROSAKKAN ISLAM YANG ADA PADA DIRI....JANGAN KODEM2/CACI...JIKA KODEM/CACI MAKNANYA KITA KODEM/CACI ALLAH...TENGAH KODEM2...MATI...APA MACAM....TAK KAN NAYA

Mat Sabu kekal sebagai timbalan presiden PAS

dikemaskini Mohamad Sabu berjaya mengekalkan jawatannya timbalan presiden PAS selepas menewaskan pencabarnya, Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dalam pertembungan dua penjuru.

Keputusan tersebut diumumkan lewat petang ini di muktamar tahunan PAS ke-59 yang berlangsung di Shah Alam hari ini.
Ia diumumkan oleh pengerusi jawatankuasa pemilihan PAS, Asmuni Awi.

Mohamad mendapat 588 undi manakala Nik Amar pula memperolehi 490 undi.
Keputusan itu menunjukkan bahawa Mohamad berjaya menangkis cabaran Naik Amar yang dilihat sebagai mewakili kumpulan ulama dalam parti tersebut.
pas muktamar 231113 mat sabu hadi awangAsmuni berkata, 1,086 pengundi daripada 1,129 perwakilan
berdaftar, mengundi semalam. Daripada jumlah tersebut, lapan undi rosak dicatatkan.

Sementera, Asmuni mengumumkan keputusan pemilihan 18 ahli jawatankuasa  pusat yang dipilih hari ini. Mereka ialah:
1) Idris Ahmad  927
2) Mazlan Aliman 840
3) Datuk Seri Nizar Jamuluddin 688
4) Datuk Amiruddin Hamzah 679
5) Dr Hatta Ramli 649
6) Nasruddin Hassan 645
7) Nik Abduh Nik Abdul Aziz 627
8) Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa 626
9) Dzulkefly Ahmad 610
10) Hanipa Maidin 604
11) Datuk Kamaruddin Jaafar 562
12) Khalid Samad 547
13) Datuk Nik Zawawi Salleh 518
14) Syed Azman Syed Ahmad 476
15) Riduan Mohd Noor 469
16) Datuk Dr Mahfodz Mohamad 455
17) Dr Siti Mariah Mahmud 437
18) Nuridah Salleh 424
Senarai ahli jawatankuasa di atas menunjukkan sebelas daripada 18 yang terpilih ada dari golongan profesional, manakala selebihnya adalah dari latar belakang agama.

59th pas muktamar 2013 2Bagaimanapun, Ahli Parlimen Bukit Gantang, Idris Ahmad dari
golongan ulama mendapat undi tertinggi - 927 undi daripada 1,057 perwakilan.

Manakala bekas Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasruddin Hassan dan bekas timbalannya, Nik Abduh Nik Abdul Aziz - kedua-duanya juga dari kumpulan ulama - masing-masing menduduki tempat keenam dan ketujuh.

Nasruddin memperolehi 645 undi, manakala Nik Abduh mendapat 627 undi.
Alhamdulillah.. JAWATAN NAIB TUNGGU ESOK PAGI.

Mohd Amar mengucapkan tahniah kepada Mohamad. (Foto: Nasir Sudin)
SHAH ALAM: Mohamad Sabu dipilih semula sebagai Timbalan Presiden PAS bagi sesi 2013-2015 pada Muktamar Tahunan PAS kali ke-59.
Mohamad mendapat 588 undi sementara Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mendapat 490 undi.
Manakala bagi jawatan Naib Presiden PAS sedang dikira semula.
Pengumuman itu dibuat oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan, Asmuni Awi sebentar tadi.

Ahli-ahli Jawatankuasa yang dipilih:

1. Idris Ahmad - 927 undi
2. Mazlan Aliman - 840
3. Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin - 688
4. Datuk Amiruddin Hamzah - 679
5. Dr Mohd Hatta Ramli - 649
6. Nasrudin Hassan - 645
7. Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz - 627
8. Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa - 628
9. Dr Dzulkefly Ahmad - 610
10. Mohamed Hanipa Maidin - 604
11. Datuk Kamarudin Jaffar - 562
12. Khalid Abdul Samad - 547
13. Datuk Nik Muhammad Zawawi Salleh - 518
14. Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi - 476
15. Dr Riduan Mohd Nor - 469
16. Datuk Dr Mahfodz Mohamed - 455
17. Dr Siti Mariah Mahmud - 437
18. Nuridah Salleh - 424

Keputusan bagi jawatan Naib Presiden PAS akan diumumkan pagi esok.
SHAH ALAM: PAS Negeri Sembilan mencadangkan PAS Pusat terus menghantar desakan agar Kerajaan Malaysia tidak menandatangani Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA).

Perwakilan Negeri Sembilan, Fareedah Abd Samad berkata, demi menjaga masa hadapan rayat dan kedaulatan negara daripada penjajahan bentuk baru oleh Amerika Syarikat, PAS Negeri Sembilan menggesa Kerajaan Malaysia meninggalkan meja rundingan TPPA serta-merta.

"Peranan PAS dalam isu antarabangsa seharusnya menjangkaui isu di uar kerangka negara Islam dan masyarakat ISlam.

"Isu ancaman terhadap krisis ekonomi negara dan dunia misalnya merupakan isu penting yang kini masih gagal diberi perhatian oleh Kerajaan Malaysia dan hakikatya PPAS mampu berperanan dalam hal ini," katanya sewaktu berucap pada sesi perbahasan ucapan dasar Presiden di Muktamar PAS Ke-59 di Stadium Malawati hari ini.'

Selain itu, PAS Negeri Sembilan mencadangkan PAS Pusat memainkan peranan dalam menjadi basan pendesak utama kepada Pertubuhan Negara Islam (OIC) dengan merancakkan hubungan langsung melalui kunjung hormat delegasi, perutusan rasmi dan penghantaran memorandum atas isu-isu penting.

"Dalam memperjuangkan isu kemanusiaan seperti pemanasan global, bencana alam, krisis sumber makanan, krisis sumber tenaga dan isu pelarian antarabangsa, PAS Negeri Sembilan melihat perlunya campur tangan proaktif OIC," katanya.

Beliau turut menggesa PAS mengambil langkah proaktif dengan membentangkan model Unit Amal dan Briged Muslimat yang telah menjadi kebanggan PAS kepada pihak OIC supaya ditubuhkan PAsukan Penyelamat Khas sebagai agensi khusus di bawah OIC.

"Model Unit Amal berskala besar boleh kita bentangkan supaya Pasukan Penyelamat Khas OIC ini mempersiapkan prasarana yang diperlukan seperti kapal, helikopter dan pasukan perubatan terbaik agar mereka mapu menjadi pihak pertama yang menghantar bantuan dalam mana-mana misi kemanusiaan," katanya.
SHAH ALAM: Muktamar Tahunan PAS Pusat Kali Ke-59 memutuskan akan menggerakkan himpunan rakyat secara besar-besaran bagi membantah dan mendesak kerajaan menarik balik hasrat dan keputusan melaksanakan GST dan TPPA.

Mewakili PAS Pusat, Timbalan Presiden, Mohamad Sabu menyatakan himpunan itu akan digerakkan dengan penggemblengan parti-parti Pakatan Rakyat, NGO dan semua pihak bagi membongkar segala termasuk penyelewengan sebagaimana Laporan Ketua Audit Negara.

Mohamad berkata, bebanan baru dipaksakan ke atas rakyat seperti cukai GST yang akan membebankan, kenaikan harga barangan,  pemotongan subsidi dan lainnya telah mendedahkan rakyat kepada bebanan ekonomi yang serius serta peningkatan kadar inflasi negara.

Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali (gambar) yang menjelaskan usul itu berkata, cukai GST adalah bercanggah dengan prinsip percukaian Islam dan membawa kepada kezaliman.

Tegasnya, kegagalan kerajaan BN mencegah kebocoran, pembaziran, rasuah dan salah guna kuasa tidak seharusnya diletakkan bebannya ke atas rakyat.

Tambahnya, TPPA yang jelas akan meletakkan negara kepada satu bentuk penjajahan ekonomi oleh kuasa besar, sedang negara akan berhadapan dengan pelbagai peraturan yang merugikan rakyat.

Usul itu disokong PAS Kawasan Bandar Tun Razak yang menerusi, Dr Rosni Adam, perwakilan Johor, Zulkifli Ahmad dan Negeri Sembilan, Khairul Azidi.

Usul ekonomi yang diterima dalam muktamar itu dikemukakan oleh Jawatankuasa PAS Pusat dan Dewan Ulamak PAS Pusat.

Berikut ialah kandungan usul tersebut.

Menyedari bahawa Laporan Audit Negara setiap tahun mendedahkan pelbagai penyelewangan dan salahlaku yang sangat serius, melibatkan dana billion ringgit,

Menyedari pelbagai bebanan baru dipaksakan ke atas rakyat seperti cukai GST yang akan membebankan, kenaikan harga barangan, pemotongan sabsidi dan lainnya telah mendedahkan rakyat kepada bebanan ekonomi yang serius serta peningkatan kadar inflasi negara.

Menyedari juga bahawa cukai GST adalah bercanggah dengan prinsip percukaian Islam dan membawa kepada kezaliman

Menyedari Kegagalan kerajaan BN mencegah kebocoran, pembaziran, rasuah dan salahguna kuasa tidak seharusnya diletakkan bebannya ke atas rakyat.

Menyedari bahawa TPPA yang jelas akan meletakkan negara kepada satu bentuk penjajahan ekonomi oleh kuasa besar, sedang negara akan berhadapan dengan pelbagai peraturan yang merugikan rakyat,

Menyedari betapa gagalnya kerajaan mengambil sebarang langkah bagi mengatasi segala penyelewengan tersebut,

Maka muktamar yang diadakan hari ini mencadangkan agar satu himpunan rakyat diadakan secara besar-besaran dengan pengembelingan semua parti-parti PR, NGO dan semua pihak bagi membongkar segala penyelewengan sebagaimana laporan audit serta membantah dan mendesak kerajaan menarik balik hasrat dan keputusan melaksanakan GST dan TPPA.
SHAH ALAM: PAS dicadang untuk segera mewujudkan portfolio penting bagi memperkasakan dakwah, selain meremajakan badan pemikir PAS, iaitu Pusat Penyelidikan PAS Pusat.

Cadangan tersebut dikemukakan perwakilan Wilayah Persekutuan, Kamaruzaman Mohammad ketika membahaskan ucapan dasar presiden pada Muktamar Tahunan PAS ke-59 di Stadium Malawati, Shah Alam, hari ini.

Tegas Kamaruzaman, PAS sebagai sebuah gerakan massa yang memperjuangkan hukum Islam tidak perlu berdiam diri dalam soal memperkasakan hukum Islam yang menjadi perjuangan PAS selama ini.

"Suara kita makin kendur, sehingga ada yang mengatakan sudah dekat pilihan raya jangan sebut tentang hukum hudud kerana bimbang orang Cina tidak memberi undi.

"Namun, UMCedel pada 2002 telah membuat kajian mengatakan peningkatan 12 peratus daripada pengundi Tionghua meyakini keadilan sistem Islam," tegas beliau.

Sehubungan itu, katanya PAS perlu mengemukakan gagasan baru agar PAS cukup dikenali sebagai gerakan Islam yang hebat, yang melahirkan amilin dari sistem tarbiyah.

Beliau turut meminta PAS agar bersatu dengan beberapa konflik yang dikatakan memberi kesan kepada pengundi Melayu secara signifikan iaitu isu kalimah Allah dan tuduhan yang mengatakan PAS sebagai pembonceng Pakatan Rakyat.

"Untuk isu ini, PAS dan pemimpin pusat yang bakal dilantik nanyi perlu memikirkan bagaimana untuk membuktikan PAS bukan pembonceng Pakatan Rakyat.

"Selagi dua isu ini tidak diselesaikan, maka pada Pilihan Raya Umum ke-14 nanti, kita masih tidak mampu ke Putrajaya," tegas beliau.
SHAH ALAM: Muktamar Tahunan PAS kali ke-59 hari ini menerima usul supaya PAS mendesak Kerajaan Malaysia menggubal serta meminda Perlembagaan Negara bagi membolehkan Undang-undang Jenayah Islam dilaksanakan.

Usul yang dikemukakan oleh PAS Kuala Krau dan Dewan Muslimat PAS Pusat itu diterima sebulat suara agar undang-undang syariah ini menjadi sebahagian daripada undang-undang negara dan mana-mana kerajaan negeri yang ingin melaksanakannya tidak disekat.

Shahril Azman Abdul Hamid yang membentangkan usul itu, turut disokong oleh wakil Dewan Muslimat PAS Pusat, Mumtaz Mohd Nawi serta wakil PAS Klang, Mohd Prasad Hanif.

Sementara itu, wakil PAS Jerlun, Abdul Ghani Ahmad mencadangkan sedikit penambahan, dengan meminta Majlis Syura Ulamak dan PAS Pusat sendiri menyerahkan usul yang dipersetujui di muktamar kali ini kepada Perdana Menteri dalam pertemuan hati ke hati.

Berikut ialah kandungan usul berkenaan.

Menyedari bahawa hak untuk hidup aman, sejahtera dan selamat adalah menjadi impian kepada semua manusia. Manusia memiliki naluri semulajadinya sayang kepada harta dan sangat memerlukan kepada perlindungan diri dalam meneruskan hidup dalam suasana aman dan tenteram.

Menginsafi bahawa kadar kes jenayah di dalam negara semakin hari semakin meruncing dengan kadar jenayah bersenjata api dan pembunuhan sentiasa meningkat seolah-olah rakyat Malaysia tidak takut kepada undang–undang penguatkuasaan dalam negara.

Menginsafi bahawa angka 74,127 kes jenayah dari bulan Januari hingga Jun 2013 semakin membimbangkan keselamatan rakyat yang tidak lagi terjamin

Menginsafi bahawa dapatan kajian yang diperolehi oleh My Watch (sebuah badan pemerhati bebas anti jenayah) adalah berbeza serta meningkat dari masa ke semasa walaupun statistik yang dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia(PDRM) menunjukkan penurunan indeks jenayah dari tahun 2009 – 2013.

Menginsafi juga masyarakat kini hidup dalam situasi penuh ketakutan dan tahap kebimbangan yang sangat tinggi.Setelah operasi khas bergelar “cantas” dilakukan sehingga berjaya memberkas lebih lapan ribu yang disyakki sebagai anggota kongsi gelap dan penjenayah berat namun kes-kes berprofail tinggi masih terus berlaku dan ianya menampakkan jalan buntu untuk dibendung jauh sekali untuk dihapuskan.

Menyedari bahawa pelbagai cara dibuat oleh kerajaan dalam membendung jenayah barat ini semakin gagal sekalipun modul penguatkuasaan undang-undang turut menekankan aspek agama, nilai murni dan moral bagi mewujudkan kawalan sosial.

Menyedari bahawa hanya Islam melalui perlaksanaan Syariatnya secara menyeluruh sahaja yang mampu membendung gejala ini, maka PAS Kawasan Kuala Krau besama Dewan Muslimat PAS Pusat mengusulkan dalam Muktamar ini mendesak Kerajaan Malaysia menggubal serta meminda Perlembagaan Negara bagi membolehkan Undang-undang Jenayah Islam menjadi sebahagian daripada Undang-undang Negara serta tidak menyekat perlaksanaan Undang-undang Jenayah Islam di negeri-negeri yang ingin melaksanakannya.
Surat Tun M kepada Nik Aziz
  • Datuk Dr Mashitah Ibrahim Datuk Mashitah Ibrahim
1 / 1
DALAM satu perjumpaan dengan bloggers pelbagai kaum di Kuala Lumpur pada Januari 2011, bekas Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat ditanya kenapa Pas seolah-olah tidak mahu melaksanakan hudud.

Jawabnya: “Dr Mahathir datang ke Kelantan memberi amaran sekiranya (kerajaan) Kelantan laksanakan hudud, kerajaan Pusat akan mengambil tindakan. Sebelum ini, Kelantan pernah digantung perlembagaan oleh Mageran.”

Beberapa bloggers yang hadir hairan kerana Nik Aziz mengaitkan pelaksanaan hudud dengan Mageran (Majlis Gerakan Negara).

Mageran di Kelantan pada 1977-78 adalah untuk menyelamatkan negeri itu yang dilanda sengketa politik. Ia bertujuan mententeramkan keadaan dan memulihkan pentadbiran sivil. Selepas reda, kuasa diberi semula kepada kerajaan pilihan rakyat untuk berfungsi. Mageran tidak ada kena mengena dengan hudud.

Dalam kempen pilihan raya, pemimpin Pas sering beri alasan bahawa perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad menentang pelaksanaan hudud.

Mereka ulang-ulang kenyataan Nik Aziz yang takut Mageran dikenakan di Kelantan jika hudud dilaksanakan. Padahal Tun Dr Mahathir hanya memberi ingatan secara umum agar pelaksanaan hudud tidak sebabkan kekecohan, tetapi pemimpin Pas telah memutar belit dan mengaitkan kegagalan dan ketidaksediaan kerajaan negeri dengan kenyataan bekas perdana menteri itu.

Surat Tun Dr Mahathir bertarikh 8 Jun 1994 tidak langsung menyebut Mageran atau sebarang tindakan khusus terhadap mana-mana pemimpin Pas.

Dalam suratnya, Tun Dr Mahathir menyatakan bahawa kerajaan Pusat akan berpandukan kaedah Islam dalam tindakannya, iaitu menjaga kepentingan ramai. Beliau menekankan perlunya kerajaan bertindak secara adil untuk mengelak berlakunya kezaliman dan huru-hara.

Oleh kerana ada kesangsian di kalangan pakar perundangan bahawa hukum hudud yang hendak dilaksanakan Pas adalah benar-benar adil dan menepati ajaran Islam, Tun Dr Mahathir mengingatkan tindakan Pas yang dianggap berat sebelah atau zalim akan memberi gambaran negatif kepada bukan Islam, sebabkan mereka menjauhkan diri daripada Islam dan tidak berminat memeluk Islam.

Bahagian penting dalam surat Tun Dr Mahathir kepada Nik Aziz ialah: “Hudud Islam bertujuan memberi keadilan kepada semua, bukan untuk kezaliman.

Undang-undang Pas jika zalim tentunya bukan menepati Islam. Kerajaan Pusat tidak berhajat bersubahat dengan Pas (dan) akan terus mempertahankan ajaran dan nilai agama.

Jika Pas menjalankan sesuatu yang bercanggah dengan prinsip keadilan dalam Islam, kerajaan Pusat akan ambil tindakan yang sewajarnya demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan penganut-penganutnya.”

Jelas, Tun Dr Mahathir tidak membantah hajat Pas. Beliau juga memperingati Pas agar memastikan undang-undang syariah yang hendak dilaksanakan mestilah adil, tidak berat sebelah atau menzalimi sesiapa.

Kerajaan Pusat bertanggungjawab ke atas kebajikan dan kepentingan semua rakyat, justeru hanya bertindak jika pelaksanaannya menimbulkan huru-hara.

Tidak disebut pasal sekatan, bangkangan atau Mageran. Malah, dalam ucapannya di Nilam Puri pada tahun 1994, beliau menyebut: “Kita tidak tolak hukum hudud. Kita cuma tolak tafsiran dan undang-undang Pas yang tidak serasi dengan maqasid syariah. Menolak sesuatu yang salah adalah wajib.”

Ada pihak bertanya adakah hudud hendak diperkenalkan Pas Kelantan sama seperti di Arab Saudi atau pernah dilaksanakan puak Taliban di Afghanistan.

Beberapa NGO bukan Islam juga bimbang hudud berwajah Pas, bukan berpandukan perundangan Islam.

Sebelum ini, rakyat melihat bagaimana pemimpin Pas yang terbabit dengan skandal seks dan penyelewengan kuasa tidak diambil tindakan oleh pucuk pimpinannya.

Manakala pemimpin yang cuba menegah penjualan arak di kedai dalam kawasan bermajoriti Melayu telah dipecat dari parti.

Ada kekeliruan sama ada hudud boleh dikenakan ke atas bukan Islam. Kebetulan, ada pemimpin Pas yang kata ya, ada yang kata tidak.

Pada April lalu, Timbalan Pengerusi DAP Johor, Norman Fernandez menyeru rakyat bukan Islam tidak undi Pas selagi perkara ini tidak dijelaskan.

Umumnya, orang bukan Islam melihat Pas sebagai parti hanya fokus kepada hudud sahaja, tapi kurang idea mengenai ekonomi dan pembangunan taraf sosioekonomi rakyat.

 

 

 

Tiada ulasan: